اخبار و گزارشات کارگری ٣٠ اردیبهشت ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
May 21, 2019

اخبار و گزارشات کارگری 30 اردیبهشت ماه 1398

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

بازداشتی های مراسم روز جهانی کارگر وروز معلم آزاد باید گردند

- تجمع اعتراضی کارگران جاده بیرجند - قاین نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی همزمان با بازدید وزیر راه از پروژه

کارگر جاده در دست ساخت بیرجند -  قائن خطاب به وزیر راه: آقای وزیر من صدقه خوار نیستم که با کارت هدیه بتوانند مرا راضی کنند. کار می‌کنم و کار می‌کنم.

- اعتصاب کارگران خط وابنیه فنی راه آهن ناحیه آذریایجان دراعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق

- اعتصاب کارگران  ایستگاه را ه آهن اراک شازند نورآباد دراعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق

- اعتصاب رانندگان شرکت مخابرات استان کردستان

- کارگران بازداشت شده هفت تپه آزاد شدند

- آزادی یاسر امینی با تودیع وثیقه 50میلیون تومانی

- حرکت  با چراغ خاموش شرکت‌های تابعه وزارت نفت برای تبدیل قراردادمستقیم کارگرانشان به پیمانی

- ابتلای 75درصد کارگران کارخانه تنباکو سورک به بیماری اسکلتی عضلانی

- یک کارگر جوان درکنگان زیر آوار جان باخت

- مرگ دلخراش یک کارگر گاراژتعمیرات خودروتهران در حادثه انفجار و آتش‌سوزی

- جان باختن یک کولبردرمرزبانه براثر تیراندازی مستقین نیروهای نظامی

*تجمع اعتراضی کارگران جاده بیرجند - قاین نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی همزمان با بازدید وزیر راه از پروژه

کارگر جاده در دست ساخت بیرجند -  قائن خطاب به وزیر راه: آقای وزیر من صدقه خوار نیستم که با کارت هدیه بتوانند مرا راضی کنند. کار می‌کنم و کار می‌کنم.

روز دوشنبه سی اردیبهشت ماه همزمان با سفر وزیر راه به استان خراسان جنوبی وبازدیدش از جاده در دست ساخت بیرجند -  قائن،کارگران این پروژه با تجمع اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بنمایش گذاشتند.

یکی از کارگران به خبرنگاران گفت: پنج سال است در این شرکت و در جاده بیرجند - قاین کار می کنم اما نه تنها از 10 ماه پیش حقوق نگرفته ایم بلکه ما را نیز اخراج کردند.

وی افزود: کارت هدیه 50 تومانی که اعضای شرکت به ما داده اند دردی از ما کم نمی کند، زندگی ما در حال نابودی است در حالیکه خبری از پرداخت حقوق نیست.سه سال است که عیدی به ما داده نشده است.

این کارگر در حالیکه کارت هدیه 50هزارتومانی را در دستش داشت،خطاب به وزیر راه گفت:

یکی از کارگران حاضر در حالی که کارت هدیه‌ای با مبلغ اندک در دست داشت، گفت: حالا شدیم صدقه خوارکه کارت هدیه بگیریم؟

آقای وزیر من صدقه خوار نیستم که با کارت هدیه بتوانند ما را راضی کنند. کار می‌کنم و کار می‌کنم.

یکی از خبرنگاران بدنبال وعده و وعیدهای وزیر راه مبنی بر پرداخت مطالبات کارگران معترض وبازگشت بکارشان،از وی از زمان پایان پروژه محور قاین - بیرجند و پرداخت  مطالبات کارگران پرسید که با پاسخ سربالایی از سوی وزیر مواجه شد.

*اعتصاب کارگران خط وابنیه فنی راه آهن ناحیه آذریایجان دراعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق

روز دوشنبه 30اردیبهشت، کارگران خط وابنیه فنی راه آهن ناحیه آذریایجان (شرکت گسترش آهن راه)دراعتراض به پرداخت چندماه حقوق دست از کار کشیدند و درگذرگاه تبریزتجمع کردند.

*اعتصاب کارگران  ایستگاه را ه آهن اراک شازند نورآباد دراعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق

روز دوشنبه 30اردیبهشت، کارگران  ایستگاه را ه آهن اراک شازند نورآباد(شرکت خط گوش گستر) دراعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق،دست از کارکشیدند.

بنا به گزارشات منتشره در شبکه های اجتماعی،کارگران قربانی اختلافات مالی بین دولت،شرکت راه آهن و شرکت خط گوش گسترهستند. شرکت خط گوش گستربجای پرداخت حقوق کارگران می گوید از شرکت راه آهن طلبکار است وشرکت راه آهن هم ادعای طلب از دولت را دارد وبدینترتیب شرکت های راه آهن و شرکت خط گوش گستر،کارگران برای تسویه حساب به گروگان گرفته شده اند وحقوقشان پرداخت نمی شود.

