اخبار و گزارشات کارگری ١٣ اردیبهشت ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
May 03, 2019

اخبار و گزارشات کارگری 13 اردیبهشت ماه 1398

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر وروز معلم تهران آزاد باید گردند

- شــادبــاش کانون نویسندگان ایران بمناسبت سوم ماه مه؛ روز جهانی آزادی مطبوعات

- گزارشاتی درباره تجمع روز پنج شنبه 12اردیبهشت بمناسبت روز معلم:

+گزارش شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران درباره  تجمع  روز معلم درسراسر کشورو قطعنامه پایانی

+گزارش تجمع و آخرین وضعیت معلمان بازداشتی

+معلمان بازداشت شده و زندانی آزاد باید گردند

- سه خبر از بازداشت ها در روز جهانی کارگر در سنندج

- مجموعه گزارشاتی درباره بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر تهران:

+سعید رضایی به زندان فشافویه منتقل شد

کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه:

+ آخرین خبرها درباره رضا شهابی و حسن سعیدی

+اسدلله سلیمانی عضوسندیکا واحد بدون قیدوشرطی آزادشد

+وحیدفریدونی ، محمداصلاغی، سیدرسول طالب مقدم، ناصرمحرم‌زاده، ازاعضای سندیکای کارگران شرکت واحد درزندان ندامتگاه کرج‌ بازداشت هستند.

+بازداشت وزندانی کردن کارگران ، معلمان،دانشجویان واعضای سندیکای کارگران شرکت واحد را محکوم میکنیم.

- اطلاعیه خبری اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون وضعیت دستگیرشدگان روز جهانی کارگر

- کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:

خبر های تکمیلی در باره وضعیت بازداشتی های روزجهانی کارگر

- یورش زبونانه سرکوبگران وحشت زده به مراسم روز جهانی کارگر در مقابل مجلس را بی پاسخ نگذاریم

- کانون نویسندگان ایران: ضرب و جرح و بازداشت؛ هدیه به کارگران ایران

- سرکوب تجمع به مناسبت روز جهانی کار در تهران  را به شدت محکوم می کنیم!

- آزادی فوری و بدون قید و شرط دستگیر شده گان روز کارگر و روز معلم در ایران

- محمود صالحی:برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در سقز ( سال 98 )

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کاغذ پاژنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل فرمانداری نیشابور

- دائمی شدن قرارداد کار کارگزاران مخابرات روستایی پس از اعتراضات دامنه دارشان

- بلاتکلیفی معیشتی کارگران شهرداری مشکین دشت

- اعتصاب صاحبان قناد های دهدشت دراعتراض به گرانی مواداولیه شیرینی

- جان باختن یک کارگر در روز جهانی کار درحادثه انفجار معدن سنگ اصفهان

*شــادبــاش کانون نویسندگان ایران بمناسبت سوم ماه مه؛ روز جهانی آزادی مطبوعات

در سوم ماه مه 1991 میلادی، به منظور ارتقای وضعیت نشریه¬های مستقل و مطبوعاتِ فراگیر در کشورهای آفریقایی، یونسکو و سازمان ملل متحد در شهر ویندهوک، پایتخت نامیمبیا همایشی برگزار کردند. در این همایش متنی به تصویب رسید که به نام قطعنامه‌ی ویندهوک شناخته می‌شود. در این قطعنامه ، جراید آزاد، فراگیر و مستقل، از اجزای ضروری جامعه‌ی دموکراتیک شناخته شده‌اند. همچنین تصریح شده است که آزادی رسانه و مطبوعات باید در قالبِ نوعی ضمانت‌نامه از جانب دولت¬ها در اختیار ارباب مطبوعات و جراید قرار گیرد. چنین ضمانت‌نامه‌ای باید از حقوق رسانه‌ها در برابر تمامی روندهای محدود¬کننده¬ی ابراز اندیشه و عقاید حفاظت کند. این قطعنامه با تاکید به نقش اساسیِ مطبوعات آزاد در مسیر حصول به دموکراسی و همچنین ضرورت آزادی اندیشه و بیان در تمامی جوامع بشری از دولت‌ها می‌خواهد که با تصویب قوانین مشخص، تضمین کنند که مراجع رفع اختلاف بین رسانه¬ها و شاکیان نیز تحت هیچ شرایطی، اصول آزادی بیان را زیرپا نگذارند.

در پی درخواست یونسکو، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۲۰ دسامبر ۱۹۹۳ میلادی در چهل و هشتمین اجلاس خود طی مصوبه ۴۳۲/۴۸، روز سوم ماه مه هر سال را به‌عنوان «روز جهانی آزادی مطبوعات» اعلام کرد. در ایران اما به این روز چندان توجه ‌نشده است. با امید به پررنگ شدن وجهه‌ی این مناسبت و فراگیر شدن مفاد خواست‌هایِ آن در جامعه، روز جهانی آزادی مطبوعات را گرامی می¬داریم و این روز را به نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات مستقل شادباش می‌گوییم.

*گزارشاتی درباره تجمع روز پنج شنبه 12اردیبهشت بمناسبت روز معلم:

+گزارش شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران درباره  تجمع  روز معلم درسراسر کشورو قطعنامه پایانی

با فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، امروز مقارن با روز معلم، معلمان کشور در ادارات آموزش و پرورش دست به تجمع زدند.

فرهنگیان بازنشسته در استان‌های یزد ، تهران ، همدان ، مازندران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی ، کرمانشاه ، اصفهان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، البرز، گیلان و ... دست به تجمع زدند.در تهران حضور پررنگ نیروهای لباس شخصی محسوس بود آنان ضمن عکس‌گرفتن از تجمع کنندگان، مانع عکسبرداری از تجمع می شدند.

آقایان رسول بداقی و محمد فلاحی امروز پس از پایان تجمع توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

قطعنامه پایانی تجمع روز معلم

در حالی روز معلم را پاس می داریم  که امروز نظام آموزشی به مدد سلب مسئولیت دولت و مدیران نالایق، بحرانی تر از هر زمان است.

نگاه تجاری به مدرسه کیفیت آموزشی را به محاق برده است. در قالب برون سپاری آموزش و خرید خدمات آموزشی باندهای مافیایی شکل می گیرند و عملا مدرسه فروشی می شود. پولی شدن و خصوصی سازی آموزش برنامه اصلی دولت و مجلس شده است و طرح های استثماری چون معلم تمام وقت در جریان است.

حقوق فرهنگیان بازنشسته و شاغل چند برابر زیر خط فقر است. دولت بدهی خود به فرهنگیان را پرداخت نمی کند و یک بیمه ورشکسته را به ما تحمیل می کند. نهادهای امنیتی مانع تشکل یابی فرهنگیان هستند و فعالان صنفی و معلمان معترض به وضع موجود همچنان در حبس به سر می برند و حراست‌ها در پرونده سازی و هیات‌های تخلفات زیر مجموعه وزارتخانه و دولت در صدور احکام  علیه فعالان صنفی از قوه قضاییه پیشی می گیرند.

