اخبار و گزارشات کارگری ٢ تیر ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
June 23, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٢ تیر ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- تجمعات اعتراضی کارگران شهرداری دوگنبدان نسبت به کاهش حقوق

- تجمع معلمان خرید خدمت سال 93سراسر کشوردراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وبرای تبدیل وضعیت مقابل مجلس

- تجمع اعتراضی کارگران شرکت نامی طیور گلستان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق

همراه با گزارشی درباره بالا کشیدن بخشی از حقوق کارگران در کمال بی شرمی

- اعتراض کارگران شرکت غله استان همدان نسبت به عدم پرداخت 3ماه حقوق

- اعتراض کارگران حفاری شمال نسبت به عدم 4ماه حقوق و نداشتن امنیت شغلی

- اخراج تعدادی از کارگران معدن کوشک بافق به بهانه کمبودآب

- عدم پرداخت بیش از 4ماه حقوق و2سال عیدی وحق سنوات کارگران سازمان مهندسی وعمران شهرداری اهواز

- عدم پرداخت14ماه حقوق کارگران  شرکت فنی و مهندسی پدیده دو کوهه

- گزارشی تکان دهنده درباره 100زن آتش نشان در مشهد

- اعتصاب وتجمع صاحبان خودروهای پلاک عمومی تهران در اعتراض به پرداخت عوارض ورود به ترح ترافیک مقابل شورای شهر

- یک کارگر کارخانه روغن نباتی شیرازبا بخطر انداختن جانش دوهمکارش را از مرگ حتمی نجات داد

- له شدن کارگر جوان یکی از کوره های آجرپزی یزد براثرسقوط لودر

- جان باختن یک کارگر حین کار دریک کارگاه تولید ماسه بوکان بر اثر انفجار TNT

- کشته وزخمی شدن 2 کارگر ساختمانی درفردیس درحادثه ریزش ساختمان

- مصدومیت شدید 2کارگر ساختمانی در مشهد براثر سقوط از ارتفاع

- مصدومیت یک کارگرجوان یک کارگاه تولیدی مشهد حین کاربا دستگاه خردکن پلاستیک

- مصدومیت 2کارگر درتهران حین تخریب چهار ساختمان قدیمی

*تجمعات اعتراضی کارگران شهرداری دوگنبدان نسبت به کاهش حقوق

صبح روزیکشنبه 2تیر، کارگران شهرداری دوگنبدان دراعتراض به کاهش حدود 50درصدی حقوق ماهیانه شان بدلیل حذف آیتم های سختی کار،حق فنی، نوبت کاری و حق شیفت و ...دست به تجمع مقابل ساختمان این شهرداری زدند وسپس تجمعشان را به مقابل فرمانداری شهرستان گچساران کشاندند.

نمایندگان کارگران شهرداری دوگنبدان به خبرنگار یک رسانه محلی گفتند:  سال هاست که آیتم های سختی کار،حق فنی، نوبت کاری و حق شیفت و ...به کارگران شهرداری دوگنبدان پرداخت می شود اما در سال 98 یکباره این مطالبات قطع و حذف شده اند که حقوق دریافتی کارگران نسبت به سال قبل آنهم با توجه به شرایط نابسامان و تورم شدید اقتصادی به  نصف کاهش پیدا کرده است که معیشت و زندگی  کارگران شهرداری دوگنبدان با این حقوق ناچیز دچار مشکلات شدید می شود.

یکی از نمایندگان کارگران شهرداری نیز گفت: هیچ کدام از شهرداران شهرستان های استان چنین اقدامی(حذف آیتم های حقوقی کارگران) نکرده است که در کمال تعجب فقط شهردارشهرنفتخیز گچساران چنین اقدامی کرده است.

 نمایندگان کارگران  شهرداری دوگنبدان در ادامه گفتند: حتی شهردارهای  شهرستان های استان های همجوار هم چنین موردی را اعمال نکرده اند که از مسئولان تقاضا داریم به داد و به مشکلات پرسنل زحمتکش شهرداری دوگنبدان رسیدگی کنند.

درادامه این تجمع،  نشستی با حضور فرماندار گچساران،معاون فرماندار، رئیس دفتر نماینده  و نمایندگان کارگران شهرداری در سالن اجتماعات فرمانداری گچساران برگزار شد.

