اخبار و گزارشات کارگری ١٨ تیر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
July 09, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١٨ تیر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- دور جدید اعتصاب کارگران  پروژه قطارشهری اهواز در اعتراض به عدم پرداخت 16 ماه حقوق وعیدی سال جدید دهمین روز راپشت سر گذاشت

- سومین روزاعتصاب کارگران کارخانه رینگ ‌سازی مشهد در دورجدید

- تجمع اعتراضی کارگران خط و ابنیه فنی راه‌آهن ناحیه لرستان نسبت به عدم پرداخت 2ماه حقوق وحق بیمه ونداشتن امنیت شغلی مقابل ساختمان مرکزی راه‌آهن

- جلوگیری از حضور اعتراضی رانندگان اخراجی شرکت واحد در مقابل وزارت کار

- حمایت معلمان تربت حیدریه از حمیدرحمتی

- برای هادی سلیمانی حکم تعلیق  در قرار منع تعقیب صادر شد

- توخالی درآمدن وعده و وعیدها وادامه بلاتکلیفی معیشتی و شغلی کارگران کارخانه روغن نباتی جهان

- عدم پرداخت 8 ماه حقوق کارگران شهرداری پارس آباد

- تجمع اعتراضی اهالی دیمچه شوشتر نسبت به نحوه واگذاری شرکت کشت و صنعت کارون

- اهالی روستای سید آباد مهاباد برای باری دیگربا تجمع در مسیر سایت زباله مانع انتقال پسماندهای شهری مهاباد شدند

- یکی از کارگران مصدوم کارخانه فروکروم رفسنجان دربیمارستان جان باخت

*دور جدید اعتصاب کارگران  پروژه قطارشهری اهواز در اعتراض به عدم پرداخت 16 ماه حقوق وعیدی سال جدید دهمین روز راپشت سر گذاشت

روز سه شنبه 18تیرماه، دور جدید اعتصاب کارگران  پروژه قطارشهری اهواز (شرکت کیسون) در اعتراض به عدم پرداخت 16 ماه حقوق وعیدی سال جدید دهمین روز راپشت سر گذاشت.

یکی از این کارگران اعتصابی به خبرنگار سانه ای بتاریخ 18تیر گفت: از ابتدای امسال تاکنون فقط 13میلیون ریال مساعده به هر یک از کارگران پرداخت شده است.

پارسال نیز معادل 6حقوق به حساب ما واریز شد و در واقع طلب سال 1396 را تسویه کردند.

یادآوری:

 پایان سریال تجمعات اعتراضی کارگران پروژه قطارشهری اهواز(شرکت کیسون )با وعده پرداخت یک سوم مطالباتشان

روز 16بهمن ماه 1397 پس از 21روز،کارگران پروژه قطارشهری اهواز(شرکت کیسون ) به سریال تجمعات اعتراضیشان بدنبال با وعده پرداخت یک سوم مطالباتشان تا پایان سال ازطرف مدیران سازمان قطار شهری اهوازمنجمله مدیرعامل خاتمه دادند واز صبح روزهفدهم بهمن ماه کاردر بخش‌های مختلف این پروژه عمرانی به حالت عادی بازگشته است.

بنابه گزارش رسانه ای شده،کارگران معترض پروژه متروی اهوازگفتند: روز گذشته مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز و چند نفر از مدیران سازمان درتجمعشان حاضر شده و وعده دادند تا پایان 15 اسفند ماه سال جاری5۵ ماه از معوقات مزدی کارگران را پرداخت کنند.

آنهاافزودند:در حال حاضر حدود 15 ماه مطالبات مزدی عقب افتاده از کارفرمای شرکت پیمانکاری کیسون طلبکارند که مربوط به سال جاری و سنوات گذشته می‌شود.

*سومین روزاعتصاب کارگران کارخانه رینگ ‌سازی مشهد در دورجدید

روز سه شنبه 18تیر ماه برای سومین روزازدور جدید اعتصابشان را نسبت به عدم پاسخگویی کارفرما به مطالباتشان،ادامه دادند.

