اخبار و گزارشات کارگری ٢١ و ٢٢ تیر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
July 13, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٢١ و ٢٢ تیر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- 90درصد پرستاران کشوربا تحریم انتخابات نظام پرستاری اعتراضشان را بنمایش گذاشتند

- ادامه اعتراضات کارگران کارخانه قند فسا نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی مسئولان باتجمع دوباره مقابل فرمانداری

- تجمع اعتراضی کارگران شهرداری منجیل نسبت به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مسئولان مقابل ساختمان اداره کار رودبار

- چهارمین روز تجمع رانندگان اخراجی شرکت واحد مقابل وزارت کاربرای بازگشت بکار

- فرهاد شیخی به دادگاه احضار شد

- تعیین زمان و شعبه دادگاه تجدید نظر خلیل کریمی

- بیانیه کانون صنفی معلمان ایران (تهران) پیرامون حکم ناعادلانه و قرون وسطایی برای معلم کوشای اصفهانی، حمید رحمتی

- اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا: اعتراض به حبس ناعادلانه و محاکمه بازداشتیان روز کارگر

- طرح ساماندهی کودکان کاریا راهکارهای قهرآمیزو زندانی کردنشان؟!

- تجمع اعتراضی نسبت به راه اندازی  معدن مرمریت  در کوه بِیرَمی شهرستان دشتی

- جان باختن یک کارگر فضای سبز  شهرداری آبادان حین کار بر اثر لایی کشی خودروی لاکچری

- مرگ 2سرنشین تانکر حمل سوخت براثر بر اثر واژگونی و حریق

- مرگ 2کارگر مقنی ویکنفر از اهالی روستای استربند میامی در یک قنات کشاورزی

- مصدومیت شدید 2کارگر ساختمانی در2حادثه جداگانه تهران

- کشته شدن یک دانشجوی سوختبر در مسیر سراوان به کوهک

90درصد پرستاران کشوربا تحریم انتخابات نظام پرستاری اعتراضشان را بنمایش گذاشتند

روز جمعه 21تیرماه،90درصد پرستاران کشوربا تحریم انتخابات پنجمین دوره نظام پرستاری اعتراضشان را نسبت به عدم پاسخگویی به خواسته هایشان وعملکرد سازمان نظام پرستاری بنمایش گذاشتند.

بنا به گزارش رسانه ای شده بتاریخ 22تیرماه، مشارکت پرستاران کل کشوردر انتخابات پنجمین دوره نظام پرستاری به صورت تخمینی حدود 10 درصد بوده است. ازجمله در تهران از 20هزار نفر پرستاری که عضو نظام پرستاری هستند، حدود 1700 نفر شرکت کردند.همچنین درمشهد از حدود 11هزار پرستاری که واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند، حدود 10 درصد شرکت کردند.

قابل یادآوری است که اعتراضات پرستاران و کارکنان بیمارستان ها در سال 1397همچون سال ما قبل از آن آدامه یافت. پس از افول اعتراضات پرستاران در سال‌های 94 و 95 (ریشه ها یش را باید در سازمان نظام پرستاری و هیئت مدیره های این سازمان جستجو کرد که اصلاح طلبان حکومتی در آن اکثریت دارند) شاهد روند رشد یابنده  اما پراکنده این اعتراضات در سال‌های 96 و 97  بودیم .

پرستاران نسبت به عدم پاسخگویی به چه خواسته هایی معترضند؟

حقوق پایین، کمبودپرستار، حجم کاری زیاد،اضافه کاری اجباری، تبعیض در پرداخت کارانه، عدم پرداخت بموقع حق کارانه واضافه کاری، سطح پایین امکانات رفاهی حین کار، عدم اجرای قانون مشاغل سخت وزیان آور، قراردادهای موقت وسطح نازل حقوق پرستاران بخش خصوصی وشرکتی وعوارض روحی، روانی وخانوادگی ناشی ازاین مجموعه ازجمله مشکلاتی است که پرستاران کشوردرحال دست وپنج نرم کردن با آنها هستند.