*تجمع معلمان خرید خدمت سال 93سراسر کشوردراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وبرای تبدیل وضعیت مقابل مجلس

روز یکشنبه 2تیر،جمعی از معلمان خرید خدمت سال 93سراسر کشوردراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وبرای تبدیل وضعیت مقابل مجلس تجمع کردند.

معلمان تجمع کننده که در سال 93 به صورت خرید خدمت جذب آموزش و پرورش شدند از استان‌های مختلف منجمله قزوین، اصفهان، سیستان و بلوچستان  و....به تهران سفر کرده اند به خبرنگاران گفتند:وضعیت استخدامی آنها نامشخص بوده و امنیت شغلی ندارند.

در تجمع اعتراضی معلمان خرید خدمتی مقابل مجلس دست نوشته هایی با عناوین"ما شیفتگان خدمتیم نه مستحقان ذلت" ، "این همه راه آمده ایم، برای جواب آمده ایم" ، "اگر جواب نگیریم ، دوباره بر می گردیم" به چشم میخورد.

*تجمع اعتراضی کارگران شرکت نامی طیور گلستان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق

همراه با گزارشی درباره بالا کشیدن بخشی از حقوق کارگران در کمال بی شرمی

عدم پرداخت ماه ها حقوق کارگران شرکت نامی طیورواقع در غرب استان گلستان است را به تجمع وادار کرد. کارگران می‌گویند که مطالباتشان را از قبل نوروز 98 دریافت نکرده‌اند و طی سال‌های گذشته هم حقوق‌هایشان پراکنده پرداخت شده است. 

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ2تیر،«محمد.م» یکی از این کارگران می‌گوید: ما فقط حقوق می‌گیریم و از عیدی، پاداش، سنوات و... خبری نیست. حقوق اسفند را یک ماه بعد عید می‌گیریم. تمام این سال‌ها با همین روال کار کردیم و صدایمان در نیامد.

حالا همین هم از ما دریغ شده است. انتظار هم نداریم کسی به ما لطفی کند.

وی ادامه می‌دهد: انگار حقوق ما اولین چیزی است که مدیرانمان از آن فاکتور می‌گیرند. باور کنید 10 سال است به جز حقوق چیز دیگری نگرفته‌ایم و حالا هم حقوق‌ها عقب افتاده است.

مدیران کارخانه در این باره به ما جوابی نمی‌دهند اما بنابر آنچه به ما اعلام شده به اداره کار قول‌هایی داده‌اند.

اما «سعید دنکوب» مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در تشریح شرایط پیش‌آمده در شرکت می‌گوید: در این واحد اقتصادی که در زمینه تولید خوراک طیور فعالیت دارد، 40 کارگر مشغول فعالیت هستند.

وی اضافه می‌کند: در راستای انجام وظایف قانونی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، چندین مورد بازرسی در 2 سال گذشته از این شرکت به عمل آمد که بازرسان ما با برخورد نامناسب روبه‌رو شدند و اخطارهای لازم نیز به مدیران این شرکت در خصوص رعایت موارد قانونی داده شد.

دنکوب می‌گوید: با توجه به اظهارات کارگران و مواردی که در هیات‌های تشخیص مطرح شد، در این شرکت ایراداتی از قبیل پرداخت نشدن بیمه برای برخی از کارگران، پرداخت نشدن مطالبات حقوقی از جمله حق مسکن، بن، عائله‌مندی و سنوات و همچنین پرداخت نشدن تعطیل‌کاری، جمعه‌کاری و اضافه‌کاری و نیز پرداخت نشدن عیدی بر اساس قانون وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: این شرکت با اداره کار شهرستان همکاری خوبی ندارد و از سال 96 تاکنون در 3 نوبت به دادگستری معرفی شده است.

 این مسئول اضافه می‌کند: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی وظایف قانونی خود را به درستی انجام داده است و رسیدگی به موضوعات مطرح شده باید از سوی مراجع قانونی پیگیری شود.

*اعتراض کارگران شرکت غله استان همدان نسبت به عدم پرداخت 3ماه حقوق

با حضور حدود 25کارگر شرکت غله استان همدان در مجلس،اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت 3ماه حقوق،رسانه ای شد.

*اعتراض کارگران حفاری شمال نسبت به عدم 4ماه حقوق و نداشتن امنیت شغلی

کارگران حفاری شمال اعتراضشان را نسبت به عدم 4ماه حقوق و نداشتن امنیت شغلی رسانه ای کردند.

