اخبار و گزارشات کارگری ٢۵ و ٢٦ اردیبهشت ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
May 16, 2019

اخبار و گزارشات کارگری ٢۵ و ٢٦ اردیبهشت ماه ١٣٩٨

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر وروز معلم آزاد باید گردند

- مجروح شدن چند مغازه‌ دار بازار کوهک بدنبال یورش ماموران نداجا برای تخلیه محل کارشان

- آخرین خبرها درباره کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه:

1- ادامه احضار و بازداشت کارگران نیشکر هفت تپه محکوم است

2- احضار علی نجاتی، عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

3- بیانیه خبری اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون وضعیت کارگران شرکت نیشکر هفت تپه

- بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران در محکومیت صدور حکم هجده سال زندان برای سه نویسنده

- بازداشت  وبی خبری ازناهید شقاقی

- برگزاری مراسم روز کارگر در سال 98پیروزی بزرگ کارگران

- تجمع اعتراضی کارگران شهرداری اردل نسبت به عدم پرداخت 6ماه حقوق و وعده های دروغین

- نامه سرگشاده کارگران اخراجی منطقه ویژه پارس برای بازگشت بکار وپرداخت مطالبات

- علیرغم وعده و وعیدها مسئولان 140کارگراخراجی کارخانه لوله‌سازی ماهشهرو پتروشیمی های بندر امام و فارابی برسرکارشان برنگشتند

- بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی 50کارگر نورد ایوان غرب در پی تعطیلی کارخانه بدلیل اختلاف سهامداران

- بیکاری 50کارگر ماشین‌کاران اراک بدنبال تعطیلی کارخانه بدلیل صدای بلند بالاتر از 85 دسیبل

- اعتراض صیادان چاه بهار نسبت به صید کشتی‌های ترال در آب‌های جنوب شرق

- تجمع اعتراضی مینی‌بوس‌داران مشهدی نسبت به هزینه‌های زیاد دریافت مجوز از سازمان اتوبوسرانی

- تجمع اعتراضی800مهندس نسبت به بیکاری بدنبال تعطیلی دفاتر ماده 33 مقابل ساختمان شورای شهر شیراز

- تجمع دانشجویان دانشگاه کردستان در اعتراض به وضعیت صنفی و فشار معاونت امور دانشجویی بر دانشجویان مطالبه‌گر

- اعتراضِ  دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان نسبت به کیفیت نامناسب غذای سلف

- کشته وزخمی شدن 5کارگر دراستهبان براثرريزش ديوار آب انبار

*مجروح شدن چند مغازه‌ دار بازار کوهک بدنبال یورش ماموران نداجا برای تخلیه محل کارشان

روزچهارشنبه 25اردیبهشت، ماموران نداجا (نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران)به  صاحبان مغازه‌های بازار کوهک برای تخلیه محل کارشان یورش آوردند. وچندنفرشان را مجروح کردند.

یکی از  صاحبان مغازه‌های بازار کوهک : بدون آنکه مذاکره‌ای صورت گرفته باشد یا هشداری به ما داده باشند، یکباره سربازان به بازار کوهک آمدند و مانع کسب و کار ما شدند . وقتی کسبه در مقابل رفتار آنها مقاومت کردند، کار به درگیری کشید و در نتیجه آن، عده‌ای از کسبه مجروح شدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ26اردیبهشت،یکی از  صاحبان مغازه‌های بازار کوهک گفت: بدون آنکه مذاکره‌ای صورت گرفته باشد یا هشداری به ما داده باشند، یکباره سربازان به بازار کوهک آمدند و مانع کسب و کار ما شدند و هنگامی که دلیل این کار را جویا شدیم، به جای پاسخ قانع‌کننده، با ما درگیر شدند.

وی با یادآوری توافقی که در روزهای پایانی سال گذشته بین مسئولان نیروی دریایی ارتش، بنیاد مستضعفان و کسبه بازار سنگ کوهک به عمل آمده بود، گفت: مدیرعامل سرویس‌های حمل و نقل نیروی دریایی ارتش به ما اعلام کرد که بنیاد مستضعفان پذیرفته زمینی را به صورت نقد و اقساط در اختیار کسبه بازار کوهک قرار دهد و تا آن زمان ما می‌توانیم به کسب و کارمان ادامه دهیم.

وی با اعلام اینکه بنری از سوی نیروی دریایی به در ورودی بازار کوهک نصب کردند که حکایت از این توافق داشت، افزود: از آنجا که نداجا و بنیاد مستضعفان نهادهای رسمی این کشور هستند و آنچه اعلام می‌کنند، سندیت دارد، خیالمان راحت شد و منتظر بودیم تا زمین را در اختیار ما قرار دهند.

وی با یادآوری اینکه نمایندگان کسبه بازار سنگ کوهک ضمن بازدید از محل، آن را مورد تایید قرار دادند، با بیان اینکه قرار شد پس از آماده‌سازی، به آن محل نقل مکان کنیم، گفت: باور ما این بود که وقتی نداجا بنری در کنار در ورودی بازار سنگ کوهک نصب کرده، یعنی خیالمان راحت باشد. به عبارت دیگر، این بنر حاوی این پیام برای ما بود که می‌توانیم به قول نداجا و بنیاد مستضعفان اعتماد کنیم.

وی سپس با اعلام اینکه مسوولان به ما گفته بودند منتظر پاسخ آنان بمانیم، یادآور شد: قرار بود زمین پیشنهادی آماده‌سازی شود، قرارداد بسته شود، زمین را قطعه‌بندی و به کسبه تحویل دهند و ما نیز متعاقبا، بازار کوهک را تخلیه کنیم. بنابراین، ما کسبه بازار هیچ کم‌کاری یا کوتاهی نکرده‌ایم چراکه هنوز زمینی به ما تحویل داده نشده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه بدون مقدمه و بدون آنکه خبری داده شود، سربازان را به بازار فرستادند و مانع تخلیه و بارگیری سنگ در بازار شدند، گفت: وقتی کسبه در مقابل رفتار آنها مقاومت کردند، کار به درگیری کشید و در نتیجه آن، عده‌ای از کسبه مجروح شدند.

