اخبار کارگرى: اخبار و گزارشات کارگری ٨ اردیبهشت ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
April 28, 2019

اخبار و گزارشات کارگری 8 اردیبهشت ماه 1398

جاویدان با خاطره 20کارگرجان باخته کارخانه جهان چیت کرج در8اردیبهشت ماه 1350

2هزارکارگر کارخانه جهان چیت کرج دراعتراض به شرایط کاری دردناک کارخانه های محمدصادق فاتح یزدی،روز8اردیبهشت ماه سال1350 دست به تظاهرات خیابانی زدند وتصمیم داشتند پیاده به سوی تهران راهپیمایی کنند، ژاندارم ها بفرمان رژیم سلطنتی پهلوی در کاروانسرای سنگی بررویشان آتش گشودند و20نفرازکارگران جان باختند.

یاد وخاطرشان جاویدان باد

 

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- فراخوان کانون مدافعان حقوق کارگر برای تجمع مقابل مجلس بمناسبت اول ماه مه

- ازدستگیرشدگان پارک جهان نمای کرج چه خبر؟

- دومین روز تجمع جمعی ازاعضا و دوستداران کانون نویسندگان ایران مقابل دادگاه انقلاب همزمان با محاکمه بکتاش آبتین،رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن

- اعتصاب کارکنان متانیر شهرهای تهران، قم و کرج در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی و واگذاری به بخش خصوصی

- تجمع کارگران شهرداری کوت عبدالله دراعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرمقابل استانداری خوزستان

- تجمع اعتراضی کارکنان مرکز بهداشت شرق و غرب اهوازنسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

- تجمع اعتراضی معلمان حق‌التدریس کشورنسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل وزارت آموزش و پرورش

- سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه :اسماعیل بخشی ،سپیده قلیان و امیر  امیر قلی به زندان اوین انتقال داده شده اند.

- عدم پرداخت 4ماه حقوق کارگران کارخانه سیمان کهگیلویه و بویراحمد

- خبری از پرداخت پاداش بهره‌وری کارکنان پیمانکاری نفت در میان نیست

- تجمع اعتراضی کسبه جمعه بازار شاهرود نسبت به تغییر محل کارشان به خارج از شهر مقابل شورای شهر

- آسیبب دیدگی19کارگر براثر حوادث کاری همزمان روزجهانی ایمنی وبهداشت کار(28آوریل برابربا هشتم اردیبهشت ماه):

1- مصدومیت16کارگر درحادثه آتش سوزی کارخانه چرم مصنوعی شهرک صنعتی آیبک آباد اراک

2- ریزش آوار ساختمان در تبریز ومصدومیت یک کارگر

3- مسمومیت کارگررنگ کار در داخل تانکر حمل آب

4- آسیب دیدگی شدید یک کارگربراثر سقوط به عمق 15متری چاه

*فراخوان کانون مدافعان حقوق کارگر برای تجمع مقابل مجلس بمناسبت اول ماه مه

کانون مدافعان حقوق کارگر طی فراخوانی ازکارگران، معلمان، بازنشستگان و بیکاران در سراسر کشور برای برگزاری هر چه شکوهمندانه تر مراسم این روز،درساعت ده  صبح روز چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه در مقابل «مجلس(بهارستان)» دعوت بعمل آورد.

متن فراخوان:

جشن روز کارگر را در خیابان، به عرصه خواست کارگران تبدیل کنیم.

اول ماه مه برابر با یازده اردیبهشت ماه، روز جهانی کارگر است. در این روز کارگران در سراسر جهان با گردهمایی خود عزم می کنند که مبارزه شان را تا بدست آوردن رهایی از استثمار  ادامه دهند.

کانون مدافعان حقوق کارگر، در آستانه روز جهانی کارگر از کلیه اعتراضات و حق برخورداری آزاد از تجمعات و تشکل یابی طبقه کارگر، در اعتراض به وضع اسفبار معیشت و عدم بهره مندی از حق داشتن زندگی شرافتمندانه مزد و حقوق بگیران ایران حمایت نموده و همصدا با کارگران آزاده ایران و جهان، خواهان اتحاد و همبستگی گرایشات گوناگون کارگری برای غلبه بر تبعیض و نابرابری ناشی از سیاست های طبقه حاکم میباشد.

در همین راستا، کانون مدافعان حقوق کارگر، برگزاری تجمعات اعتراضی در روز جهانی کارگر را حق مسلم کارگران، مزد و حقوق بگیران دانسته و هم گام با طبقه کارگر، در کنار آنها می ایستد.

