اخبار و گزارشات کارگری ١٠ تیر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
July 02, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ١٠ تیر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- تجمع اعتراضی مهمانداران شرکت مهتاب سیر جم نسبت به نداشتن امنیت شغلی وبرای بازگشت بکار همکاران اخراجیشان مقابل ایستگاه راه آهن اندیمشک

- اعتراضات کارگران  کارخانه لاستیک پارس ساوه نسبت به شرایط کاری و مرخصی اجباری

- ادامه اعتراضات کارگران کارخانه ابر صنعتی ایران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان وکارفرما

- نامه سرگشاده کارگران کارخانه اندود بتن تاسیسات دریایی یارد خرمشهردراعتراض به بلا تکلیفی شغلی ومعیشتی

- کارگران زن کارخانه ذوب آهن اصفهان خواستار کاهش ساعات کاری شدند

- شرایط کاری وحشتناک کارگران زن در مجتمع گلخانه ای

- پرداخت قطره چکانی 6 ماه حقوق معوقه کارگران سد سیکان ایلام

- عدم پرداخت 3ماه حقوق کارگران پروژه سد گلال ایلام

- به اتهامات امنیتی علیه فعالین کارگری و سایر مزدبگیران اعتراض کنیم

- جان باختن وسوختگی شدید 2کارگر در حادثه آتش سوزی کارخانه مشتقات نفتی شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه

- جان باختن یک کارگر ساختمانی در ماهدشت کرج زیر آوار

*تجمع اعتراضی مهمانداران شرکت مهتاب سیر جم نسبت به نداشتن امنیت شغلی وبرای بازگشت بکار همکاران اخراجیشان مقابل ایستگاه راه آهن اندیمشک

روز دوشنبه 10تیرماه، مهمانداران شرکت حمل و نقل ریلی مهتاب سیر جم برای به نمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به نداشتن امنیت شغلی وبرای بازگشت بکار 6 همکار اخراجیشان دست به تجمع مقابل ایستگاه راه آهن اندیمشک (مرکز ناحیه راه آهن زاگرس) زدند.

بنابه گزارشات منتشره درشبکه های اجتماعی، شرکت مهتاب سیر جم بدنبال خارج شدن رام های قطارخوزستان قصد اخراج 57نفر از کارگران بخش های مختلفش با میانگین سابقه کاری 17ساله را داردواخیرا 6نفرشان منجمله دومهماندارو4نفرازکارگران بخش فنی اندیمشک را اخراج کرده است.

بنابهمین گزارشات،این شرکت حمل و نقل ریلی قصد انتقال تعدادی دیگراز کارگرانش را به خطوط ریلی دیگرمنجمله تهران را با هزینه شخصی خودشان دارد.تجمع کنندگان ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت خانوادگیشان پس ازانتقال به افتادن هزینه انتقال بدوششان هم اعتراض دارند.

*اعتراضات کارگران  کارخانه لاستیک پارس ساوه نسبت به شرایط کاری و مرخصی اجباری

کارگران  کارخانه لاستیک پارس ساوه واقع در شهر صنعتی کاوه دست به اعتراض نسبت به شرایط کاری و مرخصی اجباری زدند.

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا، کارخانه لاستیک پارس ساوه که در شهرک صنعتی واقع شده است و از دو سال قبل با اخراج 1000 کارگر با 700 کارگر در حال تولید است. این کارخانه 7 ماه پیش به خانمی به نام میترا فروزنده نیا فروخته شد. با اینکه کارخانه فروش خوبی دارد و می باید کارفرمای جدید متعهد به شروط ضمن خرید خود پای بند باشد متاسفاته در هفته قبل بدون هماهنگی با کارگران و با بهانه تمام شدن نخ کارخانه، کارگران را به تعطیلی تابستانی با جیب خالی فرستاد. ایشان اعلام کرده اند که 5 روز از مرخصی استحقاقی کارگران کسر خواهدنمود.

این مرخصی نا به هنگام اعتراض کارگران را در پی داشت. در همین حین متاسفانه مدیر تولید در یک اقدام نابخردانه در هنگام استراحت و نوشیدن چای کارگران کولر را خاموش می کند که به درگیری با کارگران می انجامد. مدیریت اعلام کرده 3 کارگر درگیر شده را اخراج خواهد کرد.