این کارگران امروزدست به تجمع مقابل دفتر شورای اسلامی کارگران این واحد تولید زدند.

جهت آشنایی با سابقه مبارزاتی کارگران کارخانه رینگ ‌سازی مشهد:

دومین روزاعتصاب صدها کارگرکارخانه رینگ ‌سازی مشهد دراعتراض به اجرای به اجرای سلیقه‌ای طرح طبقه‌بندی مشاغل

روزچهارشنبه هفدهم بهمن ماه برای دومین روز متوالی صدها کارگر کارخانه رینگ ‌سازی واقع در کیلومتر8بزرگراه آسیایی مشهد دراعتراض به اجرای سلیقه‌ای طرح طبقه‌بندی مشاغل،دست از کار کشیده ودرمحوطه این واحد تولیدکننده رینگ خودرو اجتماع کردند.

این کارگران جدا از اجرای سیلقه‌ای طرح طبقه‌بندی مشاغل، نسبت به تاخیر ۱۵ روزه‌ای که اکنون در پرداخت دستمزد دی ماه آنها ایجاد شده و همچنین به میزان پرداخت سنوات و پاداش پایان خدمت خود نیز معترض هستند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ17بهمن ماه،حدود 900کارگر شاغل در کارخانه رینگ‌سازی مشهد از روز گذشته با متوقف کردن فعالیت روزانه خود خواستار بازبینی در طرح طبقه‌بندی مشاغل خود شدند.

کارگران معترض کارخانه رینگ‌سازی گفتند:با وجود آنکه در این واحد تولیدی طرح طبقه‌بندی مشاغل اجرا می‌شود اما در عمل همه کارگرانی که اینجا کار می‌کنند به نسبت مساوی از مزایای این طرح برخودار نیستند.

این کارگران افزودند: یکسان‌سازی حقوق تا به حال در کارخانه رینگ‌سازی برای همه اعمال نشده و کارگرانی در این میان هستند که با بیش از ۲۰ سال کار به اندازه سوابق کاری‌شان حقوق دریافت نمی‌کنند.

کارگران معترض درخاتمه یادآورشدند که پیش از این تجمع دیگری در اعتراض به شیوه غلط اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در محوطه مجتمع انجام داده‌ایم.

شركت رينگ سازي مشهـد درتاريخ 1376/05/28 به صورت شركت سهامي خاص تـاسيس و درتاريخ 1382/09/02 به شركت سهامي عـام تبديل ودرتاريخ 1382/12/16 در بـورس اوراق بهادار پذيـرفته شده است.

در تاریخ 28 اسفندماه سال 96 طی نقل و انتقال بلوکی سهام، مالکیت عمده شرکت رینگ سازی مشهد از هلدینگ ایرانخودرو به شرکت پویا گستر خراسان (سهامی خاص) منتقل گردید و هم اکنون مالکیت عمده شرکت رینگ سازی مشهد با دارا بودن بیش از نیمی از سهام موجود، در اختیار شرکت مزبور می باشد.

در حال حاضر شرکت متشکل از سه کارخانه تولید رینگ های سواری ، رینگ های تجاری (رینگ های سنگین) و رام زیر موتور می باشد همچنین سایت های پیش مونتاژ قطعات بدنه و رینگ و لاستیک و مونتاژ رام در مجاورت کارخانجات ایران خودرو تهران و ایران خودرو خراسان (بینالود) مشغول به فعالیت می باشد.

*تجمع اعتراضی کارگران خط و ابنیه فنی راه‌آهن ناحیه لرستان نسبت به عدم پرداخت 2ماه حقوق وحق بیمه ونداشتن امنیت شغلی مقابل ساختمان مرکزی راه‌آهن

روز دوشنبه 17تیرماه،جمعی از کارگران خط و ابنیه فنی راه‌آهن ناحیه لرستان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت 2 ماه حقوق وحق بیمه ونداشتن امنیت شغلی راهی پایتحت شدند ومقابل ساختمان مرکزی راه‌آهن تجمع کردند.

