اخبار و گزارشات کارگری ٢٢ و ٢٣ اردیبهشت ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
May 13, 2019

اخبار و گزارشات کارگری 22 و 23 اردیبهشت ماه 1398

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر وروز معلم آزاد باید گردند

- ادامه تجمعات خانواده ها و دوستان بازداشتی های روز جهانی کارگر در محل دادسرای اوین برای پیگیری و رسیدگی به وضعیت عزیزانشان

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:صدای بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگر باشیم

- ملاقات نسرین جوادی با خانواده

- تفتیش و ضبط اسناد و مدارک دفتر نشریه ایران فردا توسط نیروهای امنیتی

- بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان/سقز وزیویه، در خصوص بازداشت آقای یاسر امینی

- شماره ای دیگر از سریال تجمعات اعتراضی کارگران شهرداری منطقه 8اهواز نسبت به عدم پرداخت 3ماه حقوق و2ماه حق بیمه و وعده های توخالی مسئولان مقابل استانداری خوزستان

- ادامه اعتراضات کارگران کارخانه کاشی کوثرنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل فرمانداری ابرکوه

- نامه سرگشاده کارگران دستورکاری شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دراعتراض به عدم تبدیل وضعیت وسطح پایین حقوق وتبعیض در پرداختش

- مجموعه گزارشاتی درباره کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه جهت اطلاع:

- به کارگران خباز پایینتر از همین چندر غاز حداقل حقوق رسمی پرداخت میشود

- برکارگران جایگاه های سوخت دهدشت چه می گذرد؟

- متن سخنرانی رضا شهابی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد درپنجاه دومین کنگره کنفدراسیون عمومی کارفرانسه درشهر دیژون فرانسه که در۱۲ماه می (۲۲اردیبهشت) با حضور نمایندگان سندیکا های کشورهای مختلف جهان برگزارگردید.

- تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه تهران نسبت به حجاب اجباری وحضور گشت ارشاد در دانشگاه

- تجمع اعتراضی مدافعین حقوق زنان نسبت به قتل های ناموسی و کشته شدن  زنان در پارک ای تی سنندج

- تجمعات اعتراضی چغندرکاران نقده، پیرانشهر، اشنویه، بوکان و مهاباد نسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل کارخانه آذرقند نقده

- تجمع اعتراضی دکه داران و توزیع کنندگان مطبوعات پایتخت نسبت به افزایش اجاره محل کارشان مقابل شهرداری تهران

- اعتصاب  تاکسی داران ارومیه دراعتراض به گرانی لاستیک و لوازم مصرفی خودرو و نرخ پایین کرایه

- تجمع اعتراضی تاکسی‌داران کرج نسبت به فعالیت تاکسی‌های اینترنتی

- اعتصاب 4روزه نانوایان بیرجند دراعتراض به نرخ نان

- تجمع اعتراضی فعالین محیط زیست شاهرود نسبت به فعالیت معدن شاهوارمقابل فرمانداری

- اعتراضات دامنه دار فعالین محیط زیست نسبت به فعالیت 2 معدن در قزوین

- تجمع اهالی روستای شمیل مقابل استانداری هرمزگان برای تبدیل شدن این دهستان به بخش

یورش نیروهای انتظامی و حراست استانداری هرمزگان به تجمع کنندگان

- جان باختن یک کارگر جوان درگچساران زیربار دانه های روغنی

- مرگ یک کارگر بازارچه سیرانبند بانه حین کار درحادثه رانندگی

- جان باختن یک کارگر در شهرستان کوثربراثرریزش سقف طویله

- مصدومیت شدید یک کارگر جوان در مشهد زیر آوار

- مصدومیت یک کارگر در تبریز براثر سقوط درعمق چاه

*ادامه تجمعات خانواده ها و دوستان بازداشتی های روز جهانی کارگر در محل دادسرای اوین برای پیگیری و رسیدگی به وضعیت عزیزانشان

روز دوشنبه بیست وسوم اردیبهشت ماه،جمعی از اعضای خانواده ها و دوستان بازداشتی های روز جهانی کارگر برای پیگیری و رسیدگی به وضعیت عزیزانشان به تجمعشان در محل دادسرای اوین ادامه دادند.

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:صدای بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگر باشیم

قريب به دو هفته از روز جهاني كارگر مي گذرد، و عده اي از كارگران و فعالین کارگری وفرزندان کارگران کماکان در بازداشت هستند

حسن سعيدي عضو شناخته شده ی سنديكاي کارگران شركت واحد و پنج نفر ديگر در بند ٢٠٩ اطلاعات محبوس هستند: عاطفه رنگريز جامعه شناس، ندا ناجي فعال اجتماعي، مرضيه اميري روزنامه نگار، ناهيدخداجو و نسرين جوادي كه هردو بازنشسته  هستتد.

اين پنج نفر جملگي از زنان آگاه اين جامعه هستند و به همين دليل با فشارهاي مضاعف مواجه شدند. يك هفته از محل نگهداري مرضيه اميري اطلاعي نبود، ندا ناجي و عاطفه رنگريز حق تماس تلفني نداشته اند و تحت بازجويي شديد قرار دارند، و نسرين جوادي و ناهيد خداجو با وثيقه هاي سنگين مواجه شدند.

زنان در تلاقي گاه انواع ستم هاي طبقاتي و جنسيتي قرار دارند و برخوردهاي شديدتر با اين زنان آگاه نشانه ي ترس دستگاه سركوب از صداي مستقل زنان كارگر است.

فرهاد شيخي كارگر جوان و كيوان صميمي روزنامه نگار با قرار بازداشت موقت مواجه شده اند و همچنان در بازداشت هستند.

سنديكاي كارگران شركت واحد بنا بر تاريخ خود بهبود وضعيت طبقه ي كارگر را در گروي همراهي نيروهاي مترقي ، به ويژه زنان مي داند، و خواهان توقف برخورد امنيتي با فعالین سندیکایی و زنان بازداشت شده و آزادي فوري و بي قيد و شرط تمام بازداشت شدگان روز جهاني كارگر است و از تمام فعالان اجتماعي، صنفي، كارگري و بدنه آگاه جامعه مي خواهد كه صداي اين بازداشت شدگان باشند.

*ملاقات نسرین جوادی با خانواده

نسرین جوادی (اعظم خضری جوادی)  از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران که در روز جهانی کارگر در تجمع مقابل مجلس دستگیر شده بود و تا به امروز کوچکترین خبری از وضعیت و سلامت ایشان و محل بازداشت اش در دست نبود بعد ۱۲ روز بیخبری و در نتیجه تلاش و اعتراض خانواده و دوستان و درخواست پسر نسرین برای ملاقات با او ، امروز دوشنبه پس از مراجعه به دفتر شعبه ۴ بازپرسی دادسرای اوین موفق به دیدار نسرین در همان دفتر بازپرسی شد.

امروز برای خانواده نسرین مشخص شده است که ایشان در  بند ۲ الف که متعلق به سپاه است در بازداشت میباشد.

نسرین جوادی (اعظم خضری جوادی) کارگر پخش تجهیزات پزشکی و بازنشسته تأمین اجتماعی میباشد.

دستگیری و بازداشت کارگران و بازنشستگان در روز جهانی کارگر در راستای ادامه تعرض به معیشت کارگران و سرکوب صدای اعتراض و حق خواهی آنان است. این کارگران هیچ نوع جرمی مرتکب نشده اند و باید به فوریت آزاد گردند.

ناهید خداجو و فرهاد شیخی دو عضو دیگر اتحادیه آزاد کارگران ایران اند که بعد از گذشت ۱۲ روز هنوز در بازداشت بسر میبرند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران خواهان پایان دادن به ادامه بازداشت این عزیزان و دیگر دستگیرشدگان روز جهانی کارگر است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۳ اردیبهشت ۹۸

*تفتیش و ضبط اسناد و مدارک دفتر نشریه ایران فردا توسط نیروهای امنیتی

صبح روزیکشنبه بیست ودوم اردیبهشت ماه، نیروهای امنیتی به همراه کیوان صمیمی، سردبیر مجله ایران فردا که از یازده روز پیش در بازداشت به سر می‌برد به محل این نشریه رفته و ضمن تفتیش محل بسیاری از اسناد و مدارک موجود از جمله هاردهای کامپیوتر را با خود بردند.

 کیوان صمیمی در تاریخ 11 اردیبهشت ماه به همراه تعداد دیگری از شرکت کنندگان در تجمع روز جهانی کارگر بازداشت شده است.

*بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان/سقز وزیویه، در خصوص بازداشت آقای یاسر امینی

انجمن صنفی معلمان کردستان/سقز وزیویه باصدور بیانیه ای بتاریخ21اردیبهشت،خواهان آزادی یاسرامینی وتمامی فعالین اجتماعی زندانی شد.

متن بیانیه:

فرهنگیان فرهیختە، همکاران ارجمند و گرامی!

