اخبار و گزارشات کارگری ١١ اردیبهشت ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
May 01, 2019

اخبار و گزارشات کارگری 11 اردیبهشت 1398

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر تهران آزاد باید گردند

 

زنده باد یاد کارگران بخون در غلطیده تظاهرات 11اردیبهشت ماه 1325 کرمانشاه

نیروهای انتظامی حکومت سلطنتی بسوی تظاهرات 11اردیبهشت ماه 1325کارگران کرمانشاه آتش گشودند وجان 14کارگر را گرفتند و120نفردیگررازخمی کردند.

یادشان زنده باد

 

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای تجمع در سراسر کشور بمناسبت 12اردیبهشت روز معلم

زمان:12اردیبهشت ماه1398 – ساعت 10 تا 12

مکان:مقابل ادارات آموزش و پرورش در مراکزاستانها وهمه شهرها

«تجمع،تشکل حق مسلم ماست»

 

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- مجموعه گزارشاتی درباره تجمع 11اردیبهشت1398 مقابل مجلس بمناسبت روز جهانی کارگر:

+آخرین اخبار از بازداشتی های مراسم روزجهانی کارگر مقابل مجلس

+روایت یک شاهد عینی از تجمع روزجهانی کارگر در برابر مجلس

+بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون برگزاری تجمع روز جهانی کارگر در مقابل مجلس

- برگزاری مراسم اول ماه مه روزجهانی کارگر درمریوان

- رژه بزرگ خیابانی کارگران در سنندج بمناسبت روز جهانی کارگر

- گردهم آیی وقطعنامه دانشجویان دانشگاه مازندران درروز11اردیبهشت برای همبستگی با جنبش کارگری

- کارگران همزمان با روز جهانی کارگر سخن می گویند:

- محمد صالح نیکبخت وکیل پایه یک دادگستری  وعضو کانون وکلای مرکزدرآستانه روزجهانی کارگر وروزمعلم:

کارگران و معلمان زندانی را آزاد کنید

- اعتراضات کارگران صنعت نفت و گازغرب نسبت به انتقال شرکت از کرمانشاه به ایلام

- تجمع معلمان آزاد و حق التدریس نسبت به بلاتکلیفی شغلی وعدم پرداخت مطالبات مقابل مجلس

- تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی همزمان با حضور دستیار ویژه رئیس جمهور نسبت به افزودن تخلف در فضای مجازی به آیین‌نامه انضباطی دانشجویان

- جان باختن یک کارگر جوان درهمدان براثر سقوط ازبالا بر

*مجموعه گزارشاتی درباره تجمع 11اردیبهشت1398 مقابل مجلس بمناسبت روز جهانی کارگر:

+آخرین اخبار از بازداشتی های مراسم روزجهانی کارگر مقابل مجلس

*براساس خبری که هم اکنون برای سندیکای کارگران شرکت واحد ازآخرین وضعیت بازداشتی های امروز رسیده در ساعت هشت وسی امشب تمامی بازداشت شدگان ازمقرپلیس امنیت گیشا به وزرا منتقل شدند .

به خانوادهای بازداشتی گفته اند امشب کسی آزاد نمیشود وفرداساعت ۸صبح همگی به دادسرای زندان اوین منتقل خواهندشد.

* طی آخرین اخباربازداشتی ها وحید فریدونی ازاعضای بازداشتی سندیکا بعلت ضرب وشتم مامورین دربیمارستان بستری گردیده است و۱۶تن ازبازداشتی ها مجددا به بازداشگاه وزرا منتقل شده اند .

رضاشهابی حسن سعیدی ناصرمحرمزاده وسیدرسول طالب مقدم همچنان دربازداشت پلیس امنیت گیشا زندانی هستند.

خانم شیری دیگرعضو سندیکا بعدازبازداشت کوتاهی ازکلانتری بهارستان آزادگردید.

* تعدادی ازرانندگان شرکت واحد درهمراهی با خانواده های اعضای بازداشتی سندیکا، درمقابل محل بازداشت کارگران شرکت واحد مقابل پلیس امنیت گیشا تجمع کردند ونگران وضعیت جسمانی بازداشتی ها هستند وبراساس آخرین پیگیری خانواده ها، عوامل پلیس امنیت گیشا به خانوادها گفته اند کارگران امشب دربازداشت میمانند وفردا به دادسرای زندان اوین منتقل خواهند شد .

* اسامی بیست ونه بازداشتی تجمع امروز مقابل مجلس:

  1. رضا شهابی
  2. حسن سعیدی
  3. فرهاد شیخی
  4. وحید فریدونی
  5. ناصر محرم‌زاده
  6. رسول طالب‌مقدم
  7. اسدالله سلیمانی
  8. محمدعلی اصلاغی
  9. کامیار فکور
  10. مرداس طاهری
  11. محسن سلیمانی‌نژاد
  12. هادی سلیمانی
  13. مهدی عظیمی
  14. ماهان صالحی
  15. قاسم خالویی
  16. محمد اصلاغی
  17. الهام صالحی
  18. آنیشا اسداللهی
  19. امیرمحمد طاهری

20.کیوان صمیمی

  1. داودرفیعی

22.ناهید خداجو

23.نسرین جوادی

24.هادی سلیمانی

25.مهدی فخری

26.فرهاد شیخی

27.مرضیه امیری

28.سمیرا امیری

29.خرسندی

برگرفته از کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

* به دنبال دستگیری گسترده کارگران در تجمع امروز تعداد زیادی از کارگران و خانواده بازداشتی ها به مقابل بازداشتگاه ارگ مراجعه کرده اند که باز هم با تعرض نیروهای امنیتی مواجه شده و دو نفر به اسامی ”مرضیه امیری” و ” سمیرا امیری” بازداشت شده اند.