این کارگران روز 18تیربه خبرنگار رسانه ای گفتند:حقوق ماه های اردیبهشت وخرداد آنها پرداخت نشده است و پرداخت حق بیمه آنها نیز با مشکل روبروست.

آنها افزودند:یکی دیگر از مشکلاتشان نداشتن امنیت شغلی به سبب قراردادهای کوتاه‌مدت است.

کارگران معترض گفتند: مشکلات کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن کشور از ۴ سال پیش همزمان با واگذاری آن به بخش خصوصی آغاز شده و از آن پس مسئولان بدون توجه به پرداخت مطالبات کارگران و مشخص کردن وضعیت شغلی آنها، کارگران را به حال خود رها کرده‌اند.

آنها درخاتمه یادآور شدند: در جلسه‌ای که روز گذشته(17تیر) با مدیرعامل راه‌آهن در ارتباط با مشکلات کارگران پیمانکاری  خطوط ابنیه فنی راه‌آهن داشتند، نتیجه‌ای حاصل نشد و مسئولان پاسخ روشنی به مطالبات کارگران ندادند .

*جلوگیری از حضور اعتراضی رانندگان اخراجی شرکت واحد در مقابل وزارت کار

امروز سه شنبه ۱۸ تیر برای دومین روز رانندگان اخراجی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در اعتراض به اخراج غیرقانونی شان با در دست داشتن بنر در مقابل وزارت کار ایستادند. چند تن از نیروهای انتظامی مسقر در وزارت کار با خشونت به آنها هجوم برده و بنر را از دست شان گرفتند اما همچنان رانندگان اخراجی ناصر محرم زاده، حسین کریمی سبزوار و فرحناز شیری در مقابل وزارت کار ایستاده اند.

منبع:کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

*حمایت معلمان تربت حیدریه از حمیدرحمتی

معلمان تربت، در پلاکارد حمایت از حمیدرحمتی نوشته اند:

حکم غیر منصفانه قضایی، علیه حمید رحمتی، معلم باشرفِ شهرضایی را محکوم کرده، حمایت همه جانبه ی خود را از ایشان اعلام میداریم.

برگرفته از کانال تلگرام حقوق معلم و کارگر

*برای هادی سلیمانی حکم تعلیق  در قرار منع تعقیب صادر شد

هادی سلیمانی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران در روز شنبه ۲۵ خرداد ۹۸ طی تماس تلفنی به دادسرای اوین احضار گردیده بود و با حضور در شعبه ۳  برای شرکت در مراسم روز جهانی کارگر در مقابل مجلس آخرین دفاعیات ایشان اخذ گردید.

اکنون به هادی سلیمانی اعلام شده که همان روز ۲۵ خرداد قرار منع تعقیب برای ایشان صادر شده است که این حکم به مدت شش ماه تعلیق گردیده است. چنین حکمی به این معنی است که ظرف مدت شش ماه آینده نیز این امکان وجود دارد که تبرئه ایشان لغو گردد. نفس صدور احکام تعلیقی برای نگه داشتن چماق تهدید بر سر کارگران است. مشابه چنین حکمی نیز پیشتر برای مهدی فخری دیگر عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران به اتهام شرکت در مراسم روز جهانی کارگر امسال صادر شده است.

هادی سلیمانی عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران در روز یازدهم اردیبهشت در تجمع کارگران در مقابل مجلس به همراه ناهید خداجو، نسرین جوادی، فرهاد شیخی و مهدی فخری چهار عضو دیگر اتحادیه آزاد کارگران ایران و قریب به پنجاه نفر از کارگران و بازنشستگان و دانشجویان دستگیر شده بود که پس از چند روز بازداشت در زندان فشافویه در روز پانزدهم اردیبهشت با قرار کفالت موقتاً از زندان آزاد شده بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران هرگونه پرونده سازی برای کارگران به بهانه شرکت در مراسم روز جهانی کارگر را قویاً محکوم می نماید و اعلام میدارد که با تمام توان در مقابل برخورد امنیتی به کارگران می ایستد و خواهان خاتمه دادن به امنیتی کردن فعالیتهای صنفی کارگران است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

*توخالی درآمدن وعده و وعیدها وادامه بلاتکلیفی معیشتی و شغلی کارگران کارخانه روغن نباتی جهان

وعده و وعیدهای مسئولان طراز اول استان زنجان و مسئولان کشوری حوزه صنعت وتولید مبنی بر تامین مواداولیه برای راه اندازی خطوط تولید کارخانه روغن نباتی زنجان توخالی در آمد و بلاتکلیفی معیشتی و شغلی کارگرانش با سپری شدن چند ماه کماکان ادامه دارد.

