اخبار و گزارشات کارگری ١٤ و ١۵ مرداد ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
August 07, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١٤ و ١۵ مرداد ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- تجمع اعتراضی معلمان حق‌التدریس سراسر کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل وزارت آموزش و پرورش برای دومین روز متوالی

- تجمع اعتراضی صدها کارگزار مخابرات روستایی سراسر کشور نسبت به عدم عقد قرارداد دائم واجرانشدن طرح طبقه بندی مشاغل مقابل شرکت مخابرات ایران

- ادامه اعتراض کارگران فاز 14پارس جنوبی نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی با تجمع و مسدود کردن درب های ورودی پروژه

- چهاردهمین روزتجمع اعتراضی کارگران کارخانه کنتورسازی نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان مقابل استانداری قزوین

- تجمع اعتراضی کارگران شهرداری کلاله با خانواده نسبت به عدم پرداخت حقوق واخراج از کار مقابل فرمانداری

- تجمع اعتراضی کارگران شهرداری محمدیارنسبت به عدم پرداخت 3ماه حقوق وحق بیمه

- تجمع اعتراضی فرهنگیان مدارس خارج کشور نسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل وزارت آموزش وپرورش

- محکومیت اصغر امیرزادگانی از معلمان کنشگر به 18 ماه حبس تعلیقی

- امروز نسرین جوادی دادگاهی شد

- آزادی آنیشا اسدالهی از زندان اوین با تودیع وثیقه200میلیون تومانی

- اخراج 15نفر از کارگران پژوهشکده سوانح طبیعی زیرمجموعه بنیاد مسکن

- سهل انگاری مسئولان ایمنی و کارگاه ، علت مرگ کارگر معدن در سوادکوه +

- جان باختن کارگر شهرداری بوکان حینکار براثر تصادف

- مرگ یک کارگر28ساله در کاشمر براثر برق گرفتگی

- مصدومیت شدید یک کارگر حین کاردر بازارچه مرزی سومار

- مرگ دو کشاورز حین کار در دو حادثه جداگانه

*تجمع اعتراضی معلمان حق‌التدریس سراسر کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل وزارت آموزش و پرورش برای دومین روز متوالی

روز دوشنبه 14مرداد ماه معلمان حق‌التدریس سراسر کشور به اقامتشان درتهران ادامه دادند تا با تجمعشان  مقابل وزارت آموزش و پرورش برای دومین روز متوالی عزم راسخشان را در راه دستیابی به مطالباتشان بنمایش بگذارند.

حدود هزار معلم حق التدریس حاضر درتجمع از سراسر کشور شعار‌هایی همچون “ماده ۲۸ باید توقف بشه”، ۳۰” هزار حق‌التدریس استخدام”، “بودجه تعیین شده کجا هزینه می‌شه” خواهان تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود تا مهر امسال شدند.

یکی از این معلمان حق‌التدریس دراولین روز تجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: ۱۲ سال به عنوان نیروی پیش دبستانی فعالیت می‌کردم و هم اکنون ۵ سال است که حق‌التدریس هستم، عمر و جوانی ما در کلاس‌های درس گذشته و حالا که بودجه مربوطه در مجلس تصویب شده است به جای استخدام ۳۰ هزار نفر معلم حق‌التدریس می‌خواهند ۱۲ هزار نفر را استخدام کنند. من نزدیک به ۴۰ سال دارم و بعد از این آیا فرصت استخدام پیدا می‌کنم.

یکی دیگر از معلمان حق‌التدریس نیزگفت: وزارت آموزش و پرورش، مجلس و سازمان امور اداری و استخدامی آئین‌نامه استخدام معلمان حق‌التدریس تعیین تکلیف شود، اما یک سال است که این آئین‌نامه در دولت بلاتکلیف است و وضعیتش مشخص نیست. از سوی دیگر مجلس ۴۵۰ میلیارد تومان بابت استخدام ۳۲ هزار معلم حق‌التدریس تعیین کرده است، اما متاسفانه می‌خواهند ۱۳ هزار نفر را استخدام کنند. پرسش ما این است که چرا باید ۱۳ هزار نفر استخدام و تکلیف بقیه معلم حق‌التدریس چه می‌شود؟ چرا باید وقتی معلمان حق‌التدریس بلاتکلیف هستند باید به صورت استخدام آزاد و از طریق ماده ۲۸ کلاس‌های درس را پر کنند.

