اخبار وگزارشات کارگری ١١ و ١٢ مرداد ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
August 03, 2019

اخبار وگزارشات کارگری ١١ و ١٢ مرداد ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- تجمعات اعتراضی پرستاران مشهد نسبت به کاهش کارانه وعدم پرداخت ماه ها کارانه وحق اضافه کاری واجرای طرح پی.بی. ام:

1- تجمع  اعتراضی پرستاران مشهد مقابل استانداری خراسان رضوی

2- تجمع اعتراضی پرستاران بیمارستان امام رضا مشهد نسبت به عدم پرداخت ماه ها کارانه وحق اضافه کاری واجرای طرح پی . بی .ام

- اعتصاب کارگران فاز 14 کنگان دراعتراض به عدم پرداخت 5ماه حقوق

- شماره ای دیگر ازسریال تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه کنتورسازی نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان مقابل استانداری قزوین

- در حاشیه دادگاه بازداشتی های مرتبط با اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه

1-سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:

حضور چشم گیر خانواده ها و فعالین کارگری در مقابل دادگاه در تهران

2-سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

در جریان برگزاری دادگاه اسماعیل بخشی، علی نجاتی و دیگر متهمان اعتراضات کارگری در هفت تپه چند تن از حاضران در مقابل دادگاه بازداشت شدند

3- آخرین خبرهای درباره رهام یگانه ،هیراد پیر بداغی وفرید لطف آبادی

- اخراج 6کارگر حوزه احمد آباد راه آهن

- تجمع اعتراضی کامیون داران کوچصفهان مقابل بخشداری

- اعتصاب تاکسی های برون شهری گنبدکاووس دراعتراض به وضعیت نابسامان شغلی

- جان باختن کارگر 30 ساله  یک رستوران اصفهان براثربرق گرفتگی

- جان باختن مقنی 50ساله در حوالی دیواندره براثر سقوط در چاه

- جان باختن 4کارگر در حادثه آتش سوزی سفره خانه سنتی در مرکز پایتخت

*تجمعات اعتراضی پرستاران مشهد نسبت به کاهش کارانه وعدم پرداخت ماه ها کارانه وحق اضافه کاری واجرای طرح پی.بی. ام:

1- تجمع  اعتراضی پرستاران مشهد مقابل استانداری خراسان رضوی

روز شنبه 12مرداد ماه،جمعی از پرستاران مشهد برای اعتراض به کاهش کارانه و عدم پرداختش بمدت 16ماه دست به تجمع  مقابل استانداری خراسان رضوی زدند.

یکی از پرستاران بیمارستان امام رضا مشهد حاضر درتجمع روز شنبه به خبرنگار رسانه ای گفت: کارانه به منزله پرداخت درآمد بیمارستانها علاوه بر حقوق به کارکنان درمانی است اما متاسفانه پرداخت کارانه پرستاران 16 ماه است که به تعویق افتاده است.

وی افزود: در ابتدای اجرای طرح کارانه پرستاران ماهانه یک ونیم تا دو میلیون تومان بود که با اعمال برخی طرح ها از جمله قاصدک هم اکنون این مبالغ تا چند صد هزار تومان کاهش یافته و حتی در برخی موارد منفی شده است.

وی گفت: بر این اساس کارانه خدمات پرستاری از  قبیل وصل سرم، تزریقات، سونداژ و دیگر موارد بیشتر برای پزشکان لحاظ می شود یعنی سهم پزشکان از این گونه خدماتی که پرستار انجام می دهد 70درصد، پرستار 10 درصد و بیمارستان 20 درصد است.

وی تاکید کرد: در حالی که برای همگان این سوال مطرح است که چگونه با وجود عدم تغییر نحوه محاسبه کارانه ها، سهم پرستاران به مبالغ کم کنونی رسیده اما متاسفانه کسی در این باره پاسخگو نیست.

وی به طرح پی.بی. ام نیز اشاره و بیان کرد: پیش ازاین 12 ساعت شیفت شب برای پرستاران، 18 ساعت محاسبه می شد که با اجرای پایلوت طرح یاد شده در بیمارستان امام رضا قرار است این ساعات به 12 ساعت تقلیل یابد که مورد اعتراض پرستاران است.    

