اخبار و گزارشات کارگری ٤ تیر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
June 25, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٤ تیر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- تجمع اعتراضی جمعی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نسبت به ادامه بازداشت مرضیه امیری و حکم قضایی صادره برای لیلا حسین زاده

- امروز سه شنبه ۴تیر دادگاه سیدرسول طالب مقدم ازرانندگان خطوط بی آرتی و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد به علت نقص در پرونده درشعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار نگردید

- تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته هتل لاله نسبت به عدم پرداخت حق سنوات

- ادامه تجمعات اعتراضی کارکنان اخراجی دانشگاه بناب مقابل دفتر ریاست

حمله نیروهای حراست به یکی از کارکنان معترض

- صدای اعتراض کارگران کارخانه سیمان کارون نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی

- گزارشی درباره چرایی اعتراضات دامنه دارمعلمان خرید خدمت

- اعتصاب وتجمع دوباره تاکسی داران دهدشت دراعتراض به پایین‌ بودن نرخ کرایه

- جان باختن2کارگر ومسمومیت 1کارگردیگردرشهرک صنعتی اصفهان براثر گازگرفتگی

*تجمع اعتراضی جمعی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نسبت به ادامه بازداشت مرضیه امیری و حکم قضایی صادره برای لیلا حسین زاده

ظهر روزسه شنبه 4تیرماه، جمعی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برای اعتراض به ادامه بازداشت مرضیه امیری(از بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگرمقابل مجلس) و محکومیت لیلا حسین زاده به 30ماه حبس تعزیری(فعال دانشجویی بازداشتی بعد ازاعتراضات دی ماه 96 )دست به تجمع در لابی این دانشکده زدند.

دانشجویان معترض خواستار حضور مسئولین دانشگاه و پاسخگویی نسبت به وضعیت مرضیه امیری و سایر دانشجویان تحت حکم این دانشکده شدند و تاکید کردند درصورت عدم پاسخگویی مسئولین و بی نتیجه ماندن مطالبات، به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

این دانشجویان در راستای دستیابی به پاسخی قانع کننده از جانب مسئولین دانشگاه، روز آینده نیز به تجمعشان ادامه خواهند داد.

کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور:ظهر امروز، جمعی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در اعتراض به ادامه بازداشت مرضیه امیری و حکم قضایی صادره برای لیلا حسین زاده، در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران تجمع کردند. مرضیه امیری دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی و خبرنگار روزنامه ی شرق درحالی پنجاه و ششمین روز بازداشت غیر قانونی خود را می‌گذراند که با اتمام فرایند بازجویی و بازپرسی به بند زنان زندان اوین منتقل شده است و تایید کامل اتهامات لیلا حسین زاده و صدور قطعی 30 ماه حبس تعزیری برای او در حالی اتفاق افتاده است که مسئولین وزارت علوم بارها قول اختتام پرونده فعالان صنفی دانشجویی و بازگشت پرونده های آنها به دانشگاه را داده بودند.

دانشجویان متجمع خواستار حضور مسئولین دانشگاه و پاسخگویی نسبت به وضعیت مرضیه امیری و سایر دانشجویان تحت حکم این دانشکده شدند و تاکید کردند درصورت عدم پاسخگویی مسئولین و بی نتیجه ماندن مطالبات، به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

از ساعت ١۵ امروز، مجددا دانشجویان تجمع خود را آغاز کرده اند و منتظر ارائه توضیحات از جانب رئیس دانشکده علوم اجتماعی هستند.

دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران تا ساعت 18 امروز همچنان به تجمع خود در دانشکده ادامه دادند که با بی توجهی ریاست دانشکده جهت پاسخگوئی همراه بود.

این دانشجویان جهت دستیابی به پاسخی قانع کننده از جانب مسئولین دانشگاه، روز آینده نیز به تجمع خویش ادامه خواهند داد.