وی با اعلام اینکه آب و برق بازار را قطع کردند، گفت: چرا در هوای گرم ماه رمضان، با کسبه روزه‌دار یک چنین رفتاری باید صورت گیرد؟

وی با ابراز تاسف از بی‌نتیجه بودن توافق و مذاکره با مسوولان، اظهار داشت: قبل از عید نیز، با ما برخورد فیزیکی صورت گرفته بود اما در نهایت توافق کردیم که زمین به ما بدهند و ما هم برویم. ولی با کمال تاسف بعد از عید همان رویه سابق را در برخورد با ما در پیش گرفتند و با بی‌توجهی به مذاکرات پیشین، متوسل به زور شدند.

وی با تاکید بر اینکه کسب و کار کسبه بازار کوهک دچار خسارت شده، خاطرنشان ساخت: قرارداد ما هنوز دارای اعتبار است و قانون نیز از این حق ما حمایت می کند، اما نداجا اصرار دارد ما همه چیز را رها کنیم.

درهمین رابطه:

تجمع صدها نفر از صاحبان مغازه‌های بازار کوهک دراعتراض به تعطیلی محل کارشان

روزسه شنبه سی بهمن ماه، صدها نفر از صاحبان مغازه‌های بازار کوهک دراعتراض به تعطیلی محل کارشان ازسوی نیروی دریایی ارتش و بنیاد مستضعفان، مقابل ساختمان بنیاد مستضعفان درتهران تجمع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،نماینده تجمع‌کنندگان بازار کوهک در توضیح دلایل این تجمع گفت: بازار کوهک در زمینی به مساحت 9 هکتار در کنار پادگان نیروی دریایی در منطقه رسالت واقع شده که مدت 10 سال است فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه 10 سال قبل کسبه سنگ و سرامیک از منطقه بابایی در نتیجه فشار شهرداری به کوهک منتقل شدند، گفت: این زمین متعلق به نیروی دریایی ارتش است و نیروی دریایی با تمامی کسبه این بازار که حدود 2 هزار نفر هستند، قرارداد بسته است.

نماینده تجمع کنندگان بازار کوهک با اشاره به اینکه نداجا هنگام عقد قرارداد به کسبه قول داده بود که هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای کار در این بازار وجود ندارد، گفت: به همین دلیل در این زمین که بایر بود، هزینه ساخت و ساز کردیم و بیش از 50 میلیارد تومان صرف ساخت سوله و امکانات از قبیل آسفالت و خدمات شهری کردیم.

وی با اعلام اینکه سالانه 18 میلیارد تومان به نیروی دریایی ارتش اجاره ملک می‌دهیم، گفت: در تمام 10 سال گذشته به موقع اجاره ملک را به نداجا داده‌ایم تا آنکه یکباره نداجا به ما هشدار داد باید ملک را تخلیه کنیم و همه روزه پیامک‌هایی مبنی بر تخلیه به ما می‌دهند.

نماینده تجمع کنندگان بازار کوهک با اشاره به اینکه سه انبار بزرگ سمند، انبار 55 و انبار شرق تهران و چند انبار دیگر در مجموعه بازار کوهک قرار دارد، گفت: این منطقه شناخته شده و نیازهای شرق تهران را به سنگ، کاشی و سرامیک تامین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان، نداجا را تحت فشار قرار داده که باید زمین را بدون مستاجر و ساختمان به بنیاد تحویل بدهد، گفت: اکنون نداجا به ما هشدار داده که زودتر محل کسب خودمان را ترک کنیم تا ساختمانها و سوله‌هایی که با مشکل فراوان ساخته‌ایم، تخریب کنند.

نماینده تجمع کنندگان بازار کوهک از مذاکراتی که نمایندگان و هیات امنای مجتمع کوهک با مسوولان ارشد ارتش داشته‌اند خبر داد و گفت: مسوولان ارتش به ما اعلام کردند که تحت فشار بنیاد قرار دارند و تعطیلی این مرکز و بیکاری هزاران نفر بنا بر خواست بنیاد است.

وی با اعلام اینکه به مسوولان اعلام کرده‌ایم با هر شرایطی حاضر هستیم مغازه‌های خود را بگیریم، گفت:‌ اگر بخواهند بفروشند می‌خریم اگر می‌خواهند اجاره بدهند، اجاره می‌کنیم اما نمی‌دانیم بنیاد مستضعفان چه اصراری بر تعطیلی این بازار و بیکار کردن هزاران نفر دارد.

*آخرین خبرها درباره کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه:

1- ادامه احضار و بازداشت کارگران نیشکر هفت تپه محکوم است

 طی چند روز گذشته تعدادی از کارگران نیشکر هفت تپه توسط پلیس اطلاعات و امنیت احضار، بازداشت و زندانی شده اند و متاسفانه این فضای سرکوب و ارعاب همچنان ادامه دارد.

در ادامه این بازداشت ها، امروز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه، حسین انصاری، به اتفاق چهار کارگر دیگر از دادگستری شوش با دستور دادستانی به زندان فجر دزفول انتقال داده شدند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه این عمل غیر انسانی و ضد کارگری حراست شرکت و نیروهای امنیتی را شدیدا محکوم میکند.

 درحالی کارگران این توده شریف و زحمتکش چندین ماه دستمزد عقب افتاده دارند وحقوق و مطالبات  خود را دریافت نکرده اند، به جای پرداخت مطالبات و دسترنج بخور و نمیر،  کارگران استثمار شده توسط حامیان زر و زور و تزویر به زندان محکوم میشوند.

این درحالی است که دزدان  و غارتگران سرمایه های مر دم کارگر و زحمتکش توسط اختلاس گران" خودی ها " با خیال آسوده و حق به جانب غارت و با سرمایه های میلیارد دلاری که حاصل دسترنج ما کارگران است، در حال خوش گذرانی و عیش و نوش هستند.

