اخبار و گزارشات کارگری ١٦ تیر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
July 07, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١٦ تیر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- آخرین خبر درباره ضرب وشتم ندا ناجی و عاطفه رنگریز

- مرضیه امیری کجاست؟؟

-  “دادگاه فعالان صنفی باید علنی باشد”

- پایان موقتی اعتصاب و اعتراضات دامنه دارکارگران خط و ابنیه فنی راه‌آهن ناحیه زاگرس+ درپی وعده پرداخت بخشی از مطالباتشان

- اعتراض کارگزاران مخابرات روستایی نسبت به ادامه کارشکنی شرکت مخابرات دراجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل

- اعتراض کارگران پالایشگاه نهم در فاز 12 پارس جنوبی نسبت به عدم پرداخت 2سال عیدی،سنوات وحق کمپ هزارکارگر پس از 5ماه خاتمه کار با پیمانکار قبلی

- بعد از گذشت دوازده سال هنوز مساعده پرداخت نیمه ماه به کارگران ورانندگان شرکت واحد همان ۵۰هزارتومان درنیمه ماه میباشد

- در حاشیه بازگشت بکار170کارگراخراجی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی درآستانه انتخابات مجلس

- رنج کارگران ایرانی از مصدومیت و مرگ ومیر ناشی از حوادث کار

آمارهای متناقض وزارت کار و پزشکی قانونی

- کشته وزخمی شدن 3کارگر کارخانه معدن سرمک ملایردر حادثه انفجارگاز

- جان باختن یک کارگر اداره آب و فاضلاب ساوه حین کاردر حادثه ریزش آوار

- جان باختن یک کارگر 33ساله درتربت جام براثر ریزش دیوار

- جان باختن یک کارگر جوان درشیراز براثر سقوط از داربست

*آخرین خبر درباره ضرب وشتم ندا ناجی و عاطفه رنگریز

روز شنبه 15تیرماه،علاوه بر ندا ناجی،عاطفه رنگریز هم مورد ضرب و شتم مسئولین زندان قرار گرفته و از ناحیه پا و کتف آسیب دیده است.

 ندا ناجی و عاطفه رنگریز ظهر روزشنبه 15تیر، در راه مراجعه به بهداری، به بهانه نداشتن چادر توسط پرسنل زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. این در حالی است که پوشیدن چادر به گفته رئیس زندان در محوطه زندان اجباری نیست.

در اثر این برخورد خشونت آمیز به غیر از ضربه‌ای که به سر ندا ناجی خورده است. کتف و پای عاطفه رنگریز دچار آسیب دیدگی شده است.

پس از این اتفاق آنان شکایت خود را در این رابطه به معاونت زندان تسلیم کرده اند.

*مرضیه امیری کجاست؟؟

مرضیه امیری، روزنامه‌نگار و دانشجو زندانی در زندان «اوین»، پس از حدود دوماه بازداشت، روز پنجشنبه ۱۴تیرماه به دادگاه انقلاب منتقل و با سه اتهام روبه‌رو شد.

«سمیرا امیری»،‌ خواهر این روزنامه‌نگار زندانی در حساب توییتری خود از تفهیم اتهام مرضیه خبر داده است. به گفته او،‌ در متن کیفرخواست دادگاه انقلاب، خواهرش به «اجتماع و تبانی علیه نظام»،‌ «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» متهم شده است.

مرضیه امیری، خبرنگار روزنامه شرق و دانشجوی علوم اجتماعی «دانشگاه تهران» در تجمع روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت سال جاری به مناسبت «روز جهانی کارگر» در تهران بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل شد. امیری در حال تهیه گزارش خبری از اعتراضات کارگران در محل تجمع بود.

قرار است او در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب،‌ به ریاست قاضی «محمد مقیسه» محاکمه شود. مقیسه‌ با درخواست این روزنامه‌نگار برای تبدیل قرار بازداشت موقت به وثیقه مخالفت کرده است.

چند روز پیش، ۵۶۴ روزنامه‌نگار، عکاس و فعال رسانه‌ای در ایران در یک نامه جمعی به مسئولان جمهوری اسلامی، بازداشت مرضیه امیری و «مسعود کاظمی»، دو روزنامه‌نگار را بر خلاف اصول «قانونی اساسی» دانسته و خواستار آزادی آن‌ها شدند. نامه ایی با امضا بیش از ۳۰ تن از اساتید دانشگاه تهران خطاب به وزارت علوم برای پیگیری پرونده این دانشجو نوشته شد که در آن خواستار آزادی هر چه سریع تر این دانشجو شدند .

