اخبار و گزارشات کارگری ١٨ اردیبهشت ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
May 09, 2019

اخبار و گزارشات کارگری 18 اردیبهشت ماه 1398

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر وروز معلم تهران آزاد باید گردند

- بازداشت یاسر امینی معلم معترض شهرستان مهاباد

- برگزاری دادگاه توفیق محمودی

- آزادی محمد تقی فلاحی از زندان تهران بزرگ

- انجمن صنفی روزنامه نگاران آزاد تهران: بازداشت شدگان تجمع اول ماه مه مقابل مجلس از جمله دونفر از همکارانمان راآزاد کنید

- *کلکتیو سندیکاهای فرانسوی:بازداشت شدگان گردهمآیی مقابل مجلس بمناسبت اول ماه مه را فوری وبدون قید وشرط آزادکنید

- درخواست اتحادیهٔ جهانی اینداستریال از دولت ایران برای آزادی رهبران و فعالان سندیکایی و رعایت استانداردهای بین‌المللی کار

- اعتصاب کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن اراک دراعتراض به عدم پرداخت دوماه حقوق ومطالبات دیگربرای دومین روز متوالی

- اعتصاب کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن اراک دراعتراض به عدم پرداخت دوماه حقوق ومطالبات دیگربرای دومین روز متوالی

- دست بدست شدن کشتارگاه صنعتی ایلام و ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگرانش

- سوختگی 2کارگرکارخانه نیشکر هفت تپه درپی انفجار دیگ بخار

- مسمومیت 2کارگر جوان نقاش درکاشان

*بازداشت یاسر امینی معلم معترض شهرستان مهاباد

روزسه شنبه 17اردیبهشت، یاسر امینی معلم معترض شهرستان مهاباد توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد وتاکنون از وی اطلاعی در دسترس نیست.

قابل یادآوری است که یاسر امینی درپاسخ به فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان سراسر کشوربمناسبت 12اردیبهشت روزمعلم، بتنهایی دست به تجمع مقابل اداره آموزش وپرورش شهرستان مهاباد زد.

*برگزاری دادگاه توفیق محمودی

روز سه‌شنبه ۹۸/۲/۱۷ جلسه‌ی دادگاهی توفیق محمودی در دادگاه انقلاب شهر سنندج برگزار شد.

شایان ذکر است جلسه‌ی دادگاهی این فعال کارگری در غیاب وکیل مدافع انجام گرفته، و هر گونه امکانی را در دسترسی به وکلای مدافع، از ایشان سلب نموده‌اند.

اتهامات وارده از طرف اداره‌ی اطلاعات شهر سنندج به توفیق محمودی شامل «عضویت در احزاب معاند» و «اخلال در نظم عمومی» عنوان گردید. پس از ارائه‌ی دفاعیات، آقای محمودی از اتهام عضویت تبرئه گشته و پاسخ قاضی در مجرم دانستن ایشان به اخلال در نظم عمومی موکول به روز پنجشنبه گردید.

کمیته‌ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری ضمن محکوم نمودن هر گونه فشاری بر توفیق محمودی، خواستار پایان بخشیدن به روند غیر قانونی بازداشت و دادگاهی این فعال کارگری می‌باشد.

*آزادی محمد تقی فلاحی از زندان تهران بزرگ

بعدازظهر روزچهارشنبه18اردیبهشت،محمد تقی فلاحی دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران از زندان تهران بزرگ آزاد شدند.

*انجمن صنفی روزنامه نگاران آزاد تهران: بازداشت شدگان تجمع اول ماه مه مقابل مجلس از جمله دونفر از همکارانمان راآزاد کنید

طی اطلاعیه ای بتاریخ17اردیبهشت با تاکید برآزادی اجتماعات وجهانی بودن تجمعات کارگرکری در روز اول ماه،خواهان آزادی بازداشت شدگان مقابل مجلس از جمله دونفر از همکارانشان شدند.

