اخبار و گزارشات کارگری ١٧ تیر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
July 08, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١٧ تیر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- انوع و اقسام اتهامات برای اسماعیل بخشی

- عدم  فسخ قرارداد  کار اسماعیل بخشی

- مریم محمدی فعال زنان بازداشت  وبه مکان نامعلومی منتقل شد

- بازگشت اسماعیل عبدی به زندان اوین

- تحصن چند تن از رانندگان شرکت واحد  اتوبوسرانی تهران وحومه مقابل وزارت کار

- ادامه اعتصاب وتجمعات کارگران کارخانه آذرآب اراک دراعتراض به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی برای سومین روز متوالی

- تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه باختر بیوشیمی کرمانشاه نسبت به بلاتکلیفی شغلی مقابل ساختمان دیوان عدالت و وزارت بهداشت

- تجمعات‌ اعتراضی دامنه دار دستفروشان تبریزنسبت به قطع کردن ممر درآمدشان مقابل مراکز قدرت شهرستان ،استان آذربایجان شرقی و بازار تبریز

- تجمع اولیا دانش آموزان  پشت درهای دبستان پلمب شده "زیوری" تحت مالکیت بنیاد شهید

- قطع شدن دو دست کارگر اداره برق ممسنی براثربرق گرفتگی

- سوختگی شدید 2 کارگر کارخانه فروکروم رفسنجان

- یک کولبر دیگر براثر تیراندازی نظامیان بسویش جانش را ازدست داد

*انوع و اقسام اتهامات برای اسماعیل بخشی

وکیل کارگران  مجتمع نیشکرهفت‌تپه گفت: پرونده کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه با 8 اتهام در شعبه بیست و هشتم دادگاه های انقلاب تهران در انتظار تعیین وقت رسیدگی است.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 17تیر،فرزانه زیلابی افزود: طبق کیفرخواست مندرج در پرونده، اتهام های انتسابی آقای علی نجاتی عضوسندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه عبارتند از :

1-اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی

2-فعالیت تبلیغی علیه نظام

به گفته وی، اتهام های انتسابی اسماعیل بخشی نماینده و سخنگوی کارگران این شرکت عبارتند از:

1-اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی

2-اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ علیه نظام

3-توهین به مقام رهبری

4-نشر اکاذیب به قصد تشویش علیه اذهان عمومی

5-اخلال در نظم عمومی از طریق حضور در تجمع های غیرقانونی

6-نشر اکاذیب در فضای مجازی و تشویش اذهان عمومی

زیلایی ادامه داد: در خصوص موکلم (اسماعیل بخشی )، اخیرا پرونده نشر اکاذیب در فضای مجازی و تشویش اذهان عمومی، با شکایت مستقیم وزیر اطلاعات از این کارگر مطرح شده بود که پس از صدور کیفرخواست در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان دزفول در شعبه 102 به دادگاه کیفری این شهرستان ارجاع و تعیین وقت رسیدگی به عمل آمده بود اما با صدور قرار جهت رسیدگی توٲمان به علت آن که جرم اهم در دادگاه انقلاب تهران رسیدگی می شود، به شعبه 28دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد.

*عدم  فسخ قرارداد  کار اسماعیل بخشی

وکیل اسماعیل بخشی از اجرایی نشدن فسخ قرارداد استخدام اسماعیل بخشی در مجتمع نیشکر هفت تپه خبر داد.

فرزانه زیلابی، وکیل دادگستری در اینباره روز دوشنبه 17تیربه خبرنگار رسانه ای گفت: در حالی که موکلم آقای اسماعیل بخشی بخاطر گزارش کارفرما و وزارت اطلاعات، به علت اتهام‌های امنیتی و غیرامنیتی در بازداشت بسر می‌برد، اخیرا کارفرمای شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه -برخلاف قانون- قصد فسخ یک جانبه‌ی قرارداد کاری وی را داشته که با اعتراض شدید کارگران و پیگیری‌های خانواده فعلا، امکان اجرا نیافته است.

وکیل مدافع اسماعیل بخشی درخاتمه گفت:درصورت فسخ قرارداد موکلم اقدام قانونی لازم را انجام خواهم داد.