همچنانکه استحضار دارید روز سەشنبەی گذشته ۱۳۹۸/۲/۱۷ یکی از همکاران دلسوز ما در شهرستان مهاباد، جناب آقای "یاسر امینی آذر " کە جزء معلمان وظیفه شناس و کنشگر پیشرو  در جریان اعتراضات صنفی اخیر است به اتهام‌های واهی و همیشگی نظیر تحریک همکاران و دانش آموزان به اعتصاب و تعطیلی مدارس، توسط نهادهای امنیتی مهاباد دستگیر وبه مکان نامعلومی انتقال یافت. آنچنانکە بعدها متوجه شدیم ایشان را به اداره اطلاعات شهرستان ارومیه منتقل کردەاند.

متأسفانه وضعیت ناگوار و بغرنج آموزش و پرورش در طول سالیان اخیر عرصه را بر وجدانهای بیدار و دلسوزان نظام آموزشی کشور تنگ کرده است؛ آنگونه که دراقصی نقاط کشور صدای اعتراض فرهنگیان و دانش آموزان طنین انداز شده است. این وضعیت همگان را برآن داشته تا در برابر آن همه ستم و بی عدالتی که در حق آموزش و پرورش روا داشتەاند، دست به اقدامات قانونی نظیر تحصن، تجمع و ... بزنند.

این در حالی است که مقامات قضایی و امنیتی، خود بارها بر قانونی و برحق بودن خواسته های فرهنگیان اذعان نموده اند؛ اما شوربختانە به دلیل ناکارآمدی نظام آموزشی و مسئولین بی کفایت و عدم تو انایی آنها در اجابت به خواسته ها، نهادهای امنیتی و قضایی دیواری کوتاهتر از معلمان معترض نیافتەاند و به زعم خود برای جلوگیری از سوءاستفاده ی بدخواهان نظام، اقدام به دستگیری و بازداشت فعالین صنفی می‌نمایند!

هر عقل سلیمی می داند که برای رفع یک مشکل باید ریشه ی آن را خشکاند در حالی متأسفانه قانون و دستگاه قضا همواره در برابر ریشه و عامل مشکلات و ضعف ها سکوت کرده و برعکس فشار را بر حق طلبان، بهبود خواهان و منتقدان فساد اعمال می‌کند!

لذا بار دیگر از مسئولین دولتی، قضایی و امنیتی می خواهیم به جای تهدید و ارعاب که کارساز نبوده و نخواهد بود، تعقل و تدبیر را پیشه کنند و تمامی زندانیان صنفی  بازداشتی را آزاد نمودە و پرونده های جدیدی را برای فعالان صنفی نگشایند و به خواسته های جامعەی فرهنگیان جامه ی عمل بپوشانند.

انجمن صنفی معلمان کردستان/سقز وزیویه

     ۱۳۹۸/۲/۲۱

*شماره ای دیگر از سریال تجمعات اعتراضی کارگران شهرداری منطقه 8اهواز نسبت به عدم پرداخت 3ماه حقوق و2ماه حق بیمه و وعده های توخالی مسئولان مقابل استانداری خوزستان

روز یکشنبه بیست ودوم اردیبهشت ماه برای چندمین بار،کارگران فضای سبز شهرداری منطقه 8 اهوازدراعتراض به به عدم پرداخت 3ماه حقوق و2ماه حق بیمه و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع مقابل استانداری خوزستان زدند.

یکی از این کارگران تجمع کننده به خبرنگاررسانه ای گفت:سه ماه حقوق و از اسفندماه سال گذشته نیز حق بیمه ما واریز نشده است.

وی با اشاره به سختی کار در گرمای هوا افزود: در شرایط سخت اقتصادی فعلی تامین مایحتاج زندگی با این حقوق کم نیز مشکل است و تاخیرهای چند ماهه در پرداخت حقوق ها باعث سخت تر شدن زندگی هم می شود.

این کارگر معترض گفت: تاکنون وعده های بسیاری برای به روز پرداخت کردن حقوق ها داده اند اما تاکنون عملی نشده است.

به گفته وی حدود پنج روز از حق بیمه هرماه آنها کم شده است و پیمانکار دلیل این کار را عدم تامین اعتبار از سوی شهرداری عنوان کرده است.

*ادامه اعتراضات کارگران کارخانه کاشی کوثرنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل فرمانداری ابرکوه

طی روزهای گذشته،کارگران کارخانه کاشی کوثر درادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل فرمانداری ابرکوه زدند.

فرماندار شهرستان ابرکوه بدنبال تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه کاشی کوثربتاریخ22اردیبهشت در گفتگو باخبرنگاررسانه ای با وعده پرداخت حقوق کارگران درآینده نزدیک،افزود: جلسه ای برای رفع مسائل و مشکلات کارخانه کاشی کوثر با حضور مسئولان استان و سهامداران تشکیل ومقرر شد در راستای ارتقای بیش از پیش و استفاده حداکثری از ظرفیت کارخانه همچنین رونق تولید، اقدامات لازم توسط سهامداران عمده، هیئت مدیره و مدیر عامل این شرکت با همکاری بانک صنعت و معدن و دستگاه‌های اجرایی صورت گیرد.

شرکت کاشی کوثر کویر می تواند پس از ایفای تعهدات قبلی به بانک عامل، نسبت به اخذ وام ارزی که برای ادامه روند کار اختصاص یافته است اقدام کند.

قابل یادآوری است که،این کارگران در روزهای پایانی فروردین ماه سال جاری،دراعتراض به اخراج وعدم پرداخت مطالبات دست به تجمعاتی مقابل این کارخانه واقع دراستان یزد،ابرکوه کیلومتر10جاده ابرکوه -سورمق زده بودند و یکی از کارگران کارخانه کوثربتاریخ25فروردین ماه، درباره دلایل تجمعاتشان به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: یکی از دلایل این تجمعات پرداخت نشدن حقوق چندماهه و اخراج یک‌سوم کارگران است.

وی در ادامه گفت: از تعداد تقریبی 150 کارگر، اسفندماه سال گذشته 20 نفر، در حال حاضر 40 نفر و به‌احتمال‌زیاد در مراحل بعدی مابقی افراد را اخراج خواهند کرد.

*نامه سرگشاده کارگران دستورکاری شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران دراعتراض به عدم تبدیل وضعیت وسطح پایین حقوق وتبعیض در پرداختش

روز 22اردیبهشت،جمعی از کارگران دستورکاری شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران طی نامه ای سرگشاده خطاب به مدیرعامل شرکت اعتراضشان را نسبت دراعتراض به عدم تبدیل وضعیت وسطح پایین حقوق وتبعیض در پرداختش ،را رسانه ای کردند.

این کارگران با 5سال سابقه کاری  دراین نامه اعتراضشان را نسبت به حقوق و دستمزد پایین ، بی بهره بودن ازپاداش ها ، کارانه ها ، اضافه کاری ها ، عدم افزایش حقوق و بلاتکلیفی درتبدیل وضعیت رقم زدند.

*مجموعه گزارشاتی درباره کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه جهت اطلاع:

+پیام ارسالی از کارگران نیشکر هفت تپه به اتحادیه آزاد کارگران ایران

با نام و یاد خدا

نظر به اتفاقات اخیر پیرامون شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، لازم می دانیم برادران و سروران خود را حول مسائلی مهم مطلع سازیم.

همکاران عزیز استحار دارید که در سفر آخر نمایندگان کارگری شورای اسلامی کار، ملاقات هایی با نمایندگان سازمان جهانی کار (IUF) و ارگان های کارگری دولتی انجام پذیرفت و امید بود که در سطح معیشت و اصلاح کار و کارگر تغییرات بزرگی رخ دهد. اما پس از بازگشت نمایندگان متاسفانه با استعفای جناب مهندس کاظمی مواجه شدیم که نقطه توقف و بهت زدگی تمام کارگران را رقم زد!

چگونه و تحت چه شرایطی مهندس کاطمی باید از قائم مقامی انصراف دهد و حاضر به ترک فرزندان خود باشد! همگی خوب می دانیم که یک سال تمام حسرت حضور و بازگشت مهندس کاظمی در دلها بود پس نمایندگان و کارگران به هیچ وجه نمی توانستند عامل استعفای جناب مهندس کاظمی باشند.

و اما پس از آن ،کارگران با تصمیم جمعی خود اعتراضشان را به شکل تجمع کاملا مسالمت آمیز در خود شرکت انجام دادند تا پرده از اخبار پشت پرده و تبانی های کارفرما بردارند ولی هیچ یک از کارفرمایان حاضر به طرح و بازگویی حقیقت موضوع انصراف مهندس کاظمی نیستند.

هنگام انتخاب ایشان به عنوان پدر مجموعه و تام الاختیار در تمامی امور از جمله تولید و فروش شکر، همین تعهدات به صورت بخش نامه در تمامی ادارات منتشر شد ولی حالا پس از چند ماه، آقای اسدبیگی تصمیم به محدودسازی حوزه اختیارات مهندس کاظمی گرفتند!   

آقای اسدبیگی به این اکتفاء نکرده و با کمک نیروهای خود در بین کارگران شروع به تخریب نمایندگان قانونی کارگران کرده و شایعاتی را نمایندگان و فعالان کارگری در مجموعه هفت تپه منتشر کرده است. البته فهم و شعور جمعی کارگران در حدی است که این حقه ها و خیانت ها را سریعا تشخیص می دهند و خودجوش با آن مبارزه می کنند که همین نیز عاملی دیگر برای تجمع اخیر کارگران بود.