*امروز سه شنبه ۴تیر دادگاه سیدرسول طالب مقدم ازرانندگان خطوط بی آرتی و عضو سندیکای کارگران شرکت واحد به علت نقص در پرونده درشعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار نگردید

کیفر خواستی که ابتداً علیه آقای سید رسول طالب مقدم صادر شده است ناظر به اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام موضوع ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی و اخلال در نظم و آرامش عمومی موضوع ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی می باشد،متعابق تشکیل جلسه شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در تاریخ ۹۸/۰۳/۰۴ دادگاه به علت نقص در تحقیقات دادسرا در خصوص عناوین اتهامی جلسه رسیدگی را تجدید و ضمن ارجاع پرونده به دادسرا وقت رسیدگی جدیدی را به تاریخ ۹۸/۰۳/۱۹ تعیین و ابلاغ نمود .

منبع:کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

*تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته هتل لاله نسبت به عدم پرداخت حق سنوات

روز سه شنبه 4تیر،جمعی از کارگران بازنشسته هتل لاله برای بنمایش گذاشن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت حق سنوات دست به تجمع زدند.

براساس گزارش رسانه ای شده،این کارگران که درخلال سال های 96و97 بازنشسته شده اند،بعد از گذشت حدود 2سال بخشی از حق سنوانتشان پرداخت نشده است.

یکی ازاین  کارگران بازنشسته حاضر درتجمع گفت: بعد از سال‌ها تلاش با 30سال سابقه کاری توانستیم بازنشسته شویم و کارفرما به بهانه  نبود منابع مالی حق سنوات مارا پرداخت نمی کند.

*ادامه تجمعات اعتراضی کارکنان اخراجی دانشگاه بناب مقابل دفتر ریاست

حمله نیروهای حراست به یکی از کارکنان معترض

تجمعات اعتراضی کارکنان اخراجی دانشگاه بناب مقابل دفتر ریاست که از روز شنبه 1تیرماه آغاز شده است،امروز(4تیرماه)ادامه پیدا کرد.

امروزنیروهای حراست به یکی از این کارکنان اخراجی معترض که مشغول جمع آوری امضا در چارچوب اعتراضاتشان بودحمله ور شدند.

به گزارش 4تیرماه یک منبع خبری محلی،تا به امروز تجمع کارمندان اخراجی در محوطه دانشگاه ادامه داشته است و این امر موجب درگیری فیزیکی حراست دانشگاه با یکی از تجمع کنندگان در حال جمع آوری امضا در چارچوب اعتراضات شد.

درهمین رابطه:

تجمع اعتراضی کارکنان اخراجی دانشگاه بناب مقابل دفتر ریاست

روز شنبه 1 تیر،12نفر از کارکنان اخراجی دانشگاه بناب برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به اخراج از کار دست به تجمع مقابل  دفتر ریاست این دانشگاه زدند.

*صدای اعتراض کارگران کارخانه سیمان کارون نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی

7ماه حقوق کارگران کارخانه سیمان کارون پرداخت نشده است. امروزهم برق کارخانه توسط شرکت توزیع نیروی برق مسجد سلیمان بعلت عدم پرداخت قبوض اقساطی معوق قطع شد  .

پیام از طرف کارگران سیمان کارون ارسالی به کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

طلب کارگران شرکت سیمان کارون 7 ماهه شد !

بله شرکت سیمان کارون باعدم پرداخت بموقع حقوق کارگران خود  مواجه است

حقوق معوقی که 7 ماه از عدم دریافت آن میگذرد.

این در حالیست که امروز برق کارخانه توسط شرکت توزیع نیروی برق مسجد سلیمان بعلت عدم پرداخت قبوض اقساطی معوق قطع شد  .

این گزارش در حالی ارائه میشود که هزینه رفت و آمد مدیران شرکت از تهران به اهواز به احتساب حق ماموریت و …. مبلغی بالغ بر 4چهار میلیون تومان خرج روی دست شرکت سیمان کارون میگذارد هزینه ایی که هیچ عایداتی برای بهتر شدن وضعیت بحرانی شرکت نداشته و ندارد .