در حال حاضر کارگران در تعطیلی زورکی به سر می برند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 10تیر،بعد از واگذاری کارخانه به بخش خصوصی در آذر ماه سال97،شیفت کاری کارگران از 2به 3افزایش یافته است واحتمال رسیدنش به 4شیفت کاری هم وجود دارد.

درهمین چارچوب کاری که قبلاً مثلاً با 5 نفر انجام می‌شد، حالا با تعداد کمتر کارگران انجام می‌شود و همین مساله نگرانی و اعتراض کارگران را دربرداشته است.

*ادامه اعتراضات کارگران کارخانه ابر صنعتی ایران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان وکارفرما

روز دوشنبه 10تیرماه برای چندمین بار، کارگران کارخانه ابر صنعتی ایران واقع در قزوین دست به اعتراض نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان وکارفرما زدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ10تیر، تعدادی از کارگران کارخانه ابر صنعتی ایران با گذشت حدودا 10 سال از زمان تعطیلی این واحد تولیدی هنوز وضعیت پرداخت مطالبات مزدی، بیمه‌ای و بازنشستگی مشخصی ندارند.

به گفته این کارگران، هرچند بار‌ها شرایط دشوار کاری آنها از رسانه‌های جمعی اطلاع‌رسانی شده اما توجهی به تغییر شرایط آنها نشده است. موضوعی که به اعتقاد این کارگران؛ ناشی از مهم نبودن این وضعیت برای کارفرما و مسئولان به حساب می‌آید.

طبق اظهارات کارگران این کارخانه؛ از  سال 89فعالیت کارخانه ابر صنعتی متوقف شده و از آن زمان به بعد کارگران در بلاتکلیفی  کامل بسر می‌برند.

یکی از کارگران در ارتباط با وضعیت کنونی کارخانه ابر صنعتی گفت: کارفرما به دلیل کمبود نقدینگی از سال 89تاکنون از پرداخت حقوق، سنوات، پاداش، عیدی و سایر مطالبات قانونی کارگران امتناع کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر همه کارگران با سوابق کاری بالای 23سال مشمول بازنشستگی هستند، در ادامه  گفت: در حال حاضر علاوه بر معوقات مزدی، موضوع بازنشستگی و تعیین تکلیف کارگران بیکار شده از مشکلات اساسی است که عزم جدی برای رسیدگی به آن نه از سوی کارفرما و نه از سوی مسئولان مشاهده نمی‌شود.

به گفته این کارگر، در این ده سال مدیران شرکت بارها در حضور مسئولان وعده رسیدگی به وضعیت کارگران باسابقه را داده‌اند در عین حال قرار بود در ازای پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی شمار زیادی از کارگران باسابقه بازنشسته شوند که در عمل این اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه مجموع میزان مطالبات کارگران ابر صنعتی بیش از 2 میلیارد تومان می‌شود، گفت: از سال 95 کارگران با اجاره یکی از سوله‌های کارخانه، ماهانه مبلغی حدودا 200 تا 300هزار تومان دریافت می‌کنند که این پول صرف هزینه ایاب و ذهاب و پیگیری پرونده شکایت کارگران در مراجع قضایی و سایر نهادهای دولتی می‌شود.

به گفتهٔ این کارگر، در این ده سال مدیران شرکت مرتبا وعده رسیدگی به وضعیت بازنشستگی کارگران و پرداخت مطالبات آنان را داده‌اند اما هیچ پولی به حساب کارگران پرداخت نشده است. کارگران نیز در طول این زمان به جز چند مورد در دادگاه و سایر نهادهای دولتی هیچ دسترسی به کارفرما ندارند.

وی با بیان اینکه در طول این چند سال ما کارگران برای تامین معاش خانواده‌هایمان به دستفروشی، ضایعات‌فروشی و سایر مشاغل کاذب روی آورده‌ایم، گفت: می‌دانیم که فروش ضایعات، دستفروشی.... هیچ آینده شغلی ندارد، همه به عنوان کارگر متخصص ابر صنعتی ایران در سازمان تامین اجتماعی دارای پرونده بیمه هستیم اما وقتی که 10 سال است نه مزدی داده می‌شود و نه حق بیمه، ناچاریم به نحوی مخارجمان را با انجام کارهای متفرقه تامین کنیم.

