اخبار و گزارشات کارگری ٢٤ تیر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
July 16, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٢٤ تیر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه گونی بافی و بسته بندی آذر فدک شبسترنسبت به بلاتکلیفی شغلی

- تجمع اعتراضی کارگران شهرداری اردل نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه و وعده های پوچ مسئولین مقابل ساختمان شهرداری

- ادامه تجمع رانندگان اخراجی شرکت واحد اتوبسرانی تهران وحومه مقابل وزارت کار برای بازگشت بکار

- چرا کنشگران سندیکایی از بازگشت به کار محرومند؟

- خاتمه موقتی  اعتصاب  کارگران کارخانه آب معدنی داماش

- پرداخت یک ماه حقوق کارگران کارخانه قند فسا بدنبال اعتراضات دامنه دارشان

- تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران نسبت به 27سال بلاتکلیفی مقابل حوزه ریاست قوه قضاییه

- مرخصی محمود بهشتی لنگرودی از زندان

- اتحادیه آزاد کارگران ایران: به بازداشت و پرونده سازی علیه کارگران و حامیان طبقه کارگر پایان دهید

- بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه)  زیر در مورد طرح های معلم تمام وقت، استمرار خدمت و خرید خدمات

- بیانیه شورای کارگری بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی (بستا) به مناسبت ۲۵ تیر روز تأمین اجتماعی

- ادامه تجمع اعتراضی اهالی منطقه همت‌آباد مشهد در اعتراض به کمبود آب آشامیدنی وکیفیت نامناسبش برای دومین روز متوالی

- تجمع اعتراضی وتحریم غدای سلف سرویس دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه نسبت به کیفیت پایین خدمات رفاهی

- اقدام به خودکشی کارگر شهرداری منطقه 2 آبادان بدلیل عدم پرداخت 20ماه حق بیمه

- جان باختن 2کارگر مقنی در رفسنجان براثر سقوط در چاه

- جان باختن یک کارگر ساختمانی در فردیس براثر برق گرفتگی

- مصدومیت شدید یک کارگر چاپخانه آذر شهرحین کار

- زخمی شدن یک کارگرباغ وحش دهکده طبیعت باراجین قزوین درپی حمله شیر

- مصدومیت دستکم 8 کارگرحین کار در زعفرانیه تهران بر اثر سقوط بالابر از ارتفاع 40 متری

- مصدومیت یک کارگرجوان در اقدسیه تهران براثرسقوط در چاه 125متری درپی پاره شدن سیم بکسل

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه گونی بافی و بسته بندی آذر فدک شبسترنسبت به بلاتکلیفی شغلی

روز دوشنبه 24تیرماه، کارگران کارخانه گونی بافی و بسته بندی آذر فدک شبستردراعتراض به بلاتکلیفی شغلی مقابل این واحد تولیدی واقع در شهرک سرمایه گذاری خارجی، کیلومتر 20 جاده تبریز- صوفیان،زدند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگاریک رسانه محلی گفت:این تجمع دراعتراض به ایجاد مشکل درتولید بدلیل عدم تامین مواداولیه ودر معرض اخراج قرار گرفتن 350کارگر برپاشده است.

مدیرکل سیاسی استانداری آذربایجان شرقی در همین رابطه گفت:

در این واحد مسائل فنی در خصوص تامین مواد اولیه وجود دارد و کارگران مشکلی بابت معوقات حقوق ندارند بلکه نگرانی شان بابت تعدیل بخاطر فعالیت واحد است.

وی افزود: چون بخشی از مواد اولیه از طریق بورس باید تامین شود و برخی موانع و مشکلاتی اعم از ایجاد وقفه در تامین مواد اولیه وجود دارد و حتی زمانی که این مواد از بیرون تامین می شود نیز بازهم مشکلاتی وجود دارد، لذا کارگران نگران تعدیل بخاطر فعالیت هستند.

*تجمع اعتراضی کارگران شهرداری اردل نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه و وعده های پوچ مسئولین مقابل ساختمان شهرداری

روز یکشنبه 23تیر، کارگران شهرداری اردل درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه و وعده های پوچ مسئولین دست به تجمع مقابل ساختمان شهرداری زدند.

یکی ازکارگران شهرداری اردل پیش ازاین درباره دلایا اعتراضات دامنه دارشان به خبرنگار رسانه ای گفته بود:از سال 96 تاکنون هیچ وقت ما به موقع حقوق دریافت نکرده‌‌ایم و از بهمن ماه سال گذشته هم اصلا حقوقی پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: برای ایام عید هم عیدی و سنواتی به ما پرداخت نشد و بعد از عید بخشی از حقوق را پرداخت کردند. برای پیگیری مطالبات فرماندار به در شهرداری حاضر و شهردار نیز جهت رفع مشکلات ما قول مساعد دادند اما شهردار هیچ اقدامی جهت رفع مشکلات ما انجام نداد.

وی گفت: ما اصلا فیش حقوقی نداریم و نمی‌دانیم چقدر اضافه کار داشته‌ و چقدر مرخصی طلب داریم!

وی بیان کرد: ما برای لباس فرم شهرداری هم مشکل داریم، حتی بیمه‌هایمان هم به طور ناقص رد می‌شود و دفترچه‌هایمان تمدید نیست و وقتی جهت تمدید به واحد مربوطه مراجعه می‌کنیم به ما می‌گویند بیمه رد نشده و شما قراردادهایتان نیامده یا  قرارداد ندارید که بتوانیم دفترچه را تمدید کنیم.

وی می افزاید: ما برای خرید حداقل مایحتاج زندگی خود دچار مشکل شده‌ایم.

یکی دیگر از کارگران معترض شهرداری اردل گفت: پیمانکار ما را فریب داد و بعضی مواقع تا 4 صبح ما را به کار می‌گرفت اما اضافه کاری‌هایمان را پرداخت نکرد و حقوقهایمان از بهمن 97 تاکنون پرداخت نشده است.

یکی دیگر از این کارگران نیز گفت: بنده دی ماه سال گذشته تسویه حساب کردم ولی تاکنون نه سنوات و نه عیدی و نه اضافه کار دریافت نکردم، اداره کار هم رفتیم ولی نتیجه‌ای نگرفتیم.