یکی دیگر از پرستاران حاضر در تجمع گفت: هم اکنون معاونت درمان دانشگاه به جذب پرستاران شرکتی روی آورده و این گونه جذب نیرو به شدت در حال افزایش است.

وی با بیان این که پرستاران شرکتی  از دریافت مزایای سایر پرستاران محروم هستند افزود: در حالی که هم اکنون پرستاران به صورت استخدامی، پیمانی و تبصره به کار گرفته می شوند جذب شرکتی پرستاران معنایی ندارد.

خاطرنشان می شود که کارکنان بیمارستان های12شهرستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد(بهیار، پرستار و تکنسینهای اتاق عمل و هوشبری)  حدود 10هزار نفر  هستند.

2- تجمع اعتراضی پرستاران بیمارستان امام رضا مشهد نسبت به عدم پرداخت ماه ها کارانه وحق اضافه کاری واجرای طرح پی . بی .ام

روز چهارشنبه 9مرداد، پرستاران بیمارستان امام رضا مشهد دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها کارانه وحق اضافه کاری واجرای طرح پی . بی .ام ،دراین واحد درمانی تجمع کردند.

طرح پی . بی .ام،طرحی است که به عنوان پایان نامه دکترا قرار است در بیمارستان امام رضا مشهد بطور پایلوت اجرا شود به علت ابهام در محتوا و نحوه اجرا و پیامد های ان مورد اعتراض پرستاران است.

*اعتصاب کارگران فاز 14 کنگان دراعتراض به عدم پرداخت 5ماه حقوق

صبح روز شنبه 12مرداد، کارگران فاز 14 کنگان دراعتراض به عدم پرداخت 5ماه حقوق دست از کارکشیدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،حقوق این کارگران از اواخر سال گذشته تابه امروز پرداخت نشده است.

*شماره ای دیگر ازسریال تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه کنتورسازی نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان مقابل استانداری قزوین

روزشنبه 12مرداد، کارگران کارخانه کنتورسازی باتجمع مقابل استانداری قزوین شماره ای دیگر از سریال تجمعات اعتراضیشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان را بنمایش گذاشتند.

یک کارگر حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: متاسفانه بی توجهی به پرداخت دستمزدهای کارگران سبب شده که 25 ماه حقوق عقب افتاده داشته باشیم.

وی تعداد کارگران کنونی شرکت کنتورسازی را 160 نفر اعلام کرد و گفت: این کارگران که قبلا تعداد آنها به 350 نفر می‌رسید، در حال حاضر با مشکلاتی از قبیل بیکاری و نبود پوشش بیمه تامین اجتماعی رو به رو هستند.

وی با بیان اینکه شرکت در حال حاضر هیچ گونه فعالیتی ندارد و تعطیل است، گفت: کارگران کنتورسازی نزدیک به یک دهه است که با مشکلات تولید و معیشت مواجه هستند و هنوز هم با سابقه نزدیک به 20 سال باید پشت درب های بسته شرکت بمانند.

یکی دیگر از کارگران این واحد تولیدی درباره این تجمع گفت: با توجه به پیگیری‌های کارگران از سال 91، مسئولان استان به مشکل این واحد تولیدی رسیدگی نکردند و رئیس شرکت و پدرش که در حال حاضر در زندان اوین هستند توانایی حل مشکلات شرکت را ندارند.

وی گفت: متاسفانه در هر تجمعی که کارکنان این شرکت داشتند تنها به صورت مقطعی به این مشکلات رسیدگی شده و هیچگونه رسیدگی پایداری از کارگران این واحد تولیدی نشده است.

این کارگر کنتورسازی قزوین ادامه داد: مدیر این شرکت از داخل زندان عزل و نصب می کند و این برای کارگران مشکل بزرگی است و مسئولان استان در صورت عزل وی می توانند به مشکلات این واحد تولیدی خاتمه دهند.

کارگر شرکت کنتورسازی قزوین گفت: در حال حاضر شرکت کنتورسازی تعطیل است و فقط 20 نفر با این شرکت قرارداد داشته و مشغول کار هستند.

