اخبار و گزارشات کارگری ١٧ اردیبهشت ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
May 08, 2019

اخبار وگزارشات کارگری 17 اردیبهشت ماه 1398

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر وروز معلم تهران آزاد باید گردند

- آزادی رضاشهابی از زندان اوین با قرار کفالت

- بازداشت محمدعلی زحمتکش  وانتقالش به زندان عادل آباد شیراز

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه پویا نخ ایلام نسبت به افزایش ساعت کاراز 8ساعت به 12ساعت بدون پرداخت حق اضافه کاری مقابل استانداری

- ادامه اعتراضات کارگران کارخانه صنایع غذایی کیوان نسبت به اخراج از کار وعدم پرداخت مطالبات

- ادامه بلاتکیفی استخدامی کارگران پست های فشار قوی برق علیرغم توافقنامه مبنی بر ایجاد چند دستگی بین کارگران و جلوگیری از اعتراضات وتجمعاتشان

- تجمع اعتراضی تاکسی داران و آژانس های مسافربری دهگلان نسبت به پایین بودن نرخ کرایه مقابل فرمانداری

- همین امروز(17اردیبهشت ماه) در دربهای ورودی دانشگاه تهران، مامورین حفاظت فیزیکی زن مستقر شدند تا به دانشجویان دختر بابت حجابشان تذکر دهند!

-  جان باختن یک کارگر ساختمانی  در زنجان براثر سقوط از طبقه چهارم

- مصدومیت 5 کارگرشرکت نفت و گاز آغاجار در  جریان مهار آتش‌سوزی خط لوله امیدیه

- مصدومیت شدید یک کارگرجوشکار درتهران براثر سقوط از ارتفاع

*آزادی رضاشهابی از زندان اوین با قرار کفالت

رضاشهابی ازاعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد که درتجمع اعتراضی روزجهانی کارگر بازداشت گردیده بود، امروز ساعت۱۶ وده دقیقه ازبند۲۰۹ زندان اوین با قرارکفالت ، درمیان استقبال همکارانش آزادشد .

درحال حاضر دوتن ازاعضای سندیکا آقایان حسن سعیدی و سیدرسول طالب مقدم همچنان دربند ۲۰۹زندان اوین زندانی هستند .

سندیکای کارگران شرکت واحد خواستارآزادی بی قیدوشرط تمامی بازداشت شدگان روزجهانی کارگر وهمه ی معلمان و کارگران وفعالین صنفی دربند میباشد.

منبع:کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

*بازداشت محمدعلی زحمتکش  وانتقالش به زندان عادل آباد شیراز

روز سه شنبه17اردیبهشت،محمدعلی زحمتکش،معلم کنشگر وازفعالین دامدادرسانی به اهالی زلزله زده کرمانشاه و سیل زدگان لرستان،بعد از مراجعه به اجرای احکام شیرازبازداشت و جهت تحمل دو سال حبس تعزیری به زندان عادل آباد شیرازمنتقل شد.

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه پویا نخ ایلام نسبت به افزایش ساعت کاراز 8ساعت به 12ساعت بدون پرداخت حق اضافه کاری مقابل استانداری

تهدید کارگران معترض به اخراج از کار از جانب کارفرما دراعتراض به افزایش ساعت کاراز 8ساعت به 12ساعت بدون پرداخت حق اضافه کاری دست به تجمع مقابل استانداری زدند وکارفرما کارگران معترض را تهدید به اخراج از کار کرد.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ17اردیبهشت،کارفرمای شرکت پویا نخ ایلام از کارگران خواسته طی سه شیفت دوازده ساعته و بدون هیچ اضافه دستمزدی کار کنند.

بنا بهمین گزارش، پیش از این،کارگران طی چهار شیفت هشت ساعته در این شرکت کارمی‌کردند. اما اکنون مدتی است که کارفرما از کارگران خواسته که در سه شیفت دوازده ساعته تقسیم شده و کار کنند.

کارگران به درخواست اضافه کار کارفرما اعتراض کرده و آن را بر خلاف قانون کار دانستند اما کارفرما در مقابل، معترضان را تهدید به اخراج نموده و به آنها گفته، اگر نمی‌توانند با شرایط کار کنار بیایند، می‌توانند از پویا نخ بروند.