*مریم محمدی فعال زنان بازداشت  وبه مکان نامعلومی منتقل شد

روز دوشنبه 17تیر،مریم محمدی از فعالین “ندای زنان ایران” بازداشت وبه مکان نامعلومی منتقل شد.

*بازگشت اسماعیل عبدی به زندان اوین

روز دوشنبه 17تیرماه،اسماعیل عبدی پس از سپری کردن چند روز مرخصی به زندان اوین بازگشت.

*تحصن چند تن از رانندگان شرکت واحد  اتوبوسرانی تهران وحومه مقابل وزارت کار

روز دوشنب17تیرماه، چند تن از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه  به نام های آقایان حسین کریمی سبزوار ، ناصر محرم زاده و خانم فرحناز شیری که توسط مدیریت شرکت، با دلایل واهی و کمک مدیران اداره کل کار استان تهران از شغل خود که حق مسلم و اولیه شهروندی می‌باشد اخراج شده اند، نسبت به نحوه رسیدگی در هیات های حل اختلاف و همچنین روابط ویژه بین مدیران اداره کل کار استان تهران و مدیریت شرکت واحد اتوبوسرانی از ساعت ۱۰:۳۰ به نشانه اعتراض اقدام به تحصن مقابل وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی کرده اند.

منبع خبر:کانال تلگرام سندیکای شرکت واحد  اتوبوسرانی تهران وحومه

*ادامه اعتصاب وتجمعات کارگران کارخانه آذرآب اراک دراعتراض به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی برای سومین روز متوالی

روز دوشنبه 17تیرماه برای سومین روز متوالی، کارگران کارخانه آذرآب اراک به اعتصاب وتجمعاتشان دراعتراض به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی ادامه دادند.+

بدنبال اعتراضات این کارگران،روز دوشنبه 17تیرماه حقوق اردیبهشت ماه به حسابشان واریز شد.

برپایه گزارش رسانه ای شده،طی سه روز گذشته کارگران کارخانه آذرآب اراک به دلیل عدم پرداخت حقوق اردیبهشت و خرداد و نبود امنیت شغلی ماه دست از کار کشیده بودند اما نهایتاً امروز (۱۷ تیر ماه) یک ماه معوقه کارگران پرداخت شد.

کارگران آذراب می‌گویند: ما انتظار داریم که برای مشکلات آذراب به صورت ریشه‌ای چاره اندیشیده شود. از وقتی که آذراب به بخش خصوصی واگذار شده در یافتن پروژه دچار مشکل شده لذا ما می‌گوییم اگر بخش خصوصی توان اداره این شرکت مادر صنعتی را ندارد، خصوصی‌سازی شرکت را لغو کنید.

+ تجمع اعتراضی صدها کارگر کارخانه آذرآب اراک نسبت به بلاتکلفی معیشتی وشغلی مقابل استانداری

روز شنبه 15تیرماه،بیش از 600کارگر کارخانه آذرآب اراک برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت حقوق ماه های اردیبهشت وخرداد وخلف وعده کارفرمایان و به خطرافتادن امنیت شغلیشان با عدم تامین پروژه وبد قولی های مسئولان طراز اول استان مرکزی دست به تجمع مقابل استانداری واقع در میدان سرداران اراک زدند.

براساس گزارشات رسانه ای شده،حدود 600 نفر از کارگران به دلیل عدم پرداخت حقوق اردیبهشت و خردادماه و عدم تحقق وعده‌های شرکت دست به تجمع اعتراضی زده‌اند.

حقوق ماهیانه کارگران بین 2 میلیون و 500 تا 3میلیون و 500 هزار تومان است که دو ماه آن در این شرایط اقتصادی پرداخت نشده است.

 مدیریت شرکت وعده پرداخت حقوق‌ها در چهارشنبه هفته گذشته را داده بود که اعلام شد منابع پرداخت حقوق تامین نشده و قول اوایل هفته جاری را دادند.

طبق وعده مدیریت شرکت حقوق‌ها باید پانزدهم هر ماه پرداخت شود که هربار خلف وعده شده است.