وی ادامه داد: حدود 160 نفر بدون قرارداد در این شرکت در حال فعالیت هستند و با تجمعی که کارگران مقابل در زندان داشتند، از سوی عاملی مدیریت شرکت کنتورسازی، رجبی که سابقه مدیریتی خوبی ندارد، جایگزین وی شده و این در حالی است که او قبل از ورود به شرکت و جایگزینی مدیریت شرکت، 140 نفر از نیروها را اخراج کرده است.

*در حاشیه دادگاه بازداشتی های مرتبط با اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه

1-سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:

حضور چشم گیر خانواده ها و فعالین کارگری در مقابل دادگاه در تهران

امروز ۱۲ مرداد،  اولین  روز محاکمه نان کار آزادی بود.

در این‌ارتباط خانواده باز داشت شده گان و همچنین فعالین  و مدافعان جنبش کارگری درجلو محل این دادگاه!!؟ حضور داشتند که خوش آیند نیرو های لباس شخصی نبود.

چون لباس شخصی ها تحمل حضور چشم گیرتجمع گنندگان‌را نداشتند، ضمن ممانعت از پیوستن دیگران به این تجمع، با افراد حاضر  در محل، درگیر شده که در نتیجه ۶ نفر از افراد حاضر در محل توسط لباس شخصی ها بازداشت شدند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه این عمل ضد کارگری را محکوم کرده و خواهان آزادی این عزیزان می باشد.

2-سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

در جریان برگزاری دادگاه اسماعیل بخشی، علی نجاتی و دیگر متهمان اعتراضات کارگری در هفت تپه چند تن از حاضران در مقابل دادگاه بازداشت شدند

شنبه دوازدهم مرداد در جریان برگزاری دادگاه اسماعیل بخشی، علی نجاتی و چهار تن دیگر از بازداشت شدگانی که در حمایت از کارگران اخبار اعتراضات را منتشر می کردند، چند تن از افرادی که در مقابل دادگاه حضور داشتند بازداشت شدند.

هیراد پیر بداغی، رهام یگانه و فرید لطف آبادی از بازداشت شدگان امروز در مقابل دادگاه انقلاب هستند.

امروز اولین جلسه محاکمه اسماعیل بخشی، علی نجاتی، سپیده قلیان، ساناز الهیاری، عسل محمدی، امیر حسین محمدی فرد و امیر امیرقلی برگزار شد. این دادگاه در حالی برگزار شد که دو تن از متهمان امیرحسین محمدی فرد و سپیده قلیان در اعتصاب غذا هستند و وضعیت جسمی ایشان بد گزارش می شود.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه محاکمه کارگران هفت تپه و افرادی که در دفاع از کارگران، اخبار اعتراضات کارگری را منتشر کرده اند همچنین بازداشت افرادی که امروز در جریان این محاکمه در مقابل دادگاه انقلاب بازداشت شده اند را محکوم می کند.

3- آخرین خبرهای درباره رهام یگانه ،هیراد پیر بداغی وفرید لطف آبادی

بنابه گزارشات منتشره درشبکه های اجتماعی،روزشنبه 12مرداد همزمان با برگزاری دادگاه بازداشتی های مرتبط با اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه ،رهام یگانه ،هیراد پیر بداغی وفرید لطف آبادی بازداشت وبه مقر پلیس امنیت منتقل شدند.

این سه بازداشتی سپس در شعبه 7 بازپرسی به دلیل اخلال در نظم عمومی تفهيم اتهام شدند ودوباره به پلیس امنیت آرژانتین بازگردانده شدند و فردا صبح به دادسرای اوين منتقل خواهند شد.

- کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران:

دادگاهی شدن و محاکمه بازداشت شده گان هفت تپه بشدت محکوم است.

*کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران:

دادگاهی شدن و محاکمه بازداشت شده گان هفت تپه بشدت محکوم است.

لازم است همه تشکل های موجود پای یک بیانیه مشترک علیه محکومیت دستگیرشدگان هفت تپه را امضا کنند.

