اخبار و گزارشات کارگری ١٧ شهریور ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
September 09, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١٧ شهریور ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

 

- ادامه اعتصاب و تجمعات کارگران رسمی مجتمع کشت وصنعت هفت تپه  برای اعترض نسبت به عدم پرداخت  مطالبات

- ادامه اعتراضات کارگران کارخانه کنتورسازی نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بدنبال خصوصی سازی و وعده ها توخالی مسئولان

- گرم شدن دوباره بازار وعده و وعیدها بدنبال اعتراضات دامنه دار کارگران کارخانه های هپکو وآذرآب اراک

- فرزانه زیلابی وکیل کارگران هفت تپه:

ایجاد رعب و وحشت از طریق صدور احکام حبس و شلاق،برای کارگری که نان شب ندارد،کارساز نیست و آنان که دستی بر آتش دارند بدانند،این  شلاق ها بر تن رنجور همه کارگران فرود می آید

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه احکام ظالمانه و ناعادلانه علیه چند تن از کارگران نیشکر هفت تپه و اعضای نشریه گام را محکوم میکند وخواستارآزادی بی قید وشرط محکوم شدگان میباشد

- کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران:

تهاجم گسترده دستگاه قضایی به فریاد حق خواهی کارگران هفت تپه و مدافعین کارگران، نشانه بن بست و استیصال حاکمیت در قبال جامعه معترض کارگری است

- محمود صالحی:صدوراحکام فله ای کارگران را مرعوب نخواهد کرد

- کانون نویسندگان ایران:بیش از یک قرن زندان برای متهمان پرونده‌ی هفت تپه

- اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران:

صدور احکام سنگین علیه فعالین کارگری: چه کسی مجرم است؟!

- جلسه دادگاه شاپور احسانی راد

- تجمع اعتراضی اهالی سه روستای یزد نسبت به مشکل پل ارتباطی باشهر مقابل استانداری

- اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد به افزایش 22درصدی شهریه

- مرگ 8کارگرومصدومیت 2کارگربراثر حوادث کاری:

1- جان باختن 5کارگر مقنی در روستای بردیسان اصفهان بر اثر گاز گرفتگی

2- مرگ یک کارگر درمراغه براثر سقوط از ارتفاع

3- جان باختن یک کارگر در کاشان زیر آوار دیوار

4- کشته وزخمی شدن 2کارگردر حادثه انفجار معدن زغال سنگ چمستان

5- مصدومیت شدید یک کارگر حین کار در تونل انرژی ششگلان تبریزدرپی

*ادامه اعتصاب و تجمعات کارگران رسمی مجتمع کشت وصنعت هفت تپه  برای اعترض نسبت به عدم پرداخت  مطالبات

روز یکشنبه 17شهریور برای سومین روز متوالی، کارگران رسمی مجتمع کشت وصنعت هفت تپه به اعتصاب و تجمعشان نسبت به عدم پرداخت  مطالبات ادامه دادند.

اعتصاب کارگران هفت‌تپه

از روز شنبه ۱۶ شهریور، کارگران رسمی هفت‌تپه به دلیل عدم دریافت دستمزد تیر ماه دست به اعتصاب زده اند .

این اعتصاب امروز  یکشنبه ۱۷ شهریور ماه، همچنان ادامه‌دارد.

 با دریافت  اخبار تکمیلی از این طریق  اطلاع  رسانی خواهیم کرد.

 سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

*ادامه اعتراضات کارگران کارخانه کنتورسازی نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بدنبال خصوصی سازی و وعده ها توخالی مسئولان

کارگران کارخانه کنتورسازی:

متاسفانه مسئولین رسیدگی نمی‌کنند و فقط وعده‌های توخالی به ما می دهند و از رسیدگی به مشکلات کارگری چشم پوشی می‌کنند.

مسئولین شرکت می ‌خواهند از بیمه و زحمات چند ساله ما چشم پوشی کنند و قرارداد جدید ببندند که این کار به نفع خودشان است.

 به بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم و نتوانسته‌ایم فرزندانمان را ثبت نام و لباس و کیف و کفش و لوازم مدرسه برای آن‌ها تهیه کنیم.

روز یکشنبه 17شهریورکارگران کارخانه کنتور سازی به خبرنگاریک رسانه محلی گفتند: تا کنون مسئولین برای کارگران کنتور سازی کاری انجام نداده‌‎اند.

این کارگران افزودند: ما انتظار داشتیم که مسئولین در برابر مطالبات ما راهکاری در پیش گیرند تا به حق و حقوق خود برسیم اما موضوع برعکس شده است.

کارگران معترض گفتند: به ما می‌گویند که تعدادی از کارگران تا پایان شهریور قرارداد ببندند اما ما نمی‌توانیم قرارداد هجده روزه ببندیم و از طرفی باید همه کارگران به کار خود برگردند نه اینکه فقط با تعدادی از آن‌ها قرارداد بسته شود.