کانون مدافعان حقوق کارگر، فشار، تهدید، گروگانگیری و ارعاب نهادهای امنیتی علیه خواستهای بحق طبقه کارگر را بیفایده دانسته و دستگیری دو تن از اعضای خویش؛ "علیرضا ثقفی" و "هاله صفرزاده" را محکوم مینماید. همچنین با تاکید بر حق آزادی بیان، بر اصول منشور جهانی حقوق بشر پافشاری نموده و رفتارهای غیرانسانی دستگاه های امنیتی مبنی بر بازداشتها و دستگیری های غیر قانونی را اموری ناشی از ترس و واهمه از نیروی عظیم مردمی ارزیابی میکند.

کانون مدافعان حقوق کارگر بنا بر سنت هر ساله چه در سالن ، محل کار و خیابان این روز را جشن گرفته و خواستار افزایش دستمزد، رفع تبعیض، لغو کار کودکان، ایمنی کار، لغو قراردادهای موقت، داشتن زندگی بهتر برای کارگران و آزادی کلیه اسرای کارگری از زندان است.

کانون مدافعان حقوق کارگر با فراخوان به کارگران، معلمان، بازنشستگان و بیکاران در سراسر کشور برای برگزاری هر چه شکوهمندانه تر مراسم این روز، دست در دست هم و متحدانه راس ساعت ده  صبح روز چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه در مقابل «مجلس(بهارستان)» گرد هم می‌آییم  و به‌طور یکپارچه خواهان پایان دادن به فقر و فلاکت و گرانی، افزایش فوری حداقل مزد بالاترازخط فقر، برچیده شدن شرکتهای پیمانکاری، لغو قراردادهای موقت و پایان دادن به کل شرایط مصیبت باری می شویم که به ما کارگران و همه مزدبگیران زحمتکش شاغل و بازنشسته تحمیل شده است.

"کانون مدافعان حقوق کارگر"، اردیبهشت 1398

*ازدستگیرشدگان پارک جهان نمای کرج چه خبر؟

1-آخرین خبر از وضعیت دستگیرشدگان پارک جهان نمای کرج

طبق آخرین خبرهایی که به اتحادیه آزاد کارگران ایران رسیده است واله زمانی از اعضای سندیکای نقاشان استان البرز پیش تر و در همان روز جمعه از بازداشت آزاد شده است و به این دلیل که گوشی تلفن همراه آزاد شدگان هنوز در اختیار نیروهای امنیتی بود اطلاع دقیقی از وضعیت ایشان در دسترس نبود.

در میان اسامی دستگیر شدگان روز جمعه اسم یکی از کارگران به اشتباه مصطفی شوکت قید شده بود که ایشان اصلاً در آن مکان حضور نداشته اند و اسم کارگر دستگیر شده مصطفی چهارمحالی بوده است که همانطور که قبلاً اطلاع رسانی شده بود ایشان همراه با دیگر کارگران روز جمعه آزاد شده اند.

اکنون پروین محمدی نائب رئیس اتحادیه آزاد کارگران ایران و علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده از اعضای کانون مدافعان حقوق کارگر در بازداشت بسر میبرند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن ابراز خرسندی برای اطلاع از وضعیت واله زمانی و آزادی ایشان خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط دیگر کارگران بازداشتی است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

2-اتحادیه آزاد کارگران ایران:با به گروگان گرفتن کارگران بازداشتی تلاش دارند مانع از برگزاری تجمع روز جهانی کارگر شوند

امروز خانواده های چهار کارگر بازداشتی پارک جهان نمای کرج به شعبه دو بازپرسی دادسرای ناحیه یک کرج به قصد کفالت دستگیرشدگان مراجعه می کنند اما بازپرس پرونده با امتناع از قبول کفالت اعلام میدارد که خانواده ها تا سه روز دیگر یعنی روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت برای آزادی ایشان مراجعه نکنند. این در حالیست که دیروز حوالی آخر وقت اداری به خانواده ها اعلام کرده بودند که میتوانند با کفالت ده میلیون تومانی بازداشت شدگان را آزاد نمایند اما دیروز به دلیل اتمام وقت اداری عملاً کفالت ایشان میسر نشد و به امروز موکول شده بود.

کاملاً مشهود است که این امتناع بازپرس پرونده از آزادی دستگیرشدگان پارک جهان نما برخلاف گفته دیروز خود با دخالت نهادهای امنیتی صورت میگیرد و نهادهای امنیتی تلاش دارند با به گروگان گرفتن کارگران بازداشتی مانع از برگزاری تجمع روز جهانی کارگر در یازدهم اردیبهشت شوند.

