اخبار و گزارشات کارگری ٢٠ تیر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
July 11, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٢٠ تیر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- ادامه اعتصاب کارگران کارخانه آب معدنی داماش در اعتراض به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی

- ازسرگیری اعتراضات کارگران کارخانه قند فسا دراعتراض به عدم پرداخت 4ماه حقوق و وعده های توخالی مسئولان شهرستان

- اعتراض کارگران پتروشیمی اروند نسبت به عدم پرداخت مطالباتشان

- سومین روز حضور اعتراضی رانندگان اخراجی شرکت واحد در مقابل وزارت کار

- جای کارگران و کوشندگان صنفی در زندان نیست!

- جان باختن یک کارگر مقنی جوان در خمین

- مصدومیت یک کارگر شرکت اکسیر صنعت در پتروپالایش کنگان براثر سقوط از داربست

- مرگ یک کارگر اهل بوکان در کردستان عراق

*ادامه اعتصاب کارگران کارخانه آب معدنی داماش در اعتراض به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی

روز پنج شنبه 20تیرماه ،کارگران کارخانه آب معدنی داماش به اعتصابشان دراعتراض  به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی،ادامه دادند.

حقوق کارگران کارخانه آب معدنی داماش در سال جدید پرداخت نشده است وتولید دراین واحد صنعتی از اول تیرماه متوقف شده است.

روز چهارشنبه 19تیر،کارفرما با تامین کمی مواداولیه از کارگران خواست برسر کاربرگردند ولی کارگران خواهان پرداخت حقوق عقب افتاد شان شدند وروز پنج شنبه 20تیرماه به اعتصابشان ادامه دادند.

پیش از این بتاریخ 15تیرماه، کارگران کارخانه آب معدنی داماش درباره اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی به خبرنگار رسانه ای گفته بودند: نزدیک به ۳۰ کارگر هستیم که در کارخانه آب معدنی داماش کار می‌کنیم اما در حال حاضر بابت سه ماه مطالبات مزدی طلبکاریم.

به گفته یکی از کارگران،در گذشته حدود ۱۴۰ کارگر در این کارخانه مشغول به کار بوده‌اند اما امروز تعداد آنها به حدود ۳۰ نفر رسیده است.

او در خصوص وضعیت تولید در کارخانه آب معدنی داماش، گفت: در حال حاضر شرکت آب معدنی داماش با تمام ظرفیت نیروی انسانی تولید ندارد به طوریکه کارگران این کارخانه به صورت تک شیف مشغول کارند.

وی افزود: از دیگر مشکلات کارگران آب معدنی داماش پرداخت نشدن حق بیمه تامین اجتماعی است.

به گفته وی، حدود یک الی دو ماه حق بیمه برخی کارگران آب معدنی داماش طبق استعلامی که از اداره تامین اجتماعی شهرستان رودبار گرفته‌ایم، پرداخت نشده است.

*ازسرگیری اعتراضات کارگران کارخانه قند فسا دراعتراض به عدم پرداخت 4ماه حقوق و وعده های توخالی مسئولان شهرستان

روز پنج شنبه 20تیرماه، کارگران کارخانه قند فسا برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت 4ماه حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی مسئولان تجمعشان را دراین واحد تولیدی از سرگرفتند وبا جلوگیری از خارج کردن تولید ازکارخانه عزم راسخشان رادر راه احقاق حقوشان عیان ساختند.

بدنبال راهپیمایی 9تیرماه کارگران کارخانه قند فسا در سطح شهروتجمعشان مقابل فرمانداری ویژه شهرستان در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان ،معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان فسا گفت: همه معوقات و حقوق عقب افتاده کارگران کارخانه قند شهرستان فسا تا بیستم تیرماه امسال پرداخت می شود.+

روز بیستم تیرماه بدنبال عدم تحقق وعده و وعیدهای مسئولان،کارگران کارخانه فسا اعتراضاتشان را ازسر گرفتند ودراین واحد تولیدی اجتماع کرند.