این کارگران عنوان کردند: هیچکدام از مسئولین هم اهمیت نمی‌دهند اما چشم انتظار برگزاری جلساتی هستیم که با اتخاذ تصمیمات و راهکارهای درست به نتیجه برسیم.

کارگران خاطرنشان کردند: با استاندار جدید هم دیدار صورت نگرفته است.

آن‌ها با اشاره به زندانی بودن مدیرعامل شرکت، تصریح کردند: چطور فردی که در زندان است بر امورات شرکت نظارت دارد درحالی که این موضوع نظم و امنیت ما را برهم زده است و هیچ برخوردی هم با آن نمی‌شود.

کارگران شرکت کنتورسازی افزودند: ما وابسته به هیچ جناحی نیستیم و فقط می‌خواهیم به حق و حقوق خود برسیم و به کار خود برگردیم و به مشکلات ما رسیدگی شود.

این کارگران یادآور شدند: به بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم و نتوانسته‌ایم فرزندانمان را ثبت نام و لباس و کیف و کفش و لوازم مدرسه برای آن‌ها تهیه کنیم.

کارگران گفتند: متاسفانه مسئولین رسیدگی نمی‌کنند و فقط وعده‌های توخالی به ما می دهند و از رسیدگی به مشکلات کارگری چشم پوشی می‌کنند.

آن‌ها ابراز کردند: مسئولین شرکت می ‌خواهند از بیمه و زحمات چند ساله ما چشم پوشی کنند و قرارداد جدید ببندند که این کار به نفع خودشان است.

این کارگران بیان کردند: شرکت مواداولیه و نیروی کارگر ماهر و دستگاه‌های پیشرفته دارد اما متاسفانه مدیریت مناسبی ندارد و ما نیاز به یک مدیر لایق برای شرکت کنتور سازی هستیم.

*گرم شدن دوباره بازار وعده و وعیدها بدنبال اعتراضات دامنه دار کارگران کارخانه های هپکو وآذرآب اراک

بدنبال اعتراضات دامنه دار کارگران کارخانه های هپکو وآذرآب اراک بازار وعده و وعیدها گرم شد.

بنابه گزارشات رسانه ای شده بتاریخ 17شهریور،آقازاده استاندار مرکزی گفت: در نشست مجمع نمایندگان و استاندار مرکزی با وزیر صنعت، معدن و تجارت، سرپرست سازمان خصوصی سازی، رئیس سازمان گسترش و صنایع ایران، مدیران عامل بانک ملی و کشاورزی، مدیران مپنا، مدیر قرارگاه خاتم الانبیا، معاونان وزارت اقتصاد، نیرو و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس کل دادگستری استان، مقرر شد باقی مانده تسهیلات 90میلیارد تومانی شرکت هپکو اراک به مرور توسط بانک ملی ایران پرداخت شود.

وی ادامه داد: در این نشست مقرر شد مدیرهلدینگ هپکو بر اساس وکالت نامه‌ای که مالک کنونی این شرکت به سازمان خصوصی سازی داده است تا 48 ساعت آینده  تعیین و مستقر شود.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: بانک ملی در این نشست مکلف شد، باقی مانده تسهیلات شرکت هپکو اراک را به شرطی که علاوه بر پرداخت حقوق کارگران، برای تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز و تولید محصولات هزینه شود، به این شرکت پرداخت کند.

آقازاده گفت: برای پرداخت باقی مانده تسهیلات شرکت هپکو مدیریت این شرکت باید قرارداد دریافت تسهیلات را با بانک ملی منعقد کند.

وی ادامه داد: امید است با تصمیم امروز و تعیین مدیریت جدید شرکت هپکو حقوق کارگران این شرکت تا پایان شهریور ماه پرداخت شود.

استاندار مرکزی افزود: همچنین در این نشست مقرر شد پیگیری قراردادهای خرید محصولات شرکت هپکو با برخی سازمان ها از جمله خانه معدن ایران، سازمان راهداری کشور و بخشی از وزارت صنعت، معدن و تجارت که نیازمند محصولات این شرکت هستند، توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

استاندار مرکزی گفت: در این نشست مقرر شد، سهام بانک کشاورزی در شرکت آذر آب واگذار و مدیریت این شرکت ظرف مدت 48 ساعت آینده توسط سهامدار عمده که اکنون بانک کشاورزی است، معرفی شود.

آقازاده افزود: همچنین مقرر شد سهام شرکت آذر آب اراک در مرحله بعدی به مپنا و یا یک شرکت مشابه مپنا واگذار شود.

استاندار مرکزی درادامه گفت: بر اساس تصمیم گیری های انجام شده در این نشست شرکت واگن پارس اراک به صورت قطعی به شرکت مپنا واگذار می شود.