درهمین رابطه:

 تجمع اعتراضی کارگران کارخانه روغن جهان نسبت به نداشتن امنیت شغلی ،عدم پرداخت5ماه حقوق وماه ها حق بیمه و وعده های توخالی مسئولان طرازاول استان مقابل استانداری زنجان

صبح روز پنج شنبه بیست وپنجم بهمن ماه1397، کارگران کارخانه روغن جهان دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی ،عدم پرداخت5ماه حقوق وماه ها حق بیمه و وعده های توخالی مسئولان طرازاول استان،برای باری دیگرمقابل استانداری زنجان جمع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده،یکی از کارگران معترض کارخانه روغن جهان گفت: مشکلات روغن نباتی جهان به قوت خود باقی است و کارفرما هیچ اقدام مثبتی برای ادامه روند تولید علارغم مهیا بودن شرایط آن صورت نداده است.

وی درادامه گفت: منابع مالی کافی برای تهیه مواد اولیه تولید در این واحد وجود ندارد.

این کارگرافزود: یک سال است همه مسئولان وعده پیگیری می‌دهند؛ اما عمل نمی‌کنند. 5ماه معوقات حقوقی، مشکلات بیمه کارگران که ماه‌ها پرداخت آن به تاخیر افتاده و تامین مواد اولیه همچنان گریبان‌گیر این مجموعه است.

یکی دیگر از کارگران  اظهار کرد: قرار بود مسئولان استانی موضوع مطالبات مزدی‌مان را از طریق کارفرما پیگیری کنند و نتیجه را به اطلاع کارگران برسانند.

وی در ادامه درباره مشکلات خود و همکارانش گفت: طی چند روز گذشته سرویس ایاب ذهاب کارگران به دلیل معوق ماندن مطالبات راننده‌ها متوقف شده است. باتوجه به اینکه کارفرما برنامه‌ مشخصی برای پرداخت مطالبات معوقه مزدی و بیمه‌ای ما ندارد، با توجه به آنکه در آستانه سال نو قرار داریم، نگران افزایش معوقات مزدی و تامین هزینه‌های زندگی خود هستیم.

*عدم پرداخت 8 ماه حقوق کارگران شهرداری پارس آباد

8 خبرکوتاه:ماه حقوق کارگران شهرداری پارس آباد مغان دراستان اردبیل پرداخت نشده است.

*تجمع اعتراضی اهالی دیمچه شوشتر نسبت به نحوه واگذاری شرکت کشت و صنعت کارون

روز سه شنبه 18 تیر،جمعی کثیری از اهالی منطقه‌ی دیمچه در شهرستان شوشتر، در اعتراض به نحوه واگذاری شرکت کشت و صنعت کارون، مقابل این شرکت دست به تجمع زدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده، تجمع‌کنندگان با در دست داشتن شعارنوشته‌هایی، به نحوه واگذاری شرکت کشت و صنعت کارون توسط بانک کشاورزی معترض بودند.

تجمع‌کنندگان که معتقد هستند 20 هزار هکتار از زمین‌های آنان بدون سند توسط شرکت کشت و صنعت کارون تصرف شده است، این شرکت را حق خود می‌دانند و به واگذاری آن به‌غیراز مردم همان منطقه، اعتراض دارند.

دیمچه، منطقه‌ای در 10 کیلومتری شهرستان شوشتر به سمت دزفول است که از تعدادی روستا تشکیل شده و امروزه دیگر اثری از آنان نیست.