کارگران ستمدیده :

باید با اتحاد و همبستگی در مقابل این بی حقوقی ها ایستاد و از زندگی و شرافت و کرامت خود به دفاع برخواست.

 در مقابل هجوم صاحبان سرمایه باید ایستادگی کنیم ، راهی جز اتحاد و با هم بودن را نداریم.

 مناسبات سرمایه داری عامل تمام سیه روزی ها و بدبختی های ما کارگران و مردم زحمتکش است ، پس باید به نیروی طبقاتی خود در مقابل این وحشیگری ها ایستاد.

زنده باد اتحاد و همبستگی کارگران در مقابل سرمایه داران.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸

2- احضار علی نجاتی، عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

احضار علی نجاتی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، طی تماس تلفنی و ارسال  پیامک از طرف دادسرای اوین شعبه هفتم بازپرسی شهید مقدسی، جهت آخرین دفاعیات.

طبق این احضار، علی نجاتی باید تا پنج روز دیگر خود را به این شعبه معرفی کند.

لازم به ذکر میباشد که علی نجاتی درتاریخ هشتم آبانماه نود هفت به اتهام دخالتگری در اعتصابات کارگران نیشکر هفت تپه در منزل خود بازداشت شده بود.

همانطور که اطلاع دارید اعتصاب کارگران هفت تپه در آبانماه ۹۷ به دلیل عدم پرداخت دستمزد های عقب افتاده ، نداشتن امنیت شغلی و همچنین باز گرداندن شرکت از بخش خصوصی به بخش دولتی صورت گرفته بود.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه هر گونه پرونده سازی، احضار وتهدید علی نجاتی و دیگر کارگران را محکوم کرده و خواهان آزادی بی قید و شرط اسماعیل بخشی و دیگر کارگران زندانی، معلمان، دانشجویان و تمامی زندانیان سیاسی میباشد.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

۲۵ اردیبهشت ۹۸

 3-بیانیه خبری اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون وضعیت کارگران شرکت نیشکر هفت تپه

بدنبال اعتصاب قدرتمند ۲۸ روزه کارگران نیشکر هفت تپه، کارفرمای شرکت بهمراه نهادهای امنیتی و شورای تأمین استان خوزستان از هر حربه ای برای پایان دادن به این اعتصاب استفاده کردند. در کنار پرداخت دو ماه از معوقات، سرکوب و تهدید کارگران و بازداشت و زندانی کردن نمایندگان کارگری، با معرفی مهندس کیومرث کاظمی از مدیران سابق شرکت بعنوان مدیریت جدید و با این وعده که آقای کاظمی برنامه ای بلندمدت برای احیای شرکت دارند و شورای تأمین استان نیز این موضوع را ضمانت می نماید کارگران به سر کار بازگشتند.

اما بعد از گذشت چند ماه مطالبات اصلی کارگران هنوز لاینحل باقی مانده و تغییری در روند کاری در شرکت نیشکر هفت تپه روی نداده است.

همزمان با روز جهانی کارگر آقای کاظمی مدیریت شرکت، استعفای خویش را به فرمانداری شوش تحویل دادند ولی فرمانداری منکر چنین موضوعی میشد تا اینکه بعد از یک هفته اعلام گردید که با استعفای مهندس کاظمی موافقت شده و ایشان دیگر در شرکت سمتی ندارند.

این در حالیست که اکنون کارگران شرکت دستمزد دو ماه فروردین و اردیبهشت را طلبکارند و تغییری هم در روند نوع قراردادها و بیمه کارگران فصلی روی نداده است. این یعنی عملاً هیچکدام از قول و قرارهایی که کارفرمای شرکت بهمراه شورای تأمین استان به کارگران داده بودند تا به سر کار بازگردند محقق نشده و اکنون و عملاً با کنار گذاشتن کاظمی، مدیریت شرکت نیز به سه قسمت تقسیم گردیده که مدیریت کارخانه شکر را امیر اسدبیگی، مدیریت بخش کشاورزی را آقای مددی و مدیریت کارخانه بیواتانول و خوراک دام را امید اسدبیگی به عهده دارند.

متعاقب چنین وضعیتی کارگران هفت تپه در روز پنجشنبه مورخ ۱۹ اردیبهشت نود وهشت اقدام به تجمع در مقابل درب مدیریت نمودند و خواستار مطالبات خویش شدند. همان مطالباتی که در جریان اعتصاب ۲۸ روزه وعده عملی شدن شان را به کارگران داده بودند. بازگشت مهندس کاظمی به مدیریت شرکت برای برون رفت از روند انحلال شرکت که توسط خانواده اسدبیگی در جریان است و پرداخت معوقات مزدی کارگران و به روز شدن پرداختی ها و نیز ساماندهی قراردادهای کاری.

همه اینها در شرایطی روی داد که بعد از اعتصاب و با اِعمال فشار نهادهای امنیتی شورای اسلامی کار که عملاً در خدمت اوامر کارفرماست به کارگران تحمیل گردید. نمایندگان سابق مجمع کارگری را با تهدید و ارعاب و تطمیع در قالب شورای اسلامی کار سازمان دادند و عملاً و با تحت فشار قرار دادن کارگران پیشرو و مستقل در مجموعه شرکت، نگذاشتند تشکل مستقل و واقعی در درون مجموعه هفت تپه وجود داشته باشد.

بعد از این تجمع اعتراضی در روز پنجشنبه، ستاد خبری اداره اطلاعات شوش اقدام به تماس تلفنی با برخی از کارگران کرده و آنها را به ستاد خبری احضار و بازداشت نمودند.

برخی از کارگران که بعد از احضار آزاد شده اند اعلام نموده اند که اداره اطلاعات کارگران را به تشکیل پرونده های قضایی تهدید نموده و از ایشان تعهد اخذ کرده است. همچنین اینکه اداره اطلاعات اقدام به شناسایی اعضا و ادمین های کانال های تلگرامی کارگران هفت تپه کرده و عنوان نموده اند که این کانال ها در حال ایجاد تشنج بر خلاف مصالح شرکت و کشور هستند و باید از دسترس خارج شوند.

