اخبار و گزارشات کارگری ١٤ اردیبهشت ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
May 04, 2019

اخبار وگزارشات کارگری 14 اردیبهشت ماه 1398

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر وروز معلم تهران آزاد باید گردند

- ادامه تجمعات خانواده های بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر تهران مقابل دادسرای اوین برای پیگیری  وضعیت عزیزانشان

- آزادی محمد علی اصلاغی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه اززندان فشافویه با تودیع وثیقه 50میلیون تومانی

- ده نفر از دستگیر شدگان روز جهانی کارگر آزاد شدند.

- اطلاعیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در محکومیت حمله به تجمع روزمعلم در تهران

- کنفدراسیون اتحادیه های کارگری نروژ سرکوب فعالین کارگری معترض در تجمع  اول ماه مه توسط نیروهای امنیتی را شدیدا محکوم می کند و خواهان آزادی فوری و بدون قید شرط همه دستگیر شدگان است.

- ادامه تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه کاغذ پاژنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل فرمانداری نیشابور

- نامه سرگشاده کارگران پیمانی شرکت ملی حفاری ایران  برای اعتراض به تبعیض در پرداخت حقوق

- زنده باد یاد 43کارگر جان باخته حادثه انفجار  معدن زغال سنگ زمستان یورت

- بازهم درباره  نقش وقصوربنیاد مستضعفان  در پروژه های تحت نظارتش

- جان باختن کارگر کارخانه آلومینیوم اراک(ایرالکو) بر اثر واژگونی قفسه

- مرگ کارگر سازمان آب ملایرحین کار درحادثه ریزش زمین

- مرگ یک کارگر ساختمانی درمشهدبراثر سقوط از ارتفاع

- مصدومیت شدید یک کارگر ساختمانی درمشهد بدنبال سقوط از طبقه ششم

- بازهم واژگونی سرویس رفت و آمد کارگران و مصدومیت 13کارگر کارخانه لواشک جنگلی ایوانکی وبستری شدن چهارنفرشان

- جان باختن یک کولبر در مرز نوسود براثرتیراندازی مستقیم

*ادامه تجمعات خانواده های بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر تهران مقابل دادسرای اوین برای پیگیری  وضعیت عزیزانشان

روز شنبه چهاردهم اردیبهشت ماه، خانواده های بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر تهران به تجمعشان مقابل دادسرای اوین برای پیگیری  وضعیت عزیزانشان ادامه دادند.

بنابه گزارشات منتشره،دو نفر به نمایندگی از خانواده های بازداشتی به دادسرا راه یافتند که جواب مشخصی به آنها داده نشد همچنین مادر ناهید خداجو توانست به داخل دادسرا راه یابد ، داروهای خانم نسرین جوادی تحویل داده شد و خانواده ها همچنین نگران و معترض در مقابل زندان اوین هستند.

لازم به توضیح است پنج شنبه به تعدادی از خانواده ها اطلاع داده شده بود که شنبه با کفالت و فیش حقوقی به دادسرای اوین مراجعه کنند.

*آزادی محمد علی اصلاغی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه اززندان فشافویه با تودیع وثیقه 50میلیون تومانی

محمد علی اصلاغی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد که درتجمع روزجهانی کارگر ۱۱اردیبهشت درمقابل مجلس بهارستان دستگیرشده بود ، امشب چهاردهم اردیبهشت ساعت ۹با قراروثیقه ۵۰میلیون تومانی اززندان فشافویه آزادشد وهنگام‌خروج اززندان مورد استقبال تعدادی ازهمکارانش  قرارگرفت.

رضاشهابی وحسن سعیدی ، وحیدفریدونی ، ناصرمحرم زاده و سیدرسول طالب مقدم دیگراعضای سندیکا همچنان درزندان فشافویه وبند۲۰۹زندان اوین زندانی هستند.

منبع:کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

*ده نفر از دستگیر شدگان روز جهانی کارگر آزاد شدند

امروز شنبه ده نفر از دستگیرشدگان تجمع روز جهانی کارگر به قید کفالت از بازداشت آزاد شدند.

مهدی فخری عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران، ماهان صالحی، کامیار فکور، محمدعلی طاهری، علی یاور، محمد اصلاغی، افشین میرزاخانی، سهیل خدابخش، محمدرضا پناهی و محمد عادل فر از آزاد شدگان امروز هستند.

همگی این ده نفر از دستگیرشدگان ساعت ۲۰/۴۰ امشب از زندان بزرگ تهران آزاد شدند.

خانواده بازداشت شدگان به همراه فعالین کارگری و دانشجویی و جمعی از اعضای اتحادیه آزاد از صبح زود در مقابل زندان اوین در اعتراض به ادامه بازداشت دستگیرشدگان تجمع کرده بودند و از طریق دادسرای اوین پیگیر آزادی عزیزانشان بودند.

