اخبار و گزارشات کارگری ٣٠ تیر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
July 21, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٣٠ تیر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- دومین روز اعتصاب وتجمع کارگران واحد تعمیرات پالایشگاه آبادان دراعتراض به عدم تبدیل وضعیت و اجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل

- پایان موقتی اعتصاب کارگران شهرداری لوشان پس از 4روز بدنبال وعده پرداخت بخشی از مطالباتشان طی 48ساعت

- تجمع اعتراضی کارکنان  دانشکده نفت و گاز گچساران نسبت مرخصی اجباری یکماه و بدون حقوق  مقابل فرمانداری

- تجمع کارکنان اداره راه و شهرسازی نیشابور در اعتراض به توخالی در آمدن وعده مسئولان

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خواهان آزادی بی قید وشرط بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگرشد

- آخرین وضعیت آنیشا اسدالهی بنقل از توییتر علی اسدالهی برادرش:

- مرضیه امیری به زندان اوین بازگردانده شد

- عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه کارگران پایگاه میراث فرهنگی چغازنبیل و هفت تپه

- تجمعات اعتراضی اهالی شهر صدرا نسبت به بی آبی مقابل اداره آب

- جان باختن  7کارگر حین کار در 48گذشته:

1- مرگ یک کارگر پیمانکاری پتروشیمی‌  پارس جنوبی حین کار براثرگرمازدگی

2- جان باختن 2 کارگر فضای سبز دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد حین کارآبیاری براثر غرق شدن در استخرذخیره آب

3-جان باختن یک کارگر جوان در گرگان براثر سقوط

4-جان باختن 2کارگردر الموت قزوین حین بریدن یک درخت کهنسال

5-جان باختن کارگر کارخانه خوراک دام شهرک صنعتی بیرجند حین  کار با دستگاه میکسر

*دومین روز اعتصاب وتجمع کارگران واحد تعمیرات پالایشگاه آبادان دراعتراض به عدم تبدیل وضعیت و اجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل

روز یکشنبه 30تیرماه برای دومین روز متوالی،کارگران واحد تعمیرات پالایشگاه آبادان دراعتراض به عدم تبدیل وضعیت و اجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل به اعتصابشان ادامه دادند ومقابل ساختمان مرکزی شرکت پالایش نفت آبادان تجمع کردند.

یکی از کارگران معترض در همین رابطه به خبرنگار رسانه ای گفت: یکسان‌سازی حقوق تا به حال در بین کارگران پیمانکاری پالایشگاه آبادان از جمله کارگران واحد تعمیرات اعمال نشده و این امر موجب شده افزایش دستمزد کارگرانی که سالهاست در این واحد پالایشگاهی به کارهای سخت مشغولند، متناسب با سوابق کاری آنها نباشد.

وی اظهار داشت: لایه‌لایه کردن نیروی کار و تفاوت در مزد در بخش‌های مختلف پالایشگاه آبادان که کارگران آن زیر نظر حدود 94شرکت پیمانکاری  مشغول کارند، به چشم می‌خورد. یکی از مهم‌ترین این بخش‌ها نیز واحد تعمیرات است. در این بخش کارگران پیمانکاری از شرایط شغلی خود رضایت ندارند.

این کارگر با بیان این سوال که چرا طرح جدیدی که در قالب قرارداد سود مدیریتی برای کمرنگ شدن فعالیت پیمانکاران در حال اجراست، به کارگران واحد تعمیراتی که با دستگاه‌های ثابت مشغول کارند، تعلق نمی‌گیرد، افزود: البته اگر قرار است در قالب قرارداد سود مدیریتی موارد قانونی کار رعایت نشود، تفاوت زیادی نمی‌کند که ما همچنان زیر نظر پیمانکاران مشغول کار باشیم یا در قالب قرارداد سود مدیریتی با پالایشگاه مستقیما طرف قرارداد باشیم.

کارگران پیمانی واحد تعمیرات پالایشگاه آبادان همچنین نسبت به  عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، پایین بودن مزد و عدم برخورداری از  حق بدی آب و هوا اعتراض دارند.