اسامی برخی از کارگرانی که تا به اکنون احضار و یا بازداشت شده اند به قرار زیر است:

صاحب ظهیری، امید آزادی، ناصر نعامی، کیانی نژاد، فیصل ثعالبی، اسماعیل جعاوله، رستم کثیر، عادل سماعی، محمد خنیفر و ...

این تهدید و احضار و بازداشت ها از اینرو صورت میگیرد که از اتحاد و اعتراض مجدد کارگران هفت تپه جلوگیری شود. ما همانگونه که در بیانیه های قبلی و در جریان اعتصاب قدرتمند گذشته اعلام کرده بودیم که کارفرمای رانتخوار هفت تپه با تمامی دم و دستگاه سرکوب دولتی که به حمایتشان برخاسته اند نمیتوانند زندگی چند هزار خانواده کارگری را به مسلخ برده و با سیل اعتراض ویرانگر کارگران مواجه نشوند. اعلام کرده بودیم که اگر مطالبات کارگران شرکت را محقق نکنند و بخواهند دوباره به همان منوال سابق با به گرو گرفتن دستمزد کارگران و عدم ضمانت شغلی به چپاول دسترنج کارگران ادامه دهند کارگران همانگونه که تاکنون نشان داده اند ساکت ننشسته و با از سرگیری اعتراض و اعتصابات قدرتمند خویش دوباره خیابانها را به تسخیر خود در خواهند آورد.

دم و دستگاه دولتی و سرکوبگر بجای دستگیری و محاکمه اسدبیگی ها که میلیونها دلار از ثروتهای جامعه را در قالب رانت به جیب زده اند اقدام به دستگیری و پروند سازی برای کارگرانی میکند که همین رانتخواران و چپاولگران دستمزدهای ناچیزشان را به گرو گرفته اند.

کارگران هفت تپه اعلام کرده اند که اگر خواست و مطالباتشان محقق نشود و دست اسدبیگی از مدیریت شرکت کوتاه نگردد و دستمزد و مطالباتشان پرداخت نگردد بار دیگر و متحدانه تر دست به اعتراض و اعتصاب خواهند زد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن محکوم نمودن دستگیری و تهدید کارگران هفت تپه، خود را در کنار مبارزات کارگران هفت تپه میداند و اعلام میدارد که باید برای آزادی همکاران دستگیرشده از هر امکانی برای اعتراض استفاده نمایند و با افشای شورای اسلامی کار و تشکیل مجامع عمومی مستقل خویش، مطالبات و خواسته های خود را محقق سازند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۶ اردیبهشت ۹۸

*بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران در محکومیت صدور حکم هجده سال زندان برای سه نویسنده

روز 25 اردیبهشت رای شعبه‌ی 28 دادگاه انقلاب به ناصر زرافشان و راضیه زیدی وکلای سه عضو کانون نویسندگان ایران ابلاغ شد. به حکم محمد مقیسه رییس دادگاه، رضا خندان (مهابادی) و بکتاش آبتین دو عضو هیئت دبیران کانون و کیوان باژن عضو سابق هیئت دبیران هر یک به شش سال زندان محکوم شده‌اند. در محکومیت این حکم‌ها کانون نویسندگان ایران امروز بیانیه‌ منتشر کرد. در بخشی از بیانیه نوشته شده است: «... این فقط محاکمه‌ و محکومیت سه نویسنده نیست، تنها محاکمه‌ی کانون نویسندگان ایران نیست. محکومیت همه‌ی نویسندگان و کسانی است که می‌خواهند از حق آزادی بیان برخوردار باشند». کانون ضمن به چالش کشیدن "مستندات" حکم در پایان بیانیه خواهان « لغو بی‌قید و شرط این حکم‌ها و مختومه کردن پرونده» شده است. همچنین از « همه‌ی نویسندگان و انسان‌های مدافع آزادی بیان» خواسته است که « از هر راه ممکن به دفاع از این سه نویسنده بپردازند».

متن کامل بیانیه:

به دنبال محاکمه‌ی سه عضو کانون نویسندگان ایران در هفتم و هشتم اردیبهشت سال جاری روز گذشته، بیست‌وپنجم اردیبهشت، رای شعبه‌ی 28 دادگاه انقلاب به وکلای پرونده ابلاغ شد. بنا به این ابلاغیه رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن هر یک به شش سال زندان محکوم شده‌اند: یک سال برای اتهام "تبلیغ علیه نظام" و پنج سال برای اتهام "اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور". نامربوط‌‌تر و سست‌بنیان‌تر از این اتها‌م‌ها "دلایل" و "مستندات" آنهاست. به سه نویسنده مجموعا 18 سال حکم زندان داده‌اند که چرا عضو کانون نویسندگان ایران شده‌اید؛ چرا نشریه‌ی داخلی یک تشکل فرهنگی را منتشر کرده‌اید؛ چرا اسناد و مدارک فعالیت‌های پنجاه ساله‌ی کانون را در کتابی گرد آورده‌اید؛ چرا بر مزار احمد شاملو و محمد مختاری و جعفر پوینده رفته‌اید؛ چرا پای بیانیه‌های دفاع از آزادی بیان نویسندگان و هنرمندان و مخالفت با اعدام و سانسور امضا گذاشته‌اید!

