اخبار و گزارشات کارگری ٩ اردیبهشت ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
April 29, 2019

اخبار و گزارشات کارگری 9 اردیبهشت ماه 1398

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- اطلاعیه سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران بمناسبت اول ماه مه و شرکت درتجمع مقابل مجلس

- فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای تجمع در سراسر کشور بمناسبت 12اردیبهشت روز معلم

- کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران  :بازداشت شدگان پارک جهان نما را آزاد کنید !

- سکانسی ازدرنده خویی نظام سرمایه داری در عسلویه

- اعتصاب وتجمعات دامنه دار کارگران خط یک متروی تهران دراعتراض به عدم پرداخت حقوق فروردین ماه،عیدی،حق اضافه کاری وحق سنوات

- ادامه اعتراضات کارگران شهرداری کوت عبدالله نسبت به عدم پرداخت چند ماه حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرباتجمع مقابل استانداری خوزستان برای دومین روز متوالی

- کاهش حق بیمه کارگران ساختمانی بدنبال اعتراضات کارگران

- عدم پرداخت یکسال حقوق کارگران شهرداری رستم

- بلاتکلیفی 150کارگرمشمول بازنشستگی پیش از موعد طبق قانون سخت و زیان‌آوری کارخانه نساجی مطهری قزوین

- افزایش 20درصدی  قیمت بلیط مترو و اتوبوس درپایتخت از روزدوشنبه 9اردیبهشت ماه

- تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نسبت به جریمه واحدهای حذف شده وامکانات رفاهی

- جان باختن یک کارگر مقنی در کلات براثر سقوط درچاه

- کشته وزخمی شدن 2کارگرزن یک تالار ارومیه براثر سقوط آسانسور

- مصدومیت یک کارگرجوان ساختمانی درتهران براثر سقوط ازارتفاع

*اطلاعیه سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران بمناسبت اول ماه مه و شرکت درتجمع مقابل مجلس

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران بتاریخ هفتم اردیبهشت طی اطلاعیه ای اعلام کزد: می آییم تا خواسته های گفته شده را هرچه رساتر با خواهران و برادران زحمتکش مان در اول ماه مه روز چهارشنبه ١١ اردیبهشت ساعت ١٠ صبح در مقابل مجلس فریاد بزنیم.

متن اطلاعیه:

روز کارگر را با شکوهتر برگزار کنیم!

طبقه زحمتکش ایران در حالی به پیشواز اول ماه مه می رود که سیل در جنوب و غرب و شمال کشور، هستی اش را به دلیل سومدیریت به یغما برده و با دستورات وزارت کار دستمزدش از ٢٥٦ دلار در سال گذشته به ١٢٦ دلار کاهش یافته است. اندوخته های کارگران در سازمان تامین اجتماعی بازیچه دستورات دولت برای دست اندازی بیشتر به این منابع گردیده و صندوق های بازنشستگی را به سمت ورشکستگی می کشاند. در همین حال عفریت جنگ بر سر کشورمان به پرواز در آمده است. پس در روز کارگر می آییم تا بخواهیم:

١- دستمزد ١ میلیون و پانصد هزار تومان با مقیاس دلار در گردش می شود ١٢٦ دلار که زندگی هیچ خانواده ای را در یک ماه تامین نخواهد کرد و این در حالی است که از سال گذشته با تغییرات دلار، ثروتمندان ٥/٣ برابر به ثروت شان افزوده گشته است. دولت می تواند با کاهش حقوق های نجومی مدیران کارخانه ها و هیات های مدیره به ٧ برابر حقوق یک کارگر به ترمیم مزدها بپردازد و مابقی را از طریق مالیات از ثروتمندان اخذ کند و بقیه را از صندوق ذخیره ارزی تامین نموده مزدها را افزایش دهد. تا افزایش حقوق کارگران درحد تأمین مناسب زندگی یک خانواده ٤ نفره اجرایی شود.

٢- دست ها از سازمان تامین اجتماعی کوتاه. مدیران نالایق اخراج و حقوق های نجومی مدیران و اعضای هیات مدیره ها باید لغو شوند. ١٨٠ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تامین اجتماعی پرداخت شود تا سازمان تامین اجتماعی از ورشکستگی نجات یابد. می توانیم مدیران لایق را با کمترین حقوق به شما معرفی کنیم.

٣- خانواده های کشاورزان در شمال، غرب، جنوب دچار خسارت گشته اند و باید کلیه وام های قبلی اشان بخشیده شده و کمک های بلاعوض برای ساخت مسکن و احیای زمین های کشاورزی و باغات و دامداری ها در اختیارشان قرار گیرد.

