اخبار و گزارشات کارگری ٢ خرداد ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
May 24, 2019

اخبار و گزارشات کارگری 2 خرداد ماه 1398

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر آزاد باید گردند

- آخرین خبر درباره بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر

- صدورمنع تعقیب برای یکی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد ازسوی دادسرای اوین

- اعتراض پرستاران بیمارستان امام رضا مشهد نسبت سطح پایین کارانه

- نگرانی کارگران کارخانه سیمان کرمان نسبت به آینده شغلی ومعیشتی نامطمئن

- خالی بستن ممنوع!کارگران افشا می کنند!

+ کارکنان قرار دادی صنعت نفت ضمن رسانه ای کردن اعتراضشان نسبت به میزان ونحوه افزایش حقوقشان در سال اعلام کردند حقوقشان بسیار کمتر از36.5 درصد افزایش داشته است.

+ فیش حقوق اردیبهشت ماه کارکنان دولت منجمله معلمان بدون افزایش 400هزار تومانی صادر شد + چهارصد هزار تومانی در کار نیست

- تجمعات اعتراضی اهالی شاهرود نسبت به ادامه کار معدن بوکسیت تاش در راستای حمایت از قله شاهوار

- پلمب برج مسکونی 906 واحدی تعاونی مسکن فرهنگیان پونک قزوین براساس جان باختن 2کارگر

- جان باختن 3کارگر درشهرک صنعتی چمستان استان مازنداران براثر سقوط در چاه

- جان باختن یک کارگردر مجتمع عظیم ایران مال براثر سقوط

- جان باختن کارگرجوان اداره برق شهر الوان شهرستان شوش حین کار براثر برق گرفتگی

- مرگ دلخراش كارگر كارخانه ذوب آهن پاسارگاد

- مصدومیت 5کارگر یک واحد صنعتی تهرانپارس در حادثه آتش سوزی

*آخرین خبر درباره بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر

بنا به گزارشات منتشره درشبکه های اجتماعی،دوم خردادماه، خانواده های سه تن از بازداشت شدگان روز کارگر توانستند پس از بیست روز قرار ملاقات با ایشان داشته باشند.

از قرار معلوم وضعیت روحی مرضیه امیری ،عاطفه رنگریز و ندا ناجی بسیار رضایت بخش بوده است. اما همچنان قرار آزادی ایشان نامشخص است.

همسر حسن سعیدی از اعضای سندیکای اتوبوس رانی تهران نیز توانست ایشان را ملاقات کند.

*صدورمنع تعقیب برای یکی از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد ازسوی دادسرای اوین

ناصرمحرم زاده ازاعضای سندیکای کارگران شرکت واحد که درتجمع اعتراضی روز جهانی کارگر ۱۱اردیبهشت مقابل مجلس بهارستان دستگیرشده بود و با قرارکفالت صدمیلیون تومانی  بطور موقت آزاد شده بود ازسوی دادسرای اوین رای منع تعقیب برایش صادرشده است .

هفت تن ازاعضای سندیکای کارگران شرکت واحد درروزجهانی کارگر بازداشت شدند که بجز حسن سعیدی همگی با قرارکفالت اززندان آزاد شدند .

حسن سعیدی دیگر عضو این سندیکا همچنان درزندان اوین بند ۲۰۹ زندانی است.

برگرفته از کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه

*اعتراض پرستاران بیمارستان امام رضا مشهد نسبت سطح پایین کارانه

پرستاران بیمارستان امام رضا مشهد نسبت سطح پایین کارانه اعتراض کردند و خواستار شفافیت در سیستم پرداخت کارانه شدند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ2خرداد، جمعی از پرستاران رسمی و پیمانی بیمارستان امام رضا مشهد که اخیراً کارانه بهمن ماه ۹۶ خود را دریافت کرده‌اند، نسبت به پایین بودن کارانه‌ها انتقاد دارند.

آنها می‌گویند: بیمارستان امام رضا همچون دیگر بیمارستان‌ها بر اساس سیستم قاصدک کارانه پرستاران را پرداخت می‌کند. از زمانی که سیستم قاصدک برای پرداخت کارانه اجرایی شده است، ما نسبت به عدم شفافیت در پرداخت‌ها معترض بودیم.