- عدم تخصیص بودجه برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری باسپری شدن 12سال از تصویبش،مشکل اساسی پرستاران بحساب می آید.

اجرای این قانون یکی از خواسته های اصلی پرستاران کشوراست.

- عدم اجرای ، قانون ارتقاء بهروري کارکنان بالینی نظام سلامت پس از سال ها تصویب ویااجرای ناقصش دربخش خصوصی.

اجرای کامل این قانون درتمامی مراکز درمانی ازدیگر خواسته های پرستاران کشوراست.

- عدم بهره گیری پرستاران از بازنشستگی پیش از موعد باتوجه به اینکه پرستاری درزمره مشاغل سخت و زیان آورمی باشد.

اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور وبازنشستگی پس از25سال کار ازخواسته های دیگرپرستاران است.

-اجرای طرح پرستار بیمارستانی که با اعتراضات پرستاران در سراسر کشور روبروشد.

پرستاران خواهان توقف این طرح ضدپرستاری هستند.

- طرح دیگری که با اعتراضات پرستاران روبرو شد طرح موسوم به قاصدک یا همان طرح مبتنی بر عملکرد است یعنی حق کارانه واضافه کار پرستاران در قالب طرح قاصدک به آنها پرداخت می شود.

- عدم پرداخت بموقع مطالبات که درمواردی باتاخیری بیش ازیکسال و18ماه روبروست از دیگر مشکلات پرستاران است که اعتصاب وتجمعات اعتراضی پرستاران بسیاری از مراکز درمانی کشوررادرهمین رابطه رابهمراه داشت وکماکان دارد.

پرداخت بموقع حقوق ومطالبات خواسته پرستاران کشوراست

- قراردادهای موقت یک تاسه ماه ،سطح پایین حقوق پرستاران بخش خصوصی وعدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل دراین مراکز ازدیگر مشکلات است.

پرستاران بخش خصوصی مجبورند درچند مرکز درمانی ویا چندشیفت کارکنند که عوارض منفی وجبران ناپذیر جسمی،روحی وخانوادگی برجامی گذارد.

- پرستاران شرکتی با مشکل امنیت شغلی وعدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات دیگرروبروهستند وبه آن معترضند وخواهان رفع این مشکل هستند.

- اضافه‌کاری اجباری حدود هزار پرستار (شرکتی، قراردادی و پیمانی) دانشگاه‌ها و 10 هزار پرستار بخش خصوصی راشامل میشود.

براساس ماده 61 قانون کار، ارجاع کار اضافی به کارگرانی که کار شبانه یا کارهای خطرناک و سخت و زیان آور انجام می دهند ، ممنوع است .

- سطح بسیار پایین امکانات رفاهی پرستاران درحین کارچون برخورداری از اتاق استراحت و خوابگاه مناسب و ….ازجمله مشکلات پرستاران درمراکز درمانی است.

پرستاران خواهان تامین این دسته از امکانات درمحل کارشان هستند.

*ادامه اعتراضات کارگران کارخانه قند فسا نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی مسئولان باتجمع دوباره مقابل فرمانداری

روز شنبه 22تیرماه، کارگران کارخانه قند فسا دراادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع دوباره مقابل فرمانداری زدند.

بنا به گزارش رسانه ای شده، بدنبال تجمع دوباره این کارگران بازهم بازار وعده و وعیدها گرم شد  ومعاون فرماندار فسا با حضور در جمع کارگران گفت: امروز در راستای این تجمع، جلسه ای در فرمانداری با حضور مالک کارخانه و نمایندگانی از شما برگزار و نتیجه جلسه پرداخت یک حقوق تا فردا و یک حقوق دیگر نیز تا آخر ماه شد.

وی افزود: بلافاصله پس از رفع مسئله مالک کارخانه، مابقی معوقات بیمه و حقوق و پاداش نیز به سرعت پرداخت می شود؛ صورت جلسه‌ای نیز یادداشت و مالک کارخانه نیز امضاء کرد و در صورت عدم اجرایی شدن تعهدات برنامه‌ای که نباید را اعمال می کنیم.

