اخبار و گزارشات کارگری ٣ تیر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
June 24, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٣ تیر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- اعتصاب وتجمع کارگران پتروشیمی تندگویان ماهشهر مقابل ساختمان دفتر مرکزی شرکت در اعتراض به عدم تبدیل وضعیت

- ادامه تجمعات  اعتراضی کارگران کارخانه سیمان کرمان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

- پویش اعتراضی پرستاران استان آذربایجان غربی نسبت به عدم پرداخت یکسال کارانه ومطالبات دیگر بنام «من حقم را می‌خواهم»

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

تداوم بازداشت دستگیرشدگان تجمع اعتراضی روز جهانی کارگر را محکوم می کنیم

- ادامه کنش ها دراعتراض به بی خبری از وضعیت مرضیه امیری از بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگرمقابل مجلس وبرای آزادی وی

- صدور قرار تعلیق تعقیب 6 ماهه برای سعید رضایی از بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگرمقابل مجلس

- محکومیت لیلا حسین زاده فعال دانشجویی بازداشتی بعد ازاعتراضات دی ماه 96 به 30ماه حبس تعزیری

- کارگران اخراجی معدن کوشک بافق به بهانه کمبودآب حدود 40 نفرند

- جان باختن 3کارگر ومصدومیت 2آتش نشان درحادثه ریزش چاه درکهریزک اصفهان

*اعتصاب وتجمع کارگران پتروشیمی تندگویان ماهشهر مقابل ساختمان دفتر مرکزی شرکت در اعتراض به عدم تبدیل وضعیت

روز دوشنبه 3تیرماه، کارگران پتروشیمی تندگویان ماهشهربرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم تبدیل وضعیت برای چندساعتی دست از کار کشیدند واجتماعی مقابل ساختمان دفتر مرکزی شرکت برپا داشتند.

براساس گزارش رسانه ای شده،بیش از150 کارگرحاضر درتجمع خواستار تبدیل وضعیت استخدامیشان از پیمانکاری به قرارداد مستقیم با این شرکت شدند.

قابل یادآوری است که روز چهارشنبه 29خرداد ماه سال جاری،یکی از کارگران شرکت پتروشیمی تندگویان زیر مجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس+ واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در اعتراض به جابجایی درون‌سازمانی، خود را حلق‌آویز کرد.

خوشبختانه با حضور به‌موقع همکاران وی، این کارگر، نجات یافته و جهت درمان به یکی از مراکز درمانی شهرستان بندر ماهشهر منتقل گردید.

+ترکیب سهامداران شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس  درسال مالی منتهی به تاریخ ۱۳۹۸/۰۱/۳۱:

سهام‌دار

درصد سهام

تعداد سهام

جمع کل

۱۰۰

۹۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰

شرکت ملی صنایع پتروشیمی

۱۸.۹۶

۱۷.۳۵۱.۳۲۹.۷۱۸

سهام عدالت

۴۰

۳۶.۵۹۹.۹۹۶.۲۴۰

صندوق بازنشستگان کارکنان صنعت نفت

۱۱.۹

۱۰.۸۸۸.۴۹۹.۹۸۰

شرکت نفت و گاز تامین

۷.۶۲

۶.۹۷۱.۰۷۵.۲۱۵

شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا

۱۴.۷۱

۱۳.۴۵۷.۰۹۱.۳۱۳

سهام ترجیحی کارکنان

۰.۵۷

۵۱۸.۴۵۷.۸۰۸

سهام شناور در بورس

۶.۲۴

۵.۷۱۳.۵۴۴.۲۳۶

سهام وثیقه مدیریتی

۰.۰

۵.۴۹۰

 

*ادامه تجمعات  اعتراضی کارگران کارخانه سیمان کرمان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

کارگران کارخانه سیمان کرمان در ادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی،روز دوشنبه 3تیرماه برای باری دیگر دست به تجمع دراین واحد تولیدی زدند.

قابل یاد آوری است که پیش ازاین ،روزهای  دوشنبه 13وچهارشنبه 29خرداد ماه  هم این کارگران

با برپایی تجمعاتی درکارخانه سیمان کرمان اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بنمایش گذاشته بودند.

روزدوشنبه13خرداد،یکی از کارگران کارخانه سیمان کرمان به خبرنگار رسانه ای گفته بود:با عبور لوله خط گاز و ممنوعیت انفجار در معدن سیمان عملا یک خط تولید متوقف شده و این باعث نگرانی کارگران این کارخانه شده است.

