اخبار و گزارشات کارگری ٢٩ خرداد ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
June 20, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٢٩ خرداد ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- تجمع وراهپیمایی بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در اعتراض به وضعیت معیشتی

- ازسرگیری اعتراضات کارگران کارخانه کاشی نیلوفر بیرجند نسبت به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی کارفرما ومسئولان با تجمع مقابل استانداری خراسان جنوبی

فرمانداری واستانداری کارگران را بدلیل برپایی تجمعات اعتراضی تهدید کردند

- تجمع اعتراضی دوباره کارگران کارخانه سیمان کرمان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

- تجمع اعتراضی جنگلبانان غرب مازندران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور

- گزارشی دیگر درباره اعتراضات دامنه دار هزاران کارگر کارخانه های چوب و حفاظت جنگل نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان

- تلاش های خانم فرزانه زیلابی جهت تداراک برای دفاع از علی نجاتی و اسماعیل بخشی

- بازداشت دوباره آنیشا (مریم) اسداللهی پس از آزادی با کفالت

- محاکمه اصغر امیرزادگان معلم کنشگر

 

*تجمع وراهپیمایی بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در اعتراض به وضعیت معیشتی

روز سه شنبه 28خرداد،صدها نفر از بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی دست به تجمع مقابل مجلس زدند وبا افراشتن بنرها وپلاکاردهایی وسردادن شعارها اعتراضشان را نسبت به وضعیت معیشتیان بنمایش گذاشتند ودرادامه بسوی سازمان برنامه وبودجه راهپیمایی کردند.

رادیو زمانه:تجمع بازنشستگان در برابر مجلس: «تا حق خود نگیریم، از پا نمی‌نشینیم»

شمار قابل توجهی از بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی سه‌شنبه ۲۸ خرداد مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع و سپس به سوی سازمان برنامه و بودجه راهپیمایی کردند.

تجمع با فراخوان قبلی و با خواست «برخورداری از حق حیات شایسته و مطالبات مسلم قانونی» شامل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، درمان رایگان و بیمه کارآمد، شفاف‌سازی وضعیت صندوق‌های بازنشستگی، پرداخت کلیه بدهی‌های دولت به صندوق تامین اجتماعی، و به‌رسمیت شناختن حق تشکل، اجتماع و اعتصاب انجام شد.

بنا بر گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی از این تجمع منتشر شده، شرکت کنندگان در تجمع شعار می‌دادند: «فریاد فریاد از این همه بی داد /تا حق خود نگیریم، ازپا نمی‌نشینیم /حقوق‌های نجومی فلاکت عمومی /مجلس خیانت می‌کند دولت حمایت می‌کند/خط فقر ۷ میلیون حقوق ما دو میلیون /معیشت منزلت سلامت حق مسلم ماست/ معلم زندانی آزاد باید گردد/ جنگ افروزی را رها کن فکری به حال ما کن/ دشمن ما همین جاست دروغ میگن آمریکاست /درد ما درد شماست مردم به ما ملحق شوید.»

تجمع‌کنندگان پس از قرائت قطعنامه در حالی که شعار می‌دادند، به سوی سازمان برنامه و بودجه راهپیمایی کردند.حدود هزار تن در این تجمع شرکت کردند.

*ازسرگیری اعتراضات کارگران کارخانه کاشی نیلوفر بیرجند نسبت به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی کارفرما ومسئولان با تجمع مقابل استانداری خراسان جنوبی

فرمانداری واستانداری کارگران را بدلیل برپایی تجمعات اعتراضی تهدید کردند

صبح روزچهارشنبه 29خرداد، جمعی از کارگران کارخانه کاشی نیلوفر بیرجند دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات و وعده های توخالی کارفرما ومسئولان طراز اول استان وشهرستان دست از کارکشیدند و مقابل استانداری خراسان جنوبی تجمع کردند. وجمعی دیگر از کارگران هم مقابل این واحد تولیدی تجمع اعتراض برپاکردند.

کارگر معترض کارخانه کاشی نیلوفر بیرجند: فرمانداری و استانداری فقط ما را تهدید می‌کنند و می‌گویند این دفعه که آمدید، این‌گونه شد و اگر دفعه بعد بیایید معلوم نیست چه می‌شود، نگویید که نگفتیم.این تهدید به چه معناست؟

حتی شنیدیم از طرف مسئولان ادارات با مدیران کارخانه تماس گرفتند که "پول کارگران را بلافاصله پرداخت نکنید بلکه دو ماه دیگر پرداخت کنید چراکه اگر پرداخت کنید این تجمع‌ها رویه می‌شود و دیگر کارگران الگو می‌گیرند و ممکن است به این‌گونه اقدامات دست بزنند". این خبر بین کارگران درز پیدا کرد و باعث ناراحتی آن‌ها شد.

بنابه گزارش یک منبع خبری محلی، کارگران کارخانه کاشی نیلوفر بیرجند در اعتراض به تعویق 9 ماهه پرداخت حقوق و چند ساله‌ی پرداخت اضافه‌کار، 21 خردادماه +‌جاری در مقابل این کارخانه تجمع کرده بودند.

کارگران خواستار پرداخت حقوق وحق اضافه‌کاری‌شان بودند و اعلام کردند با این وضعیت، نمی‌توانند زندگی خود را بگذرانند.