لازم به ذکر است که برای ناهید خداجو عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران قرار وثیقه سنگین پانصد میلیون تومانی صادر شده است و هنوز قرار بازداشت ایشان در بند ۲۰۹ اوین برای ادامه بازجویی پابرجاست. برای هادی سلیمانی و فرهاد شیخی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز قرار کفالت صادر شده که فردا روند آزادی ایشان پیگیری خواهد شد. اما وضعیت نسرین جوادی دیگر عضو اتحادیه آزاد کارگران ایران هنوز نامشخص میباشد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران آزادی این عزیزان را شادباش میگوید و دست تک تک فعالین کارگری و دانشجویی را که پیگیر وضعیت دستگیرشدگان اند را به گرمی میفشارد.

همچنین ضمن محکوم نمودن ادامه بازداشت غیرقانونی و پرونده سازی های واهی علیه کارگران و معلمان و دانشجویان و بازنشستگان، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی دستگیرشدگان تجمع روز جهانی کارگر میباشد.

عکس ذیل آزادی ده نفر از بازداشت شدگان میباشد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

*اطلاعیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در محکومیت حمله به تجمع روزمعلم در تهران

فرهنگیان عزیز!

ضمن سپاس از همراهی شما در تجمع روز معلم، به اطلاع می رساند تجمع روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت در پاسخ به فراخوان شورای هماهنگی در دهها شهر برگزار شد، این فراخوان در اعتراض به وضعیت موجود در آموزش و پرورش و همچنین مشکلات معیشتی بود. در روزهای قبل از تجمع حراست‌ها و نهادهای امنیتی کوشیدند با احضار و تهدید مانع تجمع شوند اما با حضور شما این مراسم بصورت مسالمت آمیز و در آرامش با قرائت قطعنامه پایان یافت اما در شهر تهران نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها با حمله به تجمع کنندگان حداقل نه نفر را بازداشت نموده اند  افراد بازنشسته متاسفانه بصورت غیرانسانی و همراه با خشونت دستگیر و روانه بازداشتگاه گیشا شدند. در این حمله غیرانسانی، آقای محمدتقی فلاحی دبیرکل کانون تهران، آقای رسول بداقی بازرس کانون تهران و خانم ها پروین اسفندیاری ، پروین صالحی ،شهپر بامداد، نزهت نیستانی و آقای فرامرز خداشناس از بازنشستگان شریف، دستگیر شدند همچنین دو نفر معلم زن نیز دستگیر شده‌اند که از وضعیت آنها خبری در دست نیست.

لازم به ذکر است ساعاتی پس از بازداشت، کلیه بازنشستگان پس از عکس‌نگاری آزاد شدند. آقای بداقی ابتدا به بازداشتگاه وزرا و روز جمعه بعد از تعیین قرار کفالت به مبلغ پنجاه میلیون به زندان مخوف تهران بزرگ منتقل شدند اما در پی گیری خانواده ها روز شنبه تا پایان وقت اداری از نهاد بازداشت کننده و محل بازداشت آقای فلاحی اصلا خبری به دست نیامد و به همکاران که برای کفالت رفته بودند اعلام نمودند وثیقه آقای بداقی چهارصد میلیون تومان است لازم به ذکر است وضعیت دو معلم زن بازداشتی نیز نامعلوم است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکوم نمودن این رفتار سعبانه و خشونت آمیز، نسبت به ادامه بازداشت و خط برخورد با فعالان صنفی هشدار می‌دهد و خواهان آزادی بدون قید و شرط تمام فعالان صنفی دربند بخصوص معلمان بازداشت شده  روز معلم در تهران است.

  شورا در این خصوص مواضع و اقدامات جدی خود را در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد نمود.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

۹۸/۲/۱۴

*کنفدراسیون اتحادیه های کارگری نروژ سرکوب فعالین کارگری معترض در تجمع  اول ماه مه توسط نیروهای امنیتی را شدیدا محکوم می کند و خواهان آزادی فوری و بدون قید شرط همه دستگیر شدگان است.

۲ مه ۲۰۱۹

آیت اله سید علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران

کنفدراسیون اتحادیه های کارگری نروژ ( ال او نروژ)  به نمایندگی از بیش از 930000 کارگر این کشور به این وسیله اعتراض خود را نسبت به نقض حقوق سندیکایی در کشور شما اعلام می کند. چندین نفر از اعضای جنبش مستقل کارگری در ایران تنها به دلیل فعالیت های مشروع سندیکایی مورد آزار و اذیت  قرار گرفته و در زندان بسر می برند. 

کنفدراسیون اتحادیه های کارگری نروژ درسالهای اخیر مبارزات کارگران در ایران برای ایجاد اتحادیه های کارگری مستقل و آزاد و  کنفدراسیون سندیکاهای کارگری، اعتراض های آنان علیه  دستمزد های معوقه  و نیز علیه پایمال شدن  حقوق بنیادی سندیکایی و انسانی را بطور دقیق پیگیری کرده است.  ال او نروژ بارها حکومت ایران را به دلیل  پیگرد ، اذیت و آزار، زندانی و شکنجه کردن فعالین کارگری تقبیح و محکوم کرده است. 