وی همچنین یادآورشده بود: کارگران این کارخانه سه میلیون تومان حق و حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

روزچهارشنبه29خرداد،کارگران کارخانه سیمان‌ کرماندرگفتگوبا خبرنگار رسانه ای افزودند: فعالیت‌های کارخانه سیمان‌ کرمان از ماه‌ها قبل به علت تامین نشدن مواد اولیه سنگ آهک به کندی صورت می‌گیرد. دلیل این مشکل نیز عبور خطوط لوله گاز از بخشی از زمین‌های معادن سنگ کارخانه و ممنوعیت انفجار است.

به گفته این کارگران، لوله گاز از معادن شرکت سیمان عبور کرده و شرکت گاز اجازه انفجار در بخش معدن را نمی‌دهد.

آنهاافزودند: پیش از این تنها یک خط لوله بود اما اخیرا بدون توجه به مخالفت مسئولان کارخانه و کارگران، اداره گاز اقدام به انتقال خط لوله دیگری از محل زمین‌های تحت مالکیت کارخانه کرده است. در صورتی که خط لوله دوم هم از زمین‌های محوطه کارخانه عبور کند، امکان تامین مواد اولیه کارخانه بسیار محدود می‌شود و تبعات آن جدا از متوقف شدن چند خط تولید کارخانه، متوجه امنیت شغلی کارگران خواهد شد.

آنها با بیان اینکه صنعت سیمان وابسته به معدن است، ادامه داد: این مشکل با شکایت دو طرف در مراجع قضایی در حالی پیگیری شده که از قرار معلوم اداره گاز اجازه فعالیت در محدوده زمین‌های معادن کارخانه را گرفته است. این کارخانه برای تهیه مواد اولیه سیمان اجازه استخراج سنگ آهک و انفجار را ندارد.

کارگران کارخانه سیمان کرمان همچنین درباره وضعیت خود گفتند: در نتیجه این اتفاق امنیت شغلی کارگران شاغل در کارخانه بویژه کارگران واحد استخراج سنگ به خطر افتاده است. که در نتیجه احتمال دارد بخش زیادی از مزایای مزدی و اضافه کاری کارگران به حداقل کاهش یابد.

*پویش اعتراضی پرستاران استان آذربایجان غربی نسبت به عدم پرداخت یکسال کارانه ومطالبات دیگر بنام «من حقم را می‌خواهم»

پرستاران استان آذربایجان غربی برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت یکسال کارانه ومطالبات دیگر پویشی بنام «من حقم را می‌خواهم»راه اندازی کردند.

پرستاران  استان آذربایجان غربی، هدف از راه‌اندازی پویش خود را مطالبه‌گری از وزارت بهداشت می‌دانند و می‌گویند: از وزارت بهداشت می‌خواهیم مطالبات معوق پرستاران را هرچه سریعتر بپردازد.

این پرستاران درگفتگو با خبرنگار رسانه ای گفتند: به سالگرد عدم پرداخت کارانه و سایر مطالبات مزدی پرستاران نزدیک می‌شویم؛  پرداخت نشدن کارانه‌ها، اضافه‌کاری‌ها، حق لباس، ماموریت و عدم پرداخت دیون، پرستاران استان آذربایجان غربی، همه برنامه‌ریزی‌های زندگی آنها را مختل می‌کند؛

آنها افزودند: در طول ماه‌های گذشته ارزش ریال به شدت سقوط کرده؛ اگر مطالبات ما را به موقع می‌پرداختند، نسبت به امروز ارزش بسیار بیشتری داشت.

آنها ادامه دادند: همه همکاران با توجه به میزان دریافتی‌شان برای خرج کردن آن برنامه‌ریزی کرده‌اند و معوق شدن مطالبات، آنها را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است.

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

تداوم بازداشت دستگیرشدگان تجمع اعتراضی روز جهانی کارگر را محکوم می کنیم

با گذشت ۵۴ روز از تجمع اعتراضی روز کارگر در مقابل مجلس، فشار بر دستگیر شدگان همچنان ادامه دارد. آنیشا اسدالهی که پس از دستگیری در تجمع اعتراضی روز کارگر بعد از سه روز بازداشت موقت با کفالت ۳۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده بود، عصر ۲۸ خرداد هنگام بازگشت از محل کار در خیابان مجددا بازداشت و ماموران با وی به خانه خودش و برادرش مراجعه می کنند و بعد از تفتیش، لب تاپ و لوازم جانبی متعلق به وی و برادرش را توقیف و او را به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کرده اند. ایشان مدرس زبان انگلیسی می باشد.

