اخبار و گزارشات کارگری ١٦ مرداد ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
August 08, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١٦ مرداد ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- تجمع اعتراضی کارگران نیروگاه برق شوباد کهنوج نسبت به نداشتن امنیت شغلی مقابل فرمانداری

- ادامه اعتراضات کارگران شاغل وبازنشسته سازمان توسعه تجارت ایران نسبت به پرداخت نشدن مطالباتشان بدلیل عدم اجرای بموقع طرح طبقه‌بندی مشاغل

- امروز ۱۶مرداد جلسه اول رسیدگی به اتهامات حسن سعیدی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شد

- کانون نویسندگان ایران:

“حکم ناعادلانه‌ی نیما صفار را لغو کنید”

- آزادی آنیشا اسدالهی، از بازداشت شدگان روز کارگر را شادباش می گوییم

- آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت

- تعطیلی47 کارخانه ماده اولیه خوراک دام درپی سیاست غلط ارزی وبیکاری 7هزار کارگر

- جان باختن یکی از کارکنان کارخانه فولاد یزد براثر گازگرفتگی

- جان باختن یک کارگر ساختمانی در سبزواربراثر برق گرفتگی

*تجمع اعتراضی کارگران نیروگاه برق شوباد کهنوج نسبت به نداشتن امنیت شغلی مقابل فرمانداری

روز دوشنبه 14مرداد، کارگران نیروگاه برق شوباد کهنوج دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان کهنوج زدند.

کارگران معترض به خبرنگار رسانه ای گفتند: از کارشان اخراج شده اندو به شکل جانشین مرخصی و روزمزد در حال کار هستند.

یکی ازکارگران نیروگاه برق شوباد کهنوج نیز گفت:«زمانی که نیروگاه ما را استخدام کرد دو نگهبانی داشتیم .حراست پارس رهبد زمانی که ما را استخدام کرد گفت شما نیروی دائمی هستید و اکنون بعد از پنج سال می‌گوید این شرکت تعدیل نیرو کرده الان سه نفرمان صددرصد اخراج شدیم و بعد شرکت ،ما را به عنوان نیروهای جایگزین استخدام کرده و ما باید منتظر باشیم تا نیروهایی که زیرنظر ماهتاب هستند به مرخصی بروند و ما سه نفر به صورت روزمزد جای انها کار کنیم و بعد از روی حقوق کارکنانی که به مرخصی رفته‌اند کم کرده و حقوق ما را می‌پردازند.»وی تصریح کرد:«من حاضر هستم با رییس شرکت و نیروگاه صحبت کنم از نظر شرکت ماهتاب که نیروگاه متعلق به این شرکت است ما سه نفر در حالت معلق هستیم و الان نامه‌نگاری شده که پنج نفر دیگر را نیز اخراج کنند حال مسوولان نیروگاه اخراج ما را گردن نمی‌گیرند ما حتی به فرمانداری مراجعه کردیم و نامه‌های اخراج‌مان را نشان دادیم فرماندار هم رییس نیروگاه را خواست و صحبت کردند و پس از آن جانشین مرخصی‌ها شدیم».

وی ادامه داد:«شرکت ماهتاب هرروز همایش برگزار می‌کند و می‌گوید ما خیر هستیم و به نیازمندان کمک می‌کنیم این شرکت اگر خیر است بیاید و کارگرهایش را اخراج نکند مگر ما زن و بچه نداریم؟ در این شرایط بد و تحریم‌های بد اقتصادی الان من چه کاری کنم؟مگر ما چه گناهی کرده‌ایم پنج سال جان کندیم و خاک خوردیم فرض کنید نیروگاه را ما ساختیم گونی مصالح روی سرمان جابه‌جا می‌کردیم و ریه‌هایمان اکنون دچار مشکل است و حالا که دوربین نصب کرده‌اند ما را مثل زباله بیرون می‌اندازد همایش می‌گیرند و زباله‌ها را از سطح شهر جمع می‌کنند و …من الان سی و یک سال دارم من از چه راهی خرج زن و بچه‌ام را بدهم دزدی کنم یا…؟ من که هیچ شغلی دیگر بلد نیستم، دولت یک راهی جلوی پای ما بگذارد».