*ادامه تجمع رانندگان اخراجی شرکت واحد اتوبسرانی تهران وحومه مقابل وزارت کار برای بازگشت بکار

روزهای یکشنبه و دوشنبه 23 و24تیر، رانندگان اخراجی شرکت واحد اتوبسرانی تهران وحومه به تجمعشان مقابل وزارت کار برای بازگشت بکار ادامه دادند.

به گزارش24تیرکانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه،امروز با درخواست وزارت کار واحدهایی از گشت نیروی انتظامی در محل حاضر شدند اما ماموران نیروی انتظامی مستقر در وزارت کار هم حضور داشتند. اما رانندگان اخراجی که بر آنها ستم شده همچنان با اراده ایستادند و خواهان بازگشت بکار خود شدند.

 روز گذشته هم این رانندگان اخراجی در مقابل وزارت کار حضور داشتند و بادرخواست مسئولینی از وزارت کار برای مذاکره راجع به پرونده خانم فرحناز شیری، رانندگان اخراجی بنر در دست نگرفتند ولی با بی نتیجه ماندن مذاکره امروز مجددا به اعتراض خود ادامه دادند.

*چرا کنشگران سندیکایی از بازگشت به کار محرومند؟

پانته‌آ بهرامی  یک شنبه 23 تیر 1398 برابر با 14 ژوئیه 2019

رانندگان شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، یکی از اولین تشکل‌های مستقل کارگری ایران را برای حقوق صنفی خود بنیان نهادند. اما در طول چند دهه تلاش‌های صنفی، حکومت همواره از منظر امنیتی و سیاسی به سندیکای شرکت واحد نگریسته است. نهاد قدرت، سندیکا را به عنوان رقیب خود می‌نگرد، و بر بسترهراس از قدرت‌گیری این تشکل‌ها، هر نوع فعالیت جمعی، با سرکوب و محدودیت روبه‌رو می‌شود و فعالان سندیکایی را نیز همواره خطر بازداشت و زندان، تبعید یا اخراج تهدید می‌کند.

 هفته گذشته فرحناز شیری، حسین کریمی سبزوار و ناصر محرم‌زاده با حضور در مقابل وزارت کار، به روند رسیدگی به پرونده خود در هیات‌های حل اختلاف معترض، و خواستار بازگشت به کار شدند. همراه با این سه تن، رضا شهابی و حسن سعیدی نیز به‌خاطر فعالیت‌های سندیکایی از بازگشت به کار محروم هستند.

۹ سال تلاش برای بازگشت به کار

نهاد قدرت در ایران حتی به احکام صادره از جانب دستگاه قضایی خود نیز بی‌توجه است. فرحناز شیری، اولین زن راننده از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد، در طول نزدیک به یک دهه، تلاش خستگی‌ناپذیری برای بازگشت به کار انجام داده است.

او در این ۹ سال، سه بار از اداره کار و دیوان عدالت اداری، یعنی بالاترین مرجع دادخواهی جمهوری اسلامی در آن زمینه، توانست رای موافق برای بازگشت به کار بگیرد، اما کارفرما تاکنون موفق شده است با استفاده از روابط فراقانونی، مانع از بازگشت او به کار شود. در این میان فرحناز

شیری یک بار در سال ۹۲ توانست با رای صادره به مدت نزدیک هفت ماه به کارش برگردد، اما کارفرما توانست بدون مستندات قانونی، بار دیگر او را از کار اخراج کند.

در پی پیگیری خانم شیری، آقای یاوری، یکی از مسولان اداره کار استان تهران، به وی گفته است: «اگر من به جای مدیرعامل شرکت واحد بودم می‌دانستم با شما چکار بکنم و از آنجا که شما سندیکایی هستید، هر رایی که دیوان عدالت اداری صادر بکند، من و اداره کار استان مجددا رای به اخراج شما خواهیم داد». با اینکه در قانون کار تشکل‌های کارگری قانونی اعلام شده است، اما کارفرما نه تنها خانم شیری را به جرم فعالیت سندیکایی اخراج غیرقانونی کرده است، بلکه رای دیوان عدالت اداری مبنی بر بازگشت به کار او را نیز که در آذر ۹۷ صادر شده است، به رسمیت نمی‌شناسد.

شرکت اتوبوس‌رانی همچنین تلاش کرد که خانم شیری را همراه با ۳۰ زن راننده دیگر بازخرید اجباری کند. در آن مسیر، اتوبوس‌های آنان را بازپس گرفتند و از پرداخت حق بیمه‌شان نیز خودداری کردند. اما فرحناز شیری، با توجه به اینکه نان‌آور خانواده خود است، به بازخرید اجباری تن نداد.

پشتیبانی‌های بین‌المللی

تا کنون بسیاری ازسندیکاها و سازمان‌های کارگری بین‌المللی، به‌حمایت از کارگران و کنش‌گران سندیکایی در ایران پرداخته‌اند و خواستار آزادی و بازگشت آنان به‌کار شده‌اند. برای مثال، در فوریه ۲۰۱۹ فدراسیون جهانی کارگران حمل‌ ونقل، خواستار لغو احکام زندان کارگران، و بازگشت به کار پنج تن از اعضای سندیکای شرکت واحد، رضا شهابی، حسن سعیدی، ناصر محرم زاده، حسین کریمی سبزوار و خانم فرحناز شیری شد.

قانون کار چه می‌گوید

دکتر عبدی جوادزاده، جرم‌شناس و جامعه‌شناس، معقتد است از آنجا که فعالیت سندیکایی در ایران بلافاصله جنبه سیاسی می‌یابد و تنش با حکومت تلقی می‌شود، بازگشت به کار نیز به سنگلاخ و فراز نشیب‌های نافرجام برمی‌خورد. او می‌گوید: «پایان قرارداد بین کارگر و کارفرما طبق قانون شامل ۶ مورد مرگ، بازنشستگی، از کار افتادگی کامل، ختم قرارداد کاری، به اتمام رساندن پروژه کار، و استعفاست». در قانون کار اشاره‌ای به اینکه  پیامدهای اعتصاب یا فعالیت سندیکایی به مفهوم اخراج از کار باشد، نشده است. بر اساس ماده ۱۷ اگر کارگر برای مدتی توقیف یا حبس شود، قرارداد کاری بین کارگر و کارفرما به حالت تعلیق درمی‌آید. حال اگر پس از رفع مانع و بازگشت کارگر به کارگاه، کارفرما از پذیرش کارگر امتناع کند، بر اساس ماده ۲۰ قانون کار، این اقدام کارفرما در حکم اخراج غیرقانونی است و کارفرما باید پذیرای مسئولیت در این خصوص باشد.

