اخبار و گزارشات کارگری ١٣ مرداد ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
August 05, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١٣ مرداد ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- تجمع اعتراضی صدها معلم حق‌التدریس سراسر کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل وزارت آموزش و پرورش

- تجمع اعتراضی مربیان پیش‌دبستانی  استان خوزستان نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل اداره آموزش و پرورش

- ادامه تجمعات رانندگان اخراجی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه برای بازگشت بکار مقابل وزارت کار وبازداشت حسین کریمی سبزوار

- آخرین خبرها درباره دادگاه بازداشتی های مرتبط با اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه بنقل ازسندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:

1-  13مرداد دومین روز دادگاهی اسماعیل بخشی

2- امروز ۱۲ مرداد جلسه اول دادگاه کارگران هفت‌تپه و اعضای نشریه گام در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار گردید

3- عسل محمدی بازداشت و به بند کشیده شد

- انتقال هیراد پیربداقی، رهام یگانه و فرید لطف آبادی به زندان اوین پس از تفهیم اتهام و صدور قرار بازداشت موقت

- فرهاد شیخی دادگاهی شد

- اخراج 80کارگر کارخانه فولاد علویجه

- خودکشی یک کارگر بیکار درسقز

- جان باختن کارگر 44ساله حین کاردر یک معدن زغال سنگ سوادکوه براثر گازگرفتگی

*تجمع اعتراضی صدها معلم حق‌التدریس سراسر کشور نسبت به بلاتکلیفی استخدامی مقابل وزارت آموزش و پرورش

روز یکشنبه 13 مردادماه،صدها معلم حق‌التدریس ازسراسر کشور راهی تهران شدند تا با تجمع مقابل وزارت آموزش و پرورش برای باری دیگراعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی استخدامی بنمایش بگذارند.

بنابه گزارشات رسانه ای شده، حدود یک هزار نفر از معلمان حق‌التدریس سراسر کشور در اعتراض به عدم اجرای قانون استخدام معلمان حق‌التدریس امروز مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند.

آن‌ها در این تجمع شعار‌هایی همچون "ماده ۲۸ باید توقف بشه"، ۳۰" هزار حق‌التدریس استخدام"، "بودجه تعیین شده کجا هزینه می‌شه" خواهان تعیین تکلیف وضعیت استخدامی خود تا مهر امسال شدند.

آن‌ها خطاب به سرپرست وزارت آموزش و پرورش مطرح کردند، "پنجره‌ها را وا کن عدالت را اجرا کن".

یکی از این معلمان حق‌التدریس که از استان لرستان آمده بود به خبرنگار رسانه ای گفت: ۱۲ سال به عنوان نیروی پیش دبستانی فعالیت می‌کردم و هم اکنون ۵ سال است که حق‌التدریس هستم، عمر و جوانی ما در کلاس‌های درس گذشته و حالا که بودجه مربوطه در مجلس تصویب شده است به جای استخدام ۳۰ هزار نفر معلم حق‌التدریس می‌خواهند ۱۲ هزار نفر را استخدام کنند. من نزدیک به ۴۰ سال دارم و بعد از این آیا فرصت استخدام پیدا می‌کنم.

یکی دیگر از معلمان حق‌التدریس که در هنرستانی در تهران مشغول به تدریس است گفت: وزارت آموزش و پرورش، مجلس و سازمان امور اداری و استخدامی آئین‌نامه استخدام معلمان حق‌التدریس تعیین تکلیف شود، اما یک سال است که این آئین‌نامه در دولت بلاتکلیف است و وضعیتش مشخص نیست. از سوی دیگر مجلس ۴۵۰ میلیارد تومان بابت استخدام ۳۲ هزار معلم حق‌التدریس تعیین کرده است، اما متاسفانه می‌خواهند ۱۳ هزار نفر را استخدام کنند. پرسش ما این است که چرا باید ۱۳ هزار نفر استخدام و تکلیف بقیه معلم حق‌التدریس چه می‌شود؟ چرا باید وقتی معلمان حق‌التدریس بلاتکلیف هستند باید به صورت استخدام آزاد و از طریق ماده ۲۸ کلاس‌های درس را پر کنند.