*پایان موقتی اعتصاب کارگران شهرداری لوشان پس از 4روز بدنبال وعده پرداخت بخشی از مطالباتشان طی 48ساعت

بعد از ظهر روز یکشنبه 29تیر، کارگران شهرداری لوشان به اعتصابشان پس از 4روز بدنبال وعده شهردارمبنی بر پرداخت بخشی از مطالباتشان طی 48ساعت،موقتا خاتمه دادند.

بنا به گزارش رسانه ای شده بتاریخ30تیر،حوالی ظهر روز گذشته (شنبه ۲۹ تیرماه) شهردار لوشان با حضور در میان کارگران با اعلام نداشتن منابع مالی کافی وعده داد ظرف ۴۸ آینده بخشی از معوقات مزدی ۷ ماهه آنها را پرداخت خواهد کرد.

کارگران شهرداری لوشان در مقابل این وعده‌ی شهردار گفتند: ما برای نظافت شهر لوشان و فضای سبز آن زحمات بسیاری کشیدیم و از ماه‌ها قبل مبالغ زیادی طلبکاریم. این درست نیست که چون دستمان به جایی بند نیست، شهردار و اعضای شورای شهر نسبت به پرداخت مطالبات مزدی‌مان بی‌توجه باشند.

کارگران تاکید کردند: شهردار می‌تواند از مانده پولی که از بابت فروش دو کارخانه آسفالت و شن ماسه در اختیار دارد همه مطالبات معوقه کارگران را بپردازد.

قابل یادآوری است که از روز چهارشنبه 26تیر،کارگران شهرداری لوشان  دراعتراض به عدم پرداخت 7ماه حقوق دست از کار کشیدند وطی چند روز گذشته کارگران بخش تنظیف و حمل زباله از جمع‌آوری زباله‌های خیابان‌های شهر لوشان خودداری کردند .این کارگران برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان همچنین مقابل دادگستری رودبار تجمع کرددند.

*تجمع اعتراضی کارکنان  دانشکده نفت و گاز گچساران نسبت مرخصی اجباری یکماه و بدون حقوق  مقابل فرمانداری

روز یکشنبه 30تیر،جمعی از کارکنان شرکتی دانشکده نفت و گاز گچساران دراعتراض به مرخصی اجباری یکماه و بدون حقوق دست به تجمع  مقابل فرمانداری این شهرستان زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاریک رسانه محلی گفتند: دارای 3 سال سابقه کار در دانشکده نفت و گاز هستیم که تمامی امورات این دانشکده توسط نیروی شرکتی انجام می‌شود اما با اتمام سال تحصیلی نیروهای شرکتی از 27 تیرماه تا ابتدای شهریور ماه بصورت اجباری به مرخصی بدون حقوق فرستاده می‌شوند  که عملاً بیکار می‌شویم که این اقدام مسئولان دانشکده بر خلاف قوانین کار است و باعث مشکلات زیادی برای کارکنان دانشکده می‌شود.

*تجمع کارکنان اداره راه و شهرسازی نیشابور در اعتراض به توخالی در آمدن وعده مسئولان

صبح روز یکشنبه 30تیر،جمعی از کارکنان اداره راه و شهرسازی نیشابور برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به توخالی در آمدن وعده مسئولان مقابل اداره کل راه و شهرسازی شهرستان نیشابوراجتماع کردند واعلام کردند تا احقاق حقوق برحقشان همه روزه به تجمعشان ادامه خواهند داد.

بنابه گزارش رسانه ای شده، صبح روز یکشنبه سی ام تیرماه در اداره راه و شهرسازی شهرستان نیشابور تجمعی از سوی حدود 60 نفر از کارمندان ادارات مختلف مبنی بر اینکه مطالبات خود را با توجه به اینکه سال‌ها قبل شهر خود را ترک کرده اند تا بر اساس مصوبه هیات دولت به کارمندانی که از کلان شهرها به شهرهای کوچکتر انتقالی گرفتند زمینی برای خانه به آنان تعلق گیرد اما امروز بعد از گذشت ١٠ سال هنوز هیچ زمینی دریافت نکرده اند، صورت گرفت.