طبق اظهارات پرستاران بیمارستان امام رضا؛ وقتی بدون مشاوره با کارشناسان حوزه پرستاری، طرح قاصدک اجرایی شد، پرستاران بالین نسبت به پایین بودن کارانه‌ها انتقاد داشتند. همان زمان اعتراضات پرستاران بالین سبب شد تا نظرسنجی در خصوص اجرا یا عدم اجرای آن صورت بگیرد، اما در این نظرسنجی بدنه پرستاری نقشی نداشتند.

طبق اظهاران این پرستاران؛ سیستم قاصدک کارانه پرستاران را بر اساس درآمدِ هر بخش حساب می‌کند و همین امر سبب می‌شود تا کارانه پرستار یک بخش پُر درآمد مثل جراحی بیشتر از کارانه بخش کم درآمدی مثل داخلی باشد.

به گفته آنان؛ با واریز کارانه بهمن ماه ۹۶ پرستاران، برخی از ما تنها حدود ۷۰ هزار تومان کارانه گرفتیم. این در حالی است که معاون پرستاری وزارت بهداشت پیشتر مدعی شده بودند که متوسط کارانه پرداختی به پرستاران حدود ۸۰۰ هزار تومان است.

پرستاران بیمارستان امام رضا می‌گویند: این مشکل همه پرستاران بالین است و ما خواهان این هستیم که کارانه‌ها کاملاً شفاف و بر اساس کارِ پرستار یعنی شیفت، تعداد بیمار، اقدامات صورت گرفته برای بیمار باشد.

*نگرانی کارگران کارخانه سیمان کرمان نسبت به آینده شغلی ومعیشتی نامطمئن

کارگران کارخانه سیمان کرمان نگرانیشان را  نسبت به آینده شغلی ومعیشتی نامطمئن بدنبال ممنوعیت انفجار در معدن بدلیل عبور لوله خط گاز،رسانه ای کردند.

یکی از کارگران کارخانه سیمان کرمان به خبرنگار رسانه ای گفت:با عبور لوله خط گاز و ممنوعیت انفجار در معدن سیمان عملا یک خط تولید متوقف شده و این باعث نگرانی کارگران این کارخانه شده است.

وی افزود: کارگران این کارخانه سه میلیون تومان حق و حقوق خود را دریافت نکرده‌اند.

*خالی بستن ممنوع!کارگران افشا می کنند!

کارکنان قرار دادی صنعت نفت ضمن رسانه ای کردن اعتراضشان نسبت به میزان ونحوه افزایش حقوقشان در سال اعلام کردند حقوقشان بسیار کمتر از36.5 درصد افزایش داشته است.

فرزین مینو، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت: حداقل دستمزد کارگران رسمی، کارکنان قراردادی مدت‌معین و کارکنان قراردادی مدت‌موقت بر مبنای بخشنامه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، به‌طور میانگین 36.5 درصد افزایش یافته است.

فیش حقوق اردیبهشت ماه کارکنان دولت منجمله معلمان بدون افزایش 400هزار تومانی صادر شد .

مجلس :دولت حقوق کارکنان را 400هزار تومان افزایش دهد .

براساس گزارشات رسانه ای شده، گویا اختلاف دولت و دیوان محاسبات باعث شده این مصوبه اجرا نشود. دیوان محاسبات اعلام کرده ابهاماتی از سوی حسابرسان آن در مورد بخشنامه مربوط به احکام حقوق در سال ۱۳۹۸ مطرح شده و تفاوت‌ها و انحراف‌هایی در این زمینه وجود دارد که باید برطرف شود.

یکی از موارد اختلاف دولت و دیوان محاسبات بر سر میزان افزایش حقوق و نحوه محاسبه ضریب ده درصدی آن است؛ گویا دولت معتقد است با مصوبه مجلس، حقوق مقامات و مدیران ارشد افزایش چندانی نخواهد یافت و این موضوع خوشایند مدیران نیست.

