اخبار و گزارشات کارگری ١١ تیر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
July 03, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١١ تیر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- ادامه اعتراضات آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی کشور نسبت به عدم تبدیل وضعیت ،وعده های توخالی وبرخوردهای قهری مسئولان نهضت سواد آموزی با تجمع مقابل سازمان اداری استخدامی کشور

- اعتصاب  وتجمعات کارگران فضای سبز شاهین‌شهر مقابل فرمانداری شهرستان شاهین‌شهر و میمه دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وکاهش حقوق پس از واگذاری به بخش خصوصی

- اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری سرفاریاب دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه

- تجمع اعتراضی کارگران شهرداری آقاجاری نسبت به عدم پرداخت چند ماه حقوق وحق بیمه

- اعتصاب کارگران اداره آب و فاضلاب شهرستان شادگان دراعتراض به عدم پرداخت 5ماه حقوق و3ماه حق بیمه

- تجمع اعتراضی دستفروشان خیابان ولیعصرنسبت به مسدود کردن ممر درآمدشان مقابل شهرداری ناحیه 1 منطقه 11

- اتهامات وارده به علی نجاتی محکوم است!

- پروین محمدی به دادگاه احضار شد

- دیدار جمعی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد و فعالین کارگری با خانواده آنیشا اسداللهی

- جلسه دادگاه تجدیدنظر پریسا رفیعی و پدرام پذیره برگزار نشد!

- اعتراض پرستاران نسبت به کار رایگان در طرح ملی پایش فشار خون

- تمدید نشدن دفترچه‌  خدمات درمانی کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه بدلیل عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما

- وعده پرداخت حقوق معوقه کارگران کارخانه قند فسا بدنبال راهپیمایی وتجمع اعتراضیشان

- یک کارگر معدن سنگ آهن سنگان بر اثر سقوط قطعه صنعتی بررویش در دم جان باخت

*ادامه اعتراضات آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی کشور نسبت به عدم تبدیل وضعیت ،وعده های توخالی وبرخوردهای قهری مسئولان نهضت سواد آموزی با تجمع مقابل سازمان اداری استخدامی کشور

روز سه شنبه 11تیر،جمعی از آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی کشوردرادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت، وعده های توخالی وبرخوردهای قهری مسئولان نهضت سواد آموزی برای باری دیگر راهی تهران شدند و  دست به تجمع مقابل سازمان اداری استخدامی کشورزدند.

به معلمانی که مقابل سازمان اداری استخدامی تجمع کرده‌اند پیشنهاد صحبت با، ولی الله قنبری معاون فعلی بخش آمار و تامین نیروی انسانی داده‌اند که آن‌ها نپذیرفته‌اند. برخی از این معلمان به دلیل ترس از برخورد قهری، از ورود به خود سازمان هم پرهیز کرده‌اند.

یکی از تجمع کنندگان: مسئولان نهضت سواد آموزی با ما برخورد‌های قهری انجام می‌دهند و در جواب تجمع و اعتراض ما، یا به معلمان کلاس نمی‌دهند یا کلاس‌هایشان را کنسل می‌کنند.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفت: ما معلمان بار‌ها و بار‌ها از شهرستان‌های مختلف و با سختی فراوان به تهران می‌آییم تا مسئولان به مشکلات ما رسیدگی کنند. ما خواهان این هستیم تا قانون تجمیع در رابطه با معلمان نهضت سواد آموزی هم اجرایی شود.

اوافزود: اکنون در استان اصفهان  3300نفر کمبود نیروی معلم وجود دارد. حدود سه ماه قبل اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اعلام کرد با کمبود 16 هزار نیروی معلم مواجه هستیم، اما چند روز قبل در جلسه مجمع نمانیدگان اصفهان، خبر دادند که توانسته‌اند این آمار را کاهش دهند و با بکارگیری نیرو‌های بازنشسته و مربیان خدمات آموزشی این کمبود را به 3 هزار نیرو برسانند. خب اکنون بر چه اساس از میان این 3300نفری که مشمول این قانون هستند، جذب نیرو نمی‌کنند؟

این معلم معترض ادامه داد: بیش از2 سال است که با تجمع‌هایی که در مکان‌های مختلفی از جمله وزارت آموزش و پرورش، مجلس، نهضت سواد آموزی و ... داشتیم خواهان رسیدگی به شرایطی که برای ما ایجاد شده، هستیم. مجلس می‌گوید قانون آن را تصویب کرده‌ایم و توپ اکنون در زمین دولت است. ما برای اینکه دولت این قانون را اجرایی نمی‌کند به کمیسیون اصل 90 هم شکایت کرده‌ایم، اما هیچ جوابی به ما داده نشد.

وی همچنین گفت: مسئولان نهضت سواد آموزی با ما برخورد‌های قهری انجام می‌دهند و در جواب تجمع و اعتراض ما، یا به معلمان کلاس نمی‌دهند یا کلاس‌هایشان را کنسل می‌کنند. هر زمان هم که مقابل وزارتخانه تجمع کردیم ما را به داخل نمازخانه بردند و با وعده‌های تهی ما را آرام کردند. واقعا برای نظام آموزشی کشورمان متاسفیم که مسئولان آن با وعده‌های خیالی، هیچ اقدام عملی برای معلمان و آموزش دهندگان انجام نمی‌دهند.

