اخبار و گزارشات کارگری ٩ خرداد ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
May 30, 2019

اخبار و گزارشات کارگری 9خرداد ماه 1398

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- مصدومیت شدید 2کارگربدنبال حمله مسلحانه به کارگران معترض به تصمیم اداره کل پایانه‌های استان خوزستان مبنی بر صدور مجوز جهت ساخت دو سایت ضدعفونی در اداره پایانه‌های بندر امام

- بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) در اعتراض به زمینه چینی برای صدور حکم انفصال از خدمت برای محمد حبیبی

- ملاقات ناهید خداجو از بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگر با خانواده

- مرگ دلخراش یک کارگر زن در نیشابورما بین دستگاه فشرده‌سازی ضایعات پلاستیک

- جان باختن یک کارگر بازنشسته حین کاربر اثر برق گرفتگی

- جان باختن یک کارگر نظافتچی در همدان براثر سقوط

*مصدومیت شدید 2کارگربدنبال حمله مسلحانه به کارگران معترض به تصمیم اداره کل پایانه‌های استان خوزستان مبنی بر صدور مجوز جهت ساخت دو سایت ضدعفونی در اداره پایانه‌های بندر امام

ظهر روز پنج شنبه 9خرداد ماه، حمله مسلحانه به کارگران معترض به تصمیم اداره کل پایانه‌های استان خوزستان مبنی بر صدور مجوز جهت ساخت دو سایت ضدعفونی در اداره پایانه‌های بندر امام موجب مصدومیت شدید 2کارگروانتقالشان به بیمارستان شد.

براساس گزارش رسانه ای شده، مدت‌هاست که تعدادی از کارگران شاغل در شرکت‌های ضدعفونی تانکرهای حامل مواد سوختی بندر امام ، به تصمیم اداره کل پایانه‌های استان خوزستان مبنی بر صدور مجوز جهت ساخت دو سایت ضدعفونی در اداره پایانه‌های بندر امام اعتراض دارند.

معترضین می‌گویند: شرکت‌هایی که ما را به کار گرفته‌اند، با صرف هزینه‌های هنگفت و سرمایه‌گذاری، تعدادی از جوانان بومی را استخدام نموده‌اند و چنانچه این دو سایت در محل پایانه‌ها احداث شوند، ادامه‌ی کار ما با مشکل روبرو می‌شود و ناچار به تعطیلی و اخراج کارگران خود خواهند شد.

در روند این اعتراضات، ظهر امروز وقتی کارگران شرکت‌های ضدعفونی متوجه اقدام به ساخت این دو سایت می‌شوند، به‌عنوان اعتراض به پایانه‌ها مراجعه کرده و بین آنان و طرف مقابل درگیری رخ می‌دهد که در این درگیری، دو نفر از معترضین به‌وسیله اسلحه‌ی شکاری به‌شدت مصدوم و راهی بیمارستان می‌شوند.

بخشدار بندر امام در این خصوص گفت: در جلسات مختلف، تصمیم مدیریت شهرستان به مدیرکل پایانه‌های استان ابلاغ گردید و از وی خواسته شد تا حصول یک تصمیم قطعی، از ادامه‌ی ساخت این دو سایت جلوگیری به عمل آید.

وی افزود: علی‌رغم اینکه تأکید گردیده بود که بدون مجوز فرمانداری، نباید سایت جدیدی ساخته شود، متأسفانه مسئولین پایانه‌ها بدون توجه به تصمیمات مسئولین دولتی و قضایی شهرستان، به ساخت سایت‌های مذکور اصرار ورزیدند که نهایتاً این حادثه‌ی تلخ به وقوع پیوست.

بخشدار بندر امام در خصوص ضاربین گفت: ضاربینِ کارگران معترض توسط دستگاه‌های امنیتی شناسایی شده و تحت تعقیب هستند.

*بیانیه انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) در اعتراض به زمینه چینی برای صدور حکم انفصال از خدمت برای محمد حبیبی

نام محمد حبیبی سالهاست که با مدرسه، فرهنگ و به خصوص فعالیت صنفی و حق خواهانه‌ی معلمان عجین شده است. صداقت، خوش فکری و عملگرا بودن، ایشان را به چهره‌ای سرشناس در موج جدید جنبش حق خواهانه‌ی معلمان تبدیل کرده است. محمد حبیبی، به حق که می خواست در ادامه‌ی سنت نیاکان پاک خویش در این سرزمین، اشاعه و گسترش فرهنگ در جامعه را مرهمی بر همه‌ی دردهای جانکاه ما معرفی کند. افسوس و دریغ که چشمان کم سوی ظلمت طلبان تاب درخشش این چراغ راهنما را نداشت و حقارت حکم زندان و تازیانه را بر پیکر معلم؛ همچون داغی بر پیشانی قوه‌ی داوری یک کشور حک کرد.