*تجمع اعتراضی مربیان پیش‌دبستانی  استان خوزستان نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل اداره آموزش و پرورش

روز یکشنبه 13مرداد،جمعی از مربیان پیش‌دبستانی  استان خوزستان برای اعتراض به عدم تبدیل وضعیت دست به تجمع مقابل اداره آموزش و پرورش این استان در اهواز زدند.

 قابل یادآوری است که مجلس شورای اسلامی، استخدام 32هزار نفر حق‌التدریسی  را مصوب کرده است و مربیان پیش‌دبستانی خوزستان، خواستار اجرای این مصوبه هستند.

*ادامه تجمعات رانندگان اخراجی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه برای بازگشت بکار مقابل وزارت کار وبازداشت حسین کریمی سبزوار

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه:

حسین کریمی سبزوار راننده اتوبوس اخراجی و از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد که به دلیل فعالیت های سندیکایی سالهاست از کارش اخراج گردیده امروز ۱۳مرداد دراعتراض به عدم بازگشت بکارش درمقابل وزارت کار توسط نیروی انتظامی بازداشت شد وبه کلانتری  ۱۰۸ منتقل شد .

 وی پس از انتقال به دادسرای ناحیه ۱۰در خیابان جیحون،  بعد از صدور قرار منع تعقیب از سوی آن دادسرادر  ساعت شش آزاد شد.

کریمی سبزوار ازاعضای سندیکای کارگران شرکت واحد است که بیش از ده سال است به دلیل فعالیت های سندیکائی ازکار اخراج گردیده وعلیرغم تمام پیگیری ها تاکنون نتوانسته به کارش بازگردد.

درهمین ارتباط چهارتن دیگر از اعضای سندیکا آقایان رضا شهابی وحسن سعیدی وناصرمحرم زاده و خانم فرحناز شیری سالهاست که به دلیل فعالیت های سندیکایی ازکارشان توسط کارفرما اخراج گردیده اند.

*آخرین خبرها درباره دادگاه بازداشتی های مرتبط با اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه بنقل ازسندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:

1-  13مرداد دومین روز دادگاهی اسماعیل بخشی

به گزارش رسيده امروز يكشنبه  ۱۳ مرداد، جلسه دوم دادگاه اسماعیل بخشی تشکیل شد در ادامه روند بی قانونی های دیروز، امروز در ابتداي جلسه قاضی مقیسه از ورود وکیل دوم پرونده خانم راضیه زیدی به دادگاه  جلوگیری نمود.

همچنین زمانی که نوبت به ایراد دفاعیات توسط وکیل اسماعيل بخشی رسید، مقیسه اعلام كرد كه نيازي به حضور آقای بخشی نماینده کارگران هفت‌تپه در جلسه دادگاه نيست، كه با اعتراض وكيل اين قضيه منتفي شد.

همچنین اسماعیل بخشی نماینده کارگران هفت‌تپه به قاضی اعلام نمود که خط قرمز من، کارگران هفت‌تپه و وکیلم است و هرگونه توهین به کارگران هفت‌تپه و وکیلم با پاسخ قاطع اینجانب روبرو خواهد شد.

در يكي از بخشهاي پرسش و پاسخ  از اسماعيل بخشي، قاضي مقیسه به بخشی گفت: "شعار نان، کار، آزادی"  شعاري کمونیستی است؛ که بخشی به او اعلام نمود که این شعار معیشتی و مطالباتي است و از خواسته کارگران هفت‌تپه دفاع نمود. قاضی مقیسه در پاسخ به دفاع بخشي از اين شعار كارگران هفت تپه گفت:  شعار "نان کار آزادی شعاری زیر شکمی و بالای شکمی است."