این گزارش می افزاید، کارگران این کارخانه همچنین به عدم پرداخت کامل مطالباتشان منجمله هزینه‌های مربوط به پوشاک و خوراکشان معترض هستند.

*ادامه اعتراضات کارگران کارخانه صنایع غذایی کیوان نسبت به اخراج از کار وعدم پرداخت مطالبات

اعتراضات کارگران کارخانه صنایع غذایی کیوان نسبت به اخراج از کار وعدم پرداخت مطالباتشان ادامه دارد.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ17اردیبهشت،35 کارگر اخراجی صنایع غذایی کیوان که روز چهارشنبه (28فروردین ماه) با تصمیم کارفرما بیکار  شده‌ بودند، طی روزهای گذشته با طرح شکایت در اداره کار شهرستان همدان، پیگیر مطالبات خود شدند.

این کارگران که 4تا18سال سابقه کار دارند، یادآور شدند: خواسته ما این است که مانند سایر همکارانمان بتوانیم در کار سابق خود مشغول کار شویم و برای همین تصمیم گرفتیم تا از کمک مراجع قانونی استفاده کنیم.

به گفته کارگران شاغل در کارخانه، در این کارخانه بزرگ مواد غذایی در حال حاضر 63 کارگر مشغول به کار هستند که با وجود سه ماه مزد معوقه به دلیل متوقف شدن فعالیت خطوط تولیدی کارخانه، کاری برای انجام ندارند.

این کارگران اظهار داشتند: مطالبات مزدی کارگران شاغل در کارخانه شامل حقوق بهمن و اسفند 97و حقوق فروردین ماه سال جاری می‌شود. آخرین حقوقی که دریافت کرده‌ایم حقوق دی ماه بود که تقریبا 4 ماه پیش آن را دریافت کردیم.

آنها گفتند: در حال حاضر اکثر خطوط تولیدی کارخانه همانند شیرینی، کیک دولایه‌ای، پتی بور یاپتی مانژ، نان سوخاری، کیک مغزدار، چوب‌شور و واحد پودر متوقف شده و تنها خط تولید تافی با حداقل ظرفیت فعالیت دارد که کفاف هزینه‌های آب و برق کارخانه را هم نمی‌دهد.

کارگران صنایع غذایی کیوان با بیان اینکه در این واحد هیچ مسئولی نیست که پاسخگوی کارگران باشد، افزوند: از آنجا که این کارخانه ظرفیت اشتغال حداقل 700 کارگر را دارد و برای فروش محصولات تولیدی خود هیچ مشکلی ندارد، از مسئولان درخواست داریم برای رفع مشکلات پیش آمده که امنیت شغلی کارگران را به خطر انداخته، چاره‌اندیشی کنند.

در این زمینه احمد توصیفیان (مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان) گفت:پیگیری وضعیت کارگران شاغل و بیکار شده صنایع غذایی کیوان بدلیل عدم دسترسی به مدیرعامل مشکل است.

*ادامه بلاتکیفی استخدامی کارگران پست های فشار قوی برق علیرغم توافقنامه مبنی بر ایجاد چند دستگی بین کارگران و جلوگیری از اعتراضات وتجمعاتشان

علیرغم توافقنامه دوم بهمن ماه1397مبنی بر تبدیل وضعیت 1122 نفرازبیش 5هزار کارگر پست های فشار قوی ونگهبانان برق، ودر عوض خود داری کارگران ازاعتراض وتجمع برای پیگیری حق وحقوقشان ، استخدام همان 1122نفرهم درهاله ای از ابهام قراردادرد.

روزسه شنبه 17اردیبهشت ماه، رضا اردکانیان در جلسه علنی مجلس گفت: ظرف دو ماه آینده مشکل استخدام 1222 اپراتور برق حل می شود.