دولت (حاکمیت) در راستای پروسه سرکوب کارگران و به محاق بردن جنبش مطالباتی کارگران در صدد است " روز دوازدهم مرداد"  12. 5. 98 _  اسماعیل بخشی وعلی نجاتی از رهبران اعتراضات کارگران شرکت کشت ونیشکرهفت تپه و جمعی از اعضای نشریه گام را محاکمه کند.

فارغ از اینکه چه قضاوتی در این بیدادگاه قرار است صورت بگیرد اما تجربه تا کنونی محاکمات سیاسی درایران نشان می دهد هرگز رای به سود سیاسیون ومعترضین مدنی وصنفی و غیره داده نشده است . تنها نتیجه آن سلب کردن "محکوم" از زندگی و فعالیت های سیاسی اش بوده است بنابراین ما انتظار نداریم که در دادگاه های قوه قضاییه معجزه ای صورت بگیرد.

اتفاقی که قرار است در روز دوازدهم بیفتد نه محاکمه ای منصفانه و نه دادگاهی عادلانه ، بلکه محکومیت یک "حق انسانی" است، دادگاهی کردن "حقوق" انسان هایی است که در دفاع از نان شبشان در زندان هستند، به سخره گرفتن فریاد واعتراض زنان ومردان وخانواده هایی است که در گرمای ۵۰ درجه اهواز برای لقمه نانی جان می کنند.

آنچه در این چهل سال برای کارگران مسجل شده، این است که دولت و مسئولین تنها از کارگران یک چیز می خواهند بردگی مطلق وگوش به فرمان بودن برای سود آوری و غارت دسترنج آنان....

مردم وکُل جنبش کارگری باید به هوش باشند و علیه این سناریوی از پیش تعیین شده دولت متحد شوند وفریاد "کارگر زندانی آزاد باید گردد" و شعار "کار، نان، آزادی" را به پرچم مطالباتی امروز جامعه ی سراپا معترض تبدیل کنند.

"کمیته پیگیری" محاکمه فعالین هفت تپه را وحشت دولت از اعتراضات سراسری کارگران می داند و آنرا بشدت محکوم می کند و مصرانه خواهان آزادی فوری وبی قید وشروط کارگران و بازداشت شدگان هفت تپه است.

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران

۱۰ مرداد ۹۸

*اخراج 6کارگر حوزه احمد آباد راه آهن

6کارگر حوزه احمد آباد راه آهن – ناحیه هرمزگان – به بهانه شکسته شدن یک تراویز در خط سرند اخراج شدند.

*تجمع اعتراضی کامیون داران کوچصفهان مقابل بخشداری

روزشنبه 12مرداد،جمعی از کامیون داران کوچصفهان دراستان گیلان با توقف وسایل نقلیه شان در خیابان دست به تجمع مقابل بخشداری زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،این تجمع کامیون داران به علت آنچه که محدودیت یا عدم اجازه بارگیری و فروش شن و ماسه از آن یاد شده است صورت گرفته است.

* اعتصاب تاکسی های برون شهری گنبدکاووس دراعتراض به وضعیت نابسامان شغلی

صبح روز چهارشنبه 9مرداد، جمعی از رانندگان تاکسی های برون شهری مسیر گنبد – آزادشهر دراعتراض به وضعیت نابسامان شغلی دست از کار کشیده با توقف خودروهایشان در ابتدای خیابان خمینی جنوبی شهر گنبدکاووس، دست به تجمع مقابل فرمانداری ویژه این شهرستان زدند.

خواستار رفع مشکلات خود از سوی مسوولان متولی شدند.

نماینده رانندگان معترض به خبرنگار رسانه ای گفت: حدود ۱۰ سال است که مجوز فعالیت به این تاکسی ها که تعداد آنان به ۳۰ دستگاه نیر نمی رسد، داده شده که معمولا ۱۰ دستگاه از این تعداد نیز به دلایل مختلف از جمله تعمیر خودرو و مشکلات مشابه، فعالیت ندارند، اما کسی به فکر حل مشکلات این قشر نیست.

وی افزود: تنها خواسته رانندگان تاکسی های عمومی مسیر گنبد - آزادشهر اختصاص مکانی در یکی از خیابان های مرکزی شهر گنبدکاووس برای توقف این خودروها و سوار و پیاده کرده مسافر است همان کاری که شهرداری آزادشهر در میدان مرکزی این شهر انجام داده است.