تجربه‌های بین‌المللی

در بسیاری از کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و جنوبی، کارگران طبق قانون حق اعتصاب، و پس از آن، بازگشت به کار دارند. اما در هرکشوری بندهایی نیز به‌عنوان «استثناء» به آن قوانین اضافه شده است. برای مثال، در آمریکا ماده تافت هارتلی مورخ ۱۹۴۹(Taft - Hartly act 1949) حق اعتصاب را در سه مورد از کارگران می‌گیرد.

هر سه این موارد، به اعتصاب در همدردی و همبستگی با کارگران حوزه‌های دیگر برمی‌گردد. در هر سه مورد، دولت می‌تواند دخالت کند و با تلقی کردن اعتصاب یا بایکوت به‌عنوان امری مغایر با امنیت ملی، آن را غیرقانونی اعلام کند. بنا به گفته‌های عبدی جوادزاده: «ولی به‌طور کلی کارگران حق داشتن اعتصاب را بدون پی‌آمدهای منفی دارند». به‌خاطر سیاست‌های نئولیبرالی، در بسیاری از قوانین کارکشورها تجدیدنظر شده است. این تغییرات، برای پشتیبانی از منافع شرکت‌های بزرگ در برابر کارگران  صورت می‌گیرد. جوادزاده می‌افزاید: «ایران نیز از این سیاست‌ها مستثنی نیست، به‌ویژه آنکه در اواسط دهه  ۷۰ شمسی، سیاست خصوصی‌سازی که مترادف با حمایت از صاحبان بنگاه‌های اقتصادی و مشخصا سپاه پاسداران است، انجام گرفت».

ضمانت اجرای اخراج غیرقانونی کارگر

در ایران کارگر اخراجی  تا  یک ماه وقت دارد که با رجوع به شعبه اداره کار و امور اجتماعی مربوطه، شکایت خود را تنظیم کند. دعاوی‌ای مانند مطالبه حقوق و مزايای پرداخت نشده یا بيمه معوقه، مشمول مرور زمان نمی‌شوند و محدودیت زمانی برای اقامه دعوی وجود ندارد. در هر زمان، كارگر، و در صورت فوت کارگر، وراث قانونی وی می‌توانند علیه کارفرما اقامه دعوی کنند. در صورتی که کارگر بخواهد از بیمه بیکاری استفاده کند، زمان شکایت همان یک ماه است و در صدور رای قطعی از جانب مراجع حل اختلاف، باید حتما قید شده باشد که  خروج از کار  نه از سوی کارگر، بلکه از جانب  کارفرما صورت گرفته است تا کارگر بتواند مشمول بیمه بیکاری شود.

اگر کارفرمایی کارگر را به صورت غیرقانونی و خلاف مقررات اخراج کند، بر اساس ماده ۲۰ قانون کار، کارگر باید ظرف مدت ۳۰ روز به هیات تشخیص روابط کارگر و کارفرما رجوع کند و درخواست بازگشت به کار را ارائه دهد. اگر اخراج کارگر بر اساس دلایل موجه و با طی مراحل قانونی انجام گرفته باشد، کارفرما تنها مکلف به پرداخت حقوق و مزایای قانونی کارگر است. اما اگر کارفرمایی دلیل موجهی برای اخراج کارگر نداشته باشد، هیات تشخیص حکم بازگشت کارگر به محل کار وی را صادر می‌کند. اما باوجود این ظرفیت‌های قانونی، حل مشکلات و احقاق حقوق کارگران به‌هیچ‌وجه آسان نیست. برای مثال، منصور اسانلو، یکی از فعالان سندیکایی شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، پس از سالهای طولانی کار در آن شرکت، به علت فعالیت‌های سندیکایی اخراج شد و هنوز نتوانسته است حقوق بازنشستگی خود را از دریافت کند. افزون بر آن، هنوزپنج تن از فعالان سندیکایی دیگر نیز از بازگشت به کار بازمانده‌اند.

 تلاش‌های سندیکا برای بازگشت این افراد به کار همچنان ادامه دارد.

*خاتمه موقتی  اعتصاب  کارگران کارخانه آب معدنی داماش

روز یکشنبه 23تیرماه، کارگران کارخانه آب معدنی داماش درپی پرداخت یک ماه از سه ماه حقوق معوقه شان بطورموقتی به اعتصابشان پایان دادند.

قابل یادآوری است که،روز چهارشنبه 19تیر،کارفرما با تامین کمی مواداولیه از کارگران خواست برسر کاربرگردند ولی کارگران خواهان پرداخت حقوق عقب افتاد شان شدند وروز پنج شنبه 20تیرماه به اعتصابشان ادامه دادند.

پیش از این بتاریخ 15تیرماه، کارگران کارخانه آب معدنی داماش درباره اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی به خبرنگار رسانه ای گفته بودند: نزدیک به ۳۰ کارگر هستیم که در کارخانه آب معدنی داماش کار می‌کنیم اما در حال حاضر بابت سه ماه مطالبات مزدی طلبکاریم.

او در خصوص وضعیت تولید در کارخانه آب معدنی داماش، گفت: در حال حاضر شرکت آب معدنی داماش با تمام ظرفیت نیروی انسانی تولید ندارد به طوریکه کارگران این کارخانه به صورت تک شیف مشغول کارند.

وی افزود: از دیگر مشکلات کارگران آب معدنی داماش پرداخت نشدن حق بیمه تامین اجتماعی است.

به گفته وی، حدود یک الی دو ماه حق بیمه برخی کارگران آب معدنی داماش طبق استعلامی که از اداره تامین اجتماعی شهرستان رودبار گرفته‌ایم، پرداخت نشده است.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ24تیر،این کارگران که دستمزد فروردین ماه خود را دریافت کرده‌اند، در ادامه اظهار داشتند: هنوز دو ماه مطالبت مزدی پرداخت نشده که مربوط به ماه‌های اردیبهشت و خرداد ماه است، از کارفرما طلبکاریم.

به گفته آنها، کارفرما روز گذشته وعده پرداخت یک ماه دیگر از مطالبات مزدی کارگران را در چند روز آینده داده است. بر همین اساس؛ تمامی کارگران از ساعت پایانی کار روز گذشته به کار خود بازگشته‌ و فعالیت تولیدی خود را از سر گرفته‌اند.