کارگران حالا حقه بازی های اسدبیگی را خوب می شناسند و می دانند که اسدبیگی دوست و رفیق نمی شناسد زیرا حتی به دوست خودش مسعود کثیر که دائما در خدمت و گوش به فرمان او و غده سرطانی و عامل ناامنی و خراب کاری های در سطح شرکت بود هم رحم نکرد.

با همه این تفاصیل متاسفانه برخی نمایندگان قانونی کارگری شورای اسلامی کار و برخی فعالان و کارگران تحت تعقیب مراجع قضایی هستند و حتی چند نفر از این همکاران و یک نماینده کارگری در بازداشت می باشند!

با توجه به اینکه  تمامی فعالیت های این همکاران تنها به دلیل حق جویی و مطالبه گری مسالمت آمیز بوده و بر همگان واضح است که کارفرما در انجام تعدات خود خلف وعده کرده است اما باز هم اسدبیگی تصمیم دارد چنین پاسخی به ما کارگران بدهد و زندگی را در این ماه مبارک و پرفیض بر کارگر تلخ کند..

اسامی بازداشت شدگان به ترتیب

۱_امید ازادی

۲_صاحب ظهیری

۳_ناصر نعامی

۴_کیانی نژاد

اسامی کسانی که احضارشدن و بنا به دلایلی هنوز خودشون معرفی نکردن

۱_محمد خنیفر

۲_فیصل ثعالبی

۳_عادل سماعی

۴_رستم کثیر

و همچنین نزدیک به۵نفر دیگر که اسامیشون موجود نیست

هماکاران عزیز به هوش باشید که استعفای جناب مهندس کاظمی در این روزهای مهم و حیاتی بهره برداری و ایجاد خفقان و رعب با استفاده از دست گیری ها و شکایات اسدبیگی از کارگران و نمایندگان تنها، نقطه شروع بدعهدی ها و بی حرمتی و بازگشت عوامل کارفرما به مجموعه و تمام بدبختی ها است و باید با عقلانیت و توکل بر خداوند بزرگ عمل کرد.

+کمیته عمل سازمانده کارگری:نه کاظمی، نه بیگی: اعتصاب کارگری

(درباره آخرین اعتصاب هفت تپه)

هنوز دو هفته‌ای از انتشار آخرین بیلان سه ماهۀ فضاحت‌بار شورای اسلامی هفت‌تپه در این کانال نگذشته که رسوایی جدید دیگر در آن ثبت شد. حضور مدیران بدنامی مثل کاهکش و دست‌افشان و امثالهم کم نبود که زمزمۀ ورود مطرودانی مانند عیدی و رحمانی و اقبالی و صیفوری نه فقط به گوش رسیده که به چشم دیده شده!

از ابتدای سال ۹۸ هر چه بیشتر روشن شد که کاظمی برخلاف عنوان دهن‌‌پُرکن «قائم مقام تام الاختیار» در عمل کاره‌ای نیست و فرماندۀ اصلی اسدبیگی است. شورای اسلامی هم این را خوب فهمیده بود که در لشکرکشی‌های مدامش به تهران در هفته‌های اخیر برای اخذ گونی گونی وعده و امضا از اسدبیگی حضور به هم می‌رساند.

در حال ورود به سومین ماه سال جدید هستیم، اما هنوز هم مطالبات مزدی پابرجاست (تأخیر مفروض دوماهه) و هم مزایای آن قراردادهای پر سر و صدا، مسکوت!

گام به گام پیشروی اسدبیگی به داخل کارخانه و برگرداندن عقربۀ هفت‌تپه به عقب، نشان می‌دهد که چرا صدها صفحه تعهدنامه و مصوبه و مهر و امضا و وعده و قسم پشیزی نمی‌ارزد تا زمانیکه یک ضمانت مادی برایش نباشد: یعنی اهرم اعتصاب و زور کارگر علیه کارفرما.

یکی یکی پاره کردن ابلاغیه‌های اخراج مدیران سابق که دستاورد آذرماه ۹۷ بود، ثابت می‌کند که چرا آن اعتصاب باشکوه پارسال که تا لبِ مرز بیرون کردن اسدبیگی و لغو خصوصی‌سازی رفته بود، حتی برای حفظ همین دستاوردهای حداقلی هم نیاز به تکمیل داشت.

این حقیقت که در این مدت کارگران هم از دست شورای اسلامی عاصی شده‌اند و هم از دست کاظمی و وعده‌هایش، بر کسی پوشیده نیست. زمزمۀ خروج کاظمی هم از شرکت حداقل دو هفته‌ای بود که بین کارگران دهان به دهان می‌چرخید. تا اینجای کار، کارگران با طعن و تردید اخبارِ  این تغییرات را دنبال می‌کردند. اما زنگ خطر زمانی روشن شد که مدیران مطرود سابق از هفتۀ پیش دوباره پایشان به هفت تپه باز شد. بالاخص حضور اقبالی جرقۀ‌ نهایی خشم را میان کارگران روشن کرد به‌طوری‌که حتی دیگر اعتصاب را هم معطل اولتیماتوم شنبه نکردند و از پنجشنبه وارد اعتصاب شدند. در کمتر از ۲۴ ساعت تهدیدها و احضار تعدادی از اعتصاب‌کنندگان به جریان افتاد (حتی برخی اعضای شورای اسلامی هم از این گزند مصون نماندند).

از بدو این اعتصاب و حتی پیش از آن، عده‌ای کارزار درخواست برای برگشت کاظمی را در میان کارگران به راه انداختند. تو گویی کارگران هم باید حقوق نگیرند و هم به وزارت اطلاعات احضار شوند و هم اعتصاب کنند و هم از کمیتۀ انضباطی ساختۀ آقای کاظمی اخطار بگیرند و امثالهم، فقط برای آنکه آقای کاظمی بر روی صندلی مدیریت خود بماند!

آن هم کدام کاظمی؟ همان کاظمی که سریال قهرکردن‌های تکراری‌اش از دو سال پیش تاکنون کارگران را بارها مچل خود کرده. همانی که قرار بود خانه‌اش را بفروشد تا حقوق کارگر هفت‌تپه زمین نماند، اما دو سال پیش رفت تا زیر سقف همان خانه به امورات شخصی‌اش بپردازد! همان کاظمی که آزادی اسماعیل بخشی را در گروی شکستن اعتصاب آذرماه کرده بود. همان کاظمی که هنوز نیامده، بساط شورای اسلامی و کمیتۀ انضباطی را علم کرد. همان کاظمی که گفت تام الاختیار هستم و اسدبیگی کاره‌ای نیست و چه دروغ گفت! همان کاظمی که گفت اگر نگذاشتند کارم را بکنم افشایشان می‌کنم و هرگز نکرد!

چرا کارگران باید هزینه بدهند تا صندلی مدیریت جناب کاظمی حفظ شود؟ مگر این همان کاظمی محافظه‌کار و ترسویی نیست که حتی حالا هم که می‌خواهد دوباره قهر کند حاضر نیست یک کلام دلایل استعفایش را صراحتاً به کارگران بگوید و در عوض خودش را پشت «مسائل شخصی» قایم کرده؟!

این روزها کارزار «بد و بدتر» را به صدای اعتصاب روز کارگران هفت‌تپه تبدیل کردند تا هم شعار «نه کاظمی، نه بیگی» محال جلوه داده شود و هم اعتصاب کارگران وجه‌المصالحۀ «هم کاظمی، هم بیگی» شود!

در واقع لولوی اقبالی و عیدی و رحمانی و صیفوری را از چنته بیرون کشیده‌اند تا کارگران به تب راضی شوند و به کاظمی تن دهند! اعتصابی که قاعدتاً می‌بایست برای حقوق و مزایا باشد، اکنون قرارست صَرف حفظ صندلی قدرت و تداوم بی‌عملی کاظمی و شورای اسلامی شود.

این دعوای مدیریتی همانی است که شش ماه پیش عَلمش کردند تا مطالبات کلیدی اعتصاب آذرماه به بازی‌های مدیریتی فردی هدایت شود. دفاع سینه چاک شورای اسلامی از کاظمی هم شاهدی است که از غیب برای این دعوای زرگری آمد.