* حضور خانواده ها و جمعی از دوستان بازداشت شدگان اول ماه مه، روز جهانی کارگر مقابل بازداشتگاه وزرا

برگرفته از کانال تلگرام اتحادیه آزاد کارگران ایران

+روایت یک شاهد عینی از تجمع روزجهانی کارگر در برابر مجلس

بنا بر هماهنگی‌های قبلی، امروز، ۱۱ اردیبهشت، روز کارگر، عده‌ای از فعالان کارگری، معلمان و دانشجویان در برابر مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. این روایت یکی از حاضران در این تجمع است.

 ساعت ۱۰ صبح جمعیتی حدود ۳۰۰ نفر از ایستگاه متروی بهارستان به سمت درب مجلس حرکت کردند. طی مسیر مسئولان نیروی انتظامی از تجمع‌کنندگان درخواست کردند که در پیاده‌رویی روبروی مجلس گرد هم آیند. فرمانده‌ نیروها خطاب به تجمع‌کنندگان از فراهم بودنِ امکان نطق و اعتراض به آنان گفت، آن گونه که حتی مکانی را برای سخنرانی به آنان نشان داد.

با این وجود ناگهان حوالی ساعت ده و بیست دقیقه، حین شعار دادن جمعیت -که حال بالغ بر ۵۰۰ نفر بودند- نزدیک به ۳۰ پلیس نیروی انتظامی و ۲۰ نیروی لباس شخصی به جمعیت یورش بردند و خشن‌ترین شکل ممکن به ضرب و شتم و بازداشت حاضران پرداختند. سطح خشونت برخورد نیروهای نظامی و اطلاعاتی به حدی بالا بود که افراد مسن نیز در امان نبودند.

حدود ساعت ده و نیم جمعیت از روبروی مجلس به سمت میدان بهارستان حرکت کرد و طی این راهپیمایی (که بنا بر اصل بیست و هفتم قانون اساسی مجاز است) باز شاهد برخوردهای قهرآمیز نیروهای امنیتی با افراد بودیم، آنگونه که بیش از  ۲۰ نفر از تجمع‌کنندگان (بنا بر مشاهدات نگارنده) مصدوم و بازداشت شدند.

حوالی ساعت ۱۱ تظاهرات با متفرق و دستگیر شدن افراد بیشتری خاتمه یافت. خشونت نیروهای سرکوب به قدری زیاد بود که حاضران آن را بی‌سابقه می‌دانستند.

منبع :کانال تلگرام كميته هماهنگي براي كمك به ايجاد تشكل هاي کارگري

+بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون برگزاری تجمع روز جهانی کارگر در مقابل مجلس

امروز چهارشنبه یازدهم اردیبهشت نود و هشت و متعاقب فراخوان های جداگانه ای از سوی بیش از بیست تشکل و نهاد کارگری و جمع و محافلی از بازنشستگان و دانشجویان، علیرغم فضای بشدت امنیتی و قُرُق خیابانهای منتهی به مجلس توسط نیروی انتظامی تجمع بزرگ کارگران و بازنشستگان و دانشجویان رأس ساعت ده صبح شکل گرفت. شرکت کنندگان در این تجمع پلاکاردهای مختلفی در دست داشتند و شعارهای "کارگر، معلم، دانشجو اتحاد اتحاد" ، " گرانی تورم بلای جان مردم" ، " درد ما درد شماست مردم به ما ملحق شوید" "نان کار آزادی حق مسلم ماست" "این همه اختلاسگر زندانه سهم کارگر" و شعارهایی با خواست آزادی کارگران و معلمان و دانشجویان زندانی سر دادند.

صدها تن از کارگران با گرامیداشت روز جهانی کارگر و در اعتراض به فقر و فلاکت و گرانی و با نمایش جلوه ای شورانگیز از اتحاد و همبستگی، یکی از بی نظیرترین تجمع های کارگری را برپا داشتند. کمتر از نیمساعت از شروع تجمع گذشته بود که نیروهای لباس شخصی به همراه مأمورین نیروی انتظامی به تجمع کنندگان به شکل وحشیانه ای یورش برده و با ضرب و شتم شدید تعداد زیادی از کارگران و تجمع کنندگان را دستگیر کردند.

این یورش وحشیانه نیروهای امنیتی به تجمع روز جهانی کارگر و اقدام به دستگیری افراد از سوی شرکت کنندگان با مقاومت جانانه ای پاسخ داده شد و تجمع کنندگان توانستند تعدادی از همراهانشان را از دست نیروهای امنیتی نجات دهند اما در نهایت و با گسیل خیل عظیمی از نیروهای سرکوبگر تعداد زیادی از شرکت کنندگان در تجمع دستگیر شدند که اسامی برخی از بازداشت شدگان به قرار زیر است:

ناهید خداجو، نسرین جوادی، هادی سلیمانی، مهدی فخری، فرهاد شیخی، رضا شهابی، حسن سعیدی، وحید فریدونی، ناصر محرم زاده، محمدعلی اصلاغی، سیدرسول طالب مقدم، اسدالله سلیمانی، فرحناز شیری، کیوان صمیمی، کامیار فکور، مرداس طاهری، محسن سلیمانی نژاد، عباس شمس، مهدی عظیمی، ماهان صالحی، قاسم خالویی، داوود رفیعی، امیرمحمد طاهری، آنیشا اسدالهی، الهام صالحی و خانم حسنی ویژه و ...