*پرداخت یک ماه حقوق کارگران کارخانه قند فسا بدنبال اعتراضات دامنه دارشان

یک ماه حقوق کارگران کارخانه قند فسا بدنبال اعتراضات دامنه دارشان در ماه جاری پرداخت شد.

یکی از کارگران کارخانه قند فسا روز دوشنبه24تیر به خبرنگار رسانه ای گفت:حقوق ماه فروردین به کارگران پرداخت شده و قول دادند که 31 تیرماه نیز حقوق اریبهشت و خردادماه واریز شود.

یادآوری:

ازسرگیری اعتراضات کارگران کارخانه قند فسا دراعتراض به عدم پرداخت 4ماه حقوق و وعده های توخالی مسئولان شهرستان

روز پنج شنبه 20تیرماه، کارگران کارخانه قند فسا برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت 4ماه حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی مسئولان تجمعشان را دراین واحد تولیدی از سرگرفتند وبا جلوگیری از خارج کردن تولید ازکارخانه عزم راسخشان رادر راه احقاق حقوشان عیان ساختند.

بدنبال راهپیمایی 9تیرماه کارگران کارخانه قند فسا در سطح شهروتجمعشان مقابل فرمانداری ویژه شهرستان در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان ،معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان فسا گفت: همه معوقات و حقوق عقب افتاده کارگران کارخانه قند شهرستان فسا تا بیستم تیرماه امسال پرداخت می شود.

روز بیستم تیرماه بدنبال عدم تحقق وعده و وعیدهای مسئولان،کارگران کارخانه فسا اعتراضاتشان را ازسر گرفتند ودراین واحد تولیدی اجتماع کرند.

روز شنبه 22تیرماه، کارگران کارخانه قند فسا درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع دوباره مقابل فرمانداری زدند.

بنا به گزارش رسانه ای شده، بدنبال تجمع دوباره این کارگران بازهم بازار وعده و وعیدها گرم شد  ومعاون فرماندار فسا با حضور در جمع کارگران گفت: امروز در راستای این تجمع، جلسه ای در فرمانداری با حضور مالک کارخانه و نمایندگانی از شما برگزار و نتیجه جلسه پرداخت یک حقوق تا فردا و یک حقوق دیگر نیز تا آخر ماه شد.

وی افزود: بلافاصله پس از رفع مسئله مالک کارخانه، مابقی معوقات بیمه و حقوق و پاداش نیز به سرعت پرداخت می شود؛ صورت جلسه‌ای نیز یادداشت و مالک کارخانه نیز امضاء کرد و در صورت عدم اجرایی شدن تعهدات برنامه‌ای که نباید را اعمال می کنیم.

*تجمع اعتراضی اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران نسبت به 27سال بلاتکلیفی مقابل حوزه ریاست قوه قضاییه

صبح روز دوشنبه 24تیر، اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران درادامه اعتراضاتشان نسبت به 27سال بلاتکلیفی،اینبار دست به تجمع  مقابل حوزه ریاست قوه قضاییه واقع در خیابان ولیعصر، روبه‌روی کلانتری جامی زدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،معترضان می‌گویند: بیست و هفت سال از خرید زمین در فاز پنج هشتگرد می‌گذرد؛ اما همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌بریم.

شمار افرادی که از طریق این تعاونی اقدام به خرید زمین کرده‌اند، ۲۰ هزار نفر است. زمین‌ها تقریبا به حدود نیمی از این افراد به صورت غیرقانونی فروخته شده است. به همین خاطر تعدادی از اعضای هیات مدیره سابق بازداشت شده‌اند و پرونده‌های آنها در دادگاه کیفری در دست بررسی است. تعدادی از آنها نیز با قید وثیقه آزاد شده‌اند.

به اعتقاد مالباختگان روند رسیدگی به این پرونده طولانی شده است.

اواخر بهمن‌ماه سال ۹۰ بود که پرونده‌ اعضای تعاونی مسکن کارکنان اداره برق تهران به شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران ارسال شد.

معترضان با اشاره به آزادی این افراد می‌گویند: متهمان اهتمامی نسبت به تحویل آپارتمان‌ها به خرج نداده‌اند. اتهام آنها کلاهبرداری، جعل و انتقال مال به غیر است.

اعضای تعاونی مسکن کارگران برق تهران در سال‌های گذشته تجمعات متعددی مقابل دادگاه و مجلس شورای اسلامی برگزار کرده‌اند به امید اینکه مشکلاتشان برطرف شود.

یک نفر از معترضان می‌گوید: بسیاری از کسانی که از این تعاونی آپارتمان خریده‌اند درآمد چندانی ندارند. خیلی از آنها در خیابان دستفروشی می‌کنند، مثلا سبزی می‌فروشند و مستاجر هستند یا پس از بازنشستگی به مسافرکشی روی آورده‌اند؛ آنها چه گناهی کرده‌اند که باید سال‌ها معطل شوند و زجر خانه به‌ دوشی را بکشند.

آنها خواستار دیدار با رئیس قوه قضاییه شده‌اند.

*مرخصی محمود بهشتی لنگرودی از زندان

روز دوشنبه 24تیر، محمود بهشتی لنگرودی پس از18ماه زندان به مرخصی آمد.

*اتحادیه آزاد کارگران ایران: به بازداشت و پرونده سازی علیه کارگران و حامیان طبقه کارگر پایان دهید

اعتصاب سال گذشته کارگران شرکت هفت تپه و کارگران گروه ملی فولاد اهواز بارقه ای از وسعت مبارزات کارگران ایران در مقابل تعرضات روزافزون سرمایه داران حاکم به کار و زیست اجتماعی طبقه کارگر بود. دستمزدهای زیر خط فقر و معوق گذاشتن چندین ماهه همین سطح از دستمزد، قراردادهای موقت و خطر اخراج سازی و بیکاری برای کارگران، عدم پرداخت معوقات بیمه ای و عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و مشکل قراردادهای کارگران فصلی در شرکت هفت تپه و ده ها مورد بی حقوقی دیگر که نه تنها در هفت تپه و فولاد اهواز بلکه کارگران مراکز تولیدی و صنعتی را در سراسر ایران در بر گرفته است نمونه هایی از تعرض کارفرمایان به کار و زندکی کارگران ایران است. جدای از این معضلات، خصوصی سازی های رانتی از چند سال گذشته که در هفت تپه و فولاد اهواز اتفاق افتاد و وعده حل مشکلات کارگران را از این طریق اعلام میکردند سبب شد تا نه تنها این مشکلات چند برابر شده بلکه عملاً موجودیت شرکت را با نابودی روبرو کردند.