یادآوری:

ازسرگیری اعتراضات کارگران کارخانه قند فسا دراعتراض به عدم پرداخت 4ماه حقوق و وعده های توخالی مسئولان شهرستان

روز پنج شنبه 20تیرماه، کارگران کارخانه قند فسا برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت 4ماه حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی مسئولان تجمعشان را دراین واحد تولیدی از سرگرفتند وبا جلوگیری از خارج کردن تولید ازکارخانه عزم راسخشان رادر راه احقاق حقوشان عیان ساختند.

بدنبال راهپیمایی 9تیرماه کارگران کارخانه قند فسا در سطح شهروتجمعشان مقابل فرمانداری ویژه شهرستان در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان ،معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان فسا گفت: همه معوقات و حقوق عقب افتاده کارگران کارخانه قند شهرستان فسا تا بیستم تیرماه امسال پرداخت می شود.

روز بیستم تیرماه بدنبال عدم تحقق وعده و وعیدهای مسئولان،کارگران کارخانه فسا اعتراضاتشان را ازسر گرفتند ودراین واحد تولیدی اجتماع کرند.

کارگران معترض کارخانه قند فسا به خبرنگار رسانه ای گفتند: فرماندار شهرستان به وعده‌اش عمل نکرده و به همین دلیل امروز نیز در کارخانه تحصن کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند که چیزی از کارخانه خارج شود.

این کارگران افزودند:امروز یازده روز  از قولی که دادند، می‌گذرد اما هیچ خبری از دادن حقوق کارگران نیست. فرماندار به کارگران قول داد اما به وعده‌اش عمل نکرده است. ما بدهکاریم، کرایه خانه‌مان عقب افتاده، خرج زندگی نداریم.

* تجمع اعتراضی کارگران شهرداری منجیل نسبت به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی مسئولان مقابل ساختمان اداره کار رودبار

روز شنبه 22تیر، کارگران شهرداری منجیل دراعتراض به عدم پرداخت کامل حقوق ماه های فروردین،اردیبهشت وخرداد،یکسال سنوات وعیدی و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع  مقابل ساختمان اداره کار رودبار واقع در میدان تکاوران شهر منجیل زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،کارگران تجمع کننده گفتند : در سال جاری چندین بار پیگیر مطالباتمان شده‌ایم. هر بار مسئولان شهری وعده پیگیری پرداخت مطالبات معوقه ما را می‌دهند اما در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد و کارگران همچنان با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

این کارگران خدماتی و فضای سبز شهرداری منجیل  که تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری در سطح شهر مشغول کارند،افزودند: پیمانکار علارغم اینکه یک سال سنوات و عیدی سال 97 کارگران را پرداخت نکرده، دستمزد ماه‌های فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری را به صورت علی‌الحساب ماهیانه 700هزار تا یک میلیون تومان پرداخت کرده است.

آنها گفتند: ما هنوز حقوق خرداد ماه خود را به صورت کامل دریافت نکرده‌ایم.

بنابهمین گزارش بدنبال تجمع امروز معاون سیاسی فرماندار رودبار در تماس تلفنی با محمدحیدری (سرپرست اداره کار) اعلام کرد معوقات کارگران معترض طی 48 ساعت آینده پرداخت خواهد شد.

*چهارمین روز تجمع رانندگان اخراجی شرکت واحد مقابل وزارت کاربرای بازگشت بکار

روز  22تیر برای چهارمین بار رانندگان اخراجی شرکت واحد با تجمع و در دست داشتن بنر مقابل وزارت کار خواهان بازگشت بکار شدند.

به گزارش کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه،امروز نیز همچون روزهای گذشته مسئولین وزارت کار، نیروی انتظامی مستقر در وزارتخانه و عوامل حراست را  دستور داند تا از حضور این رانندگان اخراجی در مقابل وزارت کار جلوگیری کنند و بشکل غیر انسانی آنها را حول دادند و بارها نوشته هایشان را از دست شان به زور گرفتند اما رانندگان اخراجی دوباره نوشته ای تهیه و در دست گرفتند.

