اخبار و گزارشات کارگری ٢٤ فروردين ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
April 13, 2019

اخبار و گزارشات کارگری 24 فروردین ماه 1398

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- اعتصاب وتجمع کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن لرستان مقابل اداره کل راه‌آهن در اعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق وحق بیمه

- اعتصاب رانندگان تاکسی‌های برون شهری یاسوج وتجمعشان مقابل استانداری

- تجمع اعتراضی اهالی روستاهای پایین دست سد چندیر جرگلان  نسبت به رهاسازی بیش از حد آب  وخراب شدن پل های عبور ومرورمقابل سد

- وعده دایمی شدن قرارداد کارگزاران مراکز مخابرات روستایی از طرف شرکت مخابرات

- ادامه بلاتکلیفی شغلی کارگران کارخانه کیان کرد ملایر

- بیش از50کارگرپتروشیمی بندر امام اخراج شدند

- مرکزآمار:در سال ١٣٩٧ نرخ بيكاري ١٢ درصد است

- بازهم تصادف سرویس رفت وآمد کارگران اینبارزخمی شدن 4کارگر کارخانه فولاد آلیاژی یزد

*اعتصاب وتجمع کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن لرستان مقابل اداره کل راه‌آهن در اعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق وحق بیمه

صبح روز شنبه بیست وچهارم فروردین ماه، کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن لرستان در اعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق وحق بیمه دست از کارکشیده و مقابل ساختمان اداره کل راه‌آهن تجمع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده،دلیل تجمع این کارگران پرداخت نشدن دو ماه حقوق ماه‌های بهمن و اسفند سال 97و 5ماه حق بیمه (اسفند 96 و فروردین ،دی، بهمن و اسفند ۹۷) عنوان شده‌ است.

این کارگران که تعدادشان به 400نفر می رسد در خطوط ابنیه فنی راه‌آهن ناحیه لرستان و زیر نظر شرکت پیمانکاری تراورس مشغول کارند مدت‌هاست که با مشکل عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه دست وپنجه نرم می کنند وبارها دست به اعتصاب وتجمع زده اند.

این کارگران معترض با بیان اینکه سیل ویرانگر اخیر زندگی بسیاری از همکارانمان را در مناطق مختلف ریلی لرستان و خوزستان از بین برده وآنها بیش از هر زمان نیازمند دریافت مطالبات معوقه مزدی و بیمه‌ای خود هستند،افزودند: از دیگر مطالبات کارگران خطوط ابنیه فنی تراورس لرستان مشکل بیمه تکمیلی است. کارگران چندین سال است از خدمات بیمه تکمیلی به دلیل آنچه واریز نشدن حق بیمه تکمیلی به حساب شرکت بیمه‌گر عنوان می‌شود، بهره‌مند نیستند.

کارگران تجمع کننده گفتند: در تجمع امروز (شنبه) مدیرکل راه‌آهن لرستان در تماس تلفنی که با مدیرعامل راه‌آهن کشور گرفت، وعده پیگیری مطالبات ما را در روز های آینده داد.

*اعتصاب رانندگان تاکسی‌های برون شهری یاسوج وتجمعشان مقابل استانداری

از ساعات اولیه صبح روز شنبه24فروردین،رانندگان تاکسی‌های برون شهری یاسوج اعتصابشان را آغاز کردند که باعث سرگردانی و ازدحام مسافران در ترمینال شد.این رانندگان پس از چندساعت مقابل استانداری تجمع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،این رانندگان به وضعیت بی رویه مسافربرهای شخصی وشرایط نابسامان ترمینال منجمله نداشتن استراحتگاه وانفعال مسئولین مربوطه در همین رابطه از جمله راهداری و حمل و نقل جاده ای، شهرداری و  راهنمایی و رانندگی اعتراض دارند.

*تجمع اعتراضی اهالی روستاهای پایین دست سد چندیر جرگلان  نسبت به رهاسازی بیش از حد آب  وخراب شدن پل های عبور ومرورمقابل سد

روزشنبه24فروردین،جمعی از اهالی روستاهای پایین دست سد چندیر جرگلان در اعتراض به رها شدن آب سد و خراب شدن پل های موقت عبور و مرور در مقابل این سد تجمع کردند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،یکی از تجمع کنندگان گفت:مردم از مسئولین سد چندیر به دلیل رهاسازی بیش از حد آب که پل های موقت ساخته شده را خراب می کند به سطوح آمده و در مقابل سد تجمع کردند.

وی افزود: اهالی روستاهای پایین دست از جمله قره پالچق، قزل ، کرپشلی پایین و کیلوپنجه چندین بار پل موقت برای عبور و مرور احداث کردند اما آب سد هر بار پل ها را خراب کرد.