نماینده معلمان معترض نهضت سوادآموزی گفت: سازمان تمایلی به تبدیل وضعیت نیروهایش ندارد زیرا در صورت تبدیل وضعیت با کمبود نیرو مواجه می‌شود بنابراین آمار و ارقام نیروها را به صورت صحیح اعلام نمی‌کنند. در سازمان امور استخدامی اعلام کردند آقای دهقانی یا جمالی با تجمع کنندگان صحبت می‌کنند، اما هر بار جز وعده‌های پوچ چیزی عاید ما نشد.

 اوافزود: دو هفته قبل با آقای جمالی معاون تامین نیروی انسانی سازمان امور استخدامی صحبت کردیم، اما اکنون به مسئولان حراست اعلام کرده به ما بگویند که من یادم نمی‌آید با کسی صحبتی کرده باشم. مگر می‌شود فردی با 3 نفر و به مدت 2 ساعت صحبت کرده باشد، اما یادش رفته باشد؟ ما اکنون فقط صحبت با آقای انصاری رئیس سازمان استخدامی را می‌پذیریم و می‌خواهیم شرایط مارا مشخص کند، آیا ما تبدیل وضعیت می‌شویم یا نه؟ باید به ما جواب درستی بدهند تا حداقل ما فکری به حال زندگی‌مان بکنیم.

یکی از معترضان نیز گفت: آنها حتی حاضر به گفتگو با سرپرست وزارت آموزش و پروش هم نیستند زیرا ممکن است فرد دیگری به عنوان وزیر انتخاب شود و وعده‌هایی که به آن‌ها داده می‌شود، بی نتیجه بماند.

وی افزود:معلمان بین پاس‌کاری‌های دولت، مجلس، وزارت آموزش و پرورش و سازمان استخدامی هستند و هیچ یک پاسخگوی وضعیتشان نیست؛وزارتخانه می‌گوید باید سازمان استخدامی به ما کد بدهد تا بتوانیم شما را به عنوان نیروی حق التدریس جذب کنیم، زمانی که به سازمان استخدامی می‌رویم می‌گویند دست ما نیست و خود وزارتخانه باید به ما درخواست کد بدهد!

یکی دیگر از معلمان معترض گفت: در ماه رمضان یک جلسه یک ساعته با آقای جمالی داشتیم که در آن زمان رئیس امور آمار و تأمین نیروی انسانی سازمان اداری استخدامی بود، اما باز هم بی‌نتیجه بود. به ما قول پیگیری دادند، اما هنوز خبری نشده است. تا آخر تیر ماه برای جذب فرصت داریم و هنوز هم به وعده‌هایی که داده‌اند عمل نکردند.

گفته می‌شود به معلمانی که مقابل سازمان اداری استخدامی تجمع کرده‌اند پیشنهاد صحبت با، ولی الله قنبری معاون فعلی بخش آمار و تامین نیروی انسانی داده‌اند که آن‌ها نپذیرفته‌اند. برخی از این معلمان به دلیل ترس از برخورد قهری، از ورود به خود سازمان هم پرهیز کرده‌اند.

قابل یادآوری است که، براساس اصلاحیه تبصره 10 ماده 17 تعیین تکلیف معلمان استخدامی، حق التدریسی‌ها و معلمان سواد آموزی، آموزش دهندگانی که تا پایان سال 91 با سازمان نهضت سواد آموزی همکاری داشتند، پس از لازم الاجرا شدن این قانون که در تاریخ 31شهریور ماه سال 96 تصویب و لازم الاجرا و به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد، باید به صورت حق التدریس در وزارت آموزش و پرورش جذب می‌شدند. اما این مسئله به دلایل مختلفی اعم از تعریف نشدن واژه تجمیع در این قانون کماکان در وضعیت معلق قرار دارد.

*اعتصاب  وتجمعات کارگران فضای سبز شاهین‌شهر مقابل فرمانداری شهرستان شاهین‌شهر و میمه دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وکاهش حقوق پس از واگذاری به بخش خصوصی

از روز چهارم تیرماه 98،کارگران فضای سبز شاهین‌شهر دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وکاهش حقوق پس از واگذاری به بخش خصوصی دست از کارکشیدند و روزهای چهارم،پنجم وششم تیرماه، مقابل فرمانداری شهرستان شاهین‌شهر و میمه تجمعاتی برپاداشتند.