این کارگران به خبرنگار رسانه ای گفتند:با وجود کار سخت و جانکاه، برخی از ما از اسفندماه حقوق نگرفته‌ایم؛ گروهی دیگر نیز، دو ماه دستمزد معوق دارند؛ با این شرایط نمی‌دانیم چگونه باید امورات زندگی خود و خانواده‌هایمان را بگذرانیم.

این کارگران عملیاتی نسبت به آینده کاری خود نیز ابراز نگرانی کردند و گفتند: آنگونه که از شواهد و قراین امر برمی‌آید تا ده روز آینده هم قرار نیست دستمزدهای معوق ما پرداخت شود.

*اخراج تعدادی از کارگران معدن کوشک بافق به بهانه کمبودآب

روز شنبه 1تیرماه،تعدادی از کارگران معدن کوشک بافق به بهانه کمبود آب اخراج شدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،صبح روز اول تیرماه تعدادی از کارگران معدن کوشک بافق به بهانه کمبود آب اخراج شدند. در این راستا انگشت این کارگران از دستگاه حضور و غیاب حذف شده و به آنها گفته شده که مدیرعامل تصمیم گرفته است در این معدن تعدیل نیرو کند.

مسئول روابط عمومی معدن کوشک علت این اخراج را کمبود آب در معدن اعلام کرده و این در حالیست که کارخانه این معدن نیاز به آب دارد وکارگران اخراج شده از قسمت روزباز این معدن  می باشند.

درهمین رابطه،یکی ازکارگران معدن کوشک بافق گفت:اخراج کارگران هیچ ارتباطی با مشکل کمبود آب در معدن ندارد.

برای آشنایی بیشتربه عملکرد کارفرمای معدن کوشک بافق:

*پایان موقتی اعتصاب کارگران معدن کوشک بافق پس از 14روز

اعتصاب کارگران معدن کوشک بافق که از تاریخ 29اردیبهشت ماه97 در اعتراض به کاهش حقوق آغاز+ شده بود،پس از14روز بدنبال وعده رسیدگی به خواسته شان بطور موقتی پایان یافت و روز شنبه 11خردادماه کارگران این معدن برسرکار بازگشتند.

بنا به گزارش رسانه ای شده بتاریخ11خرداد،به دنبال  جلسه کمیسیون کارگری شهر  ومذاکرات با نمایندگان کارگران و با وساطت فرمانداری شهرستان بافق  و وعده رسیدگی به خواسته  کارگران کارگران بطور موقتی به اعتصابشان خاتمه دادند.

+اعتصاب کارگران معدن کوشک بافق دراعتراض به کاهش حقوق برای چهارمین روز متوالی

روز چهارشنبه اول خرداد ماه برای چهارمین روز متوالی، کارگران معدن سرب و روی کوشک واقع در فاصله 165 کیلومتری شرق یزد و در 45 کیلومتری شمال شرق بافق دراعتراض به کاهش حقوق دست به اعتصاب زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ اول خرداد،به کارگران وعده داده شده مشکلشان در کمیسیون کارگری شهر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

*عدم پرداخت بیش از 4ماه حقوق و2سال عیدی وحق سنوات کارگران سازمان مهندسی وعمران شهرداری اهواز

بیش از 4ماه حقوق و2سال عیدی وحق سنوات کارگران سازمان مهندسی وعمران شهرداری اهواز پرداخت نشده است.

*عدم پرداخت14ماه حقوق کارگران  شرکت فنی و مهندسی پدیده دو کوهه

14ماه حقوق کارگران راهسازی در شهر سرابله در استان ایلام (شرکت فنی و مهندسی پدیده دو کوهه)پرداخت نشده است.

*گزارشی تکان دهنده درباره 100زن آتش نشان در مشهد

صد زن آتش‌نشان در مشهد، در خانه‌های خود شیفت‌های آماده‌باش را می‌گذرانند؛ این در حالیست که این زنان نه پست سازمانی دارند و نه دستمزد کافی می‌گیرند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ2تیر، یکصد زن آتش‌نشان داوطلب از سال ۱۳۹۲ در شهر مشهد و بنا به ضرورت در عملیات سخت اطفای حریق مداخله می‌کنند و در شیفت‌های مشخص گوش به زنگ‌اند و آماده‌باش هستند اما محلی برای کار کردن ندارند و طبق جدول زمانی در خانه خودشان آماده به کار هستند و در صورت نیاز از منزلشان به محل حادثه اعزام می‌شوند!