روزنامه‌نگاران بازداشت شده را آزاد کنید

از روزی که مبارزات کارگران آمریکا در شیکاگو به خون نشست، 133 سال می‌گذرد. مقاومتی جانانه و پرداخت هزینه‌ای سنگین لازم بود تا هویت جهانی، حقوق اجتماعی و سیاسی و مطالبات طبقه کارگر به رسمیت شناخته شود. در نتیجه این مبارزات و پیگیری مطالبات، دنیا در حالی وارد قرن بیستم شد که «یکم ماه می» در تقویم جهان به‌عنوان «روز جهانی کارگر» و روز به میدان آمدن و دادخواهی کارگران ثبت شده بود. به‌تدریج در بیشتر کشورها «یکم ماه می» روز تعطیل عمومی اعلام و به‌عنوان روز بزرگداشت، به میدان آمدن و راهپیمایی کارگران شناخته شد.

در ایران نیز در قانون کار مصوب 1369، «روز جهانی کارگر»، تعطیل کارگری و روز راهپیمایی و دادخواهی کارگران اعلام شده است. همه ساله در این روز، در ایران نیز مانند دیگر نقاط جهان و در تمامی شهرها، کارگران به خیابان‌ها می‌آیند، راهپیمایی می‌کنند و در شعارها و پلاکاردها مطالبات و حقوق اجتماعی و سیاسی خود را بیان می‌کنند.

در یازدهم اردیبهشت امسال (1398) گروه‌هایی از کارگران، از صنف‌ها و تشکل‌های مختلف یا به‌صورت منفرد، با اعلام قبلی، در میدان بهارستان و مقابل خانه ملت، به شکل کاملا منظم و مسالمت‌آمیز گرد آمده بودند و ضمن اعتراض به گرانی‌ها و خصوصی‌سازی‌ها، حقوق مشروع و قانونی خود را مطالبه می‌کردند. اما این تجمع مسالمت‌آمیز متاسفانه مورد تهاجم واقع شد و گروه زیادی از کارگران ضمن ضرب و شتم، بازداشت شدند. اکنون پس از گذشت یک هفته هنوز شماری از کارگران و از جمله دو روزنامه‌نگار، به اسامی کیوان صمیمی، سردبیر ماهنامه ایران‌فردا و مرضیه امیری، خبرنگار شرق در بازداشت به سر می‌برند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران، ضمن تاکید بر آزادی اجتماعات و راهپیمایی‌ها، مندرج در اصل 27 قانون اساسی و تاکید ویژه بر جهانی بودن اجتماعات کارگری در این روز، خواهان آزادی بی‌قید و شرط تمامی بازداشت‌شدگان به‌ویژه همکاران روزنامه‌نگار است.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران

17/02/1398

*کلکتیو سندیکاهای فرانسوی:بازداشت شدگان گردهمآیی مقابل مجلس بمناسبت اول ماه مه را فوری وبدون قید وشرط آزادکنید

کلکتیو سندیکاهای فرانسوی طی نامه ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی بتاریخ هفتم ماه مه،ضمن محکوم کردن قاطعانه اقدامات سرکوبگرانه حاکمیت ایران، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط بازداشت شدگان گردهمآیی مقابل مجلس بمناسبت اول ماه مه شدند.

آقای حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران

روز چهارشنبه اول مه ۲۰۱۹، در جریان گردهم آئی آرام کارگران، دانشجویان، معلمان و ... در مقابل مجلس شورای اسلامی، بیش از چهل نفر از تظاهرکنندگان مورد ضرب قرار گرفته، دستگیر شده و به زندان های مختلف از جمله اوین اعزام شدند. تاکنون، بخش بزرگی از دستگیرشدگان، عمدتا در مقابل وثیقه آزاد شده اند.