این کدام "امنیت کشور" است که انتشار نشریه و بیانیه‌ی اعتراضی اقدام علیه آن محسوب می‌‍‌شود؟ امنیت چه کسانی با عضویت در کانون و رفتن بر مزار شاعران و نویسندگان به خطر می‌افتد؟ هر دادگاهی که حتی با اندکی عدالت و استقلال همراه باشد و ذره‌ای حق انسان در آن رعایت شود نیز این نوع "مستندات" را نه ادله‌ی جرم بلکه بهانه‌ی پرونده‌سازی تلقی می‌کند. در حقیقت آنچه در پرونده و دادگاه سه عضو کانون مبنای اتهام و صدور حکم قرار گرفته است چیزی جز گام نهادن در راه آزادی بیان و مخالفت با سانسور نیست و درست به همین سبب آنها محاکمه و محکوم به تحمل حبس شده‌اند؛ اما این فقط محاکمه‌ و محکومیت سه نویسنده نیست، تنها محاکمه‌ی کانون نویسندگان ایران نیست. محکومیت همه‌ی نویسندگان و کسانی است که می‌خواهند از حق آزادی بیان برخوردار باشند. به این گونه محاکمه‌ها و حکم‌هایی که در چند دهه‌ی اخیر برای پراکندن رعب و وحشت و سرکوب آزادی بیان به وفوردر جریان بوده است، باید پایان داده شود.

کانون نویسندگان ایران پرونده‌سازی و صدورحکم‎های سرکوبگرانه‌ بر ضد رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن را محکوم می‌کند و خواهان لغو بی‌قید و شرط این حکم‌ها و مختومه کردن پرونده است. همچنین از همه‌ی نویسندگان و انسان‌های مدافع آزادی بیان می‌خواهد تا از هر راه ممکن به دفاع از این سه نویسنده بپردازند.

کانون نویسندگان ایران

26 اردیبهشت 1398

*بازداشت  وبی خبری ازناهید شقاقی

دربامداد رورچهارشنبه 25اردیبهشت،ماموران به منزل ناهید شقاقی از فعالین ندای زنان ایران یورش برده و با شکستن درب منزل وی، او را به مکان نامعلومی منتقل کردند.

*برگزاری مراسم روز کارگر در سال 98پیروزی بزرگ کارگران

امسال مراسم مستقل روز جهانی کارگر در ایران با سال های گذشته متفاوت بود . این تفاوت از بسیاری جهات قابل بررسی است .

پس از سرکوب ها و کشتار های دهه شصت و قلع و قمع فعالان کارگری و اجتماعی برای نزدیک به سه دهه سکوت قبرستانی بر فعالیت‌های مستقل کارگری و احتماعی حاکم شد و برای سال ها مراسم روز کارگر یا به صورت گلگشت ها و یا تجمع های خانوادگی در منازل برگزار می‌شد . در سال 1388 فعالان مستقل کارگری با هم اندیشی به این نتیجه رسیدند که مراسم روز کارگر را به خیابان ها و میادین شهر بیاورند و اولین تجمع را پس از سال‌ها در پارک لاله بر گزار کردند . در آن زمان نیروهای امنیتی از قبل با احضار فعالان کارگری هشدار داده بودند که جلوی این مراسم را خواهند گرفت اما فعالان کارگری در موعد مقرر برای برگزاری مراسم حاضر شدند و نیروهای امنیتی در یک یورش تدارک دیده شده بیش از 150 نفر را دستگیر کردند و تعدادی را بیش از 40 روز در بازداشت نگه داشتند و با قرار وثیقه های سنگین آزاد کردند و از آن میان برخی حبس های سنگین نیز بر فعالان کارگری اعمال کردند .

از آن سال تا کنون تلاش‌های زیادی برای ایجاد تفرقه در میان فعالان کارگری و گروه های مستقل کارگری صورت گرفت؛ اما به رغم همه این تلاش ها، امسال جنبش مستقل کارگری بار دیگر وحدت خود را در برگزاری این مراسم نشان داد. گروه های مستقل کارگری در یک هماهنگی نوشته و نانوشته ساعتی معین، روز و مکانی مشخص را برگزیدند و این هماهنگی نمی‌توانست از چشم نیروهای امنیتی نادیده گرفته شود. از همین جهت بود که در روز ششم اردیبهشت به یک تجمع اولیه در پارک جهان نما ، یورش آوردند و به گمان آنکه با دستگیری عده‌ای می‌توانند جلو برگزاری این مراسم را بگیرند، حاضران را به بازداشتگاه برده و از آن میان پروین محمدی، هاله صفرزاده و علیرضا ثقفی را تا ده روز پس از 11 اردیبهشت، بدون هیچ دلیل موجهی در بازداشت نگه داشتند.

اما فعالان کارگری مستقل با برگزاری پرشکوه این مراسم نشان دادند که مبارزات کارگران، زحمتکشان، مزد و حقوق بگیران راه خود را یافته است و سر ایستادگی ندارد . یورش نیروهای لباس شخصی و امنیتی به صفوف تظاهرکنندگان و دستگیری تعداد زیادی از آنان، نه تنها چیزی را تغییر نداد، بلکه تنها یورشگرانی را  بیشتر رسوا نمود که با خشونت و عصبانیت کارگران و زحمتکشان را مورد ضرب و شتم قرار داده و به بند می‌کشند.

روز جهانی کارگر امسال، نماد همبستگی و یکپارچگی مبارزات مستقل کارگری در چند دهه گذشته بود و می‌تواند نقطه مهمی در بازیابی قدرت طبقاتی کارگران باشد که به رغم سرکوب های چند دهه گذشته، همچنان سرافراز و سر بلند به پیش می‌رود و تمامی تلاش تفرقه افکنان در صفوف کارگران را با ناکامی مواجه کرد و بلوغ خود را نشان داد . باشد که در آینده نیز راه راستین مبارزه برای احقاق حقوق کارگران و زحمتکشان پیموده شود.

آینده ای روشن در پیش روی جنبش کارگری است.

این را باور کنیم و آزادی بی قید و شرط کلیه دستگیرشدگان در این روز (کیوان صمیمی، ناهید خداجو، ندا ناجی، عاطفه رنگریز، نسرین جوادی، فرهاد شیخی، حسن سعیدی، مرضیه امیری)  و سایر زندانیان سیاسی (ساناز الهیاری، امیر حسین محمدی فر، سپیده قلیان، امیر امیرقلی، جعفر عظیم زاده، اسماعیل بخشی، اکرم نصیریان، ناهید شقاقی، محمد حبیبی، محمود بهشتی، اسماعیل عبدی، سعید شیرزاد، روح اله مردانی، عبدالرضا قنبری، پیام شکیبا و... ) را فریاد کنیم.