*فرهاد شیخی به دادگاه احضار شد

فرهاد شیخی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران طی ابلاغیه ای به دادگاه احضار شد. در این ابلاغیه اعلام شده است که ایشان باید در روز ۱۳ مرداد ماه برای رسیدگی به اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی در شعبه ۱۰۵۸ کیفری ۲ واقع در مجتمع قضایی کارکنان دولت حاضر شود.

فرهاد شیخی روز یازدهم اردیبهشت در تجمع کارگران به مناسبت روز جهانی کارگر مقابل مجلس دستگیر شد و پس از ۳۳ روز بازداشت در زندان فشافویه در تاریخ ۱۳ خردادماه موقتاً از زندان آزاد گردید. برای فرهاد یک قرار وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی و یک قرار کفالت۵۰ میلیون تومانی برای دو اتهام مجزا اخذ گردید.

لازم به ذکر است که در جریان بازداشت فرهاد شیخی اتهام اقدام علیه امنیت ملی نیز در پرونده ایشان مطرح بوده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن محکوم نمودن دادگاهی فرهاد شیخی و تشکیل هرگونه پرونده قضایی و امنیتی برای کارگران دستگیر شده در مراسم روز جهانی کارگر خواهان پایان دادن به برخوردهای امنیتی با کارگران و سایر فعالین جنبش های مطالباتی است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ۲۱ تیر ۹۸

*تعیین زمان و شعبه دادگاه تجدید نظر خلیل کریمی

خلیل کریمی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران به شعبه‌ چهارم دادگاه تجدیدنظر استان کردستان احضار شد.

 وی پیش از این در دادگاه بدوی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

 “خلیل کریمی” فرزند محمدامین، برای حضور در روز ۲۳ تیرماه ۹۸ به شعبه‌ چهارم دادگاه تجدیدنظر استان کردستان احضار شد.

خلیل کریمی در مرحله بدوی و در تاریخ ۱۹ شهریور ۹۷ توسط شعبه‌ اول دادگاه انقلاب سنندج محاکمه شده و روز شنبه ۱ دی‌ماه ۹۷ حکم یک سال حبس تعزیری از بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت‌ در تجمعات غیرقانونی” به وی ابلاغ شد.

احضار آقای کریمی در رابطه با اتهامات «تبلیع علیه نظام»، «شرکت‌کردن در مراسم روز جهانی کارگر» و «شرکت در کمپین نه به اعدام» بود که در دادگاه دفاعیات خود را در این رابطه ارائه داد. او پیشتر در تاریخ ۱۴ تیرماه در مورد این موارد تفهیم اتهام شده بود.

این فعال کارگری، قبلا هم چندین بار در همین رابطه با بازجویی و بازداشت مواجه شده است.

منبع:کانال تلگرام اتحادیه آزاد کارگران ایران

*بیانیه کانون صنفی معلمان ایران (تهران) پیرامون حکم ناعادلانه و قرون وسطایی برای معلم کوشای اصفهانی، حمید رحمتی

کانون صنفی معلمان ایران (تهران) بتاریخ 22خرداد98 بیانیه ای بشرح زیر پیرامون حکم ناعادلانه و قرون وسطایی برای معلم کوشای اصفهانی، حمید رحمتی،صادر کرد:

بارها و بارها از عواقب خطرناکِ به عقب راندن جامعه مدنی از سوی حاکمیت هشدار داده‌ شده است، اما متاسفانه هر روز شاهد پیشروی فراقانونی و بعضا بازگشت به قوانین نامتمدنانه‌ای هستیم که از سوی دستگاه قضا و نهادهای امنیتی، قانونی و غیرقانونی! بر فعالان صنفی و مدنی روا داشته می شود.