با این حال تشکل های صنفی و فعالان کوشا، هرگز از طرح مطالبات صنفی و آموزشی جنبش معلمان دست نکشیده اند و از راههای مختلف صدای خود را به گوش فرادستان رسانده اند اما متاسفانه یک گام مثبت در راستای ارتقای کیفیت آموزشی و بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان برداشته نشده است.

در چنین شرایطی است که شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران چاره ای ندارد جز اینکه با اعتراض و تجمع، جامعه و مسئولان را متوجه عواقب بحران موجود نماید بحرانی که در صورت ادامه وضعیت موجود، کودکان این سرزمین را بی آینده خواهد نمود و جامعه ملتهب را به  قهقرا خواهد برد.

ما امروز از همین موضع در اینجا گرد آمده ایم که مطالبات خود را به شرح زیر اعلام نماییم :

(۱) آزادی فوری و بدون قید و شرط فعالان صنفی و معلمان زندانی. توقف پرونده سازی علیه فعالان صنفی‌. بر قراری حقوق معلمان فعال صنفی محکوم به حبس،اخراج و قطع حقوق شده.

(۲) همترازی حقوق بازنشستگان با شاغلان.

(۳) پرداخت به موقع حق الزحمه نیروهای قراردادی و اضافه کار نیروهای رسمی و پاداش پایان خدمت فرهنگیان به صورت یکجا بخصوص بازنشستگان سال ۹۷. تاکید بر امنیت شغلی نیروهای غیررسمی.

(۴) افزایش حقوق فرهنگیان بازنشسته و شاغل به بالای خط فقر و اجرای رتبه بندی مرحله دوم برای معلمان.

(۵) اجرای ماده ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری برای فرهنگیان بازنشسته و مشارکت آنان در مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری.

(۶) اصلاح وضعیت ناهنجار و ناکارآمد بیمه خدمات درمانی فرهنگیان و داشتن بیمه ای کامل و متناسب با شرایط جسمی و سنی فرهنگیان بازنشسته.

(۷) رفع موانع غیر قانونی ناشی از اعمال سلیقه های شخصی مسئولان و اعمال نظر غیر مسئولانه در امر صدور مجوزِ برگزاریِ مجمع عمومی برای تمامی تشکل های صنفی فرهنگیان. صدور پروانه فعالیت رسمی برای تشکل هایی که مجمع عمومی و انتخابات برگزار نموده اند. با تاکید بر تشکل یابی مستقل.

(۸) توقف کامل طرح برون سپاری مدارس و لغو مجوز های خصوصی ساز‌ی آموزش و ارایه خدمات آموزشی باکیفیت، رایگان و عادلانه در مدارس دولتی.

(۹) اصلاح ساختار دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم با تاکید بر رویکردهای نوین آموزشی و توقف جذب نیروی آموزشی با نگاه کالایی و تجاری به آموزش مانند مدارس حمایتی و نیروهای خرید خدمات آموزشی.

در پایان ضمن ابراز همدردی با مردم سیل‌زده از دولت و نهادهای حاکمیتی می خواهیم نسبت به بازسازی این مناطق اقدام نماید و بازسازی و ایمن سازی مدارس را در اولویت قرار داده و به وضعیت دانش آموزان و فرهنگیان مصیبت دیده رسیدگی ویژه نماید.

شورا تاکید می کند در صورتی که مطالبات فرهنگیان مورد توجه نهادهای مرتبط قرار نگیرد حق اعتراض برای فرهنگیان محفوظ است و شورا در راستای تحقق مطالبات کاملا قانونی و طبیعی به تلاش های خود ادامه خواهد داد.

شورای‌هماهنگی‌تشکل‌های‌صنفی‌فرهنگیان‌ایران

 ۱۲ اردیبهشت ماه ۹۸

+گزارش تجمع و آخرین وضعیت معلمان بازداشتی

با فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، روز گذشته مقارن با روز معلم، معلمان کشور در ادارات آموزش و پرورش دست به تجمع زدند.

فرهنگیان بازنشسته و شاغل در استان‌های یزد ، تهران ، همدان ، مازندران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی ، کرمانشاه ، اصفهان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، البرز، گیلان ، خوزستان، زنجان و ... دست به تجمع زدند.

این گردهمایی در شهرهای سقز، مریوان ، سنندج، دیواندره، جوانرود، اسلام‌آباد ، کرمانشاه، الیگودرز، همدان ، ملایر ، تبریز ، ارومیه، اردبیل ، تهران، ملارد، اصفهان، خمینی‌شهر، یزد‌، شیراز ، ساری، رشت، مشهد، تربت حیدریه ، اهواز ، اراک ، قزوین، کرج و ... برگزار شد و معلمان با در دست داشتن پلاکارد و سر دادن شعار خواسته‌های خود را بیان کردند.

در تهران حضور پررنگ نیروهای لباس شخصی محسوس بود آنان ضمن عکس‌گرفتن از تجمع کنندگان، مانع عکسبرداری از تجمع می شدند و فشار برای اتمام تجمع زیاد بود و تجمع پس از قرائت قطعنامه توسط آقای محمد فلاحی به پایان رسید و هنگام ترک محل تجمع در کمال ناباوری نیروهای امنیتی به فرهنگیان یورش بردند و حداقل هشت نفر بازداشت شدند که خانم ها ، اسفندیاری ، بامداد، نیستانی و صالحی بعد از چند ساعت آزاد شدند.

آقای بداقی پس از دستگیری  به کلانتری گیشا و سپس به بازداشتگاه وزرا منتقل شدند و هنوز تماسی با خانواده نداشته اند.

آقای فلاحی نیز توسط لباس شخصی ها دستگیر و با یک دستگاه تیبا به مکان نامعلومی منتقل گردید.

روز گذشته پیگیری های خانواده آقای فلاحی بی نتیجه ماند و هیچ یک از نهادهای امنیتی مسئولیت بازداشت را به عهده نگرفته است. آقای فلاحی شب گذشته در یک تماس کوتاه به همسر خود گفته است احتمالا مدتی در بازداشت خواهد بود و او از نهاد دستگیرکننده و محل نگهداری خود خبر ندارد.

به جز آقای بداقی از وضعیت دو معلم زن بازداشتی خبری در دست نیست. 

۱۳ اردیبهشت ۹۸

+معلمان بازداشت شده و زندانی آزاد باید گردند

به دنبال فراخوان شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان، روز دوازدهم اردیبهشت که  روز معلم نامگذاری شده، معلمان در 27 شهر و مراکز استان ها در مقابل اداره های  آموزش و  پرورش  تجمع کردند و یک بار دیگر نسبت به عدم رسیدگی به مطالبات خود، دست به اعتراض زدند.  نیروهای سرکوبگر حکومتی درهمه این شهرها فضای امنیتی بر تجمع ها حاکم کرده بودند. حتی بسیاری از فعالین چند روز قبل از 12 اردیبهشت مورد تهدید قرار گرفته بودند.