برپایی تجمع روز جهانی کارگر حق پایه ای و بی چون و چرای کارگران است. چهل سال است که معیشت و زندگی کارگران را به گرو گرفته اند و هر زمان که کارگران مطالبات خود را مطرح کنند توسط نیروهای تامینِ امنیت سرمایه دارانِ غارتگر مورد شدیدترین سرکوبها قرار میگیرند.

کارگران ایران هیچگاه در مقابل این سرکوبگریها سرخم نکرده اند و چنانچه امروز در مقابل مجلس نشان دادند که بر سر زیست و معیشت شان هیچگونه سازشی نخواهند کرد و فریاد حق طلبی و مطالبه گری خویش را سر خواهند داد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران به تمامی کارگران، معلمان، بازنشستگان و دانشجویان شرکت کننده در تجمع روز جهانی کارگر درود میفرستد و ضمن محکوم نمودن تعرض وحشیانه به این تجمع، از تمامی تشکل های کارگری و معلمان و دانشجویان و بازنشستگان میخواهد تا به دستگیری شرکت کنندگان در این تجمع اعتراض نموده و پیگیر آزادی تمامی بازداشت شدگان شوند.

دستگیرشدگان فورا و بی قید و شرط آزاد باید گردند

زنده باد اول ماه مه روز جهانی کارگر

همبسته باد مبارزات کارگران

اتحادیه آزاد کارگران ایران – یازدهم اردیبهشت ماه نود و هشت

*برگزاری مراسم اول ماه مه روزجهانی کارگر درمریوان

مراسم اول ماه مه روز جهانی کارگر ۱۳۹۸ توسط انجمن صنفی و کمیته آموزشی كارگران و استادکاران ساختمانی مریوان و سرواباد در میدان کارگران چهارراه شبرنگ مریوان برگزارشد.

همچنین اعضای هیت مدیره انجمن کارگران ساختمانی مریوان وسرواباد با حضوربین کارگاه های ساختمانی به کارگران تبریک گفتند وشیرینی پخش کردند.

*رژه بزرگ خیابانی کارگران در سنندج بمناسبت روز جهانی کارگر

کارگران و فعالین کارگری سنندج به مناسبت روز جهانی کارگر در خیابان غفور این شهر رژه رفتند.

ساعت ۷/۳۰ دقیقه عصر امروز تعداد زیادی از کارگران و فعالین کارگری شهر سنندج با در دست داشتن پلاکارد و پارچه نوشته هایی طول خیابان غفور را راهپیمایی کردند. کارگران با سر دادن شعارهای ”نان، مسکن، آزادی” ”کارگر زندانی آزاد باید گردد” ” کارگر دانشجو اتحاد اتحاد” ” تشکل کارگری حق مسلم ماست” ” تشکل اعتصاب حق مسلم ماست” صدای حق طلبی کارگران را طنین انداز کردند.

لازم به ذکر است که امروز عصر تمامی خیابانهای اصلی شهر مملو از نیروهای انتظامی و امنیتی بود تا مانع از برگزاری مراسم روز جهانی کارگر شوند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران به تمامی کارگران و فعالین کارگری در سنندج درود میفرستد و اتحاد و همبستگی کارگران را تنها راه رسیدن به مطالبات طبقاتی میداند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

*گردهم آیی وقطعنامه دانشجویان دانشگاه مازندران درروز11اردیبهشت برای همبستگی با جنبش کارگری

روزچهارشنبه یازدهم اردیبهشت ماه، دانشجویان دانشگاه مازندران برای همبستگی با جنبش کارگری اجتماع کردند.

این دانشجویان قطعنامه ای بقرار زیر صادر کردند:

بمناسبت روز کارگر

امروز، 95 درصد از طبقه کارگر جامعه ما بصورت قرار دادی کار میکنند. عصاره وجود خود را، کارشان را در ازای مزدی میفروشند که اگر پکس از تعویق چند ماهه دریافت دارند، فرسنگ ها با خط فقر فاصله دارد و این در حالیست که از حق فعالیت در تشکل های سندیکایی مستقل از حاکمیت محروم اند. طبقه ای که فعالینش در زندان اند و حامیانش تحت فشار...

آنچه که امروز در شکل بحران معیشتی طبقه کارگر شناخته می شود، حاصل سی سال سیاست های غیر انسانی است که همچنان با اسم رمز خصوصی سازی و یا مردمی سازی اقتصاد در جریان قرار دارد. سیاست هایی مبتنی بر این اعتقاد که راه رشد و توسعه اقتصادی از مسیر چند دهه ریاضت کارگران و مزدبگیران می گذرد، تامین اجتماعی و امنیت شغلی مزاحم این روند است و دولت (که باید نماینده منافع اجتماعی توده ی جامعه باشد) باید دست از اداره و برنامه ریزی اقتصادی بر پایه منافع اجتماعی بکشد و همه و همه را به دستان نامرئی بازار بسپارد. این روش سالهاست که در باقی ممالک سرمایه داری عالم هم دستور کار قرار گرفته است و حتی در یک مورد نتوانسته سعادتی برای آحاد جامعه تامین کند.

