اخبار و گزارشات کارگری ٢٢ و ٢٣ خرداد ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
June 13, 2019

اخبار و گزارشات کارگری 22 و 23 خرداد ماه 1398

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- در تظاهرات مقابل سازمان جهانی کار در ژنو شرکت کنیم

- جان باختن کارگران براثر حوادث کاری در صدر اخبار:

1- جان باختن 2کارگر معدن طزره براثر ریزش سنگ و مصدومیت کارگری دیگر

2- جان باختن یک کارگر جوان درفراهان بدنبال سقوط در چاه 65 متری

3- مرگ یک کارگر در سردشت براثر سقوط از ارتفاع

4-جان باختن یک کارگر شهرداری اردبیل بر اثر سقوط در چاه فاضلاب

5- کشته وزخمی شدن 3کارگر در حادثه ریزش ساختمان در زنجان

6- سوختگی4کارگر حین کار درمهاباد بر اثر انفجارکپسول پیک نیک

7- مرگ راننده اتوبوس و شاگردش در تصادف با تریلی

- اعتصاب وتجمع صدها کارگر کارخانه سیمان سپاهان دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی،عدم پرداخت 2ماه حقوق ومشمول نشدن مشاغل سخت وزیان آور

- دامنه دار شدن تجمعات اعتراضی کارگران شهرداری کوت عبدالله  نسبت به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه

- پایان اعتصاب کارگران کارخانه کاشی نیلوفر بیرجند بدنبال وعده پرداخت قطره چکانی مطالبات کارگران

- اعتراض کارگران نگهبان کارخانه ماشین‌سازی پارس نسبت به افزایش ساعت کاری بدون پرداخت حق اضافه کاری

- ادامه بلاتکلیفی شغلی اولین راننده زن شرکت واحد و ازاعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

- چند نفر از بازداشت شده گان مرتبط با اعتصاب کارگران هفت تپه تفهیم اتهام شدند

- صدور قرار کفالت برای اسکندر لطفی توسط دادگاه انقلاب سنندج

- تجمع اعتراضی اهالی روستای آشنستان نسبت به وضعیت نامناسب جاده و وعده های توخالی مسئولان مقابل استانداری قزوین

*در تظاهرات مقابل سازمان جهانی کار در ژنو شرکت کنیم

دوشنبه، ۱۷ ژوئن ۲۰۱۹، ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۲ بعدازظهر

میدان ناسیون، ژنو، سوئیس

  یکصد و هشتمین اجلاس سازمان جهانی کار که از روز ۱۰ ژوئن در مرکز اروپایی این سازمان در ژنو آغاز شده است تا ۲۱ ژوئن ادامه خواهد داشت. این اجلاس مصادف است با صدمین سالگرد تاسیس این سازمان در سال ۱۹۱۹.

همزمان با برگزاری  اجلاس سازمان جهانی کار دو تظاهرات و گردهمایی توسط چندین اتحادیه کارگری در روز ۱۷ ژوئن ۲۰۱۹ در میدان ناسیون ژنو در نزدیکی محل اجلاس تدارک دیده شده است.

برگزارکنندگان تظاهرات اول از جمله عبارتند از اتحادیه معلمان آمریکا و فدراسیون بین المللی معلمان، و عنوان تظاهرات “صدای فرزندان خود باشیم ” است که در اعتراض به جدا کردن فرزندان پناهندگان از والدین آنها توسط دولت آمریکا هنگام ورود این پناهندگان از مرز مکزیک به آمریکا انتخاب شده است. این تظاهرات از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ساعت ۱۱ صبح  ادامه خواهد داشت.

تظاهرات دوم توسط سندیکای ( س ژ ت)  از فرانسه و سندیکای  ( س ژ ای سی ) از سوئیس سازمان داده شده است که هدف آن بر جسته کردن و حمایت از حقوق بنیادی کارگران در جهان از جمله حق ایحاد تشکل، حق آزادی بیان ، تجمع و اعتصاب، برابری حقوقی زنان و مردان، پرداخت به موقع دستمزدها و دیگر حقوق بنیادی کارگران است.