٤- در هر جنگى فرزندان زحمتکشان دو طرف درگیر کشته می شوند بی آنکه خصومتی با هم داشته باشند. طبقه زحمتکش مخالف جنگ و طرفدار صلح است. ما هرگونه عمل تحریک آمیز که منجر به جنگ شود را محکوم کرده و هرگونه مداخله در امور کشورمان را در راستاى پيشبرد سیاست های نئولیبرالیستی می دانیم. تحریم های اعمال شده توسط کشورهای سرمایه داری را جنگی خاموش علیه زحمتکشان ایران دانسته و از همه مردم صلح دوست می خواهیم که بر علیه این جنگ خاموش یاور زحمتکشان ایران بوده و سکوت نکنند.

٥- محدودیت علیه سندیکاهای کارگری و سرکوب کوشندگان برای تشدید غارت و اجرای سیاست های نئولیبرالیستی در ایران است. عقب انداختن حقوق های کارگران به مدت بیش از ٥ ماه و به گرسنگی کشاندن خانواده های کارگری باعث نخواهد شد که مبارزات کارگری خاموش شود. لذا ما خواهان پرداخت حقوق کارگران بعد از پایان هرماه کاری، ممنوع کردن قراردادهای سفید امضا، قراردادهای موقت و اجحاف های گوناگون که باعث عدم امنیت شغلی کارگران می باشد، هستیم.

٦- همه کوشندگان و کنشگران صنفی و مدنی باید آزاد شوند. آنان نه تنها امنیت کشور را به خطر نمی اندازند بلکه خود اقتدار امنیت ملی کشور هستند. مبارزات این کوشندگان امنیت غارتگران را به خطر انداخته است. ما خواهان فعالیت آزاد سندیکاها و تشکلهای مستقل کارگری، آزادی ایجاد سندیکا و نهادهای مستقل، و آزادی تمام کوشندگان کارگری از زندان و رفع محدودیت های غیرقانونی هستیم.

می آییم تا خواسته های گفته شده را هرچه رساتر با خواهران و برادران زحمتکش مان در اول ماه مه روز چهارشنبه ١١ اردیبهشت ساعت ١٠ صبح در مقابل مجلس فریاد بزنیم.

گسترده تر باد همبستگی زحمتکشان ایران و جهان

پیروز باد اتحاد خلق

گرامی باد اول ماه مه

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

٧ اردیبهشت ١٣٩٨

*فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای تجمع در سراسر کشور بمناسبت 12اردیبهشت روز معلم

زمان:12اردیبهشت ماه1398 – ساعت 10 تا 12

مکان:مقابل ادارات آموزش و پرورش در مراکزاستانها وهمه شهرها

«تجمع،تشکل حق مسلم ماست»

*کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران  :بازداشت شدگان پارک جهان نما را آزاد کنید !

همانطور که می دانید در روز ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ نیروهای امنیتی تعدادی از فعالان کارگری را در پارک جهان نما دستگیر کرده اند.

تعدادی از آنها تا غروب همان روز آزاد و چهار نفر از آنها در زندان گوهر دشت زندانی شده اند .

ما اعلام می کنیم که این بازداشت ها، غیر قانونی و نشانه ی سرکوب آزادی و گروگان گرفتن فعالان برای جلوگیری از برگزاری مراسم و تجمع اول ماه مه است. دستگیری و بازداشت و زندانی کردن فعالان کارگری، کارگران و دیگر فعالان مدنی از جمله نویسندگان و فعالان محیط زیست و معلمان، یاریگران مردم سیلزده، مصداق بارز و آشکار سرکوب ازادی است .

ما ضمن حمایت از فعالیت برای رفاه اجتماعی و آزادی و برابری ، خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط دستگیر شدگان یاد شده؛ از جمله علیرضا ثقفی، هاله صفرزاده، پروین محمدی هستیم .

تلاش برای رفاه و آزادی و دفاع از معیشت و اعتراض به نابرابری ها، حق ماست و تا تحقق آن مبارزه خواهیم کرد .

کارگر زندانی، زندانی سیاسی آزاد باید گردد .

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران 

۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

*سکانسی ازدرنده خویی نظام سرمایه داری در عسلویه

کارگران عسلویه از شرایط سخت کاری‌شان و فضای سنگین امنیتی حاکم بر محیط و روابط کارشان می‌گویند

حدود دو دهه می‌شود که عسلویه مبدل به یکی از مهم‌ترین مراکز صنعتی ایران شده است اما الگوی توسعه نامتوازن که همزاد برنامه‌ریزی مدرن توسعه‌ای در ایران طی حداقل یک قرن گذشته بوده، در اینجا با تخریب محیط زیست، عدم اشتغال‌زایی پایدار برای مردم بومی و توانمندسازی و ارتقای جایگاه اقتصادی آنها، بسط پیمانکاری و قراردادزدایی از بسیاری از کارگران و بسیاری معضلات دیگر در کنار زایش درآمدی بالا برای بخشی از جامعه و دستگاه‌های کشور نمود می‌یابد.