درهمین رابطه، در روز دوم بهمن ماه1397طی مقاله ای تحت عنوان« توافقنامه یا ایجاد چند دستگی بین کارگران وجلوگیری از اعتراضات کارگران پست های فشار قوی ونگهبانان برق در راه احقاق حقوق برحقشان؟»نوشتیم:

«بدنبال تجمع روز گذشته(اول بهمن ماه)کارگران پست های فشار قوی برق مقابل وزارت نیرو طی جلسه ای درمحل معاونت منابع انسانی توانیر باشرکت سجادی(معاونت تحقیقات ومنابع انسانی توانیر،افراز(مدیرکل دفتر مرکزی حراست توانیر)،سرحدی(معاون نظام های پرداخت)،کلانتر(معاون تشکیلات وسازماندهی)گودینی(معاون برنامه ریزی وتامین منابع انسانی) ونمایندگان کارگران پست های فشار قوی برق(سعیدنیسی،حجت میرجانی،مهرداد امیری وفرهاد فرهنگیان)توافقنامه ای به امضا رسید.

براساس این توافقنامه،برگزاری آزمون تبدیل وضعیت اپراتور‌ی و نگهبانی پست‌های برق در اسفند ماه سال جاری** لغو،و تبدیل وضعیت تعدادی از کارگران 1122 نفرازبیش 5هزار کارگر پست های فشار قوی ونگهبانان برق، وعده داده شد ودر عوض نمایندگان کارگران حاضردرجلسه متعهد شدند ازهرگونه اعتراض وتجمع برای پیگیری حق وحقوقشان خودداری کنند.

پیش ازاین بدنبال اعتراضات دامنه دارچندساله کارگران پست های فشارقوی برق قرار براین بود تمامی این کارگران تبدیل وضعیت شوند.

حال چرابخشی از این کارگران؟آیا این بمعنای ایجاد چنددستگی وتفرقه دربین کارگران نمی باشد؟

ازاین گذشته،باتوجه به اینکه وعده های وزارت نیرومنجمله وزرایش،کمیسیون اجتماعی مجلس،سازمان امور استخدامی کشورو....مبنی برتبدیل وضعیت این کارگران توخالی درآمده است،چه تضمینی برای تحقق این وعده وجود دارد؟

اما نمایندگان کارگران شرکت کننده درجلسه وامضاکنندگان این توافقنامه از جانب کلیه کارگران متعهدشده اند ازهرگونه اعتراض وتجمع برای پیگیری حق وحقوقشان خودداری کنند.؟؟!!

آیا با ایجاد تفرقه وچند دستگی وتعهد عدم اعتراض و برگزاری تجمع راه برای دستیابی به مطالبات هموار خواهد شد؟»

امروز،پس از گذشت سه ماه ونیم از آن تاریخ ،باردیگر وزیر نیرو وعده تعیین تکلیف همان 1122کارگر را ظرف 2ماه آینده داد.

*تجمع اعتراضی تاکسی داران و آژانس های مسافربری دهگلان نسبت به پایین بودن نرخ کرایه مقابل فرمانداری

روز دوشنبه 16اردیبهشت ماه،جمعی از تاکسی داران دهگلان دراعتراض به پایین بودن نرخ کرایه مقابل فرمانداری تجمع کردند.

روز سه شنبه 17اردیبهشت نیز آژانس های مسافربری هم دست به تجمع مقابل فرمانداری زدند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ17اردیبهشت،در پی این تجمع جلسه ای با حضور فرماندار، نماینده رانندگان و نماینده شورای شهر برگزار شد و تصمیماتی در این خصوص گرفته شد.

امروز در یک بررسی میدانی، قبل از اعلام هر گونه مصوبه ای مسافران شاهد افزایش 42 درصدی نرخ کرایه تاکسی بودند و کرایه ها بدون نصب هرگونه برچسب قیمت از 700 تومان به 1000 تومان رسید، توجیه رانندگان این بود که پس از تجمع روز گذشته، فرماندار مصوب کرده است که نرخ کرایه به 1000 تومان افزایش پیدا کند!

از این سو، آژانس های مسافربری با استنباط این موضوع که تجمع تاکسی داران به نتیجه رسیده است آنها نیز دست به تجمع زدند و خواستار افزایش 100 درصدی نرخ کرایه از 2500 تومان به 5 هزار تومان شدند.

*همین امروز(17اردیبهشت ماه) در دربهای ورودی دانشگاه تهران، مامورین حفاظت فیزیکی زن مستقر شدند تا به دانشجویان دختر بابت حجابشان تذکر دهند!