سه تن دیگر از دستگیرشدگان روز کارگر خانم ها عاطفه رنگریز، ندا ناجی و مرضیه امیری با وجود اینکه بازجویی آنها بیش از یک ماه است به پایان رسیده و باید برابر قانون و رویه جاری قضایی، بازداشت موقت شان خاتمه و آزاد می شدند اما به دلیل آزار و اذیت بیشتر و ایجاد ارعاب برای کارگران همچنان بازداشت موقت آنها تمدید و زندانی هستند. خانم ها عاطفه رنگریز و ندا ناجی از فارغ التحصیلان دانشگاه و جویای کار و حامی حقوق کارگران هستند و خانم مرضیه امیری دانشجو و خبرنگار می باشد. پیگیری و مراجعات خانواده های آنها به مسئولان امنیتی و قضایی تا به امروز بی نتیجه و هیچ پاسخ روشنی دریافت نکرده اند.

دستگیر شدگان روز کارگر حدود پنجاه تن می باشند که اکثریت آنان با قرار وثیقه و کفالت بطور موقت آزاد شده اند اما احضار به دادگاه و فشار به آنان ادامه دارد. از جمله دو تن از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد آقایان سید رسول طالب مقدم "روز چهارم تیر ماه به دادگاه انقلاب" و وحید فریدونی ولاشجردی" روز پنجم تیر ماه به دادگاه کارکنان دولت" احضار شده اند. از دیگر اعضای بازداشتی سندیکای کارگران شرکت واحد در روز کارگر آقایان حسن سعیدی با قرار وثیقه ۳۳۰ میلیون تومانی، رضا شهابی با قرار کفالت ۲۵۰ میلیون تومانی بطور موقت از زندان آزاد شده اند.

درحالیکه بدیهی ترین و پایه ای ترین حقوق کارگران در مناسبات استثمارگرانه سرمایه داری در مراکز صنعتی، تولیدی، خدماتی، آموزشی و درمانی نادیده گرفته می شود و حقوق کارگران تا ماه ها معوق می گردد، حق بیمه شان پرداخت نمی شود و از خدمات بیمه ای و غیره محروم هستند اما متاسفانه فریادهای حق طلبانه کارگران زحمتکش با فشارهای پلیسی—امنیتی—قضایی سرکوب، و از اجتماعات اعتراضی آنها جلوگیری بعمل می آید. آقای اسماعیل بخشی از کارگران زحمتکش عضو سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و همچنین خانم ها سپیده قلیان و ساناز الهیاری و آقایان امیر امیرقلی و امیر حسین محمدی فرد از فعالان کارگری که در رابطه با اعتصابات و اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه دستگیر شده اند با وجود اینکه ماه ها است بازجویی از آنها خاتمه یافته اما برای آزار و اذیت و فشار بیشتر بر آنان و ایجاد ارعاب برای کارگران در محیط کار، بدون دلیل قضایی همچنین بر خلاف رویه جاری قضایی بازداشت موقت شان را تمدید و همچنان زندانی هستند. آقای علی نجاتی دیگر عضو سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه نیز با قرار وثیقه موقتا از زندان آزاد شده است و محاکمه وی ادامه دارد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه دستگیری و زندانی کردن کارگران در تجمع اعتراضی روز جهانی کارگر همچنین زندانی کردن دیگر کارگران، معلمان و فعالان کارگری به دلیل فریادهای حق طلبانه شان که با اتهام های واهی امنیتی زندانی صورت گرفته را محکوم می کند و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط آنان و توقف ادامه محاکمه دستگیرشدگان روز کارگر می باشد. همچنین خواسته و مطالبات کارگران باید بطور جدی از سوی مسئولان مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.

سندیکای کارگران شرکت واحد از همه ی تشکل های کارگری و معلمان در ایران و سراسر جهان و همچنین دانشجویان درخواست دارد با قید فوریت برای آزادی کارگران، معلمان و فعالان کارگری و دانشجویی زندانی از هیچ کوششی دریغ نکنند و با اتحاد و همبستگی ما را برای آزادی دستگیرشدگان یاری رسانند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

تیرماه ۹۸/۰۴/۰۳

*ادامه کنش ها دراعتراض به بی خبری از وضعیت مرضیه امیری از بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگرمقابل مجلس وبرای آزادی وی

گزارشی از پیگیری‌های وضعیت مرضیه امیری توسط دانشجویان

با گذشت۵۲ روز از بازداشت مرضیه امیری، دانشجوی دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران و خبرنگار روزنامه شرق، وضعیت آزادی او هم‌چنان در ابهام است. از همان ابتدای بازداشت مرضیه امیری و دیگر بازداشتیان روز جهانی کارگر، حساسیت و اعتراض دانشجوها در اعتراض به این بازداشت‌ها آغاز شد و نیز از وضعیت مرضیه امیری و محل بازداشت او، علی‌رغم  مراجعه‌ی هر روزه‌ی خانواده و دوستان او مقابل درب زندان اوین، خبر دقیقی در دست نبود.