جای معلم زندان نیست. این فریاد را معلمان ما بارها از گلوی جان، برآورده‌اند. شلاق شایسته‌ی تنی نیست که می‌کوشید تا با گفتگو و نوشتن، فرهنگ رواداری و بخشش را جایگزین تازیانه‌ی انتقام و خشونت کند.

آنان حکم شلاق و بند را به ناحق بر محمد حبیبی اعمال کردند و به این نیز اکتفا نکرده می خواهند با اعمال فشار بیشتر بر این معلم نستوه و اخراج ایشان از دایره‌ی معلمی، بی‌مایگیِ سکوت را بر جمع فرهنگیان این سرزمین مستولی سازند. زهی خیال باطل که نمی توان با چیدن ساقه از رویش جوانه جلوگیری کرد.

ما محمد حبیبی را فرزند صدیق و حق طلب این سرزمین، الگوی یک معلم نمونه و متعهد می‌دانیم. دغدغه‌های محمد حبیبی از جنس همان دغدغه‌های ماست. وی همکار فرهنگی ماست و خودش با نیت و عمل صادقانه‌اش کارنامه‌ی عمل رهیده‌اش را برای اکنون و آینده مهر سرافرازی زده است.

دسیسه‌ی اخراج از کار معلمی نه اینکه محمد حبیبی را از ما جدا نمی‌کند بلکه همبستگی ما را با وی و راهش دو چندان خواهد کرد. مباد چنین کاری را مایه‌ی تشنج هر چه بیشتر فضای فرهنگی این سرزمین کنید.

انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه)

۱۳۹۸/۳/۸

*ملاقات ناهید خداجو از بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگر با خانواده

امروز(پنج شنبه 9خرداد) پس از ۳۰ روز بیخبری، خانواده ناهید خداجو عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران با وی ملاقات کردند.

به گفته خانواده که موفق به ملاقات کابینی با ناهید شده بودند وی از روحیه بسیار خوبی برخوردار بوده است.

برای ناهید خداجو که در تجمع روز جهانی کارگر در مقابل مجلس دستگیر شده بود پیشتر قرار وثیقه پانصد میلیون تومانی صادر شده بود که مورد مخالفت ناهید قرار گرفت اما علیرغم مخالفت ناهید خانواده اقدام به معرفی وثیقه می نمایند اما بازپرس پرونده با تغییر رأی اعلام کرده بود ناهید فعلاً باید در بازداشت بماند.

ناهید خداجو و فرهاد شیخی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران، عاطفه رنگریز، ندا ناجی، مرضیه امیری، حسن سعیدی و کیوان صمیمی از دستگیرشدگان روز جهانی کارگر هنوز در بازداشت به سر میبرند.

۹ خرداد ۹۸

اتحادیه آزاد کارگران ایران

*مرگ دلخراش یک کارگر زن در نیشابورما بین دستگاه فشرده‌سازی ضایعات پلاستیک

صبح روز پنج شنبه 9خرداد، یک کارگر زن بدلیل گیر کردن لباسش مابین دستگاه فشرده‌سازی ضایعات پلاستیک در یک انبار ضایعات واقع در روستای بوجخک شهرستان نیشابور،جانش را ازدست داد.

*جان باختن یک کارگر بازنشسته حین کاربر اثر برق گرفتگی

روز چهارشنبه 8خرداد،یک کارگر بازنشسته 71ساله حین کار در روستای مهاجران شهرستان همدان  بر اثر برق گرفتگی و سقوط از روی دستگاه ترانس برق جان باخت.

برپایه گزارش رسانه ای شده،این کارگربازنشسته در روستای مهاجران اقدام به تعمیر تجهیز‌ها و وسایل برقی می‌کرد.

این کارگر71 ساله روز گذشته بر روی یک ترانس برق در زمین کشاورزی حضور یافته بود که به علت برق گرفتگی به پایین سقوط کرد وبه علت برق گرفتگی، سوختگی و خونریزی مغزی جان خود را از دست داد.

*جان باختن یک کارگر نظافتچی در همدان براثر سقوط

یک کارگر 57ساله حین کار نظافت  دریک منزل مسکونی در همدان وسقوط از طبقه اول به علت شدت ضربه وارد شده به ناحیه سر و ضربه مغزی جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com