طبق اعلام کارگران، از نیمه سال 1395 تاکنون، یک ريال اضافه‌کاری کارگران پرداخت نشده و از تیرماه تا دی‌ماه 1397 و همچنین از ابتدای سال‌جاری تاکنون حقوق کارگران پرداخت نشده است.

بدنبال اعتصاب وتجمع کارگران ،ورقانی مدیر داخلی کارخانه کاشی نیلوفر فاز 2 و 3 گفت:در جلسه‌ای که در استانداری برگزار شد اعلام کردیم که حقوق آن‌ها را هفته آینده پرداخت خواهیم کرد.++

وی افزود: قرار است در هر ماه بخشی از معوقات آن‌ها جبران شود و هر ماه 2 ماه حقوق می‌گیرند تا معوقات آن‌ها به پایان برسد.

کارگران منتظر بودند تا در روز دوشنبه 27 خردادماه‌جاری حقوق خود را دریافت کنند اما این موضوع محقق نشد و کارگران بار دیگر و این دفعه در مقابل استانداری خراسان جنوبی تجمع کردند.

کارگران حاضر مقابل استانداری خراسان جنوبی گفتند: مطالبات ما همان مطالبات قبلی است اما قول‌های مسئولان عملیاتی نشده است.

یکی از کارگران اظهار کرد: سخنان مدیران تکراری است و به قول‌هایشان عمل نمی‌کنند.

وی افزود: مسئولان به قولشان عمل نکردند و مجبور شدیم در مقابل استانداری خراسان جنوبی حضور پیدا کنیم و هر چند روز لازم باشد در این مکان می‌مانیم تا حقوق ما را پرداخت کنند.

یکی دیگر از کارگران گفت: سه سال است که معوقات اضافه‌کاری ما را پرداخت نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: فرمانداری و استانداری فقط ما را تهدید می‌کنند و می‌گویند این دفعه که آمدید، این‌گونه شد و اگر دفعه بعد بیایید معلوم نیست چه می‌شود، نگویید که نگفتیم.

وی اظهار کرد: این تهدید به چه معناست؟ ما به مقامات بالاتر شکایت خواهیم کرد.

این کارگر گفت: حتی شنیدیم از طرف مسئولان ادارات به مدیران کارخانه تماس گرفتند که "پول کارگران را بلافاصله پرداخت نکنید بلکه دو ماه دیگر پرداخت کنید چراکه اگر پرداخت کنید این تجمع‌ها رویه می‌شود و دیگر کارگران الگو می‌گیرند و ممکن است به این‌گونه اقدامات دست بزنند". این خبر بین کارگران درز پیدا کرد و باعث ناراحتی آن‌ها شد.

کارگر دیگری گفت: عیدی سال 1397 را در اردیبهشت 1398 پرداخت کردند و آن را به عنوان 2 ماه حقوق فروردین و اردیبهشت سال‌جاری حساب کردند.

وی با بیان این‌که فقط نیمی از کارگران حقوق فروردین را گرفتند تصریح کرد: استانداری، اداره کار و مدیران کارخانه قول‌هایی دادند اما هیچ‌کدام عملی نشد.

وی اظهار کرد: ابتدای تیرماه قرار است به اندازه نصف حقوق یک ماه را برای کارگران واریز کنند و بعد از آن، اعلام کنند حقوق کارگران را کامل واریز کردیم!

وی افزود: مسئولان استانداری که نمی‌داند مبلغ واریزیِ کارخانه، نصف است بلکه استانداری فقط برگه‌ای می‌خواهند که در آن نوشته شده باشد واریزی حقوق داشتند.

کارگر دیگری گفت: کارخانه می‌گوید فروش نداریم درصورتی که اوضاع فروش بسیار خوب است و هر قراردادی منعقد می‌کنند، ابتدا پول را به عنوان خرید مواداولیه، می‌گیرند سپس محصول را ارسال می‌کنند.

وی افزود: همچنین استانداری به ادارات برق، آب و گاز گفته به کارخانه سخت نگیرید. هزینه بیمه را به صورت اقساطی پرداخت می‌کنند و حقوق کارگران را نیز پرداخت نمی‌کنند. پس پول کاشی‌هایی که بار کامیون‌ها می‌شود و فروش می‌رود، کجاست؟

وی اظهار کرد: استاندار در گذشته مطالب بیشتری بیان می‌کرد اما مدتی هست کم‌رنگ شده است.

وی افزود: 5 ماه پیش استاندار به کارخانه کاشی نیلوفر رفت و از مدیران کارخانه قول گرفته بود معوقات کارگران پرداخت شود اما هنوز پرداخت نشده است.

وی تصریح کرد: اکنون نیز می‌خواهیم با شخص استاندار صحبت کنیم تا به مشکلات ما رسیدگی کنند.

این کارگر گفت: یکی از کارگران دو سال پیش دستش قطع و از کارافتاده شده است اما هنوز حدود 50 میلیون تومانی که از کارخانه می‌خواهد، به او پرداخت نکرده‌اند.