 کارگران فضای سبز شاهین‌شهر امروز11تیرماه بدنبال دخالت اداره کار و وعده امنیت شغلی وعدم کاهش حقوق به اعتصابشان خاتمه دادند وبرسرکارشان بازگشتند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 11تیر،تعدادی از کارگران فضای سبز شاهین‌شهر در اعتراض به آنچه لغو قرارداد با شرکت پسماند و بازیافت شاهین‌شهر و واگذاری به بخش خصوصی و پیمانکار اعلام می‌کردند، از روز 5 شنبه گذشته مقابل فرمانداری تجمع می‌کنند. این کارگران از حذف ردیف‌های حقوق خود در قرارداد پیشنهادی شرکت پیمانکار و کاهش حدود یک میلیون تومانی حقوق خود نسبت به سال قبل گلایه دارند.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان شاهین‌شهر و میمه در خصوص تجمع کارگران شرکت مدیریت پسماند، گفت: تجمع در روزهای چهارم، پنجم و ششم تیر بوده است، شرکت مدیریت پسماند متعلق به شهرداری‌های شاهین‌شهر و میمه، خمینی‌شهر و برخوار است که چند سال قبل مقرر شد هر کدام بر اساس پولی که دادند یک شرکت واحد به نام شرکت مدیریت پسماند شهرداری‌های شاهین‌شهر، میمه، خمینی‌شهر و برخوار تشکیل دهند که شهرداری شاهین‌شهر 41 درصد از سهم این شرکت را دارد.

وی افزود: اساس‌نامه‌ای که این شرکت داشته است در ابتدا در مورد بازیافت زباله و تفکیک آن و پردازش زباله بوده است و اما بعد اساس‌نامه را تغییر دادند و روی بحث تأمین نیروی انسانی و فضای سبز تمرکز کردند. اخیراً سازمان بازرسی کل کشور- شعبه اصفهان با توجه به بازدید از شهرداری شاهین‌شهر این ایراد را مطرح کرده که شرکت مدیریت پسماند فقط باید در زمینه پسماند کار کند و نباید در خصوص نیروی انسانی و فضای سبز فعالیت کند.

وی ادامه داد: ایراد دیگری که سازمان بازرسی گرفته این است که شهرداری شاهین‌شهر هر سال بر اساس تورم، حقوق کارگران را افزایش می‌داده که کار درستی نبوده است و باید شهرداری مناقصه انجام دهد و بخش‌هایی را که دارد بر اساس مناقصه به شرکت‌ها واگذار کند.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان شاهین شهر و میمه، گفت: طبق جلسات برگزار شده نظر فرماندار بر این بود که از سازمان بازرسی استعلام شود و این سازمان اگر ایرادی دارد بیان کند و سازمان بازرسی بر اساس نامه‌ای که به فرمانداری و شهرداری شاهین‌شهر فرستاد، اعلام کرد حتماً باید مناقصه انجام شود.

وی تصریح کرد: به هر حال هر شرکتی که در مناقصه برنده شود موظف است طرح طبقه‌بندی مشاغل را اجرا کرده و حقوق و مزایای کارگران را بر طبق قانون پرداخت کند. مثلاً کارگری که 10 سال سابقه دارد این‌گونه نیست که وقتی با این شرکت قرارداد ببندد صفر کیلومتر محسوب شود. چنین کارگری باید سابقه‌اش 11 سال محسوب شود و کل مزایای او نیز همین امسال پرداخت شود. اداره کار موظف شده است که بر این موارد نظارت دقیق کند تا حق کارگران ضایع نشود.

وی خاطرنشان کرد: بحث بیکاری این کارگران مطرح نیست و امروز سر کار خود برگشته‌اند. 200 کارگر در این بخش مشغول کار هستند که به آنان اطمینان خاطر داده شد امنیت شغلی‌شان پابرجاست و حقوق‌شان بر اساس سنوات‌شان پرداخت می‌شود.

*اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری سرفاریاب دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه

روز سه شنبه 11تیرماه، کارگران شهرداری سرفاریاب شهری درشهرستان چرام استان کهگیلویه وبویراحمد،دراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه دست از کارکشیدند ودر محوطه محل کارشان اجتماع کردند.

یکی از کارگران معترض به خبرنگار یک رسانه محلی گفت : هدف از این تجمع اعتراضی عدم پرداخت مطالبات خود از طرف شهرداری است.

وی گفت : حقوق به مدت چهارماه  پرداخت نشده است ،بیمه کارکنان رسمی وکارگران  واریز نشده است که حالا دفتر چه ها فاقد اعتبار است و هر کسی بیمار شود دفترچه وی مهر نمی خورد.

این معترض افزود : باتوجه به ناهماهنگی بین شهرداروامورمالی و اینگونه که پیگیری  شده چندان امیدی به پرداخت این مطالبات نیست.

ایشان ادامه داد:این عدم ناهماهنگی هاباعث معوقات وهمچنین سردرگمی ارباب رجوع هابرای مطالبات شده است.

وی می گوید این معترضان خواستار ورود استانداروبازرسان  به موضوع شده اند.

البته عده ای ازمعترضان می گویند شورانسبت به این مشکلات علی رغم اطلاع که دارندبی توجه هستند.