۱۴ اردیبهشت، در برنامه‌ای که انجمن‌علمی ارتباطات دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران درباره‌ی نقد برنامه تلویزیونی «عصر جدید» به مناسبت روز جهانی ارتباطات برگزار کرده بود، یکی از دانشجویان  در پنل پایانی (بخش پرسش و پاسخ) به پشت تریبون رفت و از مرضیه امیری یاد کرد که با ممانعت عوامل اجرایی برنامه و یکی از اساتید روبه‌رو شد و این قضیه منجر شد برنامه به تنش کشیده شود.

۲۳ اردیبهشت، تجمعی در دانشگاه تهران علیه گشت ارشاد دانشگاهی صورت گرفت که در آن به بازداشت مرضیه امیری، دانشجو و خبرنگار روزنامه شرق نیز اعتراض شد. این تجمع، با حمله‌ی نیروهای بسیجی و مورد ضرب و شتم قرار دادن دانشجویان، به‌خشونت کشیده‌شد.

۲۹ اردیبهشت، جمعی از دانشجویان دانشکده‌ی علوم‌اجتماعی تهران در اعتراض به ادامه ی بازداشت مرضیه امیری و عدم آزادی او تجمع کردند و خواستار حضور و پاسخگویی رئیس دانشکده، دکتر اعتمادی‌فر، شدند. دکتر اعتمادی‌فر پس از حضور در بین دانشجویان قول پیگیری وضعیت مرضیه امیری و گزارش نتیجه طی ۲۴ ساعت آینده را به دانشجویان داد.

همچنین دانشجویان بارها برای پیگیری وضعیت مرضیه امیری و دریافت پاسخی قانع‌کننده از مسئولین دانشگاه به حراست، معاونت فرهنگی و نهاد رهبری دانشگاه تهران مراجعه کردند و طی این مراجعات قول پیگیری داده شده اما نتیجه‌ی دقیقی اعلام نشده‌است.

۱۳ خرداد، جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به عدم پیگیری وضعیت مرضیه امیری توسط مسئولین دانشگاهی، در سازمان امور دانشحویان حضور پیدا کردند که در این راستا عَلَم( معاون سازمان امور دانشجویان) وعده‌ی پیگیری وضعیت این دانشجو را به واسطه‌ی مطرح کردن آن در جلسه‌ی حضوری با معاونین وزارت علوم داد.

همچنین در ادامه ی اعتراض‌ها به ادامه ی بازداشت مرضیه امیری، اساتید دانشکده‌ی علوم‌اجتماعی نامه‌ای خطاب به وزارت علوم نوشتند و ٣٠ تن از اساتید این دانشکده نامه را امضا کردند.

درحالی که چهل روز از بازداشت مرضیه امیری می‌گذشت، پوسترهای اعتراضی به ادامه بازداشت وی در دانشکده‌های دانشگاه تهران نصب شد و در چند دانشگاه در اعتراض به ادامه‌ی بازداشت بازداشتیان روز کارگر بر تخته‌های کلاس‌ها نام آن‌ها نوشته شد. در ادامه، درخواست پیگیری از مسئولین دانشگاهی و وزارت علوم دوباره مطرح شد ولی همچنان پیگیری و پاسخ گویی مسئولین دانشگاهی، جز موکول کردن از نهادی به نهادی دیگر یا امیدی واهی، نتیجه ای در پی نداشته‌است. درحالی که از این بازداشت‌ها بیش از پنجاه روز می‌گذرد، وزارت علوم، دکتر نیلی -رئیس دانشگاه تهران- و تمام مسئولانی که قول پیگیری وضعیت مرضیه امیری را دادند موظف‌اند گزارشات پیگیری خود را به اطلاع دانشجویان برسانند. دانشجویانی که در غیبت هم‌دانشگاهی و هم‌کلاسی‌شان در ایام امتحانات و روزهای پایانی ترم تحصیلی، همچنان بر خواسته‌شان مصرتر از قبل و استوارند.