وی با بیان این‌که این فرد اگر شاکی شود، پولش را می‌گیرد اما حرمت نگه داشته است افزود: به این یک نفر نمی‌توانند قول درست بدهند و 8 ماه او را سرگردان دارند و حق و حقوق او را نمی‌دهند، آن‌وقت می‌خواهند برای 300 نفر قول دهند که حقوقشان را پرداخت کنند؟ بسیاری از کارگران، مدت‌هاست از کارخانه رفتند اما هنوز حقوقشان را نگرفتند و معوقاتشان پرداخت نشده است.

کارگری که دستش قطع شده بود گفت: در دی‌ماه 1396 دستم زیردستگاه قطع شد و تازه اکنون ازکارافتادگی به من تعلق گرفته است.

وی افزود: از آن زمان تاکنون کار نکردم. قسمتی که در اختیار بیمه بود، اداره بیمه آن را پرداخت کرد اما حدود 40 تا 50 میلیون تومانی که از شرکت می‌خواهم، پرداخت نکردند.

یکی دیگر از کارگران با بیان این‌که معوقات حقوق 9 ماه و معوقات اضافه‌کاری 3 سال پرداخت نشده است گفت: معوقات اضافه‌کاری برخی افراد بیش از 20 میلیون تومان شده است.

وی افزود: در سال 1397 به اندزه 11 ماه واریزی حقوق داشتند اما این مبلغ مربوط به سال‌های 1394 و 1395 بوده و مربوط به سال 1397 نبوده است.

وی اظهار کرد: ممکن است یک ماه حقوق را پرداخت کنند اما 6 ماه دیگر را پرداخت نکنند.

وی تصریح کرد: مدیران کاخانه می‌گویند پول نداریم در صورتی که پول هر دو باکس کاشی، حقوق یک کارگر می شود.

وی گفت: کارگران به صورت سه شیفت کار می‌کنند و فروش کارخانه عالی است. حتی جمعه ها را سرکار می‌رویم و حتی 4 روز تعطیلی 14 تا 17 خردادماه‌جاری را مداوم کار می‌کردیم.

وی اظهار کرد: در 24 ساعت و به صورت سه شیفت کار، بیش از 12 هزار مترمربع کاشی تولید می‌شود. اگر این مقدار فروش نرود، روی هم انباشته می‌شود و روزانه 140 پالت روی هم انباشته می‌شود و هر پالت دارای 100 مترمربع کاشی است. اگر این میزان تولید، فروش نرود و در مدت یک هفته، انباشته شود، تمام فضای کارخانه را پر می‌کند. پس چرا این تولیدات داخل کارخانه نیست؟ اگر فروش نرفته پس کجا رفته است؟

وی گفت: یکی از رانندگان کامیون به ما گفته بود ما به دلار کاشی را از کارخانه می‌خریم اما به ریال نمی‌توانند حقوق کارگران را بدهند؟!

وی افزود: تولیدات کارخانه به کشورهای عراق و افغانستان صادر می‌شود.

یکی دیگر از کارگران نیز گفت: برخی فکر می‌کردند با اعتراض، اخراج می‌شوند. من حاضرم 50 میلیون تومان معوقات من را بدهند و بروم اما این میزان را نمی‌دهند.

یکی دیگر از کارگران با بیان این‌که آقای ناصری را مدت‌هاست ندیدم اظهار کرد: همه کارگران در فازهای 1 و 2 و 3 و همچنین آیدا و متفرقات، مشکل دارند و قرار بود دیگر کارگران نیز در مقابل استانداری حضور پیدا کنند. برخی از کارگران هم‌اکنون جلوی درِ کارخانه تجمع کردند.

++پایان اعتصاب کارگران کارخانه کاشی نیلوفر بیرجند بدنبال وعده پرداخت قطره چکانی مطالبات کارگران

بدنبال اعتصاب روز 21خردادماه+، کارگران کارخانه کاشی نیلوفر بیرجند دراعتراض به عدم پرداخت 9ماه حقوق، جلسه کمیسیون کارگری در استانداری خراسان جنوبی با شرکت تعدادی از کارگران ومدیران کارخانه برگزار و مدیران به کارگران پرداخت قطره چکانی مطالباتشان رااز هفته آینده دادند.

وبدینترتیب کارگران بطور موقت به اعتصابشان خاتمه دادند تا ببینند آیا کارفرما به وعده هایش جامه عمل خواهد پوشاند.

+اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه کاشی نیلوفر بیرجند دراعتراض به عدم پرداخت 9ماه حقوق

روز سه شنبه 21خرداد ماه، کارگران خطوط تولید فازهای 2 و 3 کارخانه کاشی نیلوفرواقع در بیرجند استان خراسان جنوبی در اعتراض به عدم پرداخت 9ماه حقوق دست از کار کشیدند ودرمقابل این واحد تولیدی اجتماع کردند.

یکی از کارگران این کارخانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار یک رسانه محلی،مهم‌ترین مشکل کارگران را معوق‌شدن 9 ماه حقوق بیان کرد و افزود: از نیمه سال 1395 تاکنون، یک ريال اضافه‌کاری کارگران پرداخت نشده و از تیرماه تا دی‌ماه 1397 و همچنین از ابتدای سال‌جاری تا امروز حقوق کارگران پرداخت نشده است.

وی افزود: این مبلغ بدهی برای حداقل میزان کار ساده‌ترین کارگر بیش از 12 میلیون تومان خواهد بود.