کارگران معترض کارخانه قند فسا به خبرنگار رسانه ای گفتند: فرماندار شهرستان به وعده‌اش عمل نکرده و به همین دلیل امروز نیز در کارخانه تحصن کرده‌اند و اجازه نمی‌دهند که چیزی از کارخانه خارج شود.

این کارگران افزودند:امروز یازده روز  از قولی که دادند، می‌گذرد اما هیچ خبری از دادن حقوق کارگران نیست. فرماندار به کارگران قول داد اما به وعده‌اش عمل نکرده است. ما بدهکاریم، کرایه خانه‌مان عقب افتاده، خرج زندگی نداریم.

+سلیمان کرمی روز سه شنبه11تیر به خبرنگار رسانه ای گفت: به دنبال اعتراض کارگران کار خانه قند فسا نشستی با حضور اعضای شورای تأمین، نمایندگان کارگران، مالک و کارفرمای کارخانه، رئیس اداره تعاون کار رفاه اجتماعی شهرستان و رئیس اداره تأمین اجتماعی شهرستان فسا در فرمانداری تشکیل و پیرامون چگونگی پرداخت معوقات کارگران تصمیم گیری شد.

وی بیان کرد: در این جلسه مقرر شد که تمامی معوقات و حقوق عقب افتاده کارگران نهایت تا بیستم تیرماه امسال پرداخت شود؛ همچنین بعلت ارائه نشدن لیست بیمه توسط کارفرما مقرر شد ضمن همکاری اداره بیمه تأمین اجتماعی در تمدید دفترچه و همکاری در سامانه مذکور مشکل را مرتفع و کارفرما موظف شد درصدی از معوقات بیمه خود را تا پایان تیرماه پرداخت نماید.

فرماندار شهرستان فسا در خصوص بلاتکلیفی تعدادی از بازنشستگان کارخانه قند در پرداخت نشدن 4 درصد سهم بیمه توسط کارفرما و تعیین تکلیف آنها هم گفت: در این جلسه مقررشد کارفرما ضمن پرداخت مبلغ موظفی به بیمه وضعیت این تعداد از بازنشستگان را تا پایان تیرماه مشخص نماید.

*اعتراض کارگران پتروشیمی اروند نسبت به عدم پرداخت مطالباتشان

کارگران پتروشیمی اروند(شرکت اکشن)زیرمجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس واقع در در سايت 3 منطقه ويژه اقتصادي بندر امام،نسبت به عدم پرداخت مطالباتشان اعتراض کردند.

روز چهارشنبه 19تیرماه،این کارگران دررابطه به اعتراضشان به خبرنگار رسانه ای گفتند:سال گذشته علیرغم اتمام قرارداد شرکت اکشن،تا کنون مطالبات مزدی ما را پرداخت نکرده‌اند.

یکی از این کارگران گفت: نزدیک به 5 ماه از اتمام قرارداد شرکت مذکور می گذرد، اما تاکنون مطالبات حقوقی ما از جمله: عیدی، سنوات، مرخصی اضافه و ... پرداخت نشده است.

این کارگران خواستار نقش فعال مسئولین اداره کار منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و همچنین شرکت پتروشیمی اروند خواستند در برخرد با شرکت پیمانکاری اکشن شدند.

نشان زاده مدیرعامل شرکت پتروشیمی اروند، درهمین رابطه گفت: مطالبات مذکور مربوط به سنوات کارگران از شرکت اکشن است که با توجه به وضعیت ارائه صورت وضعیت ها، در هفته آینده پرداخت می شود.

این کارگران که اکثرا بالای ده سال سابقه کار دارند، هم اینک با شرکت رامپکو در پتروشیمی اروند مشغول به کار هستند ولی مطالبات آنان توسط شرکت اکشن مربوط به سال 97 پرداخت نشده است.

*سومین روز حضور اعتراضی رانندگان اخراجی شرکت واحد در مقابل وزارت کار

روز چهار شنبه نوزدهم تیر برای سومین روز متوالی رانندگان اخراجی شرکت واحد با در دست داشتن بنر در مقابل وزارت کار خواهان بازگشت بکار شدند.