همه آنان که حمید رحمتی معلم و فعال صنفی اصفهانی را از نزدیک می شناسند به صداقت و پاکی او یقین دارند. اما اکنون او به خاطر همدردی و حمایت از همکاران دربندش – آن هم به صورتی کاملا مدنی و البته فردی- به مجازات‌هایی عجیب و قرون وسطایی محکوم شده است.

مجازات‌هایی که نشان از ذهنیتی مهجور و درکی نابهنگام از فلسفه مجازات در جهان امروز دارد و گویی جز القاء ترس به همگنان و تزریق خشونت به جامعه هدف دیگری را دنبال نمی کند.

۳ سال زندان و پرداخت ۲میلیون تومان جریمه نقدی در دادگاهی(!؟) غیر علنی و بدون حضور هیئت منصفه، تنها به خاطر چند روز تحصن در حیاط اداره متبوع، خود به اندازه کافی خروج و کجروی واحد قضایی مربوطه از ضوابط و مقررات موجود را به نمایش می گذارد که با کمال حیرت در ادامه شاهد نمونه ای بارز از حکمی منحط و منسوخ شده در میان ملل متمدن حتی برای مجرمین خطرناک هستیم. ۷۴ ضربه شلاق آن هم برای یک معلم که سلامت نفس و صداقت، بارزترین ویژگی اوست.

شلاق زدن به حمید رحمتی، تهاجم انحطاط است بر پیکر نحیف فرهنگ و شرافت در جامعه و تداعی کننده روش های مطرودِ انکیزیسیونی.

حمید رحمتی که زخم های حاصل از تبعید یک دهه پیش هنوز در ذهن و جسمش باقی است،

نماد ایستادگی معلمان برای اعاده حقوق از دست رفته شان است. تبعید، زندان، شلاق و تحمیل جریمه های سنگین برای افرادی چون او، جز افزودن بر شکاف بی اعتمادی پیامدی ندارد و بی تردید به ضد آن چیزی تبدیل خواهد شد که مورد نظر صادر کنندگان چنین احکامی است.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران) ضمن محکوم کردن صدور چنین احکام و بی‌توجهیِ حاکمان به خواسته های صنفی و مدنی اعلام می دارد؛

بازداشت فعالان صنفی معلمان و کارگران، زنان و دانشجویان و … ذهن جامعه را آزرده کرده و با شنیدن اخبار احکام سنگین، جزاهای نقدی، شلاق ها و اعتصاب غذاهایی در زندان – در جهت برآورده شدن حقوق اولیه دربندانِ مدنی- بشدت مکدر و حساس شده است.

در این راستا از قوه قضایی و مسئولان اجرایی ذیربط می خواهد قبل از آنکه این شرایط، فضای جامعه را سنگین‌تر و خشن‌تر کند، دست از لجاجت برداشته و با احترام به فعالیت‌های صنفی و مدنی که لازمه جامعه‌ آزاد و حاکمیت مردم است٬ در مسیر درست گام های اجرایی و اساسی بردارد تا شاید فاصله بی اعتمادی‌ها اندکی کمتر شود.

*اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا: اعتراض به حبس ناعادلانه و محاکمه بازداشتیان روز کارگر

۹ جولای ۲۰۱۹

آیت الله سید علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران 

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران 

قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران – شورای عالی حقوق بشر 

آقایان گرامی:

به نمایندگی از طرف اتحادیه کارگران خدمت عمومی کانادا نگرانی خود را از دستگیری مجدد و زندانی کردن خانم آنیشا اسدالهی و ادامه حبس سه زن دیگر، عافطه رنگریز، ندا ناجی و مرضیه امیری، اعلام می کنیم. به علاوه، ما خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط همه اعضای بازداشتی سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه و دیگر کارگران، معلمان و فعالان اجتماعی ای هستیم که به دلیل شرکت در فعالیتهای روز اول ماه مه 2019 در معرض حبس و آزار و اذیت قرار دارند.