بار دیگر اطلاعاتی  به ما رسیده است که حاکی از دستگیریهای شبانه و بازرسی خانه فعالین کارگری در "شرکت هفت تپه"  و "  گروه ملی فولاد" در استان خوزستان است. همچنین اطلاع یافته ایم که این فعالین کارگری در هنگام دستگیری، بی رحمانه مورد شکنجه قرار گرفته اند.

در نوامبر 2018 کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه اعتراض مسالمت آمیزی در مقابل ساختمان فرمانداری منطقه سازماندهی کردند.  چندین هزار نفر از کارگران نیشکرهفت تپه برای ماهها دستمزد خود را دریافت نکرده بودند. آنها خواهان مذاکره با مدیریت بودند.  با اینکه اعتراض مسالمت امیز بود، چندین نفر از کارگران از جمله اسمایل بخشی و  علی نجاتی و نیز دانشجو سپیده قلیان دستگیر شدند. اسماعیل و سپیده متعاقبا اعلام کردند که شکنجه آنها ازهمان هنگامی که برای بازجویی به  پلییس امنیت برده می شدند، شروع شد.

دستگیری و اتهام  بکار گیری شکنجه علیه دو کارگر هفت تپه یعنی اسماعیل بخشی و علی نجاتی و دانشجو سپیده قلیان، اعتراض گسترده  در ایران و در سطح بین المللی را به دنبال داشت. 

قابل توجه است که هم اسماعیل بخشی، فعال نیشکر هفت تپه و هم  دانشجو سپیده قلیان، بعد از آزادی موقت ، رو به جامعه اعلام کردند که  بی رحمانه مورد شکنجه قرار گرفته اند و می خواهند بدانند که چه کسی مسئول و پاسخگوی  رفتاری است که با انان صورت گرفت است.

در  20 ژانویه  اسماعیل و سپیده احتمالا به خاطر داشتن تصویر (سند) از شکنجه  شدن خود،  دوباره دستگیر شدند. یک روز قبل از این دستگیری،  فیلمی از هر دوی آنها از تلویزیون دولتی پخش شد  که در آن  "اعتراف" کردند که در حال "  تبانی با گروهای مارکسیست و کمونیست خارج از کشور برای براندازی  حکومت ایران از طریق  به راه انداختن تظاهرات و اعتصاب،" بوده اند.  اسماعیل و سپیده  بعدا اعلام کردند که این به اصطلاح  "اعترافات " زیر شکنجه و اعمال خشونت آمیز دیگر صورت گرفته است.

 کنفدراسیون اتحادیه های کارگری نروژ همچنین در روز اول ماه مه  2019  اطلاع یافت  که دهها نفر از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد و گروههای دانشجویی، در جریان تجمع  روز جهانی کارگر  بطور خشونت آمیز دستگیر شده اند. گزارش شده که  اعضای سندیکای واحد، از جمله  رضا شهابی ، حسن سعیدی ، وحید فریدونی، ناصر محرم زاده ، سید رسول طالب مقدم ، محمد علی اصلاغی،  اسداله سلیمانی و خانم فرحناز شیری  جزو  بازداشت شدگان هستند.

همچنین، کیوان صمیمی، از اعضای کانون نویسندگان ایران، و کامیارفکور، مرداس طاهری، سلیمانی نژاد، عباس شمس، هادی سلیمانی، سیدمهدی عظیمی ، ماهان صالحی، قاسم خالویی ، داودرفیعی و اسدلله سلیمانی جزو دستگیر شدگان بوده اند.

این حق  مسلم کارگران است که  به مناسبت روز جهانی کارگر و دیگر مناسبت ها و اهداف گردهمایی داشته باشند تا صدا و خواسته های خود را علنا به گوش عموم برسانند. حق تشکل و آزادی بیان و انجمن از حقوق به رسمیت شناخته شده بین المللی است . تداوم سرکوب کارگران در ایران و اعضای سندیکای کارگران واحد باید متوقف شود.

به باور ما دولت ایران قوانین مربوط  به اصطلاح " امنیت ملی " را بکار می ببند  تا به سرکوب فزاینده فعالیت های سندیکایی مشروعیت ببخشد و قربانیان سرکوب را از حق دفاع حقوقی مناسب محروم کند.  این اقدامات  نتایج  ویران کننده برای  زندانیان و خانواده آنها دارد و برای جامعه و اقتصاد ایران بسیار زیان بار است . 

کنفدراسیون اتحادیه های کارگری  نروژ، سرکوب فعالین کارگری معترض و اعتراض کنندگان در تجمع  اول ماه مه  توسط نیروهای امنیتی را  شدیدا محکوم می کند و خواهان آزادی  فوری و بدون قید شرط همه دستگیر شدگان است. سرکوب کارگران و فعالین سندیکایی را متوقف کنید و به آزادی تشکل و  مذاکره دست جمعی ( مقاوله نامه های 87 و 98 سازمان جهانی کار) احترام بگذارید.

کنفدراسیون اتحادیه کارگری نروژ از شما درخواست می کند که  دستور دهید که همه فعالین و رهبران کارگری زندانی بدون درنگ آزاد شوند .