نامه نگاری و دخالت نهادهای امنیتی در رسیدگی به پرونده های آنان، سوء استفاده مدیریت شرکت واحد از فساد اداری موجود در مراجع رسیدگی همچنین همراهی و بی عملی وزارت کار با اعمال فشار برای ادامه اخراج این رانندگان، مانع از بازگشت بکار آنان بوده است.

منبع:کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

*جای کارگران و کوشندگان صنفی در زندان نیست!

اگرچه من به زندانم

و دستم بسته در زنجیر

و پایم

آش و لاش از ضربه شلاق

و روحم خسته از تحقیر،

ولیکن باز می ترسی تو زندانبان

و می لرزی ز وحشت

از صدای پای هر عابر.

٧٠ روز از دستگیری ٤ تن از شرکت کنندگان در تظاهرات اول ماه مه ١٣٩٨ می گذرد و هیچ مقام مسوولی در مورد ادامه بازداشت این عزیزان توضیح قانع کننده ای نداده است. این در حالی است که ابراهیم مددی، علی نجاتی محکوم به زندان شده اند. هاله صفرزاده و پروین محمدی به دادگاه فراخوانده شده اند تا دادگاهی شوند. حسن سعیدی و جمعی از کارگران شرکت واحدی با وثیقه آزاد هستند تا موعد دادگاهشان بشود. از وضعیت نگران کننده سپیده قلیان و ابراهیم بخشی و جعفرعظیم زاده هیچگونه اطلاعی در دست نیست و سلامتی اشان در معرض خطر است.

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران آزادی فوری بازداشت شدگان روز کارگر را خواست جامعه کارگری دانسته و تعقیب و دادگاهی کردن کوشندگان کارگری و سندیکایی را خواست اجراکنندگان دستورات صندوق بین المللی پول می داند. ما خواستار آزادی زندانیان کارگری و صنفی هستیم.

جای کارگران و کوشندگان صنفی در زندان نیست!

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

١٩ تیرماه ١٣٩٨

*جان باختن یک کارگر مقنی جوان در خمین

روز چهارشنبه 19تیرماه،یک کارگر مقنی 20ساله حین حفر چاه در یکی از روستاهای شهرستان خمین به دلیل ریزش دهنه آن، جان خود را از دست داد.

*مصدومیت یک کارگر شرکت اکسیر صنعت در پتروپالایش کنگان براثر سقوط از داربست

روز سه شنبه 18تیر، یک کارگر شرکت اکسیر صنعت در پتروپالایش کنگان براثر سقوط از داربست مصدوم وبه بیمارستان منتقل شد.

سودجویی کارفرمایان پایان ناپذیر است!

روز ١٨ تیرماه ساعت ٤ و ٥٠ دقیقه بعدازظهر توفانی در شرکت اکسیر صنعت در پتروپالایش کنگان به دلیل تعطیل نکردن کارگران در این روز پر از گرد وغبار و باد شدید کارگری به نام حکمت، داربند بست شرکت از داربست سقوط و به بیمارستان برده شد.

این کارگر که اهل روستای لیکک بهمین بهبهان است روز١٩ تیرماه ساعت ١١ از ناحیه سر مورد جراحی قرار گرفت. این در حالی است که تمام خوزستان به دلیل گرمای بالای ٥٠ درجه و گرد وغبار همه ادارات از ساعت ١ بعدازظهر تعطیل می باشند اما کارگران پروژه ای باید در این شرایط کار کنند.

امیدواریم که این کارگر هرچه زودتر بهبود یافته و به آغوش خانواده برگردد.

منبع:سایت سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

*مرگ یک کارگر اهل بوکان در کردستان عراق

یک کارگر اهل بوکان متاهل ودارای یک فرزند ساکن در کهریزه محمودآباد درحین کار درشهر سلیمانیە عراق از طبقە چهارم ساختمان سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com