لازم به ذکر است که امروز بازپرس پرونده اعلام کرده است که تنها پرونده پروین محمدی، علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده در شعبه وجود دارد و بازداشت شدگان نیز در تماس تلفنی اعلام کرده بودند که همین سه نفر توانسته اند همدیگر را ببینند و هیچ اطلاعی از محل نگهداری و سرنوشت واله زمانی در دست نیست. بیخبری از واله زمانی موجب نگرانی شدید خانواده و دوستان از سرنوشت ایشان شده است.

این کارگران هیچ جرمی مرتکب نشده اند و دستگیری و بازداشت ایشان کاملاً غیرقانونی است و باید فوراً و بی قید و شرط آزاد گردند.

تجمع و مراسم روز جهانی کارگر حق مسلم و خدشه ناپذیر کارگران برای اعتراض به فقر و گرانی و هزاران بیحقوقی است که در حق کارگران صورت میگیرد. تهدید و بازداشت و احضار کارگران نمیتواند مانع از برگزاری تجمع روز جهانی کارگر شود و چنانچه این کارگران بازداشتی به فوریت آزاد نگردند، خواست آزادی ایشان و اعتراض به پرنده سازی های امنیتی به اتهامات واهی برای کارگران و سایر فعالین اجتماعی به اصلی ترین خواسته کارگران در مراسم روز جهانی کارگر تبدیل خواهد شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ادامه بازداشت پروین محمدی و علیرضا ثقفی و واله زمانی و هاله صفرزاده را قویاً محکوم میکند و اعلام میدارد که به گرو گرفتن کارگران و تهدید و احضار فعالین نمیتواند کوچکترین خللی در برگزاری مراسم های روز جهانی کارگر ایجاد نماید.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- هشتم اردیبهشت نود و هشت

3-کانون مدافعان حقوق کارگر:

‍ "خودداری ماموران امنیتی از آزادی فعالان کارگری"

چهار نفر از بازداشت‌شدگان پارک جهان‌نمای کرج‌ به اسامی پروین محمدی نائب رئیس "اتحادیه آزاد کارگران ایران"، علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده از اعضای "کانون مدافعان حقوق کارگر" و واله زمانی عضو "سندیکای نقاشان استان البرز" که ظهر روز جمعه ۶ اردیبهشت ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند و در بازداشتگاه اداره کل آگاهی کرج بودند طبق اعلام ماموران مبنی بر این‌که با آوردن فیش حقوقی می توانند موقتا آزاد شوند؛ با مراجعه‌ی خانواده‌ی این زندانیان به بازداشتگاه اداره کل آگاهی کرج امروز یکشنبه 8 اردیبهشت به آن ها گفته شد تا رو چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه باید منتظر باشند. طبق اعلام شعبه2 بازرسی، سه نفر تحویل بازداشتگاه شده‌اند و به آن ها گفته شده "واله زمانی" آزاد شده است اما همچنان از سرنوشت وی خبری نیست.

مسئولین وزارت اطلاعات با تعویق آزادی فعالین تا روز چهارشنبه، اقدام به گروگانگیری آنها تا روز چهارشنبه نموده اند تا بدین بهانه از برگزاری تجمع اعتراضی روزجهانی کارگر جلوگیری نمایند.

کانون مدافعان حقوق کارگر نقض آزادی های سیاسی و اجتماعی از سوی حاکمیت و نهادهای امنیتی را در حالیکه اختلاسگران و رانتخواران با عناوینی همچون ژن خوب از مزایای فساد و دزدی بهره مند می باشند را محکوم نموده و خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط بازداشت شدگان میباشد.

با نزدیک‌شدن اول ماه می، روز جهانی کارگر، حاکمیت دچار واهمه شده است طوری‌که تهدید و احضار و فشارهای امنیتی بر فعالان کارگری افزایش یافته است. بازپرس آزادی این فعالان کارگری را تا 1 می(روز جهانی کارگر) به تعویق انداخته و آزادی‌شان را تهدید به گذاشتن وثیقه‌ی 500 میلیون تومانی کرده است.

*دومین روز تجمع جمعی ازاعضا و دوستداران کانون نویسندگان ایران مقابل دادگاه انقلاب همزمان با محاکمه بکتاش آبتین،رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن

روزیکشنبه هشتم اردیبهشت ماه همزمان با محاکمه رضا خندان (مهابادی) و کیوان باژن، جمعی ازاعضا  و دوستداران کانون نویسندگان دست هم به تجمع مقابل دادگاه انقلاب در خیابان معلم تهران زدند.