ما دانشجویان وظیفه داریم. باید دوش به دوش، در کنار جنبش کارگری مان بایستیم، و این نتنها یک وظیفه ی اخلاقیست، بلکه هویت دانشجویی مان نیز در گرو شناخت نسبتمان با مطالبات طبقه کارگر است.

در برابر خصوصی سازی کار سکوت کردیم، دانشگاه ها را بنگاه کردند. در برابر پایمال شدن حق فعالیت در سندیکای مستقل سکوت کردیم، حق فعالیت آزاد دانشجویی را از دست دادیم. در برابر تعیین ظالمانه ی حداقل دستمزد سکوت کردیم، طرح کارورزی دانشجویان را اجرا کردند. امروز اگر در برابر سیاست های ضد کارگری سکوت کنیم، در برابر عداوت با انسان سکوت کرده ایم.

مخلص کلام، مساله ی عاجل ما دانشجویان دانشگاه مازندران بر این اساس است:

۱-توقف روند خصوصی سازی صنایع دولتی و کالا سازی کار (زندگی در شرایط قرار دادی، زندگی در جهنم است)

۲-توقف  روند خصوصی سازی دانشگاه ها و کالا سازی دانش (دولت موظف است برای متقاضیان دانش، فرصت رایگان تامین کند)

۳-آزادی فعالین کارگری از زندان و به رسمیت شناختن حق کنشگری مستقل سندیکایی کارگری (رسیدن به مطالبات کارگری تنها از مسیر فعالیت سازمان یافته طبقاتی امکانپذیر است)

۴-آزادی فعالین  دانشجویی و به رسمیت شناختن حق کنشگری آزاد سیاسی در دانشگاه (فعالیت آزادانه همه جریان های فکری، تنها راه تولید علم و شکوفایی دانشگاه است)

پاینده باد همبستگی دانشجویان و جنبش کارگری

روز کارگر، اول می، یازدهم اردیبهشت سال 1398

دانشگاه مازندران

*کارگران همزمان با روز جهانی کارگر سخن می گویند:

میرزا علی کارگریکی از سنگ شکنی های همدان :

میرزا علی، که معروف به باباعلی است چندین سال در قسمت سنگ شکن شرکتی مشغول به کار است و شغلش شکستن سنگ‌های بزرگ و غول پیکری است که از دل کوه و تپه جدا شده‌اند. این کوچک مرد بزرگ اکنون 6 نوه و عروس و داماد دارد.

وقتی به او می‌گویم که از بار کار خود بکاهد و یا کمتر کار کند می‌گوید: دخترم، مگر حقوق کارگری من چقدر است که با آن جهیزیه زهرا را بخرم و من نمی‌توانم او را نا امید کنم و امید دختر، پدر و خانواده‌اش است.

چای خوشرنگی که روی آتش غُل می‌زد را در یک لیوان کمر باریک برایم ریخت و به دستم داد و تیشه همیشگی‌اش را به دست گرفت تا باز هم مثل 27 سال قبل به جان سنگ‌ها بیافتد و از هر تیکه آن رزق حلال خود را دریابد.

یوسف با مدرک تحصیلی لیسانس معماری همکار جوان میرزاعلی:

یوسف یکی دیگر از افرادی است که به تازگی مشغول به فعالیت شده و تقریباً سه ماه است که در کنار باباعلی کار می‌کند.

یوسف مردانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا از درآمد شغل خود رضایت دارد یا نه؟ گفت: سه ماه است که در این قسمت مشغول به کار هستم اما به قدری برایم سخت و سنگین است که گویی سال‌ها کار کرده‌ام و کمری قد خمیده مانند باباعلی دارم و مقدار حقوقی که دریافت می‌کنم در برابر سختی‌های شغلم بسیار کم و ناچیز است.

وی از بیماری همسر خود سخن به میان آورده و می‌گوید: پزشکان برای درمان همسرم پیشنهاد داده‌اند تا او را به یکی از بیمارستان‌های تهران منتقل کنیم اما نه زمانی برای درمان همسرم دارم و نه سرمایه‌اش را چرا که به تازگی مشغول فعالیت شده و نمی‌توانم به مرخصی طولانی مدت بروم.

یوسف تصریح کرد: اکنون 30 سال سن دارم و مدرک تحصیلی لیسانس معماری خود را چندین سال است که اخذ کرده‌ام اما پس از چند سال فارغ التحصیلی حدود 3 ماه است که شاغل شده و درآمدی ناچیز دارم.

علی 41 ساله کارگراخراجی یکی از شرکت‌های معروف استان قزوین:

علی 41 ساله کارگر یکی از شرکت‌های معروف استان قزوین بود که پس از 18 سال سابقه کار تعدیل شد و هنوز با گذشت چهارسال از زمان بیکاری، موفق به پیدا کردن شغل مناسبی نشده است.

وی به خبرنگار رسانه ای می‌گوید: تنها خاطرات خوب من متعلق به اواخر دهه 70 و اوائل دهه 80 است که رونق تولید امید را از دودکش کارخانه‌های شهرصنعتی پمپاژ می‌کرد؛ اما بعد از جریان خصوصی سازی و واگذاری واحدهای تولیدی به بخش خصوصی بدبختی‌های جدیدی روی سر کارگران آوار شد.