اتحاد بین المللی امسال نیز طبق روال هر سال در این تظاهرات ها بطور فعال شرکت خواهد کرد تا ضمن اعلام همبستگی با مبارزات کارگران در دیگر کشورهای جهان، به سهم  خود صدای کارگران ایران را به گوش تشکل ها و فعالین کارگری بین المللی برسانیم.

از عموم فعالین کارگری و مدافعان جنبش کارگری ایران دعوت می کنیم که در صورت امکان به این تظاهرات بپیوندند و به حضور نمایندگان رژیم جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس تحت عنوان “هیئت کارگری ایران” شدیدا اعتراض کنند. همچنین در این تظاهرات به تداوم مماشات سازمان جهانی کار با رژیم جمهوری اسلامی و نا دیده گرفتن سرکوب و نقض مستمر حقوق کارگرن ایران از جمله نقض و پایمال کردن مقاوله نامه های این سازمان توسط جمهوری اسلامی اعتراض کنیم.  با استفاده از این فرصت،  تلاش خواهیم کرد با تاکید بر لزوم همبستگی بین المللی کارگران، تشکل ها و فعالین کارگری دیگر کشورها را هر چه  بیشتر با مسایل جاری و مصاف های کنونی جنبش کارگری ایران و ماهیت ضد کارگری رژیم حاکم بر ایران آشنا سازیم.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

*جان باختن کارگران براثر حوادث کاری در صدر اخبار:

1-جان باختن 2کارگر معدن طزره براثر ریزش سنگ و مصدومیت کارگری دیگر

ظهر روز پنج شنبه 23خرداد، دو کارگر به نام‌های علی اکبر عجم اکرامی و محمود مومن حین کار در معدن برناکی از معادن چهارگانه منطقه طزره،براثر ریزش سنگ جانشان را ازدست دادند ویک کارگرگر دیگر بنام حسینعلی لالائی بدلیل مصدومیت در بیمارستان ولایت دامغان بستری است.

برپایه گزارش رسانه ای شد،مدیرعامل البرز شرقی گفت:در جبهه کار پیشروی اکلن نوار با شیب ١٦ درجه و در متراژ ٣٤٠ متری از دهانه اکلن متأسفانه ریزش ناگهانی سنگ، رخ داده است.

2-جان باختن یک کارگر جوان درفراهان بدنبال سقوط در چاه 65 متری

صبح روز پنج شنبه 23خرداد، یک کارگر جوان در حد فاصل روستای شیرین‌آباد و روستای ضیاآباد از توابع شهرستان فراهان بدنبال سقوط در چاه 65 متری جانش را ازدست داد.

سقوط یک کارگر جوان به داخل چاهی به عمق 65 متر در اطراف یک روستا از توابع شهرستان فراهان، مرگ وی را رقم زد.

براساس گزارش رسانه ای شده،محل حادثه موتورخانه آب کشاورزی بود که به گفته افراد حاضر در محل حادثه، بالابر برقی که کارگر جوان برای انجام کار به‌وسیله آن به درون چاه رفته بود در فاصله 15 متری عمق چاه به یکباره دچار نقص فنی شد و این کارگر به درون چاه سقوط کرد.

3-مرگ یک کارگر در سردشت براثر سقوط از ارتفاع

عصر روز چهارشنبه22خرداد،یک کارگر ساختمانی حین کار در طبقه سوم یک ساختمان واقع دریکی ار محلات سردشت براثر سقوط و به علت شدت جراحت های وارد شده به جمجمه جانش را ازدست داد.

4-جان باختن یک کارگر شهرداری اردبیل بر اثر سقوط در چاه فاضلاب

ظهرروز سه شنبه 21خرداد،یک کارگر  شهرداری اردبیل حین کار در اطراف چاه فاضلاب در شهرک سینای اردبیل   بر اثر سقوط در چاه فاضلاب  وگاز گرفتگی جانش را ازدست داد.

سوختگی4کارگر حین کار درمهاباد بر اثر انفجارکپسول پیک نیک

ظهرروز پنج شنبه 23خرداد،4کارگر حین کاردر یک آپارتمان در حال ساخت واقع در منطقهموکریان مهاباد براثر انفجارکپسول پیک نیک دچار سوختگی در ناحیه سر و بدن شدند وبه بیمارستان منتقل شدند.