یکی از این زن‌ها که به دشواری توانستیم او را پیدا کنیم، می‌گوید: ما را نیروی رسمی حساب نمی‌کنند؛ در واقع ما را جزو شاغلان آتش‌نشانی نمی‌دانند و دستمزد ما بسیار پایین است؛ بسیار کمتر از همکاران مرد؛ در حد چند صد هزار تومان، دستمزد می‌گیریم؛ البته این را هم بگویم که ما چندان هم شیفت نداریم و سر کار نمی‌رویم؛ در واقع برای ما زنان آتش‌نشان، پست سازمانی تعریف نشده.

*اعتصاب وتجمع صاحبان خودروهای پلاک عمومی تهران در اعتراض به پرداخت عوارض ورود به ترح ترافیک مقابل شورای شهر

روز یکشنبه 2تیرماه،جمعی از صاحبان خودروهای پلاک عمومی تهران در اعتراض به پرداخت عوارض ورود به ترح ترافیک دست از کار کشیدند و با پارک کردن مینی بوس ها و ون هایشان در خیابان بهشت، مقابل شورای شهرتجمع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،تجمع کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی با عنوان «جابه جایی مسافر جریمه و عوارض ندارد» به مصوبه شورای شهر تهران و نیز مسئولان معاونت حمل و نقل و ترافیک مبنی بر مطالبه عوارض ورود به محدوده های طرح ترافیک اعتراض کردند.

یکی از این تجمع کنندگان گفت: ما به عنوان رانندگان خودروهای عمومی خدمت رسان چرا باید برای خدمت رسانی به شهروندان عوارض پرداخت کنیم؟

وی ادامه داد: از گذشته تردد خودروهای پلاک عمومی در محدوده طرح های ترافیکی پایتخت برای خدمت رسانی آزاد بود اما امروز «عوارض سنگین» برای هربار ورود وضع می کنند.

تجمع کننده دیگری با اشاره به افزایش حدودسه برابری قیمت قطعات یدکی خودرو از سال گذشته تاکنون گفت:در این شرایط پرداخت عوارض ورود، فشار مضاعف است.

قابل یاد آوری است که از اول تیرماه 98شرایط ورود به محدوده زوج و فرد ملغی و خودروها دیگر نمی توانند براساس رقم زوج یا فرد پلاکشان در هر یک از روزهای هفته به صورت رایگان در آن محدوده (زوج و فرد سابق) تردد کنند؛ در عوض، رانندگان خودرو ۲۰ روز در هر فصل می توانند به طور رایگان وارد محدوده زوج و فرد سابق شوند و اضافه بر آن نیز باید ۵۰ درصد هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک را بپردازند؛ همچنین برای ساکنان این محدوده های ترافیکی و نیز خودروهای دارای معاینه فنی برتر تخفیف هایی درنظر گرفته شده است.

هرگونه ورود به این محدوده های ترافیکی منوط به ثبت مشخصات خودرو در سامانه تهران من است.

*یک کارگر کارخانه روغن نباتی شیرازبا بخطر انداختن جانش دوهمکارش را از مرگ حتمی نجات داد

یک کارگرکارخانه روغن نباتی شیراز توانست با به خطر انداختن جان خود، جان دو همکارش را از خطر مرگ حتمی نجات دهد.

این کارگر که توانست در اقدامی شجاعانه از خفگی دو همکار خود در عمق 12 متری چاه های فاضلاب جلوگیری  کند به خبرنگار یک رسانه محلی گفت:وقتی کارخانه در حال تولید است، قسمت پرکن ظروف و تصفیه خانه پساب همزمان فعال هستند .

 خداخواست بژکول افزود: کارخانه ما چهار استخر به عمق 10 متری تا 12 متری برای چربی گیر دارد و هنگامی که تصفیه پساب در حال کار است، این چاه ها لایروبی و چربی زدایی می شود. بعد از آن پساب تصفیه شده خارج و به فاضلاب شهری ریخته می شود.

وی خاطرنشان کرد: دو نفر از کارگران ما در عمق استخر ها در حال کار بودند و داشتند با سطل و دست چربی ها و اشغالی که ته استخر بود خالی می کردند تا مشکلی برای بخش تصفیه خانه فاضلاب پیش نیاید.