مافیای خصوصی که بر شرکت هفت تپه حاکم شد روندی را در پیش گرفت که عملاً به نابودی و تعطیلی بخش هایی از شرکت منجر میشد و این به معنی بیکاری هزاران نفره کارگران بود. این روند نه تنها در فولاد اهواز نیز در جریان بود بلکه در بسیاری از شرکتهای دولتی سابق که از طریق رانت و روابط خاص به مافیای خصوصی واگذار شده است نیز وضعیت به همین منوال است.

اعتراضات کارگران هفت تپه در چند نوبت منجر به اعتصاب گردید تا اینکه پس از برگزاری مجامع عمومی خود و انتخاب نمایندگان کارگری، در آبان ماه و آذرماه سال گذشته و بدنبال خُلف وعده کارفرما در پرداخت چهار ماه دستمزد معوقه و خواست بازگشت شرکت به بخش دولتی و سایر مطالبات، کارگران متحدانه وارد اعتصابی گسترده شدند و این اعتصاب به تسخیر خیابانهای شوش و تجمع هر روزه در مقابل فرمانداری این شهر انجامید. همزمان با این اعتصاب شکوهمند، کارگران گروه ملی فولاد اهواز نیز دست به اعتصابی گسترده زده بودند تا بتوانند جلوی نابودی شرکت توسط کارفرمای خصوصی را بگیرند.

گستردگی و عزم راسخ کارگران اعتصابی و همراهی خانواده هایشان موجی عظیم از حمایتهای گسترده ی دیگر بخش های کارگری و فعالین اجتماعی را از سراسر ایران به همراه آورد. از تشکل های مستقل کارگری گرفته تا دانشجویان و بخش های مختلفی از مردم به حمایت از طریق صدور بیانیه و یا حضور در کنار کارگران در شوش و اهواز پرداختند.

در این میان اعضای نشریه دانشجویی گام نیز به مانند سایر فعالین کارگری و دانشجویی به حمایت از کارگران اعتصابی هفت تپه پرداختند و از طریق مصاحبه و تهیه گزارش سعی در پیشروی و موفقیت کارگران برای رسیدن به خواست و مطالباتشان نمودند.

در مقابل، کارفرمای خصوصی و نهادهای امنیتی و قضایی و دولتی در اتحادی نامقدس تمام تلاش خود را به کار بستند تا هم اعتصاب کارگران را به شکست بکشانند و هم ابعاد گسترده حمایت های اجتماعی را که حول این اعتصاب از کارگران شکل گرفته بود سرکوب کنند.

واضح است که تمام دم و دستگاه حاکم که سعی در انقیاد کارگران برای تحمیل هرچه بیشتر بی حقوقی و استثمار مضاعف کارگران دارند به هر میزان که از اعتراض کارگران به خشم می آیند، صد چندان از حمایت و همسویی سایر بخش های جامعه از کارگران هراس و واهمه میگیرند و اقدام به سرکوب، اولین کار نهادهای امنیتی خواهد بود.

در این راستا عوامل امنیتی با یورش به کارگران هفت تپه تمام نمایندگان کارگران را دستگیر کرده و پس از مدتی با قید ضمانت آزاد کردند. دستگیری قریب به چهل نفر از کارگران گروه ملی فولاد اهواز نیز به همین شکل صورت گرفت و با تشکیل پرونده های قضایی چماق سرکوب را بالای سر این کارگران نگه داشته اند و در مدت اخیر نیز هرگاه زمزمه اعتراض و اعتصاب در این دو مرکز کارگری در جریان بوده با احضار و تهدید این کارگران به صدور حکم در پرونده های مفتوحه اقدام کرده اند. در جریان دستگیری های گسترده در این اعتصابات اسماعیل بخشی، علی نجاتی و سپیده قلیان را دستگیر کرده و در بازداشت نگه داشتند و متعاقب آن با دستگیری عسل محمدی، امیرحسین محمدی فرد، ساناز الهیاری و امیر امیرقلی از اعضای هیأت تحریریه نشریه گام درصدد شدند تا هم اعتراض کارگران را سرکوب کنند و هم هزینه حمایت های اجتماعی از کارگران را بالا ببرند.

اکنون هفت ماه است که امیرحسین محمدی فرد، ساناز الهیاری، امیر امیرقلی، سپیده قلیان و اسماعیل بخشی در بازداشت به سر میبرند و مقامات قضایی حتی حاضر نشده اند که ایشان را با قرار وثیقه آزاد کنند. با ساخت مستندی تلویزیونی سعی کردند تا اتهاماتی واهی را به کارگران و حامیانشان بزنند و از این طریق سرکوب و برخورد قهرآمیزشان را توجیه کنند.

این برخورد و بازداشت طولانی مدت درباره چهار تن از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر به اسامی عاطفه رنگریز، ندا ناجی، مرضیه امیری و آنیشا اسداللهی نیز صورت گرفته است و نشان دهنده سیاستی مشخص در سرکوب حامیان کارگران دارد. در تجمع روز کارگر در تهران که بیش از پنجاه نفر از کارگران و بازنشستگان و دانشجویان دستگیر شدند برای همگی آنها پرونده های قضایی تشکیل شده است و در معرض خطر صدور احکام زندان هستند اما بیش از دو ماه است که چهار نفر از حامیان و همسرنوشتان کارگران که در این تجمع دستگیر شده بودند در بلاتکلیفی مطلق به سر میبرند و با توجه به توطئه های زندانبانان در راستای اذیت و آزار این زندانیان توسط زندانیان جرائم عادی نگرانی ها از سلامت ایشان بسیار بالا گرفته است.

دم و دستگاه سرکوب و حامیان چپاولگران و اختلاسگران باید بدانند که نمی توان این همه بی حقوقی را علیه زیست و معیشت و کار کارگران سازمان بدهند و آن وقت شاهد اعتراض کارگران و فرزندان آنها و سایر بخش های جامعه در مقابل این همه بی حقوقی و تعرض نباشند.