  خانم آنیشا اسدالهی در جریان تجمع روز اول ماه مه در تهران دستگیر و پس از سه روز با قرار وثیقه موقتا آزاد شده بود. متاسفانه وی در تاریخ 18 ژوئن 2019 پس از خروج از محل کارش دوباره دستگیر شد. نیروهای امنیتی پس از تفتیش خانه او و منزل برادرش، لپ تاپ و برخی دیگر از متعلقات شخصی آنیشا اسداللهی را توقیف و او را به بند 209 زندان اوین منتقل کردند.

عاطفه رنگریز، ندا ناجی و مرضیه امیری نیز از بازداشت شدگان سرکوب خشونت بار راهپیمایی اول ماه مه هستند که با وجود بیش از یک ماه از پایان روند بازجویی همچنان در زندان به سر می برند. این زنان مدافعین حقوق کارگران هستند و تنها "جرم" آنها، شرکت در حرکت صلح آمیز اول ماه مه است. تلاش خانواده های آنان برای پیگیری وضعیت این افراد از طریق مقامات قضایی و امنیتی تا کنون بی نتیجه بوده است. روشن است که آنان هدف آزار و ارعاب سیستماتیک نیروهای قضایی و امنیتی قرار گرفته اند.

 ما مطلع هستیم که 50 نفر در اول ماه مه در تهران بازداشت شده اند. اکثر بازداشت شدگان با قرار وثیقه آزاد و پس از آن به دادگاه احضار شده اند، و در عین حال دیگر کارگران و فعالین کارگری تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و یا در زندان باقی مانده اند. وضعیت آنها نیازمند توجه فوری می باشد.

اعضای سندیکای کارگران اتوبوس رانی تهران که در این خصوص مستلزم حمایت فوری هستند از جمله شامل سید رسول طالب مقدم، وحید فریدونی، حسن سعیدی و رضا شهابی می باشند. اسماعیل بخشی، نماینده کارگران و عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، همین طور روزنامه نگاران مستقل و مدافع حقوق کارگران، سپیده قلیان، ساناز الهیاری، امیر امیر قلی و امیر حسین محمدی فرد، نیزدر ارتباط با تظاهرات و اعتصابات کارگران نیشکر هفت تپه در زندان به سر می برند.

واضح است که تنها دلیل این بازداشت ها و حبس های غیر قانونی ارعاب فعالین جنبش کارگری و مهار کردن خواسته های کارگری در محیط های کار می باشد. اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا فراخوان اتحادیه های کارگری و دیگر تشکلات مربوطه در سراسر جهان در محکومیت بازداشت های یاد شده و درخواست آزادی فوری و بدون قید و شرط همه بازداشت شدگان را تکرار می کند. آزار و اذیت و پیگرد کارگران ایران به دلیل بکارگیری اساسی ترین حقوق شناخته شده بین المللی خود باید متوقف شود.

با احترام،

مارک هانکوک؛ رئیس کشوری 

 چارلز فلوری، دبیر خزانه داری کشوری

 رونوشت: ت. جارزبیاک؛ م. باتلر؛ ک. کامرون؛ سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه؛ اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

ترجمه و باز انتشار از سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*طرح ساماندهی کودکان کاریا راهکارهای قهرآمیزو زندانی کردنشان؟!

غیراصولی بودن طرح ساماندهی کودکان کار را می‌توان در وضعیت اسفبار مرکزی مثل "یاسر" که محل نگهداری موقت کودکان کار است مشاهده کرد. این مرکز برای کودکان کار چیزی شبیه به زندان است.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ22تیر، بیش از ۱۵۰ کودک کار در مرکز «یاسر» این روزها با اجرایی شدن طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان پشت دیوارهای بلند و درهای بسته در محله شوش تهران گرفتار آمده‌اند؛ آنهم در محلی که برای ۳۵ نفر ظرفیت دارد. اغلب‌شان بین ۱۲ تا ۱۸ سال هستند. مرکز یاسر بیشتر به زندان می‌ماند تا جایی برای ساماندهی و بهزیستی کودکانی که فقر مدت‌هاست گلوی خود و خانواده‌هایشان را می‌فشارد. زندان کودکانی که جرمشان اغلب بی‌ثباتکاری و بیکاری و مرگ پدران و مادرانشان است. راهرویی به طول حدود ۳۰ متر با چند اتاق در مرکز یاسر وجود دارد که محل زندگی کودکان جمع‌آوری شده از خیابان است. جایی که راه کودکان حاشیه‌نشین به آن منتهی می‌شود. کودکان مهاجر زیاد گذرشان به یاسر می‌افتد. تصویر کودکانی که با برخوردهای خشونت‌آمیز به مرکز آورده می‌شوند نیز از حافظه این کودکان به سختی پاک می‌شود.