به گفته وی، ادامه بلاتکلیفی در وضعیت کارگران این کارخانه باعث شده زندگی خانوادگی برخی از کارگران متلاشی شود و آنها از خانواده خود دور باشند.

 او در بخش دیگری از سخنان خود درباره مشکلاتی که به دنبال پرداخت نشدن حقوق و بیمه کارگران ایجاد شده، گفت: ما کارگران ابر صنعتی ایران در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنیم. تامین اجتماعی هم دفترچه‌های ما را اعتبار نمی‌زند.

درهمین رابطه:اعتراض كارگران کارخانه ابر صنعتی قزوین به تعویق 21 ماه حقوق

«ما جوانی خود را در این شرکت سپری کرده‌ایم و حالا بدون درآمد و بلاتکلیف مانده‌ایم»/ «تامین اجتماعی البرز هم به ما خدمات نمی‌دهد. در عین گرفتاری کاری، درآمدی نداریم، تامین اجتماعی دفترچه‌های ما را اعتبار نمی‌زند.»

بنابه گزارش رسانه ای شده، 24کارگر رسمی كارخانه ابر صنعتی ایران، طی نامه‌ای نسبت به 21 ماه تعویق حقوق خود اعتراض كردند.

براساس این گزارش، در بخشی از نامه‌ این کارگران که دارای سابقه کاری بین 16 تا 28 سال هستند، آمده است: صاحب شرکت ابرصنعتی ایران در 20مهر سال1390 شرکت را تفکیک کرده و همه سالن‌ها را رهن و اجاره داده است. این درحالی است كه این شرکت [با شكایت كارگران] در توقیف کارگران بوده است.

کارگران ابر صنعتی ایران در بخش دیگری از این نامه، با بیان اینكه «کارفرما از اجاره‌ای که دریافت می‌کند حتی پول خرید یک قرص نان را هم به ما نمی‌دهد»، آورده‌اند: در 20 تیر ماه سال1391 کارفرما در شعبه 102 کیفری شهرستان حاضر شد و به کارگران قول داد تا مبلغی از طلب كارگران را پرداخت کند، ولی فقط قول داد و رفت. در اول مهر 91 در اداره کار شهرستان البرز طی مذاکراتی توافق کرد زمینه بازنشستگی 12 نفر از کارگران بالای 20 سال دارای مشاغل سخت و زیان آور را با هماهنگی بیمه فراهم کند که [باز هم این كار را] نکرد.

در ادامه این نامه آمده است: در‌‌ همان جلسه مقرر شد [كارفرما] به 12 نفر کارگر زیر 20 سال سابقه 2ماه مزایا بدهد، ولی همه مسئولین شهرستان و ما کارگران را با این وعده‌ها سرگرم کرده است و هیچکدام از تعهداتش را اجرا نمی‌کند.

در بخش دیگری از نامه درباره مشكلاتی كه به دنبال پرداخت نشدن حق بیمه كارگران ایجاد شده، بیان شده است: تامین اجتماعی البرز هم به ما کارگران خدمات نمی‌دهد، در حالی که ما مریض داریم و در عین گرفتاری کاری، درآمدی نداریم، تامین اجتماعی دفترچه‌های ما را اعتبار نمی‌زند و ما کارگران پیش زن و بچه خود شرمنده‌ایم و نمی‌دانیم چکار کنیم.

در بخش پایانی این نامه تصریح شده است: از مسوولان استانی و کشوری می‌خواهیم فکری به حال ما و خانواده‌های‌مان بکنند، ما جوانی خود را در این شرکت سپری کرده‌ایم و حالا بدون درآمد و بلاتکلیف مانده‌ایم و کارفرما به مشکلات رسیدگی نمی‌کند و مدعی است تا شرکت را نفروشد پول ما را نمی دهد.