وی تاکید کرد: بیشتر خرابی ها در شب اتفاق می افتد چراکه شب ها رهاسازی آب دوسه برابر می شود.

وی افزود: در سمت دیگر رودخانه چندیر بعد از سد ۸  روستای قزل، قره پالچق، کرپشلی پایین، کیلوپنجه، اشتوت بالا، حبک، آیرقایه، کلاته های نصر بردن، خیر آباد، ایپکلی و... نیز وجود دارد که داراری نزدیک به ۳ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت است که با آب سد دست و پنجه نرم می کنند و تمام نگرانی آنها هر روز عبور از آب رهاسازی شده سد است .

وی با بیان اینکه ما درک می کنیم که باید به ناچار بخشی از آب سد راه سازی شود اما درخواستی که داریم این است که پل هایی برای عبور و مرور اهالی احداث شود تا مردم در رفت و آمد به مشکل بر نخورند و بتوانند نیازهای روزانه خود را تامین کنند.

*وعده دایمی شدن قرارداد کارگزاران مراکز مخابرات روستایی از طرف شرکت مخابرات

سال هاست که کارگزاران مراکز مخابرات روستایی که برای دست یابی به قراردائم مبارزه کردند وبارها دست به تجمع اعتراضی نسبت به دایمی نشدن زدند.

روز شنبه 24فروردین،مدیرعامل شرکت مخابرات ایران وعده  دادکه با کارگزاران مخابرات روستایی قرارداد دائم امضاء می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران، مجید صدری گفت:قرارداد دائم تا زمان بازنشستگی با کارگزاران به امضاء می‌رسد.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران همچنین اضافه کرد: در تهیه این قرارداد تلاش شده تا با توجه به‌صرفه و صلاح کارگزاران و با رعایت قانون کار و آیین‌نامه استخدامی شرکت، موارد درخواست شده کارگزاران نیز تا جای ممکن در آن لحاظ شود.

وی افزود:قرارداد دائم با کارگزاران تهیه‌ و تنظیم شده که افزایش پرداختی‌های سال 1398 پس از امضای قرارداد توسط کارگزاران و تصویب شورای عالی کار به این کارکنان تعلق خواهد گرفت.

*ادامه بلاتکلیفی شغلی کارگران کارخانه کیان کرد ملایر

یکسال از تعطیلی کارخانه کیان کرد توليد كننده پارچه استخوانبندي تايرواقع در كيلومتر 22 جاده ملاير -اراك گذشت.200کارگر بیکارشده این واحد تولیدی ضمن تحت پوشش بیمه بیکاری بودن کماکان در بلاتکلیفی شغلی بسر می برند ودر انتظار بازگشایی کارخانه هستند.

بنا به گزارش رسانه ای شده،کارگران بیکار شده کارخانه کیان کرد ملایر در اصل بر بازگشایی و راه‌اندازی مجدد محل کار خود تاکید دارند، گفتند: باتوجه به شرایط جسمی و سنی، هم‌اکنون در بازار نامتعادل کار برای آنها هیچ شانسی برای یافتن فرصت شغلی جدید وجود ندارد اما اگر دولت از بازگشایی این کارخانه اولین تولیدکننده پارچه استخوان‌بندی تایر در ایران حمایت کند، آنها می‌توانند به کار قبلی خود بازگردند.

کارگران با بیان اینکه این واحد صنعتی به بهانه غیراقتصادی بودن از تیر ماه سال گذشته (1397)تعطیل اعلام شد و پیش از تعطیلی توان پرداخت به موقع حقوق کارگران را نداشت، در ادامه افزودند: پیش از این نیز خطوط تولیدی این کارخانه چندین باربصورت  موقت (مرحله اول از آذرماه 93 تا تیرماه 94 و در مرحله دوم مجدد از بهمن 94 تا خرداد 95 )تعطیل اعلام شده بود که مجددا به چرخه تولید بازگشت.

آنها اظهار داشتند: تاکنون چندین بار به امید بازگشایی کارخانه به نهادهای صنفی و دولتی شهرستان ملایر و استان همدان مراجعه کرده‌اند اما درمورد بازگشایی کارخانه هنوز پاسخی نگرفته‌اند.

کارگران کارخانه کیان کرد ملایر همچنین درمورد مطالبات معوقه‌ خود گفتند: در کل مطالبات مزدی و سنواتی کارگران پرداخت شده و فقط تعداد کمی از همکاران بخشی از مطالبات خود را هنوز دریافت نکرده‌اند.