وی اظهار کرد: بعد از اعتراض‌های فراوان، کارخانه فقط حقوق ماه‌های بهمن و اسفند 1397 را پرداخت کرد تا این‌گونه وانمود کند که حقوق معوق کارگران را پرداخت کرده است.

بنابر آخرین خبر رسانه ای شده،تعدادی از کارگران به همراه مدیرعامل و مدیراجرایی این کارخانه، پیش از ظهر امروز در جلسه‌ای که در محل استانداری خراسان جنوبی جهت بررسی این موضوع تشکیل شده بود، شرکت کردند.

*تجمع اعتراضی دوباره کارگران کارخانه سیمان کرمان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

صبح روز چهارشنبه 29خرداد ماه دوباره، کارگران کارخانه سیمان کرماندراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی،دست به تجمع زدند.

قابل یاد آوری است که پیش ازاین ،روز دوشنبه 13خردادماه کارگران کارخانه سیمان کرمان درادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی،دست به تجمع در محل کارشان زدند.

درهمین رابطه،یکی از کارگران کارخانه سیمان کرمان به خبرنگار رسانه ای گفته بود:با عبور لوله خط گاز و ممنوعیت انفجار در معدن سیمان عملا یک خط تولید متوقف شده و این باعث نگرانی کارگران این کارخانه شده است.

وی همچنین یادآورشده بود: کارگران این کارخانه سه میلیون تومان حق و حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ29خرداد،کارگران کارخانه سیمان‌ کرمان گفتند : فعالیت‌های کارخانه سیمان‌ کرمان از ماه‌ها قبل به علت تامین نشدن مواد اولیه سنگ آهک به کندی صورت می‌گیرد. دلیل این مشکل نیز عبور خطوط لوله گاز از بخشی از زمین‌های معادن سنگ کارخانه و ممنوعیت انفجار است.

به گفته این کارگران، لوله گاز از معادن شرکت سیمان عبور کرده و شرکت گاز اجازه انفجار در بخش معدن را نمی‌دهد.

آنهاافزودند: پیش از این تنها یک خط لوله بود اما اخیرا بدون توجه به مخالفت مسئولان کارخانه و کارگران، اداره گاز اقدام به انتقال خط لوله دیگری از محل زمین‌های تحت مالکیت کارخانه کرده است. در صورتی که خط لوله دوم هم از زمین‌های محوطه کارخانه عبور کند، امکان تامین مواد اولیه کارخانه بسیار محدود می‌شود و تبعات آن جدا از متوقف شدن چند خط تولید کارخانه، متوجه امنیت شغلی کارگران خواهد شد.

آنها با بیان اینکه صنعت سیمان وابسته به معدن است، ادامه داد: این مشکل با شکایت دو طرف در مراجع قضایی در حالی پیگیری شده که از قرار معلوم اداره گاز اجازه فعالیت در محدوده زمین‌های معادن کارخانه را گرفته است. این کارخانه برای تهیه مواد اولیه سیمان اجازه استخراج سنگ آهک و انفجار را ندارد.

کارگران کارخانه سیمان کرمان همچنین درباره وضعیت خود گفتند: در نتیجه این اتفاق امنیت شغلی کارگران شاغل در کارخانه بویژه کارگران واحد استخراج سنگ به خطر افتاده است. که در نتیجه احتمال دارد بخش زیادی از مزایای مزدی و اضافه کاری کارگران به حداقل کاهش یابد.

*تجمع اعتراضی جنگلبانان غرب مازندران نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور

صبح روز چهارشنبه 29خرداد،جمعی از جنگلبانان غرب مازندران بنمایندگی از 460جنگلبان این منطقه در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی،عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق سنوات وحق بیمه وکاهش حقوق دست به تجمع مقابل معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشورواقع در شهرچالوس زدند.

یکی از جنگلبانان حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: با 29 سال سابقه کاری و 2 فرزند دانشجو از بهمن ماه حقوق و مزایا و سنوات دریافت نکرده ام و به دلیل عدم پرداخت حق بیمه، دفترچه بیمه خانواده ام نیز اعتبار ندارد.

وی افزود: با توجه به وضعیت پیش آمده پیمانکار به من اعلام کرده باید با حداقل حقوق یک میلیون و 600 هزار تومان ادامه کار بدهم و این درحالی است که سال قبل 2میلیون و 600هزار تومان دریافت می کردم.

یکی دیگر از جنگلبانان نیز گفت:با بیش از 22 سال سابقه و 2 فرزند و در حفاظت و بهره برداری از جنگل فعالیت می کنم و به دلیل عدم دریافت حقوق 5 ماه گذشته هم اکنون با قرض و وام امورات زندگی خود و خانواده را می گذرانم.

وی نیروهای حفاظت جنگل را خط مقدم حفاظت از جنگل های هیرکانی با میلیون ها سال سابقه بر شمرد و اظهار داشت: با توجه به عدم دریافت حقوق و مشخص نبودن وضعیت کاری در چند ماه گذشته با بیشتر ارگان های کشور مکاتبه شده ولی بدون هیچ نتیجه بوده و امروز مجبور به تجمع شدیم.

به گزارش همین منبع،460نفر نیرو جنگلبان در قالب 5 شرکت بر حفاظت جنگل هیرکانی در غرب مازندران نظارت دارند.