حال که هزینۀ هم اعتصاب و هم فشار امنیتی بر دوش کارگر است، چرا کارگران نباید جدای از دعوای بالایی‌ها مطالبات مشخص خودشان را در این اعتصاب جلو بگذارند؟

  • پاگذاشتن مدیران مطرود قبلی خط قرمز است!
  • کاظمی اگر مایل است استعفا دهد موظفست دلایل صریحش را رو به کارگران بگوید و نه آنکه بزدلانه «دلایل شخصی» را بهانه کند. کارگران چندبار در سال باید اسیر دمدمی مزاجی‌های فصلی کاظمی شوند؟
  • همین حکم عیناً در مورد اعضای ناراضی شورای اسلامی هم صدق می‌کند. اگر منتقد تصمیمات و رویۀ شورای اسلامی هستند، موظفند انتقاداتشان را با صراحت رو به کارگران بگویند تا ننگ خیانت بر آنان ننشیند.
  • شورای اسلامی تبدیل به ارگان خودمختاری شده که فعالیت‌هایش با چند روز یا هفته تأخیر -اگر کارگران شانس بیاورند- به گوششان می‌رسد! تمامی مذاکرات شورای اسلامی پشت درهای بسته رفته که درست علیه رویۀ مجمع نمایندگان سابق است. درحالیکه هر تشکل کارگری موظف است تصمیمات مهمش را (از جمله سفرهای مکرر و مذاکره) قبل از انجام به رأی و مشورت کارگران برساند و نه بعد از مهر و موم کردن توافق‌هایش با کارفرما!
  • بعد از سرکوب‌های آذرماه، کارگران از بسیاری از سلاح‌های سازماندهی درونی (از جمله گروه‌ها و کانال‌های خود) خلع شدند، به‌طوری‌که هر وقت می‌خواهد اعتصاب شود ادمین‌های گوش به فرمانِ کارفرما، این گروه‌ها را به بهانه‌های واهی می‌بندند و سانسور می‌کنند. نیاز به تجدید این سلاح‌ها (یعنی تشکیل گروه‌های تلگرامی مستقل) برای احیای انسجام قبلی ضروری است. همچنین این روزها که خبرنگارانِ سابقاً علاقمند به هفت‌تپه دیگر تمایلی به پیگیری بگیر و ببندهای هفت تپه نشان نمی‌دهند و هم از طرفی رویۀ ضدکارگری مدیر کانال «اتحاد» روشن شده، بنابراین وجود یک کانال بیرونی که بتواند گزارش لحظه به لحظه اعتراضات و اخبار دقیق احضارها را مستنداً پوشش دهد بیش از پیش احساس می‌شود.
  • نه با اسدبیگی و نه با هیچ کارفرمای دیگر نمی‌توان برخورد کجدار و مریز کرد. کارگران هفت تپه شش ماه پیش تا لب مرز لغو خصوصی سازی جلو آمدند، اکنون هم اگر بخواهند پیگیری مزد و مزایایشان به جنگ اعصابِ هرماهه بدل نشود، ناگزیرند دیر یا زود همان اعتصاب ناتمام آذر را تمام کنند.

کمیته عمل سازمانده کارگری- ۲۱ اردیبهشت ۹۸

+سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه  :نه به  کاظمی،  نه به  اسد بیگی، نه به شوراهای اسلامی کار!

کارگران وهم رزمان ستمدیده :

ما در مطلبی به تاریخ ۲۰ اردیبهشت، تحت عنوان " شوراهای اسلامی کار، مدافعان راستین سرمایه داران" در باره دلائل اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه  در روزهای گدشته توضیح دادیم.

در ادامه این مباحث تذکر چند نکته ضروری است .

آقای کاظمی از طرف آقای اسد بیگی (کارفرکای شرکت نیشکر هفت تپه)  بعنوان قائم مقام شرکت  منتخب شده است.  مدیرعامل، کسی است که باید منافع کارفرما را در شرکت رعایت کند در غیر اینصورت کارفرما عذر مدیر تعیین شده را خواهد خواست. پس نتیجه این است که شخص کاظمی و یا هر فرد دیگری که توسط صاحبان کارخانه وکارفرمایان بعنوان مدیریت  تعیین  می شوند نمی توانند در راستای منافع کارگران قدم بردارند. حال اگردلخوری واختلاف نظری بین شخص اسد بیگی و کاظمی پیش آمده است ربطی به منافع ومطالبات ما کارگران ندارد.

[ اسامی تعدادی از کارگران که در روز های اخیز بازداشت شده اند به قرارزیر است:

۱ امید آزادی ۲ صاحب ظهیری ۳ ناصر نعامی ۴  کیانی نژاد

اسامی تعدادی از احضار شده گان که هنوز خود را معرفی  نکرده اند به قرار زیر است:

۱ محمد خنیفر ۲ فیصل ثعالبی  ۳ عادل سماعی ۴ رستم کثیر ]

شوراهای اسلامی کار

شوراهای اسلامی کار اززمان  ایجاد توسط دولت و کارفرمایان  تا به امروز نه تنها تشکل کارگری نبوده بلکه بر اساس تمام شواهد، دشمن قسم خورده طبقه کارگر بوده و هست. شوراهای اسلامی کار و خانه کارگری ها برای ایجاد تفرقه بین کارگران ، شناسایی فعالین واقعی کارگری در محیط کار و معرفی آنها به کارفرمایان و نهاد های امنیتی ، سرکوب جنبش های اعتراضی کارگران و تشکل های مستقل کارگری  ایجاد شده اند تا صدای هر گونه حق خواهی کارگران را در محیط کار خفه سازند.

برای نمونه می توانیم به همکاری خانه کار وشوراهای اسلامی کار اشاره داشته باشیم که با چاقو و چماق همراه با دیگر نیروهای پلیس و لباس شخصی،  به محل تجمع کارگران سندیکای شرکت واحد در سال ۱۳۸۴ حمله ور شدند. در این حمله وحشیانه  تعدای از کارگران  شدیدا زخمی و همچنین  تعداد زیادی از کارگران سندیکای شرکت واحد بازداشت روانه زندان شدند.

همرزمان کارگر در نیشکر هفت تپه :

می دانید که کارگران نیشکر هفت تپه با ایجاد تشکل مستقل( مستقل از دولت و کارفرما و دیگرنهاد های وابسته به سرمایه داران) در سال ۱۳۸۷ به نیروی کارگران در هفت تپه، تشکل سندیکای خود را ایجاد کرده است. سندیکای کارگران هفت تپه طی این مدت سرسختانه در مقابل تمام توطئه های کارفرمایان ایستادگی کرده و در حد توان تلاش کرده است که با اتکاه به نیروی کارگران در راستای دست یابی به خواست و مطالبات کارگران گام های عملی بردارد و همچنین با صدور اطلاعیه به روشنگری مسائل پیش آمده بپردازد. پس لازم است برای پیشبرد و رسیدن به مطالبات به حق کارگران بیشتر از گدشته متحد شویم .

 برای داشتن  نان  کار آزادی ،راهی جز اتحاد و همدلی نداریم، برای داشتن زندگی بدور از توحش و تحقیر و استثمار، راهی جز همبستگی و متشکل شدن را نداریم . پس در تشکل سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه با هم باشیم تا با قدرت بیشتری برای رسیدن به خواست ها و مطالبات به حق، وارد کارزار طبقاتی  شویم .در اتحاد و همدلی می توانیم تمام سیاست های پشت پرده حامیان رنگا رنگ سرمایه داران را خنثی کنیم ودر این اتحاد وهمبستگی و متشکل شدن است که ما پیروز میدان خواهیم بود.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه 

۲۲ اردیبهشت ۹۸

*به کارگران خباز پایینتر از همین چندر غاز حداقل حقوق رسمی پرداخت میشود

سالهاست مزد کارگران خباز راکد مانده است و تعیین مزد به صورت استانی و منطقه‌ای، قدرت چانه‌زنی کارگران خباز را کاهش داده است. این مشکلات با بحرانی‌تر شدن اقتصاد، بدتر هم می‌شود. از یک طرف هزینه‌های زندگی بالا رفته و از طرف دیگر تلاش دولت برای ثابت نگاه داشتن قیمت نان؛ بالا رفتن مزد کارگران خباز را منتفی کرده است. این مساله‌ تبدیل به کابوس شب و روز کارگران این حوزه شده است.

بنابه گزارش رسانه ای شده، زبانه‌های تنور نانوایی؛ سلامتی و ۱۰ ساعت از زندگی کارگران خباز را به‌صورت روزانه می‌بلعد، فقط برای نهایتاً یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و کمتر! کارگران خباز خیلی وقت است که از «نرخ به نرخِ نان» بودن مزدشان، کمرنگ‌ شدن نقش تشکل‌های کارگری خباز در تعیین دستمزد و کاهش حمایت‌های ادارات کار در این خصوص ناراضی هستند. اگرچه کارگران خباز مشمول قانونِ کار هستند، اما مکانیزم تعیین دستمزد این کارگران به صورت «پیمان‌های دسته‌جمعی» و به صورت منطقه‌ای سبب شده تا حیطه اعمال نفوذ کارفرمایان در بحث تعیین دستمزد زیاد باشد و خیلی جاها خنثی شود.

مکانیزم تعیین نانوایان مطابق مکانیزم شورای عالی کار نیست؛ بلکه قاعده پیمان‌های دسته‌جمعی در مورد آنها رعایت می‌شود. این است که توافق مزدی برای کارگرانِ خباز یک توافق بین انجمن‌های صنفی و اتحادیه‌های کارگری و کارفرمایی بوده و به صورت منطقه‌ای تعیین می‌شود.

حدود ۵ سال عدم افزایش قیمت نان در این سال‌ها بهانه‌ای شده تا کارگران خباز، افزایش دستمزد چندانی نداشته باشند. یکبار افزایش قیمت نان در شهرهای بزرگ در دی ماه ۹۶ سبب شد تا در شهرها و شهرستان‌ها افزایش دستمزد اتفاق بیفتد اما آنقدری نبوده به هزینه‌های زندگی کفاف دهد و کارگران خباز این روزها خیلی بیشتر از دیگر کارگران در فشار معیشتی هستند.