وی می‌افزود: از تعدیل نیرو گرفته تا نبود کارانه و اضافه کار و سپس تعطیلی بخشی از خط تولید شرکت‌ها یکی یکی بر شدت و عمق مشکلات جامعه کارگری اضافه شد و در نهایت فضایی را پدید آورد که زندگی کارگران در معرض سقوط قرار گرفت.

این کارگر صنعتی در خصوص گرانی‌های چندساله اخیر ابراز می‌کند: از ابتدای سال 97 که اجاره مسکن بالا رفت، بسیاری از کارگران به علت بیکاری و نبود درآمد ماهانه از پرداخت اجاره مسکن عاجز شدند و در قزوین جایی برای ماندن پیدا نکردند. برخی از آنها به علت بدهی‌های سنگین مالی مجبور به ترک زندگی شدند و کانون خانواده‌ها یکی پس از دیگری از هم پاشید.

علی به افزایش 2برابری قیمت اجاره و رهن اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: پیداکردن یک منزل 70 متری برای من که 2 فرزند دارم کار بسیاری دشواری بود و مجبور شدم به نواحی منفصل شهری رفته و در آنجا ساکن شوم؛ اکنون تنها خانه‌ای که می‌توانم اجاره کنم، همین منازل دورافتاده در شهرک مهرگان است.

این کارگر اذعان می‌کند: افزایش قیمت مسکن و اجازه بهاء دست بردار نیست و صاحب خانه‌ام اعلام کرده برای سال جدید باید 15میلیون تومان به رقم رهن اضافه کنم، اما من توان پرداخت چنین رقمی را ندارم و تنها قادر بودم طی سال‌های گذشته ماهانه 900هزارتومان درآمد داشته باشم که به ناچار درحال مهاجرت به روستا هستم.

علی یادآور می‌شود: کارگری در ایران جای رشد ندارد و قوانین و سیاست‌هایی که در کشور تصویب می‌شود به همه جنبه‌های زندگی توجه دارد به جز کارگران که از همه فعال‌تر هستند و کم‌ترین سهم را در جامعه می‌برند.

مریم 28ساله فارغ التحصیل رشته شیمی وشاغل در یکی از دفاتر مهندسی قزوین:

12ساعت کار برای 650هزارتومان، بدون بیمه و قوانین کار

مریم 28ساله فارغ التحصیل رشته شیمی در یکی از دفاتر مهندسی قزوین مشغول به کار است و ماهانه 650هزار تومان حقوق می‌گیرد. وی به خبرنگار می‌گوید: اگر می‌دانستم که جامعه برای درس خواندن هیچ ارزشی قائل نمی‌شود، هرگز ادامه تحصیل نمی‌دادم و با این همه زحمت و درس خواندن اکنون باید برای دریافت 650هزار تومان آن هم بدون پوشش بیمه از ساعت 8صبح تا ساعت 19 منشی گری کنم، که نه متناسب رشته تحصیلی است و نه دستمزد آن متناسب با ساعت کار!

وی درباره پیدا کردن شغل مناسب اظهار می‌کند: از 5 سال پیش که در رشته شیمی کاربری فارغ التحصیل شدم، در کاریابی‌های متعددی ثبت نام کرده‌ام. اما مشکل اینجا است که کارفرماها از همان ابتدا رزومه کاری می‌خواستند و درنهایت با پرکردن چندین برگه اعلام می‌کردند که بعداً با شما تماس می‌گیریم. گفتن این جمله برای خیلی از جوانان بیکار آشناست؛ بعداً تماس می‌گیریم، یعنی محترمانه به سلامت!

مریم عنوان می‌کند: به علت اینکه محیط کاری من بسیار خشن و مردانه است (فروش مصالح ساختمانی)، تصمیم گرفتم چندین بار استعفاء دهم، اما نمی‌دانستم بعداً چطوری می‌توانم به صورت پدر و مادرم نگاه کنم که دخترشان بعد از این همه تحصیل و فراگرفتن سواد، اکنون بیکار است و باید در خانه بشیند که به همین دلیل ناچارم این شرایط را تحمل کرده و از داشتن کمترین حق و حقوق محروم باشم.

این فارغ التحصیل شیمی درباره نبود پوشش قانون کار در دفاتر مهندسی ابراز می‌کند: وقتی حقوق دریافتی طبق قانون کار نباشد و کارفرما هم تمایلی به بیمه کردن کارگر نداشته باشد، نمی‌توان کاری کرد و باید سوخت و ساخت. خیلی از دوستانم گفتند که این نوع کار کردن عمر تلف کردن است، اما خوب می‌دانم که بیرون از محیط کار همین هم پیدا نمی‌شود و اگر بخواهم برای بیمه شدن شکایت کنم، قطعاً اخراج خواهم شد.

مرتضی بازنشسته 63 ساله مقیم قزوین:

حقوق بازنشستگی توان رقابت با رشد تورم را ندارد

سید مرتضی 63 ساله یکی از بازنشستگان قزوینی مدتی است که به شغل مسافرکشی روی آورده و وقتی از او جویا شدیم که چرا با این کهولت سن و بیماری هنوز کار می‌کند؟ می‌گوید: اگر تو سه فرزند بزرگسال داشته باشی و ماهانه یک میلیون و 400 هزار تومان حقوق می‌گرفتی اکنون درک می‌کردی من چه حالی دارم.