*بیش از50کارگرپتروشیمی بندر امام اخراج شدند

شرکت مهندسی موجان، مجری احداث تصفیه‌خانه مرکزی پتروشیمی بندر امام که از سال 95اقدام به ساخت تصفیه‌خانه مرکزی فاضلاب بندر امام در راستای رعایت الزامات زیست‌محیطی را آغاز کرده است، اقدام به اخراج بیش از 50کارگرشاغل در این پروژه نموده است.

یکی ازاین  کارگران اخراجی به خبرنگار رسانه ای گفت: شرکت مهندسی موجان به دلیل تورم ایجاد شده در سال 97، تقاضای افزایش نرخ قرارداد خود را به پتروشیمی بندر امام داده که با این درخواست موافقت نشده و شرکت مذکور نیز اقدام به اخراج حدود 50نفر از کارگران خود نموده که با این وضعیت مشخص نیست پروژه مذکور چه سرنوشتی خواهد داشت.

*مرکزآمار:در سال ١٣٩٧ نرخ بيكاري ١٢ درصد است

به گزارش24فروردین ماه مرکزآمار،در سال ١٣٩٧، ٤٠,٥ درصد جمعيت ١٠ ساله و بيش‌تر از نظر اقتصادي فعال بوده‌اند؛ يعني در گروه شاغلان يا بيكاران قرار گرفته‌اند. بررسي تغييرات نرخ مشاركت اقتصادي حاكي از آن است كه اين نرخ نسبت به سال قبل (١٣٩٦)، ٠.٤ درصد افزایش یافته است.

نتايج طرح آمارگيري نيروي‌كار سال ١٣٩٧ منتشر شد. بررسي نرخ بيكاري افراد ١٠ ساله و بيش‌تر نشان مي‌دهد كه ١٢,٠ درصد از جمعيت فعال (شاغل و بيكار)، بيكار بوده‌اند. بررسي روند تغييرات نرخ بيكاري حاكي از آن است كه اين شاخص، نسبت به سال ١٣٩٦، ٠.١ درصد افزايش یافته است.

در سال ١٣٩٧، ٤٠,٥ درصد جمعيت ١٠ ساله و بيش‌تر از نظر اقتصادي فعال بوده‌اند؛ يعني در گروه شاغلان يا بيكاران قرار گرفته‌اند. بررسي تغييرات نرخ مشاركت اقتصادي حاكي از آن است كه اين نرخ نسبت به سال قبل (١٣٩٦)، ٠.٤ درصد افزایش یافته است.

نرخ بيكاري جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله حاكي از آن است كه ٢٥,١ درصد از فعالان اين گروه سني در سال ١٣٩٧ بيكار بوده‌اند. بررسي تغييرات سالانه‌ی نرخ بيكاري جوانان ١٥ تا ٢٩ ساله نشان مي‌دهد، اين نرخ نسبت به سال قبل هيچ گونه تغييري  نيافته است.

تعداد شاغلین در سال ١٣٩٧ به ٢٣٨١٣٠٤٥ نفر رسید که نسبت به سال گذشته ٤٦٣٩٢٨ نفر افزایش یافته است.

نسبت اشتغال در سال ١٣٩٧ به ٣٥,٦  درصد رسید که نسبت به سال ١٣٩٦ افزایش  ٣/٠ درصد افزايش داشته است.

بررسي سهم اشتغال ناقص نشان مي‌دهد كه در سال ١٣٩٧، ١٠,٨درصد جمعيت شاغل،‌ به دلايل اقتصادي (فصل غيركاري، ركود كاري، پيدا نكردن كار با ساعت بيش‌تر و…) كم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته كار كرده و آماده براي انجام كار اضافي بوده‌اند. اين در حالي است كه ٣٨.٣  درصد از شاغلين ١٠ ساله و بيش‌تر، ٤٩ ساعت و بيش‌تر در هفته كار كرده‌اند.

بررسي اشتغال در بخش‌هاي عمده اقتصادي نشان مي‌دهد كه در سال ١٣٩٧، بخش خدمات با ٥٠,٣  درصد بيش‌ترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدي بخش‌هاي صنعت با ٣٢.٠ درصد و كشاورزي با ١٧.٧ درصد قرار دارند.

*بازهم تصادف سرویس رفت وآمد کارگران اینبارزخمی شدن 4کارگر کارخانه فولاد آلیاژی یزد

صبح روز شنبه24فروردین،سرویس رفت وآمد کارگران کارخانه فولاد آلیاژی یزد درکیلومتر25 جاده اختصاصی فولاد آلیاژی واژگون شد و4کارگر زخمی شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com