درحالی‌که روز به روز تعداد کودکان کار افزایش می‌یابد، هنوز راهکارهای قهرآمیز مبنای عمل قرار می‌گیرد.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار و اطلاعات وزارت کار، در سال ۱۳۹۶ تعداد کودکان ۱۰ تا ۱۷ ساله شاغل کشور ۴۱۰ هزار نفر بوده که از این میزان، ۸۲.۳ درصد پسر و ۱۷.۷ درصد دختر هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ تعداد کودکان شاغل با افزایش ۲۱ درصدی از ۳۳۸هزار به  ۴۱۰ هزار نفر رسیده است. همچنین از مجموع ۴۱۰ هزار نفر کودک شاغل، ۵۲ هزار نفر از آنان کودک کار هستند که در مشاغل سخت همچون استخراج معدن و ساختمان کار می‌کنند. نکته قابل تامل اینکه در دو سال اخیر تعداد کودکان کار ۱۰ درصد افزایش یافته است.

از وقتی که طرح ساماندهی کودکان کار علم شد، خیلی از تشکل‌های مردم نهاد با آن مخالفت کردند اما هر بار دریغ از حتی یک تغییر جزئی در اجرا کردن این طرح.

*تجمع اعتراضی نسبت به راه اندازی  معدن مرمریت  در کوه بِیرَمی شهرستان دشتی

روز جمعه 21تیر،جمعی از فعالان محیط زیست برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به  راه اندازی معدن مرمریت در کوه بِیرَمی شهرستان دشتی دست به تجمع  در تنگ شیرینه و محل ساخت این معدن زدند.

برپایه گزارشاترسانه ای شده،فعالان محیط زیست که از پیش برای تجمع در خصوص ممنوعیت فعالیت معادن در کوه بیرمی در فضای مجازی اطلاع رسانی کرده بودند، در تنگ شیرینه و محل ساخت معدن مرمریت جمع شدند و اعتراض خود را در خصوص فعالیت این معدن اعلام کردند.

آنان خواستار لغو مجوز معدن شدند تا کوه بیرمی که بلندترین قله استان بوشهر را به ارتفاع 1950 متر در خود جای داده، به عنوان یک ثروت ملی برای نسل آینده حفظ شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر به خبرنگار رسانه ای گفت:لغو مجوز فعالیت واحد معدنی سنگ مرمریت شهرستان دشتی واقع در محدوده منطقه حفاظت شده کوه بیرمی (تنگ شیرینه) در دست پیگیری است.

وی افزود: با حضور محیط‌بانان از جاده کشی این واحد معدنی جلوگیری شده و از هفته پیش رو این موضوع با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: تاکنون چندین شکایت در این باره مطرح شده با این وجود هنوز مجوز فعالیت این واحد معدنی باطل نشده که اداره کل حفاظت محیط زیست استان این موضوع را تا حصول نتیجه دلخواه مردم پیگیری می‌کند.

فرماندار دشتی نیز گفت: با توجه به دغدغه دوست داران محیط زیست و پیگیری های انجام شده فعالیت واحد تولیدی سنگ معدن مرمریت بیرمی دشتی تا تعیین تکلیف نهایی تعطیل می‌شود.