با احترام

کنفدراسیون اتحادیه های کارگری نروژ

هانس کریستین گابریلسن - پرزیدنت

https://www.lo.no/contentassets/b3b4e2480ee14fab9af99d71be7f5d23/1738_001.pdf

ترجمه و باز تکثیر از اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

*ادامه تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه کاغذ پاژنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل فرمانداری نیشابور

روز شنبه 14اردیبهشت ماه، کارگران کارخانه کاغذ پاژ به تجمعشان مقابل فرمانداری نیشابور دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی،ادامه دادند.

قابل یاد آوری است که پیش از این بتاریخ 12اردیبهشت ماه بدنبال تجمع اعتراضی این کارگران، فرماندار نیشابورعلت تعطیلی این کارخانه را تولید بوی نامطبوع ناشی از فعالیت این کارخانه و اعتراض اهالی منطقه عنوان کرد وتعداد کارگرانی را که دربلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بسر میبرند را130نفر اعلام کرد.

معاون استاندار و فرماندار شهرستان نیشابور نیز، عنوان کرد: تعطیلی کارخانه کاغذ پاژ با تصمیم‌گیری شورای پیشگیری از جرم استان همراه بوده است با توجه به این که مهلت جا به جایی کارخانه به علت بوی نامطبوعی که برای اهالی بخش زبرخان به خصوص شهر خرو ایجاد کرده بود، تمام شده است؛ به همین دلیل دستگاه قضایی شهرستان اقدام به تعطیلی این کارخانه کرده است.

صاحب کارخانه متعهد بود که در صورت تعطیلی کارخانه برای کارگران خود به دنبال کار جدیدی باشد تا آن‌ها بیکار نمانند.

وی بیان کرد: به علت این که صاحب کارخانه به قول خود مبنی بر جابه‌جایی کارخانه عمل نکرده و همچنین به دلیل اعتراض دو ساله‌ای که از سوی اهالی شهر خرو به بوی نامطبوعی که از کارخانه خارج می‌شده، کارخانه کاغذ پاژ تعطیل شد.

شیبانی گفت: به علت گرانی‌های موجود جا به جایی کارخانه فعلا میسر نیست. کارگر فعلا بلاتکلیف است به همین دلیل جلسه کمیسیون کارگری را در روز 15 اردیبهشت خواهیم داشت تا در رابطه با وضعیت کارگران این کارخانه تصمیم‌گیری شود.

*نامه سرگشاده کارگران پیمانی شرکت ملی حفاری ایران  برای اعتراض به تبعیض در پرداخت حقوق

کارگران پیمانی«ارکان ثالثی‌ها»  شرکت ملی حفاری ایران  طی نامه ای سرگشاده خطاب به مدیرعامل اعتراضشان را نسبت به تبعیض در پرداخت حقوق،رسانه ای کردند.

بخش هایی از نامه سرگشاده این کارگران معترض که14اردیبهشت رسانه ای شد بقرارزیراست:

 این روزها اگر می‌خواهید معنی واقعی تبعیض را دریابید سری به دکل‌ها و کارگاه‌های شرکت ملی حفاری ایران بزنید، کارکنانی را خواهید دید که با نام پیمانکاری یا همان ارکان ثالث که دوشادوش کارکنان رسمی و قراردادی با جان و دل در حال تلاش و زحمت هستند اما متاسفانه با بزرگترین تبعیض‌ها و اختلاف حقوق دریافتی میان خود و همکاران رسمی و قراردادی روبرو هستند.

 حال جناب مدیرعامل سوال اینجاست که چگونه انتظار دارید در فضای کوچکی که همه در کنار هم در آن مشغول به کار و فعالیت هستیم ببینیم که به همکاران رسمی و قراردادی انواع مساعدت‌ها و مزایا(از جمله بدی آب و هوا، کمک رفاهی، اضافه کاری و غیره) تعلق گرفته اما این نیروهای خدوم به صرف اینکه پیمانکاری (ارکان ثالث) هستند از این مزایا بی‌بهره‌اند؟ آیا این مصداق واقعی تبعیض و چند دستگی در میان کارکنان یک شرکت و مجموعه نیست؟ آیا کارکنان پیمانکاری خانواده و خرج و مخارج ندارند؟ یا اینکه تورم و گرانی شامل این کارکنان نیست و فقط مختص کارکنان رسمی و قراردادی است؟

*اخراج از کار 4کارگر کارخانه لاستیک بارز کردستان باسابقه کاری 20ساله

4کارگر کارخانه لاستیک بارز کردستان باسابقه کاری 20ساله از اوایل فروردین ماه سال جاری اخراج شدند.

چهار نفر از کارگران شرکت لاستیک بارز کردستان (واقع در شهرک صنعتی دهگلان)  درگفتگوبا خبرنگار رسانه ای،از مشکلات خود با این شرکت و پیمانکارانش که در نهایت منجر به اخراج آنها از سوی کارفرما شد، خبر دادند.