منبع: کانال تلگرام  شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

* “دادگاه فعالان صنفی باید علنی باشد”

چندی پیش رییس قوه قضاییه در حساب توییتر خود نوشت که مردم نظرات خود در مورد نحوه دادرسی پرونده های قضایی را بنویسند.

این موضوع باعث شد تا جمعی از معلمان طی نامه سرگشاده بتاریخ 15تیرماه اعلام کنند: “دادگاه فعالان صنفی باید علنی باشد” و قانونی بودن احکام صادره را زیر سوال بردند.

متن کامل نامه معلمان به همراه اسامی امضاکنندگان اولیه را بخوانید:

ریاست قوه قضائیه، آقای رئیسی

سلام

احتراماً

شما در توئیتی از مردم درخواست کردید انتقادات و پیشنهادات خود در مورد روند دادرسی را با شما در میان بگذارند.

در این کوتاه سخن قصد نقد قوه قضائیه را نداریم زیرا آنچه در این سالها بر جامعه فرهنگیان رفته، جز ستم و ظلم آشکار چیز دیگری نام ندارد.

ما امضاکنندگان این نامه همچون قاطبه معلمان معتقدیم احکام قضایی علیه فعالان صنفی معلمان تاکنون در یک روند دادرسی ناعادلانه صادر شده و این احکام را ظالمانه و غیر قانونی می دانیم بطوری که آزادی معلمان زندانی یک مطالبه غیرقابل معامله برای جنبش معلمان ایران است.

عزیزان ما در حالی بخاطر فعالیت صنفی و آموزشی قانونی و مسالمت آمیز و دفاع از حق تحصیل رایگان و عادلانه کودکان در زندان هستند که برخی دزدان و اختلاسگران که امنیت جامعه را بر هم زده اند آزاد و بر مسند قدرتند اما ضابطان قضایی اتهام فعالان صنفی معلمان را بصورت غیرقانونی امنیتی اعلام می کنند تا مانع از برگزاری دادگاه علنی و دادرسی عادلانه گردند.

ما خواهان برگزاری دادگاه فعالان صنفی معلمان بصورت علنی و با حضور هیات منصفه هستیم تاحقیقت بر همگان روشن شود. پس شایسته آن است که پرونده

معلمان زندانی را مورد اعاده دادرسی قرار داده و دادگاه را علنی برگزار نمایید.

از آنجا که نامه نگاری با شما در روند اداری مشمول مرور زمان می شود لذا این نامه را بطور سرگشاده منتشر می نمایم تا عیار راستی و صداقت شما بر همگان آشکار گردد.

۱۵ تیرماه ۱۳۹۸

امضاکنندگان اولیه :