آقازاده افزود: موافقت اولیه مپنا برای واگذاری سهام واگن پارس اراک به این شرکت نیز در این نشست صادر شد.

وی ادامه داد: شرکت واگن پارس اراک به احتمال قوی ظرف مدت چند هفته آینده پس از انجام مراحل قانونی به شرکت مپنا واگذار می شود.

*فرزانه زیلابی وکیل کارگران هفت تپه:

ایجاد رعب و وحشت از طریق صدور احکام حبس و شلاق،برای کارگری که نان شب ندارد،کارساز نیست و آنان که دستی بر آتش دارند بدانند،این  شلاق ها بر تن رنجور همه کارگران فرود می آید

صدور احکام سنگین کارگران و فعالان کارگری پرونده هفت تپه ، پس از جوسازی های سیاسی و پیشداوری های مسئولان ارشد قوه قضائیه و برخی رسانه های مرتبط همچون صدا و سیما، کیهان وفارس نیوز ، دور از انتظار وکلای پرونده و  کارگران و فعالان کارگری نبوده است به ویژه که گزارش ضابطان بر مبنای تئوری توطئه تنظیم یافته و تمام اعتصاب ها و تجمع های کامیونداران،فرهنگیان،بازاریان،دانشجویان و کارگران و...را منتسب به خارجی ها دانسته و از همان آغاز،در سراسر دادرسی ،با این تصور که موکل،مجرم است نه متهم ،رسیدگی در دادسرا و دادگاه صورت گرفته است.

ایراد و تأکید   ما در پرونده بر این بود  که در مورد اسماعیل  بخشی و سپیده قلیان،  مأمورین امنیتی وزارت اطلاعات،ضابط بی طرف محسوب نمی شوند و ذی نفع هستند از اینرو تقاضای ارجاع به ضابطان بی طرف را داشتیم.

و درخصوص برخی اتهام های انتسابی اسماعیل بخشی، اساسا ،دادگاه انقلاب صلاحیت ذاتی برای رسیدگی نداشته است.

سرآسیمگی قاضی در صدور و ابلاغ رأی مشخص نیست.

قاضی مقیسه ،در واقع در یک رسیدگی ناتمام ،بدون برگزاری جلسه دادگاه یکی از موکلانم ،به صورت ناگهانی و شتابزده ، اقدام به صدور  رأی نمود.

و بدون حضور وکلاء،به متهمان ابلاغ گردید و تاکنون به وکلاء ابلاغ نگردیده است.

پرونده نسبت به علی نجاتی کارگراخراجی. عضو سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه،باز  مانده است.محمد خنیفر  به شش سال حبس که طبق ماده 134قانون مجازات اسلامی، پنج سال آن قابل اجرا می باشد و اسماعیل بخشی  به هفتاد و چهار ضربه شلاق و چهارده سال حبس  که هفت سال آن قابل اجرا می باشد  محکوم گردیده اند.

به تازگی در دو پرونده دیگر نیز، کارگران هفت تپه،به دلیل برگزاری تجمع ،به حبس و شلاق محکوم گردیده اند.

ایجاد رعب و وحشت از طریق صدور احکام حبس و شلاق،برای کارگری که نان شب ندارد،کارساز نیست و آنان که دستی بر آتش دارند بدانند،این  شلاق ها بر تن رنجور همه کارگران فرود می آید .

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه احکام ظالمانه و ناعادلانه علیه چند تن از کارگران نیشکر هفت تپه و اعضای نشریه گام را محکوم میکند وخواستارآزادی بی قید وشرط محکوم شدگان میباشد

شعبه ۲۸دادگاه انقلاب در اقدامی کم سابقه احکام بسیار سنگینی را امروز ۱۶شهریور علیه چند تن از کارگران نیشکر هفت تپه و اعضای نشریه گام صادرکرد.

امروز ۱۶شهریور اسماعیل بخشی و محمد خنیفر از کارگران هفت تپه و سپیده قلیان و تعدادی از اعضای نشریه گام طی احکامی از سوی شعبه ۲۸دادگاه انقلاب محکوم به احکام سنگین زندان شدند .