*تجمع اعتراضی کارگران شهرداری آقاجاری نسبت به عدم پرداخت چند ماه حقوق وحق بیمه

روز دوشنبه 10تیرماه، کارگران شهرداری آقاجاری برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت چند ماه حقوق وحق بیمه دست به تجمع مقابل ساختمان این شهرداری زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: از فروردین ماه سال جاری، مطالبات مزدی آنها به تاخیر افتاده و البته آنها بخشی از طلب خود را به صورت علی‌الحساب دریافت کرده‌اند.

این کارگران افزودند علاوه برعدم پرداخت حدوی 3ماه حقوقشان،حق بیمه کارگران نیز به تامین اجتماعی بطور کامل پرداخت نشده است.

آنها گفتند: در منطقه‌ای نفت‌خیز و ثروتمند با شرایط سخت، مشغول خدمت‌رسانی به شهرورندان هستیم اما مسئولان شهری آقاجاری فکری به حال ما نمی‌کنند.

*اعتصاب کارگران اداره آب و فاضلاب شهرستان شادگان دراعتراض به عدم پرداخت 5ماه حقوق و3ماه حق بیمه

روز سه شنبه 11تیرماه، کارگران اداره آب و فاضلاب شهرستان شادگان دراعتراض به عدم پرداخت 5ماه حقوق و3ماه حق بیمه،دست از کار کشیدند.

یکی از کارگران اداره آب و فاضلاب شادگان به نمایندگی از 70کارگر معترض به خبرنگار رسانه ای گفت: بیش از پنج ماه است حقوق معوقه کارگران و دیگر کارکنان آبفای شادگان پرداخت نشده است.

وی افزود: پرداخت نکردن حقوق معوقه کارگران آب و فاضلاب شادگان موجب شده تا این کارگران برای گذران زندگی خانواده خود از دوستان و آشنایان پول قرض کنند.

یکی دیگر از کارگران معترض این اداره گفت: به دلیل واریز نشدن سه ماه حق بیمه، سازمان تامین اجتماعی دفترچه‌های درمانی کارکنان آب و فاضلاب شادگان را تمدید نمی‌کند و مراکز درمانی نیز حاضر به ارائه خدمات درمانی به این افراد نیستند.

این کارگر آبفای شادگان افزود: باتوجه به شرایط سخت محیط کار در گرمای طاقت فرسای بالای 50 درجه پرداخت به موقع حقوق حق قانونی کارکنان اداره آب و فاضلاب شادگان می‌باشد که این موضوع مورد بی توجهی مسئولان مربوطه قرار گرفته است.

یکی از کارگران پیمانکاری اداره آب و فاضلاب شادگان نیزگفت: کارکنان پیمانکاری این اداره از بهمن ماه پارسال، کارکنان روزمزد از فروردین امسال و رانندگان خودروهای استیجاری 14 ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: وضعیت زندگی بسیار سخت است و تاکنون مسئولان پاسخ روشنی در خصوص پرداخت حقوق اعلام نکرده‌اند.

*تجمع اعتراضی دستفروشان خیابان ولیعصرنسبت به مسدود کردن ممر درآمدشان مقابل شهرداری ناحیه 1 منطقه 11

ظهر روز سه شنبه 11تیرماه،جمعی از دستفروشان خیابان ولیعصربرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به مسدود کردن ممر درآمدشان دست به تجمع مقابل شهرداری ناحیه 1 منطقه 11زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،جمعی از دستفروشان خیابان ولیعصر با استناد به ماده 3 قانون نظام صنفی (رسمیت بخشی واحدهای صنفی سیار) و مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون، ظهر امروز، سه شنبه 11 تیر 98 حوالی ساعت 11:30 تا 12:30، مقابل شهرداری ناحیه 1 منطقه 11 در اعتراض به ممنوعیت دو هفته‌ای بساط‌هایشان تجمع کردند.

بنابهمین گزارش، ممنوعیت کسب‌وکار دستفروشان خیابان ولیعصر از منطقه جمهوری تا زرتشت طی دو هفته گذشته باعث اعتراض دستفروشان این منطقه شد. این ممنوعیت که  عامل جمع‌آوری حدود 3000 بساط شده، دستفروشان معترض را مقابل درب شهرداری ناحیه 1 منطقه 11 کشاند.

هفته گذشته دستفروشان این محدوده در نامه‌ای خطاب به شهردار و شورای شهر تهران+ خواهان بازنگری در طرح انضباط شهری شدند و در این نامه خواستند تا شغل دستفروشی به رسمیت شناخته شود.

اما  نامه معترضان نتیجه‌ای درپی نداشته و وضعیت منع دستفروشی در خیابان ولیعصر، تغییر نکرد. از همین‌رو دستفروشان در تجمعی اعتراض خود را به مدیران شهری اعلام کردند و نمایندگان آن‌ها  برای گفت‌وگو با شهرداری ناحیه، مسئولان شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل و شرکت شهربان به شهرداری رفتند.