هفت نفر از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه  در میان دستگیرشدگان بودند که روز ۵ مه، چهارنفر از آنان با پرداخت وثیقه آزادشدند. اما چند نفر از معلمان، اعضای کانون نویسندگان و سه نفر از اعضای سندیکای واحد (رضا شهابی، حسن سعیدی، و سید رسول طالب مقدم) هنوز زندانی اند و زیر فشارهای قضائی - امنیتی قرار دارند.

آقای رئیس جمهور، کشورشما کنوانسیون های بین اللملی، از جمله کنوانسیون های سازمان جهانی کار مبنی بر احترام بر حقوق افراد را امضا کرده است. مزدبگیران ایران با بزرگداشت اول ماه مه، بهبود شرایط اقتصادی خود را که اخیرا وخیم تر شده است، در چارچوب یادشده ، مطالبه می کنند.

ما سازمان های سندیکائی فرانسه، با محکوم کردن قاطعانه اقدامات سرکوب، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تظاهرکنندگان دستگیرشده هستیم. باید آزادی تردد آن ها تضمین شود.

آقای رئیس جمهور، سلام های محترمانه ما را بپذیرید.

کنفدراسیون فرانسوی دموکراتیکِ کار (س اف دِ تِ)

کنفدراسیون عمومی کار (س ژِ تِ)

فدراسیون سندیکائی متحد (اِف اِس او – فرهنگیان)

اتحادیه سندیکائی برای همبستگی (سولیدر)

اتحادیه ملی سندیکاهای امستقل (اونسا)

پاریس، هفتم مه ۲۰۱۹

رونوشت به آقای رئیسی، رئیس قوه قضائیه

Confédération française démocratique du travail (CFDT) fcouderc@cfdt.fr

Confédération générale du travail  (CGT) w.jacklein@cgt.fr

Fédération syndicale unitaire (FSU) michelle.olivier@snuipp.fr

Union Syndicale Solidaires (Solidaires) contact@solidaires.org

Union nationale des syndicats autonomes (UNSA) laurent.escure@unsa.org

Une copie de ce courrier est envoyée à Monsieur Raïssi,  Chef de la magistrature

*درخواست اتحادیهٔ جهانی اینداستریال از دولت ایران برای آزادی رهبران و فعالان سندیکایی و رعایت استانداردهای بین‌المللی کار

جناب رئیس‌جمهور حسن روحانی،

من این یادداشت را در مقام دبیرکل اتحادیهٔ جهانی اینداستریال به شما می‌نویسم که بیشتر از پنجاه میلیون کارگر در بخش‌های معدن، انرژی، و تولید را در بیش از ۱۴۰ کشور جهان، از جمله ایران، نمایندگی می‌کند. من از شما می‌خواهم که برای تضمین آزادی فوری رهبران و فعالان سندیکایی که در روزهای ۶ و ۹ اردیبهشت و در روز اوّل ماه مه [۱۱ اردیبهشت]‌ به طور غیرقانونی بازداشت شدند، مداخله و اقدام کنید.

دریافت این خبر که در روز ۶ اردیبهشت دوازده تن از اعضای کمیتهٔ سازمان‌دهی گردهمایی روز اوّل ماه در مقابل مجلس ایران، شامل سه تن از اعضای کانون مدافعان حقوق کارگر و خانم واله زمانی، در پارک جهان‌نما دستگیر شدند، مایهٔ نگرانی عمیق اینداستریال است. طبق اطلاعی که به ما رسیده است، ۹ نفر از ۱۲ نفر از اعضای کمیته در فاصلهٔ جمعه شب و یکشنبه بعدازظهر آزاد شده‌اند.