*تجمع اعتراضی صدها کارگزار مخابرات روستایی سراسر کشور نسبت به عدم عقد قرارداد دائم واجرانشدن طرح طبقه بندی مشاغل مقابل شرکت مخابرات ایران

صدها کارگزار مخابرات روستایی از استان های مختلف کشور رهسپار پایتخت شدند تا روزسه شنبه 15مرداد با دست زدن به تجمع مقابل ساختمان مخابرات ایران واقع در منطقه سردار جنگل تهران اعتراضشان را برای باری دیگر نسبت به عدم عقد قرارداد دائم واجرانشدن طرح طبقه بندی مشاغل بنمایش بگذارند.

 یکی از تجمع کنندگان در گفتگوبا خبرنگار رسانه ای با بیان اینکه چند صد نفر از کارگزاران مخابرات روستایی سراسر کشور در تجمع روز 15مردادشرکت داشته‌اند، افزود: خواسته‌ی ما اجرای قانون است. ما خواستار اجرایی شدن آرای صادره دیوان عدالت اداری و هیات‌های حل اختلاف وزارت کار هستیم؛ ما درخواست داریم که مخابرات به این آرا تمکین نماید.

وی اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و عقد قرارداد دائم با لحاظ کردن همه شرایط قانونی را از مهم‌ترین خواسته‌های کارگزاران دانست.

او تاکید کرد که همکارانش از روستاهای سراسر کشور برای پیگیری مطالبات خود به تهران آمده‌اند و بهتر است که مسئولان صدای این قشر زحمتکش روستایی را بشنوند و به خواسته‌های آنها توجه کنند.

*ادامه اعتراض کارگران فاز 14پارس جنوبی نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی با تجمع و مسدود کردن درب های ورودی پروژه

روز سه شنبه 15مرداد برای چهارمین روز، کارگران فاز 14پارس جنوبی(پروژه تحت مسئولیت مپنا)+ دراعتراض به عدم پرداخت حدود 6ماه حقوق،عیدی،حق سنوات وحق بیمه ومرخصی اجباری به تجمعاتشان ادامه دادند وبرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان درب های ورودی پروژه را مسدود کردند.

یکی از کارگران  اهل کنگان حاضر درتجمع به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: ما هفتصد نیروی کارگری شاغل در این پروژه هستیم که آخرین بار 30 درصد از حقوق اسفندماه سال گذشته را در فروردین ماه سال جاری دریافت کرده ایم و بعد از آن بلاتکلیفیم.

وی ادامه داد: بعد از گذشت سه ماه از سال جدید؛ بدون پرداخت باقیمانده حقوق سال گذشته، عیدی و سنوات و حقوق سه ماه بهار؛ ما را به مرخصی اجباری بدون بیمه و حقوق فرستادند و تاکنون هم خبری از حقوق نیست.

این کارگر ادامه داد: برای گذران زندگی و تامین هزینه زن و فرزند خود؛ وسایل منزلمان فروخته ایم. اما درد اینجاست که آیا مدیران نیز حقوق های شان حتی یک ماه تاخیر می افتد که انتظار دارند کارگر با این شرایط اقتصادی و نداشتن پشتوانه مالی، حدود 6 ماه بدون حقوق سر کند؟

این کارگر معترض تاکید کرد: پس از اعتراض کارگران؛ مبلغ یک میلیون و 600 هزار تومان که باقی مانده حقوق اسفندماه 97 بود پرداخت و مقرر شد طبق برنامه سایر مطالبات هم پرداخت شود که امیدواریم همانند گذشته نباشد و به عمل برسد.

گفتنی است براساس توافق نماینده نیروی انتظامی، حراست و مدیر کارگاه مپنا و مدیران کارگاه های احداث فاز 14 پارس جنوبی، مقرر شده حقوق فروردین و اردیبهشت ماه تا پایان مرداد ماه جاری پرداخت می شود.

+مپنا(مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران)، یک بنگاه اقتصادی ایرانی است که به همراه ۴۱ شرکت زیرمجموعه خود، تحت عنوان “شرکت گروه مپنا” در زمینه توسعه و ساخت نیروگاه‌های حرارتی، همچنین اجرای پروژه‌هاى نفت و گاز و حمل و نقل ریلى، به صورت پیمانکار اجرایی کلید در دست (EPC) و سرمایه‌گذاری خصوصی (IPP) فعالیت می‌کند.

*چهاردهمین روزتجمع اعتراضی کارگران کارخانه کنتورسازی نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان مقابل استانداری قزوین

روز دوشنبه 14مرداد برای چهاردهمین روز کارگران کارخانه کنتورسازی دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان مقابل استانداری قزوین تجمع کردند.