۱-محسن عمرانی

۲-بهنام محمدی

۳-شعبان محمدی

۴-صلاح الدین سرخی

۵-سارا سیاهپور

۶-نسرین بهمن پور

۷-مریم حق شناس

۸-ژیلا خیر

۹-ادیب قادری

۱۰-معصومه انتظاری

۱۱-محمد رسول سرخی

۱۲- صلاح آزادی

۱۳-حمیده منوچهری

۱۴-آوات رضوی

۱۵-آتوسا شهریاری

۱۶-پروین اسفندیاری

۱۷-منصوره عرفانیان

۱۸-اصغر امیرزادگان

۱۹-رضا حکیم الهی

۲۰-تورج گورکانی

۲۱-فاطمه بهمنی

۲۲-محمد کرد

۲۳-مرضیه طلائی

۲۴-شبنم بهارفر

۲۵-موسی علایی

۲۶-محمد دعاچی

۲۷-انور فرج زاده

۲۸-جعفر ابراهیمی

۲۹-محمود صدیقی پور

۳۰-منوچهر آقا بیگی

۳۱-صدیقه پاک ضمیر

۳۲-تهماسب سهرابی

۳۲-هنگامه احمدی

۳۳-رحمان عابدینی

۳۴-فرزانه داودپور

۳۵-منوچهر اکبری

۳۶-قاسم فلاح

۳۷-محبوبه فرح زادی

۳۸-منصوره فرح زادی

۳۹-عنایت وثوقی

۴۰-موسی الرضا جلیلی جشن آباد

۴۱-غلامرضا احمدی

۴۲-احمد حیدری

۴۳-فاطمه قراخانلو

۴۴-منصوره خسرو شاهی

۴۵-سوسن طاهری

۴۶-مرتضی الیاسی

۴۷-داود بایسته

۴۸-رحیم امیری

۴۹-منیژه فروزنده

۵۰- وحید میرشکار

۵۱-محمد رضا رمضانزاده

۵۲-فاطمه مرادی

۵۳-احسان الیاسی

۵۴-عبدالله صیادی

۵۵-یوسف رفاهییت

۵۶-جواد لعل محمدی

۵۷-مریم حدادی

۵۸-مریم رنود

۵۹-طاهره حق شناس

۶۰-فیروزه عالی نژاد

۶۱-مریم زیرک

۶۲-محمود مژدهی

۶۳-فائزه الماسی

۶۴-میلاد خورشیدی

۶۵-تحسین مصطفی

۶۶-مجید کریمی

۶۷-حمدی کوثری

۶۸-شهناز هاشمی

۶۹-پری بهمنی

۷۰-رسول کارگر

۷۱-فاطمه عزیزی

۷۲-محمد جواد حسامی فر

۷۳-بهمن خدایار

۷۴- لیلا ملکی

۷۵-شیرین نیک سیرت

۷۶- مهدی طاهرخانی

٧٧- بهزاد قوامی

٧٨- علی رضوانی

٧٩- محسن محمدپور

۸۰-ثریا نور

۸۱-مرضیه ساقی

۸۲-منصور میرزایی

۸۳-محمد رضا بهنام نژاد

۸۴-هدایت جعفر نژاد

۸۵-مهدی سعیدی

۸۶-رضا مسلمی

۸۷-علی بوژمهرانی

۸۸-جهان بهاروند

۸۹-فاطمه لطیف

۹۰-فاطمه فینی زاده

۹۱-اسکندر لطفی

برگرفته ازکانال تلگرام حقوق معلم و کارگر

*پایان موقتی اعتصاب و اعتراضات دامنه دارکارگران خط و ابنیه فنی راه‌آهن ناحیه زاگرس+ درپی وعده پرداخت بخشی از مطالباتشان

کارگران خط و ابنیه فنی راه‌آهن ناحیه زاگرس درپی وعده پرداخت بخشی از مطالباتشان به اعتصاب واعتراضات دامنه دارشان موقتا خاتمه دادند وبرسرکارشان برگشتند.

این کارگران طی روزهای 11 ،12 و15تیرماه  دراعتراض به عدم پرداخت 2ماه حقوق وحق بیمه دست از کارکشیده وتجمعاتی مقابل ایستگاه اندیمشک و درمسیر ریلی تهران – اندیمشک برپاکرده بودند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،بدنبال وعده مسئولان شرکت پیمانکاری تراورس مبنی بر پرداخت بخشی از مطالباتشان درروزهای آینده به اعتصاب واعتراضات دامنه دارشان بطورموقتی خاتمه دادند و وبرسرکارشان برگشتند.

+اعتصاب وتجمع کارگران خط و ابنیه فنی راه‌آهن ناحیه زاگرس درمسیر ریلی تهران - اندیمشک

روز شنبه 15تیر، کارگران خط و ابنیه فنی راه‌آهن ناحیه زاگرس دراعتراض به عدم پرداخت 2ماه حقوق وحق بیمه دست از کارکشیدند وبا تجمع درمسیر ریلی تهران - اندیمشک وجلوگیری از تردد قطار،اعتراضشان رابنمایش گذاشتند.

برپایه گزارشات رسانه ای شده،این کارگران که تحت مسئولیت شرکت تراورس درمنطقه شوشتر و هفت تپه تا تنگ هفت به عنوان نگهدارنده و تعمیرات مشغول کارند دو ماه حقوق وحق بیمه شان پرداخت نشده است.

این کارگران با اشاره به عدم پرداخت بموقع حقوق و  وضعیت نامشخص شغلیشان طی چند سال گذشته،افزودند: نسبت به واگذاری به بخش خصوصی اعتراض دارند.

آنها درادامه گفتند:بخش‌های زیربنایی همچون امور تعمیر و نگهداری راه‌آهن قابل واگذاری نیستند و اساسا باید منابع  مالی نگهداری از آن از بودجه جاری راه آهن تامین شود.

کارگران خطوط ابنیه راه‌آهن زاگرس در خاتمه  یادآور شدند: هفته گذشته نیز به دلیل بی‌توجهی‌ کارفرما نسبت به مشکلاتشان، اعتراضی مشابهی را انجام دادند.

*اعتراض کارگزاران مخابرات روستایی نسبت به ادامه کارشکنی شرکت مخابرات دراجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل

کارگزاران مخابرات روستایی اعتراضشان را نسبت به ادامه کارشکنی شرکت مخابرات دراجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل رسانه ای کردند.

نمایندگان کارگزاران مخابرات روستایی در رابطه با وضعیت مطالباتشان به خبرنگار رسانه ای گفتند: «طرح طبقه‌بندی مشاغل کارگزاران مخابرات روستایی» یکی از سه آرای اخیر دیوان عدالت اداری در خصوص کارگزاران است که در اسفند ماه سال گذشته صادر، قطعی و ابلاغ شده است ولی شرکت مخابرات ایران هنوز آن را اجرایی و عملی نکرده است.