یکی از آنها درباره سیر حوادث پیشامد کرده در حوزه روابط کار‌یشان با این شرکت گفت: ما ۴ نفر کارگر با سابقه بیست سال کار هستیم که از ابتدای سال ۹۵ تا شهریور سال ۹۷ برای پیمانکار شرکت بارز برای نصب تجهیزات و به‌عنوان تکنیسین فعالیت کردیم.

وی ادامه داد: در ۲۴ شهریور ۹۷ از سوی شرکت بارز برای کار فراخوانده شدیم. در آن مقطع زمانی فعالیت، مشکلات بسیاری داشتیم از قبیل اینکه بیمه و مزایایمان را پرداخت نمی‌کردند. از ۵ اسفند تا ۳ فروردین ۹۸ مجددا در این شرکت مشغول به کار بودیم تا بالاخره در ۳ فروردین به ما اعلام شد که دیگر نباید وارد کارخانه بشویم و ما را به طور کامل اخراج کردند.

این کارگر اشاره کرد: ما را اخراج کردند و به جای ما ۸ نفر نیروی جدید را به کار گرفتند. هیچ دلیل روشنی هم برای اخراج ما اعلام نکردند. طی پیگیری‌هایی که در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دهگلان داشتیم، هیات تشخیص در ۲۱ فروردین جلسه‌ای پیرامون این مساله ترتیب داد که در آن نماینده کارفرما ضمن حضور و ایراد توضیح، این نکته را تصدیق کرد که قرار بوده ما را با قرارداد یکساله به کار گیرند.

درهمین رابطه،کارشناس روابط کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دهگلان در پایان، تاکید کرد: ما امروز با حضور نماینده کارفرما و کارگر این پرونده را بررسی می‌کنیم.با در نظر گرفتن قانون، تلاشمان بر این است که حق و حقوق کارگران پایمال نشود. اما لاستیک بارز هم چارچوب خاص خودش را دارد و این افراد به خاطر کبر سن و مسائلی دیگر، از شرایط لازم برای استخدام در این شرکت برخوردار نبوده و نیستند.

*اخراج یکی از کارکنان سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی بدلیل اعتراض نسبت به قراردادهای جدید مبنی برکارکردن بدون بیمه و دستمزد سال پیش وگروگرفتن حقوق برای امضای قرارداد

هفته گذشته یکی از کارکنان سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی بدلیل اعتراض نسبت به قراردادهای جدید مبنی برکارکردن بدون بیمه و دستمزد سال پیش وگروگرفتن حقوق برای امضای قرارداد،ازکاراخراج شد.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ14اردیبهشت،این در حالی است که یک روز قبل از آن، جلسه‌ای تحت عنوان «نشست صمیمانه پرسش و پاسخ کارکنان و مسئولان» سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) برگزار و در آن انتقاداتی از عملکرد معاون اجرایی و تضییع حقوق کارگران مطرح شده بود.

یکی از کارشناسان ارشد نشر الکترونیک سازمان سمت ،در مورد ماجرای ممانعت از کار خود گفت: بخش زیادی از انتقادات در جلسه مشورتی، دغدغه‌هایی بود که بسیاری از کارکنان و نیروهای خدماتی این سازمان داشتند اما به دلیل نگرانی از برخوردهای مدیران، ترجیح می‌دهند انتقادهای خود را مطرح نکنند.

روح‌الله سپندارند اعتراض به نحوه قراردادهای جدید را یکی از موارد مطرح شده در آن جلسه دانست و گفت: سازمان سمت قراردادهای جدید را بدون بیمه و با همان دستمزد سال پیش تنظیم کرد و حقوق فروردین افراد را نیز گرو نگه داشت تا ابتدا این قرارداد امضا شود.

این در حالی‌ست که مدیران این سازمان، بحث افزایش حقوق را منتفی ندانسته و اعلام کردند: پس از مشخص شدن مبلغ افزایش حقوق، به قرارداد نیروهای حجمی و پروژه‌ای اضافه می‌شود.

در پاسخ به این شبهه، سرپرست سازمان سمت اظهار داشت: ابتدا باید یک نفر اثبات شود تا اخراج صورت پذیرد. این موضوع درباره نیروی رسمی یا کارمند پیمانی یا قراردادی نبوده است. اولِ سال است و تعدیل نیرو طبیعی است. ما با تعدادی نیروی حجمی کار می‌کنیم و در واقع اثباتی نبوده است که اخراج صورت گیرد. قراردادی وجود ندارد که گفته شود قرارداد لغو شده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا تعدیل نیروی صورت گرفته ربطی به انتقاد‌های مطرح شده در جلسه داخلی این موسسه دارد یا خیر، اظهار داشت: اینکه عنوان شود کسی را اخراج کرده‌ایم، باید گفت تعبیر «اخراج» معنای خاصی دارد. اگر کسی قرارداد مشخصی دارد و اخراج شده، می‌تواند به اداره کار مراجعه و شکایت کند.  

به گفته برخی کارکنان این سازمان، امضای قراردادهای جدید اجباری‌ست و کسانی که آن را امضا نکنند، نمی‌توانند از آینده شغلی خود مطمئن باشند.

سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) از سازمان‌های وابسته به وزارت علوم است که ریاست آن را از زمان تاسیس تا خرداد 97، دکتر احمدی برعهده داشت و بعد از درگذشت او، محمد ذبیحی به عنوان سرپرست این سازمان منصوب شد و هنوز رئیس آن مشخص نشده است.

*فنی کاری کارفرمایان شرکت نگین سبز خاورمیانه برای عدم پرداخت همین چندرغاز حقوق رسمی کارگران کشتی‌های لایروب بندرعباس

کارفرمایان شرکت نگین سبز خاورمیانه برای عدم پرداخت همین چندرغاز حقوق رسمی کارگران کشتی‌های لایروب بندرعباس به فنی کاری متوسل شدند.

کارگران کشتی‌های لایروب بندرعباس که برای شرکت «نگین سبز خاورمیانه» کار می‌کنند درگفتگو باخبرنگار رسانه ای،از عدم افزایش دستمزد و مزایا در فروردین ۹۷ خبر دادند و گفتند: آنقدر که باید دریافتی‌مان زیاد نشده است.

این کارگران که ۱۵ روز در ماه روی کشتی و ۱۵ روز دیگر در استراحت هستند و تعداد آنها به ۱۰۰ نفر می‌رسد، افزودند: از اضافه‌کاری، حق شیفت و تعطیل‌کاری ما کاسته‌اند و در نتیجه مجموع دریافتی ما کمتر از آن میزانی‌ست که برای سال جدید انتظار داشتیم.

به گفته‌ی آنها فقط پایه حقوقی براساس ۱۳ درصد به اضافه ۲۶۰ هزار تومانِ سایر سطوح زیاد شده اما اضافه‌کار و مزایا به اندازه کافی افزایش نیافته است.

*تجمع اعتراضی دانشجویان تکنسین سلامت دهان نسبت به آینده شغلی نامعلوم وممانعت از ادامه تحصیل  و وعده های توخالی وزارت بهداشت مقابل مجلس

روز شنبه14اردیبهشت،جمعی از دانشجویان تکنسین سلامت دهان دراعتراض به آینده شغلی نامعلوم وممانعت از ادامه تحصیل و وعده های توخالی وزارت بهداشت در میدان بهارستان مقابل مجلس تجمع کردند.

یکی از دانشجویان تجمع کننده به خبرنگار رسانه ای گفت:پس از اعتراضاتی که به وزارت بهداشت داشتیم قول هایی برای حل مشکل دانشجویان تکنیسین دهان سلامت دهان داده شد اما با گذشت چندماه هنوز به این قول ها عمل نشده است.

وی افزود: وزارت بهداشت پاسخگوی اعتراضات دانشجویان نیست به همین دلیل امروز مقابل مجلس تجمع کردیم و پس از اعتراضات دو نفر از دانشجویان به نمایندگی از دانشجویان با دبیر کمیسیون بهداشت جلسه ای داشت و در این جلسه مقرر شد که تا سه شنبه تکلیف دانشجویان مشخص می‌شود.

*زنده باد یاد 43کارگر جان باخته حادثه انفجار  معدن زغال سنگ زمستان یورت

13اردیبهشت ماه 1398،یادآور دومین سالگرد  حادثه دلخراش انفجار معدن زغال سنگ زمستان یورت و جان باختن 43 کارگر و مصدومیت 75 کارگر است.

*بازهم درباره  نقش وقصوربنیاد مستضعفان  در پروژه های تحت نظارتش

نقش وقصوربنیاد مستضعفان درقبال کارگران قربانی شرکت زیرمجموعه اش- تالون - در حادثه آتش سوزی تونل البرز(آزاد راه تهران – شمال) چیست؟

درگذشت کارگران در پروژه آزادراه تهران - شمال این موضوع را بار دیگر یادآوری کرد که دولت و مجلس از لحاظ حقوقی اجازه دخالت در امور بنیاد مستضعفان را ندارند چراکه این نهاد زیرمجموعه دستگاه‌های اجرایی دولت به شمار نمی‌آید.

 بدین ترتیب این سوال مطرح می‌شود که ابهامات در قصور این نهاد چگونه باید رسیدگی شود؟

ریزش تونل آزادراه تهران - شمال، سومین اتفاقی بود که در مدت اخیر با نام بنیاد مستضعفان گره خورده است؛ پیش از این پیمانکار این نهاد به دلیل تعدی به بستر رودخانه احضار شده بود؛ اتفاقی که به گفته دادستان منطقه، باعث خسارت در پی سیل اخیر در آن منطقه شده بود.

 نام بنیاد مستضعفان یکبار دیگر در موضوعی مهمتر به نام پلاسکو شنیده شد. مالک این ساختمان بنیاد بود و آنگونه در گزارش‌های اعضای رسمی آمده بود در رسیدگی به وضعیت آن ساختمان کوتاهی شده بود. همان زمان رئیس بنیاد خبر داده بود که ساخت ساختمان جدید ۲ سال دیگر تمام می‌شود. بیش از ۲ سال از زمان فرو ریختن پلاسکو گذشت و البته خبری از کار‌های ابتدایی برای ساختمان جدید نشد.