این طبیعی ترین واکنش انسانی هر فردی است که در این جامعه زندگی می کند و به این همه ظلم و استثمار و بی حقوقی اعتراض می نماید. دانشجویان مدافع کارگران و نویسندگان نشریه گام و سایر بخش های جامعه که به حمایت از کارگران مبادرت میورزند وجدان های بیدار این جامعه هستند که متقابلاً کارگران نیز با حمایت از آنها وظیفه طبقاتی و اجتماعی خویش را به انجام میرسانند.

اکنون که امیرحسین محمدی فرد و ساناز الهیاری از روز ۱۳ تیر و در اعتراض به عدم آزادی خود و سایر دستگیرشدگان هفت تپه دست به اعتصاب غذا زده اند و امیرحسین محمدی‌فرد از امروز ٢٤تیرماه در اعتراض به "تعرض وحشیانه زندانیان شرور به او و زندانیان سیاسی، قطع ارتباط میان خود و همسرش ساناز الهیاری، عدم رسیدگی به درخواست آزادی‌شان، و انکار اعتصاب غذایشان توسط مسئولان‌ زندان" ، طی نامه‌ای اعلام اعتصاب غذای خشک و نامحدود کرده است بیم آنکه سلامتشان در خطر جدی قرار گرفته باشد بیشتر شده است. این افراد هیچ جرمی مرتکب نشده اند و تنها از حقوق و مطالبات خویش و سایر کارگران دفاع کرده اند و نهادهای قضایی و امنیتی مسئول سلامت این عزیزان هستند و باید سریعاً تعیین تکلیف شده و آزاد گردند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سلامت امیرحسین محمدی فرد و ساناز الهیاری، خود را بخشی از کارزار دفاع از بازداشت شدگان هفت تپه و روز جهانی کارگر میداند و ضمن محکوم نمودن تداوم بازداشت این دستگیرشدگان خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط آنها و تمامی کارگران و معلمان زندانی است و همچنین از تمامی تشکل های کارگری و معلمان و دانشجویان میخواهد تا با احساس مسئولیت بیشتری به ادامه بازداشت این دستگیرشدگان اعتراض نمایند.

زنده باد مدافعان و حامیان کارگران

اتحادیه آزاد کارگران ایران - ۲۴ تیر ۹۸

*بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه)  زیر در مورد طرح های معلم تمام وقت، استمرار خدمت و خرید خدمات

انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه)  بتاریخ 23 تیرماه 1398 بیانیه‌ ای بشرح زیر در مورد طرح های معلم تمام وقت، استمرار خدمت و خرید خدمات،صادر کرد:

همکاران فرهنگی و معلمان بزرگوار

دغدغه‌ی سازمان‌دهی و تقسیم ساعات کاری مدارس در سال‌های اخیر بە دلیل عدم برنامەریزی صحیح و بعضاً سازماندهی خارج از چهارچوب ضابطەمند آن، بە مشکلی بزرگ و منشأی برای اضطراب تبدیل شدە  است. این معضل آنچنان برجستە است کە فکر بسیاری از ما را بلافاصله پس از اتمام سازمان‌دهی سال تحصیلی جدید به خود مشغول کرده و ذهنمان را درگیر چگونگی ساماندهیمان در سال تحصیلی بعدی نموده است.

امسال به علت مشکلات جدیدی که بر آموزش و پرورش تحمیل شده است؛ معضل سازمان‌دهی علاوه بر معلمان، باید خانواده‌ها را نیز به تأمل وادارد. کمبود نیروی کاری آموزشی به علت عدم برنامه‌ریزی و پیش بینی‌های دقیق نیروی مورد نیاز توسط اداره‌های آموزش و پرورش و هم چنین عدم برنامه‌ریزی صحیح وزارت آموزش و پرورش جهت تأمین و تربیت نیروی کاری جدید، همانند زخمی بسیار وخیم بر پیکره‌ی نظام آموزش و پرورش خودنمایی می‌کند. قابل ذکر است که برنامه‌ریزی کردن برای حل این معضل جزء چشم اندازهای میان مدت و بلندمدتی است که باید کارشناسان حاذق و دوراندیش از قبل برنامه ریزی‌های مناسب را برای آن انجام می‌دادند.

شوربختانه برنامه‌ریزان آموزش و پرورش بدون داشتن دیدی واقع‌بینانه برای حل این معضل اساسی،  به ریختن برنامەهایی اورژانسی، عجولانه و غیر کارشناسی برای التیام این زخم مزمن مشغول شدەاند. آنان با پیش کشیدن برنامه هایی استثماری همانند:

معلم تمام وقت

استمرار خدمت

 خرید خدمات

می‌خواهند معضلی را که خود باعث و بانی به وجود آمدن آن بوده‌اند سمبل نمایند. مشاهدات ما نشان می دهد که تنها آموزش و پرورش شهرستان سقز بالغ بر 700 نفر نیروی آموزشی برای پر کردن کلاس‌های درسی خود کم دارد. فشارهای وزارت خانه از بالا می‌خواهد مدیران محلی و منطقه ای را وادار به سرپوش گذاشتن بر این فاجعه، که خود عامل اصلی آن هستند نمایند. آنان برای به ظاهر حل این معضل اساسی، ساعات کاری و کلاس‌های درسی برزمین مانده و بدون معلم را در قالب طرح معلم تمام وقت، مازاد بر ساعات کاری موظفی معلمان واگذار می‌نمایند. آنان از معلمان و بالاخص مدیرانی که 30 سال سابقەی کاری خویش را به اتمام رسانده‌اند و توش و توان آنها به پایان رسیده است تقاضا کردەاند که بر استمرار کار خویش پای فشارند. مدیرانی کە نوع عملکرد ناشی از بی‌برنامگی در طی سالیان مدیریتشان، خود از عوامل اصلی مشکلات دستگاە آموزش و پرورش است. آنان به تقلید از شرکت های خدماتی، نیروهایی ناکارآزموده و تربیت نیافته را با ثمنی بخس بر سر کلاس های ابتدایی روستا و حاشیه ها می فرستند تا به ظاهر کلاس‌ها خالی از معلم نباشد.