آنها ادامه دادند: رای طرح طبقه‌بندی مشاغل کارگزاران مخابرات روستایی که ظرف مدت ۲۰ روز توسط شخص رئیس دیوان عدالت اداری یا ۱۰ نفر از قضات قابل اعتراض بوده است، در مهلت مقرر هیچگونه اعتراضی از طرف شرکت مخابرات نداشته است؛ حال بعد از گذشت سه ماه از قطعیت رای، اعلام شده است  که درصدد شکستن رای هستند و درخواست اعتراض نموده‌اند درحالی‌که با توجه پیگیری‌هایی که از سطوح بالای دیوان انجام شده نه هیچگونه اعتراضی ثبت شده و مهلتی برای انجام این کار وجود ندارد.

به گفته آنها، دیوان عدالت اداری رای مذبور را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال کرده است و جهت استناد به آن در محاکم هیئت‌های حل اختلاف در استان‌ها نیز آن را به کل کشور ابلاغ نموده است.

آنها افزودند: تعهداتی هست که شرکت مخابرات آنها را برعهده گرفته و ذیل صورتجلسه‌ها را امضا کرده است به طور مثال در مورخه ۲ اردیبهشت سال جاری در جلسه‌ای با نمایندگان مجلس شورای اسلامی،  معاون وزیر کار، معاون وزیر ارتباطات و نمایندگان کارگزاران امضا کرده است که طرح طبقه‌بندی کارگزاران را به درستی و بزودی اجرا خواهد کرد درحالیکه تاکنون از اجرای آن استنکاف ورزیده است. 

نمایندگان کارگزاران مخابرات روستایی سراسر کشور معتقدند بهتر است که شرکت مخابرات نسبت به رای دیوان تمکین نموده و با اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل کارگزاران، به این کش و قوس‌های غیرضروری برای همیشه پایان دهد و در جهت بهبود معاش کارگزاران زحمتکش روستایی بربیاید.

*اعتراض کارگران پالایشگاه نهم در فاز 12 پارس جنوبی نسبت به عدم پرداخت 2سال عیدی،سنوات وحق کمپ هزارکارگر پس از 5ماه خاتمه کار با پیمانکار قبلی

هزارکارگر پالایشگاه نهم  واقع در فاز 12 پارس جنوبی شهرستان کنگان اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت دو سال عیدی،سنوات وحق کمپ پس از 5ماه خاتمه کار با پیمانکار قبلی،پرداخت نشده است.

جمعی از کارگران پیمانکاری فاز 12 پارس جنوبی که در پالایشگاه نهم کار می‌کنند به خبرنگار رسانه ای گفتند:الان پنج ماه است که با پیمانکار جدید کار می‌کنیم اما خبری از دو سال عیدی، سنوات و حق کمپ شرکت قبلی نیست.

آنها از تاخیر پنج ماهه انتقاد دارند و می‌گویند: تا چه زمانی باید منتظر دریافت مطالبات خود بمانیم؟ ما حدود هزار نفر کارگر هستیم که در پالایشگاه نهم مشغول به کاریم؛ اینکه به عنوان کارگر پیمانکاری همیشه حقوقمان را با تاخیر می‌گیریم، بماند، حالا پنج ماه تمام است که منتظریم پیمانکاری که کارش تمام شده و رفته، مطالبات ما را بپردازند.

*بعد از گذشت دوازده سال هنوز مساعده پرداخت نیمه ماه به کارگران ورانندگان شرکت واحد همان ۵۰هزارتومان درنیمه ماه میباشد

با توجه به افزایش حقوق ها که درطی این دوازده سال گذشته فقط درشرکت واحد ۲۵برابر دستمزد کارگران ، به دلیل ازبین رفتن ارزش پول ملی و فاصله دستمزد با هزینه های زندگی افزایش داشته است . متاسفانه مبلغ مساعده ، همان بخشی ازحقوق که درنیمه ماه به کارگران پرداخت میکنند هیچگونه افزایشی نداشته است. هرچند این مساعده ازحقوق کارگران درآخر ماه کسر میشود ودرفیش حقوقی محاسبه می گردد.