حال این سوال مطرح میشود .شرکتی که تاب و توان پرداخت حقوق پرسنل خود را ندارد چطور با اعمال هزینه های میلیونی، مدیرانش هر سه شنبه دست و دلبازی میکنند و از تهران به اهواز و از اهواز به تهران طیاره سواری میکنند ؟

حاصل این قرار گرفتن بین زمین و هوا چیست ؟

چرا دولت و سایر ادارات سازمانها و … مانع این هرج و مرج طلبی عده ایی معدود از مدیران ناکارآمد و کاملا بیسواد شرکت مذکور نمیشوند؟

مگر نه اینکه این شرکت با اعتبارات بانکی که هنوز پس از بیست سال از دریافت آنها گذشته و تا کنون پرداخت نشده ساخته شده است ؟

مگر این شرکت در سرزمین ایران و از همه مهم تر در خوزستان مظلوم قرار نگرفته ؟

مدیران و مسئولین کشوری تا به کی باید کارگر و خانواده او تاوان این زیاده خواهی و ناکارآمدی خان مظفرهای  کارون را بدهد ؟

تا به کی باید به فرزندان . زن . و خانواده وعده فردای دروغین را بدهیم که  فردای بهتری در انتظار شما است ؟ مگر این خان مظفرهای نوکیسه میگذارند ؟

تا به کی باید شرمنده و سرخ روی خانواده بود ؟

این شرکت انقدر هم که طبل فرسودگی برایش مینوازند  پیر و ناتوان نیست و نشده  بلکه تفکر پوسیده و ظالمانه عده ایی انگشت شمار که میخواهند وانمود کنند این تشکیلات ورشکسته است تا شاید  موفق شوند سناریوی بیست سال قبل را رقم بزنند و وامی بگیرند و دوباره بازی جدیدی را رقم بزنند

اما بایدبه این حضرات ابلاغ کرد دیگر حنای شما رنگی ندارد وآبرویی برای خود باقی نگذاشته اید  .

گویا تر از این جمله آخر دیگر چیزی نمیتوان بر رشته تحریر در آورد  مدیران .

مسولین شرکت و مسولین کشوری کارگران شرکت سیمان کارون با توجه به فعالیت کارخانه و تولید و فروش محصول  گرسنه از عدم پرداخت حقوق بحق. خود هستند

صدای کارگر گرسنه سیمان کارون را بشنوید

*گزارشی درباره چرایی اعتراضات دامنه دارمعلمان خرید خدمت

چند سالی است که مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده‌اند کمبود معلم دارند. آنها برای حل این مشکل طرح خرید خدمات آموزشی را پیشنهاد دادند. موضوعی که مسئولان آموزشی در دولت یازدهم آن را عملیاتی کردند و در فاز نخست اجرا، مدارس دولتی را به‌همراه فضا، امکانات و دانش‌آموزان به بخش خصوصی واگذار کردند تا آنها وظیفه تأمین معلم را بر عهده داشته باشند.

 مسئولان آموزشی طرح خدمات خرید خدمت را فقط درمناطق محروم و حاشیه‌ شهرها اجرا کردند، حالا 5 سالی از اجرای آن می‌گذرد و بسیاری از مدارس مناطق محروم با معلمان خرید خدمات کلاس درسشان را تشکیل می‌دهند.

 البته این معلمی هم برای آنها در این سال‌ها آنچنان هم آسان نبود. تقریباً همه آنها مشکل دریافت حقوق سروقت را داشتند، بیمه هایشان کامل نبود، هر کدامشان کلاس‌های شلوغی داشتند و در مناطق محروم و صعب العبور هم تدریس می‌کنند.

آنها چند باری نسبت به حق و حقوقشان اعتراض کردند و دو روز پیش هم در کنار مجلس شورای اسلامی تجمع+ داشتند. این معلمان، مهم‌ترین مطالبه خود را تبدیل وضعیت و استخدامی می‌دانند و بر این باورند: وضعیت شغلی و درآمدی ما اسفناک است و درخواست داریم که آموزش و پرورش ما را استخدام رسمی کند؛ این وزارتخانه بهتر است به جای جذب نیرو از خارج از سیستم آموزشی، ما را جذب کند که هم ۵ سال سابقه خدمت داریم و هم در این مدت، دوره‌های ضمن خدمت را گذرانده‌ایم.