بر اساس گزارش  کانال رسمی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، طبق آخرین پیگیری ها، آقای رسول بداقی که در تجمع امروز معلمان تهران بازداشت شده بود، به بازداشتگاه وزرا منتقل شده است و از وضعیت آقای محمد تقی فلاحی، دیگر معلم بازداشت شده این تجمع با وجود پیگیری های همسر ایشان تا کنون اطلاعی بدست نیامده است.  طبق این گزارش همچنین در تهران حداقل ۸ نفر از معلمان توسط  لباس شخصی ها بازداشت شدند که از میان آنها خانم‌ها اسفندیاری‌، صالحی و نیستانی آزاد شده اند.  در این گزارش همچنین آمده است که نیروهای امنیتی و انتظامی در جریان یورش به تجمع  معلمان تهران، تعدادی از معلمان  را مورد ضرب شتم قرار  دادند؛  ازجمله،‌ خانم منیرعبدی،‌ همسر اسماعیل عبدی ، فعال زندانی حقوق معلمان ‌را مضروب کردند.

قطعنامه پایانی در این تجمع ها، قرائت شد  که در ان یک بار دیگر برمطالبات معلمان تاکید شده بود.  مطالبات بر شمرده شده در این قطعنامه از جمله عبارت بودند  از: آزادی فوری و بدون قید و شرط معلمان زندانی،  توقف پرونده سازی علیه فعالان صنفی‌، همترازی حقوق بازنشستگان با شاغلان، پرداخت به موقع حق الزحمه نیروهای قراردادی و اضافه کاری،  تامین امنیت شغلی نیروهای غیررسمی، افزایش حقوق فرهنگیان بازنشسته و شاغل به بالای خط فقر، حق تشکل یابی مستقل، ارایه خدمات آموزشی باکیفیت، رایگان و عادلانه در مدارس دولتی و توقفف خصوصی سازی ها و  کالا سازی آموزش. در پایان قطعنامه تاکید شده بود که معلمان تا تحقق این مطالبات به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران، از مطالبات به حق معلمان و مبارزه آنها برای تحقق ان  پشتیبانی می کند.  به باور ما مطالبات معلمان بخشی از مطالبات  عمومی  طبقه کارگران در ایران است و بنابراین ضروری است که همه بخش های  طبقه کار گر از جمله معلمان برای رسیدن به مطالبات خود  بطور متحد و در هماهنگی با یکدیگر دست به اقدام بزنند. 

ما سرکوب و ضرب و شتم  شرکت کنندگان در تجمع های 12 اردیبهشت توسط نیروهای انتظامی و امنیتی  را به شدت محکوم می کنیم  و خواهان آزادی همه بازداشت شدگان و نیز دیگر  معلمان و  کارگران زندانی و همه زندانیان سیاسی هستیم، و در این راه  همچنان خواهیم کوشید . 

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

12 اردیبهشت 1398

*سه خبر از بازداشت ها در روز جهانی کارگر در سنندج

خبر یکم:

روز چهارشنبه، ۱۱ اردیبهشت، علی رغم امنیتی بودن سطح شهر سنندج، راهپیمایی اول ماه مه توسط، کارگران و فعالین کارگری در یکی از محلات کارگری و پررفت و آمد شهر با شور و شوق فراوان انجام شد. اما بعد از پایان راهپیمایی، نیروهای امنیتی سراسیمه به محل برگزاری یورش بردند و یکی از شرکت کنندگان بنام «نبه ز کیانپور» را باضرب و شتم بازداشت کردند. روز بعد نامبرده با قید ضمانت آزاد گردید.

خبر دوم:

در همین روز، یعنی روز ۱۱ اردیبهشت و پیش از آغاز راهپیمایی، مامورین اداره اطلاعات سنندج، جهت ایجاد رعب و وحشت به منزل فواد زندی و خبات شکیبا هجوم بردند. البته  آنها در منزل حضور نداشتند.

لازم به ذکر است که این دو فعال کارگری، روز ۱۰ اردیبهشت در «گیوزه کوره» در بین جمع زیادی از کوهنوردان برای استقبال از روز جهانی کارگر، قطعنامه چهار تشکل مستقل کارگری را خوانده و با نصب پارچه نوشته ای با مضمون «حیات سرمایه داری برابراست با نابودی محیط زیست» اقدام کردند که با استقبال حاضرین مواجه شده بود.

خبر سوم:

همچنین در روز چهارشنبه اول ماه مه، طی تماس تلفنی با «زانیار دباغیان» از طرف دادگاه شهر سنندج از این کارگر و عضو کمیته هماهنگی برای کمک برای ایجاد تشکل‌های کارگری، خواسته شده بود که روز ۱۲ اردیبهشت ساعت ۱۰ صبح، خود را برای اجرای حکم معرفی کند.

به این ترتیب روز گذشته، زانیار دباغیان برای اجرای حکم یک سال محکومیت حبس، روانه زندان مرکزی سنندج گردید.

اول ماه مه، روز همبستگی جهانی کارگران است و هیچ کارگری را نباید به دلیل شرکت در مراسم های این روز بازداشت و محاکمه و زندانی کرد.

زنده باد اول ماه مه

کارگرزندانی آزاد باید گردد

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری

*مجموعه گزارشاتی درباره بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر تهران:

+سعید رضایی به زندان فشافویه منتقل شد

سعیدرضایی فعال مدنی حامی معلمان و کارگران که روز چهارشنبه یازدهم اردیبهشت در تجمع روز جهانی کارگر همراه  چند از تن از فعالان کارگری در جلوی مجلس دستگیر شده بود، اینک به زندان فشافویه منتقل شده است.

او پس از دستگیری ابتدا به زندان گیشا منتقل شد. انتقال سعید رضایی به زندان فشافویه موجی از نگرانی را در میان فعالان معلمی و کارگری ایجاد کرده، چراکه سعید رضایی همواره مدافع جدی و همیشگیشان بوده است.

کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه:

+ بر اساس تماس تلفنی  رضا شهابی و حسن سعیدی با خانواده‌هایشان، این دوعضو سندیکای کارگران شرکت واحد به بند ۲۰۹ اوین منتقل شده‌اند. همچنین برای رضا شهابی و حسن سعیدی دو قرار به شرح زیر صادر شده است:

قرار ۱

۳۰ روز بازداشت موقت به اتهام اجتماع، تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی در بند  ۲۰۹ اوین

قرار ۲

۲۰۰ میلیون کفالت به اتهام تجمع غیر قانونی

+اسدلله سلیمانی دیگرعضوسندیکا بدون قیدوشرطی آزادشد

وحیدفریدونی ازاعضای سندیکا به خانواده اش گفته اند برای شنبه باسند به دادسرای اوین مراجعه کنند.