کانون مدافعان حقوق کارگر

*تجمع اعتراضی کارگران شهرداری اردل نسبت به عدم پرداخت 6ماه حقوق و وعده های دروغین

کارگران شهرداری اردل دراعتراض به عدم پرداخت 6ماه حقوق و وعده های دروغین دست به تجمع مقابل شهرداری زدند.

درهمین رابطه،يکي از کارگران شهرداري شهر اردل به خبرنگار یک رسانه ای محلی گفت: 6 ماه است که حقوق و مزاياي خود را دريافت نکرده ايم که در اين مدت فشارهاي سنگيني به ما و خانواده هايمان وارد شده و زندگي براي ما بسيار رنج آور و سخت است.

وی افزود: آيا مسئولان مي توانند خود را جاي ما قرار بدهند، ما شرمنده خانواده هايمان هستيم.ديگر اعتمادي به قول هاي شهردار نداريم چون بارها وعده هاي دروغين به ما داده اند .

يکي ديگر از کارگران شهرداري شهر اردل نیز گفت: نزديک به شش ماه است که حقوق نگرفتيم و هر بار که براي دريافت دستمزدمان اقدام مي کنيم به ما مي گويند که  اعتبار نيست و تا زماني که اعتبار ندهند، از حقوق خبري نيست!!

کارگر ديگري که خود را پدردو فرزند مدرسه معرفي مي کند،گفت: در طول شش ماه گذشته از بس که براي گذران زندگي از اين و آن قرض کرده است، ديگر روي مواجهه شدن با دوستان، آشناها و خانواده ام را ندارم!

وي افزود: هيچ کس به فکر کارگران شهرداري شهر اردل نيست و به هرجا که مراجعه کرديم به در بسته خورديم!

*نامه سرگشاده کارگران اخراجی منطقه ویژه پارس برای بازگشت بکار وپرداخت مطالبات

263 کارگر اخراجی پارس جنوبی طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر نفت،ضمن برشمردن وضعیت دردناک خود وخانواده،خواهان بازگشت بکار وپرداخت مطالباتشان شدند.

دربخش هایی از این نامه سرگشاده که25اردیبهشت رسانه ای شد ،بقرارزیراست:

قصه ما را حتما شنیده‌اید؛ قریب به 263 نفر از جوانان استان بوشهر با تحصیلات عالی دانشگاهی هستیم که هرکدام تا قبل از این بعضاً مشاغلی نیز داشته‌ایم که بنا به وعده‌های فراوان آن مشاغل را ترک گفته و کمر همت جهت خدمت در صنعت نفت بسته بودیم و از سالهای 96 و 97 به عنوان کارگر، نیروی خدماتی، اداری، مکانیک و تاسیسات، آبدارچی، نگهداشت کمپ‌ها و... به سازمان منطقه ویژه پارس ورود پیدا کرده‌ایم.

آقای زنگنه می‌دانید که ما 263 نفر زن و فرزند داریم و هرکدام بعضاً نان‌آور خانه‌های پدری و مادری نیز بوده و هستیم. نمی‌دانید چه شور و شعفی داشتند خانواده‌های ما وقتی ما مشغول به کار شده بودیم اما قصه ما تلخ شد.

آقای وزیر شادی ما خیلی زود به تلخی رسید. حقوق و بیمه ما نسبت به ماه‌های اول کمتر شد، به این هم راضی بودیم اما این هم نماند و حقوق و بیمه قطع شد و ما ماندیم با خانواده‌های چشم‌انتظاری که حالا چشم‌هایشان به ما دوخته شده. ما که هیچ حرفی جز شرمندگی نداشتیم و بعضاً حتی کرایه رفتن تا خانه‌هایمان و سر زدن به فرزندانمان را هم نداشتیم.

 آقای وزیرواقعا شرمنده هستیم و خجالت‌زده که بگوییم ما حتی نمی‌توانیم به صورت همسر و فرزندانمان نگاه کنیم و شرمنده هستیم از اینکه بگوییم بعضاً در عسلویه نان خشک جمع می‌کنیم تا بعد از 14 روز کرایه رفتن به خانه‌هایمان را داشته باشیم و به خانواده‌هایمان هر سری باید وعده‌های تکراری و دروغ بدهیم که به زودی حقوق به ما خواهند داد.

آقای وزیر نفت بیمه ما قطع شده، حقوق نمی‌گیریم، قصه زندگی ما تلخ‌ترین قصه‌هاست.

*علیرغم وعده و وعیدها مسئولان 140کارگراخراجی کارخانه لوله‌سازی ماهشهرو پتروشیمی های بندر امام و فارابی برسرکارشان برنگشتند

از ابتدای امسال، حدود 140کارگر کارخانه لوله‌سازی ماهشهر«سایت یک منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی»، پتروشیمی بندر امام «شرکت مهندسی موجان » و پتروشیمی فارابی اخراج شده‌اند و تا کنون هیچ مسئولی گره از کار آنان نگشوده است.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ25اردیبهشت،چهارشنبه هفته‌ی گذشته 11 اردیبهشت‌ماه، علی گلمرادی نماینده مجلس از منطقه با حضور در شرکت لوله‌سازی ماهشهر و پتروشیمی فارابی، در همین خصوص در حالیکه توسط رئیس اداره کار منطقه ویژه همراهی می‌شد، به خبرنگار این رسانه گفت: به من گفته‌اند نیمی از کارگران شرکت مهندسی موجان برگشت بکار شده‌اند و نیمی دیگر به‌زودی بکار گرفته خواهند شد.

در همین روز، مطیری رئیس اداره کار منطقه ویژه در حضور نماینده مجلس به سه تن از کارگران اخراجی پتروشیمی فارابی گفت: در جلسه‌ای که چند دقیقه‌ی پیش در دفتر مدیرعامل این شرکت برگزار گردید، مشکل برگشت به کار شما حل شده است.

