اخبار و گزارشات کارگری ١٠ مرداد ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
August 01, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١٠ مرداد ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- ادامه اعتصاب کارگران نگهداری خطوط و ابنیه فنی راه آهن  احمد آباد برای پنجمین روز متوالی

تهدید کارگران معترض به اخراج از کار

- اعتراض خانواده های کارگران شهرداری کلاله نسبت به سطح پایین حقوق و شرکت پیمانکاری در فرمانداری

- بیانیه کانون نویسندگان ایران در باره‌ی محاکمه‌ی کارگران معترض و مدافعان آن‌ها

- شوراهای صنفی دانشجویان کشور:

«چرا بازداشت دوباره لیلا حسین زاده به معنای اجرای حکم ۳۰ ماه حبسش نیست؟!»

- تجمع اعتراضی رانندگان خط کلدوزخ ایذه نسبت به بیکاری مقابل فرمانداری

*ادامه اعتصاب کارگران نگهداری خطوط و ابنیه فنی راه آهن  احمد آباد برای پنجمین روز متوالی

تهدید کارگران معترض به اخراج از کار

روز پنج شبه 10مرداد ماه برای پنجمین روز متوالی، کارگران نگهداری خطوط و ابنیه فنی راه آهن  احمد آباد(شرکت تراورس) در راه آهن ناحیه هرمزگان به اعتصابشان دراعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق ونداشتن قرار داد ادامه دادند.

بنا به آخرین اخبار منتشره درشبکه اجتماعی،کارگران معترض راه آهن هرمزگان از طرف مدیران شرکت تراورس ومدیرکل راه آهن هرمزگان تهدید به اخراج از کار وتسویه حساب در صورت ادامه اعتصاب شدند.

عصر امروز خبری مبنی بر پرداخت بخشی از مطالبات این کارگران  بقرارزیررسانه ای شد:

تا کنون مبلغ 500هزارتومان بابت سبد حمایتی ماه رمضان و 150هزار تومان عیدی عید فطر و 200هزار تومان بابت ماموریت های مقابله با سیل به همراه حقوق و مزایا تا پایان تیرماه پرداخت شد. اما مشکلات بیمه ای وعدم پرداخت حقوق 40روز گذشته کماکان پابرجاست.

*اعتراض خانواده های کارگران شهرداری کلاله نسبت به سطح پایین حقوق و شرکت پیمانکاری در فرمانداری

جمعی از خانواده های کارگران شهرداری کلاله برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به سطح پایین حقوق و شرکت پیمانکاری راهی فرمانداری شدند.

این زنان معترض در گفتگوباخبرنگار یک رسانه محلی گفتند: شرکتی که با پشت پرده پیمانکاران قبلی باشد را نمی خواهیم؛ این پیمانکاران حق و حقوق کارگران را پرداخت نکردند.

آنها همچنین خطاب به مسئولین گفتند: آیا مسئولین با حقوق یک میلیون و 400هزارتومان می توانند زندگی کنند؟

*بیانیه کانون نویسندگان ایران در باره‌ی محاکمه‌ی کارگران معترض و مدافعان آن‌ها

روز ۱۲ مرداد سال جاری قرار است اسماعیل بخشی نماینده‌ی کارگران نیشکر هفت‌تپه،‌ سپیده قلیان ‌فعال کارگری، علی نجاتی عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه و امیرحسین محمدی‌فرد، ساناز اللهیاری، ‌امیر امیرقلی و عسل محمدی‌ اعضای نشریه‌ی اینترنتی گام در شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه محاکمه ‌شوند.

در سال گذشته چند هزار کارگر شرکت نیشکر هفت تپه برای حفظ شغل و گرفتن دستمزدهای پرداخت نشده‌شان دست به اعتراض زدند و کسانی را به نمایندگی انتخاب کردند؛ کسانی اخبار و گزارش‌های آن اعتراض‌ها را بازتاب دادند. حال آن نمایندگان و مدافعان و بازتاب‌دهندگان پس از ماه‌ها بازداشت و تحمل رنج فراوان قرار است چند روز دیگر به دادگاه برده شوند.

 از آنها دو تن نماینده‌ی کارگران معترض‌اند و پنج تن دیگر نویسنده و فعال رسانه‌ای. پیداست  که تشکیل  دادگاه برای آنها و جرم‌انگاری اعتراض و  بازتاب اخبار و نوشتن پیرامون مسائل آن به معنای محاکمه‌ی آزادی بیان است. متهمان دادگاه ۱۲ مرداد حتی با معیارهای حداقلیِ حقوق شهروندی، نه تنها جرمی مرتکب نشده‌اند که به حق شهروندی و انسانی خود عمل کرده‌اند. هر جامعه‌ای بدون وجود و حضور این‌گونه انسان‌ها به قهقرا می‌رود. آنها، بر خلاف انشای سیستم دادرسی و محاکم، ضامن "امنیت" اجتماعی مردم هستند.