ناصرمحرم زاده ، سیدرسول طالب مقدم ومحمدعلی اصلاغی دیگراعضای این سندیکا به زندان بزرگ منتقل شده اند.

وضعیت دیگربازداشتی ها تا این لحظه بشرح زیر می باشد.

 بر اساس این گزارش برای فرهاد شیخی نیز ۲ قرار صادر شده است:

- بازداشت موقت ۳۰ روزه و قرار کفالت شماره ۲ و انتقال به زندان

تهران بزرگ

همچنین برای بعضی از بازداشتی‌ها قرارهایی به شرح زیر صادر شده و از قرار بقیه بازداشتی‌ها خبری در دست نیست:

- هادی سلیمانی قرار کفالت

- شیما ویژه بازداشت موقت تهران بزرگ

- محمد فخری کفالت

- ماهان صالحی کفالت

- محمد حسین بنده مرادی کفالت

- سما طاهری وضعیت نامشخص

- سمانه طاهری، زینب امیری و  ناهید خداجو انتقال به  بند ۲۰۹ اوین

تمامی زندایان خانم به قرچک منتقل شدند وآقایان هم اکثرا به زندان های فشافویه وزندان بزرگ منتقل شدند.

تاعصرامروز ۴تن ازبازداشتی هااززندان اوین بدون قید وشرط آزاد شدند.

+رضاشهابی ازاعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد وحسن سعیدی ازاعضای دیگرسندیکا در بند۲۰۹زندان اوین درانفرادی بسرمیبرند.

+وحیدفریدونی ، محمداصلاغی، سیدرسول طالب مقدم، ناصرمحرم‌زاده، ازاعضای سندیکای کارگران شرکت واحد درزندان ندامتگاه کرج‌ بازداشت هستند.

+بازداشت وزندانی کردن کارگران ، معلمان،دانشجویان واعضای سندیکای کارگران شرکت واحد را محکوم میکنیم.

شش تن ازاعضای سندیکای کارگران شرکت واحد ودهها تن ازدانشجویان مدافع حقوق کارگران وتعدادی ازفعالین کارگری که برای شرکت درمراسم‌اول ماه مه(روزجهانی کارگر) ۱۱اردیبهشت درمقابل مجلس بهارستان دست به تجمع اعتراضی زده بودند با خشونت شدید نیروی های انتظامی وعوامل امنیتی مواجه شدند و بشدت مورد ضرب وشتم قرارگرفتند. ودهها تن ازکارگران و دانشجویان و فعالین کارگری توسط مامورین امنیتی بازداشت شدند.

این برخوردهای امنیتی وپلیسی درحالی صورت میگیرد که کارگران به دلیل سقوط ارزش ریال در چندماه گذشته نزدیک به ۷۰ درصد قدرت خریدشان را ازدست داده اند  و مسئولان اجرائی کشور بجای تدابیر اقتصادی برای کارگران درصدد خفه کردن صدای اعتراضاتشان  هستند واین بگیروببندها نشانگر این است که هیچ برنامه ای برای برون رفت کارگران از شرایط سخت و اسفبار معیشتی مسئولان ندارند. درحالی که هر روز درکشور شاهد برملاشدن فساد گسترده مدیریتی و اختلاس های نجومی هستیم و کارگران روزانه سفره شان کوچک وکوچکتر میشود ، سیستم قضائی پلیسی کشور اعتراضات کارگران به وضعیت اسفبارگرانی و اوضاع سخت معیشتی را جرم تلقی میکند و حتی تحمل برگزاری  مراسم روز کارگر  توسط کارگران را ندارد و با تمام امکانات درصدد خاموش کردن فریاد اعتراضات کارگران معلمان و دانشجویان است،  بطوری که درسال جاری شاهد دستگیری های گسترده تر فعالین  سندیکایی و  کارگری  و  برخوردهای پلیسی و امنیتی با معترضین  صنفی هستیم.

سندیکای کارگران شرکت واحد هرگونه برخوردهای پلیسی امنیتی با کارگران ومعلمان ودانشجویان را محکوم میکند وخواستار آزادی بی قید وشرط تمامی بازداشت شدگان روزجهانی کارگر و تمام زندانیان صنفی وفعالان کارگری دربند میباشد ، وتنها راه برون رفت ازاین اوضاع سخت معیشتی برای مزدبگیران را اتحاد کارگران ومعلمان ودانشجویان درمطالبه محوری میداند.

*اطلاعیه خبری اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون وضعیت دستگیرشدگان روز جهانی کارگر

طبق آخرین پیگیری های اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران و خانواده های بازداشت شدگان تجمع روز جهانی کارگر در مقابل مجلس، تا آخر وقت اداری روز پنجشنبه چهار نفر از بازداشت شدگان به اسامی نرگس شجاع و علی مریخی و اسدالله سلیمانی ( از مشخصات نفر چهارم اطلاعی در دست نیست) آزاد شده اند.

به گفته آزاد شدگان سه نفر از زنان بازداشت شده به اسامی ناهید خداجو عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، مرضیه امیری (زینب امیری) و سمانه طاهری به بند ۲۰۹ اوین  منتقل شده و مابقی زنان بازداشتی به زندان قرچک انتقال داده شده اند.

تمام مردان دستگیرشده تجمع دیروز به زندان بزرگ منتقل شدند. رضا شهابی و حسن سعیدی عضو سندیکای شرکت واحد به بند ۲۰۹ اوین منتقل شده اند.

به خانواده تعدادی از بازداشتی ها از جمله وحید فریدونی از اعضای سندیکای شرکت واحد نیز اعلام شده که روز شنبه برای پیگیری آزادی مراجعه نمایند اما از چندوچون روند آزادی اطلاعی به خانواده ها داده نشده است.

اسامی کامل دستگیرشدگان تجمع مقابل مجلس به شرح زیر است:

ناهید خداجو، نسرین جوادی، هادی سلیمانی، مهدی فخری، فرهاد شیخی، رضا شهابی، حسن سعیدی، وحید فریدونی، ناصر محرم زاده، محمدعلی اصلاغی، سیدرسول طالب مقدم، اسدالله سلیمانی، فرحناز شیری، کیوان صمیمی، کامیار فکور، مرداس طاهری، محسن سلیمانی نژاد، عباس شمس، مهدی عظیمی، ماهان صالحی، قاسم خالویی، داوود رفیعی، امیرمحمد طاهری، آنیشا اسدالهی، الهام صالحی، حسنی ویژه، شیما ویژه، عاطفه رنگریز، مرضیه امیری، سمیرا امیری، سمانه طاهری، نرگس شجاع، لیلا ناصروندی، اعظم خضری، زهرا تهرانی زاده، ندا ناجی، علی یاوری، حسین مرادی، علی مریخی، محسن حادث، افشین میرزاخانی، سعید رضایی، اکبر جمشیدی، حمید سلیمی و ...