ظهر همان روز، جلسه‌ی شورای اشتغال شهرستان ماهشهر در محل فرمانداری برگزار گردید که در این جلسه مجدداً مطیری از توافق برای برگشت به کار سه نفر از اخراجی‌های پتروشیمی فارابی خبر داد و در خصوص کارگران اخراجی شرکت مهندسی موجان نیز گفت: تعدادی از این کارگران برگشت بکار شده‌اند و ما باقی آنان نیز پس از حل مشکلات شرکت مذکور توسط شرکت پتروشیمی بندر امام، به‌زودی برگشت بکار خواهند شد.

تعدادی از این کارگران شب گذشته(24اردیبهشت) و امروز(25اردیبهشت) گفتند: روز گذشته نامه‌ی تسویه‌حساب سه کارگر مذکور تحویل آنان داده شد و یک کارگر دیگر نیز در همین روز اخراج گردید. به آنان گفته شده است که هر کس را هم واسطه کنید، برگشت بکار نمی‌شوید.

کارگران شرکت مهندسی موجان نیز از برگشت به کار خود اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفتند: ظاهراً دو تا سه نفر در روزهای گذشته بر اساس نیاز آن شرکت یا با واسطه، بکار گرفته شده‌اند و ما کماکان در اخراج بسر می‌بریم.

*بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی 50کارگر نورد ایوان غرب در پی تعطیلی کارخانه بدلیل اختلاف سهامداران

کارخانه نورد ایوان غرب واقع درایلام ،شهرک صنعتی ایوان بعد از تعطیلات نوروز1398 بدلیل اختلافات سهامداران تعطیل و50کارگرش بیکار شده و تاکنون موفق به دریافت حق بیمه بیکاریهم نشده اند.

*بیکاری 50کارگر ماشین‌کاران اراک بدنبال تعطیلی کارخانه بدلیل صدای بلند بالاتر از 85 دسیبل

کارخانه ماشین‌کاران اراک،واحد تولید قطعات خودرو برای ایرانخودرو وسایپا،  واقع در ابتدای جاده تهران، شهرک صنعتی قطب از طرف اداره بهداشت استان مرکزی بدلیل صدای بلند بالاتر از 85 دسیبل تعطیل و50کارگرش بیکارشدند.

*اعتراض صیادان چاه بهار نسبت به صید کشتی‌های ترال در آب‌های جنوب شرق

جمعی از صیادان چابهاراعتراضشان را نسبت به تردد غیرمجاز کشتی‌های ترال در محدود زیر 12مایل رسانه ای کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ25اردیبهشت،جمعی از صیادان سیستانی نسبت به ورود کشتی‌های ترال (چینی) به محدوده صید قایق‌های صیادی کوچک و لنج‌های صیادی انتقاد کردند.

*تجمع اعتراضی مینی‌بوس‌داران مشهدی نسبت به هزینه‌های زیاد دریافت مجوز از سازمان اتوبوسرانی

روز چهارشنبه25اردیبهشت،جمعی از مینی‌بوس‌داران مشهد در اعتراض به بالا بودن هزینه‌های دریافت مجوز از سازمان اتوبوسرانی برای تردد در ایستگاه‌هادست به تجمع در بلوار شاهنامه این شهر زدند.

مینی‌بوس‌داران تجمع کننده که همگی خودمالک و شخصیت حقیقی هستند و در فاصله سرویس بردن برای ادارات، در داخل شهر تردد دارند به خبرنگار رسانه ای گفتند: سازمان اتوبوسرانی برای تردد این اتوبوس‌ها در ایستگاه‌های اتوبوس، داشتن مجوز را به عنوان شرط اعلام کرده و سالیانه 210هزار تومان برای تمدید مجوزها از این مینی‌بوس‌داران دریافت می‌کند.

آنها افزودند: سازمان اتوبوسرانی در راستای اعطای مجوز خدمات زیادی به رانندگان نمی‌دهد و هزینه‌های استهلاک مینی‌بوس‌ها و قطعات یدکی برای آن‌ها خیلی زیاد است. آنها می‌گویند با این میزان هزینه‌های زندگی پرداخت چنین پولی برایشان مشکل است.

*تجمع اعتراضی800مهندس نسبت به بیکاری بدنبال تعطیلی دفاتر ماده 33 مقابل ساختمان شورای شهر شیراز

صبح روز چهارشنبه بیست وپنجم اردیبهشت همزمان با جلسه علنی شورای شهر شیراز،800مهندس دراعتراض به بیکاری بدنبال تعطیلی دفاتر ماده 33 مقابل ساختمان این شورای شهر زدند.

800 به گزارش یک منبع خبری محلی،800نفر از مهندسان شیرازی که کارشان با دفاتر ماده 33 را از زمان دوره چهارم شورای شهر شیراز به صورت مستقیم و غیرمستقیم شروع کرده اند در بیست و پنجم اردیبشهت ماه در اعتراض به مصوبه شورای پنجم که به بیکاری این افراد منجر می شود در ساختمان این شورای شهر تجمع کردند.

یکی از این مهندسان معترض ، با بیان اینکه خدمات الکترونیکی شهرداری شیراز در شورای قبل برون سپاری شده است، گفت: آقایانی که در این دوره آمده اند این دفاتر را بخاطر اینکه بنیانش در شورا قبل گذاشته شده را بد قلمداد کرده اند.

بنابهمین گزارش،نوذر امامی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز با حضور در بین این افراد بر پیگیری و تشکیل جلسه فوق العاده در کمیسیون معماری و شهرسازی جهت بررسی این اعتراض تاکید کرد و خطاب به این جمع معترض گفت: دو نفر لز نمایندگان شما می توانند در این جلسه حضور داشته باشند.

وی افزود: در صورتیکه این مصوبه حق شما را پایمال کرده باشد لغو خواهد شد.