*اهالی روستای سید آباد مهاباد برای باری دیگر با تجمع در مسیر سایت زباله مانع انتقال پسماندهای شهری مهاباد شدند

روز دوشنبه 17 تیرماه برای باری دیگر، اهالی روستای سید آباد مهاباد با تجمع در مسیر سایت زباله مانع تردد ماشین های حمل پسماند شهرداری مهاباد شدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،به دنبال تجمع اعتراضی یک ماه قبل اهالی روستای سیدآباد مهاباد نسبت به وضعیت سایت پسماند مسوولان شهرستان مهاباد با تشکیل یک جلسه فوری کارگروه پسماند تصمیم گرفتند طی فرصت یک هفته ای نسبت به مکان‌یابی جدید، قطع دفع زباله در سایت سیدآباد و انتقال آن به مکان جدید اقدام نمایند. این تجمع اعتراضی به شرط عملی شدن این وعده یک هفته ای پایان یافت.

پس از گذشت بیش از یک ماه از جلسه کارگروه پسماند مهاباد و عدم تحقق وعده مسئولان مهابادی تعدادی از ساکنان روستای سیدآباد روز دوشنبه 17 تیرماه بار دیگر با تجمع در مسیر ماشین‌های دفع پسماند شهرداری مانع انتقال پسماندهای شهری مهاباد به این سایت شدند.  در همین زمینه شوراها و دهیار روستای سیدآباد نیز به صورت دسته جمعی استعفای خود را تحویل بخشداری مرکزی مهاباد داده اند.

در اواخر روز دوشنبه جلال محمودزاده بهارستان نشین ازمهاباد با حضور در جمع معترضین سیدآباد طی تماس تلفنی از فرماندار و رییس  شورای شهر مهاباد قول انتقال پسماند به مکان جدید تا روز جمعه را گرفت و همین سبب شد اهالی سیدآباد بار دیگر به تجمع خود پایان دهند.

*یکی از کارگران مصدوم کارخانه فروکروم رفسنجان دربیمارستان جان باخت

دوشنبه شب(17تیر)احسان رفسنجانی یکی از کارگران مصدوم کارخانه فروکروم رفسنجان+ در بیمارستان شفای کرمان جان باخت.

بنابه گزارش یک منبع خبری محلی بتاریخ18تیربنقل از یک منبع آگاه،دو تا سه ماهی است که هر روز درکارخانه فروکروم شرکت تاپ اکو خاورمیانه واقع در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان این اتفاق می افتد، یکدفعه شعله از کوره بیرون می زند ،چند بار شده که کوره را خاموش می کنند و دوباره روشن می کنند،گویا مشکل از خاکی است که داخل کوره می ریزند و باعث شلعه ور شدن و بیرون آمدن همزمان شعله و خاک از کوره می شود و برای کارگرانی که پای کوره کار می کنند بسیار خطر آفرین است .

از این موارد زیاد اتفاق می افتد ولی کسی پیگیر این موضوع نیست یک زمانی می شود که شعله کوره ذوب کم است و یکبار هم مثل امروز شعله اش زیاد است این وضعیت برای کسانیکه پای کوره می ایستند و با میله ،خاکها را جابجا می کنند بسیار خطرناک است .

+ سوختگی شدید 2 کارگر کارخانه فروکروم رفسنجان

پیش از ظهر روز دوشنبه 17تیر،دو کارگر کارخانه فروکروم رفسنجان بر اثر اصابت شعله از یکی از کوره‌ ها دوکارگردچار سوختگی شدید شدند.

مسئول روابط عمومی اورژانس115 رفسنجان گفت: پیش از ظهر روزدوشنبه 17تیر، بر اثر اصابت شعله از یکی از کوره‌های کارخانه فروکروم رفسنجان یک کارگر چینی و یک کارگر ایرانی دچار سوختگی شدند.

این دو مصدوم توسط آمبولانس به فرودگاه شهرستان منتقل شدند و سپس توسط بالگرد امداد هوایی به بیمارستان سوانح و سوختگی کرمان اعزام شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com