عبید ملک رئیسی یکی از همین معلمان است که در روستاهای سیستان و بلوچستان درس می‌دهد او 25 سال دارد و کارشناس الهیات است. ملک رئیسی ساکن ایرانشهر است اما محل کارش منطقه پیشین بلوچستان است. آن‌طور که خودش می‌گوید به‌خاطر مسافت راه هر دوهفته یکبار به خانه‌اش سر می‌زند. حدود 200 کیلومتر از خانه تا محل کارش راه است و برای رفت و برگشت هر روز باید حدود 160 هزار تومان هزینه کند. برای همین او بیشتر وقت‌ها در خانه‌های روستاییان یا دانش‌آموزانش می‌ماند. او درباره طرح خرید خدمتش این چنین توضیح می‌دهد: با دفاتری که زیر نظر وزارت آموزش وپرورش هستند، قرارداد داریم و آنها آزمون‌هایی را برگزار کردند و ما هم در این آزمون‌ها شرکت کردیم و کلاس‌هایی هم برای معلمی دیده‌ایم و بعد از چند ماه جذب این مراکز شدیم. یکسالی است که معلم آموزش و پرورش هستم اما به لحاظ مالی اصلاً معلوم نیست که چقدر حقوق می‌گیریم فیش حقوقی نداریم از ابتدای سال تحصیلی 97 تاکنون فقط سه میلیون تومان حقوق گرفتیم. یعنی ماهی 500 هزار تومان. در ماه فقط 26 روز بیمه هستیم، جمعه‌ها، ایام نوروز و تابستان هم بیمه نیستیم.

ملک رئیسی به‌خاطر شرایط زندگی مجبور است دستفروشی کند: حقوق مدرسه را هر ماه نمی‌دهند برای همین در ایرانشهر دستفروشی می‌کنم درآمدم هم بد نیست. تابستان که حقوق نمی‌دهند هر روز در بازار ایرانشهر هستم.

این معلمان که بیشتر در مناطق روستایی و حاشیه شهرها مشغول کار تدریس هستند، در هر استان شرایط متفاوتی را دارند به‌عنوان مثال برخی استان‌ها به آنها حقوقی مطابق با عرف تعیین شده از سوی وزارت  تعاون کار و رفاه اجتماعی  و برخی بسیار پایین‌تر از حد تعیین شده، پرداخت می‌کنند اما نقطه مشترک برای تمام آنها تأخیرهای طولانی در پرداخت حقوق است. برای این معلمان اعتراض یا تعطیل کردن کلاس‌های درس معنایی ندارد و آنها حتی با وجود بدعهدی مسئولان و پرداخت نکردن بخشی از حقوق سال گذشته همچنان در کلاس‌های درس حضور دارند.

بخشی ازیک گزارش رسانه ای شده بتاریخ4تیر

+ تجمع معلمان خرید خدمت سال 93سراسر کشوردراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وبرای تبدیل وضعیت مقابل مجلس

روز یکشنبه 2تیر،جمعی از معلمان خرید خدمت سال 93سراسر کشوردراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وبرای تبدیل وضعیت مقابل مجلس تجمع کردند.

معلمان تجمع کننده که در سال 93 به صورت خرید خدمت جذب آموزش و پرورش شدند از استان‌های مختلف منجمله قزوین، اصفهان، سیستان و بلوچستان  و….به تهران سفر کرده اند به خبرنگاران گفتند:وضعیت استخدامی آنها نامشخص بوده و امنیت شغلی ندارند.

در تجمع اعتراضی معلمان خرید خدمتی مقابل مجلس دست نوشته هایی با عناوین”ما شیفتگان خدمتیم نه مستحقان ذلت” ، “این همه راه آمده ایم، برای جواب آمده ایم” ، “اگر جواب نگیریم ، دوباره بر می گردیم” به چشم میخورد.

*اعتصاب وتجمع دوباره تاکسی داران دهدشت دراعتراض به پایین‌ بودن نرخ کرایه

روزسه شنبه 4 تیردوباره+،جمع زیادی از تاکسی داران دهدشت برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به پایین‌ بودن نرخ کرایه دست از کار کشیدند ومقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده، جمع زیادی از رانندگان تاکسی شهر دهدشت به‌دلیل پایین بودن نرخ کرایه تاکسی در این شهر برای دومین بار در یک‌ماه اخیر اعتصاب کرده و در جلوی فرمانداری دهدشت تجمع اعتراضی برپا کردند.این در حالی‌است که فرماندار کهگیلویه با افزایش بیش از 100تومان موافقت نکرده است.