*تجمع دانشجویان دانشگاه کردستان در اعتراض به وضعیت صنفی و فشار معاونت امور دانشجویی بر دانشجویان مطالبه‌گر

دوشنبه 23 اردیبهشت روزی بود که صبر دانشجویان دانشگاه کردستان از این‌همه بی‌عدالتی لبریز شد. دیروز ظهر حوالی ساعت 12 تعدادی از دانشجویانی که کارد به استخوان‌شان رسیده بود و خونِ دل‌ها خورده بودند در اعتراض به وضعیت اسف‌بار صنفی و تهدید و فشارهای معاونت امور دانشجویی بر دانشجویان پیگیرِ مطالبات برحق دانشجو دست به تجمع زدند. یکی از دانشجویان در شروع تجمع خاطر نشان کرد که شرافت فرودستانه‌ی دانشجویانِ مصّر بر مطالبات صنفی، وجدان‌ ما را خبردار کرده و در حمایت از این دانشجویان و مطالبات برحق‌شان یک دم از پای نمی‌نشینیم. ما امروز این‌جا گرد آمدیم تا به گوش مسئولان بی‌کفایت برسانیم که خفه کردن صدای دانشجوی مطالبه‌گر خفه کردن صدای تمامیِ دانشجویان فرودست است. شما مسئولین بی‌کفایت باید خوب بدانید که با ارعاب و تهدید تنها صدای ما را رساتر خواهید کرد. با سر دادن شعار "دانشجو، حمایت! حمایت!" و "دانشجو، اتحاد! اتحاد!" دانشجویان بیشتری در تجمع شرکت کردند.

سپس بیانیه‌ای در حمایت از مطالبات صنفی کلیه‌ی دانشجویان دانشگاه کردستان و دانشجویان فعال صنفی قرائت شد. دانشجویان در این بیانیه ذکر کردند که تاکنون از جانب رئیس دانشگاه و معاونین ایشان به نامه‌ای با 18 بند مطالبه‌ی مشخص صنفی و 2100 امضاء پاسخی صریح و شفاف داده نشده و اقداماتی عملی در این زمینه نیز مشاهده نشده است. دانشجویان با سر دادن شعارهایی چون "سلیمانی، عزیزی استعفا! استعفا!"، "دانشجو بیدار است از پولی‌سازی بیزار است"، "دانشجو بیدار است از مسئولین بیزار است"، "دانشگاه پولی نمی‌خوایم! نمی‌خوایم!"، "آموزش رایگان حق مسلم ماست" و بلند کردن پلاکاردهایی با عناوین "دانشگاه بنگاه سوددهی نیست"، "ما تا به آخر پای مطالبات‌مان ایستاده‌ایم" و "فشار بر فعالان دانشجویی را متوقف کنید" به انتظار حضور رئیس دانشگاه در جمع دانشجویان تجمع‌کننده که هر لحظه بر تعدادشان افزوده می‌شد ایستادند. با عدم حضور ایشان در این جمع، دانشجویان به‌سمت دفتر ریاست دانشگاه واقع در ساختمان اداریِ مرکزی راهپیمایی کردند.

دانشجویان در آفتاب داغ ظهر با شعار "ریاست دانشگاه همین جا! همین جا!" خواهان حضور ریاست دانشگاه و پاسخ مشخص وی به مطالبات‌شان بودند. دانشجویان تجمع‌کننده می‌خواستند بدانند که چرا رئیس جدیدِ دانشگاه جلسه‌ی عمومیِ دیدار با دانشجویان را برای سه بار لغو کرده است؟ اما به ادعای مسئولان حاضر در ساختمان مرکزی که شامل تعدادی از معاونین دانشگاه و مسئولینی از حراست بودند، رئیس دانشگاه در دفترشان حضور نداشتند. با فشار دانشجویان و پافشاری‌شان بر پاسخگویی رئیس دانشگاه، یکی از معاونین ایشان طی تماسی تلفنی به رئیس دانشگاه اطلاع دادند که دانشجویان درخواست برگزاریِ جلسه‌ای عمومی را با حضور جنابعالی در اسرع وقت دارند. ایشان در کمال ناباوری در حضور تمامیِ دانشجویان و تعدادی از معاونین‌شان از قبول این درخواست سرباززدند و تلفن را قطع کردند! این حرکت آقای رئیس با واکنش اعتراضی دانشجویان و شعار آنان همراه بود.

دانشجویان تنها به‌شرطی خواهان خاتمه‌ی تجمع بودند که از طرف مسئولان حاضر در آن مکان تعهدی کتبی در خصوص مطالبات تجمع داده شود. در پایان و پس از طی دو ساعت از آغاز تجمع چند نفر به نمایندگی از دانشجویان با معاونت پژوهشی دانشگاه، معاونت فرهنگی، معاون مدیر روابط بین‌الملل، رئیس کتابخانه‌ی مرکزی و معاون حراست دانشگاه  به گفت‌وگو پرداخته و آخرسر با امضای نامه‌ای مکتوب قرار شد که : 1.حداکثر تا اواسط هفته‌ی آینده جلسه‌ای عمومی در تالار مولوی با حضور هیأت رئیسه‌ی دانشگاه و عموم دانشجویان برگزار شود. 2. در این جلسه‌ی عمومی به شکایات دانشجویان در خصوص عملکرد خارج از صلاحیت معاونت امور دانشجویی، جناب آقای دکتر عزیزی و مدیر امور دانشجویی، جناب آقای سلیمانی، پاسخ صریحی داده شود. 3. نامه‌ی 2100 امضاء و مطالبات مندرج در آن مجدداً پیگیری و مورد بررسی قرار داده شود.

*اعتراضِ  دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان نسبت به کیفیت نامناسب غذای سلف

چهارشنبه شب(25اردیبهشت)، دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در اعتراض به کیفیت نامناسب غذای سلف،سینی های غذایشان را مقابل سلف چیدند.

منبع اصلی دوخبربالا:کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*کشته وزخمی شدن 5کارگر دراستهبان براثرريزش ديوار آب انبار

روز چهارشنبه 25اردیبهشت،براثر ریزش دیوار آب انباردر درروستای گرده از توابع شهرستان استهبان( استان فارس) 2کارگرکشته و3کارگر دیگر مصدوم ودر بیمارستان بستری شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com