قابل یاد آوری است که پیش از این بتاریخ 31اردیبهشت ماه سال جاری جمعی از جنگلبانان شهرهای نور وکلاردشت برای احقاق حقوق خودشان در مقابل فرمانداری ها تجمع کرده بودند که از سوی مسئولان منابع طبیعی اعلام شد که بزودی مشکل آنان برطرف خواهد شد و حق و حقوق آنان پرداخت می شود:

تجمع جنگلبان شمال در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی بدنبال تغییر پیمانکار

صبح روز سه شنبه31اردیبهشت،جمعی از جنگلبان شمال در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی بدنبال تغییر پیمانکارمقابل فرمانداری شهرستان نور تجمع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده فرماندار نورگفت:تعدادی از نیروهای حفاظتی جنگلهای شمال به خیال اینکه با تغییر پیمانکار ، از ادامه کار آنان جلوگیری می شود صبح امروز در مقابل این فرمانداری تجمع کرده بودند.

وی افزود: جنگلبان شمال با پیمانکار جدید به کار خود ادامه داده و حقوق انها بدون وقفه پرداخت می شود.

عصر روز چهارشنبه 29خرداد،قائم مقام معاونت امور جنگل سازمان جنگل ها کشور با اشاره به تجمع امروز جنگبانان گفت: این سازمان با جدیت بدنبال حفظ حقوق جنگلبانان بوده و با مشخص شدن پیمانکاران جدید در کمترین زمان موظف به پرداخت حقوق و مزایای این نیروها هستند.

وی افزود: با صبحت هایی که امروز با افراد تجمع کننده در مقابل این سازمان انجام گرفت و اطمینان خاطری که به آنها داده شد این تجمع پایان یافت.

*گزارشی دیگر درباره اعتراضات دامنه دار هزاران کارگر کارخانه های چوب و حفاظت جنگل نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مسئولان

۶۰۰ نفر از کارگران کارخانه نکاچوب در اعتراض به عدم تمدید قرارداد، ۲۱ خردادماه مقابل درب شرکت تجمع کردند. این اتفاق در حالی روی داد که قرارداد کارگران در ۳۱ اردیبهشت به اتمام رسیده و قرارداد جدیدی بین شرکت وکارگران منعقد نشد.

در این گزارش می‌خواهیم به لایحه طرح تنفس درختان بپردازیم؛ طرحی که قبل از تصویب، اجرایی شد و در حال حاضر چند سالی است که به کار خود ادامه می‌دهد. همچنین محل بحث بسیاری از منتقدین و کارشناسان این حوزه شده است.

اواخر فروردین‌ماه ۹۸ بود که حدود ۶۰۰ نفر از کارگران شرکت نکا چوب (یکی از شرکت‌های بهره بردار از جنگل های مازندران) با اعتراضات خود مقابل درب این شرکت، خواهان دریافت حق و حقوق خود شدند.

شرکت نکاچوب در سال ۱۳۵۰ با هدف بهره برداری علمی و مکانیزه از جنگل‌های نکا به شرط احیای جنگل‌های مخروبه، انجام عملیات پرورشی و حفظ تجدید حیاط طبیعی تاسیس شد. ساختار اصلی این شرکت، از دو بخش صنعت و جنگل تشکیل شده است.

کارگران معترض نسبت به اتمام قرارداد و عدم تمدید مجدد آن از اردیبهشت ماه سال جاری ، در مقابل این شرکت تجمع کرده بودند. این موضوع درست زمانی اتفاق افتاد که آقایی، رئیس سازمان جنگل‌ها دستور داد تا قرارداد‌های حفاظت از جنگل‌ که به اتمام رسیده ، دیگر تمدید نشوند و همین مسأله موجب اعتراض کارگران، تجمع و اعتصاب آن‌ها شد.

پس از این ماجرا، ۶۰۰ نفر از کارگران شرکت نکاچوب در اعتراض به عدم تمدید قرارداد و پرداخت نشدن حقوق سه ماهه امسال صبح روز سه شنبه، ۲۱ خردادماه مقابل درب شرکت تجمع کردند. این اتفاق در حالی روی داد که قرارداد پرسنل در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ماه امسال به اتمام رسیده و قرارداد جدیدی بین شرکت و پرسنل منعقد نشد.

البته منابع آگاه، از انتصاب مدیر عامل جدید برای این شرکت و قول حل شدن مشکلات کارگران در آینده ای نزیک خبر دادند.

فردوسی‌پور، مدیر عامل تا چند روز گذشته نکاچوب، معتقد است که بیش از سیزده شرکت در این حوزه همزمان با ما فعال هستند و بزرگترین‌های این شرکت‌ها بجز ما، «چوب و کاغذ مازندران» و «چوب فریم» است که آنها هم برای پیگیری این موضوع به مسئولان زیادی مراجعه کردند، اما کمکی دریافت نکردند.

مدیر عامل سابق نکاچوب می‌گوید ما نه از وزیر جهاد کشاورزی، نه از دولت و نه از مجلس نتوانستیم پاسخ روشن و مثبتی پیرامون مطالبه‌مان دریافت کنیم و این امر موجب بلاتکلیفی ما و کارگران شده است. ما باید طبق قرارداد تا ۳۱ فروردین ۹۸ جنگل را تخلیه می کردیم که این کار را هم کردیم. از سوی دیگر سازمان جنگل‌ها قصد دارد با درج آگهی ، طرف جدید قرارداد را بیابد.