*نامه سرگشاده کارگران کارخانه اندود بتن تاسیسات دریایی یارد خرمشهردراعتراض به بلا تکلیفی شغلی ومعیشتی

160کارگر اندود بتن تاسیسات دریایی یارد خرمشهر با 20سال سابقه کار بدنبال تعطیلی کارخانه از کاربیکار شدند.این کارگران طی نامه ای سر گشاده خطاب به هیئت مدیره شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران یارد وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی، ریاست قوه قضائیه و دفتر ریاست جمهوری ضمن اعتراض به اخراجشان از کار،خواستارپایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی وبازگشت بکار شدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 10تیر ماه،کارگران شاغل در کارخانه اندود بتن شعبه شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران از سال 1378 تاکنون در سخت‌ترین شرایط کاری و تحمل مشقت فراوان از جمله سختی گرمای طاقت فرسای 60درجه هوا و گرد و خاک همچنین تحمل مشکلات زیست محیطی در کارخانه از قبیل میکس مواد شیمیایی (مواد انامل. پرایمر. پشم شیشه و میکس ماسه و سیمان) و تشعشع مواد سمی به صورت شبانه روزی انجام وظیفه کرده تا پروژه‌های نفتی پارس جنوبی به ثمر برسند.

در این نامه از هیات مدیره شرکت مذکور درخواست شده نسبت به تصمیم خود مبنی بر اخراج کارگرانش تجدید نظر کند.

تعدادی ازاین کارگران بیکار شده کارخانه اندود بتن تاسیسات دریایی یارد خرمشهربه خبرنگار رسانه ای گفتند: کارخانه اندود بتن تاسیسات دریایی خرمشهر از حدود سه ماه پیش تعطیل شده است و هیات مدیره شرکت نیز کارگران شاغل را اخراج کرده است.

آنها افزودند: با توجه به فعالیت 20 ساله کارخانه اندود بتن اکثر کارگران در سنین جوانی در این شرکت مشغول به کار شده اند و هر کدام در حال حاضر بین 40 تا 50سال سن دارند که با این وضعیت شانس استخدام در دیگر واحدهای تولیدی و خدماتی در منطقه را ندارند.

مدیر یارد شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی خرمشهردرهمین رابطه نیز گفت: کارخانه اندود بتن تاسیسات دریایی یارد خرمشهر از بهمن ماه 1397 به دلیل نداشتن سفارش کار عملاً تعطیل شده است.

وی افزود: از زمان تعطیلی این کارخانه تا 31خرداد امسال پایه حقوق 142 کارگر این کارخانه به حساب آنها واریز شده است.

وی درادامه گفت: شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی در هر پروژه‌ای تعدادی از کارگران را به کار می‌گیرد و پس از پایان پروژه اقدام به تعدیل کارگران می‌کند اما به رغم تعطیلی این کارخانه پنج ماه به کارگران حقوق واریز شده است.

وی همچنین گفت: این کارخانه تا زمان گرفتن سفارش جدید (سفارش ساخت لوله های قطور) همچنان تعطیل است.

قابل یاد آوری است که شركت مهندسي و ساخت تاسيسات دريايي ايران به عنوان نخستين شركت پيمانكاري عمومي ساخت و نصب سازه‌ هاي فراساحلي صنعت نفت و گاز ايران در سال 1372 تاسيس شد و در سال 1378 با تاسيس كارخانه اندود بتن لوله توسعه قابل توجهي يافت.

*کارگران زن کارخانه ذوب آهن اصفهان خواستار کاهش ساعات کاری شدند

کارگران زن کارخانه ذوب آهن اصفهان طی نامه ای خطاب به مدیریت امور اداری شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان کاهش ساعات کاری شدند.

به گزارش خبرنگار پیام سندیکا زنان شاغل در ذوب آهن خواسته های خود را به مدیریت امور اداری اعلام کردند.

این زنان در نامه ای به مدیریت امور اداری تقاضای ساعت کاهش کارکرد آنان در طی روزهای هفته را شدند. زنان شاغل اعلام کردند در حالی که باید در خانه نیز به وظایف خودعمل کنند حق ایشان است که ساعت کارکرد کمتری در محل کار بدون کاهش دریافتی اشان داشته باشند و این کاهش کارکرد در یک روز تجمیع شود.

*شرایط کاری وحشتناک کارگران زن در مجتمع گلخانه ای

شرایط کار زنان کارگر در مجتمع گلخانه ای فارغ التحصیلان کشاورزی کردستان – سنندج وابسته به جهاد کشاورزی بسیار وحشتناک است.