 اما به دلیل سودی که بانک ها بطور روز شمار به سپرده ها میدهند‌که درسقف ۸۰۰۰پرسنل ، قطعا سود زیادی درماه به حساب شرکت واحد واریز میشود و گویا مدیرعامل شرکت واحد به دلیل عدم مشکلات مالی شخصی،  درسالهای گذشته اقدامی برای افزایش مساعده برای کارگران انجام می دادند  و این بهانه که اگر مساعده بیشتر شود کارگران درآخر ماه کم می آورند مردود است، لذا هرکارگری که نیاز دارد میتواند برداشت کند وبرای آنهایی که اوسط ماه نیاز به برداشت ندارند درحسابشان محفوظ خواهد ماند و اگر قراراست سودی عاید شود چه بهتر درجیب کارگر رود.

باتوجه به درخواست های کارگران ورانندگان برای افزایش مساعده نیمه ماه،  مدیریت برای سود بیشتر از جیب کارگران،  هیچ توجهی به افزایش مساعده نیمه ماه نداشته است .

باردیگر به مدیرعامل شرکت واحد تاکید میکنیم بجای درنظر گرفتن منافع مالی شهرداری وخوش خدمتی برای روسای بالا دستی ، کمی هم به فکر رفاه ومعیشت  رانندگان وکارگران شرکت واحد باشید.

میانگین حقوق دریافتی هرراننده با اضافه کار درماه بین ۴تا۵میلیون تومان است که متاسفانه مبلغ پرداختی درنیمه هرماه ۵۰هزارتومان ، این نشانگر بی تدبیری وبی توجهی  مدیریت شرکت واحد نسبت به مطالبات معیشتی کارگران است.

برگرفته از کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

*در حاشیه بازگشت بکار170کارگراخراجی منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی درآستانه انتخابات مجلس

اگر نمایندگان مجلس توانا هستند که مشکلات عدیده مردم از جمله اشتغال جوانان را فراهم کنند، چرا فقط در این ماه‌های منتهی به انتخابات آستین‌های خود را بالا زده از هم سبقت می‌گیرند؟

به گزارش 16تیریک منبع خبری محلی، در ماه‌های گذشته حدود 170کارگردر سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی از کار اخراج شدند.

این اتفاق باعث به وجود آمدن اعتراضات فراوانی از سوی کارگران واهالی منطقه شد.چرا که در یک شب رزق ۱۷۰ خانواده قطع شد!

با ورود وپیگیری های مدیرعامل جدید این منطقه ویژه اقتصادی، آب رفته به جوی بازگشت و این تعداد بالای کارگر اخراجی به کار خود بازگشتند.

این اتفاق باعث شد که نمایندگان مجلس ازبوشهر در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی از یکدیگر سبقت گرفته و هر کسی این مسئله را به نام خود تمام کند.

فضای مجازی بوشهر پر و فراوان است از بیانیه‌های متعدد و گل و بلبل برخی از نمایندگان که با افتخار و عزت برگشت این کارگران خدوم و پرکار را به نام خود ثبت کرده‌اند.

این اظهارات و اقدامات در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی رنگ و بوی دیگری دارد، البته مردم آگاه هستند و دیگر این اقدامات برای مردم رنگی ندارد.

در اینجا نگارنده ازاین نمایندگان  مجلس دو سوال مهم، اساسی و به جا دارد.

اول : اگر در این مدت کوتاه 170کارگر به کار مشغول شدند و این اشتغال حاصل همت و پیگیری‌ها نمایندگان مجلس بود، چرا پیش از این (که حال و هوای انتخابات نبود) زمانی که جوانان مستعد و توانا به نمایندگان خود برای اشتغال مراجعه می‌کردند، نمایندگان در پاسخ عنوان می‌کردند که دستشان خالی است و نمی‌توانند این آرزو جوانان را برآورده کنند.

استدلال این حرف‌ها هم این بود که چون قدرت اجرایی ندارند، نمی‌توانند اشتغال و معیشت جوانان زجردیده بوشهری را فراهم کنند.

اگر این همت و پیگیری‌های مکرر در سالیان قبل بود، چه تعداد جوانان مستعد و تحصیل کرده بوشهری وارد عرصه اشتغال و فعالیت و تولید می‌شدند، آیا این اقدام‌ها در آستانه انتخابات منظور خاص و متفاوتی ندارند؟؟!!

دوم: اگر این اقدام (بازگشت کارگران به کار) اثر پیگیری‌های نمایندگان نبود، پس اصرار بر این همه سبقت در به نام زدن این اقدام چیست؟

نتیجه…

اگر این نمایندگان توانا هستند که مشکلات عدیده مردم از جمله اشتغال جوانان را فراهم کنند، چرا فقط در این ماه‌های منتهی به انتخابات آستین‌های خود را بالا زده و از هم سبقت می‌گیرند.

اما اگر توانا نیستند، پس چرا در مسند و کرسی مهم مجلس شورای اسلامی نشسته اند.