از نگاه ما همه‌ی این اقدامات، زمینه چینی به قتلگاه بردن نظام فرتوت آموزش و پرورش است. این نیروها به علت پایان یافتن دوران قانونی کاریشان نه اینکه توان و کارآیی ادامه‌ی مسیر را ندارند بلکه می‌طلبد آموزش و پرورش با بازنشسته کردن آنان راه را بر #استخدام و بکارگیری آن همه نیروی جوان با مدارک تحصیلی بالا در خانواده ها هموار نماید. از نگاه ما به‌کارگیری معلمان جدید مستلزم گذراندن دوره‌های میان مدت تربیت معلم و ارائه‌ی آموزش‌های لازم در قالب دورەهای کوتاە ضمن خدمت بەروال سالهای قبل بە آنان است. ما بارها تذکر دادەایم کە برگزاری دورەهای غیر حضوری ضمن خدمت کنونی کە تنها در راستای منافع  مافیای درآمدزایی از سیستم ناکارآمد آموزش و پرورش است گرهی از مشکلات آموزش و پرورش نمی‌گشاید. باید متذکر شد کە نیروهای استخدامی جدید  بر اساس استانداردهای روز تربیت شوند و به کارگیری  نیروهای خرید خدماتی بدون گذراندن دوره‌های مشار و با مبالغی بسیار اندک جز قربانی کردن آموزش و متلاشی کردن آیندەی فرزندان این مرز و بوم نتیجه‌ی دیگری در بر ندارد.

ما این طرح ها را مغایر با روح آموزش و پرورش می‌دانیم. شرکت در این طرح‌ها را خلاف قسم خوردن و تعهدی می‌دانیم که هنگام ورود به کسوت شریف معلمی، خود را به آن ملزم کرده‌ایم. به مدیران آموزش و پرورش و وزارت خانه نیز یادآور می‌شویم که به جد در فکر رفع این معضل بوده و هر چه سریع‌تر، ریشه‌های این مشکلات را یافته و درمان نمائید.

*بیانیه شورای کارگری بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی (بستا) به مناسبت ۲۵ تیر روز تأمین اجتماعی

چند ده میلیون از جمعیت کشور را خانواده کارگرانی تشکیل می دهند که یا بیمه گذار تأمین اجتماعی هستند و حق بیمه پرداخت میکنند و یا اینکه بازنشستگان این سازمان می باشند و تمام طول دوران کارشان به سازمان تأمین اجتماعی حق بیمه پرداخت کرده اند.

بخش قابل توجهی از مزد نیروی کار این جامعه چندین میلیونی سرمایه بسیار بزرگی را در این سازمان انباشته کرده است که با سرمایه گذاری در شرکتهای تابعه شستا و اموال زیادی متعلق به این سازمان یکی از ثروتمندترین نهادهای کشور را تشکیل داده است.

پیداست که تمام سرمایه های سازمان تأمین اجتماعی متعلق به کارگران و بازنشستگان بیمه گذار این سازمان است.

اما در چند دهه گذشته با چنگ انداختن افراد و نهادهای ضد کارگری بر اموال و سرمایه های کارگران در سازمان تأمین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی اقدام به چپاول و غارت کلان سرمایه کارگران و بازنشستگان نموده اند و از طرف دیگر با تعیین مستمری های بازنشستگی چندین برابر زیر خط فقر و کاهش و قطع پوشش درمانی رایگان برای بازنشستگان و کارگران عملاً تهاجم وسیعی را به سطح معیشت و زندگی بازنشستگان انجام داده اند.

میزان تعیین شده مستمری های بازنشستگی و عدم پوشش بیمه ای مناسب در مراکز درمانی کفاف چند روزه زندگی خانواده بازنشستگان را نیز نمی دهد. بازنشستگان تحت پوشش این سازمان سالهای طولانی کار و زحمت با زدن قسمتی از نیازهای زندگی خود و پرداخت بخشی از دستمزد و حقوق برای تأمین نیازهای دوران کهولت و از کار افتادگی اقدام کرده اند اما اینک نه تنها نیازهای معیشتی و درمانی شان به شکل درخور تأمین نمیشود بلکه هر روزه شاهد اختلاس و چپاول سرمایه و اموال خود در صندوق های بازنشستگی هستند.

بدهی بالغ بر دویست هزار میلیاردی دولت به سازمان و چپاول سرمایه ها در دوره های مختلف مدیریتی منجر به بحرانی جدی در این سازمان گشته و زمزمه های هر روزه کاهش تعهدات پرداختی و درمانی به اعضا را افزایش می دهد.

بازنشستگان و کارگران عضو سازمان تأمین اجتماعی سرمایه ها و اموال این سازمان را اموال خود میدانند و دیگر در مقابل چپاول و غارت سرمایه هایشان ساکت نمی نشینند.

هیأت مؤسس شورای کارگری بازنشستگان تأمین اجتماعی (بستا)  خواهان واگذاری صندوق سازمان تامین اجتماعی و دیگر صندوقهای بازنشستگی به هیأت امنایی از نماینده های منتخب اعضا، و ارائه گزارش عملکرد تاکنون صندوق و برخورد جدی با خاطیان  و سواستفاده کنندگان ازصندوق‌های بازنشستگی و جبران خسارت‌های وارده به اعضای این صندوق ها می باشد و از هر طریق ممکن هم صدا با تمامی بازنشستگان اعتراض خود را به وضعیت کنونی حاکم بر این صندوق بازنشستگی اعلام میدارد.

شورای کارگری بازنشستگان تأمین اجتماعی(بستا) - ۲۴ تیر ۹۸

*ادامه تجمع اعتراضی اهالی منطقه همت‌آباد مشهد در اعتراض به کمبود آب آشامیدنی وکیفیت نامناسبش برای دومین روز متوالی

روز دوشنبه 24تیر،اهالی منطقه همت‌آباد مشهد(اهالی روستاهای دهرود، همت آباد، علی آباد، گرجی، گرجی سفلی و حصار) در اعتراض به کمبود آب آشامیدنی وکیفیت نامناسبش درمحله همت آباد تجمع کردند.

روز یکشنبه 23تیر، اهالی منطقه همت‌آباد مشهدواقع درحاشیه  منطقه 3شهر مشهد برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به کمبود آب آشامیدنی وکیفیت نامناسبش باتجمع جاده سیمان رامسدودکرده بودند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،بدنبال این تجمع اعتراضی، ترافیک سنگینی از میدان رسالت تا پل همت آباد ایجاد شده بود .

در ادامه با حضور مسئول حراست آب و فاضلاب روستایی مشهد، بخشدار منطقه و همچنین نیروهای انتظامی تجمع کنندگان به سمت یکی از مساجد محل هدایت شدند.