دستفروشان در این تجمع، بنری همراه داشتند که با اشاره به ماده 3 قانون نظام صنفی (رسمیت بخشی واحدهای صنفی سیار) و مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون، اعلام می‌کرد که «دستفروشی جرم نیست، شغل ماست»

+ نامه سرگشاده 170 دستفروش خیابان ولیعصر تهران دراعتراض به ازدست دادن ممر درآمدشان

170دستفروش خیابان ولیعصر تهران طی نامه ای سرگشاده خطاب به شورای شهرتهران اعتراضشان را نسبت به  طرح « انضباط شهری»که منجر به بیکاریشان شده است،رسانه ای کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 9تیر،دستفروشان محدوده ولیعصر تهران در نامه‌ای خطاب به شورای شهر، خواستار توقف طرح انضباط شهری و برخورد با دستفروشی شدند.

طرح « انضباط شهری» در محور خیابان ولیعصر تهران منجر به بیکاری دستفروشان این محدوده شده است. در این منطقه از شهر تهران صدها دستفروش از طریق بساط کردن کنار خیابان روزگار می‌گذرانند که 170 نفر از آنها در نامه‌ای به شورای شهر خواستار توقف طرح انضباط و توجه به معیشت خود شده‌اند.

در این نامه آمده است: جمعیت بین دو تا سه هزار دستفروش در این محدوده، برای تامین معیشت در شرایط رکود اقتصادی، بیکاری گسترده، تورم افسار گسیخته و تحریم‌های ظالمانه کمر همت بسته‌اند و به تلاش خود متکی هستند.

آنها عنوان کرده‌اند که در شرایط اقتصادی فعلی، اجرای طرح‌های ضربتی که به معیشت مردم لطمه می‌زند، به هیچ وجه صحیح نیست چراکه این طرح‌ها، گروه‌های مختلف فرودستان را از حق حیات محروم می‌سازد.

  *اتهامات وارده به علی نجاتی محکوم است!

در پی  تماس تلفنی قبلی از طرف دادگاه انقلاب تهران شعبه ۲۸، امروز سه شنبه ۱۱ تیر ماه ۹۸، علی نجاتی عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه در آن محل حضور پیدا کرد.

در ساعت ۱۰ صبح امروزسه شنبه ۱۱ تیر ماه، کیفرخواست این دادگاه به علی نجاتی ابلاغ شد.

اتهام در کیفر خواست عبارت هستند از ؛

۱-اجتماع وتبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور.

۲-اقدام علیه امنیت ملی کشور از طریق اقدام تبلیع علیه نظام.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه هر گونه پرونده سازی بر علیه علی نجاتی و دیگر کارگران را محکوم کرده و خواهان پایان دادن به این پرونده سازی ها می باشد.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه

۱۱ تیر ماه ۹۸

*پروین محمدی به دادگاه احضار شد

امروز طی ابلاغیه ای که برای پروین محمدی ارسال شده است باید در روز دوم شهریور در شعبه اول دادگاه انقلاب کرج حضور یابد.

علت حضور مندرج در ابلاغیه، رسیدگی به شکایت علیه پروین محمدی به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی قید گردیده است.

پروین محمدی نائب رئیس هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران روز ششم اردیبهشت به همراه تعداد دیگری از کارگران در پارک جهان نمای کرج دستگیر شد و بعد از پانزده روز بازداشت به قید کفالت موقتاً آزاد گردید.

برچسب اتهامات نخ نمای امنیتی از قبیل ” تبلیغ علیه نظام” به کارگران در راستای امنیتی کردن فعالیتهای صنفی کارگران صورت میگیرد تا با زندانی کردن این فعالین مانع از مطالبه گری و پیگیری خواست طبقاتی کارگران شوند.

 پروین محمدی و هیچ یک از کارگران و مزدبگیرانی که برایشان پرونده های قضایی تشکیل شده است هیچ جرمی مرتکب نشده اند و تنها از حق خود و هم طبقه ای هایشان دفاع کرده اند.

کارگران ایران در مقابل فقر و فلاکت عمومی حاکم بر جامعه و استثماربرده وار ساکت نخواهند نشست و با زندانی کردن و صدور احکام قضایی نمیتوانند یک طبقه بزرگ اجتماعی را به انقیاد بکشانند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن محکوم کردن ادامه روند قضایی برای پروین محمدی خواستار لغو پیگرد قضایی علیه وی و دیگر کارگران دستگیرشده می باشد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- یازدهم تیر نود و هشت

*دیدار جمعی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد و فعالین کارگری با خانواده آنیشا اسداللهی

آنیشا اسداللهی مدرس زبان انگلیسی است و در تجمع اعتراضی روز کارگر بازداشت و پس از سه روز با قرار کفالت آزاد شد. اما مجددا در روز ۲۸ خرداد ماموران وزارت اطلاعات وی را در راه برگشت از محل کار در خیابان بازداشت و پس از تفتیش منزل خودش و برادرش، لب تاب و برخی لوازم جانبی متعلق به برادر وی را ضبط می کنند. آنیشا در بند ۲۰۹ زندان اوین زندانی و ممنوع الملاقات و ممنوع التماس است. با پیگیری های خانواده اش پس از دوازده روز بازداشت روز گذشته فقط حدود چهار دقیقه تماس تلفنی با خانواده اش گرفته است و این نگرانی وجود دارد که وی تحت بازجویی های سخت و غیرمعمول باشد.