خانواده های بازداشت شدگان از صبح زود پیگیر وضعیت اعضای خانواده شان بودند و بعد از تجمع در مقابل بازداشتگاه وزرا و در پی انتقال بازداشتی ها به دادسرای اوین در مقابل زندان اوین تجمع نموده و خواهان آزادی عزیزان خویش بودند.

لازم به ذکر است که هنوز سه نفر از دستگیر شدگان جمعه گذشته در پارک جهان نما به اسامی پروین محمدی عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران و علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده از اعضای کانون مدافعان حقوق کارگر در بازداشت بسر میبرند و بازپرس پرونده هیچگونه اطلاعاتی از روند پرونده ایشان به خانواده ها ارائه نمیدهد و خانواده این دستگیرشدگان را به ده روز آینده برای پیگیری آزادی ایشان حواله داده است.

امروز دوازهم اردیبهشت و در جریان تجمعات بزرگ و سراسری معلمان تعدادی از فرهنگیان معترض توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده اند که دو نفر از اعضای کانون صنفی معلمان تهران به اسامی رسول بداقی و محمد فلاحی نیز در میان بازداشت شدگان هستند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران - دوازدهم اردیبهشت نودوهشت

*کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری:

خبر های تکمیلی در باره وضعیت بازداشتی های روزجهانی کارگر

ادامه تجمع خانواده بازداشتی ها در مقابل زندان اوین

طبق اخبار رسیده  خانم ها ، مرضیه امیری- ناهید خداجو- نسرین خضری به اطلاعات سپاه و تعدادی دیگری  از خانم‌ها به زندان قرچک منتقل شده اند.

همچنین بر اساس ابن خبر خانم نرگس شجاع دقایقی پیش آزاد شده و آقای وحید فریدونی به زندان منتقل گردیده  و به خانواده او اعلام کردند که شنبه همراه با سند به زندان مراجعه کنند ،البته تا کنون محل نگهداری و مقدار وثیقه درخواستی  برای آزادی آقای فریدونی،  به خانواده  او اعلام نشده است.

در ادامه گزارش دریافتی آمده است  که بعضی از زندانی ها دچار بیماری های خاص هستند و بایستی دارو مصرف کنند. و عدم پاسخگویی مسئولین دادسرا ، باعث عصبی شدن خانواده ها شده است.

جو در مقابل زندان بسبار متشنج گزارش  است و خانواده ها در حال بحث با مامورین هستند.

خانواده ها تجمع کننده در مقابل درب زندان اوین همچنان به  تجمع خود ادامه داده  و خواهان حضور مسئولین و پاسخگویی انان یا تماس تلفنی با  زندانیان شده اند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

۱۲ اردیبهشت ۹۸

*یورش زبونانه سرکوبگران وحشت زده به مراسم روز جهانی کارگر در مقابل مجلس را بی پاسخ نگذاریم

امروز دقایقی بعد از شروع مراسم روز جهانی کارگر در مقابل مجلس، نیروهای سرکوبگر که از حضور وسیع کارگران، بازنشستگان، دانشجویان و آزادیخواهان به وحشت افتاده بودند، سراسیمه و دستپاچه به صفوف شرکت کنندگان حمله ور شدند و با سبعیت و درنده خویی اقدام به ضرب و شتم جمعیت کرده و ده ها نفر را بازداشت کردند.

امروز طبقه کارگر توسط جمعیتی که در مراسم شرکت کرده بودند و شعار بی سابقه  «درد ما، در شماست، مردم به ما بپیوندید» سر می دادند، موقعیت و ماهیت خود را به عنوان یک طبقه سیاسی و اجتماعی که رسالت نمایندگی و سخنگویی همه بخش های معترض جامعه و زبان اعتراض کل مردم محروم به فقر، گرسنگی، بیکاری و غیره، به عهده دارد را به وضوح به نمایش گذاشت.

حمله وحشت زده و کاملا سراسیمه سرکوبگران به مراسم باشکوه و کم نظیر روز جهانی کار، دقیقا از سر ظهور قدرتمند امروز طبقه کارگر ایران بود که با شرکت گسترده دانشجویان و آزادیخواهان و فراخوان به مردم برای پیوستن به جمع شرکت کنندگان، بیش از پیش موقعیت خود را به عنوان نماینده اعتراضات توده ای تثبیت نمود.

امروز سرکوبگران حتی تاب تحمل برگزاری مراسم دولتی و خانه کارگری را هم نداشتند و به شرکت کنندگان در آن هم حمله بردند و این یعنی حتی کارگران شرکت کننده در مراسم دولتی نیز علی رغم تهدید و تطمیع نهادهای ضد کارگری برای شرکت در مراسم تحت کنترلشان، هیچ باور و اعتنایی به فریبکاری های دولتی و حکومتی ندارند و هر آن ممکن است از کنترل خارج شوند.

امروز ده ها نفر از کارگران، دانشجویان، بازنشستگان و آزادیخواهان به اسامی زیر بازداشت شدند:

1ناهید خداجو، 2نسرین جوادی، 3هادی سلیمانی، 4مهدی فخری، 5فرهاد شیخی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران، 6رضا شهابی، 7حسن سعیدی، 8وحید فریدونی، 9 ناصر محرم‌زاده، 10رسول طالب‌مقدم، 11 اسدالله سلیمانی، 12 محمدعلی اصلانی، 13کامیار فکور، 14 مرداس طاهری، 15 محسن سلیمانی‌نژاد،

16هادی سلیمانی، 17 مهدی عظیمی،

18ماهان صالحی، 19قاسم خالویی،

20محمد اصلاغی، 21 خانم شیری،

22الهام صالحی، 23آنیشا اسداللهی،

24 امیرمحمد طاهری، 25 کیوان صمیمی، 26داودرفیعی، 27مرضیه امیری، 28سمیرت امیری، 29 خرسندی.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه همه کارگران، دانشجویان، بازنشستگان، معلمان و آزادیخواهان و تشکلها، سازمان ها و احزاب کارگری و مدافع حقوق کارگر و آزادیخواهی در ایران و در سراسر جهان را فرا می خواند که به این یورش مستاصلانه سرکوبگران به مراسم روز جهانی کارگر شدیدا اعتراض کرده و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط کلیه بازداشت شدگان گردند.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

زنده باد اول می

*کانون نویسندگان ایران: ضرب و جرح و بازداشت؛ هدیه به کارگران ایران

نــظــــر بــر خــبــــر

-------------------------

ضرب و جرح و بازداشت؛ هدیه به کارگران ایران

به دنبال فراخوان چند تشکل مستقل کارگری روز 11 اردیبهشت (اول ماه مه) صدها کارگر و فعال کارگری مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. گروهی از معلمان و دانشجویان نیز به این تجمع پیوستند. تجمع‌کنندگان شعار می‌دادند: "این‌همه اختلاسگر، زندانه سهم کارگر"، "نان، کار، آزادی، حق مسلم ماست" و "کارگر، معلم، دانشجو، اتحاد اتحاد."