امروز یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات رضا خندان مهابادی و کیوان باژن، دو عضو کانون نویسندگان ایران، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

در حالی که روز گذشته طبق تعیین وقت قبلی، بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن، سه عضو کانون نویسندگان ایران به همراه وکلای خود در جلسه دادگاه حضور داشتند، رسیدگی به اتهامات آقای خندان مهابادی و آقای باژن به صبح روز جاری موکول، و رسیدگی به اتهامات بکتاش آبتین صورت گرفته بود.

اتهامات عنوان شده در دو جلسه دادگاه علیه بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” عنوان شده است. گفته می‌شود برخی مصادیق این اتهامات در ارتباط با کتاب‌های کانون نویسندگان از جمله کتاب «پنجاه سال کانون نویسندگان ایران»، برگزاری جلسات کانون نویسندگان، بیانیه‌های کانون نویسندگان، نشریه داخلی کانون نویسندگان ایران، یادداشت‌ها و مطالب منتشر شده در صفحات شخصی و در ارتباط با مراسم یادبود احمد شاملو، محمد مختاری و محمدجعفر پوینده در امامزاده طاهر کرج بوده است.

در این جلسه دادگاه که با حضور آقایان باژن و خندان مهابادی و وکلایشان، ناصر زرافشان و راضیه زیدی برگزار شده بود، متهمان و وکلای آنها مصادیق این اتهامات را رد کرده و نادرست خوانده‌اند. با این حال به این دو عضو کانون نویسندگان ایران گفته شده که ظرف روزهای آینده حکم صادر و به ایشان ابلاغ خواهد شد.

لازم به ذکر است که طی روز گذشته و روز جاری جمعی از اعضای کانون نویسندگان ایران همزمان با برگزاری این دادگاه با حضور در این محل، به حمایت از این سه عضو کانون پرداخته بودند.

گفتنی است در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ماموران وزارت اطلاعات ۱۲۰ نسخه کتاب “پنجاه سال کانون نویسندگان ایران” (شامل ۳۰ دوره ۴ جلدی) که توسط هیئت تحریریه‌ کمیسیون پنجاه سالگی کانون نویسندگان ایران به مناسبت پنجاه سالگی این نهاد غیردولتی منتشر شده بود را ضبط کرده و با خود برده بودند.

بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن در مردادماه سال گذشته از بابت همین پرونده در شعبه ۷ دادسرای اوین با عنوان “تبلیغ علیه نظام” و در تاریخ ۱۲ آبان‌ ماه در پی احضار مجدد به این شعبه با عناوین دیگر “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی” و “تشویق بانوان کشور به فساد و فحشا” تفهیم اتهام شدند.

*اعتصاب کارکنان متانیر شهرهای تهران، قم و کرج در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی و واگذاری به بخش خصوصی

روزیکشنبه هشتم اردیبهشت ماه، کارکنان متانیر(شرکت مهندسی تعمیرات انتقال نیروی تهران) شهرهای تهران، قم و کرج دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی و واگذاری به بخش خصوصی ،دست از کار کشیدند.

براساس گزارشات رسانه ای شده،صبح امروز تمامی نیرو‌های تعمیراتی و رلیاژی و خطوط شرکت متانیر تعمیرات برق در شهرهای تهران، قم و کرج در اعتراض به نبود امنیت شغلی و مشکلات صنفی که معتقدند شرکت برق تهران مسبب آن بوده است، دست به اعتصاب زدند.

کارکنان این شرکت در اعتراض به سیاست‌های شرکت برق تهران نسبت به متانیر و تبدیل این شرکت به بخش خصوصی و نبود امنیت شغلی، اجرای تمامی برنامه‌های این شرکت در شبکه برق تهران، کرج و قم را لغو کردند.

قابل یادآوری است که شرکت مهندسی تعمیرات انتقال نیروی تهران (متانیر) از شرکت سهامی برق منطقه ای تهران منتزع و با 750 نفر پرسنل مجرب و متخصص فعالیت خود را از مهر ماه 1377 آغاز نمود.

*تجمع کارگران شهرداری کوت عبدالله دراعتراض به عدم پرداخت چند ماه حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرمقابل استانداری خوزستان

روزیکشنبه8اردیبهشت،جمعی از کارگران فضای سبز شهرداری کوت عبدالله دراعتراض به عدم پرداخت  چندماه حقوق،حق بیمه ومطالبات دیگرمقابل استانداری خوزستان اجتماع کردند.

 یکی از کارگران حاضر درتجمع امروز به خبرنگار رسانه ای گفت: مطالبات ما شامل حقوق و حق بیمه از بهمن سال گذشته تاکنون پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: حدود 250 نفر از کارگران در 2 ماه گذشته حقوق دریافت نکرده اند ضمن آنکه تعدادی از این کارگران از شهریور سال گذشته تاکنون حقوق طلب دارند.