5-کشته وزخمی شدن 3کارگر در حادثه ریزش ساختمان در زنجان

عصر روز پنج شنبه 23خرداد،3کارگر حین کارگودبرداری در ساختمانی واقع درمنطقه وحیدیه شهر زنجان براثر ریزش آوار کشته و زخمی شدند.

براساس گزارشات رسانه ای شده،رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان زنجان گفت: عصر امروز بر اثر ریزش ساختمانی در یکی از مناطق شهر زنجان یک نفر جان باخت و ۲ نفر دیگر مصدوم شدند.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد حادثه به علت احتمالی گودبرداری و ریزش آوار باعث مصدومیت سه نفر کارگر شده است که یک نفر آنان مرد ۴۳ ساله به علت شدت آسیب تحت احیا قلبی ریوی به بیمارستان ولیعصرمنتقل شد اما تلاش ها جواب نداد و وی جان باخت.

این مسئول خاطر نشان کرد: ۲ مصدوم ۲۹ و ۵۵ ساله به مرکز تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان منتقل شدند و بنا بر گزارش های واصله وضعیت آنان تا حدودی مناسب گزارش شده و تحت درمان های لازم قرار دارند.

6-سوختگی4کارگر حین کار درمهاباد بر اثر انفجارکپسول پیک نیک

ظهرروز پنج شنبه 23خرداد،4کارگر حین کاردر یک آپارتمان در حال ساخت واقع در منطقه موکریان مهاباد براثر انفجارکپسول پیک نیک دچار سوختگی در ناحیه سر و بدن شدند وبه بیمارستان منتقل شدند.

7-مرگ راننده اتوبوس و شاگردش در تصادف با تریلی

برخورد شدیدِ اتوبوس مسافری با تریلی در اتوبان کاشان-قم، راننده اتوبوس و شاگردش را به کام مرگ برد

بنا به گزارش رسانه ای شده بتاریخ22خرداد، رئیس پلیس راهِ راهور ناجا گفت: «اتوبوس از یاسوج به سمت تهران در حرکت بود که در 40 کیلومتری قم، راننده به‌دلیل خستگی و خواب آلودگی از مسیر منحرف شده و به پشت تریلی پارک شده‌ای در حاشیه بزرگراه قم - کاشان برخورد کرده است. در این تصادف راننده 45 ساله و شاگرد 25 ساله‌اش در دم کشته و 26 مسافر اتوبوس نیز مصدوم شدند.»

*اعتصاب وتجمع صدها کارگر کارخانه سیمان سپاهان دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی،عدم پرداخت 2ماه حقوق ومشمول نشدن مشاغل سخت وزیان آور

صبح روز چهارشنبه 22خرداد، 500کارگر کارخانه سیمان سپاهان واقع در  چهل و پنج کیلومتری جنوب غربی اصفهان دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی،عدم پرداخت 2ماه حقوق ومشمول نشدن مشاغل سخت وزیان وآور دست از کار کشیده ودر محوطه این واحد تولیدی تجمع کردند.

یکی از کارگران معترض به خبرنگار رسانه ای گفت: دو ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌ایم و معمولاً حقوق‌های کارگران با تأخیر پرداخت می‌شود و وعده‌های توخالی می‌دهند.

وی ادامه داد: چندین ماه است که تکلیف سختی کار مشاغل ما معلوم نشده و بعضی از نیروی‌ها را در یک یا دو سال اخیر به دلایل مختلفی اخراج کردند.

این کارگردرپایان گفت: ما کارگران این کارخانه تنها خواسته‌ای که داریم این است که مطالبات ما هرچه زودتر پرداخت شود و بحث سختی کار شغل ما هرچه سریع‌تر به جمع‌بندی برسد.

*دامنه دار شدن تجمعات اعتراضی کارگران شهرداری کوت عبدالله  نسبت به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه

روز پنج شنبه 23خردادماه، کارگران شهرداری کوت عبدالله  در ادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه،دست به تجمع مقابل استانداری خوزستان ودفتر یک بهارستان نشین از اهواز زدند.