 منتقدان درباره پروژه‌هایی که بنیاد واگذار می‌شود، گفته‌اند این نهاد نظارتی بر پیمانکاران خود ندارد. مسئولان بنیاد اما چنین موضوعی را قبول ندارند. آنها گفته بودند صدور حکم بازداشت به خاطر اختلاف بخشدار و پیمانکار بوده و ربطی به اقدامات پیمانکار در تعدی به بستر رودخانه نداشته است.

 در ماجرای پلاسکو معتقدند موضوع ارتباطی به آنها نداشته و حتی خبر عذرخواهی بنیاد مستضعفان را تکذیب کردند.

 در هفته گذشته خبر تلخ درگذشت کارگران در پی انفجار تونل آزاد راه تهران شمال، بار دیگر نام بنیاد مستضعفان را بر سر زبان آورد. محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس گفته بود «کمیسیون متبوعش به عنوان کمیسیون تخصصی ابعاد مختلف حادثه را بررسی و تدوین خواهد کرد.» البته از همان موقع گفته شد ساخت تونل البرز در قطعه دوم آزاد تهران شمال در دست پیمانکاران بنیاد مستضعفان است، خبری از نتیجه رسیدگی به قصور کارفرما و پیمانکار نشد.

 روابط عمومی بنیاد مستضعفان البته می‌گوید: موضوع رسیدگی به پرونده ریزش تونل البرز در دست مسئولان وزارت کار است.

 آنهاگفتند: هنوز علت اصلی حادثه تونل البرز مشخص نشده و بررسی‌های محیطی و آزمایش‌ها ادامه دارد اما کارشناسان محلی علت اصلی انفجار نشت گاز متان ذکر کرده‌اند که در بدنه البرز با مخازن متان برخورد شده است.

 به گفته روابط عمومی بنیاد، تونل ۸ پیمانکار دارد اما فوتی‌ها از زیرمجموعه شرکت جنرال مکانیک بوده‌اند.

 دولت و مجلس از لحاظ حقوقی اجازه دخالت در امور بنیاد مستضعفان را ندارند چراکه این نهاد زیرمجموعه دستگاه‌های اجرایی دولت به شمار نمی‌آید. بدین ترتیب این سوال مطرح می‌شود که ابهامات در قصور این نهاد چگونه باید رسیدگی شود؟ علیم یارمحمدی نائب رییس اول کمیسیون عمران مجلس گفت: بنیاد مستضعفان کارفرمای اصلی در ساخت آزاد راه تهران-شمال است و در بحث ریزش اخیر تونل البرز و صدمات جانی و آسیب‌ها موضوع زمین شناسی و ساختار فنی این مجموعه مطرح است که تعدادی از اعضای کمیسیون عمران برای بازدید و کارشناسی به محل تونل مراجعه کردند. او در مورد رسیدگی به قصور بنیاد مستضعفان در چنین پروژه‌هایی ادامه می‌دهد: بنیاد مستضعفان جایگاه دولتی ندارد و نظارت بر عملکرد آن هم به عهده نهاد رهبری است البته این موضوع را نباید نادیده گرفت که تاکنون بنیاد پروژه‌های مختلفی را نهایی کرده اما طی سال‌های گذشته تاکنون در دو حادثه پلاسکو و ریزش تونل البرز آزاد راه تهران- شمال ضعف داشته است. این نماینده مجلس با بیان اینکه کمیسیون عمران به موضوع ریزش تونل البرز ورود خواهد کرد،افزود: اگر این اتفاق در زمان اوج ترافیک تونل و پس از بهره‌برداری رخ می‌داد به مراتب بدتر بود و تعداد بیشتری آسیب می‌دیدند یا کشته می‌شدند، پس این اتفاق می‌تواند یک اخطار یا یک هشدار باشد و نشان می‌دهد این پروژه‌ها نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

 فرج الله رجبی نماینده شیراز و عضو کمیسیون عمران مجلس درباره نحوه رسیدگی به قصور کارفرما نیزگفت:به لحاظ قانونی دولتی بودن یا غیردولتی بودن کارفرما در هیچ پروژه‌ای مطرح نیست و زمانی که اتفاقی در پروژه‌ای می‌افتد بر اساس قانون کار کارفرما باید مسئولیت آن حادثه را به عهده گیرد. او ادامه می‌دهد: به محض اینکه حق بیمه برای فردی رد می‌شود، مسئولیت ایمنی کار بر عهده کارفرما است. فعالیت بنیاد مستضعفان بر عهده نهاد رهبری است و هیچ تفاوتی به لحاظ کارکرد وجود ندارد چراکه اداره کار روی پروژه‌ها نظارت دارد و در صورتی که قصوری باشد ورود پیدا می‌کند و نظارت کلی روی کلیه پروژه‌‌های کارگاهی بر عهده وزارت کار است. این نماینده مجلس می گوید: در صورتی که کارگری دچار آسیب دیدگی شود کارفرما موظف است کلیه تعهدات خود را انجام دهد. او در مورد قصور بنیاد مستضعفان در جریان حادثه پلاسکو و تونل البرز می‌گوید: این دو موضوع متفاوت است، زیرا در قضیه تونل البرز بنیاد مستضعفان کارفرمای اصلی بود و پروژه عمرانی محسوب می‌شد و قصور از پیمانکاران زیرمجموعه بنیاد بود که باید نکات ایمنی کار رعایت می‌شد اما در خصوص حادثه پلاسکو بنیاد مستضعفان خود مالک ساختمان پلاسکو بود و در خصوص تجدید بنایی شبیه پلاسکو قول‌هایی داده است و در حال حاضر نیز مجوزهای آن صادر شده است.