*اعتصاب رانندگان شرکت مخابرات استان کردستان

رانندگان شرکت مخابرات استان کردستان بیش از یک هفته است در اعتصاب هستند و مخابرات  بدون هیچ اعتنایی همه را به اخراج تهدید مینماید.

طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران این رانندگان که بالغ بر پنجاه نفر هستند

 به مدت یک هفته است در اعتراض به کمبود حقوق و دستمزدهایشان در محوطه اداره کل این شرکت و مخابرات  شهرستانهای تابعه در اعتصاب بسر میبرند  و سرکار نرفته اند.

رانندگان شرکت مخابرات کردستان مانند دیگر کارکنان بخش خصوصی زیر نظر پیمانکار نورچشمی شرکت کار میکنند و پیمانکار آنها به نام کیاست مبلغی حدود نصف قرارداد فی مابین خود و شرکت مخابرات را به رانندگان پرداخت می نماید. این در حالیست که تهیه وسیله نقلیه، دستمزد راننده و کلیه هزینه های جاری(سوخت، روغن، لاستیک و دیگر لوازم مصرفی و تعمیرات خودرو و....) به عهده راننده است و پیمانکار و اداره هیچ تعهدی در مورد هیچ یک از اقلام فوق را تقبل نمیکنند. پیمانکار حقوق مورد پیمان را از شرکت گرفته و پس از برداشت بیشتر از نصفی از آن مابقی را به رانندگان میپردازد.

طبق همین گزارش دریافتی رانندگان به نسبت ماشین هایشان که از سواری پژو و سمند تا پیکاپ مدل بالا و غیره میباشد از دو میلیون تومان شروع و نهایتا به سه میلیون تومان میرسد.

در ضمن رانندگان هیچ گونه مزایای کارگری (حق لباس، مسکن، ایاب و ذهاب، پاداش ، عیدی، غذا و غیره) را تا بحال دریافت نکرده اند.

با محاسبه هزینه های جاری و افزایش سرسام آور قیمت لاستیک، تعمیرات و لوازم جانبی و مصرفی باید اذعان نمود که چیزی عاید راننده با آنهمه زحمات و کار سخت و طاقت فرسایشان نمیشود.

 رانندگان مخابرات بدون اتلاف وقت با ایجاد هر گونه خرابی در هر ساعاتی از شبانه روز بایستی لزوماً همراه تکنیسین و مهندسین به سخت ترین  و مرتفع ترین اماکن تاسیسات و دکلهای منصوبه در ارتفاعات بروند و چنانچه کمترین اعتراضی به حقوق و مزایایشان کنند به اخراج و جایگزینی تهدید میشوند.

با افزایش حقوق و دستمزد قانون کار، حقوق رانندگان در سالهای ۹۷ و ۹۸ هیچگونه افزایشی نداشته و شرکت مخابرات انتظار دارد که در سال جاری نیز با دستمزد سال ۹۶ کارشان را ادامه دهند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

۳۰ اردیبهشت ۹۸

*کارگران بازداشت شده هفت تپه آزاد شدند

 بر اساس خبر دریافتی امروز ۲۹ اردیبهشت ماه  تمام کارگران  بازداشتی هفت تپه، که در روز های اخیر در جریان  اعتراض در محوطه کارخانه باز داشت  شده بودند، همگی با قرار کفالت و وثیقه آزاد شدند.

لازم به یاد آوری است که اسماعیل بخشی نماینده کارگران و‌عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه همچنان در بازداشت می باشد .

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

*آزادی یاسر امینی با تودیع وثیقه 50میلیون تومانی

روز دوشنبه 30اردیبهشت، یاسر امینی معلم معترض شهرستان مهاباد با تودیع وثیقه 50میلیون تومانی آزادشد.

قابل یادآوری است که یاسر امینی روزسه شنبه 17اردیبهشت توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد.

این معلم درپاسخ به فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان سراسر کشوربمناسبت 12اردیبهشت روزمعلم، بتنهایی دست به تجمع مقابل اداره آموزش وپرورش شهرستان مهاباد زده بود.

*حرکت  با چراغ خاموش شرکت‌های تابعه وزارت نفت برای تبدیل قراردادمستقیم کارگرانشان به پیمانی

شرکت‌های تابعه وزارت نفت ازجمله شرکت ملی صنایع پتروشیمی با چراغ خاموش در حال تبدیل قراردادمستقیم کارگرانشان به پیمانی هستند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ30اردیبهشت،از نفت و پتروشیمی خبر می‌رسد شرکت‌های تابعه وزارت نفت چون شرکت ملی صنایع پتروشیمی خیلی آرام و بی سروصدا در حال پیاده سازی برنامه تبدیل شرایط قراردادی نیروهای مدت معین و مدت موقت به قرارداد با پیمانکار هستند.