*رنج کارگران ایرانی از مصدومیت و مرگ ومیر ناشی از حوادث کار

آمارهای متناقض وزارت کار و پزشکی قانونی

پانته‌آ بهرامی  یک شنبه 16 تیر 1398 برابر با 7 ژوئیه 2019

حوادث کار در ایران روزانه جان ده‌ها کارگر را می‌گیرد. در ۸۰روز اول سال جاری، ۹۹نفر جان خود را ازدست داده‌اند، یعنی در هر روز بیش از یک نفر. این تنها آماری است که فعالان کارگری آن‌را جمع‌آوری کرده و رسانه ای شده است.

گذشته از کمبود آموزش، نظارت، وسایل ایمنی و بهداشتی که ازعوامل حوادث کار محسوب می‌شود، موارد دیگری همچون نداشتن امنیت شغلی، عدم تمرکز کارگران به علت پرداخت نشدن حقوق آنان در موعد درست و معین، اضافه‌کاری و داشتن دو یا سه شغل برای جبران شرایط بد اقتصادی، را نیز باید به این عوامل افزود. افزون بر آن، آمارهای متناقض دولتی نیز امر برنامه‌ریزی برای جلوگیری از حوادث کار را مشکل می‌کند.

علاوه بر آن، کارگرانی که مشمول قانون کار نیستند، از آمارهای دولتی حوادث و مرگ و میر ناشی از کار حذف می‌شوند. برای مثال، کلیه کارگاه‌های کوچک زیر ده نفر درایران بر طبق ماده ۱۹۱قانون کار، مشمول آن قانون نمی‌شوند. کارگران ساختمانی روزمزد نیز مشمول قانون کار نمی‌شوند. در اردیبهشت ۹۸خبرگزاری ایرنا از قول نایب رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، اعلام کرد: «سه میلیون و ۵۰۰هزار کارگر زیرزمینی با حداقل دستمزد و بدون بیمه در کشور وجود دارد. گسترش قانون موقت به این معضل دامن زده است. کارگران زیرزمینی نه تنها ثبت نشده‌اند، بلکه از نظارت بیمه و حداقل دستمزد معافند». بنابراین، خیل عظیمی از کارگرانی که مشمول قانون کار نیستند، از آمارهای حوادث ناشی از کار وزارت کار حذف می‌شوند.

آمارهای رسمی چه می‌گویند

سه سازمان به‌طور رسمی در پیوند با حوادث کار آمار می‌دهند. این سازمان‌ها عبارتند از وزارت کار، سازمان تامین اجتماعی، و پزشکی قانونی کشور. براساس ویژه نامه روز جهانی کار وکارگر که امسال به مناسبت روز جهانی کارگر از سوی مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار منتشرشده است، ۶۷۸نفر در سال۱۳۹۷جان خود را در حوادث کاری از دست داده‌اند.

البته این آمار کلیه کارگرانی را که در وزارت کار ثبت نشده‌اند یا خانواده‌هاشان از کارفرما شکایت نکرده‌اند، در برنمی‌گیرد. در مجموع، ۹۷درصد حوادث کاری به مردان مربوط می‌شود و ۳درصد در پیوند با زنان کارگر است. افزون برآن، ۹نفر از افراد مصدوم زیر ۱۴سال بوده‌اند. این درحالی است که این افراد نمی‌توانند بیمه شوند، زیرا براساس ماده۷۹ قانونکار، به‌کار گماردن افراد کمتراز۱۵سال تمام نیزممنوع است. در این آمار، استان زنجان پرحادثه‌ترین، و استان گلستان کم‌حادثه‌ترین مناطق اعلام شده است وهمچنین ۷۹ درصد کارگران مصدوم متاهل بوده‌اند.

بنابراین، وقوع حوادث خانواده‌های کارگران را نیز درگیر می‌کند. براساس آمار وزارت کار، در ایران حدود ۱۴میلیون نفر نیروی کار وجود دارد و این رقم تنها شامل نیروی کار ثبت شده دروزارت کار است و کل نیروی کار کشور را در برنمی گیرد.

آمارهای متناقض دولتی

سازمان پزشکی قانونی درسال ۷۹، مرگ ومیر ناشی از حوادث کاری در استان تهران را ۴۲۴ نفر اعلام کرده است که نسبت به سال ۹۶ افزایشی ۵ درصدی را نشان می‌دهد. ولی در ویژه‌نامه وزارت کار، رقم مرگ ومیر درهمان سال ۱۷۹ اعلام شده است. این تناقض آماری هرساله اتفاق می‌افتد. در سال ۹۶ وزارت کار اعلام کرد که ۸۴۳ کارگر جان‌شان را ازدست داده‌اند، در حالی‌که پزشکی قانونی کشور، ۱۶۷۵مرگ ومیر را به ‌دلیل حوادث کار اعلام کرده بود.