معضل لاینحل شیوه غیرعادلانه تعیین مزد

معضل شیوه تعیین دستمزد کارگران خباز تاکنون لاینحل مانده و دولت هیچ برنامه مشخصی برای قانونمند کردن این مساله ندارد. در عین حال افزایش مزد خبازان به صورت عرفی با افزایش قیمت نان بالا می‌رود، که همین مساله عملاً یک پارادوکسِ درونی را به وجود آورده است.

کارگران خباز بارها به این پارادوکس اشاره کرده و گفته‌اند که مخالف بالا رفتن قیمت نان هستند اما ثابت ماندن دستمزد کارگران نیز نمی‌پذیرند. در واقع این نظام و عرف تعیین دستمزد کارگران خباز است که عملاً آنها را در یک حلقه بسته گرفتار می‌کند.

یدالله صمدی (دبیر انجمن صنفی کارگران خباز سنندج و حومه) پیشتر گفته بود: فعالان صنفی جامعه خبازان و انجمن‌های صنفی مخالف صد درصدی افزایش قیمت نان هستند. با افزایش قیمتِ نان که کالای اساسی در سبد خانوارهای کارگری است، از یک طرف قدرتِ خرید همه کارگران از جمله خبازان  کاهش می‌یابد و از طرف دیگر این شیوه ناعادلانه و غیرقانونمند در تضاد با منافع جمعی و مطالبات صنفی کارگران خباز است.

مجمع الجزایرِ محرومیتِ کارگران خباز

دیگر معضلی که کارگران خباز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، منطقه‌ای و جزیره‌ای بودن تعیین تکلیف مزدشان است. از این رو به سراغ سه استان کردستان، مشهد و کردستان رفتیم تا وضعیت دستمزد کارگران خباز را در این شهرها جویا شویم. غلامرضا دامرودی (رئیس انجمن صنفی کارگران خباز سبزوار) است که نرخ به نرخ نان بودن مزد کارگران مهم‌ترین مشکل کارگران خباز می‌داند. او می‌گوید: روال افزایش دستمزد در سبزوار و مشهد به صورت  نرخ به نرخ نان است و نرخ کارِ کارگر بر اساس قیمت نان معین می‌شود. کارگران خباز مشهد و سبزوار ۴ سال بود که افزایش مزد نداشتند تا آذر ماه سال گذشته که با افزایش نرخ نان یک مقدار به حقوق‌ها اضافه شد.

به گفته او؛ کارگر نانوایی لااقل ۱۰ ساعت در روز کار می‌کند که قبلا دستمزدشان بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان در روز بود. اما الان این رقم به حدود ۵۰ هزار تومان در روز رسیده است. در واقع بعد از افزایش دستمزد سال گذشته حقوق‌ آنها به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در ماه رسید که از حداقل دستمزد تعیین شده توسط شورای عالی کار نیز پایین‌تر است.

او می‌افزاید: کارگر خباز حتی بن، مزایا، عیدی، حق مسکن و پاداش ندارد. همه این‌ها قرار است که روی دستمزد کارگران آنالیز شود که آنهم در سال ۹۸ باز از حداقل دستمزد کارگران پایین‌تر است.

رئیس انجمن صنفی کارگران خباز سبزوار بیان می‌کند: از هر دانه نان ۲۴ تومان به کارگر نانوایی می‌رسد که با احتساب ۲ هزار نان، حدود ۴۸ هزار تومان مزد روزانه کارگر خواهد بود.

در سبزوار دستمزد به صورت عددی محاسبه می‌شود و در مشهد به صورت پیتی. آن‌ها محاسبه می‌کنند که هر پیت ۱۷ کیلویی روغن چقدر آرد می‌خواهد و با این معیار دستمزد کارگران را حساب می‌کنند.

دامرودی می‌گوید: اگر تا ۳ سال آینده قیمت نان گران نشود، تکلیف ما چیست؟ متاسفانه دولت پشتوانه کارگران خباز نیست. ما اتفاقاً با افزایش قیمت نان مشکل داریم؛ نان گران شود، سفره منِ کارگر کوچک می‌شود. لذا ما خواهان این هستیم که لااقل حداقل دستمزد شورای عالی کار را به ما بدهند.

او می‌گوید: بارها به اداره کار، فرمانداری و اداره صنعت، معدن و تجارت و حتی ریاست جمهوری نامه زدیم و نسبت به نرخ به نرخ نان بودن دستمزدهایمان اعتراض کردیم اما تا الان هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

نقش تشکل‌های خبازان در تعیین دستمزد کمرنگ است

در کردستان نیز کارگران خباز حدوداً روزانه ۵۱ هزار تومان دریافت می‌کنند. با این حال یکی از مشکلات کارگران خباز برگزاری جلسات پیمان بدون حضور تشکل‌های کارگری است. آنها معتقدند؛ برگزاری انتخابات مجدد و ردصلاحیت کارگران یا دلایل دیگر نباید بهانه‌ای برای کمرنگ کردن نقش تشکل‌های کارگری در تعیین دستمزد کارگرن باشد.

جمیل شهابی (رئیس انجمن صنفی کارگران خباز سنندج و حومه) درباره نحوه تعیین دستمزد کارگران خباز برای سال ۹۸ در کردستان می‌گوید: از سال گذشته دستمزد کارگران ثابت مانده است. برای افزایش مزد کارگران خباز در کردستان جلسه‌ای تشکیل شد که مسئولان استانداری، فرمانداری، اداره صنعت، معدن و تجارت و اداره کار و تشکل‌های کارفرمایی خبازان هم در آن حضور داشتند. با این حال این جلسه در سنندج بدون حضور نمایندگان کارگری تشکیل شد.

به گفته شهابی؛ کمتر از یک ماه تا انتخابات مجدد انجمن صنفی خباز سنندج و حومه مانده و ردصلاحیت برخی اعضای کارگری انجمن صنفی خبازان را دلیلی بر عدم اجازه به نمایندگان کارگری برای شرکت در جلسه مزدی دانستند.

وی با بیان اینکه یک چانه در کردستان ۱۲۰ عدد است که ۲۴ هزار تومان قیمت دارد، می‌گوید: از این قیمت، ۸ هزار و ۱۰۰ تومان به کارگر می‌رسد و مابقی را کارفرما برمی‌دارد. به عنوان مثال شاطر ۲۲۰۰ تومان، نان درآر ۱۷۰۰ تومان بابت هر چانه می‌گیرد. در مجموع شاطر، چانه‌گیر و خمیرگیر طبق این روال حدود ۵۱ هزار تومان روزانه درآمد دارد و نان درآر روزانه حدود ۴۱ هزار تومان دریافت می‌کند.

او می‌گوید: خیلی اوقات ممکن است یک کارگر خباز همین میزان را هم به صورت روزانه دریافت نکند و میزان پخت نان کم و زیاد شود. در عین حال خبازهای لواش همه ۷ کیسه آرد به صورت روزانه پخت دارند، برخی خبازی‌ها با کم‌فروشی از ۴ کیسه آرد استفاده می‌کنند و ۳ کیسه بقیه را می‌فروشند که کارگران آنجا هم دستمزد همان ۴ کیسه را می‌گیرند.

شهابی بیان می‌کند: هر کیسه آرد، ۲۳ نان می‌شود. چانه‌ها به صورت استاندارد ۱۶۵ گرمی است اما آنها چانه را حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ گرمی ‌می‌گیرند.

وی می‌افزاید: وقتی تعیین مزد کارگران به صورت پیمان است تنها دستاویز کارگران برای گرفتن حقوق‌شان از طریق تشکل‌های کارگری است و این روال قانونی آن است.

وی خاطرنشان می‌کند: چندین سال است که ما می‌گوییم دستمزد کارگران خباز کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد. از یکسو دستمزد را به صورت مستقیم به قیمت نان گره زدند و از سوی دیگر دولت کمکی برای بالا رفتن دستمزد کارگران نمی‌کند. ردصلاحیت، انحلال یا پایان کار یک تشکل کارگری نباید باعث این باشد که کارگران خباز نتوانند در جلسات تعیین دستمزد خبازان که به صورت پیمان دسته‌جمعی است، شرکت کنند.

توافق کارگر و کارفرما به نفع کارگر نیست

در اصفهان هم مزد کارگران به صورت عددی تعیین می‌شود. علی یزدانی (رئیس انجمن صنفی کارگران خباز اصفهان) ثابت ماندن دستمزد کارگران خباز در این استان در سال جدید را مشکل مهم کارگران دانسته و می‌گوید: متاسفانه هیچ جلسه‌ای برای افزایش مزد کارگران تشکیل نشده است.

او ادامه می‌دهد: در اصفهان دستمزد کارگران به صورت عددی محاسبه می‌شود؛ مثلا در روز اگر حدود دو هزار نان پخت شود، کارفرما به ازای هر صد نان دستمزدی به کارگران می‌دهد.