اکثر بازداشت شدگان روز کارگر با قرار وثیقه و کفالت آزاد شده اند. سه تن از فعالین کارگری بازداشت شده خانم ها عاطفه رنگریز،مرضیه امیری و ندا ناجی ۶۳ روز از بازداشت شان می گذرد و  با وجود اینکه بازجویی شان پس از دو هفته اول بازداشت خاتمه یافته است دستگاه امنیتی و قضایی برای فشار و آزار و اذیت بیشتر بر آنان با آزادی شان با قرار کفالت و وثیقه موافقت نکرده است.

*جلسه دادگاه تجدیدنظر پریسا رفیعی و پدرام پذیره برگزار نشد!

جلسه دادگاه تجدیدنظر فعالان صنفی پریسا رفیعی و پدرام پذیره که طبق اطلاع قبلی، امروز قرار بر برگزاری آن بود، برگزار نگرديد. با وجود آنكه پيشتر، رسيدگي به تجديدنظرخواهي محكومين به حبس، قانونا مستلزم تشكيل جلسه رسيدگي در مرحله تجديدنظر بود، به نظر مي رسد بنا بر مجوزي از جانب رئیس قوه قضائیه، زین پس دادگاه هاي تجديدنظر مجازند به منظور تسريع در رسيدگي بدون تشكيل جلسه و صرفا با ملاحظه لوايح مبادرت به صدور حكم نمايند!

پدرام پذیره، دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه دانشگاه تهران که در هنگام بازداشت نایب دبیر شورای صنفی مرکزی و دبیر شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه بود، مجموعا به ۷ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق در دادگاه بدوی محکوم شده است.

پریسا رفیعی، دانشجوی عکاسی دانشگاه تهران و فعال صنفی، به 7سال حبس تعزیری، 74ضربه شلاق، 2سال ممنوع‌الخروجی و 2سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی در دادگاه بدوی محکوم شده است.

برگرفته از کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*اعتراض پرستاران نسبت به کار رایگان در طرح ملی پایش فشار خون

جمعی از پرستاران اعتراضشان رانسبت به کار رایگان در طرح ملی پایش فشار خون رسانه ای کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ11تیر، جمعی از پرستاران با انتقاد از شیوه اجرا و بکارگیری پرستاران در طرح ملی پایش فشار خون مطرح کردند: اخیراً طرحی تحت عنوان طرح ملی پایش فشار خون با حضور داوطلبانه و برخی بیمارستانها به عنوان شیفتِ کاری پرستاران به اجرا درآمده است. با این حال این طرح بارِ سنگینی بر دوش پرستاران گذاشته است.

به گفته آنها، کمبود کادر پرستاری و عدم اجرای قانون ارتقای بهره‌وری خدمات پرستاری در سراسر کشور که بارها در اعتراضات و نامه‌های پرستاران مورد تأکید قرار گرفته است، سبب شده تا طرح ملی پایش فشار خون فشار کاری پرستاران برای انجام وظایف پرستارانِ داوطلب را دوچندان کند.

این درحالی است که پیش از این نیز کمبود کادر پرستاری فشار کاری زیادی را به پرستاران وارد می‌کند.

پرستاران می‌گویند: همه طرح‌های ملی دارای بودجه خاص خود هستند؛ با این‌حال پرستاران به صورت رایگان در این طرح‌ها شرکت می‌کنند.

طبق اظهارات آنان؛ کارِ بدون جبران خدمت بی‌عدالتی محض است و بر خلاف شعارهای مدیران پرستاری نه تنها باعث ارتقای جایگاه پرستاری نمی‌شود بلکه تصویر ارزان قیمت از پرستاری بدست می‌دهد. آنهم پرستارانی که بیشترین کار را انجام می‌دهند اما کمترین حقوق را دریافت می‌کنند.

*تمدید نشدن دفترچه‌  خدمات درمانی کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه بدلیل عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما

دفترچه‌های خدمات درمانی کارگران هفت‌تپه به علت عدم‌ پرداخت حق بیمه از سوی شرکت کشت‌ و‌ صنعت نیشکر هفت‌تپه تمدید نمی‌شود.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ11تیر، در حالی که کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه از مشکل تمدید نشدن دفترچه‌ بیمه‌های خود و اعضای خانواده‌هایشان خبر می‌دهند، رئیس اداره تامین اجتماعی هفت‌تپه می‌گوید: کارفرمای هفت تپه هنوز لیست بیمه‌ اردیبهشت ماه کارگران را ارسال نکرده است.

به گفته «فردین خسروی» طبق ضوابط و مقررات سازمان تامین اجتماعی در صورت عدم ارسال فهرست بیمه، امکان تایید دفترچه‌های بیمه کارگران وجود ندارد.