همچنین قاضی مقیسه ، قرار عسل محمدی را به ۲ میلیارد افزایش داد.درضمن لازم به ذکر میباشد به علت عدم تودیع وثیه دو میلیار تومنی عسل محمدی به زندان منتقل شد.

از متن دومین روز جلسه محاکمه اسماعیل بخشی:

  اسماعیل بخشی نماینده کارگران هفت‌تپه به قاضی اعلام نمود که خط قرمز من، کارگران هفت‌تپه و وکیلم است و هرگونه توهین به کارگران هفت‌تپه و وکیلم با پاسخ قاطع اینجانب روبرو خواهد شد.

در يكي از بخشهاي پرسش و پاسخ  از اسماعيل بخشي، قاضي مقیسه به بخشی گفت: "شعار نان، کار، آزادی"  شعاري کمونیستی است؛ که بخشی به او اعلام نمود که این شعار معیشتی و مطالباتي است و از خواسته کارگران هفت‌تپه دفاع نمود. قاضی مقیسه در پاسخ به دفاع بخشي از اين شعار كارگران هفت تپه گفت:  شعار "نان کار آزادی شعاری زیر شکمی و بالای شکمی است

2- امروز ۱۲ مرداد جلسه اول دادگاه کارگران هفت‌تپه و اعضای نشریه گام در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار گردید.

در ابتدا کیفرخواست همه بازداشتی‌ها قرائت شد. سپس نفرات به بیرون دادگاه هدایت شدند. سپس اسماعیل بخشی به عنوان اولین متهم  برای اخذ دفاعیات به به دادگاه رفت

قاضی مقسیه از همان ابتدا با برخورد توهین امیز سعی در متشنج کردن جو دادگاه داشت. این  برخورد غیرقانونی مورد اعتراض اسماعیل و وکیل وی قرار گرفت.

قاضی مقیسه حتی حداقل‌های قانونی دادگاه را رعایت نکرده و به اعتراض وکیل اسماعیل بخشی به این شرایط نیز با الفاظ توهین‌ امیز برخورد کرد

برخورد قاضی مقیسه نشان داد که این دادگاه نمایشی است و حکم‌ در جای دیگری صادر شده است.

برگزاری این دادگاه نشان داد که قوه قضائیه نه تنها نهادی مستقل نیست بلکه به عنوان بازوی حمایتی سرمایه داران ایفای نقش می کند.

همکاران عزیز این دادگاه در واقع اسماعیل بخشی را به نمایندگی از همه ما کارگران هفت تپه محاکمه می کند. اسماعیل تنها در اعتراض به حقوق های معوقه همه ی ما و از بین رفتن شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌ تپه محاکمه می شود.

درضمن اصل برعلنی بودن جلسه دادگاه پس بنابراین نباید هیچ مانعی برای حضور سایر اشخاص وخانوادههای متهمین وخبرنگاران در جلسه دادگاه باشد

3- عسل محمدی بازداشت و به بند کشیده شد

عسل محمدی امروز ۱۳ مرداد ماه  در  جلسه دادگاهش در ارتباط با پرونده بازداشتی‌های هفت تپه بازداشت و روانه زندان شد.

*انتقال هیراد پیربداقی، رهام یگانه و فرید لطف آبادی به زندان اوین پس از تفهیم اتهام و صدور قرار بازداشت موقت

روز یکشنبه 13مرداد،هیراد پیربداقی، رهام یگانه و فرید لطف آبادی از بازداشت شدگان روز گذشته  همزمان با برگزاری دادگاه مرتبطین با اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه در مقابل دادگاه انقلاب تهران پس از تفهیم اتهام و صدور قرار بازداشت موقت در دادسرای اوین به زندان اوین منتقل شدند.