یزدانی خاطرنشان می‌کند: شرایط عملاً به گونه‌ای است که کارگر در خصوص دستمزد با کارفرما توافق می‌کند. این رقم تقریبا حدود پایه دستمزد در سال گذشته است. همین مساله باعث شده تا کارگران نتوانند به صورت جمعی منافع خود را پیش ببرند و عملاً کارگران سرنوشت جدا از هم پیدا کرده‌اند.

*برکارگران جایگاه های سوخت دهدشت چه می گذرد؟

کارگر جایگاه های سوخت دهدشت: قرارداد کارگران یکسویه وسفید امضاء است .کارگران مدت زمانی بیشتر از آنچه که در قوانین کار و تامین اجتماعی تعیین شده است کار می‌کنیم اما برخلاف قانون از دریافت مزایایی چون حقوق اضافه کاری، تعطیل کاری، عائله‌مندی و مسکن محروم هستیم.

به گزارش یک منبع خبری محلی،در بسیاری از جایگاه های عرضه سوخت در دهدشت، کارگران علاوه بر آنکه دستمزدی مطابق آنچه قانون کار وشورای عالی کار مصوب می‌کند دریافت نمی‌کنند، عیدی کارگران نیز به صورت سلیقه‌ای پرداخت می‌شود.

یکی از کارگران شاغل در جایگاه سوخت دهدشت با بیان اینکه ما چند کارگر بین یک تا 10 سال سابقه کار در این جایگاه را داریم، افزود: در این واحد سوخت رسانی مدت زمانی بیشتر از آنچه که در قوانین کار و تامین اجتماعی تعیین شده است کار می‌کنیم اما برخلاف قانون از دریافت مزایایی چون حقوق اضافه کاری، تعطیل کاری، عائله‌مندی و مسکن محروم هستیم.

وی در خصوص قرارداد کاری کارگران جایگاه سوخت  دهدشت گفت: قرارداد کارگران یکسویه وسفید امضاء است وبا آنکه مزایای قانونی در قرارداد منعقد شده اما در عمل کارفرما هیچ کدام را به کارگران جایگاه پرداخت نمی‌کند.

این کارگر گفت: ما کارگران جایگاه سوخت پیش از این مشکلات خودرا به صورت حضوری به مسئولان اداره کار دهدشت انتقال داده‌‌ایم اما درعمل چون هیچ مدرکی در دست نداریم وبابت دریافت حقوق ماهانه‌ به کارفرما امضاء واثر انگشت داده‌ایم ناچار شدیم مشکلاتمان را از طرق رسانه‌ها به گوش مسئولان بالادستی برسانیم.

*متن سخنرانی رضا شهابی عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد درپنجاه دومین کنگره کنفدراسیون عمومی کارفرانسه درشهر دیژون فرانسه که در۱۲ماه می (۲۲اردیبهشت) با حضور نمایندگان سندیکا های کشورهای مختلف جهان برگزارگردید.

با درود های فراوان

رفقا و دوستان

من رضا شهابی هستم. عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و از ایران در جمع شما حاضر شده ام. ابتدا باید اعلام کنم که از اینکه امروز در پنجاه دومین کنگره سندیکای شما شرکت می کنم افتخار می کنم و از طرف سندیکای خودمان برگزاری کنگره تان را به شما تبریک میگویم.

رفقا! در حالی که از حضور در جمع شما خوشحالم اما نمیتوانم در جمع شما که دوستان من هستید از نگرانی ام نگویم. در این لحظه و این روزها من شدیدا نگران دوست و همکار سندیکاییم حسن سعیدی هستم که چند روز پیش با هم دستگیر شدیم اما او کماکان در زندان است. من شدیدا نگران دیگر دوستان و کارگران و دانشجویایی هستم که تنها به دلیل شرکت در تجمع مسالمت آمیز روز جهانی کارگر دستگیر شده اند.

 رفقا،

سال پیش بنا به آمار رسمی در ایران ۱۷۰۰ اعتراص و اعتصاب کارگری و حقوق بگیران اتفاق افتاده است. یعنی بیش از چهار و نیم اعتراص و اعتصاب در روز ؛ این اعتصابات در هفت تپه و اهواز و اراک و سایر نقاط کشور انعکاس گسترده ای در سراسر ایران داشته و از همبستگی بازنشستگان، معلمان و دیگر بخش های جنبش کارگری برخوردار شده بود.

امروزه مسئله داشتن تشکل های مستقل کارگری در ایران به امری فوری تبدیل شده است و مورد توجه پیشروان کارگران قرار گرفته است ولی حاکمیت ایران هرگونه اقدام کارگران برای تشکل یابی را مورد حمله و سرکوب قرار میدهد.

ستدیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران بعنوان قدیمی ترین سندیکای موجود در این راه مبارزه ی جانانه ی را به پیش برده و اعضای ما هزینه های سنگین را برای آن پرداخته اتد. از جمله آقایان ابراهیم مددی و داود رضوی هر کدام به پنج سال زتدان محکوم شده اند. آقایان حسن سعیدی، ناصر محرم زاده، حسین کریمی و خانم فرحناز شیری بیش از ده سال است به خاطر تشکیل ستدیکا و حق خواهی از  کار اخراج شده اند.

من خودم بیش از شش سال از عمرم را در در بدترین شرایط در زتدان گذرانده ام و بیش از ده سال است که به علت فعالیت سندیکایی از کار اخراج شده ام. شاید باور نکردنی به نظر برسد اما در ایران و همین چند روز قبل ما به خاطر برگزاری تجمع بزرگداشت روز اول ماه مه به همراه بیش از ۳۰ نفر از دیگر کارگران و فرزتدان آنها که دانشجو بودند دستگیر شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفتیم و من تا پنج روز پیش در زندان بودم. الان نیز با تودیع کفالت ۲۰۰ میلیوتی آزاد و در کنار شما حاضر شده ام. همینطور لازم است اشاره کنم که دو تن از بازشداشت شدگان در اعتراضات کارگران هفت تپه در جنوب ایران به نام های آقای اسماعیل بخشی و خانم سپیده قلیان نیز کماکان در شرایط اسف باری محبوس هستند.

دوستان و رفقای حاضر در کنگره ! سندیکای شما نامی آشنا در جنبش کارگری و سندیکایی ایران است. ستدیکای شما با دستاوردهای بزرگ کارگران و حقوق بگیران فرانسه عجین شده است . سندیکای شما در عرصه همبستگی بین المللی نیز پیش قدم و موثر بوده است.

کلکتیو سندیکاهای فرانسه از جمله س ژ ت زحمات زیادی را برای دفاع از فعالان سندیکایی ایران از جمله حمایت از خود من متحمل شده است. این کلکتیو و نحوه همکاری رفیقانه آن با فعالان سندیکایی ایران تبدیل به مدلی برای دیگران شده است. ما به این همبستگی در سایر کشورها احتیاج داریم

در پایان صحبتم اشاره ای هم به موضوعات جهانی و منطقه ای کنم: ما کارگران با جنگ افروزی های دولت های سرمایه داری در جهان و مخصوصا در خاورمیانه مخالفیم. تهدید نظامی و تحریم جز خراب تر کردن وضعیت زندگی کارگران و زحتمکشان ایران، عراق، افغانستان، سوریه، لبنان، فلسطین و... ندارد. ما کارگران به پشتیبانی هیچ یک از بلوک های سرمایه داری توهم نداریم بلکه به همبستگی کارگران و حقوق بگیران جهان احتیاج داریم.

و نهایتا  آرزوی دارم که این کنگره و نتایجش در مبارزه شما نقشی مفید ایفا کند.

زنده باد همبستگی بین المللی طبقه کارگر

با تشکر از شما

برگرفته از کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

*تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه تهران نسبت به حجاب اجباری وحضور گشت ارشاد در دانشگاه

روز دوشنبه بیست وسوم اردیبهشت ماه،جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران دراعتراض به حجاب اجباری وحضور گشت ارشاد در دانشگاه دست به تجمع مقابل پردیس دانشکده  هنرهای زیبا  ومحوطه دانشکده فنی زدند.

این دانشجویان با سردادن شعارهایی ازجمله،«دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»،«بیکاری، بیگاری، حجاب زن اجباری»،«علی‌نژاد و ارشاد، ارتجاع و انقیاد»،«دانشگاه پول گردان، ستم علیه زنان»و«حجاب اختیاری، حق مسلم ماست»اعتراضشان را بنمایش گذاشتند.

درخلال این تجمع اعتراضی مامورین امنیتی در دانشگاه حضور یافته و با دانشجویان برخورد فیزیکی داشته و آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار داده اند .

دانشجویان تجمع کننده بدنبال حمله نیروهای امنیتی  به آمفی تئاتر دانشکده هنرهای زیبا رفتند تا رئیس و معاون دانشگاه به آنها پاسخ دهند.

دانشجویان تجمع کننده همچنین اعتراضشان را نسبت به بازداشت مرضیه امیری دانشجوی دانشگاه تهران و خبرنگار درتجمع 11اردیبهشت مقابل مجلس و و نامعلوم بودن وضعیتش اعلام داشتند.