بژکول ادامه داد:در عمق چاه ها تراکم گاز هیدروژن بالا بود و به دلیل احتمال وقوع انفجار و آتش سوزی، کارگران مجاز به استفاده از وسایل روشنایی و آتش زا نداشتند که به همین دلیل محیط تاریک هم بود.

وی گفت: در چنین محیطی تراکم بالای گاز عمق چاه منجر به خفگی و بی هوشی کامل دوکارگرشد.

این کارگر کارخانه روغن نباتی شیراز ادامه داد:هنگامی که کارگران کارخانه در فکر نجات دو کارگرگرفتار در چاه بودند، بنده با یک ترفند ساده اما حرفه ای جان همکارانم را نجات دادم.

بژکول گفت:یک بالا بر ساختمانی کنار چاه ها بود که برای انتقال مصالح مورد استفاده قرارمیگرفت؛ فوری آن را در چاه آویزان کردم و خودم داوطلبانه داخل آن نشستم و بعد از اینکه به ته چاه رسیدم، دو همکار خود را در بیهوشی کامل دیدم که در کمترین زمان آنها را در آغوش گرفتم و با کمک بالابر بیرون آوردم.

وی افزود:این کارگرها که بر اثر گازگرفتگی در آستانه مرگ حتمی بودند با همکاری اورژانس 115، به بیمارستان علی اصغر شیراز اعزام شدند و خوشبختانه از مرگ نجات پیدا کردند.

*له شدن کارگر جوان یکی از کوره های آجرپزی یزد براثرسقوط لودر

یک کارگر 31 ساله  براثرسقوط یک دستگاه لودر  دریکی از کوره های آجرپزی یزد به داخل یک گودال و بر رویش ،جانش را ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر حین کار دریک کارگاه تولید ماسه بوکان بر اثر انفجار TNT

روز شنبه1تیر، یک کارگر30ساله بنام صلاح عبدالله‌پور حین کار دریک کارگاه تولید ماسه واقع در در مسیر داشبند سیمینه جان شهرستان بوکان بر اثر انفجار TNTجانش را ازدست داد.

بنابه گزارش یک منبع خبری محلی، این حادثه حین جوشکاری در انبار نگهداری مواد منفجره TNT و سیلندرهای گاز مایع این کارگاه رخ داده است.

*کشته وزخمی شدن 2 کارگر ساختمانی درفردیس درحادثه ریزش ساختمان

عصر روز یکشنبه 2تیر،درحادثه ریزش ساختمان در فردیس یک کارگر45ساله جانش را ازدست داد ویک کارگر18ساله مصدوم شد.

*درحادثه انفجار گاز دریک کارگاه تولید قارچ کاشان یک کودک 3ساله ویک کارگر50ساله دچار سوختگی شدند

بنابه گزارش رسانه ای شده،رئیس مرکز اورژانس و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کاشان از سوختگی شدید دو نفر در شهر برزگ کاشان خبر داد.

حسین ریاحی عنوان کرد: در این حادثه که علت آن توسط کارشناسان آتش نشانی در حال بررسی است متاسفانه یک کودک سه ساله تبعه افغانستان دچار سوختگی بیش از ۷۰ درصد و یک آقا دچار سوختگی حدود ۵۰ درصد شدند.

*مصدومیت شدید 2کارگر ساختمانی در مشهد براثر سقوط از ارتفاع

ظهر روز یکشنبه 2تیر،2کارگر حدو 30ساله حین کار در یک پروژه ساختمانی واقع در خیابان بزرگمهر مشهد براثر سقوط از ارتفاع 6متری شدیدا مصدوم وبه بیمارستان انتقال یافتند.

*مصدومیت یک کارگرجوان یک کارگاه تولیدی مشهد حین کاربا دستگاه خردکن پلاستیک

روز شنبه 1تیر، یک کارگرجوان کارگاه تولیدی واقع در شهرک طالقانی مشهد حین کاربا دستگاه خردکن پلاستیک دست چپش در دستگاه خردکن پلاستیک گیر کرد ودچار مصدومیت شدید شد.

*مصدومیت 2کارگر درتهران حین تخریب چهار ساختمان قدیمی

ظهر روز یکشنبه 2تیر،2کارگر حین تخریب چهار ساختمان قدیمی در میدان سبلان تهران براثر ریزش سقف ودیواریکی از ساختمان ها مصدوم شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com