در شرایطی که حاکمان توانایی حل مشکلات ویرانگرجامعه را ندارند تشکیل این دادگاه‌ها در راستای معترض‌زدایی از راه ایجاد هراس و زندان و شلاق و اعدام است. هم از این روست که شمار دادگاه‌ها روند افزایشی دارد و به حکم‌های سنگین ختم می‌شود.

کانون نویسندگان ایران با تاکید برحق آزادی بیان بی‌هیچ حصر و استثنا، برگزاری چنین دادگاه‌هایی را محکوم می‌کند و خواهان آزادی فوری و بی‌قیدوشرط  اسماعیل بخشی،‌ سپیده قلیان، علی نجاتی، امیرحسین محمدی‌فرد، ساناز اللهیاری، ‌امیر امیرقلی، عسل محمدی‌ و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی است.

کانون نویسندگان ایران

۱۰ مرداد ۱۳۹۸

*شوراهای صنفی دانشجویان کشور:

«چرا بازداشت دوباره لیلا حسین زاده به معنای اجرای حکم ۳۰ ماه حبسش نیست؟!»

درست در زمانی که دانشگاه ها تعطیل شده اند، لیلا حسین زاده، فعال صنفی- دانشجویی را بازداشت کرده اند.

گو اینکه تجاوزگران حریم دانشگاه از تعطیلی و عدم حضور دانشجویان در آن میخواهند برای دست اندازی هایشان با آسودگی خاطر سود جویند اما از این مهم نیک آگاهند که دانشگاه در برابر این دست درازی ها هرگز ساکت نخواهد ماند!

با توجه به گمانه زنی های فضای مجازی که لیلا حسین زاده جهت اجرای حکم بازداشت شده است، لازم به توضیح است که:

۱- روند فراخواندن متهم برای اجرای حکم پروسه قانونی خود را دارد. وقتی کسی را بازداشت کرده اند و پرونده اش موجود است، هیچ دلیل عقلانی و قانونی برای بازداشت مجدد وی به منظور اجرای حکم نیست مگر اینکه متهم(از نظر آنان!) به منظور اجرای حکم فراخوانده شده باشد و وی از این امر سر باز زده باشد.

۲- لیلا حسین زاده در تماسی به منظور ارائه توضیحات فراخوانده می شود و وی قرار بوده است در روزی مشخص در محلی که گفته اند حضور پیدا کند! ( این شکل تماس ها قبلا هم در مورد بسیاری از فعالین دانشجویی تکرار شده است و در مورد حسین زاده هم اسمی از اجرای حکم نبوده است و اساسا فراخواندن به منظور اجرای حکم، پروسه قانونی خود را با ابلاغیه مکتوب رسمی دارد) امیر رئیسیان، وکیل حسین زاده نیز در توییتی سعی کرده است این گمانه زنی ها را پایان دهد!+

۳- اساسا طی جلسات متعددی که مسئولین دولت، وزارت علوم و دانشگاه تهران با دانشجویان معترض به «احکام پیشگیرانه دیماه۹۶» بارها و بارها وعده داده شده است که هیچ یک از دانشجویان بازداشت شده تا پایان تحصیلات خود هیچ مشکلی برای ادامه تحصیل خود نخواهند داشت و اگر هم پرونده ای مختوم به حکم تعزیری قضایی شد( که این خود خلاف وعده های پیشین مبنی بر تلاش برای مختومه کردن پرونده ها بوده!) بعد از دوره تحصیل این احکام باید اجرایی شوند.

بنا به دلایلی که ذکر شد، بازداشت دوباره لیلا حسین زاده تنها می تواند دست درازی دوباره نیروهای امنیتی به ساحت دانشگاه، به منظور تلاش برای بازنمایی دوباره قدرت سرکوبگران و نشان از پوچ بودن وعده های مسئولین وزارت علوم و دانشگاه تهران در دفاع از حقوق دانشجویان باشد. لیلا حسین زاده باید به زودی آزاد شود و باید مسئولان ذی ربط در مورد این رفتارهای خلاف قانون توضیح دهند.

+ امیر رئیسیان -وکیل لیلا حسین زاده- روزیکشنبه 7مرداد ماه، در حساب توییتر خود در پی بازداشت غیرقانونی لیلا حسین زاده چنین آورده است:

بازداشت لیلا حسین زاده برای اجرای حکم ۳۰ ماه حبس که اخیرا قطعی شده، نیست؛ این حکم هنوز به مرحله اجرای احکام نرسیده بود. شنبه ایشان را احضار تلفنی کردند که یکشنبه به دادسرای امنیت مراجعه کند. به علت کارهای شخصی قرار شد یکی دو روز دیرتر برود و دادسرا موافق بود، اما امروز بازداشت شد!

*تجمع اعتراضی رانندگان خط کلدوزخ ایذه نسبت به بیکاری مقابل فرمانداری

روز چهارشنبه 9مرداد،جمعی از رانندگان مسافربر خط کلدوزخ برای اعتراض به  حذف ایستگاه محل کارشان،جریمه‌های توقف خودرو و نداشتن ثبات شغلی دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان ایذه زدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com