کارگران معترض با درب بسته استانداری بدلیل تعطیلات آخر هفته  و عدم حضور علی ساری نماینده مجلس از حوزه اهواز، حمیدیه، باوی و کارون روبروشدند

قابل یاد آوری است که کارگران شهرداری کوت عبدالله  از هفتم خردادماه سال جاری دراعتراض به عدم پرداخت حقوق دست از کار کشیده اند.

وطی دهفته گذشته بارها دست به تجمع مقابل استانداری این مرکز قدرت دولتی در خوزستان زده اند.

پیش ازاین یکی از کارگران تجمع کننده در گفت و گو با خبرنگار رسانه ای بیان کرد: کارگران فضای سبز شهرداری کوت عبدالله با مشکلات مالی بسیاری مواجه هستند حقوق پرداختی کفاف زندگی ما را نمی‌دهد اما همان حقوق نیز به موقع پرداخت نمی‌شود.

وی ادامه داد: پیمانکار حقوق بهمن ماه سال گذشته را پرداخت کرده و از حقوق اسفندماه تنها ۱۰ میلیون ریال علی الحساب برای ما واریز شده اما ما خواستار پرداخت تمام حقوق‌ معوق هستیم.

این کارمعترض یادآور شد: هیچ فیش حقوقی به ما داده نشده است که بدانیم مبلغ حقوق ما چه میزان است از سویی دیگر از اسفندماه سال گذشته تاکنون حق بیمه کارگران هم پرداخت نشده است.

یکی دیگر از کارگران فضای سبز شهرداری کوت عبدالله در این خصوص گفت: فرزند یکی از کارگران تازه متولد شده است اما به دلیل عدم توانایی پرداخت هزینه بیمارستان، شناسنامه وی و همسرش نزد بیمارستان باقی مانده است.

وی ادامه داد: از عید نوروز تاکنون منتظر پرداخت حقوق هستیم اما هیچ مبلغی تاکنون پرداخت نشده است، شرایط اقتصادی سخت است و این تأخیر در پرداخت حقوق‌ها بیشتر ما را تحت فشار قرار می‌دهد.

*پایان اعتصاب کارگران کارخانه کاشی نیلوفر بیرجند بدنبال وعده پرداخت قطره چکانی مطالبات کارگران

بدنبال اعتصاب روز 21خردادماه*، کارگران کارخانه کاشی نیلوفر بیرجند دراعتراض به عدم پرداخت 9ماه حقوق، جلسه کمیسیون کارگری در استانداری خراسان جنوبی با شرکت تعدادی از کارگران ومدیران کارخانه برگزار و مدیران به کارگران پرداخت قطره چکانی مطالباتشان رااز هفته آینده دادند.

وبدینترتیب کارگران بطور موقت به اعتصابشان خاتمه دادند تا ببینند آیا کارفرما به وعده هایش جامه عمل خواهد پوشاند.

*اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه کاشی نیلوفر بیرجند دراعتراض به عدم پرداخت 9ماه حقوق

روز سه شنبه 21خرداد ماه، کارگران خطوط تولید فازهای 2 و 3 کارخانه کاشی نیلوفرواقع در بیرجند استان خراسان جنوبی در اعتراض به عدم پرداخت 9ماه حقوق دست از کار کشیدند ودرمقابل این واحد تولیدی اجتماع کردند.

 یکی از کارگران این کارخانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار یک رسانه محلی،مهم‌ترین مشکل کارگران را معوق‌شدن 9 ماه حقوق بیان کرد و افزود: از نیمه سال 1395 تاکنون، یک ريال اضافه‌کاری کارگران پرداخت نشده و از تیرماه تا دی‌ماه 1397 و همچنین از ابتدای سال‌جاری تا امروز حقوق کارگران پرداخت نشده است.

وی افزود: این مبلغ بدهی برای حداقل میزان کار ساده‌ترین کارگر بیش از 12 میلیون تومان خواهد بود.

وی اظهار کرد: بعد از اعتراض‌های فراوان، کارخانه فقط حقوق ماه‌های بهمن و اسفند 1397 را پرداخت کرد تا این‌گونه وانمود کند که حقوق معوق کارگران را پرداخت کرده است.