مطابق گزارش دریافتی در گلخانه های این مجتمع زنان کار می کنند. در هر گلخانه تا ۷ زن کارگر مشغول بکارند. ساعت کار آنها از ۷ صبح شروع می شود و تا ساعت ۷ شب ادامه دارد. گرمای زیر نایلون گلخانه ها یا به عبارتی دیگر این زنان کارگر در گرمای ۵۶ درجه بالای صفر روزانه ۱۲ ساعت مشغول بکارند. حقوق روزانه آنها ۳۷.۵۰۰ ( سی و هفت هزار و پانصد تومان ) است. هیچکدام از آنها بیمه نیستند. فشار و سختی کار و گرمای جانسوز داخل گلخانه ها شماری از زنان کارگر را دچار بیماری کرده بطوریکه همین الان تنی چند از آنها در بیمارستان بستری هستند.

برگرفته از سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران

*پرداخت قطره چکانی 6 ماه حقوق معوقه کارگران سد سیکان ایلام

حقوق دی ماه کارگران (شرکت جهاد نصر)پروژه سد سیکان ایلام واقع در شهرستان دره شهراستان ایلام قرار است روز دوشنبه 10تیرماه پرداخت شود.

بنابه گزارش رسانه ای شده،61  کارگر در این پروژه مشغول به کار هستند که از  دی ماه سال96 حقوقشان پرداخت نشده است.

*عدم پرداخت 3ماه حقوق کارگران پروژه سد گلال ایلام

خبرکوتاه:3ماه حقوق کارگران  پروژه سد گلال ایلام(شركت مهندسين مشـاور آبفن)پرداخت نشده است.

*به اتهامات امنیتی علیه فعالین کارگری و سایر مزدبگیران اعتراض کنیم

روز دهم تیرماه نود و پنج جعفر عظیم زاده پس از ۶۳ روز اعتصاب غذا و با قول اعاده دادرسی پرونده اش، از بیمارستان سینا آزاد شد.

تن رنجور و در معرض مرگ جعفر که دیگر حتی آب را هم قبول نمیکرد بعد از آزادی پس از ۶۳ روز اعتصاب غذای خارق العاده مورد استقبال و شور و شوق صدها تن از کارگران و معلمان و انسانهای آزادیخواه از اقصی نقاط کشور قرار گرفت. شصت و سه روزی که برای بخش بزرگی از جامعه برابری طلب ایران ساعت شمار و دقیقه شمار گذشت.

جعفر عظیم زاده دبیر هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و اسماعیل عبدی دبیرکل وقت کانون صنفی معلمان ایران در روز دهم اردیبهشت نود و پنج اعتصاب غذای نامحدودی را در اعتراض به امنیتی کردن فعالیتهای صنفی و تجمعات و اعتصابات کارگران و معلمان ، دستمزدهای زیر خط فقر ، ممنوعیت برگزاری مستقلانه و آزادانه روز جهانی کارگر و روز جهانی معلم،  عدم شفافیت و عمل موثر سازمان جهانی کار ILO در قبال نقض حقوق بنیادین کارگران و معلمان ایران و با خواست خارج کردن اتهام "اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور" و دیگر اتهامات امنیتی  از پرونده های مفتوح کارگران و معلمان معترض و برداشتن اینگونه اتهامات جعلی و ساختگی از پرونده های خود و دیگر فعالین کارگری و معلمان زندانی شروع نمودند.

بیش از چهل سال است که طبقه کارگر ایران با تحمیل دستمزدهای زیر خط فقر، عدم پرداخت به موقع دستمزدها در ابعادی گسترده، نابودی کامل امنیت شغلی اکثریت قریب به اتفاق کارگران با قراردادهای موقت و سفید امضا و بخش چشمگیری از معلمان تحت عناوین مختلفی همچون معلمان آزاد، حق التدریس، شرکتی، پیمانی و ...، نهادینه کردن گسترده شرکتهای پیمانکاری در صنایع بزرگ و متوسط دولتی و غیردولتی و غارت مضاعف دسترنج کارگران، گسترش کار کودکان، غارت و چپاول صندوق تأمین اجتماعی و برخی دیگر از صندوق های بازنشستگی، ممنوعیت ایجاد تشکل های مستقل کارگران و معلمان و امنیتی کردن اعتراضات آنان، گرانی و تورم لجام گسیخته و تحمیل فلاکت روزافزون به جامعه و به یغما بردن سرمایه و حاصل دسترنج کارگران توسط مافیای خصوصی از طریق رانتهای کلان و سازمانیافته، بیکاری گسترده جوانان و هزاران مورد دیگر از بی عدالتیها و شرایطی بسیار مشقت بار روبروست.