چهارصد هزار تومانی در کار نیست

جعفرابراهیمی

حالا دیگر فیش حقوق اردیبهشت ماه صادر شده و همه دیده‌اند که ۴۰۰ هزار تومانی در کارنیست. البته در یادداشت "از مقرری ماه اول تا عودت جبرانی و حکایت قطعه گوشت مرده"* توضیح دادم که همکاران منتظر کاهش حقوق خود در اردیبهشت ماه باشند با این حال برخی از دوستان سوال پرسیدند که ۴۰۰ هزار تومان چه می‌شود؟

باید در پاسخ این همکاران عزیز گفت از اول دولت قصد پرداخت ۴۰۰ هزار تومان را نداشت ولی از آنجایی که با توجه به تورم ۵۰ درصد بحث اولیه افزایش ۴۰۰ بعلاوه ۲۰ درصد بود دولت با عدد ۴۰۰ هزارتومان یک بازی روانی انجام داد تا بحران اعتراضات ۱۲ اردیبهشت را سپری کند.

در اصل طراح این بازی روانی تیم اقتصادی و در راس آن باند نوبخت است. آنها عدد ۴۰۰ هزار تومان را به عنوان علی الحساب واریز نمودند و این تصور برای برخی به وجود آمد که در ماه دوم شاهد افزایش حقوق چهارصد هزار تومان بعلاوه حداقل ده درصد خواهند بود. اما نوبخت پس از هفته معلم به دستگاههای اجرایی از جمله آپ دستور داد حقوق اردیبهشت با توجه به احکام مصوب دولت صادر شود پس ابتدا ۴۰۰ هزار تومان علی‌الحساب که در فروردین واریز شد از حقوق اردیبهشت کم شد و افزایش حقوق فروردین هم بعنوان مقرری ماه اول کسر گردید و اینگونه از حساب اکثر معلمان بالای یک میلیون تومان کسر گردید.

طبیعی است حقوق خرداد ماه ۴۰۰ هزار تومان بیشتر از حقوق اردیبهشت خواهد شد و باز ما شاهد بازی با اعداد و عدد ۴۰۰ هزار تومان هستیم.

به این دلیل می‌گوییم که این عدد برای عبور از بحران و بازی روانی بود چون دولت می‌توانست عدد دیگری بعنوان علی‌الحساب بدهد مثلا ۳۰۰ هزار تومان. اما دقیقا عددی را انتخاب نمود که جامعه و معلمان در طی بحث مجلس و دولت به آن حساس شده‌بودند.

حال این بازی با ارقام و البته با روان فرهنگیان را در کنار ده‌ها بار ادعای پرداخت بدهی‌ها به معلمان از اسفند تا فروردین بگذاریم تا ماهیت یک سیستم که صرفا به فکر رفع بحران است مشخص می‌گردد.

طبیعی است ساختاری که نمی‌تواند با عقلانیت مسایل و مشکلات را حل کند هنگامی که با بحران روبرو می‌گردد چاره‌ای ندارد جز اینکه با دروغ و فریبکاری بحران را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل نماید‌. حال اگر این ساختار بخاطر فساد سیستمی ‌نتواند بحران را حل کند پس می‌کوشد بصورت یک ساختار بحران‌زا و بحران‌زی ادامه دهد غافل از اینکه یک جایی نمی‌توان بخاطر تضادهای جدی و حل نشده با بحران ادامه داد. جایی که دیگر بازی با ارقام بیهوده است.

۹۸/۳/۱

*تجمعات اعتراضی اهالی شاهرود نسبت به ادامه کار معدن بوکسیت تاش در راستای حمایت از قله شاهوار

روز پنج شنبه 2خردادماه،اهالی شاهرود دراعتراض به ادامه کار معدن بوکسیت تاش وبرای حمایت از قله آب ساز و حیات بخش شاهوار، مقابل اداره منابع طبیعی شاهرود ودرقله شاهوار تجمع کردند.این تجمعات با  تشکیل زنجیره انسانی بر قله شاهوار  وقرائت قطعنامه بپایان رسید.

براساس گزارش منتشره،معترضین جمع شدند تا بگویند شاهوار در برابر تمام لابی‌های قدرت و ثروت در پایتخت تنها نیست.