بنابه گزارشات رسانه ای شده،کارگران کارخانه تعطیل شده کنتورسازی ایران پس از اعلام تعطیلی کارخانه و ممنوعیت ورودشان به کارخانه، هفته گذشته نیز در محوطه کارخانه و مقابل ساختمان دادگستری شهرستان البرز حاضر شدند.

آنها می‌گویند: بعد از ممنوعیت ورود حدود ۲۰۰ کارگر کارخانه کنتورسازی ایران از سوی کارفرما، برای مشخص شدن وضعیت شغلی‌مان تقریبا هر روز مقابل کارخانه و استانداری حضور یافته‌ایم.

به گفته آنها، یکی از دلایل اجتماع اعتراضی کارگران؛ انتصاب مدیری برای تسویه کارخانه است. از قرار معلوم کارفرمای اصلی از تاریخ یکم مرداد ماه با انتصاب این مدیر، کارخانه را موقتا تعطیل اعلام کرده و سپس از ورود کارگران به کارخانه ممانعت به عمل آورده است.

کارگران کنتورسازی می‌گویند: اول مرداد ماه که به محل کار همیشگی خود رفتیم و انتظار داشتیم با تغییر مدیریت  جدید وضعیت شغلی‌مان بهبود پیدا کند، با درهای بسته مواجه شدیم.

آنها می‌گویند: پیش از واگذاری کارخانه به بخش خصوصی، حدود 1200کارگر در این کارخانه مشغول کار بودند اما هم اکنون تعداد کارگران به حدود 200 کارگر تقلیل یافته است.

کارگران همچنین می‌افزایند: ار قرار معلوم کارفرما نامه اخراج کارگران را برای رد لیست همه کارگران به منظور دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار ارسال کرده است. این در حالیست که حدودا 25ماه حقوق کارگران پرداخت نشده و این کارگران مطالبات دیگری همانند سنوات و عیدی نیز از کارفرما طلب دارند.

کارگران می‌گویند: بیکاری 200 کارگر قرارداد دائمی با چندین سال سابقه کار در آستانه بازنشستگی، شرایط زندگی را برای خانواده‌هایشان سخت کرده است.

*تجمع اعتراضی کارگران شهرداری کلاله با خانواده نسبت به عدم پرداخت حقوق واخراج از کار مقابل فرمانداری

روز سه شنبه 15مرداد،جمعی از کارگران شهرداری کلاله با خانواده دراعتراض به عدم پرداخت حقوق واخراج از کار مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

به گزارش یک منبع خبری محلی، چند وقتی است که تعداد زیادی از کارگران شهرداری کلاله نسبت به پرداخت کم حقوق خود معترض شده بودند که همین اعتراض طبق گفته این کارگران موجب شده که شرکت مقرر پیام اخراج به آنان دهد.

برخی از این کارگران تا 15 سال سابقه کار دارند و اخراج آنان در این وضعیت اقتصادی موجب آسیب زدن به کانون خانواده ها خواهد شد.

*تجمع اعتراضی کارگران شهرداری محمدیارنسبت به عدم پرداخت 3ماه حقوق وحق بیمه

روز یکشنبه 13مرداد، کارگران شهرداری محمدیار واقع در شهرستان نقده استان آذربایجان غربی برای اعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق و حق بیمه دست به تجمع مقابل ساختمان شهرداری زدند.

*تجمع اعتراضی فرهنگیان مدارس خارج کشور نسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل وزارت آموزش وپرورش

روز دوشنبه 14مرداد برای باری دیگر، فرهنگیان مدارس خارج کشوربرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل وزارت آموزش وپرورش تجمع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده،روزدوشنبه 14 مرداد چندصد نفر از همکاران فرهنگی اعزام شده به مدارس خارج ازکشور که از سال84 تاکنون بخشی از فوق العاده ماموریت خارج ازکشورشان توسط وزارت آموزش و پرورش پرداخت نشده (با تغییر در نرخ مصوب قانونی تسعیر هیأت وزیران وانجام تخلف آشکار درحق ماموران) مقابل ساختمان وزارت تجمع کردند واعتراض خود را به بی مسئولیتی مسئولان اعلام نمودند.