تحمیل چنین وضعیتی بر کارگران و معلمان و دیگر زحمتکشان به مثابه اکثریت عظیم مردم ایران، امروزه عرصه را چنان بر زندگی و هستی آنان تنگ کرده است که علیرغم جا افتادن اجباری کار روزانه ۱۲ ساعته و حتی ۱۸ ساعته در میان کارگران به عنوان ساعت کار معمول و روی آوری معلمان و پرستاران و بازنشستگان به مشاغل دوم و سوم، آنان نه تنها قادر به تأمین حداقلهایی از استانداردهای زندگی امروزی نیستند، بلکه اکثریت عظیمی از آنها از خط فقر به خط بقا رانده شده اند.

اما پاسخ دولتهای مختلف به این وضعیت فلاکتبار، تنها و تنها تشدید سرکوب اعتراضات صنفی کارگران و معلمان و سایر مزدبگیران، تلاش برای تحمیل بی حقوقی بیشتر به آنان و بر این بستر تسهیل زمینه های غارت و چپاول روزافزون سفره های خالی آنها بوده است.

بطوریکه در نتیجه این سیاستها از چند سال اخیر به این سو بخشنامه ممنوعیت اعتصاب و اعتراض از سوی قوه قضائیه بطور رسمی به برخی مراکز کارگری ابلاغ شده، دامنه سرکوب اعتراضات کارگران و معلمان در ابعادی سراسری به اعتراضات آرام آنان در محل کارشان نیز گسترش پیدا کرده، صدها کارگر و معلم احضار، بازداشت و تحت تعقیب قضائی قرار گرفته اند، چهره های مؤثر معدود تشکل های مستقل کارگران و معلمان با اتهامات سنگین امنیتی مواجه شده اند و در همین چند ماه گذشته ده ها تن از کارگران در جریان اعتراضات و اعتصابات کارگری در هفت تپه و گروه ملی فولاد اهواز و نیز در تجمع روز جهانی کارگر امسال در مقابل مجلس شورای اسلامی دستگیر  شده و تعداد دیگری از کارگران و معلمان منجمله جعفر عظیم زاده، اسماعیل عبدی، محمود بهشتی، محمد حبیبی و... در حال گذراندن حبسهای طولانی در زندانهای کشور هستند.

در چنین شرایطی است که کارگران و معلمان و سایر مزدبگیران برای دفاع از کرامت انسانی خود و هم طبقه ای هایشان و برای احقاق حقوق حداقلی شان دست به اعتراض و طرح مطالبات خویش میزنند و خواهان دستیابی به خواسته هایشان میگردند. اما نهادهای حاکمیتی به آنها اتهام “اجتماع و تبانی به  قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور” میزنند و بر این اساس با حکم های طویل المدت در زندان محبوس میکنند. جعفر عظیم زاده و دیگر کارگران و معلمان زندانی همچون هزاران کارگر و معلم معترض ، هیچ فعالیتی جز دفاع از کرامت انسانی خود و هم طبقه ای هایشان نداشته اند.

فعالیتهای این کارگران برای دست یابی به مطالبات قانونی و انسانی شان چنان محرز است که حتی مصادیقی هم که بر اساس آنها در پرونده هایشان به آنها اتهامات امنیتی وارد کرده اند تماما معطوف به فعالیتهایی از قبیل جمع آوری امضا در اعتراض به دستمزدهای زیر خط فقر ،ایجاد تشکلهای مستقل کارگران و معلمان و فعالیت در آنها،شرکت در تجمعات صنفی در مقابل مجلس و وزارت کار و ارائه نامه های اعتراضی به نهادهای مسئول و دیگر کنشگریهای صنفی است.