معترضین می‌گویند: زمانی دولت برای آمدن کارمندان به شهرستان ها امتیازاتی رویایی گذاشتند، بیش از ١٠ بند که تقریبا هیچکدام انجام نشد و رسید به یک قطعه زمین که اصلش همان بود تا در آینده دوایی به درد زندگی‌مان باشد اما صد افسوس که فقط آواره شدیم. همان سال ها حدود ٢٠٠ نفر در شهرستان نیشابور این تسهیلات را دریافت کردند اما از سال ٨٨ به بعد بخشنامه پشت بخشنامه و هیچ ترتیب اثری صورت نگرفت.

حال که ١٠ سال می گذرد ما همچنان به دنبال تکه زمینی هستیم که پرونده هایش همچنان خاک می‌خورد. اکنون راه حل ما فقط اداره راه و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی است که متاسفانه در یک بروکراسی اداری گیر کرده ایم.

بر اساس مصوبه ای دولت زمین هایی را باید به ما واگذار می‌کرد اما بعد از اینکه دولت احمدی نژاد عوض شد هربار به بهانه های مختلف کاری می‌کنند که ما از این زمین ها منصرف شویم و هر بار پیگیری و تجمعی انجام دادیم به نتیجه ای نرسیدیم، تهران دفتر معاون وزیر هم رفتیم و دستور انجام کار صادر شد اما بازهم متاسفانه در سیستم اداری بعد از چند روز پیگیری که می‌گذرد ترتیب اثری نمی دهند. برای‌مان تبصره ای آوردند بعد از یکسال نامه ای که مشکل تبصره را حل کنیم آوردیم، چرا پرونده ای که طی دو الی سه روز حل می‌شود باید یکماه درگیر آن باشیم! با جناب فرماندار هماهنگ کردیم که امروز تشریف بیاورند و با رئیس اداره راه و شهرسازی صحبت کنند بلکه این مشکل ١٠ ساله حل شود اما ایشان هم تشریف نیاوردند.

اگر در همین اداره راه و شهرسازی کارمند اداره احساس کند که پرونده خودش است می‌تواند پرونده ها را پیش ببرد زیرا سال ها قبل خودشان از همین زمین ها گرفته اند، پس اگر درک می‌کنند مشمول مرور زمان نکنند کار به جایی رسیده که تمام مصوبه ها و نامه ها را خودمان پیگیری کرده ایم اما باز هم این ماجرا انگار حل شدنی نیست و کاری نمی‌خواهند انجام دهند. با وجود اینکه برخی از همکاران سال ها قبل پول واریز کرده بودند اما امروز از آنجا که دیگر به تنگ آمده حتی راضی شده اند تا مبلغ زمین ها به نرخ روز محاسبه و واریز نمایند و با ناراحتی می‌گویند اگر دوباره مثل ١٠ سال قبل خلف وعده کنند چه؟ صدایمان به کجا می‌رسد!

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خواهان آزادی بی قید وشرط بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگرشد

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه هشتاد و دومین روز بازداشت موقت بازداشت شدگان روز کارگر به نام های خانم ها عاطفه رنگریز، ندا ناجی، مرضیه امیری که به دلیل بیماری گوارشی در بیمارستان بستری است و سی و چهارمین روز بازداشت آنیشا اسدالهی  مدرس زبان را قویا محکوم می کند و خواهان آزادی بی قید و شرط آنان می باشد.  همچنین اتهامات وارده بر کلیه بازداشت شدگان روز کارگر لغو و همگی آنان باید تبرئه گردند. پیشتر از آن، ضروریست به فوریت "آئین نامه نحوه تفکیک و طبقه بندی زندانیان" اجراء و محل نگهداری زندانیان سیاسی از مجرمان خطرناک جدا گردد. مسئولیت عواقب عدم جداسازی مطابق آئین نامه مذکور و صدمه و بروز هرگونه اتفاق ناگوار به زندانیان صنفی، سیاسی  متوجه قوه قضاییه و مسولین زندان می باشد.