بنابر آخرین خبر رسانه ای شده،تعدادی از کارگران به همراه مدیرعامل و مدیراجرایی این کارخانه، پیش از ظهر امروز در جلسه‌ای که در محل استانداری خراسان جنوبی جهت بررسی این موضوع تشکیل شده بود، شرکت کردند.

*اعتراض کارگران نگهبان کارخانه ماشین‌سازی پارس نسبت به افزایش ساعت کاری بدون پرداخت حق اضافه کاری

کارگران نگهبان کارخانه ماشین‌سازی پارس اعتراضشان را نسبت به افزایش ساعت کاری بدون پرداخت حق اضافه کاری،رسانه ای کردند.

کارگران نگهبان کارخانه ماشین سازی پارس واقع  در شرق تهران (سه‌راه تهران پارس) در گفتگو با خبرنگار رسانه ای، از افزایش ساعت کاری خود تا ۱۵ ساعت در روز خبر دادند. این در حالی‌ست که به گفته آنها طبق ماده ۵۹ قانون کار در شرایط عادی ارجاع کار اضافی به کارگر باید با موافقت کارگر و پرداخت ۴۰ درصد اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی صورت بگیرد.

این کارگران که تعدادشان به ۹ نفر می‌رسد، در ادامه گفتند: قبل از اردیبهشت ماه سال جاری به صورت چرخشی در شیفت‌های ۱۲ ساعت کار و ۲۴ ساعت استراحت مشغول کار بودیم اما از آن تاریخ به بعد ما هر روز از ۶ صبح تا ۹ شب یکسره باید در محل کار حاضر شویم اما برای این کار اضافی به ما مزد روز عادی را هم پرداخت نمی‌کنند. ما طبق قانون کار با افزایش مزد سال جاری حدود دو میلیون دریافتی حقوق داریم. این یعنی کارفرما برای اضافه‌کاری که انجام می‌دهیم، مزدی پرداخت نمی‌کند.

یکی از کارگران گفت: هر یک از ما با ۲۰ سال سابقه کار وقتی برای پیگیری این موضوع با مسئولان کارخانه صحبت می‌کنیم، در پاسخ می‌شنویم که اگر نمی‌توانید با شرایط کارخانه کنار بیایید، از کارخانه خارج شوید.

 وی ادامه داد: شرایط کار در بخش حراست کارخانه بسیار سخت است. باید به دقت مراقب باشیم که مبادا مشکلی در کارخانه پیش بیاید.

این کارگر گفت: هیچ حکمی در ارتباط با تغییر ساعت کاری‌مان به ما ابلاغ نشده است. وقتی می‌گوییم چرا قرارداد را امضا نمی‌کنید تا کارگران نگهبان تکلیف خودشان را بدانند، می‌گویند این کار غیرقانونی است.

یک کارگر دیگر نیز اظهار داشت: ساعت کاری‌مان ۶ تا ۹ شب است. وقتی ۱۵ ساعت کار مداوم می‌کنیم رمقی برایمان نمی‌ماند. اضافه‌کاری‌مان که پیش از این به حدود ۱۲۰ ساعت می‌رسید الان به ۲۰ ساعت کاهش یافته است. وقتی ۹ شب کار تعطیل می‌شود؛ ساعت ۱۲به خانه می‌رسیم. روز بعد هم ما شیفت صبح می‌شویم و مجبوریم ساعت ۴صبح راهی کارخانه شویم. یعنی کلا ۴ساعت می‌خوابیم.

کارگر دیگری با اشاره به اینکه در حال حاضر یک ماه حقوق کارگران این کارخانه به تاخیر افتاده است، بیان کرد: میزان دریافتی ماهانه کارگران بخش حراست کارخانه ماشین‌سازی پارس به نسبت کارگران شاغل در بخش تولید کمتر است. یک کارگر بخش تولید ماهانه بالای ۳ میلیون تومان با اضافه‌کاری حقوق دریافت می‌کند اما ما نگهبانان حداقل مزد (ماهی ۲ میلیون) را داریم. در عین حال ماهیت کارمان قراردادی است و با ۲۰ سال سابقه کار اگر اعتراض کنیم، امکان از دست دادن شغلمان وجود دارد.