 

براساس خبرها، از سوی دستگاه قضایی اخکام زیر برای بازداشت شده گان هفت تپه صادر شده است:

اسماعیل بخشی، کارگر هفت‌تپه : ۱۴ سال حبس تعزیری، قابل اجرا ۷سال

سپیده قلیان، حامی کارگران هفت تپه: ۱۸سال حبس تعزیری، قابل اجرا ۷سال

امیرحسین محمدی فرد، سر دبیر نشریه گام: ۱۸ سال حبس تعزیری ، قابل اجرا ۷سال

عسل محمدی، عصو تحریریه نشریه گام:۱۸ سال حبس تعزیری، قابل اجرا ۷سال

ساناز_الهیاری، عضو تحریریه نشریه گام: ۱۸ سال حبس تعزیری، قابل اجرا ۷سال

امیر امیرقلی، عصو تحریریه نشریه گام: ۱۸ سال حبس تعزیری، قابل اجرا ۷سال

محمد خنیفر، کارگر هفت تپه: ۶ سال حبس تعزیری، قابل اجرا ۵سال

سندیکای کارگران شرکت واحد این احکام ظالمانه و ناعادلانه را محکوم میکند وخواستارآزادی بی قید وشرط محکوم شدگان میباشد

*کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران:

تهاجم گسترده دستگاه قضایی به فریاد حق خواهی کارگران هفت تپه و مدافعین کارگران، نشانه بن بست و استیصال حاکمیت در قبال جامعه معترض کارگری است.

دیروز حکومت و قوه قضاییه بعد از گذشت ماهها بازداشت و بازجویی از کارگران معترض هفت تپه، بی کفایتی و زبونی خود را در قبال قدرت اعتراضی کارگران به نمایش گذاشت. جامعه جهانی ومردم ایران با این احکام ضد انسانی بهتر از هر زمان دیگری دریافتند که نیروی مبارزه و اعتراض کارگران چقدر توانمند است که حاکمیت را آنچنان به وحشت انداخته که قوه قضائیه آن در اقدامی سراسیمه با صدورسنگین ترین احکام، با این تصور واهی می خواهد جلو اعتراضات حق طلبانه کارگران را بگیرد، غافل از اینکه این احکام سنگین خشم و نفرت کارگران را از حکومت مدافع سرمایه داران دو چندان خواهد کرد.

دیروز قوه قضاییه در بحرانی ترین تاریخ زمامداری خود احکامی را صادر کرد که ترس از گسترش اعترضات طبقه کارگر  در آن نمایان است وبه همه دنیا نشان داد   که همان قوه قضاییه سی و یا چهل سال پیش است وتغییری در رویکرد آن صورت نگرفته وکماکان بر علیه معترضین‌ شمشیر‌ را از رو‌بسته است‌.

احکام صادره برای کارگران تنها تنبیه و مجازات کارگران معترض نیست بلکه دفاع حکومت از خود و ایجاد سپری امنیتی برای بقای خود وبستر سازی فضای وحشت و رعب در میان جامعه ملتهب امروز ایران‌ است، به این خیال باطل که جلو رشد اعتراضات کارگری را بگیرد.

محکوم کردن‌کارگران هفت تپه به‌زندان های طویل المدت به منزله دهن کجی و تحقیر تمام آنچه کارگران سال هاست برای آن مبارزه می کنند است.

لازم است کارگران تمام ایران از هر زمان دیگری متحدانه تر علیه این همه ستم که هر روز ابعاد تازه تری به خود می گیرد اعتراض کرده و به میدان بیایند.

این رنج!  تنها مختص اسماعیل بخشی نیست بلکه شامل طبقه کارگر ایران است وباید آنرا به گنجی برای طبقه کارگر تبدیل کرد....

اتحاد ما کارگران مستلزم پیروزی ماست.

۱۷ شهریور ۹۸

*محمود صالحی:صدوراحکام فله ای کارگران را مرعوب نخواهد کرد.

کارگران ، دانشجویان ، مردم مبارز:

طبقه کارگر برای رسیدن به دنیایی عاری از استثمار و جامعه ای نابرابر مبارزه می کند.

رسیدن به یک جامعه برابر و بدور از هر گونه استثمار، طبیعتا" بدون هزینه امکان ندارد. هزینه این مبارزات باید توسط کسانی اهدا شود که به مبارزه طبقاتی طبقه کارگر اعتقاد و باور دارند.

در طول تاریخ ، ما شاهد بودیم که طبقه کارگر به اشکال مختلف از سوی نهاد های امنیتی و قضایی در سراسر جهان مورد حمله قرار گرفته اند. در طول تاریخ فعالان کارگری احضار، تهدید ، بازداشت، اخراج از کار ، محاکمه و به زندانهای سنگین محکوم شده اند. ما شاهد هستیم که در طول 40 سال گذشته دولت حاکم بر ایران تعدادی قضات را تعیین کرده اند تا با صدور احکام های فله ای طبقه کارگر و فعالان کارگری را مرعوب کنند. صدور احکام سنگین ( حکم وحشت) برای بازداشتی های هفت تپه به دور از انتظار نبود. طبقه کارگر سالهاست با این احکام های فله ای روبرو است. این احکام های فله ای نه تنها طبقه کارگر را مرعوب نکرده. بلکه طبقه کارگر را مبارز تر و منسجم تر کرده است.