متن بیانیه دانشجویان دانشگاه تهران در پایان تجمع علیه گشت ارشاد دانشگاهی و حجاب اجباری

دانشجویان دانشگاه تهران در روزهای گذشته شاهد حضور و استقرار نیروهای حفاظت فیزیکی زن در همراهی با مأموران حراست دانشگاه، به منظور دخالت در امر پوشش خود بوده‌اند. این اتفاق ناخوشایند با سخت‌گیری در ورود بانوان به دانشگاه به‌ علت نوع پوشش‌شان و تهدیدِ احضار به کمیته‌ی انضباطی و برخوردهای قهریِ این‌چنینی همراه شده که مایه‌ی تأسف است.

جناب آقای دکتر سرسنگی، برخوردهای انضباطی و حراستی با دانشجویان این دانشگاه با هدف تغییر اجباری پوشش، حتی اگر در لفافه‌ا‌ی به اسم نظام‌نامه‌ی اخلاق حرفه‌ای دانشجویان هم پیچیده شود، امری خارج از شأن و جایگاه این دانشگاه و دانشجویان آن است. این برخوردها ما را به یاد تلاش‌های بی‌سرانجام و محکوم‌به‌شکستِ حاکمیت‌ها در عصرهای مختلف این سرزمین می‌اندازد، حاکمانی که قصد دخالت در سبک زیست مردمان را داشته‌اند اما چیزی جز بدنامی تاریخی نصیب‌شان نشده است. در واقع طرح‌هایی مثل نظام‌نامه‌ی اخلاق حرفه‌ای دانشجویان باعث به وجود آمدن چنین دست‌درازی‌هایی به حریم دانشجویان شده و همان‌گونه که مستحضر هستید، این نوع برخوردهای قهری هیچ‌گاه جواب نخواهد داد چرا که دانشجویان بهتر از هر شخص دیگری به عرف دانشگاه و جامعه‌ی خود آگاه هستند.

اجبار و تحمیل نوع خاصی از پوشش به دانشجویان، شکل واضحی از تعرض آشکار به حریم خصوصی دانشجویان، نقض مستقیم حقوق انسانی آنان و ستم عریان علیه زنان محصل است و مورد اعتراض جمع‌ها و محافل دانشجویی است. چنین برخوردهایی تنها موجب ایجاد تنش در فضای دانشگاه و برهم‌زدن بسترهای عقلانیت می‌شوند، آن هم در روزهایی که دانشگاه بیش از همیشه به آرامش و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز طیف‌های مختلف عقیدتی و سبک‌های مختلف زندگی نیاز دارد.

نباید فراموش کرد اندک آزادی‌ای که دانشجویان این دانشگاه در امر پوشش خود داشته‌اند، نه مبنی بر لطف مدیران و مسئولان، که نتیجه و دست‌رنج مقاومت و پافشاری همیشگی دانشجویان بر حقوق بدیهی خود بوده است. دانشجویان این حق را برای خود قائل هستند که به مقابله با این‌گونه رفتارها پرداخته و از حقوق اساسی و اولیه‌ی خود دفاع کنند و اجازه ندهند کسی بیش از این به آن‌ها و دانشگاه‌شان هتک حرمت کند.

بدین‌وسیله ما دانشجویان خواستار توقف برخوردهای دانشگاه در خصوص پوشش و عدم تداوم برخوردهای حراست در این رابطه هستیم.

تنظیم گزارش براساس خبرهای مندرج در کانال تلگرام شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*تجمع اعتراضی مدافعین حقوق زنان نسبت به قتل های ناموسی و کشته شدن  زنان در پارک ای تی سنندج

تجمع فعالین حقوق زن در سنندج در پارک ای تی در  اعتراض به قتل های ناموسی و کشته شدن  زنان در شهر های کردستان و ایران ضمن دادن آماری از قتل ناموسي زنان از مردم سراسر کردستان خواستند در همراهي با فعالين حقوق زن قتلهاي ناموسي را محكوم كرده و در مقابل اين عمل فجيع بایستند.  

بعنوان مثال هفته ی گذشته در شهرک نایسر دو خواهر توسط برادر و باهمکاری پدر خود به قتل رسیدند خواهر بزرگتر که دارای دوفرزند میباشد پس از درگیری با برادرش به قتل رسیده وخواهر کوچکتر به کمک  او رفته که باضربات چاقوی برادر کشته میشود. قاتلین دستگیر وبازداشت شدند

  فعالین حقوق زن در سنندج ضمن محکوم کردن جنایات اخیر در حق زنان ، همه مردم کردستان را فرا خواندند  که با اعتراضات دسته جمعی در شهر ها علیه این قساوت سدي در مقابل اين عمل شنيع باشند.

فعالین حقوق زن سنندج  ۲۲ اردیبهشت ۹۸

*تجمعات اعتراضی چغندرکاران نقده، پیرانشهر، اشنویه، بوکان و مهاباد نسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل کارخانه آذرقند نقده

طی هفته های گذشته، چغندرکاران نقده، پیرانشهر، اشنویه، بوکان و مهاباد دراعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان تجمعاتی مقابل مقابل کارخانه آذرقند نقده برپاداشتند.

بدنبال تجمعات اعتراضی کشاورزان وعده پرداخت بخشی از مطالباتشان تا پایان اردیبهشت ماه از سوی کارفرما داده شد.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ23اردیبهشت،این کشاورزان حدودا از مهرماه سال گذشته، چغندرهایشان را تحویل کارخانه دادند. از آن زمان تاکنون، این کارخانه تنها حدود ۶۵ درصد مطالبات کشاورزان را پرداخت کرده و ۳۸ میلیارد تومان آن که شامل ۳۵ درصد باقی‌مانده مطالبات می‌شود را، هنوز پرداخت نکرده است.

تاکنون حدود پنج یا شش جلسه پیرامون این موضوع با حضور نمایندگان کشاورزان و مسئولان کارخانه و برخی مقامات برگزار شده، اما نتیجه‌ای دربرنداشته است. این مساله موجبات نارضایتی شدید چغندرکاران را فراهم آورده است.

بنا بهمین گزارش،با توجه به اعتراضات صورت گرفته، شرکت این وعده را داده که تا پایان اردیبهشت ماه، بخش دیگری از مطالبات کشاورزان را پرداخت نماید و باقی‌مانده آن را نیز در ابتدای فصل کشت، در قالب نهاده‌های کشاورزی مثل بذر و سم و... به کشاورزان بدهد.

*تجمع اعتراضی دکه داران و توزیع کنندگان مطبوعات پایتخت نسبت به افزایش اجاره محل کارشان مقابل شهرداری تهران

درخلال هفته گذشته،جمعی از دکه داران و توزیع کنندگان مطبوعات پایتخت نسبت به افزایش اجاره محل کارشان دست به تجمع مقابل شهرداری تهران زدند.

به گزاررش روز دوشنبه23اردیبهشت یک منبع خبری،یکی از دکه داران گفت: ما سالهاست به عنوان دکه دار از اتحادیه خودمان پروانه کسب داریم و نان حلال می خوریم. بعد از 40 سال که ما در دکه ها کسب و کار می کنیم شهرداری تهران قصد دارد با گرفتن چندین برابری کرایه، نان ما را آجر کند. ما در این کسادی بازار، به زحمت مخارج خود را درمی آوریم ولی باز هم می خواهند مجبورمان کنند به شهرداری چندین برابر کرایه مکان بدهیم که نشدنی است.

او با بیان این که شهرداری خدمات جدیدی به ما نداده که می خواهد کرایه ها را بیشتر کند، گفت: دست کم 2500 خانواده به صورت مستقیم به همراه 5000 خانواده به صورت غیرمستقیم از این دکه ها نان می خورند و تصمیم جدید شهرداری برای گرفتن پول بیشتر، زندگی دشوار ما را سختتر می کند.

این دکه دار گفت در صورتی که شهرداری در تصمیم خود، پافشاری کند، تجمعاتی را هر هفته مقابل شهرداری ترتیب می دهند تا یک نفر پیدا شود به حرف آنها گوش دهد.

این منبع درادامه گزارش نوشت:گران کردن کرایه ها ابتکار کیست؟

بررسی های خبرگزاری موج نشان می دهد گران کردن کرایه مکان دکه ها، ابتکار یکی از مدیران شهرداری تهران است که چندی است در شرکت ساماندهی مشاغل و اصناف تهران مسئولیت گرفته است. حمید رضا تحصیلی که پیش از این در سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی هم مسئولیت داشته، در زمان شورای پنجم و با هدایت یکی از اعضای ذی نفوذ شورای شهر توانست از یکی از مشاغل تقریبا تشریفاتی در معاونت خدمات شهری شهرداری به ریاست این شرکت ارتقا یابد.

بررسی عملکرد او در محل های سابق کارش نشان می دهد تحصیلی در افزایش درآمد سازمانی که در آن مشغول است از طریق افزایش فشار به مردم، بیمی ندارد. او پس از تجمع اعتراضی دکه دارهای تهران، اقدام به مصاحبه با رسانه ها کرده و از جمع شدن فروش کروکودیل و تمساح در خیابان های تهران به عنوان عملکرد خود یاد کرده است. مسئله ای که به نظر می رسد سالها پیش از حضور او در شرکت ساماندهی مشاغل و اصناف تهران، با حضور به موقع ماموران سازمان حفاظت از محیط زیست، فیصله پیدا کرده بود.