فردوسی‌پور ادامه می‌د‌هد که عدم تمدید قرارداد موجب بیکاری حداقل ۶۰۰ نفر در شرکت ما می‌شود؛ که براساس برآوردهایمان از تعداد نیرو‌های شرکت‌های دیگر، احتمالا بین ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ نفر در این منطقه از کار بیکار می‌شوند.

به گفته وی، متولی نکاچوب خود وزارت جهاد کشاورزی است و بعید است که این شرکت خودسرانه از بدنه دولتی‌اش جدا شده باشد. در سال ۹۲ نکاچوب بابت رد دیون وزارت جهاد کشاورزی به بانک ملی واگذار شد، اما متاسفانه وزارت آن را در شرایط بسیار بد و آسیب‌خورده‌ای واگذار کرد و این به حدی بود که تعداد پرسنل آن از حدود  ۳۰۰۰ نفر به حدود ۶۰۰ نفر تقلیل یافته است.

مدیرعامل نکاچوب با اشاره به سیل اخیر مازندران می‌گوید: این سیل به زراعت و باغداری عده قابل توجهی از مردم و کارگران این شرکت لطمه وارد کرده است؛ حال در چنین شرایطی که مسئولان مربوطه قرارداد کارگران را هم تمدید نمی‌کنند، دیگر نمی‌دانیم که چه باید بکنیم.  این مساله شرایط بسیار سختی را برای کارگران و آینده شرکت رقم خواهد زد.

البته به شرکت‌های بهره بردار از جنگل ابلاغ شده بود که سه سال فرصت دارند تا نیرو‌های خود را تعدیل کنند و قطعا شرکت در طول این بازه زمانی، راحت‌تر به فکر مزایا و سنوات نیرو‌های تعدیلی خواهد بود. اما مشکل از اینجا جدی‌تر شد که سازمان جنگل‌ها زیر قول خود زد و سال بعد به صورت ناگهانی، خواستار تعدیل یکباره نیرو‌ها در بازه زمانی بسیار کوتاه شد.

 یک فعال رسانه ای در این خصوص می گوید: این شرکت‌ها، بیش از ۶۰ -۷۰ سال هست که منابع و عدوات لجستیکی زیادی برای حفاظت از جنگل‌ها در اختیار دارند. برای نمونه  شرکت نکاچوب حدودا ۷۰ سال در همین زمینه توسط عدوات و تجهیزات خود مشغول به کار حفاظت است و جالب این است که همین محافظان جنگل هر هفته در حال کشف و ضبط قاچاق و قاچاقچیان جنگل هستند و آن‌ها را به نیروی انتظامی تحویل می‌دهند.

به گفته او، سال گذشته نیز نیرو‌های محافظ شرکت‌های بهره‌بردار ۷۰۰ تن چوب قاچاق را کشف کرده بودند. او بر این باور است که اگر این افراد نباشند دیگر چه کسی می‌خواهد جلوی این حجم عظیم قاچاق را بگیرد؟

وی به فعالیت مافیای واردات در این زمینه اشاره دارد و می‌گوید که همه مشکلات از مافیات واردات شروع شد. آن‌ها در زمان به خطر افتادن موقعیت خود دستور می‌دهند که این افراد تولید کننده اصلا نباید روی کار بمانند. به گفته او بند ۶ طرح تنفس جنگل‌ها به صورت قانونی اعلام می‌کند که شرکت‌های بهره بردار می‌توانند از درخت‌های بر زمین افتاده و شکسته برای تولید استفاده کنند، در این صورت کارخانه نکاچوب می‌تواند۶۰۰ نفر نیروی خود را به ۱۰۰۰ نفر برساند، در این حالت است که تولید در داخل افزایش یافته و قیمت واردات کاهش پیدا می‌کند. وارداتچیان در این مرحله ضرر خواهد کرد، و با یک لابی می‌تواند به راحتی طرح حفاظت از جنگل‌ها را از بین ببرند.

*تلاش های خانم فرزانه زیلابی جهت تداراک برای دفاع از علی نجاتی و اسماعیل بخشی

کانال تلگرام سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه:به نقل از  فرزانه زیلابی وکیل مدافع  آقایان علی نجاتی و اسماعیل بخشی

امروز  چهارشنبه بیست و هشتم خردادماه، به  شعبه 28دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه مراجعه و درخواست مطالعه پرونده جهت تدارک دفاع از موکلینم را داشتم که با وجود برخورد محترمانه کارکنان دفتر شعبه و دفتر معاونت قضایی،قاضی مقیسه به بهانه پیوست ننمودن قرارداد مالی جداگانه با موکلینم،بدون پذیرش لایحه و خودداری از درج علت استنکاف به صورت کتبی، بامطالعه پرونده مخالفت نمودند از اینرو ضمن درخواستی این برخورد غیرقانونی، به معاونت قضایی و ریاست محترم دادگاه های انقلاب منعکس شد.بدین شرح که :

1-بر اساس بند ۶ ماده ۱۶قانون نظارت بررفتار قضات ،قضات ملزم به پذیرش لایحه و مستندات وکیل می باشند.