وی با بیان اینکه میزان بدهی‌های بیمه‌ای کارفرمای این مجتمع به سازمان تامین اجتماعی بیش از 400 میلیارد تومان برآورد می‌شود، در مورد تمدید نشدن دفترچه‌های کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه گفت: با توجه به شرایط خاصی که  مجتمع نیشکر هفت تپه در استان دارد طبق دستور مسئولان ارشد استان و همکاری سازمان تامین اجتماعی قرار شد حق بیمه فروردین تا خرداد ماه کارگران این مجتمع با یک دهم مبلغ حق بیمه پرداخت شود با این حال کارفرمای هفت تپه از پرداخت این رقم کم هم کوتاهی کرده و تاکنون حق بیمه اردیبهشت ماه کارگران مجموعه خود را به تامین اجتماعی پرداخت نکرده است.

او با ذکر مثالی گفت: به عنوان نمونه اگر حق بیمه مجموعه هفت تپه 4 میلیارد تومان است قرار است یک دهم این مبلغ حدودا 400 میلیون تومان آن به تامین اجتماعی پرداخت شود.

او افزود: زمانی که اسامی افراد بیمه شده در موعد مقرر یعنی یک ماه زودتر به تامین اجتماعی ارسال نشود ثبت بیمه انجام نمی‌شود و سامانه جوابگو نیست و در نهایت بیمه شده را برای تمدید دفترچه درمانی آن شناسایی نخواهد کرد.

به گفته وی، در صورتی که کارفرمای مجتمع هفت تپه حق بیمه اردیبهشت ماه این کارگران را به تامین اجتماعی بپردازد دفترچه‌های درمانی آنها سریعا تمدید خواهد شد.

*وعده پرداخت حقوق معوقه کارگران کارخانه قند فسا بدنبال راهپیمایی وتجمع اعتراضیشان

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان فسا گفت: همه معوقات و حقوق عقب افتاده کارگران کارخانه قند شهرستان فسا تا بیستم تیرماه امسال پرداخت می شود.

سلیمان کرمی روز سه شنبه11تیر به خبرنگار رسانه ای گفت: به دنبال اعتراض کارگران کار خانه قند فسا+ نشستی با حضور اعضای شورای تأمین، نمایندگان کارگران، مالک و کارفرمای کارخانه، رئیس اداره تعاون کار رفاه اجتماعی شهرستان و رئیس اداره تأمین اجتماعی شهرستان فسا در فرمانداری تشکیل و پیرامون چگونگی پرداخت معوقات کارگران تصمیم گیری شد.

وی بیان کرد: در این جلسه مقرر شد که تمامی معوقات و حقوق عقب افتاده کارگران نهایت تا بیستم تیرماه امسال پرداخت شود؛ همچنین بعلت ارائه نشدن لیست بیمه توسط کارفرما مقرر شد ضمن همکاری اداره بیمه تأمین اجتماعی در تمدید دفترچه و همکاری در سامانه مذکور مشکل را مرتفع و کارفرما موظف شد درصدی از معوقات بیمه خود را تا پایان تیرماه پرداخت نماید.

فرماندار شهرستان فسا در خصوص بلاتکلیفی تعدادی از بازنشستگان کارخانه قند در پرداخت نشدن 4 درصد سهم بیمه توسط کارفرما و تعیین تکلیف آنها هم گفت: در این جلسه مقررشد کارفرما ضمن پرداخت مبلغ موظفی به بیمه وضعیت این تعداد از بازنشستگان را تا پایان تیرماه مشخص نماید.

+ راهپیمایی وتجمع کارگران کارخانه قند فسا در اعتراض به عدم پرداخت  ماه ها حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی

صبح روز یکشنبه 9تیرماه،بیش از 200کارگرکارخانه قند فسا برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه و وعده های توخالی،درخیابان های فسا راهپیمایی ومقابل فرمانداری ویژه این شهرستان تجمع کردند.

قابل یاد آوری است که این دومین اقدام اعتراضی کارگران کارخانه قند فسا درسال جاری است.کارگران کارخانه قند فسا،روزچهارشنبه بیست وهشتم فروردین ماه، دراعتراض به عدم پرداخت حقوق اسفندماه،عیدی ومطالبات دیگر،دست از کارکشیده ودرمحوطه این واحد تولیدی اجتماع برپاکرده بودند.

درهمان تاریخ،مسئول روابط عمومی کارخانه قند فسا با تایید معوقات مزدی کارگران شاغل در این کارخانه گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته طییک الی دو روز آینده عیدی این کارگران پرداخت می‌شود و دستمزد اسفند ماه کارگران نیز تا 15 اردیبهشت پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: در این کارخانه260 نفر کارگر مشغول به کار هستند که ماهیانه برای پرداخت دستمزد آنها به بیش از یک میلیارد و دویست میلیون تومان منابع مالی نیازمند هستیم.

کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفتند:پس از واگذاری کارخانه به بخش خصوصی ، هر روز یک مشکل داریم.

این کارگران که اغلب بیش از 50 سال سن دارند، خواهان تعیین و تکلیف کارخانه هستند چراکه براساس گفته های آنان،کارخانه با ظرفیت اسمی خود کار نمی‌کند.

کارگران افزودند: « از ابتدای سال تاکنون 5 بار کارخانه تعطیل شده و کارگران به خانه فرستاده شدند».