*ادامه بلاتکلیفی شغلی اولین راننده زن شرکت واحد و ازاعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

به گزارش کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه،خانم فرحنازشیری اولین راننده زن درشرکت واحد و ازاعضای سندیکای کارگران شرکت واحد ۹سال است که بدون هیچ دلیل قانونی وفقط وفقط به دلیل زن بودن ازکارش اخراج گردیده و درطی این ۹سال سه باراز ادارات کار ودیوان عدالت اداری ، بالاترین مرجع تصمیم گیری رای بازگشت بکارگرفته که همچنان کارفرما بااستفاده از روابط فراقانونی ازشروع بکارش جلوگیری کرده است. 

خانم شیری یکبار درسال ۹۲ توانست با رای صادره به مدت نزدیک هفت ماه به سرکارش برگردد که مجددا توسط کارفرما بازهم بدون هیچ مستندات قانونی ازکارش اخراج گردید .

هرچند که این راننده توانست مجددا دوباردیگر ازدیوان عدالت اداری رای بازگشت بکاربگیرد اما نامبرده در۹سال گذشته بطور مرتب درراهروهای اداره کار و وزارت کار ودیوان عدالت اداری همچنان سردرگم‌وبلا تکلیف هستند .

درآخرین پرونده ای که این راننده زن درمراجع قانونی به جریان انداخته است قراراست که بزودی مجددا درمورد دادخواهی ایشان رایی صادرشود.

۴عضو دیگر سندیکا،  رضاشهابی و حسن سعیدی وناصر محرم زاده و حسین کریمی سبزوار سالهاست که به دلیل فعالیت های سندیکایی اخراج شده اند وبلاتکلیف مانده اند.

*چند نفر از بازداشت شده گان مرتبط با اعتصاب کارگران هفت تپه تفهیم اتهام شدند

بر اساس خبر رسیده، امروز چهارشنبه ۲۲ خرداد، چند تن از عزیزانی که در ارتباط با اعتصاب کارگران هفت‌تپه در بازداشت می باشند به دادگاه احضار و قرار نهایی و کیفرخواست به  آن ها ابلاغ شد.

بر پایه این‌گزارش  پرونده به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه ارجاع شد.

لازم به ذکر است که برخلاف قانون  این قرار تا کنون به وکیل کارگران هفت تپه ابلاغ نشده است.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه ادامه بازداشت اسماعیل بخشی و دیگر کارگران در بند را محکوم کرده و خواستار آن هستیم که اسماعیل بخشی و دیگر کارگران و همراهان مدافع جنبش کارگری  بدون هیچ قید و شرطی سریعا آزاد شوند!.

ما از طریق همین کانال تلگرامی که . مرجع رسمی کارگران هفت تپه می باشد، اخبار تکمیلی در ارتباط با بازداشت شده گان را بعدا به اطلاع عموم  خواهیم رساند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

۲۲ خرداد ۹۸

*صدور قرار کفالت برای اسکندر لطفی توسط دادگاه انقلاب سنندج

روز چهارشنبه ۲۲ خرداد اسکندر لطفی ،بازرس شورای هماهنگی،  به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام ، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب و با شکایت اطلاعات سپاه در در شعبه دوم بازپرسی تفهیم اتهام شد که آقای لطفی کلیه اتهامات انتسابی را رد نمود و  بازپزس دستور قرار کفالت صادر نمود که با تامین آن وی آزاد شدند.

لازم به توضیح است جمعی از فعالین صنفی مریوان ایشان را همراهی نمودند.

منبع:کانال تلگرام شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

*تجمع اعتراضی اهالی روستای آشنستان نسبت به وضعیت نامناسب جاده و وعده های توخالی مسئولان مقابل استانداری قزوین

روز چهارشنبه 22خرداد،جمعی از اهالی روستای آشنستان از توابع شهرستان قزوین برای بمنایش گذاشتن اعتراضشان  نسبت به وضعیت نامناسب جاده و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع مقابل استانداری قزوین،زدند.