همکارانمان را اخراج کرده‌اند ما مرخصی می‌رویم تا آنها روزمزدی جانشین‌مان باشند

یکی از کارگران نیروگاه برق کهنوج گفت: «چندنفر از همکارانم را از نیروگاه اخراج کرده‌اند».

وی  اضافه کرد:«ما در بخش انتظامات و حراست نیروگاه شوباد کهنوج مشغول به کار هستیم و ما زیرمجموعه نیروگاه هستیم و شرکت اصلی به کارفرمایی که ما با او قرارداد داریم دستور تعدیل نیروها را می‌دهد، شرکتی(شرکت پارس رهبد) که ما برای آن کار می‌کنیم حالت دلالی دارد و واسطه بین نیروها و شرکت اصلی است».

یکی دیگر از کارگران اخراجی نیروگاه گفت:«من اخراج شدم ولی حالا جانشین مرخصی هستم».

وی اضافه کرد:«حقوقم را هرروزی که سرکار بروم می‌گیرم مثل کارگر روزمزد یعنی اگر یک روز نباشم حقوق ندارم و البته هرروز هم سرکار نیستم».

وی ادامه داد:«قرار بود هفت نفر را استخدام کنند با پارتی‌بازی ۱۰ نفر را استخدام کردند و روز اول کسی فکرش را نمی‌کرد بعد از ۱۰سال بگویند ما دوربین نصب کردیم و به شما نیاز نداریم حالا می‌گویند ما روز اول هفت نفر نیرو می‌خواستیم و شرکت تامین کننده مالی شما ۱۰ نفر استخدام کرده در حالی که ما از روز اول گفتیم این تعداد را لازم نداریم و حالا فقط ما سه نفر اخراج نشدیم و یکی بگوید چرا حالا قرار است تعداد بیشتری را اخراج کنند؟».

وی ادامه داد:«تا زمان اخراج‌مان به ما حرفی نزده بودند و حالا مساله‌ای که هست من یازده سال سابقه کار در این نیروگاه دارم و سن من بالا رفته و نمی‌توانم با این وضعیت کشور جایی کار پیدا کنم در حالی که نیروگاه درآمد میلیاردی دارد و جالب است فقط بومی‌ها را اخراج می‌کند».

وی تصریج کرد:«نیروهای شرکت ما فقط در بخش حفاظت مشغول به کار بوند».

یادآوری:نیروگاه سیکل ترکیبی کهنوج یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید ۹۶۸ مگاوات است که شامل ۲ مجموعهٔ نیروگاهی به نام‌های نیروگاه سیکل ترکیبی کهنوج و نیروگاه سیکل ترکیبی کهنوج ۲ است که ظرفیت هر یک از نیروگاه‌ها ۴۸۴ مگاوات است.

*ادامه اعتراضات کارگران شاغل وبازنشسته سازمان توسعه تجارت ایران نسبت به پرداخت نشدن مطالباتشان بدلیل عدم اجرای بموقع طرح طبقه‌بندی مشاغل

اعتراضات  صدها کارگر شاغل وبازنشسته سازمان توسعه تجارت ایران(مرکز تهیه و توزیع کالا) نسبت به پرداخت نشدن مطالباتشان بدلیل عدم اجرای بموقع طرح طبقه‌بندی مشاغل از طرف سازمان توسعه تجارت ایران وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت  وانفعال اداره کار شهر تهران کماکان ادامه دارد.

تعدادی ازاین کارگران معترض به خبرنگار رسانه ای گفتند: نزدیک به 1300 کارگر شاغل، بازنشسته و بازمانده در بخش‌های مختلف مرکز تهیه و توزیع کالا یا سازمان توسعه تجارت ایران هستیم که مطابق قانون کار و تامین اجتماعی تحت مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت مشغول کار بودیم و برابر همین قانون از سال 92 طرح طبقه‌بندی مشاغل در مورد ما به اجرا درآمد.