قابل ذکراست این اعتراض آنان از سه سال پیش شروع شده و چندین بار با وزیر و معاون پشتیبانی وزارت ملاقات کرده و خواهان حل و فصل موضوع شده بودند، ولی متأسفانه مسئولان توجهی نکردند. تا اینکه ناچار شدند حدود ۱۸۰۰ نفر در بهار سال۹۷ به دیوان عدالت اداری بصورت فردی شکایت کنند. دیوان وارد رسیدگی گردید، و علیرغم تمام تلاش‌های وکلای معاونت حقوقی وزارتخانه برعلیه معلمان شاکی، خوشبختانه رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری با حضوربیش از یکصد قاضی و مستشار و مسئولان دیوان به شماره ۱۵۵۳ تاریخ ۱۵مهر۹۷ به نفع معلمان اعزامی صادر گشته و در حال اجرا می‌باشد.

نکته قابل تامل این است که متأسفانه مسئولان وزارت آموزش و پرورش علیرغم اخطارهای دیوان عدالت اداری هنوز از اجرای رای خودداری کرده و کماکان معلمان اعزامی را دچار نگرانی بیشتر نموده اند.

*محکومیت اصغر امیرزادگانی از معلمان کنشگر به 18 ماه حبس تعلیقی

معلم کنشگراصغر امیرزادگانی پس از برگزاری دادگاهش در اواخر خردادماه سال جاری  به 18ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

*امروز نسرین جوادی دادگاهی شد

نسرین جوادی (اعظم خضری جوادی) از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران و عضو هیأت مؤسس شورای کارگری بازنشستگان تأمین اجتماعی (بستا) طبق احضار قبلی، امروز برای رسیدگی به اتهامات وارده به همراه وکیل خود به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران مراجعه کرد.

نسرین جوادی پیشتر برای ” اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور” و ” فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی”و ” اخلال در نظم و آسایش عمومی” تفهیم اتهام شده بود.

در ادامه جلسه دادگاه، نسرین جوادی به همراه وکیل خود با رد اتهامات وارده دفاعیات خویش را اعلام داشته اند.

نسرین جوادی کارگر سابق تجهیزات پزشکی و بازنشسته تأمین اجتماعی می باشد که در روز یازدهم اردیبهشت به همرا سایر کارگران در مراسم روز جهانی کارگر دستگیر شد و پس از ۲۹ روز بازداشت به قید وثیقه آزاد گردید.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن محکوم نمودن محاکمه نسرین جوادی خواهان مختومه نمودن پرونده های مفتوح کارگران و آزادی فوری کارگران زندانی است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۵ مرداد ۹۸

*آزادی آنیشا اسدالهی از زندان اوین با تودیع وثیقه200میلیون تومانی

روز سه شنبه 15مرداد، آنیشا اسدالهی از بازداشتی های روزجهانی کارگر مقابل مجلس با تودیع وثیقه200میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

*اخراج 15نفر از کارگران پژوهشکده سوانح طبیعی زیرمجموعه بنیاد مسکن

15 نفر از کارگران پژوهشکده سوانح طبیعی زیرمجموعه بنیاد مسکن اخراج شدند.

یکی ازاین کارگران اخراجی پژوهشکده سوانح طبیعی که سازمانی عمومی زیرمجموعه بنیاد مسکن  است،به خبرنگار رسانه ای گفت:چندماهی می‌شود که درگیر رفت و برگشت به دادگاه‌های حل اختلاف و کمیسیون‌های روابط کار است.

وی افزود: ما ۱۵ نفر هستیم که سال جدید بیکار شدیم؛ تعدادی از ما «قراردادی» و تعدادی نیز «رسمی» هستند؛ من ۱۵ سال سابقه کار دارم و همکاران بیکار شده‌ی من نیز هر کدام چند سال سابقه دارند با این حال، ما را به بهانه عدم نیاز و کمبود بودجه اخراج کردند.

این کارگر اخراجی پژوهشکده سوانح طبیعی از شکایت خود و همکارانش به اداره کار خبر می‌دهد و می‌گوید: همه ما – رسمی‌ها و قراردادی‌ها- برای بازگشت به کار اقدام کرده‌ایم؛ رسمی‌ها ظاهراً توانسته‌اند بعد چند ماه، حکم بازگشت به کار بگیرند.

او ادامه می‌دهد: ما از بنیاد مسکن درخواست داریم به وضعیت ما رسیدگی کند؛ چرا سازمانی که در قوانین بودجه سالانه، بودجه و اعتبار مشخص دارد، باید دست به تعدیل نیروهای باسابقه‌اش بزند؟!