وی تصریح می‌کند: سن بالا هزاران مرض و بیماری با خود به همراه می‌آورد و قیمت داروهای من ماهانه بین 250 تا 300 هزار تومان تمام می‌شود. از طرفی خرج و مخارج دختر دانشجوی من که موفق نشده شغل مناسبی پیدا کند به گردن من افتاده و حقوق بازنشستگی جوابگوی نیازهای خانواده ما نیست.

این بازنشسته قزوینی درباره شغل مسافرکشی بیان می‌کند: چرا من که 30سال کار کردم اکنون نمی‌توانم از رفاه و آسایش برخوردار باشم و باید تن به این شغل سخت و طاقت فرسا بدهم؟ رانندگی کار من نیست و چه بسا ممکن است خطر آفرین باشد.

وی می‌افزاید: هرقدر که تلاش می‌کنیم تا به نانی بسازیم، اما تورم افسار گسیخته مهلت نمی‌دهد و تلاش و کوشش ما ثمره‌ای به دنبال ندارد. قیمت خوراکی‌ها و اقلام ضروری روز به روز افزایش یافته و نوع برنامه غذایی خانوارها دست خوش تغییر شده است.

سید مرتضی یادآور می‌شود: نوروز 97 به علت افزایش قیمت آجیل عید، از خریدن آن منصرف شدم و هم اکنون قیمت هر کیلو گوشت قرمز بالای 110هزار تومان و قیمت هر کیلو برنج 19هزار تومان است که به نظرم باید تک تک این مواد غذایی را از سبد غذای حذف کنم.

فتح الله کارگریکی از چاپخانه‌های میدان انقلاب تهران:

اپراتور دستگاه افست هستم و با اشاره، دستگاهش را نشانم داد. دستگاهی تک رنگ مخصوص چاپ افست، قدیمی، اما تمیز بود. با نگاه به پشت دستگاه اوراق کاملا رنگی یا به اصطلاح چهاررنگ به چشمم خورد با تعجب پرسیدم این‌ها را شما چاپ کردید؟ در پاسخ گفت: «بله، آن‌ها را با همین دستگاه تک رنگ در چهار مرحله و تنظیم چاپ کرده ام!

فتح الله ‌گفت: کار اصلی ام اپراتوری دستگاه است، اما به علت کمبود نیرو کار‌های دیگر مثل شماره، برش، و ... هم انجام می‌دهم.

فتح الله در پاسخ به سوالم در مورد این که چطور این شغل را انتخاب کرده و آیا شغلش را دوست دارد یا خیر گفت: از نوجوانی در چاپخانه‌ای در مازندران برای کمک هزینه تحصیل کار می‌کردم، ابتدا اپراتور دستگاه ملخی بودم (دستگاه‌های چاپ قدیمی) و بعد از آن که به تهران آمدم اپراتور دستگاه افست شدم. بعد هم، چون در این کار تخصص پیدا کرده بودم و علاقه هم داشتم آن را تا امروز ادامه دادم.

سپس  از او پرسیدم که از درآمد اش راضی است؟ و چقدر حقوق می‌گیرد؟

فتح الله گفت: با سختی زندگی را می‌گذرانم.

او افزود: ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق میگیرد که یک چهارم آن را بابت اجاره خانه اش درمحله دولاب تهران می‌دهد، اما باقی حقوقش کفاف هزینه‌های زندگی با دو فرزند را نمی‌دهد، چون هزینه‌های تحصیل خیلی افزایش یافته است.

او درادامه گفت:مشکل اصلی ما کاغذ است؛ گرانی کاغذ ما را بدبخت کرده است.

چاپ که جزء نیاز‌های اساسی مردم نیست، برای همین با گران شدن کاغذ مشتری هایمان خیلی کم شده است؛ اگر اوضاع به همین منوال باشد باید سراغ کار دیگری بروم.

ماهیانه فقط ۵ میلیون هزینه اجاره و آب و برق اینجاست. سال گذشته همین موقع کاغذ کیلویی ۴۵۰۰ تومان بود، اما امسال ۲۹ هزار تومان است که همینطور گران‌تر هم می‌شود.

مردم یا قدرت چاپ تیراژ را ندارند یا به سبب هزینه تعداد کمتری چاپ می‌کنند.

*محمد صالح نیکبخت وکیل پایه یک دادگستری  وعضو کانون وکلای مرکزدرآستانه روزجهانی کارگر وروزمعلم:

کارگران و معلمان زندانی را آزاد کنید

 روزهای 11و 12 اردیبهشت به ترتیب روز جهانی کار و کارگر و روز معلم در ایران است . طبقه کارگر در جهان و قشر معلمان در ایران به لحاظ کار یدی و فکری که انجام میدهند، رنج زیادی تحمل می کنند ولی دستمزد یا حقوق آنان کمترین مابه ازایی است که در مقابل کار انجام شده پرداخت می شود. با این حال اعمال تحریم های اقتصادی بر کشور ایران ، سقوط بی سابقه ارزش پول ملی و روند کاهش تولید و بیکاری و کمبود و گرانی کالاهای اساسی و  سرانجام تورم لجام گسیخته زندگی اقتصادی، همه مردم کشور به ویژه کارگران و معلمان، کارمندان و دیگر اقشار حقوق بگیر را هدف گرفته است. نباید کتمان کرد، سیاست های اقتصادی دولت ها در طول یک دهه اخیر از عدالت اجتماعی و تامین رفاه حداقلی برای مردم کم درآمد کشور دور شده است. به جرئت می توان گفت ؛ شکاف طبقاتی بوجود آمده بین فرادستان و فرودستان جامعه در نیم قرن اخیر بی سابقه است . حذف یارانه ها و پرداخت ما به ازای ناچیزی که ماهیانه پرداخت می شود و جمع آن معادل بهای 400 گرم گوشت و یا 20 عدد نان سنگگ می باشد؛ فرودستان جامعه را از لحاظ معیشتی در شرایطی قرار داده است که می رود همه آنان را به زیر خط فقر بکشاند. قطع نظر از اینکه وضعیت وخیم معیشت مردم به جز قشر اندکی که دسترسی به همه امکانات دارند و با استفاده از رانت و روابط در اوج رفاه به سر می برند گریبانگیر مردم شده است . اکنون زحمتکشان جامعه ما زیر منگنه مشکلات معیشتی و کمبود دستمزد و مزایا می باشند. همواره این سوال مطرح می شود ؛ چرا کارگران و سایر اقشار زحمتکش میهن ما به چنین وضعیتی مبتلا شده و تلاشی برای رهایی و یا کاهش رنج آنان نشده است؟ باید پرسید ؛ در آستانه روز کارگر و معلم دولت چه سیاستی برای کاهش اثرات تحریم ها و نابسامانیهای اقتصادی بر اقشار کم درآمد درپیش گرفته است؟ سخن در مورد نابرابری و شکاف طبقاتی و رنج کارگران و معلمان را می شود همیشه گفت و تکرار کرد ؛ اما اصل مسئله در اینجاست ،چرا باید همواره حقوق طبیعی آنان نادیده گرفته شود و اعتراضات کارگران و معلمان جنبه امنیتی پیدا کند و تا کی این وضعیت ادامه خواهد یافت؟ در حالیکه معلمان و کارگران نقش اساسی در به وجود آوردن شرایط انقلابی سال 1357 کشور داشته  و در جریان جنگی که کیان میهن را هدف گرفته بود ، بیشترین دفاع و مقاومت کرده اند.  دولتمردان کشور و مسئولان امر تاکنون سیاست مشخصی برای رفع بحران کنونی در حوزه تامین حداقل رفاه کارگران و معلمان و اقشار کم درآمد نداشته اند و به صورت باری به هر جهت با آن برخورد می کنند. چالشی دیگر که در طول سه دهه گذاشته در حوزه مسایل کارگری و معلمان وجود داشته و هنوز موجود است، نادیده گرفتن حقوق کارگران و معلمان در داشتن تشکلهای صنفی مدافع حقوق آنان از جمله سندیکاهاست . در موارد متعدد رهبران سندیکاهای کارگری و انجمن های صنفی معلمان دستگیر و سالها زندانی شده اند و با اعتراضات صنفی آنان در حوزه مسایل امنیتی برخورد شده است. اگر این امر خواسته برخی از کارفرمایان بخش خصوصی هم باشد، باید متذکر شد امور صنفی و اعتراضات مربوط به آن با برخورد امنیتی حل نمیشود. درحالیکه تشکلها و سندیکاهای کارفرمایان بدون هیچگونه محدودیتی فعالیت می کنند و وزارتخانه ها و سازمانهای ذیربط برای شنیدن نظرات و پیشنهادات آنان گوش شنوایی دارند ، در مقابل فاقد تولرانس پذیرش خواستها و نظرات کارگران و معلمان می باشند. دستگیری و زندانی کردن کارگران و معلمان در دو دهه اخیر شاهد حال زنده است.

تلاش برای رفع نابرابري و بي عدالتي اجتماعي و برداشتن موانع حق برخورداری از زندگی شرافتمندانه و احترام به شأن و منزلت انساني جز به صورت دسته جمعي و سازمان يافته توسط خود کارگران و معلمان قابل پيگيري نيست. حق تشکيل انجمن های صنفی و سنديکاها  از اهم حقوق و آزاديهاي مدني برای افراد جامعه از جمله کارگران و معلمان مي باشد. در جهان هيچ کشور توسعه يافته ای وجود ندارد که فاقد اتحاديه هاي آزاد و مستقل کارگري و معلمان باشد . برخورداری از حق تشکیل سندیکاهای کارگری و تشکلهای صنفی معلمان از اهرمهای قانونی برای احقاق حقوق خویش، کمترین حقی است که هم قانون اساسی ایران آن را پذیرفته و هم دولت ایران ملزم است در چارچوب مقاوله نامه های سازمان بین المللی کار آن را بپذیرد.