برگرفته از کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*صدور قرار تعلیق تعقیب 6 ماهه برای سعید رضایی از بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگرمقابل مجلس

شعبه ی سوم دادسرای ناحیه 33 شهید مقدس تهران،برای سعید رضایی از بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگرمقابل مجلس  در رابطه با اتهام "اخلال در نظم عمومی از طریق حضور در تجمعات غیر قانونی" قرار تعلیق تعقیب 6 ماهه صادرکرد.

*محکومیت لیلا حسین زاده فعال دانشجویی بازداشتی بعد ازاعتراضات دی ماه 96 به 30ماه حبس تعزیری

با رای دادگاه تجدیدنظر، محکومیت یکی از دانشجویان بازداشت شده بعد از اعتراضات دی‌ماه سال 96 به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی به 30 ماه حبس تعزیری کاهش یافت.

روز دوشنبه3تیر،امیر رئیسیان، وکیل لیلا حسین‌زاده درباره حکم دادگاه تجدیدنظر این دانشجوی دانشگاه تهران ب خبرنگار رسانه ای گفت: امروز حکم موکلم لیلا حسین‌زاده در شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ایشان ابلاغ شد. در رأی قطعی صادره از این شعبه، بر اساس اتهامات، حکمِ صادره در دادگاه بدوی تأیید شد. اما خوشبختانه بخشی از مجازات کسر شده و مجازات پنج سال حبس (قابل اجرای) ایشان به 30ماه حبس، کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه کماکان این حکم از نظر موازین حقوقی و انطباق موضوع با قوانین، مورد نقد ما قرار دارد، افزود ما هنوز از طریق دیوان و اعاده دادرسی امیدوار به نقض اساس حکم هستیم و این تقاضا را طرح و تعقیب خواهیم کرد.

این فعال دانشجویی در دادگاه بدوی در شعبه 26دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمدزاده، به شش سال حبس تعزیری (پنج سال به اتهام اجتماع و تبانی و یک سال به اتهام تبلیغ علیه نظام) محکوم شده بود. دادگاه تجدیدنظر اول او در 30 مهر 97 و دادگاه تجدیدنظر دوم او در 24 اردیبهشت 98 در شعبه 36 تجدیدنظر دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی زرگرنژاد برگزار شد که امروز به صدور رأی نهایی یعنی تأیید اساس حکم و کاهش مجازات به 30 ماه حبس تعزیری انجامید.

کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشوردرباره نتیجه ی دادگاه تجدید نظر لیلا حسین زاده نوشت:

این در حالیست که بسیاری از مسئولین دولتی، دانشگاهی و مرتبط با وزارت علوم بارها اعلام کرده بودند که به دنبال رایزنی برای برائت دانشجویان و فعالین صنفی بازداشت شده در دی ماه 96 هستند. بازداشت هایی که نهادهای امنیتی در جسارتی بی مثال به ساحت دانشگاه، آن را پیشگیرانه خوانده بودند!

*کارگران اخراجی معدن کوشک بافق به بهانه کمبودآب حدود 40 نفرند

تعداد کارگرانی که بتاریخ اول تیرماه از معدن کوشک بافق به بهانه کمبودآب ازکار اخراج شدند، حدود 40 نفرند.

درهمین رابطه:

*اخراج تعدادی از کارگران معدن کوشک بافق به بهانه کمبودآب

روز شنبه 1تیرماه،تعدادی از کارگران معدن کوشک بافق به بهانه کمبود آب اخراج شدند.

درهمین رابطه:

به گزارش یک منبع خبری محلی،صبح روز اول تیرماه تعدادی از کارگران معدن کوشک بافق به بهانه کمبود آب اخراج شدند. در این راستا انگشت این کارگران از دستگاه حضور و غیاب حذف شده و به آنها گفته شده که مدیرعامل تصمیم گرفته است در این معدن تعدیل نیرو کند.

مسئول روابط عمومی معدن کوشک علت این اخراج را کمبود آب در معدن اعلام کرده و این در حالیست که کارخانه این معدن نیاز به آب دارد وکارگران اخراج شده از قسمت روزباز این معدن  می باشند.

درهمین رابطه،یکی ازکارگران معدن کوشک بافق گفت:اخراج کارگران هیچ ارتباطی با مشکل کمبود آب در معدن ندارد.

*جان باختن 3کارگر ومصدومیت 2آتش نشان درحادثه ریزش چاه درکهریزک اصفهان

صبح روز دوشنبه 3تیر،3کارگر35 ، 40 و55 ساله در حادثه ریزش چاه درکهریزک اصفهان جانشان را از دست دادند و2آتش نشان مصدوم شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com