*اعتصاب  تاکسی داران ارومیه دراعتراض به گرانی لاستیک و لوازم مصرفی خودرو و نرخ پایین کرایه

روز یکشنبه 22اردیبهشت،جمعی از تاکسی داران ارومیه دراعتراض به گرانی لاستیک و لوازم مصرفی خودرو و نرخ پایین کرایه  دست از کارکشیدند ودر در ایستگاه‌های اصلی و پرازدحام شهر تجمع کردند.

براساس گزارشات رسانه ای شده، در پی اعتصاب برخی رانندگان تاکسی در ایستگاه‌های اصلی و پرازدحام شهر ارومیه که به دلیل نرخ پایین کرایه و گرانی لاستیک و لوازم مصرفی خودرو صورت گرفت، محمد حضرت‌پور شهردار ارومیه از افزایش نرخ کرایه‌ها خبرداد.

محمد حضرت پور با اشاره به افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی شهر،افزود: براساس کارشناسی‌ها نرخ کرایه بیش از ۲۰ درصد افزایش نمی‌یابد، اما باتوجه به اینکه معیشت زندگی رانندگان تاکسی از نظر مالی در شرایط سخت است، درخواست داریم افزایش ها  ۳۴ درصد باشد و از مردم نیز درخواست می‌شود با دیدگاه حمایتی به این قضیه نگاه کنند.

*تجمع اعتراضی تاکسی‌داران کرج نسبت به فعالیت تاکسی‌های اینترنتی

روز یکشنبه22اردیبهشت،جمعی از تاکسی‌داران کرج  باتجمع اعتراضشان رانسبت به فعالیت تاکسی‌های اینترنتی،بنمایش گذاشتند.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرج با اشاره به فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در کرج، به خبرنگار رسانه ای گفت: فعالیت تاکسی‌های اینترنتی بخشی از درآمد تاکسی‌های گردشگی و آژانس‌های فعال شهر را کاهش داده است.

وی ادامه داد: پروانه فعالیت این تاکسی‌ها توسط وزات صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود و و قرار بود شهرداری بر فعالیت آنها نظارت داشته باشد ولی تا کنون دستورالعملی در این حوزه صادر نشده که همین مدیریت دوگانه مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی افزود: در حال حاضر12 هزار و 500 دستگاه تاکسی خطی و گردشی در کرج فعالیت دارد.هفت هزار و 700 مورد از این تاکسی‌ها خطی هستند که در 115 خط، شهروندان کرجی را جابه جا می‌کنند.درحال حاضر این تعداد تاکسی پاسخگوی نیاز شهروندان است و نیازی به اضافه کردن تاکسی جدید نداریم.

*اعتصاب 4روزه نانوایان بیرجند دراعتراض به نرخ نان

در هفته گذشته تعدادی ازنانوایان بیرجند بمدت چهار روز محل کارشان را تعطیل وبا تجمع در اتحادیه نانوایان اعتراضشان را نسبت به نرخ نان بنمایش گذاشتند.

یکی از نانوایان به خبرنگار رسانه ای گفت: چهار روز تعدادی از نانوایان این شهر با تعطیلی واحدهای خبازی‌شان در اتحادیه تجمع کرده و نسبت به نرخ نان بسیار معترض هستند.

وی افزود: مردادماه سال گذشته افزایش10 درصدی نرخ نان برای بیرجند مصوب شده و قرار بود آبان‌ماه جاری اجرایی شود که متاسفانه این امر صورت نگرفت.

وی ادامه داد: حالا مسئولین استانی، 10 درصد افزایش نرخ نان را در اردیبهشت امسال اعمال کردند. این درحالی است که هزینه‌های نانوایان بالاخص هزینه خرید خمیرمایه امسال به شدت افزایش یافته است.

وی افزود: حالا سوال ما این است که نانوایان با این افزایش 10 درصدی که آن هم با تاخیر طولانی اعمال شده، چطور می‌توانند هزینه‌های سرسام‌آورشان را جبران نمایند؟!

*تجمع اعتراضی فعالین محیط زیست شاهرود نسبت به فعالیت معدن شاهوارمقابل فرمانداری

روزیکشنبه22اردیبهشت،جمعی از فعالین محیط زیست شاهرود دراعتراض به فعالیت معدن شاهوارمقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده، برداشت از معدن بوکسیت شاهوار از 6سال پیش آغاز شد، در این مدت گروه های حامی محیط زیست و نیز برخی دستگاه های اجرایی نسبت به عواقب آن اعتراض هایی کردند تا این که اواخر سال گذشته پس از اتمام قرارداد شرکت بهره بردار، ادامه فعالیت آن ممنوع اعلام شد.

این تعطیلی را بسیاری از دوستداران محیط زیست موقتی خوانده و به مناسبت های مختلف از مسوولان منطقه و استان در خواست تعطیلی دایم آن را کردند.

به همین دلیل گروه های حامی محیط زیست شاهرود از چند روز پیش اعلام کردند، روز یکشنبه در فرمانداری این شهر حضور یافته و مراتب اعتراض خود را اعلام می کنند.

این افراد که بیش از 30 نفر بودند، معتقد هستند برغم اعلام تعطیلی معدن ، شواهدی در دست دارند که نشان دهنده فعالیت معدن بوکیست تاش است .

معترضان که بیشتر عضو سمن های مختلف هستند ، عکس و فیلم هایی با خود داشتند که بیانگر تداوم فعالیت این معدن است.

*اعتراضات دامنه دار فعالین محیط زیست نسبت به فعالیت 2 معدن در قزوین

طی یک ماه گذشته شروع فعالیت 2 معدن در استان قزوین واقع در روستای وشته الموت و پیغمبر کوه آبیک با اعتراضات فراوانی از سوی فعالان محیط زیست رو به رو شده و بازتاب گسترده ای در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی داشته است.

بنابه گزارش رسانه ای شده، اهالی شهرستان آبیک معتقدند که پیغمبر کوه به عنوان تفرجگاه مردم این شهرستان محسوب می شود و تغییر کاربری نادرست موجب شده تا 181 هکتار از این اراضی به فعالیت معدن اختصاص یابد؛ درحالی که مردم آبیک از چند طرف در محاصره شرکت سیمان آبیک، مرغداری های صنعتی و نیروگاه شهید رجایی قرار دارند و تنها دلخوشی آنها همین طبیعت بکر در پیغمبر کوه است.

ساکنان روستای وشته در الموت غربی نیز فعالیت معدن کاران مس در این منطقه را نماد بارز تخریب محیط زیست عنوان کرده اند و معتقدند که ادامه فعالیت در این محدوده به ناامن شدن طبیعت بکر الموت منجر خواهد شد.

*تجمع اهالی روستای شمیل مقابل استانداری هرمزگان برای تبدیل شدن این دهستان به بخش

یورش نیروهای انتظامی و حراست استانداری هرمزگان به تجمع کنندگان

ظهر روز یکشنبه 22اردیبهشت،اهالی روستای شمیل باتجمع مقابل استانداری هرمزگان خواستارتبدیل شدن این دهستان به بخش،شدند.

مردم خواستار دیدار با فریدون همتی استاندار هرمزگان بودند که با یورش نیروهای انتظامی و حراست استانداری هرمزگان روبرو شدند.

*جان باختن یک کارگر جوان درگچساران زیربار دانه های روغنی

روز یکشنبه22اردیبهشت،یک کارگر21ساله درحین خالی کردن بار یک تریلی زیرباردانه های روغنی گرفتار شد ودر مسیر انتقال به بمارستان جانش را ازدست داد.

  *مرگ یک کارگر بازارچه سیرانبند بانه حین کار درحادثه رانندگی

روزشنبه 21اردیبهشت،یک کارگر70ساله بازارچه سیرانبند بانه حین کار زیر کامیون هنگام دنده عقب راننده  قرار گرفت وجان خود را از دست داد.

*جان باختن یک کارگر در شهرستان کوثربراثرریزش سقف طویله

یک کارگر45ساله درروستای جغتاب از توابع شهرستان کوثردراستان اردبیل هنگام تعمیر سقف و دیوار طویله بر اثر ریزش دیوار قدیمی، زیر آوار مانده و جان خود را از دست داد.

*مصدومیت شدید یک کارگر جوان در مشهد زیر آوار

روز شنبه 21اردیبهشت، یک کارگر جوان حین تخریب یک ساختمان دو طبقه قدیمی در منطقه قاسم‌آباد مشهدفزیرآوار گرفتارودچار مصدومیت شدید وبه بیمارستان منتقل شد.

*مصدومیت یک کارگر در تبریز براثر سقوط درعمق چاه

روز یکشنبه22اردیبهشت،یک کارگر حین کار درعمق 18 متری تونل انرژی در خیابان بهشتی تبریز به عمق چاه دو متری سقوط کرد و از ناحیه کمر دچار آسیب دیدگی وبه بیمارستان انتقال یافت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com