*آخرین وضعیت آنیشا اسدالهی بنقل از توییتر علی اسدالهی برادرش:

قوه قضاییه چند روز پیش دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی را ابلاغ کرد. در بندی از آن آمده است:

"اجتناب از تمدید قرار بازداشت موقت با هدف فراهم آوردن ادله وقوع جرم برای انتساب بزه به متهم"

سوال: چرا آنیشا را آزاد نمی‌کنید؟

به مادر و پدر من مدام زنگ می‌زنند و آنها را تهدید می‌کنند که آنیشا "همکاری" نمی‌کند. چه کسی به یک بازجو این اختیارات را داده؟

این کار غیرقانونی‌ست.

یک‌بار مادر و پدر مرا خواسته‌اند وزارت اطلاعات. گفتم نروید! اما آنها مادر و پدرند، نگران‌اند، رفتند.

آنجا به آنها گفته‌اند آنیشا اگر همکاری نکند همچنان در بازداشت موقت خواهد ماند.

این حفظ کرامت انسانی‌ست؟ بازداشت موقت می‌کنید که جرم بتراشید؟ ما باید پیش چه کسی شکایت ببریم؟

مادر من در این چند وقت فقط سه بار صدای دخترش را شنیده (روی هم ده دقیقه!).

یک‌بار هم هفته‌ی پیش مادرم را در اوین به دیدار آنیشا بردند. البته نه در روزهای ملاقات، بلکه خیلی ناگهانی، تا به آنیشا بگوید که همکاری کند. او هم این را بهانه کرد تا چند دقیقه‌ی کوتاه دخترش را ببیند. ببینید کار ما به کجا رسیده است که مادر برای دیدار دخترش باید به آب و آتش بزند.

آنیشا هم می‌گوید من همکاری‌ای ندارم چرا که بی‌دلیل بازداشت موقت شده‌ام و جرمی مرتکب نشده‌ام. ما هم این را می‌دانیم.

ای مدعیان قضا و عدالت!

ای در ظاهر دل‌نگرانان کرامت مراجعین!

بازداشت موقت بر خلاف اصل برابری سلاح‌هاست.

به موجب این اصل دو طرف دعوا یعنی متهم و مقام تعقیب باید از امکانات برابر جهت دفاع از خود بهره‌مند باشند.

مگر اثبات ادعا با مدعی نیست؟ او را بدون مدرک گرفته‌اید و حالا از او می‌خواهید بگوید مجرم است؟؟؟

چرا این روند غیرقانونی کریه را پایان نمی‌دهید؟

مگر زمان بازداشت موقت ۳۰ روزه‌ی آنیشا به پایان نرسید؟ چرا آزادش نمی‌کنید؟

چرا امروز مادر و پدر مرا به دفتر بازپرس راه ندادید؟

مگر طبق قانون نباید مدت تمدید بازداشت موقت را بدانند؟

سرآخر اینکه نگویید که نگفتیم:

عدل کن عدل که گفتند حکیمان جهان

مملکت بی‌مدد عدل نماند بر جای

پ.ن:

کسی که به مادر و پدر من زنگ می‌زند شماره‌اش نمی‌افتد، و این یعنی که این تماس‌ها از طرف قوه‌ی قضاییه نیست چرا که شماره‌ی آنها حین تماس قابل رویت است.

این کار غیرقانونی و خودسرانه است.

*مرضیه امیری به زندان اوین بازگردانده شد

روز یکشنبه 30تیر، ازبیمارستان طالقانی به زندان اوین بازگردانده شد.

توییترسمیرا امیری: "مرضیه را از بیمارستان مرخص کردند و به زندان بازگرداندند".

*عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه کارگران پایگاه میراث فرهنگی چغازنبیل و هفت تپه

ماه ها حقوق وحق بیمه کارگران پایگاه میراث فرهنگی چغازنبیل و هفت تپه پرداخت نشده است.

 روز شنبه29تیر،مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه درگفتگوبارسانه ای با بیان این که کارگران این پایگاه حقوق چهارماه نخست سال را دریافت نکرده‌اند گفت: این درحالی است که برخی مطالباتشان از پایان سال گذشته نیز باقی مانده است.

وی ادامه داد: این کارگران به دلیل واریز نشدن حق بیمه آنها، دفترچه‌های درمانی خود و خانواده‌هایشان را نیز نتوانسته‌اند تمدید کنند.