۲-صدر فرم های وکالتی که توسط کانون وکلای دادگستری  در اختیار وکلاء قرار گرفته است،عنوان"وکالت نامه و قرارداد"قید شده و در یکی از بندهای قرارداد،ردیف "حق الوکاله و شیوه پرداخت آن" پیش بینی گردیده است بنابراین   الزام وکیل به تنظیم قرارداد مالی جداگانه،به طور مسلم ،محمل قانونی ندارد و فاقد وجاهت قانونی می باشد.

۳-در حالی که وکالت و مشاوره تعداد زیادی از کارگران  شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه  را بیش از یکسال، تاکنون به رایگان به عهده گرفته ولی ناگزیر برابر  تعرفه حق الوکاله، همواره ،تمبر مالیاتی را نیز باطل نموده و قرارداد مالی جداگانه بین ما وجود ندارد ،مطالبه چیزی که وجود ندارد ،معقول و منطقی به نظر نمی رسد و جز مانع تراشی و سنگ اندازی  چه می تواند باشد؟! وبدون شک، سلب حق موکل از به  همراه داشتن وکیل خود می باشد.

۴-آقایان  تا کنون ،در تضییع حق موکلم ،سنگ تمام گذاشته اند از  نپرداختن حقوق حداقلی یک کارگر ،از بی قانونی های مکرر از برگ اول  پرونده و ضرب و شتم شدید  وی در زمان دستگیری و بازداشت  ،مختومه نمودن پرونده شکنجه بدون حتی یکبار ارجاع به پزشکی قانونی یا شنیدن شهادت شاهدان و بدون توجه به گواهی های پزشکان معالج وی و عکس رادیولوژی دنده ها ی شکسته و  پرده آسیب دیده گوشش ، تداوم بازداشت وی بدون موجب قانونی،گاه گاهی ملاقات های کابینی و غیرحضوری  با خانواده و فرزند خردسالش که عین شکنجه روانی است، سلب حق استفاده از وکیل تا کنون و دیگر موارد....

۵-در حالی که بر اساس بند۳ ماده واحده احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی ،فراهم آوردن فرصت استفاده از وکیل ، برای افراد،یک ضرورت قانونی است و سلب حق به همراه داشتن وکیل طبق مواد ۷ و ۱۹۰ قانون آیین دادرسی کیفری و ماده۵۷۰قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است ،قاضی همچنان  به رویّه ی غلط و غیر قانونی خود در غالب پرونده های این شعبه اصرار می ورزد .....

*بازداشت دوباره آنیشا (مریم) اسداللهی پس از آزادی با کفالت

آنیشا (مریم) اسداللهی که در تجمع روز کارگر بازداشت و سپس با قرار کفالت آزاد شده بود، به گفته نزدیکانش دوباره بازداشت شده است.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 29خرداد،برادر مریم اسداللهی گفته ماموران  او را در محل کارش دستگیر کرده‌اند.

علی اسداللهی گفته دوازده مامور برای بازداشت خواهر او اقدام کردند و سپس به همراه وی به خانه آقای اسداللهی رفتند و در غیابش لپتاپ و هارد اکسترنال را به همراه وسایلی دیگر توقیف کرده‌اند.

از میان ده‌ها نفری که در حاشیه روز کارگر بازداشت شدند، مرضیه امیری، ندا ناجی و عاطفه رنگریز همچنان در بازداشت هستند.

*محاکمه اصغر امیرزادگان معلم کنشگر

اصغرامیرزادگان، دبیر ریاضیات و فعال معلمی ساکن فیروزآباد، از توابع استان فارس،  طی 2 جلسه دادرسی از سوی شعبه 101 دادگاه کیفری 2 این شهرستان مورد محاکمه قرار گرفت و آخرین دفاعیات خود را از بابت اتهامات منتسبه به دادگاه در طی جلسه دادرسی ارائه داد.

روز سه شنبه  28خرداد  دومین جلسه رسیدگی به پرونده اصغر امیرزادگان از سوی شعبه 101 دادگاه کیفری 2این شهرستان برگزار شد و این فعال فرهنگی از بابت اتهامات “تبلیغ علیه نظام”  و  “توهین به مقامات دولتی”  و  “نشر اکاذیب” دفاعیات خود را به  دادگاه ارائه داد.

این معلم کنشگردر اواسط ماه جاری طی ابلاغیه ای جهت برگزاری جلسه دادرسی به دادگاه احضار شده بود.

- اقدام به خودکشیِ یک کارگر پتروشیمی تندگویان به دلیل جابجایی سازمانی

- مرگ دلخراش یک کارگر30ساله حین کاربراثر سقوط به چاهک آسانسور

- جان باختن یک کارگر حین کار در ساوجبلاغ براثر برق گرفتگی و سقوط از ارتفاع

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:تظاهرات کارگران در ژنو در اعتراض به سیاست های استثماری سرمایه داری

-

*اقدام به خودکشیِ یک کارگر پتروشیمی تندگویان به دلیل جابجایی سازمانی

روز چهارشنبه 29خرداد،یکی از کارگران شرکت پتروشیمی تندگویان واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، در اعتراض به جابجایی درون‌سازمانی، خود را حلق‌آویز کرد.

برپایه گزارش رسانه ای شده،این کارگر که بر اساس تصمیم مدیریتی، به واحدی دیگر منتقل شده بود، در اعتراض به این تصمیم، خود را حلق‌آویز نمود.