هنوز ساعتی از این گردهمایی اعتراضی نگذشته بود که ماموران انتظامی و امنیتی به جمعیت یورش بردند و به ضرب و جرح و بازداشت معترضان پرداختند. به گفته‌ی شاهدان که در فضای مجازی منعکس شده است، حمله‌ی ماموران بسیار خشن و بی‌رحمانه بود. آنها حتی زنان و مردان مسن را نیز به شدت کتک می‌زدند. در این یورش ده‌ها تن از تجمع‌کنندگان از جمله رضا شهابی ، کیوان صمیمی، حسن سعیدی، وحید فریدونی، محمدعلی اصلاغی، سیدرسول طالب مقدم و ... بازداشت شدند و تا این ساعت خبری از آزادی آنها نیست.

***

اول ماه مه (11 اردیبهشت) روز جهانی کارگر است. در بسیاری از کشورها کارگران به خیابان می‌آیند و خواست‌های خود را فریاد می‌زنند. میزان و کیفیت برگزاری مراسم این روز در هر جامعه‌ای به درجه‌ی برخورداری آن جامعه از آزادی بیان بستگی دارد. جایی که این مراسم ممنوع یا سرکوب می‌شود آزادی بیان وجود ندارد. نمونه‌ای از آن را روز گذشته در تجمع کارگران و فعالان کارگری در مقابل مجلس شورای اسلامی مشاهده کردیم. کارگرانی که روزگارشان در فاصله‌ای بسیار از خط فقر می‌گذرد، مقابل یک نهاد حکومتی تجمع کردند تا به مدنی‌ترین شکل اعتراض و خواست‌های خود را بیان کنند؛ اما پاسخ آنها با باتوم و مشت و لگد و دستبند و بازداشت داده شد: هدیه‌ی دولت به کارگران در روز کارگر! این برخورد غریبی نیست بارها وبارها و در هر اعتراض مشاهده شده است؛ نه فقط هنگام اعتراض برای بهتر شدن شرایط زندگی که در بدیهی‌ترین امور مانند درخواست دستمزدهای عقب‌افتاده نیز. آخر کارگرانی که برای گرفتن سه ماه حقوق معوقه‌شان ناچارند یک ماه کف خیابان فریاد بزنند، چه حق اعتراضی برای بهتر شدن زندگی دارند؟! این وضعیت منحصر به کارگران نیست و شامل همه‌ی معترضان از هر قشر و گروه می‌شود. همین چند روز پیش بود که سه نویسنده را برای نوشتن کتاب و انتشار نشریه‌ی داخلی محاکمه کردند، کمی پیش‌تر از آن معلمان معترض را زدند و بستند و به زندان انداختند، دانشجویان را . . . روزنامه‌نگاران را . . . و دیروز هنگام برگزاری تجمع اعتراضی کارگران، پس از کتک زدن آنها، بیش از سی تن را بازداشت کردند. این جامعه از چه راه دیگری بگوید که اعتراض حق اوست؛ دیگر به چه زبانی باید بگوید که آزادی بیان می‌خواهد؛ به چه زبان؟!

*سرکوب تجمع به مناسبت روز جهانی کار در تهران  را به شدت محکوم می کنیم!

یورش خشونت بار نیروهای امنیتی و انتظامی به تجمع روز جهانی کارگر در برابر مجلس که توسط تشکل های مستقل کارگری و با حمایت  دانشجویان و معلمان  فرا خوانده شده بود یک بار دیگر ماهیت سرکوب گر  و کارگر ستیز رژیم اسلامی را به نمایش گذاشت. در جریان این حمله وحشیانه دهها نفر از شرکت کنندگان با ضرب و شتم و توهین دستگیر شدند و تا این لحظه در بازداشت بسر می برند.  این اقدام سرکوب گرانه،  نه نشانه اقتدار بلکه  بیانگر ترس رژیم از گسترش اعتراض ها و تجمع های کارگری است. می خواهند با چنین اعمال خشونت بار، عواقب برگزاری و شرکت در  چنین تجمع ها را به همگان  به ویژه به کارگران و تشکل های  مستقل  کارگری نشان دهند تا  بلکه  بتوانند مانع تدوام و گسترش آن گردند. می خواهند که این  گونه بگیر و ببند ها درس عبرتی  برای فراخوان دهندگان و شرکت کنندگان باشد تا از پیگیری خواست های خود  بطور دستجمعی و سازمان دهی شده دست بشویند.  اما اگر چنین اعمال وحشیانه ای  می توانست صورت مسئله یعنی  خواست ها و مطالبات انباشت شده و پاسخ نگرفته  میلیون ها  نفر از  کارگران را  پاک کند، همین تجمع نیز نمی باید برگزار می شد. از تاریخ سیاه چهل ساله سرکوب سازمان یافته حکومتی  اگر تنها  به یک دهه اخیر استناد کنیم  می توان دید که در  طول این دهه، روزی نبوده است که عده ای از فعالین کارگری و معلمان در زندان نباشند،  و در همان حال روزی نیز نبوده که  بدون اعتراض دستجمعی کارگران سپری شده باشد. شرایط کار و معیشت برای  کارگران  از مرز تحمل گذشته است و هیچ سطحی از خشونت و سرکوب نمی تواند  میلیون ها نفر از کارگران و خانواده انها و در حقیقت اکثریت مردم را وادار کند  که به فقر، فلاکت و تباهی تن دهند.

ما به همه شرکت کنندگان که  به رغم آگاهی از  تمام خطرها و هزینه های احتمالی،  شجاعانه در تجمع روز جهانی کارگر شرکت کردند و نیز  به تشکل های مستقل کارگری و دانشجویی و همه حمایت کنندگان که در هماهنگی با یکدیگر این تجمع را تدارک دیدند، درود می فرستیم و همبستگی خود را با انها اعلام می داریم  . در همان حال  ما یورش نیروهای انتظامی و امنیتی  به تجمع کنندگان و بازداشت دهها نفر از آنان را بشدت محکوم می کنیم و خواهان آزادی  بدون قید شرط همه دستگیر شدگان هستیم . ما بنا به وظیفه خویش   ضمن  گزارش دهی  از سرکوب خشونت بار این تجمع توسط نیروهای  رژیم جمهوری اسلامی، از همه تشکل های  بین المللی کارگری در خواست می کنیم که به هر نحو ممکن نسبت به این اقدامات وحشیانه اعتراض کنند و برای ازادی همه دستگیرشدگان بکوشند.

اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران

اول ماه مه

*آزادی فوری و بدون قید و شرط دستگیر شده گان روز کارگر و روز معلم در ایران

اول مه مصادف بایازده اردیبهشت روز جهانی کارگر و دوم مه مصادف با دوازده اردیبشهت روز معلم در ایران دهها نفر دستگیر شدند . مراسم جهانی روز کارگر در تهران با فراخوان تشکل های کارگری و به منظور بیان خواستهایشان در بهارستان با سرکوب نیروهای انتظامی رژیم ضد کارگرو ارتجاعی جمهوری اسلامی روبرو شد و در طی آن دهها نفر دستگیر ودر اثر ضرب و شتم مزدوران عده ای زخمی شدند . امروز پنج شنبه نیز اعتراض سراسری معلمان در برخی نقاط منجمله در تهران مورد یورش مزدوران رژیم واقع و عده ای دستگیر شدند.

بدینوسیله ما برای آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی دستگیر شده گان از پای نمی نشینیم ودرکنار سایر تشکل های مدافع حقوق کارگران و سایر زحمتکشان برای این امر خطیرتمامی امکانات را بکار خواهیم گرفت.

نهادهای همبستگی با جنبش کارگری در ایران  - خارج از کشور

دوم مه 2019برابر با دوازده اردیبهشت 1398

*محمود صالحی:برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در سقز ( سال 98 )

صدها نفر مامور لباس شخصی امروز محل برگزاری مراسم روز جهانی کارگر واقع درخیابان فخر رازی ( چمی ولی خان ) را به محاصره خود درآورده بودند تا مانع برگزاری مراسم روز جهانی کارگر شوند. اما کارگران بدون توجه به ماموران وارد میدان شده و مراسم را در میان کارگران ساختمانی برگزار کردند.چند سالی است، کارگران شهرستان سقز در میدان کارگران ساختمانی مراسم روز جهانی کارگر برگزار می کنند. امسال نیز همچون سالهای گذشته قرار بود مراسم در همان محل برگزار گردد. مسئولان دولتی و تعدادی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی قبل از ما به محل مورد نظر مراجعه می کنند . این افراد از کارگران حاضر در میدان دعوت کرده بودند تا جهت برگزاری مراسم روز جهانی کارگر به سالن ارشاد اسلامی که توسط دولت برگزار می شود، مراجعه کنند. در میان کارگران چند قطعه عکس سلفی می گیرند. مسئولان همچون گذشته وعده های سر خرمن به کارگران داده بودند که در آینده کارخانجات جدید در سقز تاسیس خواهد شد و.. وقتی مسئولان با بی محلی کارگران مواجه می شوند و به خاطر اینکه صدای کارگران بلند نشود، سریعا" محل مورد نظر را ترک می کنند. از سوی دیگر چند نفر از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی با تعدادی از کارگران فعال هماهنگی می کنند که همراه آنان به میدان کارگران ساختمانی جهت برگزاری مراسم روز جهانی کارگر مراجعه کنند. اما کارگران فعال آن صنف، وقتی به دفتر انجمن مراجعه می کنند متوجه شدند که آن افراد همراه با مسئولان فرمانداری، اداره کار و سازمان تامین اجتماعی خلاف وعده یعنی یک ساعت زود تر به میان کارگران رفته و چند قطعه عکس سلفی گرفته اند. یعنی جا تر و بچه نیست. مسئولان دولتی همراه با چند نفر از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی برای اینکه مراسم روز کارگر را لوس کنند و مراسم ها ی مستقل و بدون حضور مسئولان دولتی را کم رنگ کنند، به میان کارگران ساختمانی مراجعه کرده بودند.

اما ما جمعی از کارگران ساعت هفت و 40 دقیقه صبح به محل مراسم رسیدیم. صدها نفر مامور لباس شخصی تمام ورودی های میدان کارگران ساختمانی را به کنترل خود در آورده بودند. ماموران ابتدا شروع کردند به فیلم برداری و عکس گرفتن از ما کارگران ، که مورد اعتراض شدید ما قرار گرفتند. من ( محمود صالحی ) همراه با کارگران به طرف ماموران رفته و اعتراض کردیم که چرا از ما عکس می گیرید و سخنان خود را به شرح زیر شروع کردم که این خلاصه ای از سخنانم است.

کارگران مردم محروم جامعه ، امروز روز جهانی کارگر است و ما می خواهیم به این مناسبت مراسم برگزار کنیم. اما ماموران ما را محاصره کرده اند و در قاموس آنان ما جنایتکار هستیم. ما جنایتکار نیستیم ما کارگریم و به وضع موجود معترض هستیم.

نیروی انتظامی ولباس شخصی ها:

شما ها ما را می شناسید ؛ می دانید ما کی هستیم؟ ما کارگران با خون خود در خیابان های امریکا هشت ساعت کار را برای شما به ارمغان آوردیم. شما خیابانی را در جهان نمی بیدنید که با خون ما کارگران رنگین نشده باشد. شما اگر امروز هشت ساعت کار می کنید.هم طبقه های ما، برای تحمیل هشت ساعت کار به سرمایه داران و دولت حامی آنان مبارزه کردند. پس ما جنایتکار نیستیم؟ بجای محاصره و تهدید ما ، چرا به سراغ افرادی که در این جامعه هیچ کاری نمی کنند ولی تمام امکانات جامعه در اختیار دارند ، نمی روید؟ بیاید از این کارگران که هر روز برای سیر کردن شکم زن و بچه هایشان ساعت ها در این مکان به انتظار کار نشسته اند، نظر سنجی کنیم و یا آنان را به آزمایشگاه ببریم و تک تک آنان را معاینه نمایم، ببینیم 6 ماه یا بیشتر یک کالری پروتئین گوشت به بدن آنان رفته است.؟ آیا به نظر شما ها کارگری که کار نداشته باشد ؛ کارگری که بیکار است می تواند در این شرایط سخت زندگی کند؟ شما ها که امروز ما را محاصره و ما را تهدید می کنید که حرف نزنیم ، خود تان زندگی خوبی دارید؟ من مطمئن هستم جواب شما به این سئوال من منفی است. چون شما ها نیز زندگی سختی را سپری می کنید. شما ماموران چرا به دنبال آنان نمی روید و آنان را بازداشت نمی کنید که در ماه مبلغ کلانی از دسترنج ما تحت عنوان حقوق نجومی دریافت می کنند؟.

ماموران فشار بیشتری آوردند و نمی گذاشتند من صحبت هایم را به پایان برسانم. مرا مرتب هول می دادند تا محل را ترک کنم. اما هر بار مورد اعتراض کارگران قرار می گرفتند. چند نفر از ماموران از من خواهش کردند که دیگر صحبت نکنم و من ایستاده بودم که نجیبه صالح زاده شروع کرد به صحبت کردن.