پوتوسی؛ حکایت بهره‌کشی و ناکارآمدی توامان

حکایت شهرهایی همچون عسلویه یادآور نمونه مشهور شهر پوتوسی در بولیوی است؛ شهری خوابیده بر پای کوه نقره که اسپانیایی‌ها با استخراج منابع آن به واسطه بومیان توانستند اسپانیا را تبدیل به قدرتمندترین و ثروتمندترین کشور روی زمین کنند؛ موفقیتی که البته چندان دیری نپایید و به زودی این کشور در باتلاق نهادهای ناکارآمد و بهره‌کش فرو رفت. آن همه ثروت هم دیگر نتوانست از زوال تدریجی اسپانیا طی قرون آتی و تبدیلش به یک قدرت نیمه پیرامونی در میان کشورهای استعمارگر اروپایی جلوگیری به عمل آورد. حال یک‌چنین حکایتی سال‌هاست که در سایه دولت‌های گوناگون در کشور ما نیز سایه افکنده و درآمدهای سرشار نفت، گاز، مس و... نتوانسته‌اند گره کور توسعه نیافتگی، فقر و محرومیت را برای همیشه باز کنند.

نامه آلام فرودست‌ترین کارگران عسلویه

عسلویه و برخی دیگر شهرهای استان بوشهر مثل کنگان حدود دو دهه می‌شود که سرنوشتی متفاوت از گذشته‌شان یافته‌اند. بهره‌برداری از منابع نفت و گاز حوزه پارس جنوبی و انجام فعالیت‌های اقتصادی گسترده شرایط ویژه‌ای را برای منطقه ایجاد کرده است.

کارگران عسلویه در شرایطی نیروی کارشان را می‌فروشند و برای کشورشان تولید سرمایه می‌کنند که خود حتی محروم از استنشاق هوای روح‌بخش خلیج فارس هستند. فی‌الواقع، آنچه آنها به درون ریه‌هایشان می‌کشند نه اکسیژن، بلکه سم است. آنچه که پیرامون آلودگی هوای عسلویه گفته می‌شود یادآور شرایط کارگران معدن است با این تفاوت که معدنچی را رهایی است از درون معدن و اما کارگر عسلویه را خیر، چراکه وی حداقل نیمی از سال را زیر سقف آسمان سیاه گشته عسلویه می‌گذراند، غذا می‌خورد، می‌آشامد، حرف می‌زند و می‌خوابد...  

در این میان، کارگرانی که استخدام دائم نیستند و برای پیمانکار فعالیت می‌کنند، متحمل رنجی مضاعف هستند که از تبعیض در پرداخت‌ها، فقدان داشتن حقوق کاری مناسب و بسیاری موارد دیگر ناشی می‌شود که در ادامه شرحشان خواهد آمد و این همه به لطف آیین‌نامه‌ها و مصوباتی عملی شده که طی سه دهه اخیر به طرق و بهانه‌های مختلف، قانون کار (این دستاورد بزرگ حاصل از مطالبات کارگران) را تضعیف کرده‌اند.

هوای فصول گرم سال، برای کارگران به مثابه آتشی است که در آن دود می‌دمند

کارگران عسلویه در نامه‌ای شرحش خواهد رفت، از شرایط سخت کاری‌شان و فضای سنگین امنیتی حاکم بر محیط و روابط کارشان می‌گویند. آنها کار در پروژه‌های گازی عسلویه را بسان قدم نهادن بر روی میدان مین می‌دانند چراکه بعد از صنایع اتمی، صنایع گاز از بیشترین حساسیت و درجه مخاطره برخوردار هستند.

البته این نکته مستند است به گفته‌های محمدرضا یوسفی‌پور (مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز) که ۶ سال پیش با تاکید بر اینکه صنعت گاز، خطرناک‌ترین صنعت بعد از صنعت هسته‌ای است، گفته‌های کارگران را تایید کرده بود.

تراکم گازهای مختلف، نبود امکانات و تدابیر لازم ایمنی آسیب‌ها و بیماری‌های پوستی برای کارگران را موجب شده و البته مواردی هم بوده که آنها را (به خاطر گازگرفتگی) به مرگی خاموش درافکنده است. اما اثرات این گازها محدود به روح و جسم کارگران نمی‌باشد. میزان بیماری و رنج کارگران آن اندازه است که برخی از آنها بعد از ده سال کار با تحمل بیماری‌های مختلف با دنیا وداع می‌کنند.

از هوای عسلویه می‌گویند؛ اینکه گرمای محیط تا پیش از اینکه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها احداث شوند خود طاقت‌فرسا بوده، اما طی حداقل یک الی دو دهه اخیر که پالایشگاه‌ها سربرآوردند دود آنها هوا را از هر آنچه که پاکی و تمیزی بوده، پالوده و با دی اکسید کربن جایگزین نموده است. هوای محیط در فصول گرم سال، برایشان به مثابه آتشی شده که در آن دود می‌دمند.