*جان باختن یک کارگر فضای سبز  شهرداری آبادان حین کار بر اثر لایی کشی خودروی لاکچری

جمعه شب021تیر)، یک کارگر فضای سبز  شهرداری آبادان حین کار بر اثر واژگونی یک خودروی ال 90 و ورود آن به داخل فلکه پارسیان آبادان بعلت لایی کشی یکدستگاه خودروی 405 کارگر فضای سبز جان خود را از دست داد.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 22تیر،هم اکنون راننده خودروی پژو 405 متواری است.

کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی آبادان اعلام کردند فعلا هیچ گونه اظهار نظری درخصوص تصادف منجر به فوت نمی توان کرد تا اینکه راننده خودروی پژو 405 ردیابی شود.

گفتنی است در شب های پنجشنبه و جمعه در مناطق بریم و امیرآباد آبادان به دلیل انجام حرکات نمایشی و خطرناک مثل دور در جا توسط راننده های خودروهای لاکچری بارها شاهد اتفاقاتی تلخ بوده است.

*مرگ 2سرنشین تانکر حمل سوخت براثر بر اثر واژگونی و حریق

بر اثر واژگونی و حریق تانکر حمل بنزین، دو سرنشین آن در دم  جان باختند.

بنابه گزارش رسانه ای شده، بر اثر واژگونی و حریق تانکر حمل بنزین، در جاده سبزوار به شاهرود دو سرنشین آن جان باختند.

*مرگ 2کارگر مقنی ویکنفر از اهالی روستای استربند میامی در یک قنات کشاورزی

2کارگر مقنی ویکنفر از اهالی در یکی از قنات‌های کشاورزی روستای «استربند» میامی استان سمنان جان باختند.

برپایه گزارش رسانه ای شده، ناصر سلمان پور (معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی شاهرود) گفت: در حادثه قنات روستای استربند سه فرد ۲۳، ۳۵ و ۵۰ ساله جان باختند.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی شاهرود گفت: امدادگران پس از ۵ ساعت عملیات با رعایت اصول ایمنی با استفاده از تجهیزات مخصوص، هر سه نفر را از قنات خارج کردند.

وی در خصوص علت این حادثه نیز افزود: احتمال دارد این افراد برای لایروبی به مسیرهای ورودی قنات وارد شده باشند.

وی گفت: در مرحله اول عملیات نجات یکی از حادثه‌دیدگان به بیرون چاه آورده شده و اقدام‌های پزشکی و احیا انجام پذیرفت که درپایان موثر واقع نشد و او جان باخت.

در این حادثه دو مقنی و یک نفر از اهالی روستا که برای کمک وارد قنات شده بود، جان باختند.

*مصدومیت شدید 2کارگر ساختمانی در2حادثه جداگانه تهران

طی روزهای 21و22تیرماه،2کارگر ساختمانی در 2حادثه جداگانه در تهران براثر سقوط از ارتفاع وریزش آواردچار مصدومیت وبه مراکز درمانی منتقل شدند.

صبح رور 22تیر، یک کارگر 26 ساله  بنام جعفر وزیری در محل یک ساختمان در حال ساخت واقع درمیدان هروی، خیابان ضابطی کوچه فرزاد به علت نامعلوم به هنگام کار، ناگهان از طبقه ششم به طبقه همکف سقوط کرده و به شدت مصدوم شد و به بیمارستان انتقال یافت.

ظهر روز جمعه 21تیر، تعدادی از کارگران مشغول تخریب یک ساختمان دو طبقه قدیمی درمیدان گرگان بودند که قسمتی از ساختمان فرو ریخت و یکی از کارگران در زیر قسمتی از سازه فروریخته، گرفتار شد که پس از درآوردنش از زیر آوار به بیمارستان منتقل شد.

*کشته شدن یک دانشجوی سوختبر در مسیر سراوان به کوهک

روز پنج شنبه 21تیر،عباس اله وردی دانشجوی ترم ششم علوم تربیتی دانشگاه شیراز، ساکن  شهرستان سراوان با خودرو سوختبر خود در مسیر سراوان - کوهک بخاطر ناهموار بودن راه و منحرف شدن خودرو جان خود را از دست داد.

منبع:کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com