گزارش ویژه وزارت کار مدعی است که در سال ۹۶ کل حوادث کار ۹۹۹۶ بوده است. اما سازمان تامین اجتماعی، کل حوادث کار را درایران ۱۸هزار و ۸۷۶ نفر، یعنی دو برابر وزارت کار اعلام کرده بود. اداره کل بازرسی وزارت کار در همان سال، تعداد حوادث کاری را ۱۰۶۹۷ اعلام کرده است.

معیارهای ثبت حوادث کار چیست؟

آمار وزارت کار همواره کمتر از پزشکی قانونی است، زیرا وزارت کار زمانی حوادث کار و اتفاقات کار منجر به مرگ را ثبت می‌کند که کارگر قربانی در وزارت کار ثبت شده باشد، یعنی مشمول قانون کار باشد.

علاوه بر آن، حتی اگر کارگر ثبت باشد ولی خودش شکایت نکند یا در صورت مرگ کارگر بازماندگان وی شکایت نکنند، در آمار حوادث کار وزارت کار گنجانده نمی‌شود. بسیاری از این آمارها برای ارائه به سازمان‌های بین المللی و نشان دادن بهبود وضعیت کار درایران منتشر می‌شود. علیرضا نوایی، فعال کارگری، می‌گوید: «آمار پزشکی قانونی باورپذیرتر از وزارت کار است، زیرا برای کفن ودفن در شهرهای بزرگ مثل تهران، باید از پزشکی قانونی اجازه گرفت وعلت فوت در

آمار آنها ذکر می‌گردد. اما حتی این آمار (میزان) مرگ و میر کارگران در روستاهای دورافتاده را دربرنمی گیرد».

همه حوادث کار نه رسانه‌ای می‌شود ونه در آمارها قرار می‌گیرد و به این آمار باید حوادث کاری کول‌بران در کردستان، و همچنین حوادثی که در کارگاه‌های کوچک و پراکنده اتفاق می‌افتد و کارگرانی را نیز که توسط نیروهای انتظامی به‌خاطر اعتراض و اعتصاب مصدوم می‌شوند، افزود.

علل سوانح کاری

کمبود آموزش، نظارت، وسایل ایمنی و بهداشت، مهمترین عوامل حوادث کاری محسوب می‌شوند. حوادث ساختمانی با حدود ۲میلیون کارگر که در آن  زمینه مشغول به کار هستند، بیش از نیمی ازحوادث کار را تشکیل می‌دهد. برای مثال، سقوط از ارتقاع و اصابت سر کارگران با اجسام سخت، از حوادث رایج در آن زمینه است. این حوادث  می‌تواند با داشتن وسایل ایمنی مثل کلاه‌های ایمنی، کمربند ایمنی، دستکش و کفش ایمنی، آسیب‌پذیری کارگران را کمتر کند. علیرضا نوایی می‌گوید: «کلاه‌های ایمنی استاندارد تاریخ مصرفی بین ۴ تا ۵ سال دارد که پس از آن باید با کلاه‌های جدید جایگزین شود». افزون بر آن دولت بر موضوع نظارت از سوی بازرسان وزارت کار و کارشناسان بهداشت حرفه‌ای، حتی در چارچوب خود وزارت کار، بی‌توجه است.

بسیاری از کارگران ساختمانی و کارگران مهاجر، مشمول قانون کار نمی‌شوند. علیرضا نوایی تاکید می‌کند که کارفرماها برای سودجویی، وسایل ایمنی کار تهیه نمی‌کنند. برای مثال، داربست‌های ساختمانی بسیار نازل و بی‌کیفیت است. ضریب اتفاق حادثه کاری برای کارگری که مجبور است اضافه‌کاری کند یا شغل دوم و سوم داشته باشد، به‌مراتب افزایش می‌یابد. کارگری که امنیت شغلی ندارد یا دستمزدش به تعویق می‌افتد، نمی‌تواند با تمرکز کار کند. در مواردی کارفرمایان وعده‌هایی می‌دهند تا کارگران را از شکایت منصرف کنند. او اضافه می‌کند: «بنابراین به آمارها نمی‌توان اعتماد کرد. نکته مهم آن است که تعداد کارگرانی که براساس بیماری‌های شغلی جان‌شان را ازدست می‌دهند، ۶ برابر کارگرانی است که به‌خاطر حوادث کاری جان خود را از دست می‌دهند».