امروز هر گروه کوهنوردی که در گلستان، مازندران، خراسان شمالی و حتی البرز به کوه می‌رود با بنرهای نجات شاهوار، حمایت خود را از این قله حیات بخش اعلام می‌دارد و این نشان می‌دهد که دیگر فضا فضای شهر شاهرود و مردم آن نیست این موضوع نشان می‌دهد که شاهوار متعلق به مردم ایران و جهان است.

*پلمب برج مسکونی 906 واحدی تعاونی مسکن فرهنگیان پونک قزوین براساس جان باختن 2کارگر

برج مسکونی 906 واحدی تعاونی مسکن فرهنگیان پونک قزوین  بدلیل جان باختن 2کارگرحین کارطی یک سال گذشته پلمب شد.

مسعود بابایی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: برج مسکونی ۹۰۶ واحدی تعاونی مسکن فرهنگیان در پونک قزوین به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات قانون کار پلمب شد.

وی افزود: در یک سال گذشته دو نفر از کارگران به علت نواقص ایمنی و فنی در کارگاه جان باختند.

مدیرکل کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: بازرسان کار به دفعات متعدد، نقض مقررات و رعایت نکردن موازین قانونی و ایمنی اعم از نبود حفاظ، ایمن نکردن جایگاه کار کارگران و رعایت نکردن الزامات ایمنی کار در ارتفاع را به کارفرما ابلاغ کرده بودند، ولی کارفرما علی‌رغم تعهدات متعدد درباره رفع نواقص، از انجام آن‌ها سرباز زده است.

این مسئول بیان کرد: این طرح تا چند ماه پیش ناظر رشته‌های معماری، مکانیک، برق، نقشه‌برداری، ترافیک و شهرسازی نداشت و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هم در این زمینه پاسخگو نبود.

بابایی یادآور شد: هیئت مدیره طرح، سال ۱۳۹۱ نقشه‌های بدون ناظر را تأیید کرده و کار را آغاز کرده بود.

*جان باختن 3کارگر درشهرک صنعتی چمستان استان مازنداران براثر سقوط در چاه

ظهر روز پنج شنبه دوم خرداد ماه،3کارگر درشهرک صنعتی چمستان استان مازنداران براثر سقوط در چاه جانشان را ازدست دادند ویک کارگر مصدوم وبه بیمارستان منتقل شد.

بر اساس گزارشات منتشره،سه کارگر جان باخته تبعه افغانستان وکارگر مصدوم ایرانی بود.

*جان باختن یک کارگردر مجتمع عظیم ایران مال براثر سقوط

ظهر روز پنج شنبه دوم خرداد،یک کارگردرمجتمع عظیم در حال احداث ایران مال واقع دراتوبان خرازی حین کار از طبقه پنجم سقوط  و جانش را ازدست داد.

*جان باختن کارگرجوان اداره برق شهر الوان شهرستان شوش حین کار براثر برق گرفتگی

چهارشنبه شب(1خرداد)،یک کارگر25ساله اداره برق شهر الوان شهرستان شوش هنگام حین کار دچار برق گرفتگی شد و جان باخت.

براساس گزارش رسانه ای شده،علی مسحنه با 25 سال سن ساعت 20:15 دقیقه چهارشنبه شب در حین برق دار کردن خط روستاهای سیل زده حاشیه دز دچار برق گرفتگی شدوبه بیمارستان نظام مافی شوش منتقل شد اما به دلیل شدت آسیب دیدگی ناشی از برق گرفتگی، اقدامات پزشکی احیا برای بازگرداندن وی به زندگی نتیجه نداشت.

*مرگ دلخراش كارگر كارخانه ذوب آهن پاسارگاد

یک کارگر كارخانه ذوب آهن پاسارگاد واقع در شهرستان کوار ، کیلومتر68 جاده شیراز به جهرم براثر ریزش مواد مذاب دچار سوختگی شدید شد و جانش را ازدست داد.

*مصدومیت 5کارگر یک واحد صنعتی تهرانپارس در حادثه آتش سوزی

عصر روز پنج شنبه 2خرداد،در حادثه آتش سوزی یک واحد صنعتی واقع در خیابان درختی تهرانپارس 5کارگر مصدوم شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com