بعنوان مثال بر اساس مستندات حکمی که بر علیه جعفر عظیم زاده صادر شده است باید گفت هر گونه تلاش برای اجرای قوانین حداقلی موجود و مبارزه برای بهبود شرایط زندگی و معیشت کارگران در این کشور اقدام علیه امنیت ملی محسوب میشود.

همانطور که جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی در بیانیه اعتصاب غذای خود اعلام کرده بودند ”ما میدانیم و بر این امر اذعان داریم که با فعالیتهایمان امنیت و آسایش کسانی را که بر بستر قانون شکنی و تحمیل  فقر و فلاکت بر کارگران و معلمان سالیان سال دست به غارتگری زده اند به خطر انداخته ایم و با اصرار بر تحقق خواستهای بر حق مان تداوم منافع چپاولگرانه ی آنان را به چالش کشیده ایم.

اما آنان با نشاندن منافع و امنیت خود به جای امنیت ملی کشور و بر این بستر با هدف وا داشتن کارگران و معلمان معترض برای تمکین به وضعیت فلاکتبار موجود، ما و دیگر فعالین کارگری و معلمان را به بند کشیده اند”.

جعفر عظیم زاده و اسماعیل عبدی با طرح اعتراض به امنیتی کردن فعالیتهای صنفی و اقدام به اعتصابی متحدانه،هم توانستند مسیری نو و تعیین کننده در مبارزات جنبش عظیم مطالباتی مردم ایران بگشایند و هم اتحادی بسیار جدی و بزرگ میان کارگران و معلمان را در مقطعی خاص موجب شوند.

اکنون پس از گذشت سه سال از اعتصاب غذای طولانی جعفر عظیم زاده و قول مساعد دستگاه قضائی برای اعاده دادرسی پرونده ایشان و درخواست جعفر برای خارج کردن اتهامات امنیتی از پرونده خود و دیگر فعالین صنفی کارگری و معلمان، اما هنوز جعفر عظیم زاده در زندان است و اعاده دادرسی از پرونده ایشان اتفاق نیافتاده است.

ما بر این باوریم که باید اتهامات امنیتی از پرونده تمامی فعالین کارگری و معلمان و سایر کنشگران صنفی خارج شود و آحاد جامعه بتوانند خواست و مطالبات خویش را به هر طریق ممکن مطرح کرده و خواهان برآورده شدن حقوق پایمال شده خویش شوند. این امر ممکن نخواهد شد مگر اینکه کارگران و معلمان و بازنشستگان و دانشجویان و تمامی فعالین عرصه های مختلف اجتماعی با اعتراض مجدانه به امنیتی کردن فعالیتهای صنفی و مطالباتی گامی مؤثر در این راستا بردارند تا بتوانیم کارگران و معلمان و سایر زندانی های اجتماعی را آزاد نمائیم.

اتحادیه آزاد کارگران ایران بار دیگر با محکوم نمودن هرنوع اتهام امنیتی به فعالیتهای صنفی از تمامی تشکل های مستقل کارگری و معلمان و سایر بخش های جامعه میخواهد تا برای آزادی اعضا و همکاران خویش به اینگونه اتهامات امنیتی در پرونده های مفتوحه کارگران و معلمان و دانشجویان و سایر زندانیان جنبش های مطالباتی اعتراض نموده و متحدانه کارزاری را علیه زندانی کردن فعالین کارگری و معلمان و بازنشستگان و سایر زندانی های اجتماعی به پیش ببریم.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

دهم تیر ۹۸

*جان باختن وسوختگی شدید 2کارگر در حادثه آتش سوزی کارخانه مشتقات نفتی شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه

سحرگاه روز دوشنبه 10تیرماه،یک کارگر در حادثه آتش سوزی کارخانه مشتقات نفتی شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه(کرمانشاه - بیستون) ،یک کارگرجانش را ازدست داد ویک کارگر دیگربراثر سوختگی شدید به بیمارستان خمینی کرمانشاه منتقل شد.

*جان باختن یک کارگر ساختمانی در ماهدشت کرج زیر آوار

صبح روز دوشنبه 10تیر،یک کارگر 63 ساله ساختمانی حین کار در منطقه ماهدشت کرج براثر ریزش آوار دچار مجروحیت شد وپس از انتقال به بیمارستان به علت شدت مجروحیت جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com