نبود اتحادیه‌های کارگری مستقل برای نظارت بر محیط کار

کارگران در ایران نمی‌توانند تشکل‌های مستقل خود را داشته باشند، درنتیجه از مطالبات حداقلی و ظرفیت‌های قانونی خود وزارت کار نیز نمی‌توانند به‌طورکامل استفاده کنند. سازمان تامین اجتماعی ۴ مورد را برای «ازکارافتادگی» درنظر گرفته است. بر اساس قانون تامین اجتماعی و کمیسیون پزشکی، اگر حادثه کاری شامل بیش از ۶۶ درصد ازکارافتادگی کارگر شود او می‌تواند از مستمری ازکارافتادگی کلی استفاده کند. بر أساس مورد دوم،  اگر کارگری بر اثر حادثه کاری ۳۳ تا ۶۶ درصد توانایی خود را ازدست بدهد، از ازکارافتادگی جزیی بهره‌مند می‌شود و به نسبت میزان درصد ازکارافتادگی، از مستمری برخوردار می‌گردد.

حتی در قانون اشاره شده است که اگر کارگر مصدوم نیاز به استراحت پزشکی داشته باشد، سازمان تامین اجتماعی باید حقوق او را به‌عنوان غرامت دستمزد ایام بیکاری پرداخت کند.  مورد سوم، نقض عضو است که طبق آن، کارگر از غرامت نقص عضو برخوردار می‌شود و یک‌جا به او پرداخت می‌شود. در پیوند با مورد چهارم، حتی در قانون به موضوع فوت بر اثر حادثه کاری نیز اشاره شده است که  بر أساس آن، بازماندگان از مستمری برخودار خواهند شد.

البته رعایت این موارد به رابطه بین کارگر و کارفرما مرتبط است و اگر حادثه تقصیر کارگر نباشد، می‌توان به آن‌ها استناد کرد و از این ظرفیت‌ها و حداقل‌های قانون کار باید استفاده کرد. البته باید اضافه شود که از برخی از کارگران تعهد می‌گیرند که درصورت بروز هر حادثه‌ای، خود کارگران مقصر شناخته شوند. در پایان، باید به نیاز و نقش تشکل‌های مستقل کارگری اشاره کرد که سال‌هاست کارگران ایران برای آن تلاش می‌کنند، ضرب و شتم می‌شوند و به زندان می‌افتند. تامین همین حداقل حقوق ظرفیت‌های قانونی، با تشکیل و پی‌گیری چنین اتحادیه‌های مستقلی میسر است.

*کشته وزخمی شدن 3کارگر کارخانه معدن سرمک ملایردر حادثه انفجارگاز

در حادثه انفجارگاز کارخانه معدن سرمک ملایر2کارگرجان باختند ویک کارگر مصدوم وبه بیمارستان منتقل شد.

رئیس هلال احمر ملایر با اشاره به جان باختن دوکارگر در معدن سرمک ملایرافزود: انفجار گاز طبیعی در محوطه کارخانه معدن سرمک ملایر دو نفر کشته و یک نفر مجروح در پی داشت.

حسن آبخوگفت: این حادثه معدنی نبوده و درون معدن اتفاق نیفتاده بلکه در محوطه کارخانه گاز منتشر شده و متأسفانه بر اثر انفجار، این حادثه تلخ رخ داده است.

وی گفت: فرد مجروح نیز به بیمارستان منتقل شده است.

یادآوری:شركت معادن سرمك در سال 1351 با هدف اوليه استخراج و فرآوری سرب و آهن  در معدن آهنگران واقع در شهرستان ملاير تأسيس شد. همچنين با تاسيس كارخانه فرآوري مواد معدني(فلوتاسيون) در محل معدن (آهنگران)، انجام عمليات فرآوري و تولید كنسانتره سرب بر روي مواد اولیه سرب استخراج شده از معدن فوق و همچنين خاك سرب و روي معدن تکیه اراک انجام مي شود.

*جان باختن یک کارگر اداره آب و فاضلاب ساوه حین کاردر حادثه ریزش آوار

عصر روزشنبه 15تیر، یک کارگر اداره آب و فاضلاب ساوه حین کار، به علت ريزش كانال و گرفتار شدن در زير آوار در يكي از خيابان های شهر ساوه جان باخت.

*جان باختن یک کارگر 33ساله درتربت جام براثر ریزش دیوار

روز یکشنبه 16تیر،یک کارگرساختمانی حین کاردر یکی از محلات شهر تربت جام موجب براثر ریزش دیوار وگرفتارشدن زیر آوار آجر و سیمان مجروح وبه بیمارستان منتقل شد وبدلیل شدت جراحات وارده جانش را ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر جوان درشیراز براثر سقوط از داربست

یک کارگر جوان حین کار درساختمانی نیمه کار واقع درخیابن ارم شیراز براثر سقوط از داربست جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com