براساس اظهارات کارگران در یک سال گذشته کارخانه با همه ظرفیت خود کار نکرده است.

آنها گفتند: از سال 97 تولید نداشته‌ایم و یک ماه کامل کار نکردیم، شکری در این کارخانه تولید نمی‌شود و دستگاه‌های کارخانه بدون اینکه تولیدی داشته باشد، روشن می‌شود.

به گفته کارگران کارخانه قند فسا بسیاری از کارگران سن بالایی دارند و نزدیک به 20 سال است که در این کارخانه سابقه کار دارند و اگر بخواهند با اینجا تسویه کنند، نمی‌توانند شغل دیگری انجام دهند.آنها افزودند: « بسیاری از ما درامد دیگری نداریم و با این روند نیز زندگی‌مان نمی‌چرخد».

این کارگران اضافه کردند: 10 بار به فرمانداری مراجعه کردیم اما نتیجه نگرفتیم و به همین دلیل امروز تجمع کردیم تا شاید نتیجه‌ای بگیریم.

یکی از کارگران معترض به خبرنگار رسانه ای گفت: کارگران شرکتی این کارخانه چهار و کارگران فصلی نیز پنج ماه است که حقوق و بیمه خود را دریافت نکرده‌اند، حتی کارخانه قبل از این هم، بیمه12 ساعته ما را 8ساعت پرداخت می‌کرد.

وی بابیان اینکه تا کنون سابقه پرداخت مرتب حقوقمان وجود نداشته،می افزاید: همیشه پس از تجمع و اعتراضات کارگران، حقوق پرداخت می‌شود وگرنه ما در حالت عادی حقوقی را دریافت نمی‌کنیم.

کارگری میان‌سال و باسابقه حاضر درتجمع نیزبهمین خبرنگار گفت: 27سال است که کارگر این کارخانه‌ام و می‌دانم که با فروش تفاله‌ها هم می‌توان درآمدزایی کرد؛ کارخانه سود دارد اما چرا باید با سود آن درجایی دیگر سرمایه‌گذاری کرد؟

وی ادامه می‌دهد: حقوق ما را پرداخت نمی‌کنند اما دریکی از روستاهای شهرستان، مدرسه‌ای را بانام خود می‌سازند.

یکی دیگر از کارگران نیز گفت: کارخانه بدهکار چغندرکار، بیمه، کارگر و…است؛ کارخانه در حال تعطیلی بوده و این در حالی است که وسایل‌های آن در حال فروش است.

یکی دیگر از کارگران بیان می‌کند: فرزندم دانشجوی پرستاری دانشگاه آزاد اقلید با شهریه هشت‌میلیونی است؛ برای پرداخت شهریه این ترم او، مجبور به فروش موتور خود و قرض از آشنایانم شدم.

وی ادامه می‌دهد: تا کنون 10 بار به فرمانداری رفتیم، اما پیگیری نمی‌شود و خود رئیس کارخانه نیز تنها وعده‌های بی‌عمل نثارمان می‌کند.

کارگری از راه ندادن فرزندش در مدرسه به خاطر 50هزار تومان، کارگری دیگر از نزدیک بودن قطع شدن برق منزلش به علت عدم پرداخت قبض، دیگری از برنامه بانک برای تصرف منزلش به علت سه میلیون قسط عقب‌مانده و دیگری نیز از داشتن بیمار در منزل و عدم داشتن اعتبار بیمه گلایه می‌کند.

کارگر میانسالی گفت: بین13 تا 20 میلیون از کارخانه طلبکاریم؛ برای200 هزار تومان مساعده خواستیم، اما گفتند نداریم و بروید.

*یک کارگر معدن سنگ آهن سنگان بر اثر سقوط قطعه صنعتی بررویش در دم جان باخت

ظهر روز سه شنبه 11تیر، یک کارگر50ساله شرکت پاژ صنعت اهل شهرستان اسفراین حین کار درمعدن بخش سنگان شهرستان خواف دراستان خراسان رضوی بر اثر سقوط قطعه صنعتی بررویش در دم جان باخت.

سرپرست کارگاه شرکت مانادرباره این حادثه به خبرنگار رسانه ای گفت: حوالی ظهر روز سه‌شنبه 11 تیرماه، یک کارگر ماهر نصاب مشغول نصب قطعه‌ای از تجهیزات کارخانه کنسانتره بود که سقوط قطعه صنعتی از ارتفاع دو متری به این کارگر آسیب زد.

وی افزود: به محض بروز این اتفاق، تیم پزشکی و عوامل اورژانس داخل معدن در محل حادثه حاضر شدند و اقدام‌های اولیه پزشکی و درمانی را آغاز کردند اما به رغم تلاش تیم پزشکی، کارگر مزبور براثر آسیب‌دیدگی جان باخت.

وی ادامه داد: براساس معاینات اولیه پزشکی، علت مرگ ایست قلبی تشخیص داده شده که شاید ناشی از ضربه یا ترس و اضطراب ناشی از ضربه باشد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com