نجیبه صالح زاده : امروز روز جهانی کارگر است و قرار بود مسئولان انجمن و مسئولان دولتی به این محل مراجعه کنند و برای شما کارگران صحبت کنند. آن مسئولان کجا هستند؛ که برای شما کارگران روشن کنند که چرا هر ماه 50 هزار تومان پول اضافه بعنوان بیمه سهم بیمه شده از شما کارگران دریافت می کنند.؟ با توجه به اینکه شما کارگران در ماه نمی توانید یک روز کار پیدا کنید. چرا باید سازمان تامین اجتماعی از شما کارگران پول اضافه دریافت کنند؟ شما کارگران چرا اجازه می دهید که تعدادی مسئول پشت درهای بسته برای شما ها تصمیم گیری کنند؟ وقتی نجیبه صالح زاده صحبت می کرد ماموران او را تهدید می کردند که اگر به صحبت هایش ادامه دهد، بازداشت خواهد شد. من دستهایم را بالا بردم و اعلام کردم که " بیاید ما را بازداشت کنید ؛ زندان و مرگ از این زندگی بهتر است." در این اثناء ده ها کارگر به تهدید های ماموران اعتراض کردند و هر کدام از کارگران به شکلی اعتراض خودشان را اعلام نمودند.

ماموران مرتب از ما درخواست می کردند که محل را ترک و دیگر مراسم را تمام کنیم. من یک بار دیگر به میان کارگران رفتم و گفتم. کارگران امروز روز ماست، من می دانم که شرایط مالی شما ها در چه وضعیتی است. اما بیاید امروز به خاطر اینکه دشمنان طبقه کارگر شاد نباشد همگی بخندیم و فریاد کنیم که ما ایستاده ایم و در مقابل قانون های ضد کارگری شما سرمایه داران سر تعظیم فرود نمی آوریم. زنده باد طبقه کارگر.

همه کارگران با دست زدن صحبت های مرا تائید کردند.

به این ترتیب مراسم روز جهانی کارگر تمام و همگی کارگران بدون هیچ گونه خشونت فیزیکی محل مراسم را ترک کردیم. ماموران نیز تا از آن محل دور شدیم ما را همراهی کردند.

در پایان از همه شرکت کنندگان در این مراسم با توجه به فشارهای امنیتی و حضور گسترده نیروهای مسلح در این مراسم شرکت کردند نهایت تشکر و از همه قدردانی می کنیم.

ضمنا" در آینده مشروح گزارش این مراسم به سمع و نظر کارگران خواهد رسید.

محمود صالحی 12/2/98

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کاغذ پاژنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل فرمانداری نیشابور

کارگران کارخانه کاغذ پاژدراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل فرمانداری نیشابورزدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ12اردیبهشت، فرماندار این شهرستان علت تعطیلی این کارخانه را تولید بوی نامطبوع ناشی از فعالیت این کارخانه و اعتراض اهالی منطقه عنوان کرده است، به گفته وی در این کارخانه حدود 130 کارگر فعال بوده‌اند.

معاون استاندار و فرماندار شهرستان نیشابور نیز، عنوان کرد: تعطیلی کارخانه کاغذ پاژ با تصمیم‌گیری شورای پیشگیری از جرم استان همراه بوده است با توجه به این که مهلت جا به جایی کارخانه به علت بوی نامطبوعی که برای اهالی بخش زبرخان به خصوص شهر خرو ایجاد کرده بود، تمام شده است؛ به همین دلیل دستگاه قضایی شهرستان اقدام به تعطیلی این کارخانه کرده است.

سعید شیبانی ادامه داد: حدود 130 کارگر در این مجموعه فعال بودند که تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمدند. صاحب کارخانه متعهد بود که در صورت تعطیلی کارخانه برای کارگران خود به دنبال کار جدیدی باشد تا آن‌ها بیکار نمانند.

وی بیان کرد: به علت این که صاحب کارخانه به قول خود مبنی بر جابه‌جایی کارخانه عمل نکرده و همچنین به دلیل اعتراض دو ساله‌ای که از سوی اهالی شهر خرو به بوی نامطبوعی که از کارخانه خارج می‌شده، کارخانه کاغذ پاژ تعطیل شد.

شیبانی گفت: به علت گرانی‌های موجود جا به جایی کارخانه فعلا میسر نیست. کارگر فعلا بلاتکلیف است به همین دلیل جلسه کمیسیون کارگری را در روز 15 اردیبهشت خواهیم داشت تا در رابطه با وضعیت کارگران این کارخانه تصمیم‌گیری شود.

*دائمی شدن قرارداد کار کارگزاران مخابرات روستایی پس از اعتراضات دامنه دارشان

قرارداد کار کارگزاران مخابرات روستایی پس از اعتراضات دامنه دارشان دائمی شد.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ12اردیبهشت ماه، کارگزاران مخابرات روستایی کشور بعد از کش‌وقوس‌های فراوان، قراردادهای دائم خود را امضا کردند و «کارگر دائم» شدند.

*بلاتکلیفی معیشتی کارگران شهرداری مشکین دشت

پس از گذشت یک ماه و نیم از سال جدید، هنوز تکلیف  لایحه شهرداری مشکین دشت برای اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و افزایش 25 درصدی قرارداد کارگران شرکتی و پرداخت حقوق آنها روشن نیست. این لایحه که برای چندمین بار در صحن شورا مطرح شد،همچنان بی نتیجه ماند.

*اعتصاب صاحبان قناد های دهدشت دراعتراض به گرانی مواداولیه شیرینی

صاحبان قنادی های دهدشت، استان کهگیلویه و بویراحمد در اعتراض به قیمت مواد اولیه شیرینی دراعتصاب هستند وازپخت شیرینی خودداری می کنند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ11اردیبهشت،یک قناد گفت: سال گذشته آرد حداکثر 50 هزار تومان خرید داشتیم در حال حاضر به هر کیسه تا 70 هزار افزایش یافته است.

قناد دیگری که ویترین مغازه‌اش خالی از هر نوع شیرینی بود، اظهار داشت: تا زمانی که نرخ جدید متناسب با افزایش مواد اولیه اعلام نشود وضع به همین شکل خواهد بود.

خانمی که برای سفارش کیک روز معلم آمده بود گفت: پنجمین شیرینی‌فروشی است که امروز مراجعه کردم و هیچ کدام تولید ندارند.

*جان باختن یک کارگر در روز جهانی کار درحادثه انفجار معدن سنگ اصفهان

روز چهارشنبه 11اردیبهشت روز جهانی کار،یک کارگر 21ساله درحادثه انفجار معدن سنگ اصفهان جانش را ازدست داد.

فرمانده انتظامي شهرستان اصفهان به خبرنگار پايگاه خبري پليس گفت: در پی اعلام مرکز فوریت های پليسي110 مبنی بر یک مورد حادثه انفجار در معدن و فوت جوانی 21 ساله در اثر این حادثه، بلافاصله ماموران کلانتري 22 "بهارستان" به محل اعزام شدند.

وي گفت: متاسفانه در اثر این انفجار یک تکه بزرگ سنگ رها و بر روی جوانی 21 ساله می افتد که به علت شدت جراحات وارده این جوان جان خود را از دست می دهد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com