*سهل انگاری مسئولان ایمنی و کارگاه ، علت مرگ کارگر معدن در سوادکوه +

معاون معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت که در حادثه منجر به مرگ یک کارگر در معدن سوادکوه طی هفته اخیر، سهل انگاری و کوتاهی مسئولان ایمنی و کارگاه معدن محرز است.

عسگر شریفی روز سه شنبه15 مرداد در گفت و گو با خبرنگاررسانه ای افزود : مسئولان ایمنی و کارگاه این معدن نباید به نیروی کار تازه وارد در این مجموعه اجازه ورود و کار در داخل معدن را می دادند و فرد ناوارد به خاطر ناآشنایی به مسیرهای معدن جان باخت.

وی گفت: این کارگر که مدتی در تهران مشغول به کار بود بعد از بازگشت از تهران در این معدن مشغول به کار شد و در حالی که کمتر از دو هفته از ورودش به این مجموعه سپری می شد، برای کار و انجام عملیات به درون معدن اعزام شد در حالی که از نظر فنی و ایمنی انجام این کار اصولی نیست.

معاون صمت مازندران تاکید کرد: حتی کارگری با سابقه کار 10 ساله در یک معدن پس از انتقال به یک معدن جدید آن هم در استان دیگر می بایست اول فرصت پیدا کند تا با مسیرها و فضای کار در معدن جدید آشنا شود.

وی افزود : در حادثه اخیر،  مسئولان معدن از جمله مسئولان ایمنی و کارگاه بدون توجه به این نکته،  به این فرد اجازه حضور و کار در معدن را دادند که منجر به آن شد فرد به دلیل فقر اکسیژن در معدن جان خود را از دست بدهد.

شریفی اظهار داشت : با بررسی های انجام شده توسط کارشناسان صمت به نظر می رسد این فرد به دلیل نآشنایی با مسیر های معدن راه خروج خود را در داخل توانل گم کرد و دچار خفگی شد.

+ جان باختن کارگر 44ساله حین کاردر یک معدن زغال سنگ سوادکوه براثر گازگرفتگی

روز شنبه 12مرداد،یک کارگر 44ساله بنام محمد حسن پورحین کاردرتونل یک معدن زغال سنگ  واقع در در منطقه کارمزد سوادکوه دچار گازگرفتگی شد وجانش را ازدست داد.

*جان باختن کارگر شهرداری بوکان حینکار براثر تصادف

صبح روز سه شنبه 15مرداد،یک کارگر 53ساله شهرداری بوکان حین کارنظافت در بلوارماموستاهژاربراثر برخورد یکدستگاه سمند با وی جانش را ازدست داد.

فرودین امسال نیز، پاكبان 30 ساله  این شهرداري ساعت يك بامداد هنگام نظافت معابر شهری در خیابان مولوی شرقی  در برخورد با يك دستگاه سمند  جان خود را از دست داد.

این پنجمین مرگ پاکبان این شهرداری در دوسال و نیم گذشته است.

*مرگ یک کارگر28ساله در کاشمر براثر برق گرفتگی

روزسه شنبه 15مرداد،یک کارگر28ساله حین کار درساختمانی ولقع دریکی از مناطق شهرستان کاشمر دچار برق کرفتگی شد وجانش را ازدست داد.

*مصدومیت شدید یک کارگر حین کاردر بازارچه مرزی سومار

عصر روز یکشنبه 13مرداد، یک کارگر اهل گیلانغرب حین کاردر بازارچه مرزی سومارواقع در داخل خاک عراق بین 2 دستگاه تریلر حمل بار عراقی و ایرانی گیر افتاد وبشدت مصدوم و به یکی از مراکز درمانی منتقل شد.

*مرگ دو کشاورز حین کار در دو حادثه جداگانه

روزهای دوشنبه وسه شنبه 14مرداد،دو کشاورز در استان خراسان شمالی و کرمانشاه جان خود را از دست دادند.

در  اولین حادثه که روز 14مرداددر شهرستان اسفراین خراسان شمالی رخ داد، سه کشاورز در منطقه خرمنگاه روستای رویین بر اثر سقوط تراکتور در دره کشته و زخمی شدند. در این حادثه راننده تراکتور جان خود را از دست داد و دو سرنشین دیگر به بیمارستان اسفراین منتقل شدند.

بامداد صبح روزسه شنبه 15مردادنیز کشاورز 46 ساله حین انجام کار در محور پاوه به نوسود استان کرمانشاه بر اثر سقوط در عمق 6 متری استخرکشاورزی، جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com