ما می دانیم که احکام های صادره از سوی قضات باید مستدل و مستند به مواد قانون و اصولی باشد که بر اساس آن حکم صادر شده باشد.

اما احکامی که علیه کارگران هفت تپه، دانشجویان نشریه گام و سپیده قلیان صادر شده بر اساس هیچ کدام از قوانین ایران نیست. پس نتیجه خواهیم گرفت که قضات صادر کننده این احکام ها یا دستور گرفته اند و یا خودشان کارفرما هستند.

ما کارگران ضمن محکوم کردن این احکام فله ای، خواستار لغو آن و آزادی بی قید و شرط همه کارگران و دانشجویان بازداشتی هستیم.

18/6/98

*کانون نویسندگان ایران:بیش از یک قرن زندان برای متهمان پرونده‌ی هفت تپه

نظر بر خبر

امروز خبر احکام مربوط به پرونده‌ی متهمان هفت‌تپه در فضای مجازی منتشر شد. بیش از یک قرن حبس برای اسماعیل بخشی، سپیده قلیان، محمد خنیفر، امیرحسین محمدی‌فرد، ساناز اللهیاری، عسل محمدی و امیر امیرقلی. دو تن از این هفت تن کارگر شرکت نیشکر هفت‌تپه و دیگران مدافعان کارگران معترض بوده‌اند و اخبار اعتراضات را در فضای مجازی پوشش می‌دادند. اکنون در پی ماه‌ها بازداشت و انواع فشارها، قاضی مقیسه به هر یک از چهار نویسنده و تهیه‌کننده‌ی نشریه اینترنتی گام حکم ۱۸ سال و به یکی از آنها (سپیده قلیان) حکم ۱۹ سال‌ونیم زندان داده است.

در توضیح صدور این حکم‌های بسیار سنگین اشاره به شرایط موجود، انباشتگی خواست‌ها و اعتراض‌ها و نیاز حاکمیت به ایجاد رعب و وحشت گرچه لازم است، کفایت نمی‌کند. بهتر است از نزدیک نگاهی به این رویه بیندازیم و منابع تغذیه‌ی سنگینی حکم‌ها را بشناسیم.

یکی از ویژگی‌های دوران‌نمای این پرونده و این احکام، زن بودن سه تن از هفت متهم پرونده است که پنجاه و پنج سال از یک‌صد و شش سال حکم زندان متوجه آنهاست. گر چه تشدید سرکوب و ایجاد رعب و وحشت در دل مردم معترض انگیزه‌ی صدور این‌گونه حکم‌هاست، از منابعی نیز تغذیه می‌شوند که یکی از آنها ستم و نفرت جنسیتی است؛ زن بودن است. در همین روزها عاطفه رنگریز و مرضیه امیری از بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر، یکی پژوهشگر و دیگری خبرنگار، هر یک به بیش از ده سال زندان و ده‌ها ضربه شلاق محکوم شده‌اند. در همین روزها برای اسرین درکاله و پروین محمدی دو فعال حقوق زنان کیفرخواستی سنگین شامل انواع اتهام‌ها ساخته‌اند که مقدمه‌ی صدور حکم‌های سنگین است. فهرست زنان فعال در بند یا دارای پرونده بسیار طولانی است.

منبع دیگر این حکم‌ها ستم و تنفر طبقاتی است. پرونده‌ی هفت‌تپه نوعی شرح اعتراض کارگری - طبقاتی است و برای حافظان نظم موجود چیزی سهمگین‌تر و غیرقابل تحمل‌تر از آن نیست که چنین اعتراض‌هایی سویه‌ی طبقاتی پیدا کند. اسماعیل بخشی و محمد خنیفر دو کارگر هفت تپه مجموعا به بیست سال زندان محکوم شده‌اند و پنج تن دیگر به سبب دفاع از اعتراضات کارگران هفت‌تپه حکم‌های سنگین گرفته‌ و ده‌ها تن از کارگران معترض هفت تپه به زندان و شلاق محکوم شده‌اند و نیز فعالان کارگری که در زندان به‌سر می‌برند بسیارند و پرونده‌های در نوبت رسیدگی فراوان.

سومین منبع تغذیه‌ی حکم‌های سنگینِ متهمان پرونده‌ی هفت تپه، استبداد و تنفر از آزادی بیان است. پنج تن از متهمان جرمی ندارند جز پوشش دادن به اخبار اعتراضات کارگران در قالب یک نشریه‌ی اینترنتی. اعتراض خود نوعی بیان است. آزادی بیان مخل ستم جنسی و ستم طبقاتی است و موجب ناکارآمد کردن یکی از ابزارهای مهم اعمال آن یعنی جهل و خرافه می‌شود.بی‌سبب نیست که حاکمان به‌شدت از آن بیزارند. بسیارند کسانی که به دلیل ابراز نظر یا عقیده‌اشان اکنون در زندان به‌سر می‌برند یا برایشان پرونده‌سازی شده است.