به‌علاوه، به اطلاع ما رسیده است که در روز ۹ اردیبهشت، برخی از رهبران سندیکای مستقل نقاشان، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، و اتحادیهٔ آزاد کارگران بازداشت شده‌اند و ظاهراً هنوز در زندان اوین هستند. اگرچه مقام‌های دادگاه روز یکشنبه از خانواده‌های فعالان سندیکایی بازداشت‌شده خواسته بودند که برای تقاضای آزادی در قبال وثیقه مدارک لازم را بیاورند، در نهایت به آنها اطلاع داده شد که بازداشت‌شدگان آزاد نخواهند شد.

در ضمن، خبر ضرب و جرح ۳۰ تن از فعالان و رهبران سندیکایی توسط نیروهای لباس شخصی و بازداشت آنها توسط پلیس در جریان تظاهرات مسالمت‌آمیز روز اوّل ماه مه در مقابل مجلس ایران، مایهٔ خشم و رنجش ماست.

خواست کارگران ایران از دولت شما این است که استانداردهای بین‌المللی کار را که توسط ایران پذیرفته‌ شده است- شامل پیمان‌های ۸۷ دربارهٔ آزادی تشکل و دفاع از حق تشکیل سندیکا و پیمان ۹۸ دربارهٔ حق تشکل و مذاکرهٔ دسته‌جمعی- رعایت و اجرا کنید.

اتحادیهٔ جهانی اینداستریال از دولت شما می‌خواهد که استانداردهای ملّی و بین‌المللی کار را رعایت کنید، و در نتیجه، به سرکوب کارگرانی که از حق قانونی خود در برگزاری عمومی تظاهرات مسالمت‌آمیز استفاده می‌کنند پایان دهید، و همهٔ رهبران و فعالان سندیکایی را که به طور غیرقانونی در روزهای ۶ و ۹ و ۱۱ اردیبهشت بازداشت شده‌اند بی‌درنگ آزاد کنید.

تمنّا دارم که هرچه سریع‌تر در این مورد اقدام بفرمایید و به ما پاسخ دهید.

با احترام،

والتر سانچز، دبیرکل

ژنو، ۶ مه ۲۰۱۹ [۱۶ اردیبهشت ۹۸]

برگرفته ازسایت سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

*اعتصاب کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن اراک دراعتراض به عدم پرداخت دوماه حقوق ومطالبات دیگربرای دومین روز متوالی

روز چهارشنبه 18اردیبهشت ماه برای دومین روز متوالی، کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن نواحی نورآباد و شازند اراک(شرکت جوش گستر) دراعتراض به عدم پرداخت حقوق ماه های اسفند97 وفروردین98 وبن ماه رمضان ازرفتن برسرکارشان خودداری کردند.

بنا به گزارشات منتشره،امروز همزمان با دومین روز اعتصاب این کارگران بن نقدی ماه رمضان به مبلغ 500هزارتومان از طرف شرکت جوش گستر به حساب این کارگران واریزشد.

*عدم پرداخت 9ماه حقوق ویکسال حق بیمه کارگران شهرداری هندیجان

9ماه حقوق ویکسال حق بیمه کلیه کارگران شهرداری هندیجان،استان خوزستان،پرداخت نشده است.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ18اردیبهشت،پرداخت نشدن حق بیمه کارگران شهرداری هندیجان  موجب تمدید نشدن دفترچه‌های تامین اجتماعی این کارگران وعدم بهره گیری از خدمات درمانیشان شده وبرای بازنشستگی تعدادی  ازاین کارگران ایجادمشکل کرده است.

*دست بدست شدن کشتارگاه صنعتی ایلام و ادامه بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی کارگرانش

کارگران کشتارگاه صنعتی ایلام با 14 ماه حقوق وحق بیمه معوقه در بلاتکلیفی شغلی بسرمیبرند.

یکی از کارگران در خصوص آخرین وضعیت این کشتارگاه به خبرنگار رسانه ای گفت: در ۲۸ اسفند ماه مزایده‌ای برگزار شد و فردی از کرمانشاه برنده آن شد.