وی یادآور شد: در سال های گذشته مکانی را در قسمت جنوب غربی میدان ۱۷ شهریور گنبدکاووس به تاکسی های برون شهری اختصاص دادند اما مسافران از آن استقبال نمی کنند و در مقطعی نیز رانندگان این خودروها گاراژی را در خیابان امامزاده شرقی اجاره کردند که رونق داشت اما با تغییر اعضای شوراها و شهردار، از فعالیت تاکسی های برون شهری جلوگیری شد.

وی با بیان اینکه ماموران راهنمایی و رانندگی با مشاهده تاکسی های برون شهری مسیر گنبد - آزادشهر آنان را جریمه می کنند، اضافه کرد: پیشنهاد این رانندگان اختصاص دوباره مکان قبلی در خیابان امامزاده شرقی به آنان و یا مکانی دیگر در حد توقف ۴ تا ۵ دستگاه تاکسی در یکی از خیابان های مرکز شهر گنبدکاووس است تا امورات زندگی رانندگان نیز بگذرد.

یکی دیگر از رانندگان معترض این مسیر نیز گفت: بسیاری از رانندگان تاکسی برون شهری بابت خرید خودرو هنوز قسط پرداخت می کنند و با درآمدهای فعلی که روزانه حداکثر  به ۴۰۰تا ۵۰۰ هزار ریال می رسد، این قشر از پس مخارج زندگی خود بر نمی آیند.

*جان باختن کارگر 30 ساله  یک رستوران اصفهان براثربرق گرفتگی

روز جمعه 11مرداد،کارگر30 ساله یک رستوران شهر اصفهان بر اثر برق گرفتگی جان خود را از دست داد.

*جان باختن مقنی 50ساله در حوالی دیواندره براثر سقوط در چاه

عصر چهارشنبه  (9مرداد) یک مقنی 50ساله اهل روستای رشیدآباد از توابع بخش مرکزی شهرستان دیواندره حین کار در نزدیکی دو راهی بیجاردر چاه آب سقوط کرد و جانش را ازدست داد.

*جان باختن 4کارگر در حادثه آتش سوزی سفره خانه سنتی در مرکز پایتخت

در اولین ساعت روز شنبه 12مرداد،4 کارگر در حادثه آتش سوزی سفره خانه سنتی در حدفاصل خیابان 16 آذر و کارگر شمالی تهران جانشان را ازدست دادند.

به گزارش پایگاه خبری 125، امیر هاتفی مدیر عملیات منطقه 5 در این باره گفت: در محل حادثه یك ساختمان 3 طبقه دیده می شد که در طبقه منفی آن یک سفره خانه سنتی به وسعت 150 متر مربع دچار آتش سوزی شده بود و دود و حرارت ناشی از آن به طبقه همکف ساختمان با کاربری انتشاراتی سرایت کرده و راه پله های مملو از دود بود.

وی ادامه داد: در همان لحظات اولیه چند نفر از ساختمان خارج شدند و آتش نشانان که در مدت زمان دو دقیقه و بیست ثانیه خود را به محل حادثه رسانده بودند عملیات خود را با قطع برق و گاز ساختمان آغاز کردند.

وی افزود: نیروهای عملیات در جستجوی اولیه یک نفر را که در حالت وخیمی قرار داشت از میان دود و حرارت یافتند و با اجرای کمک های اولیه و احیای ریوی به حال مساعد بازگرداندند و تا رسیدن امدادگران اورژانس اکسیژن رسانی را انجام دادند.

هاتفی تصریح کرد: افراد نجات یافته در این حادثه اظهار داشتند که افراد بیشتری در این آتش سوزی گرفتار شده اند که تیم های جستجوی آتش نشانان با بررسی بیشتر با پیکرهای سه مرد و یک خانم مواجه شدند که بنا به اظهار عوامل اورژانس فوت شده بودند.

وی بیان کرد: آتش نشانان همزمان با عملیات خاموش کردن آتش سوزی، طبقات ساختمان را برای یافتن محبوسین احتمالی جستجو کردند که خوشبختانه فردی در ساختمان یافت نشد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com