* تجمعات اعتراضی اهالی شهر صدرا نسبت به بی آبی مقابل اداره آب

اهالی شهر جدید صدرا از توابع شیرازبا تشت های خالی ولباس های نشسته مقابل اداره آب این شهر تجمع کردند تا اعتراضشان را نسبت به بی آبی بنمایش بگذارند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 30تیر،بی آبی و کم آبی که دچار شهر صدرا شده از اواخر اردیبهشت 98 آغاز شد که با فشار گرما به اوج رسید به گونه ای که اواسط خرداد برخی از مردم شهر صدرای شیراز، با رفتن به اداره آب این شهر جدید، خواستار پاسخگویی مسئولان در زمینه قطع آب شدند.

برخی از این افراد که حدود 30 نفر بودند با آوردن تشت های خالی و لباس‌های شسته نشده، اعتراض خود را به مسئولان اداره آب شهر صدرا اعلام کردند.

یکی از افراد مراجعه کننده به اداره آب شهر صدرا خانمی بود که گفت: قرار بود فقط دو ساعت در روز آب برای ما جیره بندی شود ولی چند روز است آب منازل ما قطع است. اگر آب قطع است چرا اداره آب صدرا، شامل این قطعی نشده است؟

یکی دیگر از جوانان گفت: هیچکس از مسئولان حاضر به پاسخگویی نیست و رئیس اداره آب صدرا انگار چشم بسته غیب می‌گوید چون هر دفعه که اعتراض می‌کنیم به ما اعلام می‌کند آب قطع است.

چند نفر از افراد معترض به قطع آب در اداره آب صدرا، کودکان خود را در بغل گرفته بودند و صدای جیغ و گریه این کودکان در فضا پیچیده بود.

جان باختن کارگر حین کار در 48گذشته:

1- مرگ یک کارگر پیمانکاری پتروشیمی‌  پارس جنوبی حین کار براثرگرمازدگی

روز شنبه29 تیر، موسی رضایی کارگر پیمانکاری پتروشیمی در فاز 4 و 5 پارس جنوبی حین کار دچار گرمازدگی شد وجانش را از دست داد.

 قابل یاد آوری است که اداره کل هواشناسی استان بوشهر حداکثر وحداقل دمای هوای عسلویه در روز شنبه 29تیررا به ترتیب 41 و 30 درجه سانتیگراد اعلام کرد.

بنابه گزارشات رسانه ای شده، در هر هفته، چند کارگر عسلویه بر اثر گرمازدگی راهی بیمارستان می‌شوند.

2- جان باختن 2 کارگر فضای سبز دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد حین کارآبیاری براثر غرق شدن در استخرذخیره آب

عصر روز شنبه 29 تیر،2کارگر فضای سبز دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد  حین آبیاری  درختان در استخر ذخیره آب این دانشگاه  افتادند و جانشان را ازدست دادند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد نجف آباد روز یکشنبه گفت: 2کارگر پیمانکار فضای سبز دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد عصر روز گذشته در استخر ذخیره و جمع‌آوری آب برای فضای سبز دانشگاه غرق شدند.

وی افزود: چند اصله درخت در فضای استخر وجود دارد که حین آبیاریشان یکی از آن‌ها تعادل خود را از دست داده و داخل استخر سقوط کرده باشد و شخص دوم برای نجات او وارد آب شده که هر دونفر جان باختند.

3-جان باختن یک کارگر جوان در گرگان براثر سقوط

روز یکشنبه 30تیر،یک کارگر ساختمانی 19 ساله حین کاردر خیابان ولیعصر گرگان بر اثر سقوط از ارتفاع  در دم جان باخت.

4-جان باختن 2کارگردر الموت قزوین حین بریدن یک درخت کهنسال

روز یکشنبه 30تیر،38 و 52 ساله حین بریدن یک اصله درخت کهنسال در یکی از روستاهای بخش الموت شرقی باثر سقوط درخت بر رویشان،جانشان را ازدست دادند.

5-جان باختن کارگر کارخانه خوراک دام شهرک صنعتی بیرجند حین  کار با دستگاه میکسر

صبح روز یکشنبه30تیر،یک کارگر 47ساله کارخانه خوراک دام شهرک صنعتی بیرجند حین کار با دستگاه میکسرلای پره‌هایش گرفتار شد و جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com