آلودگی شدید هوای عسلویه البته چیزی نیست که بر مسئولان و مقامات عالی‌رتبه کشوری پوشیده باشد و رسانه‌های ایران پر است از هشدارها و اظهارنظرهای مسئولان به ویژه حوزه محیط زیست. با این‌حال، سابقه نشان می‌دهد که تاکنون اقدام خاص و ضربتی قابل توجهی در دستور کار قرار نگرفته است.

در اینجا بد نیست صحبت‌های مهم عیسی کلانتری (رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور) در نخستین نشست شورای ارزیابی محیط‌ زیست منطقه آزاد چابهار در بهمن سال ۹۷ را یادآوری کنیم که گفته بود: عمر مردم عسلویه ۹ سال کمتر شده و هر کسی در آن ورود کند نمی‌تواند ۲۴ ساعت دوام بیاورد. برای همین هیچ مسئولی حاضر نیست در آن سکونت یا تردد کند.

وی در آن نشست با بیان اینکه هیچ یک از مسئولان کشور و حتی وزیر نفت که این همه منفعت از آن منطقه دارد نمی‌توانند در عسلویه زندگی کنند، خواستار این شده بود که شرایط پیشامد کرده در عسلویه و منطقه پیرامون مس سرچشمه کرمان، نباید در چابهار و استان محروم سیستان و بلوچستان (با توجه به طرح توسعه سواحل مکران) تکرار شود.

بنا بر آنچه کارگران در نامه‌شان تاکید می‌کنند؛ شرایط عسلویه مصداق مرگی تدریجی است که قرار نیست کار خاصی هم برای آن انجام شود. عسلویه، حتی شیراز و بم و سرپل ذهاب و کرمانشاه نیست که وقوع حادثه‌ای طبیعی و ناگهانی توجه افکار عمومی و مقامات را به آن جلب کند و به صدور دستورهایی دهن پرکن و رسانه‌پسند و پرخرج، اما بدون چشم‌انداز و برنامه منجر شود. بضاعت رسانه‌ای عسلویه در این حدود هم نیست.

اصلا مگر پیش از این برای شهرهایی همچون اراک که ازجمله قطب‌های صنعتی ایران بوده و البته مشهور به داشتن آب و هوای آلوده، کار خاصی انجام شده که حال برای عسلویه بشود؟ در واقع، به نظر می‌رسد خاصیت تقریبا عمومی مناطق با منابع غنی طبیعی این است که ساکنان اصلی آنجا و بخش مهمی از نیروهای کار ناچار از تحمل شرایط رقت‌باری هستند که منطق کسب بیشینه‌سازی سود در نظام سرمایه‌داری به آنها تحمیل کرده است.

مرخصی، دستمزد و امکانات کمتر برای کارگران پیمانکاری

البته در این میان برخی امتیازها در نظر گرفته شده تا به نیروی کار فرصت تجدید قوا بدهد بدین معنا که عسرت کار در عسلویه موجب ایجاد روالی در اعطای مرخصی شده که به بهبود کیفیت کار بیانجامد. ۱۴ روز کار در مقابل ۱۴ روز مرخصی برای جبران زخم‌هایی که در محیط سخت عسلویه می‌بایستی تحمل کنند. اما این امر فقط شامل عده‌ای از کارکنان عسلویه می‌شود و تعداد زیادی از کارگران -حتی آنان که برخوردار از مهارت بالا هستند- به لطف پیمانکاران، بهره‌مند از چنین شرایطی نیستند و مرخصی ماهانه آنها نصف کسانی است که قرارداد رسمی دارند. یعنی کارگران پیمانکاری ۷ روز بیش از دیگران کار می‌کنند. البته قضیه تنها به اینجا ختم نمی‌شود. دستمزدهایی که داده می‌شود البته عامل دیگری است که تبعیض موجود را فریاد می‌زند. ۷ روز کار بیشتر کم بود، پرداخت دستمزدهایی پایین‌تر به کارگران پیمانکاری، مضاف بر تبعیض قبلی؛ جسم و روح آنها را بیشتر می‌خراشد. به گفته آنها؛ کارگران ماهری که در اینجا با هشت سال سابقه کار در خدمت پیمانکار هستند ماهانه در حدود سه میلیون تومان دریافت می‌کنند درحالی‌که نیروهای رسمی با سه سال سابقه کار، هشت میلیون تومان دستمزد ماهانه دارند.

دل‌شکسته از این تبعیض‌ها، می‌نویسند: بیشترین زحمت بر دوش ما است. کارگران پیمانکاری به‌رغم مهارت و تجربیات بالایی که دارند از کمترین حقوق انسانی برخوردار هستند و این مساله به شدت انگیزه را در ما کاهش داده است.

شرکت‌های پیمانکاری مسئولیت پرداخت سختی کار کارگران را برعهده نمی‌گیرند. این امر موجب شده کارگران خود پرداخت سختی کارشان را برعهده گرفته و حتی بعضا ناچار از کار بیش از بیست سال بشوند. مساله‌ای که به گفته کارگران موجب شده کم نباشند همکارانی که رخت سپیدی بر موها و فرسودگی بر تن‌شان نشسته باشد اما هنوز ناچار از کار در عسلویه باشند.  