وی ادامه داد: کارفرمای جدید هفته گذشته یک روز عصر بازدید کوتاهی از کشتارگاه داشت. در حین بازدید، وی اعلام کرد شرکت به‌ ۹ نگهبان نیاز ندارد و دوربین کار تمام آنها را، یکجا انجام می‌دهد. هم‌چنین با توجه به کم بودن میزان کشتار روزانه، گفته بود نیازی به تمام ۲۵ کارگر نیست و ۲-۳ نفر قادرند به تنهایی تمام عملیات کشتار را انجام دهند. در کنار اینها، ۲ الی ۳ نفر را نیز برای بخش فنی، به ویژه برای احیای مجدد سردخانه کشتارگاه می‌خواهد حفظ کند. در واقع، به نظر می‌رسد کارفرمای جدید قصد دارد از اینجا به‌عنوان محل دپوی مواد اولیه برای کارخانه سوسیس و کالباسی که در یک استان دیگر دارد، استفاده نماید. 

این کارگر در توضیح معوقات کارگران گفت: ۱۴ ماه معوقه دستمزد داریم و کسی تاکنون به آن رسیدگی نکرده است. به استانداری، دادگستری و بسیاری دیگر دستگاه‌ها مراجعه کرده‌ایم اما تاکنون نتیجه‌ای برای ما نداشته و همه در پاسخ ما گفته‌اند که ارتباطی به دستگاه‌های متبوعشان ندارد و سازمان خصوصی‌سازی مقصر این اتفاقات است. البته مقامات دولتی گفته‌اند خریدار جدید ضمن تحویل گرفتن مدیریت کشتارگاه، معوقات و بیمه‌های پرداخت نشده کارگران را باید بپردازد.

وی درباره مهم‌ترین مطالبه کارگران در شرایط فعلی، تاکید کرد: ما دیگر امیدی به کار و احیای این کشتارگاه نداریم. تا زمانی که اینجا در اختیار بخش خصوصی باشد روال کارش مثل سابق خواهد بود: یک ماه کار، چند ماه تعطیلی. در این وضعیت، نمی‌توان کار کرد. درخواست ما این است که به ۱۴ ماه معوقه مزدی و حق بیمه‌های پرداخت‌نشده ما رسیدگی شود.     

این کارگر درباره وضعیت کنونی کارگران و وضعیت تولید کشتارگاه گفت: در حال حاضر، این شرکت ۲۵ نفر نیرو دارد. روزانه نهایتا بین دو الی سه کشتار در اینجا انجام می‌شود. یک هفته می‌شود که آب کشتارگاه را قطع کرده‌اند و ما ناچار شده‌ایم از آب ذخیره شده در منبع استفاده کنیم. اما آن نیز روبه اتمام است. وضعیت معیشتی کارگران بسیار ناخوشایند است. همه‌مان بدهکار شده‌ایم. هر آنچه داشته‌ایم از ماشین و خانه گرفته، همه را به‌خاطر بدهی‌هایمان ناچار شده‌ایم بفروشیم. هیچکس به فکر ما نیست

*سوختگی 2کارگرکارخانه نیشکر هفت تپه درپی انفجار دیگ بخار

صبح روز سه شنبه17اردیبهشت،2کارگرکارخانه نیشکر هفت تپه درحادثه  انفجار دیگ بخاردچار سوختگی وبه درمانگاه مجتمع نیشکر هفت تپه منتقل شدند.این دوکارگر مصدوم بدلیل عدم رسیدگی به وضعیتشان دراین درمانگاه با کمک همکاران وخانواده  با وسیله نقلیه شخصی به بیمارستانی در اهواز منتقل شدند.

*مسمومیت 2کارگر جوان نقاش درکاشان

شب گذشته(17اردیبهشت)،2کارگر22و24ساله حین کار نقاشی داخل مخزن آب در ارتفاع 44 متری زمین ،به علت بخار حلال تینر در محیط بسته دچار بیهوشی و به بیمارستان منتقل کردند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com