آنها با بیان اینکه خواسته ما دریافت مابه‌التفاوت عدم اجرای به موقع طرح طبقه‌بندی مشاغل بین سال‌های 73 تا 92 است که متاسفانه علیرغم درخواست‌های پی در پی در طول چند سال گذشته و در پی اجرای طرح؛ هنوز به حساب کارگران واریز نشده است، در تشریح مطالبه خود افزوند: از سال 78 اجرای طرح طبقه‌بندی برای کارکنان مرکز تهیه توزیع کالا به تایید رسید و در نهایت در سال92برای کلیه مشمولان اجرایی شد. اما مشکل آنجاست که همه 1300 نفر از کارکنان مرکز تهیه و توزیع کالا که بیش از 1000نفر از آنها هم‌اکنون بازنشسته و تعدادی هم بازمانده‌اند، مابه‌التفاوت ناشی از عدم اجرای این طرح بین سال‌های 73 تا 92 را دریافت نکرده‌اند.

 به گفته کارگران، اجرا نشدن به موقع طرح طبقه‌بندی مشاغل در زمان خود باعث شده درآمد ماهانه‌ ما و بسیاری از آنها که هم‌اکنون شاغل و بازنشسته از سازمان توسعه تجارت ایران هستند، در حد و اندازه حداقل‌های قانونی باقی بماند.

به گفته کارگران سازمان توسعه تجارت ایران، در بین کارکنانِ بازنشسته سازمان کسانی هستند که مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج هستند، یا افرادی که فرزندانی در آستانه ازدواج، دانشجو یا بیکار دارند. حتی مستاجر هستند و با کمترین مستمری بازنشستگی حدود یک میلیون و 400هزار تومان امرار معاش می‌کنند.

به نقل از این کارگران گفته می‌شود؛ طبق ماده 49 قانون کار، باتوجه به تایید نهایی طرح طبقه‌بندی مشاغل و لازم‌الاجرا بودن آن، سازمان توسعه تجارت ایران به استناد به مواد 12 و 49قانون کار مکلف است نسبت به محاسبه پرداخت مابه‌التفاوت ناشی از اجرای طرح اقدام کند.

آنها با اشاره به «ماده 50 قانون کار» گفتند: براساس ماه 50 قانون کار، وظیفهٔ پیگیری اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، چنانچه کارفرمایان مشمول این قانون در مهلت‌های تعیین شده مشاغل کارگاه‌های خود را ارزیابی نکرده باشند، برعهدهٔ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است اما متاسفانه اداره کار شهر تهران با وجود اطلاع از این موضوع کم‌کاری کرده و مشکلات موجود را پیگیری نمی‌کند.

به گفته وی، مسئولان وزارت صمت درباره پرداخت مابه‌التفاوت اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای کارگران  سازمان توسعه تجارت پاسخگو نیستند. این درحالی‌ست که مجموع معوقات ناشی از اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل کارکنان به حدود ده میلیارد تومان می‌رسد که وزارت صمت می‌تواند منابع مالی آن را از محل فروش یکی از ساختمان‌های واگذار شده به این وزارتخانه یا اجاره بهای غرفه‌های واگذار شده نمایشگاهی تامین کند.

این کارگران درباره نتایج پیگیری‌های خود گفتند: باتوجه به اینکه طی سالهای 86تا 95برخی مشمولان به دیوان عدالت اداری شکایت کرده بودند این شد که تعداد کمی (حدود 15 نفر) توانستند با استفاده از رای دیوان به مطالبات قانونی خود برسند و حدود 500 نفر هم منتظر صدور رای نهایی از دیوان هستند.

*امروز ۱۶مرداد جلسه اول رسیدگی به اتهامات حسن سعیدی عضو سندیکای کارگران شرکت واحد در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شد

چهارشنبه شانزدهم مرداد رسیدگی به اتهامات حسن سعیدی عضو برجسته سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شد. ایشان از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر در مقابل مجلس می باشد و پس از سی وسه روز بازداشت موقت در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین با تودیع وثیقه ۳۳۰ میلیون تومانی دوازدهم خرداد از زندان موقتا آزاد شد.

پس از تفهیم اتهام به سعیدی دادگاه موافقت نمود برای ورود وکیل به پرونده ادامه رسیدگی در جلسه بعدی که در روز ۲۶ مرداد برگزار خواهد شد، انجام شود. اتهامات وارده به ایشان، اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و اخلال در نظم و آسایش عمومی می باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بازداشت و محاکمه حسن سعیدی که به دلیل فعالیت های ایشان برای احقاق حقوق کارگران می باشد را محکوم می کند و خواهان رفع اتهامات وارده بر ایشان و خاتمه تعقیب امنیتی _ قضایی از ایشان می باشد.