حکم‌های سنگین متهمان اعتراضات هفت‌تپه از هر سه منبع تغذیه شده است و برآمد و برآیند آنهاست. به همین معنا به سه جنبش تاخته‌اند: جنبش‌های کارگری، زنان و آزادی بیان. همین‌ها را نیز در مقابل خود خواهند داشت.

درست است که بیشتر آمران و عاملان صدور این‌گونه احکام از دهه‌ی ۶۰ آمده‌اند و لابد نتایج "طلایی" سرکوب آن دوره را به‌یاد دارند؛ اما نباید از یاد ببرند که اگر آنها همان‌اند، دنیا دیگر شده است. با صدور احکام سنگین وحشتناک حتما فشارها و رنج‌هایی به فعالان عرصه‌های گوناگون و خانواده‌هایشان تحمیل و موانعی در راه اعتراض‌های مردم ایجاد خواهند کرد؛ اما سکوت و سکون را نمی‌توانند بر آنها غالب کنند.

*اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران:

صدور احکام سنگین علیه فعالین کارگری: چه کسی مجرم است؟!

دادگاه رسیدگی به پرونده فعالین کارگری هفت تپه احکامی بسیار سنگین و به همان اندازه ننگین علیه متهمان پرونده هفت تپه صادر کرد. طبق رای این "دادگاه"، اسماعیل بخشی نماینده کارگران معترض هفت تپه به ۱۴ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. محمد خنیفر از کارگران نیشکر هفت تپه حکم ۶ سال حبس تعزیری دریافت کرده است؛ و این در حالی است که پرونده علی نجاتی همچنان باز است و او در انتظار حکم دادگاه بسر می برد. همچنین طبق رای شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، فعالین کارگری و حامیان کارگران هفت تپه، سپیده قلیان، ساناز الهیاری، عسل محمدی، امیر امیرقلی، و امیر حسین محمدی فرد هر کدام به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شده اند.

علاوه بر این، طی روزهای گذشته، احکامی سنگین و ضد انسانی علیه بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در تهران صادر شده است که به قرار ذیل می باشند: عاطفه رنگریز: یازده سال و شش ماه حبس، ٧۴ ضربه شلاق، ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه ها، دستجات سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت استفاده از تلفن هوشمند. مرضیه امیری: ده سال و شش ماه حبس و ١۴٨ ضربه شلاق.  نسرین جوادی: ٧ سال حبس، ٧۴ضربه شلاق، دو سال ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه ها و دستجات سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت استفاده از گوشی هوشمند. حسن سعیدی: پنج سال حبس، دو سال ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه ها و دستجات سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت استفاده از تلفن هوشمند. سید رسول طالب مقدم: دو سال حبس، دوسال تبعید، ٧۴ ضربه شلاق، دو سال ممنوعیت عضویت در احزاب، گروه ها، دستجات سیاسی، اجتماعی و همچنین ممنوعیت استفاده از تلفن هوشمند.

اتهامات مشترکی که به این کارگران و مدافعین حقوق کارگری نسبت داده شده همان اتهامات رایج، کلیشه ای و نخ نما مانند "اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی"، "تبلیغ علیه نظام"، "اخلال در نظم عمومی" و "نشر اکاذیب" است.

احکامی چنین سنگین علیه فعالین کارگری حتی با توجه به سابقه اقدامات وحشیانه رژیم جمهوری اسلامی در برخورد به خواسته ها و مطالبات کارگران، در دو دهه اخیر کم سابقه است. صدور چنین احکامی توسط  دستگاه قضایی از یک سو به منظور انتقام گیری از کارگران معترض هفت تپه و اعتصابات آنها است و از سوی دیگر در تداوم بگیر و ببند و صدور حکم های سنگینی است که برای شرکت کنندگان در تظاهرات روز جهانی کارگر و دیگر فعالین اجتماعی و فرهنگی صادر گردیده است. این موج جدید سرکوب به زعم رژیم قرار است که فضایی از ترس و وحشت را در جامعه ایجاد کند و بویژه مانع گسترش اعتراض های کارگری شود. به بیان دیگر با توجه به روند موجود فروپاشی اقتصادی در ایران، رژیم اسلامی در ترس از اوج گیری اعتراض های کارگری می کوشد که کارگران ایران را به پذیرش یکی از این دو انتخاب وادار نماید: تن دادن به زندگی فلاکت بار یا رفتن پشت میله های زندان. پذیرش ذلت و یا زندان. این "راه حل" رژیم اسلامی برای میلیون ها کارگر و خانواده آنها بعد از چهل سال در قدرت بودن است. باند ها و دسته جات و جناح‌هایی متشکل از استثمارگران، دزدان، اختلاس گران و آدم کشان که بدنه اصلی طبقه حاکم در ایران را تشکیل می دهند اکنون  شمشیر را از رو بسته اند تا هولوکاست اقتصادی را بر طبقه کارگر ایران تحمیل کنند. اما تحمیل این شرایط بر میلیون ها نفر از طبقه کارگر و زحمتکشان ایران برای رژیم به هیچ رو آسان نخواهد بود، و می تواند موجب برآمد طوفان سهمگینی شود که خیزش دی ماه ۹۶ در قیاس با آن تند باد گذرا، جلوه نماید.