در نامه‌شان به این نکته هم اشاره می‌کنند کارگران دارای قرارداد رسمی از امکانات مختلف دیگری هم برخوردار هستند که یک کارگر پیمانکار به آنها دسترسی ندارد. حمل و نقل مناسب، خدمات درمان و تفریحی و... امکاناتی که وقتی نیروهای پیمانکار درخواست‌شان می‌کنند با عدم پاسخگویی و در صورت تداوم مطالبه با تهدید و ارعاب پیمانکار و مدیران بخش‌ها مواجه می‌شوند. خاطراتی از درگیری‌هایشان با مسئولان بخش‌ها می‌گویند و اینکه مواردی بوده که حتی کارگران زحمتکش تنها به خاطر پای فشردن بر حقوق مندرج در قراردادشان ضرب و شتم هم شده‌اند.

****

آنچه که از این مختصر برمی‌آید این است که قانون‌زدایی (در راستای کاهش حقوق بنیادین نیروهای کار) از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی موجب شده شرایطی برای کارگران مناطق ثروتمندی همچون عسلویه پیش آید که به واسطه آن عزت و کرامت انسانی زحمت‌کش‌ترین نیروها در نظر گرفته نشود. فقدان نظارت، نبود تشکل‌های آزاد و قدرتمند و عدم اجرای قانون کار در عسلویه امکان نمایش درنده‌خویی سرمایه‌سالاری در این منطقه را فراهم آورده است. سرمایه‌سالاری که خود را ملزم به پاسخگویی به هیچکدام از مطالبات نیروهایش نمی‌داند چراکه اساسا ساز و کاری هم در راستای تحت فشار گذاشتن آنها فراهم نیامده است.

بخشی هایی ازیک گزارش رسانه ای شده بتاریخ9اردیبهشت

*اعتصاب وتجمعات دامنه دار کارگران خط یک متروی تهران دراعتراض به عدم پرداخت حقوق فروردین ماه،عیدی،حق اضافه کاری وحق سنوات

صبح روز دوشنبه نهم اردیبهشت ماه،کارگران پایانه تعمیراتی قطارهای متروفتح آباد* و بخش خدمات ایستگاهای متروی خط یک دراعتراض به عدم پرداخت حقوق فروردین ماه،عیدی،حق اضافه کاری وحق سنوات،دست از کارکشیده و در ایستگاه مترو شهرری تجمع کردند.

قابل یادآوری است که طی روزهای گذشته کارگران پایانه تعمیراتی قطارهای متروفتح آباد دست از کار کشیدند وبدلیل عدم پاسخگویی کارفرمای شرکت پیمانکاری پیمان مرو به خواسته هایشان ونیز بی تفاوتی مسئولین شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه از یکطرف وپایان گرفتن قرارداد این شرکت با شرکت مترو ،تصمیم به کشاندن اعتراضشان به خارج از محل کار وبرپایی تجمع مشترک با همکارانشان در بخش خدمات ایستگاهای متروی خط یک در ایستگاه مترو شهرری،گرفتند.

برپایه گزارشی که درعصر امروز رسانه ای شد،مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفت: مطالبات و حقوق و مزایای معوقه کارگران شرکت پیمانکاری پیمان مرو به حساب کارگران این شرکت واریز شد.

درهمین رابطه یکی از کارگران معترض به خبرنگار رسانه ای گفت: 6 ماه  حق بیمه، عیدی و پنج سال سنوات از طرف شرکت پرداخت نشده و بارها خواستار حقوق معوقه بوده ایم اما نتیجه بخش نبوده است.

وی بیان کرد: متولیان شرکت پیمانکاری بارها اعتراض «210» کارگر خدماتی را که در محل فعالیتشان دست از کار کشیده بودند مشاهده کرده اند اما هیچ عنوان واکنشی در خصوص اجرای تعهدات در قبال کارگران نداشته اند.

این کارگر اضافه کرد: قرارداد این شرکت با مترو تهران تا پایان اردیبهشت ماه امسال پایان می یابد و از مسئولان می خواهیم نگذارند حق و حقوق ما پایمال شود.

براساس گزارشات رسانه ای شده،کارگران خدماتی خط یک قطار شهری تهران به دلیل عدم پرداخت 2ماه اضافه‌کاری (بهمن و اسفند97) ،عیدی سال گذشته ،حقوق فروردین ماه سال جاری،4سال حق سنوات و7ماه حق بیمه خود تجمع برگزار کردند.

این کارگران گفتند: به دلیل استمرار بی‌توجهی‌های کارفرمای شرکت پیمانکار «پیمان مرو» پیمانکار بخش خدمات خط یک قطار شهری تهران به مطالبات کارگران، علاوه بر حدودا 250 کارگر معترض که شغل‌شان قطارشویی و خدمات حین سرویس است، در اجتماع امروز کارگران خدماتی ایستگاهای خط یک نیز ما را همراهی می‌کنند.