*جان باختن کارگر کارخانه آلومینیوم اراک(ایرالکو) بر اثر واژگونی قفسه

روزجمعه 13اردیبهشت،یک کارگر 39ساله کارخانه آلومینیوم اراک بر اثر واژگونی قفسه در اتاق سیم پیچی دچار جراحات شدید شد و پس از انتقال به بیمارستان جان سپرد.

درهمین رابطه 14اردیبهشت فرمانده انتظامی شهرستان اراک به خبرنگاران  گفت: در تحقیقات اولیه مشخص شد یکی از کارگران قسمت ایمنی در اتاق انبار سیم پیچی برای برداشتن لوازم مراجعه کرده که یکی از قفسه‌ها واژگون و این کارگر ۳۹ ساله به شدت مجروح می‌شود.

وی خاطر نشان ساخت: کارگر که توسط عوامل اورژانس به بیمارستان منتقل شده بود، متأسفانه بعد از ساعتی جان خود را از دست داد.

*مرگ کارگر سازمان آب ملایرحین کار درحادثه ریزش زمین

روز شنبه 14اردیبهشت،یک کارگر حین کار بدنبال ریزش زمین وگیر افتادن در گودال جانش را ازدست داد.

درهمین رابطه،مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی ملایر گفت: یکی از شهروندان برای اشکال فنی لوله آب به سازمان آب تماس داشته و نیروهای سازمان آب در حال کنده کاری و تعمیر لوله شکسته شده بودند که ناگهان به علت وجود چاه و قنات در آن محل گودالی ایجاد شده و کارگر مذکور به داخل آن گودال افتاده و باعث ریختن آوار شده است.

وی ادامه داد: پس از چهار ساعت عملیات امداد و نجات سازمان آتش نشانی متأسفانه پیکر بی جان فرد مذکور بیرون کشیده و توسط نیروهای ۱۱۵ به بیمارستان انتقال داده شد.

*مرگ یک کارگر ساختمانی درمشهدبراثر سقوط از ارتفاع

عصر روزشنبه14اردیبهشت، یک کارگر ساختمانی40ساله تبعه افغانستان هنگام کار در یک ساختمان نیمه‌کاره واقع در خیابان آخوند خراسانی  شهرمشهد به علت سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد.

*مصدومیت شدید یک کارگر ساختمانی درمشهد بدنبال سقوط از طبقه ششم

روز شنبه 14اردیبهشت،یک کارگرنصاب داربست 45ساله از طبقه ششم یک مجتمع مسکونی در حال احداث واقع در بلوار کامیاب مشهد سقوط کرد و به شدت مصدوم وبه بیمارستان منتقل شد.

*بازهم واژگونی سرویس رفت و آمد کارگران و مصدومیت 13کارگر کارخانه لواشک جنگلی ایوانکی وبستری شدن چهارنفرشان

بامداد روز شنبه14 اردیبهشت، سرویس رفت و آمد کارگران کارخانه لواشک جنگلی واقع درشهرک صنعتی پایتخت استان سمنان،واژگون و13کارگرمصدوم وچهارنفرشان دربیمارستان بستری شدند.

رئیس دپلیس راه استان سمنان گفت: حادثه واژگونی مینی بوس حامل کارگران شرکت لواشک جنگلی ایوانکی بر اثر تغییر ناگهانی مسیر خودروی مینی بوس رخ داد که باعث شده کامیونی که در پشت سر این خودرو در حال حرکت بود به پشت مینی بوس برخورد کند.

وی افزود: در این حادثه هر ۱۳ سرنشین مینی بوس به بیمارستان معتمدی گرمسار منتقل شدند که پس از بررسی پزشکان چهار نفر در بیمارستان بستری شده اند.

این حادثه ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح امروز در کیلومتر ۳۷ جاده گرمسار - تهران در مسیر ایوانکی - شهرک صنعتی پایتخت رخ داد.

*جان باختن یک کولبر در مرز نوسود براثرتیراندازی مستقیم

سحرگاه روز شنبه 14اردیبهشت، یک کولبر در مرز نوسود براثرتیراندازی مستقیم نیروهای نظامی جانش را ازدست داد.

منابع خبری محلی هویت این کولبر جان باخته اهل روستای بیوند حومه جوانرودرا صادق عزیزی گزارش کردند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com