*فرهاد شیخی دادگاهی شد

امروز ۱۳مرداد فرهاد شیخی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران به اتهام ”اخلال در نظم و آسایش عمومی” در شعبه ۱۰۵۸ دادگاه کیفری ۲ استان ( مجتمع قضایی کارکنان دولت) محاکمه شد.

در جلسه رسیدگی به پرونده، فرهاد شیخی به همراه وکیل خود آقای کاوه پورنظمی حضور داشتند که دفاعیات خود را مطرح کردند.

اتهام وارده بخاطر شرکت در تجمع روز جهانی کارگر در مقابل مجلس به فرهاد تفهیم شده بود که در خاتمه جلسه دادگاه اعلام شد که طی چند روز آینده حکم صادر و ابلاغ خواهد گردید.

لازم به ذکر است که امروز اعلام گردید که در خصوص اتهام وارده دیگر به فرهاد شیخی مبنی بر ”اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی” قرار منع تعقیب صادر شده است.

فرهاد شیخی روزیازده اردیبهشت در تجمع روز کارگر در مقابل مجلس دستگیر گردید و روز بعد روانه زندان فشافویه شد که پس از سی و سه روز بازداشت با یک قرار وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی و یک قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی موقتاً از زندان آزاد شده بود.

در هنگام برگزاری جلسه دادگاه امروز تعدادی از دوستان فرهاد و اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران و حامیان جنبش کارگری به نشانه حمایت، فرهاد را همراهی کردند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن محکوم نمودن محاکمه فرهاد شیخی و دیگر کارگران زندانی خواهان حذف برخوردهای امنیتی به کارگران و آزادی تمامی کارگران زندانی است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۳ مرداد ۹۸

*اخراج 80کارگر کارخانه فولاد علویجه

80کارگر کارخانه فولاد علویجه تولید کننده لوله و پروفیل فولادی واقع در شهرک صنعتی علویجه اصفهان اخراج شدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ13مرداد،کارخانه  فولاد علویجه با 200 کارگر در پی بخشنامه دولتی و سهمیه‌بندی مواد اولیه مجبور به اخراج 80 کارگرش شده است و مجموعا 7 روز از کل ماه فعالیت دارد.

وزارت صمت در آخرین بخشنامه خود، تخصیص فولاد به واحدهای پایین‌دستی را منوط به ثبت نام در سامانه بهین یاب کرده و این در حالی است که به گفته رئیس انجمن فولادسازان کشور، از 70 واحد نورد فولادی تنها 9 بنگاه موفق به ثبت نام در این سامانه شده‌اند؛ از دیگر سو، اوضاع در بازار ورق نیز چندان جالب نیست و بسیاری از واحدهای لوله و پروفیل به دلیل عدم توفیق در خرید ورق، مجبور به کاهش نوبت‌های کاری خود شده‌اند.

درهمین رابطه،مدیرعامل کارخانه فولاد علویجه گفت : در طی هفته‌های اخیر به دلیل نرسیدن مواد اولیه، مجبور شده‌ایم نوبت کاری کارخانه فولاد علویجه را از 3 نوبت به یک نوبت تقلیل دهیم، میزان مواد اولیه موجود در کارخانه جوابگوی ظرفیت تولیدی آن نیست و به همین دلیل نیز تا کنون 80 کارگر را به دلیل مشکلات تولید، تعدیل کرده‌ایم.

*خودکشی یک کارگر بیکار درسقز

روز جمعه 11مرداد، یک کارگر  بیکاربنام عباس فتوحی در سقز دست به خودکشی زد وجانش را ازدست داد.

*جان باختن کارگر 44ساله حین کاردر یک معدن زغال سنگ سوادکوه براثر گازگرفتگی

روز شنبه 12مرداد،یک کارگر 44ساله بنام محمد حسن پورحین کاردرتونل یک معدن زغال سنگ  واقع در در منطقه کارمزد سوادکوه دچار گازگرفتگی شد وجانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com