نکته مهم دیگر این است که کارگران بیش از هر چیزی نگران آینده شغلی خود هستند.

بنا بهمین گزارشات،هفته گذشته معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی در خصوص وضعیت شرکت جلسه تشکیل داد.

اما بدقولی‌های مسئولان بسیار شده و کارگران اعتماد نمی‌کنند و همین امر باعث می‌شود که دست به اعتراض بزنند.

درهمین رابطه،معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی نیز گفت: در شرایط کنونی شرکت آذرآب با مشکلات بسیاری مواجه است و برای گرفتن پروژه و کار نیز با چالش روبروست.

*تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه باختر بیوشیمی کرمانشاه نسبت به بلاتکلیفی شغلی مقابل ساختمان دیوان عدالت و وزارت بهداشت

روز دوشنبه 17تیرماه، کارگران کارخانه باختر بیوشیمی واقع در کرمانشاه،کیلومتر 8 جاده سنندج راهی تهران شدند وبا تجمعاتشان مقابل ساختمان دیوان عدالت و وزارت بهداشت اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی شغلی بنمایش گذاشتند.

*تجمعات‌ اعتراضی دامنه دار دستفروشان تبریزنسبت به قطع کردن ممر درآمدشان مقابل مراکز قدرت شهرستان ،استان آذربایجان شرقی و بازار تبریز

روز دوشنبه 17تیرماه برای چندمین بار، دستفروشان تبریزدراعتراض به قطع کردن ممر درآمدشان دست به تجمع مقابل فرمانداری تبریز،استانداری آذربایجان شرقی وبازار تبریز زدند.

به گزارش 17تیر یک منبع خبری محلی،بیش از هفت روز است که از ممنوعیت دستفروشی در سطح شهر تبریز سپری شده و دستفروشان تبریزی به این قانون معترضند. فرماندار تبریز شهرداری را مسئول سازماندهی به دستفروشان معرفی کرده و از مهلت یک هفته‌ای به شهرداری تبریز برای ایجاد بازارچه‌های شهری  در مناطق ده‌گانه تبریز خبر داده بود.

این مهلت مدتی است که به پایان رسیده اما هنوز خبری از احداث بازارچه‌ها و ساماندهی به دستفروشان در مناطق مختلف شهر تبریز به چشم نمی‌خورد. بسیاری از دست‌فروشان با این قانون و در شرایط بد اقتصادی فعلی متحمل ضرر و زیان شده و از کسب درآمد محروم شده‌اند.

با اینکه شهرداری تبریز اقدام به برپایی بازارهای شب در اماکن ممنوع شده کرده است اما این بازارها جوابگوی نیاز دستفروشان و متقاضیان نیست چراکه تغییر ذائقه مردم و دستفروشان به یکباره انجام نشده و همچنین بازارهای شب رونق آنچنانی در مقایسه با روز ندارند.

برای چندمین بار است که دستفروشان تبریزی با تجمع مقابل فرمانداری تبریز و استانداری آذربایجان‌شرقی و یا اماکن عمومی بازار تبریز نسبت به ممنوعیت دستفروشی اعتراض کرده‌اند اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

*تجمع اولیا دانش آموزان  پشت درهای دبستان پلمب شده "زیوری" تحت مالکیت بنیاد شهید

روز دوشنبه 17تیرماه، اولیا دانش آموزان دست به تجمع  پشت درهای دبستان پلمب شده "زیوری" تحت مالکیت بنیاد شهید زدند.

بنا به گزارش رسانه ای شده،هفته گذشته اخباری مبنی بر احتمال پلمب ۱۱ مدرسه تحت مالکیت بنیاد شهید منتشر و در پی آن در روز دهم تیرماه دو مدرسه ابتدایی دخترانه "زیوری" در منطقه ۲ و مدرسه پسرانه "شهدای هسته‌ای" در منطقه ۳ تهران پلمب شدند. اولیای دبستان دولتی زیوری بدنبال مشکلات ایجاد شده برای آنها در مقابل این مدرسه جمع و خواستار تعیین تکلیف نهایی این موضوع شدند.