برنامه ای که بر اساس آن این نیروها شرایط قراردادی شان به جای قرارداد مستقیم با شرکت‌ها زیر نظر پیمانکاران قرار خواهند گرفت. این اقدام ظاهرا در حال حاضر در رابطه با کارکنان دارای مدرک تحصیلی دیپلم اجرا شده و در مرحله بعد برای نیروهای فوق دیپلم اعمال خواهد شد.

دراین راستا ظاهرا شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این اقدام پیشتاز بوده است.

این درحالی است که به اذعان کارشناسان، تصور اینکه یک کارمند سی ساله پس از بیست سال کار همواره به امید رسمی شدن بوده و حالا در سن پنجاه سالگی قرارداد او به پیمانکار تبدیل شود بسیار ناگوار و ناامید کننده است.

بدیهی است بر اساس این برنامه نفت، پس از تبدیل شرایط قراردادی این گروه از کارکنان مزایایی مانند نفت کارت و مزایای مختلفی که در حال حاضر دریافت می‌کنند را از دست خواهند داد تا پرداخت حقوق‌های نجومی مدیران تازه کار و از راه رسیده دچار خلل نشود.

این درحالی است که بسیاری از کارشناسان ابراز نگرانی می‌کنند که این دستور در خصوص نیروهای مدت معین و مدت موقت به شرکت‌های خصوصی شده نیز تسری یافته و کارکنان شاغل در مجتمع های تولیدی را هم شامل شود.

ازسویی دیگر گفته می‌شود این امر به دستور وزارت نفت در حال انجام است.

*ابتلای 75درصد کارگران کارخانه تنباکو سورک به بیماری اسکلتی عضلانی

75درصد کارگران کارخانه تنباکو سورک  دراستان مازندران به بیماری اسکلتی عضلانی مرتبط با کار مبتلا هستند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ30اردیبهشت،به صورت کلی بسیاری از مراکز و  واحدهای تولیدی اذعان دارند که مباحث بهداشتی و ایمنی را در محیط کار رعایت می‌کنند اما در عمل حتی خلاف اظهارات مطرح می‌شود.

گواه این ادعا نتایج منتشر شده از یک طرح تحقیقاتی از یک واحد تولیدی در استان مازندران است که مشخص شده است که 75 درصد کارگران کارخانه تنباکو در سورک دارای اختلالات اسکلتی عضلانی مرتبط با کار هستند.

نتیجه این طرح تحقیقاتی که توسط پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده   نشان می‌دهد که اختلالات اسکلتی عضلانی مرتبط با کار، شایع ترین اختلالات مرتبط با مشاغل و عامل اصلی ناتوانی در میان کارگران است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده  این اختلالات علت اصلی غیبت از کار و از دست رفتن ساعت‌های کاری هستند و بهره وری را کاهش می‌دهند.

نتایج یک مطالعه بر روی 100 نفر از کارگران کارخانه تنباکو سورک در سال 1395 نشان دهنده شیوع بالای این اختلالات (75٪) بود.

بیشترین نواحی درگیر کمر (55٪)، زانو (45٪) و شانه ها (37٪) است، ارزیابی ارگونومیکی با  تکنیک OWAS نشان داد که وضعیت بدنی(پوسچر) اکثر این نقاط بحرانی بوده یا نیاز به مداخله اصلاحی دارند.

این پایگاه راهکارهای هم برای جلوگیری از بیماری‌های اسکلتی عضلانی ارائه کرده است که کاهش وزن بار در ایستگاه‌های کاری، استفاده از تجهیزات کمکی  برای حمل بار، آموزش اصول ارگونومی و به کارگیری مداخلات ارگونومی زمینه کاهش آسیب‌ها را فراهم می‌کند.

بنابهمین گزارش،مسئول این طرح پرسشنامه را از 100 کارگر کارخانه دخانیات سورک در سال 1395 تهیه کرده و نتایج آن را در روزهای اخیر از طریق پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر کرده است.

*یک کارگر جوان درکنگان زیر آوار جان باخت

یکشنبه شب (29اردیبهشت)ساعت23؟!،یک کار 28ساله تبعه افغانستان هنگام تخریب یک واحد مسکونی  درکنگان زیرآوار ماند و جان باخت.

براساس گزارشات منتشره ،مالک زمین هنوز پروانه ساخت دریافت نکرده بود.

*مرگ دلخراش یک کارگر گاراژتعمیرات خودروتهران در حادثه انفجار و آتش‌سوزی

صبح روز دوشنبه 30اردیبهشت،یک کارگر در حادثه انفجار و آتش‌سوزی گاراژ تعمیرات خودرو واقع در خیابان اشرفی اصفهانی تهران زنده زنده سوخت.

*جان باختن یک کولبردرمرزبانه براثر تیراندازی مستقین نیروهای نظامی

شنبه شب(28اردیبهشت)،یک کولبردرمرزبانه براثر تیراندازی مستقین نیروهای نظامی چانش را ازدست داد.

منابع خبری محلی هویت این کولبر اهل روستای کانی سیف از توابع شهرستان بانه ودارای 4فرزند را محمد رسول عزیزی اعلام کردند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com