آنها پیش از این نیز برای پیگیری مطالبات مزدی خود، فعالیت شغلی‌شان را با اجتماع مقابل پایانه‌ی فتح آباد متوقف کرده بودند.

کارگران معترض گفتند: مطالبات مزدی‌مان از بهمن ماه سال گذشته که مربوط به دو ماه اضافه‌کاری است، پرداخت نشده است. علاوه بر آن کارفرما هنوز عیدی سال گذشته و حقوق فروردین ماه سال جاری را پرداخت نکرده است.

به نقل از این کارگران گفته می‌شود؛ بخش دیگری از اعتراضات کارگران خدماتی خط یک مربوط به 4 سال سنوات و پرداخت نشدن حدودا 7 ماه حق بیمه به تامین اجتماعی است.

*ایستگاه فتح آباد واقع در باقرشهر بزرگترین پایانه تعمیراتی قطارهای متروتهران است.

*ادامه اعتراضات کارگران شهرداری کوت عبدالله نسبت به عدم پرداخت چند ماه حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرباتجمع مقابل استانداری خوزستان برای دومین روز متوالی

روز دوشنبه نهم اردیبهشت ماه برای دومین روز متوالی، کارگران شهرداری کوت عبدالله دراعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگر مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند.

یکی از کارگران حاضر درتجمه به خبرنگاررسانه ای گفت: شهرداری کوت عبدالله حقوق بهمن ماه پارسال تا فروردین ماه امسال کارگران فضای سبز را پرداخت نکرده است اما در روزهای گذشته پس از اعتراض های صورت گرفته تنها به برخی کارگران حقوق یک ماه پرداخت شد.

وی در پاسخ به سخنان شهردار کوت عبدالله مبنی بر تحریک این کارگران توسط برخی افراد* افزود: تنها خواسته کارگران پرداخت حقوق در مقابل انجام کار است، نگرانی ما از عدم پرداخت حقوق در شرایط اقتصادی سخت فعلی است.

به گفته این کارگر شهرداری کوت عبدالله حدود 250 نفر از کارگران در 2 ماه گذشته حقوق دریافت نکرده اند ضمن آنکه تعدادی از این کارگران از شهریور سال گذشته تاکنون حقوق طلب دارند.

*یک هفته اعتصاب کارگران  خدماتی شهرداری کوت عبدالله

بازداشت یک کارگرمعترض وتحت تعقیب بودن کارگری دیگراز طرف مراجع قضایی

دخالت نیروهای انتظامی برای جمع آوری زباله ها وشکستن اعتصاب کارگران

یک هفته است که کارگران  خدماتی شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان در اعتصاب بسر میبرند و از جمع آوری زباله ها خود داری می کنند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ چهارم فروردین ماه1398،یکی از اهالی کوت عبدالله گفت: حدود یک هفته است که هیچ پاکبان و کارگر شهرداری برای نظافت به خیابان های شهر نیامده است و وضعیت بهداشتی این منطقه مطلوب نیست.

وی افزود: بسیاری از خیابان های این منطقه با سرازیر شدن فاضلاب دچار آبگرفتگی شده است و بوی متعفنی از فاضلاب و زباله منطقه را فرا گرفته است و حشرات و حیوانات موذی در این منطقه به دلیل جمع آوری نشدن زباله جولان می دهند.

همین منبع بنقل ازفرماندار شهرستان کارون نوشت: «حدود یک هفته است که برخی کارگران  خدماتی شهرداری کوت عبدالله به دلیل دریافت نکردن حقوق خود اعتصاب کرده بودند و اقدام به نظافت و جمع آوری زباله ها نکرده اند و مانع از فعالیت سایر کارگران شهرداری و پاکبان ها در این منطقه نیز می شدند.

این موضوع از مراجع قضایی پیگیری شد که یکی از عواملی که تحریک کننده کارگران در انجام این اعتصاب و اختلال در فعالیت شهرداری شده بود دستگیر شد و یک نفر دیگر نیز متواری شده است.

از روزیکشنبه 4فروردین، پاکسازی و نظافت این شهر توسط ماموران شهرداری با نظارت نیروی انتظامی آغاز شده است.»

*کاهش حق بیمه کارگران ساختمانی بدنبال اعتراضات کارگران

بدنبال اعتراضات کارگران ساختمانی،بخشنامه کاهش حق بیمه آنها ابلاغ شد.

یادآوری:انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان وسرواباد طی اطلاعیه ای دراوایل فروردین ماه در اعتراض به افزایش 50درصدی حق بیمه کارگران ساختمانی اعلام کرد:«همانند پارسال در مقابل این افزایش غیرقانونی، که کمر کارگر بی بضاعت ساختمانی را خواهد شکست، سکوت نخواهد کرد و از کارگران عزیز درخواست داریم در این راه صنف را حمایت کنند و تا اطلاع ثانوی هیچگونه فیش حق بیمه را پرداخت نکنند.»