رانندگان تاکسی شهر دهدشت در یک‌سال اخیر به‌دلیل افزایش نرخ تورم، افزایش بسیار بالای قیمت‌ها در همه صنوف و نیز میزان بسیار بالای استهلاک خودروها نسبت به نرخ کرایه تاکسی اعتراض داشتند و همیشه در همه اوقات و در مناسبت‌های مختلف اعتراض خود را اعلام کردند.

نرخ کرایه تاکسی در دوسال گذشته برای هر نفر در هرکورس 5000 ریال و نرخ کرایه دربستی از هر نقطه‌ای از شهر دهدشت به نقاط دیگر به میزان 18000 ریال بوده و این نرخ‌نامه نیز مصوب شده است.

 پس از گذشت حدود یک‌سال از آن زمان، رانندگان تاکسی به‌دلیل اینکه در سال‌های اخیر افزایش نرخی نداشتند درخواست کردند با افزایش 20 درصدی نرخ جدید از 5000 ریال به 7000ریال تغییر کند اما این موضوع در ابتدا با مخالفت‌هایی روبرو شد و پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام رانندگان تاکسی دهدشت تعهد نمودند در صورت افزایش 20 درصدی نرخ کرایه، تا دوسال یعنی تا پایان 98 هیچگونه افزایش نرخی اعمال نشود و پس از موافقت رانندگان تاکسی نرخ جدید با 20 درصد افزایش به 7000 ریال برای هرنفر در هرکورس و 25000 ریال برای دربستی‌ها تغییر کرد و در شورای انطباق فرمانداری مصوب شد.

پس از گذشت کمتر از یک‌سال و به‌دلیل افزایش قیمت کالاها و نیز افزایش هزینه استهلاک خودروها، رانندگان تاکسی در دهدشت، افزایش 30 درصدی نرخ کرایه تاکسی را خواستار شدند و درخواست خود رو به رییس اتحادیه تاکسیرانی دهدشت اعلام کردند.

درهمین رابطه فرماندار کهگیلویه گفت: شورای اسلامی شهر دهدشت سال گذشته برای دو سال یعنی 97 و 98 درخواست افزایش نرخ کرایه تاکسی داشتند و ما نیز برای دوسال با افزایش 20 درصدی نرخ موافقت کردیم.

امسال فقط مبلغ 100 تومان به نرخ فعلی اضافه کردیم و تحت هیچ شرایطی یک‌ریال بیشتر از این اضافه نمی‌شود.

چنانچه رانندگان تاکسی نسبت به این تصمیم اعتراضی دارند و یا می‌خواهند تعطیل کنند ایرادی ندارد می‌توانند تعطیل کنند.

+تجمع اعتراضی تاکسی داران دهدشت نسبت به پایین‌ بودن نرخ کرایه مقابل فرمانداری

ظهر روز سه شنبه21خرداد،جمعی از تاکسی داران دهدشت دراعتراض به پایین‌ بودن نرخ کرایه مقابل فرمانداری تجمع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،جمعی از رانندگان‌تاکسی شهردهدشت نسبت به پایین‌بودن نرخ‌کرایه‌تاکسی این شهر نسبت به شهرهای همجوار اعتراض‌کرده و درجلوی فرمانداری‌دهدشت تجمع کردند.

براساس آخرین مصوبه سازمان‌تاکسیرانی شهر دهدشت نرخ کرایه‌تاکسی هرکورس برای هرنفر 700 تومان و نرخ کرایه دربستی نیز 2 هزار و 500 تومان است.

*جان باختن2کارگر ومسمومیت 1کارگردیگردرشهرک صنعتی اصفهان براثر گازگرفتگی

روز سه شنبه 4تیر،2کارگر بر اثر گاز گرفتگي در حوضچه تصفيه خانه فاضلاب یک شهرک صنعتي اصفهان جانشان را ازدست دادند ویک کارگر دیگرمسموم وبه بیمارستان منتقل شد.

به گزارش 4تیر پایگاه خبری پلیس،فرمانده انتظامي شهرستان اصفهان گفت:3کارگر به قصد نصب داربست در يکي از حوضچه هاي تصفيه خانه شهرک صنعتي برای تعميرات وارد حوضچه فاضلاب شدند که به دليل استنشاق گاز منوکسيد کربن دچار مصدوميت شديد و گازگرفتگي شده که متاسفانه 2 نفر آنان در دم فوت و يکي از آنان توسط ماموران اورژانس به بيمارستان منتقل شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com