باید پرسید این اتفاق به چه دلیل و از چه زمان افتاده است؟ از کدامین مجرای قانونی گذشته و در کدام جلسه تصویب شده است؟ چرا توسط مسئولین دانشگاه اطلاع رسانی نشده؟ این مسئله تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ و مهم تر از آن، چرا چنین اتفاقی در دانشگاه تهران افتاده است؟ دانشگاهی که دانشجویان آن از حقوق خود مطلعند و این کار نقض مستقیم این حقوق دانشجویی و شهروندی آنهاست.

جالب است که مسئولین دانشگاه به راحتی برای بسته ماندن بوفه ها در ماه رمضان جلسه برگزار می کنند و در آن تمامی افراد حاضر در جلسه شورای فرهنگی -که نمایندگان انجمن اسلامی و بسیج دانشجویی حضور داشتند و از شورای صنفی کسی دعوت نشده بود- (اعم از معاونت دانشجویی و مدیرکل امور فرهنگی و نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری) رای به بسته ماندن می دهند. حال آن که نمایندگی نهاد پیش از آن به سه نفر از دبیران شورای صنفی اعلام کرده بود که با باز بودن بوفه ها موافق است. برای مسئله ای بدین اهمیت چرا هیچ گونه اقدامات قبلی انجام نگرفته است؟ گویا تمامی وظایف مسئولین از بین بردن وجهه دانشگاه و در ضدیت با زیست دانشجویی است.

باید پرسید که در حال حاضر چه کسی رئیس دانشگاه تهران است، دکتر نیلی احمدآبادی یا دکتر سلیمانی، رئیس حراست دانشگاه؟ حراست کل به راحتی می تواند بدون اطلاع مسئولین و بدون اطلاع رسانی به دانشجویان قوانین را تغییر داده و مستقلا برای خود فعالیت کند؟

منبع: کانال شورای صنفی کل دانشجویان دانشگاه تهران

*جان باختن یک کارگر ساختمانی  در زنجان براثر سقوط از طبقه چهارم

روز سه شنبه 17اردیبهشت،یک کارگر50ساله حین کار جوشکاری یک ساختمان در حال احداث واقع در در شهرک پونک شهر زنجان براثر سقوط از طبقه چهارم،جانش را ازدست داد.

*مصدومیت 5 کارگرشرکت نفت و گاز آغاجار در  جریان مهار آتش‌سوزی خط لوله امیدیه

در جریان آتش‌سوزی روز گذشته(16اردیبهشت) در خط لوله نفتی امیدیه به اهواز، ۵کارگر شرکت نفت و گاز آغاجاری مصدوم شدند.

روز گذشته (16اردیبهشت ماه) یک آتش‌سوزی در خط لوله نفت امیدیه به اهواز رخ داد که در جریان آن 5 نفر ازکارگران شرکت نفت و گاز آغاجاری که در عملیات مهار آتش شرکت داشتند، دچار مصدومیت تنفسی شدند.

جریان واقعه از این قرار بود که گروه تعمیراتی در حال تعمیر بخشی از لوله‌های عبور نفت بود که ناگهان بر اثر برخورد یک دستگاه بیل میکانیکی با خط 42 اینچ نفت آتش‌سوزی رخ داد.

طبق گفته‌های مهران رفیعی (فرماندار شهرستان امیدیه) این آتش‌سوزی (که بامداد امروز سه‌شنبه مهار شد) 5نفر مصدوم تنفسی به جا گذاشته است. این افراد در عملیات مهار آتش شرکت داشتند. از میان آنها 2 نفر مرخص و سه نفر دیگر تا ساعتی دیگر مرخص می‌شوند.

*مصدومیت شدید یک کارگرجوشکار درتهران براثر سقوط از ارتفاع

روز دوشنبه 16اردیبهشت،یک کارگر جوشکار45ساله حین کاربر روی اسکلت فلزی ساختمان در حال احداث واقع در خیابان کوهسار،تهران از ارتفاع سقوط کرد و از ناحیه پا، سر و دست دچار مصدومیت شدید وبه بیمارستان منتقل شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com