یکی از اهالی روستای آشنستان:متاسفانه روستای ما به صندوق جمع آوری رای انتخاباتی تبدیل شده به طوری که هر نماینده برای اخذ رای به روستا مراجعه می‌کند و بعد از اینکه به مجلس می‌رود، همه وعده‌هایش را به فراموشی می‌سپارد.

یکی از اهالی روستای آشنستان حاضر درتجمع به خبرنکار یک رسانه محلی گفت: باوجود اینکه ما در چند کیلومتری شهر قزوین سکونت داریم اما هیچ امکاناتی در روستا وجود ندارد و برای رفت و آمد به شهر هم باید این وضعیت را تحمل کنیم؛ وضعیت نامناسب روستا موجب مهاجرت بسیاری از روستاییان شده به طوری که تاکنون ۴۰ خانوار به شهر مهاجرت کرده‌اند.

وی عنوان کرد: روستای آشنستان ۱۵۰۰ نفر، روستای امامزاده آباذر ۸۰۰ نفر و روستای دستجرد ۱۱۰۰ نفر جمعیت دارد؛ باوجود این میزان جمعیت چرا باید نسبت به وضعیت راه بی توجهی شود؟.

ساکن روستای آشنستان ادامه داد: روستای آشنستان با وجود این میزان جمعیت مدرسه راهنمایی ندارد و مردم مجبور هستند برای تحصیل فرزنداشان به شهر رفت‌و آمد کنند که متاسفانه با این وضعیت راه‌ دچار سختی زیادی می‌شوند و همین موضوع موجب مهاجرت روستاییان و ترک تحصیل بسیاری از دانش آموزان شده است.

وی افزود: رانندگان به خاطر وضعیت نامناسب راه، کرایه بالاتری از مردم دریافت می‌کنند و مردم روستا درآمد بالایی ندارند که بتوانند از پس مخارج برآیند و همین موضوع موجب مهاجرت افراد میانسال هم شده است.

ساکن روستای آشنستان گفت: سال‌های گذشته این روستا مدرسه راهنمایی داشت اما به علت وضعیت نامناسب راه‌ها نیز معلم‌ها راضی نشدند که در روستا حاضر شوند و همین امر موجب شد که مدرسه راهنمایی تعطیل شود.

وی تصریح کرد: محمدی نماینده مجلس تاکنون سه بار از جاده بازدید کردند و اعلام کردند که ۷۰ تن قیر جهت آسفالت راه بودجه گرفتند اما تاکنون محقق نشده است؛ متاسفانه روستای ما به صندوق جمع آوری رای انتخاباتی تبدیل شده به طوری که هر نماینده برای اخذ رای به روستا مراجعه می‌کند و بعد از اینکه به مجلس می‌رود، همه وعده‌هایش را به فراموشی می‌سپارد.

یکی  دیگراز اهالی این روستا نیزگفت: وضعیت نامناسب جاده آشنستان موجب تصادف چندین نفر از روستاییان و مرگ آن‌ها شده است؛ این وضعیت از طرفی خسارت زیادی را برای رانندگان تاکسی که در مسیر این روستا کار می‌کنند نیز به وجود آورده به طوری که خیلی از آن‌‌ها تغییر شغل داده‌اند چراکه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود و با هربار رفت و آمد باید هزینه‌های زیادی بابت نقص فنی خودروهایشان پرداخت کنند.

یکی از رانندگان تاکسی مسیر روستای آشنستان با اعلام نارضایتی خود، گفت: این وضعیت راه برای ما از نظر اقتصادی سودی ندارد و به دنبال کاری هستیم که تغییر شغل دهیم؛ بخشدار منطقه تاکنون چندین بار قول مساعدت جهت آسفالت روستا را داده اما تاکنون محقق نشده است.

روستای آشنستان در ۱۲ کیلومتری شهر قزوین قرار گرفته است؛ بعد از این روستا، روستاهای دسترجرد و امامزاده اباذر نیز قرار دارند، راه این روستا ۴۰ سال پیش آسفالت شده که اکنون وضعیت مناسبی ندارد و همین موجب نارضایتی اهالی روستا شده است.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com