پدر یکی از اولیای دانش آموزان که در  جمع معترضان است به خبرنگاررسانه ای گفت: دخترم کلاس پنجم است و مهرماه به کلاس ششم می‌رود. امروز می‌خواستم گواهی تحصیلی برای ارائه به ثبت احوال و دریافت گذرنامه دخترم دریافت کنم که وقتی مراجعه کردم با درهای بسته مدرسه روبرو شدم.

وی می افزاید: بسیاری اولیاء در مقابل مدرسه جمع شده‌اند، برخی قصد دریافت پرونده فرزندشان را دارند؛ برخی خواهان بازگشایی مدرسه و تعدادی دیگر هم کلاس ششمی هستند و باید پرونده فرزندشان را دریافت و برای ثبت نام به متوسطه دور اول ببرند که مدرسه پلمب است و امکان آن وجود ندارد؛ اما در مجموع خانواده‌ها بلاتکلیف هستند و این موضوع آنها را آزرده خاطر کرده است.

مادر یکی دیگر از دانش آموزان نیز با بیان اینکه دخترم کلاس پنجم ابتدایی است می‌گوید: بنیاد شهید مدرسه را پلمب کرده است، اما ما می‌خواهیم مدرسه باز شود؛ چون در این منطقه دیگر مدرسه‌ای نیست که گنجایش ۴۵۰ دانش آموز را داشته باشد و اکنون مدرسه جایگزینی هم وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: درخواست ما بازگشایی دوباره مدرسه است. اگر این مدرسه بازگشایی نشود، ناچار می شویم بچه ها را به مدرسه دورتری ببریم که در این صورت بر هزینه‌های ما افزوده می‌شود و باید سرویس بگیریم که مشکلات و سختی‌های خودش را دارد.

یکی دیگر از والدین که همراه فرزندش در این مکان حضور داشت با اشاره به اینکه فرزند من دچار اضطراب شده و نگران مدرسه‌اش است اظهار می‌کند: تکلیف ما را مشخص نمی کنند که باید چه کنیم؟ آیا باید به مدرسه دیگری برویم یا باید منتظر بمانیم؟ چه کسی قرار است جواب ما بدهد؟.

*قطع شدن دو دست کارگر اداره برق ممسنی براثربرق گرفتگی

یک کارگر اداره برق شهرستان ممسنی حین کار دچار برق گرفتگی شد وبدلیل سوختگی شدید دودستش را ازدست داد.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ17تیر،یکی از کارگران اداره برق ممسنی دچار برق گرفتگی شدید شد؛ وی که برای انجام کار به روی تیر برق رفته بود دچار برق گرفتگی شدید شد.

وی در حالی به روی تیر برق رفته بود که شبکه دارای برق بوده و این کارگردچار برق گرفتگی شدید شد و جهت درمان به شیراز انتقال یافت.

بنابهمین گزارش، هر دو دست این کارگربه دلیل سوختگی شدید قطع شده است.

وبر اساس گزارش‌های غیر رسمی کلیه‌های این کارگرنیز آسیب شدید دیده است.

*سوختگی شدید 2 کارگر کارخانه فروکروم رفسنجان

پیش از ظهر روز دوشنبه 17تیر،دو کارگر کارخانه فروکروم رفسنجان بر اثر اصابت شعله از یکی از کوره‌ ها دوکارگردچار سوختگی شدید شدند.

مسئول روابط عمومی اورژانس115 رفسنجان گفت: پیش از ظهر روزدوشنبه 17تیر، بر اثر اصابت شعله از یکی از کوره‌های کارخانه فروکروم رفسنجان یک کارگر چینی و یک کارگر ایرانی دچار سوختگی شدند.

این دو مصدوم توسط آمبولانس به فرودگاه شهرستان منتقل شدند و سپس توسط بالگرد امداد هوایی به بیمارستان سوانح و سوختگی کرمان اعزام شدند.

*یک کولبر دیگر براثر تیراندازی نظامیان بسویش جانش را ازدست داد

روز یکشنبه 16تیرماه، یک کولبردر حوالی روستای کانی زرد حومه شهرستان سردشت مورد هدف مستقیم نظامیان قرار گرفت وجانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com