به یقین بسیاری از سران کهنه کار و اعضای اتاق های فکر این رژیم در اعماق ذهن خویش می دانند که دیگر نمی توانند دوران خونین دهه شصت را مجددا بر مردم ایران تحمیل کنند. خوب میدانند که نمی توانند چند ده یا چند صد هزار کارگر و معلم که کارد به استخوانشان رسیده و دستمزد های ماهانه اشان کفاف زندگی یک هفته را نیز نمی دهد را به زندان بیاندازند به این امید که دهها میلیون کارگر دیگر از ترس و وحشت به خود بلرزند و به زندگی توام با خفت و خواری تن در دهند. 

صدور چنین احکام سنگینی برای فعالین کارگری، تا هم اکنون نیز خشم و اعتراض های بسیاری را برانگیخته است. در مواجهه با این اعتراض ها ابراهیم رئیسی، این آدمکش که در راس قوه قضاییه  قرار دارد، مجبور شده است دستور 'ویژه‌ای' برای 'تجدیدنظر و رسیدگی منصفانه' در خصوص 'احکام صادره در برخی پرونده‌های اخیر' صادر نماید. جناحهایی دیگر از درون حاکمیت نیز خواستار تخفیف مجازاتها شده اند.  "رسیدگی منصفانه" در جمهوری اسلامی آنهم نسبت به فعالین کارگری و مدافعین حقوق انسانی سرابی بیش نیست. "تخفیف" داده شود و یا نشود، اصل مسئله این است که کارگران و فعالین کارگری نه تنها مجرم نیستند بکه شاکیان این پرونده ها هستند و باید فوری و بدون قید و شرط آزاد گردند.

رژیم اسلامی، خود، نفرت انگیز بودن این گونه اتهام زنی‌ها و محاکمات را می داند و به همین دلیل در پاسخ به شکایت های مطرح علیه جمهوری اسلامی در سازمان جهانی کار، به دروغ ادعا می کند که شرکت در تظاهرات و اعتراض های مسالمت آمیز در ایران جرم نیست و کسی به این دلیل مورد محاکمه قرار نمی گیرد.  پرسش این است که دستگیر شدگان پرونده هفت تپه و همینطور دستگیرشدگان  اول ماه مه و دیگر فعالین کارگری و معلمان که هم اکنون در زندان بسر می برند، چه کرده اند غیر از شرکت در تظاهرات و تجمع های کارگری و یا دفاع از منافع کارگران. بنابراین، آنچه جرم است بازداشت و محاکمه این فعالین کارگری است نه آنچه که این فعالین کارگری انجام داده اند. جای متهمان و اتهام زنندگان و حکم صادر کنندگان باید عوض شود. باید تمام آمرین و عوامل ریز ودرشت حکومتی که در بازداشت، ضرب و شتم، شکنجه، بازجویی، پرونده سازی، محاکمه و صدور احکام ظالمانه و قرون وسطایی علیه فعالین کارگری دست داشته اند، و همچنین رسانه های وابسته به آنها، با نام و نشان در تمام دنیا به عنوان مجرمان  و شکنجه گران معرفی گردند و رسوا شوند.

 اتحاد بین المللی، بازداشت، دستگیری، اذیت و آزار و صدور احکام قرون وسطایی زندان و شلاق علیه  فعالین کارگری توسط حکومت سرکوبگر جمهوری اسلامی ایران را به شدت محکوم می کند، خواهان لغو احکام صادر شده و آزادی فوری و بدون قید و شرط کلیه بازداشت شدگان هفت تپه و روز جهانی کارگر می باشد و به سهم خود دور جدیدی از کارزارهای گسترده تر جهانی را برای آزادی همه فعالین کارگری سازمان خواهد داد.

۸ سپتامبر ۲۰۱۹

*جلسه دادگاه شاپور احسانی راد

امروز ۱۷ شهریور ساعت ۹ صبح شاپور احسانی راد بر اساس ابلاغیه قبلی به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران مراجعه نمود.