*کانون نویسندگان ایران:

حکم ناعادلانه‌ی نیما صفار را لغو کنید

روز یکشنبه ۶ مردادماه ۱۳۹۸، از سوی دادگاه تجدید نظر استان گلستان، حکم هشت ماه زندان “نیما صفار” شاعر و نویسنده به او ابلاغ شد.

اتهام نیما صفار "تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی" عنوان شده و مطالب و نوشته‌های او در صفحه‌ی شخصی‌ مصادیق این اتهام قرار گرفته است. جلسه‌ی دادگاه تجدید نظر وی در تاریخ ۱ مردادماه سال جاری برگزار شده بود.

نیما صفار، پیش از این نیز در شهریور ۹۶ به هشتاد روز زندان محکوم شده و مدت محکومیت خود را در زندان سپری کرده بود.

بی‌شک این‌ پرونده‌سازی‌ها و محاصره‌ی زندگی معترضان و منتقدان با پرونده‌های قضایی، به منظور مرعوب و منفعل کردن نویسندگان و هنرمندان مستقل و هر انسان معترض و آزادی‌خواه انجام می‌گیرد که مغایر با حق آزادی اندیشه و بیان است. حال این‌که هر چه پیش‌تر می‌رویم شاهد بگیر و ببندهای بی‌رویه و تشدید فضای رعب و وحشت از سوی نهادهای امنیتی هستیم. در کنار افزایش اعتصاب‌ها و اعتراض‌های معلمان، کارگران، فعالان حقوق زنان، مال‌باختگان، دانشجویان، روزنامه‌نگاران و دیگر لایه‌های اجتماعی ناراضی، برای هنرمندان و نویسندگان آزاداندیش و مستقل نیز در بر همان پاشنه می‌چرخد و همچنان سرکوب نویسندگان آزادی‌خواه ادامه دارد.

کانون نویسندگان ایران خواهان لغو حکم ناعادلانه‌ی نیما صفار و همه‌ی پرونده‌های مشابه آن است.

کانون نویسندگان ایران

۱۶ مرداد ۱۳۹۸

*آزادی آنیشا اسدالهی، از بازداشت شدگان روز کارگر را شادباش می گوییم

سه شنبه ۱۵ مرداد آنیشا اسدالهی با وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد. متاسفانه عاطفه رنگریز،مرضیه امیری  ونداناجی از زمان بازداشت شان در روز کارگر همچنان در زندان هستند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه آزادی آنیشا اسدالهی را تبریک و شادباش می گوید و تداوم بازداشت سایر بازداشت شدگان روز کارگر را محکوم می کند. برگزاری مراسم روز جهانی کارگر حقی بدیهی است و هیچ فردی نباید به دلیل فریاد مطالبات و حقوق کارگران مورد تعقیب و آزار و اذیت پلیسی - امنیتی - قضایی قرار گیرد.

*آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت

چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ : جمعی از فعالان اجتماعی و خانواده‌های زندانیان سیاسی ‏با حضور در ‏مقابل زندان اوین، همراهی و حمایت خود را از فعالان کارگری و کارگران در بند اعلام داشتند.‏

‏۱۲ مرداد : محاکمه‌ی بازداشتی‌های اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه در شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه. صبح این روز اسماعیل بخشی، علی نجاتی، محمد حنیفر، سپیده قلیان، امیرحسین محمدی‌فرد، ساناز الهیاری و ‏عسل ‏محمدی در دادگاه حاضر شدند. همزمان گروهی از مدافعان و فعالان اجتماعی برای حمایت از زندانیان هفت‌تپه، کنار خانواده‌ها ‏مقابل دادگاه انقلاب گرد آمدند. ماموران امنیتی جز خانواده‌های بازداشتی‌ها به کسی اجازه‌ی ایستادن نمی‌دادند. رهام ‏یگانه، هیراد پیربداقی و فرید لطف‌آبادی را بازداشت و نهایتا به زندان اوین منتقل کردند.

برخوردهای توهین‌آمیز محمد مقیسه با متهمان و وکلا جو دادگاه را متشنج کرد.