بخشدار منطقه با ارائه برخی توضیحات مشکلات را ناشی از بضاعت منطقه، کمبود چاه آب شرب، خرابی پمپ چاه ها و گرمای هوا معرفی کرد.

مسئولان در ادامه وعده هایی به اهالی روستاهای دهرود، همت آباد، علی آباد، گرجی، گرجی سفلی و حصار از جمله وصل شدن انشعابات آب روستایی به انشعاب آب مشهد دادند.

مسئول حراست آب و فاضلاب روستایی نیز در اادامه سعی در گرفتن مهلت یک هفته ای برای حل مشکل اهالی داشت.

در پایان نیز مسئولان ضمن ارائه گزارشی از اقداماتی که تاکنون انجام شده نوید برطرف شدن مشکلات را دادند.

بخشدار مرکزی مشهد نیزگفت: مقرر شد مشکل آب منطقه تا یک ماه آینده رفع شود.

وی افزود: روستاهای منطقه همت آباد از طریقق 4 حلقه چاه با آبدهی 50 لیتر در ثانیه آبرسانی می شوند.

*تجمع اعتراضی وتحریم غدای سلف سرویس دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه نسبت به کیفیت پایین خدمات رفاهی

روز دوشنبه 24تیر، دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه با تحریم غذای سلف سرویس ،تجمع مقابل سالن غذاخوری وسر دادن شعارهایی اعتراضشان را نسبت به کیفیت پایین خدمات رفاهی بنمایش گذاشتند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،مسؤولان دانشگاه از جمله رئیس دانشکده علوم اجتماعی و معاونت دانشجویی، در بین دانشجویان حضور یافتند و برای رفع مشکلات پیش آمده به گفت‌وگو با آنان پرداختند.

*اقدام به خودکشی کارگر شهرداری منطقه 2 آبادان بدلیل عدم پرداخت 20ماه حق بیمه

روز دوشنبه 24تیر، یک کارگر شهرداری منطقه 2 آبادان بدلیل عدم پرداخت 20ماه حق بیمه قصد پرتاب خودش از پنجره طبقه دوم ساختمان این شهرداری را داشت که با دخالت بموقع حاضرین جلوی این حادثه گرقته شد.

بنابه گزارش رسانه ای شده، این کارگر شهرداری منطقه 2 آبادان روز دوشنبه در ملاقات عمومی با حسین حمیدپور شهردار این شهر پرداخت حق بیمه خود را خواستار شد که پس از اینکه پاسخی دریافت نکرد قصد پرتاب خود از پنجره طبقه دوم ساختمان شهرداری را داشت که با دخالت به موقع پلیس و برخی شهروندان مراجعه کننده نجات یافت.

این کارگر شهرداری منطقه 2 آبادان گفت: حدود 20 ماه است حق بیمه ام از سوی شهرداری پرداخت نشده است این در حالی است که همسر بیمارم در بیمارستان بستری است و بیمه هزینه درمان وی را تقبل نمی کند.

گفته می شود این کارگر شهرداری آبادان قبل از اقدام به خودکشی در تماس با مرکز فوریت های پلیس 110 حضور مأمور پلیس برای برخورد با شهردار آبادان به دلیل پرداخت نکردن حق بیمه اش را خواستار شده بود و در پی تماس وی یک مأمور نیروی انتظامی به شهرداری آبادان اعزام شده بود.

قابل یادآوری است که دو سال پیش نیز یکی از کارگران شهرداری منطقه سه آبادان در خودسوزی جان خود را از دست داد.

*جان باختن 2کارگر مقنی در رفسنجان براثر سقوط در چاه

شامگاه دوشنبه 24تیر،دوکارگر تبعه افغانستان حین حقر چاه در روستای قاسم‌آباد حاجی از توابع رفسنجان به داخل چاه سقوط کرده و جان باختند‌.

*جان باختن یک کارگر ساختمانی در فردیس براثر برق گرفتگی

روز دوشنبه 24تیر، یک کارگر ساختمانی 40ساله حین کار بر روی داربست در بلوار امیرکبیر فردیس بدنبال اتصال داربست با سیم برق دچار برق گرفتگی شد و جانش را از دست داد.

*مصدومیت شدید یک کارگر چاپخانه آذر شهرحین کار

روز یکشنبه 23تیر، یک کارگر 29ساله چاپخانه ای واقع درآزادشهر درپی حادثه کاری حین کار با دستگاه چاپ از ناحیه سر دچار مصدومیت ترومای شدید و خونریزی شد که پس از اقدامات اولیه درمانی از طریق اورژانس هوایی به مرکز درمانی تبریز اعزام شد.

*زخمی شدن یک کارگرباغ وحش دهکده طبیعت باراجین قزوین درپی حمله شیر

روز دوشنبه 24تیر،یکی از کارگران باغ وحش دهکده طبیعت باراجین قزوین در حین بازدید معاون رییس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مورد حمله یک شیر نر قرار گرفت اما با اقدام سریع کارگران و آبپاشی به شیر، این فرد از دست شیر نجات یافت.این کارگر از ناحیه کتف دست زخمی شد.

*مصدومیت دستکم 8 کارگرحین کار در زعفرانیه تهران بر اثر سقوط بالابر از ارتفاع 40 متری

روز دوشنبه 24تیر،بدنبال سقوط بالابر از ارتفاع 40 متری در یک کارگاه ساختمانی واقع در زعفرانیه تهران دستکم 8کارگر مصدوم وبه مراکز درمانی پایتخت منتقل شدند.

اسامی مصدومان به این شرح است:

1- حمید مولایی25 ساله

2- هیرمند بلوچ 32 ساله

3- مصطفی احمدی 18 ساله

4- رحیم فلاحی 29 ساله

5- ابراهیمی 53 ساله

6- صابر رحمتی 38 ساله

7- بخشی حاجی وند 19 ساله

8- بهروز حاجی وند سلیمانی 26 ساله

*مصدومیت یک کارگرجوان در اقدسیه تهران براثرسقوط در چاه 125متری درپی پاره شدن سیم بکسل

روز یکشنبه23تیر،یک کارگر جوان تبعه افغانستان حین کار در یک منزل مسکونی ویلایی واقع در در خیابان اقدسیه،بدنبال گاره شدن سیم بکسل وسقوط به عمق چاهی 125متری مصدوم وبه بیمارستان منتقل شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com