همچنین این انجمن بهمراه37انجمن دیگرطی اطلاعیه ای دیگردراواخرفروردین ماه،ضمن اعتراض نسبت به افزایش 50درصدی حق بیمه کارگران ساختمانی خواستار تجدید نظر فوری و عاجل مبنی بر لغو این افزایش شدند واعلام کردند:اگر تا روز شنبه مورخ 30فروردین بیمه کارگران ساختمانی کاهش پیدا نکند هر اقدامی عملی از جمله تجمع اعتراضی و تحصن منجمله در روزجهانی کارگررامحتمل دانستند.

درهمین رابطه روز سه شنبه سوم اردیبهشت ماه، کارگران ساختمانی بانه دراعتراض به افزایش 50درصدی حق بیمه دست به تجمع مقابل اداره کاربانه زدند.

*عدم پرداخت یکسال حقوق کارگران شهرداری رستم

خبر کوتاه:یکسال حقوق کارگران شهرداری رستم در استان فارس پرداخت نشده است.

*بلاتکلیفی 150کارگرمشمول بازنشستگی پیش از موعد طبق قانون سخت و زیان‌آوری کارخانه نساجی مطهری قزوین

150کارگرمشمول بازنشستگی پیش از موعد طبق قانون سخت و زیان‌آوری کارخانه نساجی مطهری قزوین بلاتکلیفند.

این کارگران به خبرنگار رسانه ای گفتند: ما حدود 150 کارگر هستیم که مطابق قانون سخت و زیان‌آوری می‌خواهیم بازنشسته شویم به همین دلیل برای درخواست بازنشستگی40 نفر از ما به اداره کار مراجعه کرده‌ایم.

آنها افزودند:این کارخانه حدود 700کارگر دارد که برخی از ما می‌توانیم مشمول سخت و زیان‌آوری شویم اما  همچنان بلاتکلیف هستیم.

کارگران درادامه گفتند: پس از سال‌ها کار در کارخانه، برخی از کارگران دچار بیماری‌هایی شده‌اند و توان 30 سال کار در این محیط کاری را ندارند.

*افزایش 20درصدی  قیمت بلیط مترو و اتوبوس درپایتخت از روزدوشنبه 9اردیبهشت ماه

از روز دوشنبه نهم اردبهشت ماه، قیمت بلیط مترو و اتوبوس درتهران 20درصد افزایش یافت.

برپایه گزارشات رسانه ای شده،مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران و مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی از اعمال قیمت های جدید بلیط مترو از امروز(دوشنبه) خبر دادند.

فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو در مورد نرخ بلیط متروگفت: پیرو مصوبه شورای شهر تهران مبنی بر افزایش قیمت بلیط مترواز امروز شاهد افزایش قیمت بلیط هستیم.

وی گفت: از صبح امروز (دوشنبه) نهم اردیبهشت ماه بلیط متروی تهران با 20 درصد افزایش به فروش می‌رسد.

همچنین پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه گفت: از صبح امروز در نرخ کرایه اتوبوس نیز شاهد اعمال افزایش 20درصدی هستیم.

خاطرنشان میشودکه در اسفندماه سال97 ، شورای شهر تهران مصوب کرد که نرخ بلیط حمل و نقل عمومی با توجه به نرخ تورم محاسبه شود که این مسئله با مخالفت‌هایی مواجه شد و حالا به نظر می‌رسد، مسئولان امر روی افزایش 20 درصدی نرخ کرایه به توافق رسیده‌اند.

*تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نسبت به جریمه واحدهای حذف شده وامکانات رفاهی

روز دوشنبه 9اردیبهشت، دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی دراعتراض به جریمه واحدهای حذف شده و وضعیت نامناسب امکانات رفاهی دست به تجمع در دانشکده مکانیک این دانشگاه زدند. این دانشجویان ظهر امروز باتجمع در سالن ورودی پردیس ونک وسردادن شعارهایی وبا کنار هم قراردادن ظروف غذا در کف سالن ورودی دانشکده مکانیک  به اعتراضشان ادامه دادند.

یکی از دانشجویان به خبرنگار رسانه ای گفت: مهم‌ترین‌ مطالبه ما حذف جریمه واحدهای حذف شده و افتاده است که در آیین‌نامه آمده است.

وی با بیان اینکه جریمه هر واحد حذف شده و افتاده در دوره کارشناسی در دانشگاه خواجه نصیر ۱۵۰ هزارتومان و در دوره کارشناسی ارشد ۲۵۰ هزارتومان است، گفت: قانونی وجود دارد که در صورت ۹ ترمه شدن، دانشجوی کارشناسی باید جریمه پرداخت کند. وقتی این قانون گذاشته شده جریمه واحدهای افتاده محاسبه می‌شود، اما با قانونی که در حال حاضر وجود دارد، هم در طول سال جریمه واحدهای افتاده از دانشجو گرفته می‌شود و هم هنگامی که دانشجو به دلیل پاس نکردن دروس ۹ ترمه شده است، باید جریمه بدهد.