خوشبختانه با حضور به‌موقع همکاران وی، این کارگر، نجات یافته و جهت درمان به یکی از مراکز درمانی شهرستان بندر ماهشهر منتقل گردید.

تا ساعت مخابره این خبر، حال عمومی کارگر مذکور رضایت‌بخش اعلام گردیده است.

*مرگ دلخراش یک کارگر30ساله حین کاربراثر سقوط به چاهک آسانسور

صبح روز چهارشنبه 29خرداد،یک کارگر30ساله حین کار درساختمان 5 طبقه در دست ساخت واقع در میدان شکوفه  تهران، براثر سقوط به چاهک آسانسور در دم جانش را از دست داد.

*جان باختن یک کارگر حین کار در ساوجبلاغ براثر برق گرفتگی و سقوط از ارتفاع

روزچهارشنبه 29خرداد،یک کارگر40ساله حین کار در یک ساختمان نیمه کاره  واقع در منطقه چهارباغ بدنبال برق گرفتگی وسقوط از ساختمان دچار ضربه مغزی و خونریزی از ناحیه سر شد وپس از انتقال به بیمارستان جانش را ازدست داد.

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:تظاهرات کارگران در ژنو در اعتراض به سیاست های استثماری سرمایه داری

بدنبال فراخوان سندیکای ث.ژ.ت فرانسه همزمان با صد و هشتمین اجلاس سالیانه سازمان جهانی کار که مصادف با صدمین سال تاسیس این نهاد است و حمایت فعال سندیکای ث.ژ.آ.اس ژنو و پشتیبانی آی.تی.یو.سی(کنفدراسیون اتحادیه های کارگری جهان) تحت عنوان«یک سازمان جهانی کار برای قرن بیست و یکم با یک قرار داد اجتماعی جدید» برای دفاع از آزادی فعالیت سندیکایی، مذاکرات دسته جمعی، حق اعتصاب، اتخاذ یک تصمیم جدید درباره آینده کار مبنی بر ساعات کار، بهبود بهداشت وایمنی کار و حداقل دستمزد مناسب و تصویب یک مقاوله نامه برای پایان دادن به خشونت، اذیت و آزار در محل کار تظاهراتی در روز 17 ژوئن با شرکت سه هزار کارگر در ژنو برگزار شد.

این تظاهرات با تجمع از ساعت یازده صبح در پارک «مون روپو» ژنو آغاز و با راهپیمایی در خیابان فرانسه این شهر ادامه و با تجمع در میدان ناسیون- زیر صندلی شکسته- مقابل ساختمان سازمان ملل خاتمه پیدا کرد. تجمع درمیدان ناسیون شهر ژنو با سخنرانی شارون بارون دبیر کل آی.تی.یو.سی آغاز و با سخنان آلکساندرو پیدیزاری از سندیکای یو.اد.آی.آ سوئیس ادامه پیدا کرد، که گزارشی درباره اعتصاب و تظاهرات زنان در روز جمعه 14ژوئن با شرکت چند صد هزار نفر برای پایان دادن

 به نابرابری پرداخت دستمزد بین زنان ومردان،

اذیت وآزار زنان در محل کار و خیابان و

خشونت خانگی همراه بود.

این تجمع با سخنان یکی از مسئولان تشکل کارگری نیجریه و خانم مارتل کی تراز مسئولین تشکل یو.ان.آی.او.ان.اس آفریقای جنوبی ادامه پیدا کرد. تا نوبت به استفان کوتون دبیرکل آی.تی.اف (فدراسیون جهانی کارگران حمل ونقل) رسید که سخنان پرشوری درحمایت از همبستگی بین المللی ایراد کرد و با سردادن شعارهایی در همین رابطه سخنانش را بپایان برد.

آخرین سخنران این تجمع فیلیپ مارتینز دبیرکل سندیکای ث.ژ.ت فرانسه بود که ضمن اعتراض به سخنان امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در اجلاس سازمان جهانی کار بتاریخ سه شنبه11 ژوئن و نیز یورش به تظاهر کنندگان در شهرهای مختلف فرانسه و پرتاب گاز اشک آور و شلیک گلوله های پلاستیکی بسویشان، با اشاره به وضعیت اسفناک جهان اعلام کرد: «این شرایط در جهان بفوریت باید عوض شود» وی ادامه داد: در صدو هشتمین اجلاس سالیانه سازمان جهانی کار که مصادف با صدمین سال تاسیس این نهاد بین المللی است، باید مقاوله نامه ای برای پایان دادن به نابرابری ها بین زنان و مردان در تمامی عرصه ها بتصویب برسد. مارتینز در ادامه گفت: ما خواهان ایجاد دادگاهی بین المللی برای محاکمه عملکرد شرکت های چند ملیتی در رابطه با نقض حقوق بنیادین کاردرجهان هستیم. دبیرکل سندیکای ث.ژ.ت فرانسه با شعار «زنده باد همبستگی جهانی کارگران» سخنانش را بپایان برد که با استقبال کارگران شرکت کننده در تجمع همراه شد و این تجمع با تکرار این شعار در ساعت دو بعداز ظهر بپایان رسید.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

برای مشاهده تصاویربه لینک زیر مراجعه شود:

https://t.me/vahedsyndica/3147

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com