از آنجا که وکیل قبلی ایشان از ادامه وکالت خودداری کرده بود و فاصله آزادی و تشکیل جلسه دادگاه بسیار کوتاه بوده و امکان انتصاب وکیل و مطالعه کیفرخواست و جزئیات پرونده وجود نداشت شاپور احسانی راد بخاطر اینکه بتواند وکیل به دادگاه معرفی نماید درخواستی را مبنی بر تشکیل جلسه دادگاه در زمان دیگری ارائه داد که در نهایت جلسه دادگاه ایشان به روز ۳۰ شهریور موکول شد.

لازم به ذکر است که برای موافقت با درخواست تعویق جلسه دادگاه شاپور احسانی راد نزدیک به سه ساعت در شعبه مذکور مورد بازجویی قرار گرفت.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

۱۷ شهریور ۹۸

*تجمع اعتراضی اهالی سه روستای یزد نسبت به مشکل پل ارتباطی باشهر مقابل استانداری

روزیکشنبه 17شهریور،جمعی از اهالی روستاهای حسین‌آباد ریسمانی، عسکریه و مدرسی در بخش مرکزی یزد برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به مشکل پل ارتباطی با شهر دست به تجمع مقابل استانداری یزد زدند.

تجمع کنندگان خواستار باز شدن دهنه دوم پل ارتباطی این روستاها هستندند.

آنهابه خبرنگار رسانه ای گفتند:حدود چهارسال است برای گشوده شدن دهنه دوم پل بارها به مسئولان مراجعه میکنیم و مکاتبه‌های متعددی داشته‌ ایم.

آنها با بیان اینکه تاکنون هیچ اقدام مناسبی برای حل مشکلات آنها نشده، مسئولان استان را برای بررسی و اقدام، پیگیری و همکاری دعوت کردند.

بین روستاهای حسین‌آباد ریسمانی، عسکریه و مدرسی پل ارتباطی وجود دارد که فقط یک دهنه آن مورد  استقاده قرار می‌گیرد و بازگشایی دهنه دوم پل نقش ارتباطی مهمی بین این روستاها با شهر یزد و همچنین روستاهای بیداخوید، فهرچ ، قاسم‌آباد جدید، نجف آباد و رحمت آباد دارد.

روستاهای حسین آباد ریسمانی، عسکریه و مدرسی  چهار هزار نفر جمعیت دارند.

*اعتراض دانشجویان دانشگاه آزاد به افزایش 22درصدی شهریه

دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد با تشکیل کمپین "نه به افزایش شهریه علوم پزشکی" نسبت به افزایش 22درصدی شهریه این رشته‌ها برای سال جاری اعتراض کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 17شهریور، بر اساس اعلام دانشگاه آزاد شهریه دانشجویان این دانشگاه برای سال جاری بین 15 تا 22درصدافزایش یافته و این میزان افزایش برای دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی 22 درصد اعلام شده است. در واقع متوسط افزایش شهریه برای دانشجویان غیرپزشکی 15 درصد است.

شهریه دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد در حالی امسال تا 22درصدافزایش داشته است که وزارت بهداشت برای مهر جاری افزایش شهریه‌ای برای دانشجویان پردیس‌ها و شهریه‌پرداز دانشگاه‌های زیر مجموعه خود اعمال نکرده است.

مرگ 8کارگرومصدومیت 2کارگربراثر حوادث کاری:

1- جان باختن 5کارگر مقنی در روستای بردیسان اصفهان بر اثر گاز گرفتگی

شنبه شب(16شهریور)،5کارگر مقنی حین کندن چاه در روستای بردیسان استان اصفهان دچار گاز گرفتگی شدند وجانشان را از دست دادند.

2- مرگ یک کارگر درمراغه براثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر36ساله حین کاردر ساختمان نیمه کاره واقع در يکي از محلات شهرستان مراغه بر اثر سقوط از ارتفاع مصدوم و پس از انتقال به بيمارستان جان خود را از دست داد.

3- جان باختن یک کارگر در کاشان زیر آوار دیوار

صبح روزیکشنبه 17شهریور،یک کارگر حین کاردریک کارگاه واقع در بلوار قطب راوندی کاشان زیر آواردیوار ماند ودردم جان باخت.

4- کشته وزخمی شدن 2کارگردر حادثه انفجار معدن زغال سنگ چمستان

ظهر روز یکشنبه 17شهریور،یک کارگر40ساله در حادثه انفجار انفجار و ریزش آوار معدن زغال سنگ واقع در وازتنگه چمستان استان مازندران جانش را ازدست داد ویک کارگر 38ساله مصدوم و به مرکز درمانی در چمستان منتقل شد.

5- مصدومیت شدید یک کارگر حین کار در تونل انرژی ششگلان تبریزدرپی

بعد از ظهر روزیکشنبه 17شهریور،یک کارگر 49ساله حین کار در تونل انرژی ششگلان تبریزدرپی فرورفتن میلگرد به پای چپش مصدوم وبه بیمارستان منتقل شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com