وی افزود: وزارت علوم تعیین کردن مبلغ جریمه را بر عهده هیات امنای دانشگاه‌ها می‌گذارد. دانشگاه خواجه‌نصیر تقریباً در این زمینه گران‌ترین دانشگاه کشور است. در دانشگاه‌های تهران، شریف و امیرکبیر این هزینه صفر است.

وی ادامه داد: با قانون پرداخت جریمه واحدهای افتاده و حذف شده اصل ۳۰ قانون اساسی که مربوط به آموزش رایگان است، به طور کامل زیر سوال رفته است.

وی درباره درخواست تغییر زمان ورود دانشجویان دختر به خوابگاه گفت: در خوابگاه دختران ساعت ۹ شب بسته می‌شود. چه‌طور یک فرد ۱۸ ساله امکان انتخاب رییس‌جمهور خود را دارد، اما امکان انتخاب ساعت ورود به خوابگاه را ندارد؟

بنابه گزارشات منتشره،در پایان تجمع امروز قائم مقام رییس دانشگاه طی ارسال نامه‌ای از در دستور کار قرار گرفتن تعویق اجرای ماده ۱۱ آیین‌نامه کارشناسی و موارد مشابه در آیین نامه کارشناسی ارشد ورودی‌های ۹۷ خبر داد. در متن این نامه آمده است: موضوع تعویق اجرای ماده ۱۱ آیین‌نامه کارشناسی و موارد مشابه در آیین‌نامه کارشناسی ارشد برای ورودی‌های سال ۹۷، با توجه به نظر مثبت رییس دانشگاه در دستور کار جلسه هیات رییسه مورخ ۹۸/۲/۱۰ قرار گرفته است، بدیهی است که این اقدام تا زمان ابلاغ مصوبه هیات امنای دانشگاه در خصوص مبالغ دریافتی بر اساس حداقل دریافتی سایر دانشگاه‌های سطح یک در موارد مشابه، معتبر خواهد بود.

یکی از دانشجویان حاضر در تجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: مدتی است کیفیت غذای دانشگاه بسیار پایین آمده است، بارها از مسئولان دانشکده خواستار رسیدگی به این وضعیت شده ایم اما هر روز کیفیت غذا پایین تر می آید .

یکی دیگر از این دانشجویان که پلاکاردی با نوشته «بنگاه اقتصادی خواجه نصیر» در دست داشت، گفت: دانشجویان باید از حداقل امکانات در دانشگاه ها برخوردار باشند، بی کیفیتی غذای سلف دانشکده و خوابگاه ها به قدری است که دانشجویان اعتراض را به خوردن غذا ترجیح می دهند.

وی افزود: تصمیم گرفته ایم که ظروف غذا را از محل سلف تا در اصلی دانشگاه به ردیف روی زمین قرار دهیم تا همه مسوولان و استادان متوجه نارضایتی دانشجویان باشند.

وی ادامه داد: باید با برگزاری تجمع های اعتراضی صدای خود را به گوش مدیران دانشگاه برسانیم تا به این وضعیت نامناسب رسیدگی شود.

*جان باختن یک کارگر مقنی در کلات براثر سقوط درچاه

روزیکشنبه 8اردیبهشت،یک کارگر مقنی 42ساله حین حقرچاه درکلات ،155 کیلومتری شمال شرق مشهد براثرسقوط به ته چاه و ضربه به سر، جان خود را از دست داد.

*کشته وزخمی شدن 2کارگرزن یک تالار ارومیه براثر سقوط آسانسور

روزیکشنبه 8اردیبهشت ،2کارگرزن یک تالار ارومیه براثر سقوط آسانسورکشته وزخمی شدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،فرمانده انتظامی ارومیه از مرگ زن 32 ساله بر اثر سقوط آسانسور در یکی از تالارهای این شهر خبر داد.

وی افزود: پس از حضور ماموران در محل و بررسی های اولیه مشخص شد که زن 32 ساله ای هنگام استفاده از آسانسور بدون اطلاع از نقص فنی آن به طبقات پایین سقوط کرد و جان خود را از دست داد.

فرمانده انتظامی ارومیه در پایان خاطرنشان ساخت: در این حادثه یک زن دیگر نیز به شدت مجروح و به کمک گروه های امدادی به بیمارستان منتقل شد.

*مصدومیت یک کارگرجوان ساختمانی درتهران براثر سقوط ازارتفاع

یکشنبه شب(8اردیبهشت)، یک کارگر 25 ساله حین تخریب یک ساختمان دو طبقه واقع در محله زمزم تهران، خیابان طاهری از ارتفاع 5 متری برروی دیوار 30 سانتی متری حیاط ساختمان سقوط کرده و ازناحیه پا و کمر دچار مصدومیت شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com