۱۳ مرداد: در پی تعیین مجدد زمان دادگاه عسل محمدی در تاریخ ۱۳ مرداد، قاضی مقیسه قرار وثیقه او را از چهارصد میلیون تومان به دو میلیارد تومان افزایش ‏داد. در پی عدم توانایی تامین وثیقه سنگین عسل محمدی ‏بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.‏ ‏ در همین روز فرهاد شیخی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران به اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی در شعبه ۱۰۵۸ دادگاه ‏کیفری محاکمه شد. اتهام وارده بر فرهاد شیخی به دلیل شرکت در تجمع روز جهانی کارگر در مقابل مجلس است.‏

۱۴ مرداد : جلسه دادگاه عاطفه رنگریز به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد. برای عاطفه رنگریز قرار وثیقه دو میلیارد ‏تومانی صادر شد که امکان تامین این قرار برای خانواده ایشان وجود نداشت. عاطفه رنگریز به همراه ندا ناجی، مرضیه امیری و ‏آنیشا اسدالهی همزمان با روز جهانی کارگر در تهران دستگیر شدند.‏ در همین روز لیلا حسین زاده برای اجرای ۳۰ ماه حبس به بند زنان اوین منتقل شد. مسئولان دانشگاه تهران بارها اعلام کردند ‏که اجرای حکم زندان دانشجویان پس از پایان دوره تحصیل آن ها خواهد بود. این در حالی است که لیلا حسین زاده هنوز ‏دانشجو است.

‏ ‏۱۵ مرداد: فرزانه زیلابی وکیل اسماعیل بخشی، علی نجاتی و دیگر کارگران هفت تپه به دادسرای انقلاب اهواز احضار شد. ‏در همین روز آنیشا اسداللهی پس از ۵۰ روز بازداشت با تودیع وثیقه‌ی ۲۰۰ میلیون تومانی موقتا آزاد شد.

اصل اول منشور کانون نویسندگان ایران:

آزادی اندیشه و بیان و نشر در همه‌ی عرصه‌های حیات فردی و اجتماعی بی‌هیچ حصر و استثنا حق همگان است. این حق در انحصار هیچ فرد، گروه یا نهادی نیست و هیج کس را نمی‌توان از آن محروم کرد.

منبع: کانال تلگرام کانون نویسندگان ایران

*تعطیلی47 کارخانه ماده اولیه خوراک دام درپی سیاست غلط ارزی وبیکاری 7هزار کارگر

47 کارخانه ماده اولیه خوراک دام درپی سیاست غلط ارزی تعطیل 7هزار کارگرش بیکار شدند.

روز چهارشنبه 16مرداد،محسن سعیدیان دبیر مجمع تولید کنندگان کلسیم فسفات کشور در نشست خبری اعلام کرد: بیش از 11 ماه است 47 کارخانه تولید کننده دی و مونو فسفات کلسیم در کشور به دلیل سیاست‌های غلط ارزی دولت تعطیل شده است؛ در حالی که این کارخانه‌ها تا قبل از سال 97 علاوه بر تامین نیاز داخل محصولات خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق و افغانستان صادر می‌کردند.

وی ادامه داد: سیاست اشتباه ارزی این بود که دولت به جای اینکه به مواد اولیه ارز دولتی بدهد تا چرخ 47 کارخانه با فعالیت 7 هزار کارگر فعال در این کارخانه‌ها،‌ بچرخد ارز دولتی را به واردات محصول نهایی داد تا  وارد کنندگان، محصول نهایی که همان فسفات کلسیم است وارد کنند؛ کارخانه‌ها هم با ارز نیمایی مواد اولیه وارد کردند و نتیجه یک رقابت نابرابر بین وارد کنندگان و تولید کنندگان داخل برقرار شد که در حقیقت برنده نهایی آن وارد کنندگان بودند.

*جان باختن یکی از کارکنان کارخانه فولاد یزد براثر گازگرفتگی

روزسه شنبه 15مرداد،یکی از مهندسان کارخانه فولاد یزد حین کاردریکی از واحدها براثر گازگرفتگی جانش را از دست داد.

*جان باختن یک کارگر ساختمانی در سبزواربراثر برق گرفتگی

روز چهارشنبه 16مرداد،یک کارگر ساختمانی حین کاردر بلوار سربداران سبزواردچار برق گرفتگی شد ودر دم جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com