حق تشکيل نهادهاي مستقل صنفي ، حق برخورداري از امنيت در انجام فعاليت هاي صنفي ، مصونيت اموال و اماکن متعلق و مرتبط به سنديکا ، تامين امنيت جاني اعضا و مديران سنديکا ، حق برخورداري از دادرسي عادلانه در قبال اتهامات منتسبه ، حق برخورداري از امکان تعقيب قضايي متعرضين به حقوق و آزاديهاي سنديکايي ، حق برگزاري جشن اول ماه مه ، حق شرکت اعضاي سنديکا در مجامع بين المللي مرتبط با فعاليت هاي صنفي ، حق برخورداري از وکيل در محاکمات و حق برخورداري از محاکمات علني و مهمتر از همه حق سندیکاها در تعیین حداقل حقوق و دستمزد طبق شرایط اقتصادی کشور و مهمتر از همه حق سندیکاها و تشکلها در تعیین حداقل حقوق و دستمزد در مقاوله نامه های سازمان بین المللی کار پذیرفته شده است . اکنون که در آستانه برگزاری روز کارگر و معلم هستیم جای آن دارد به هرگونه برخورد با رهبران سندیکاهای کارگری و تشکلهای معلمین در رابطه با مسایل کارگری و سندیکایی پایان داده شود و کارگران و معلمان زندانی آزاد گردند و حق اعتراض مسالمت آمیز کارگران و معلمان در مسایل صنفی از آن جمله حق اعتصاب به رسمیت شناخته شود. تجربه ثابت کرده است خلاف آن آب در هاون کوبیدن است.

*اعتراضات کارگران صنعت نفت و گازغرب نسبت به انتقال شرکت از کرمانشاه به ایلام

روز چهارشنبه 11اردیبهشت همزمان با ورود رئیس جمهور به کرمانشاه کارگران صنعت نفت و گازغرب دراعتراض به انتقال شرکت از کرمانشاه به ایلام دست به تجمع زدند.

براساس گزارشات رسانه ای شده،از چند روز گذشته خبری مبنی بر انتقال شرکت نفت و گاز غرب از کرمانشاه به ایلام به بیرون درز پیدا کرده است؛ همین امر موجب شده تا کارگران و کارکنان این شرکت نسبت به این تصمیم غیر کارشناسی واکنش نشان دهند و با ارسال چند نامه به وزیر نفت و رئیس جمهوری اعتراض خود را بیان نمایند.

بنابهمین گزارشات،این کارگران می‌خواهند بسوی استانداری بروند وباتجمع مقابل بالاترین مرکز قدرت دراستان اعتراضشان رابنمایش بگذارند که حراست شرکت مانع این کار شده است.

*تجمع معلمان آزاد و حق التدریس نسبت به بلاتکلیفی شغلی وعدم پرداخت مطالبات مقابل مجلس

روزچهارشنبه 11اردیبهشت ماه همزمان باتجمع کارگران،بازنشستگان،نویسندگان ودانشجویان مقابل مجلس بمناسبت روز جهانی کارگر،جمعی از معلمان آزاد و حق التدریس دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی وعدم پرداخت مطالباتشان برای باری دیگر مقابل مجلس اجتماع کردند.

*تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی همزمان با حضور دستیار ویژه رئیس جمهور نسبت به افزودن تخلف در فضای مجازی به آیین‌نامه انضباطی دانشجویان

روزسه شنبه دهم اردیبهشت ماه،همزمان با حضور شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهوری در مراسم اولین جایزه حقوق شهروندی، جمعی از دانشجویان با تجمع،بالابردن «دست نوشته ها»وسردادن شعارهایی اعتراضشان را نسبت به افزودن تخلف در فضای مجازی به آیین‌نامه انضباطی دانشجویان،بنمایش گذاشتند.

براساس گزارش رسانه ای شده،دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردهایی با عنوان « دانشجو ، می میرد ذلت نمی پذیرد» ، « همه دانسته یا ندانسته جاسوس » برای دقایقی مانع از برگزاری مراسم شدند.

برخی دانشجویان معترض گفتند : حمایت از حقوق شهروندی در حد شعار باقی مانده و برخورد با دانشجویان متوقف نشده است.

در بخشی از این برنامه ، زمانی که مولاوردی برای اهدای جوایز شهروندی در جایگاه حاضر شد ، حدود 20 نفر از دانشجویان نیز در جایگاه حضور یافته و شعارهای اعتراضی سردادند .

حضور عوامل اجرایی برنامه منجر به درگیری ها لفظی بین دانشجویان معترض و این افراد شد. با ادامه شعار و اعتراض دانشجویان،حراست و مسئولان برنامه ، دانشجویان را به بیرون از سالن منتقل کردند و برای چند دقیقه ای درهای سالن را بستند.

*جان باختن یک کارگر جوان درهمدان براثر سقوط ازبالا بر

فرمانده انتظامي شهرستان همدان از مرگ يك كارگر ساختماني در اثر سقوط از بالا بر خبر داد.

وی روزچهارشنبه11اردیبهشت در تشريح اين خبر گفت: در پی خبر وقوع حادثه‌اي حين انجام كار در يك ساختمان نيمه كاره در یکی از مناطق شهر همدان به مركز فوريت هاي پليسي 110، بلافاصله اكيپي از ماموران كلانتري 11 شكريه به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: پس از حضور ماموران و بررسي هاي مقدماتي مشخص شد، فردي حدودا 26 ساله در يك ساختمان نيمه كاره مشغول كار بوده است كه بالا بر كه در حال حمل مصالح ساختماني بوده بر روي او سقوط كرده است.

وی درادامه گفت: پس از انتقال مصدوم به بیمارستان، نامبرده در اثر صدمات و جراحات وارده فوت كرده است.

 

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com