*تجمع اعتراضی کارکنان مرکز بهداشت شرق و غرب اهوازنسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

ظهر روزیکشنبه هشتم اردیبهشت ماه،جمعی از کارکنان مرکز بهداشت شرق و غرب اهواز در اعتراض  به عدم پرداخت مطالباتشان دست به تجمع مقابل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواززدند.

*تجمع اعتراضی معلمان حق‌التدریس کشورنسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل وزارت آموزش و پرورش

روزشنبه هفتم اردیبهشت ماه،جمعی از معلمان حق‌التدریس کشوردراعتراض به عدم تبدیل وضعیت مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند.

این معلمان به خبرنگار رسانه ای گفتند: سالهاست که به صورت حق‌التدریسی با آموزش و پرورش همکاری داریم ولی هنوز وضعیت شغلی ما تثبیت نشده است. دستمزد ما به صورت حق التدریس بر مبنای ساعات کار پرداخت می‌شود که حتی از حداقل مزد کارگران بسیار کمتر است. اگر بخواهیم دستمزدمان را به دلار و یورو تبدیل کنیم، شاید به بیست یا سی یورو در ماه هم نرسد؛ همین دستمزد ناکافی نیز نامرتب پرداخت می‌شود.

این معلمان معترض افزودند: باید قانون کار یکسان- مزد یکسان در حوزه آموزش و پرورش رعایت شود و همه معلمان که کار یکسانی انجام می‌دهند، از حقوق برابر برخوردار باشند.

*سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه :اسماعیل بخشی ،سپیده قلیان و امیر  امیر قلی به زندان اوین انتقال داده شده اند.

بر اساس خبر های دریافتی امروز یکشنبه ۸ اردیبهشت ، خانم  سپیده قلیان از زندان سپیدار اهواز و اسماعیل بخشی و امیر امیر قلی و سه متهم  دیگر از زندان شیبان اهواز به زندان‌ اوین انتقال داده  شده اند.

انتقال جهت برگزاری جلسه دادسرای متهمان در شعبه ۷ بازپرسی دادگاه اوین می باشد.

لازم به توضیح است که این جلسه بدون حضور وکلای خانم  سپیده قلیان و آقای  اسماعیل بخشی بنابر مخالفت بازپرسی شعبه، برگزار می شود.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه ضمن محکوم کردن ادامه بازداشت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان و دیگر کارگران در بند ،خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی کارگران زندانی می باشد.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

*عدم پرداخت 4ماه حقوق کارگران کارخانه سیمان کهگیلویه و بویراحمد

خبرکوتاه: 4ماه حقوق کارگران کارخانه سیمان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت نشده است.

*خبری از پرداخت پاداش بهره‌وری کارکنان پیمانکاری نفت در میان نیست

ابلاغیه پرداخت پاداش بهره‌وری کارکنان پیمانکاری نفت صادر نشده است.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ8اردیبهشت،از قرار معلوم موعد پرداخت پاداش بهره‌وری کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی نفت، اردیبهشت و کارکنان پیمانکاری در خردادماه است.

به هر حال، تا امروز نامه پرداخت پاداش به شرکت‌ها ابلاغ نشده و پیش‌بینی می‌شود 15 اردیبهشت به بعد این نامه ابلاغ شود.

کارکنان پیمانکاری نفت می‌گویند: منتظریم که هرچه زودتر دستور واریز صادر شود و بتوانیم پاداش بهره‌وری نیمه دوم سال قبل را دریافت کنیم.

کف پاداش بهره‌وری ۱.۱۵۸ میلیون تومان و سقف ۴.۶۲۵ میلیون تومان است.

*تجمع اعتراضی کسبه جمعه بازار شاهرود نسبت به تغییر محل کارشان به خارج از شهر مقابل شورای شهر

روزشنبه هفتم اردیبهشت ماه،جمعی از کسبه جمعه بازار شاهرود دراعتراض به تغییر محل کارشان به خارج از شهر دست به تجمع مقابل شورای شهرزدند و خواستار بازگرداندن جمعه بازار به مکان قبلی خود واقع در خیابان ساحلی جنوبی یا مکانی مناسب‌تر شدند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ8اردیبهشت، برخی از مردم، کسبه و فروشندگان شهر شاهرود نسبت به آنچه انتقال جمعه بازار این شهر از محدوده میدان بسیج و خیابان ساحلی به خارج از محدوده شهری و منطقه وادی السلام (آرامستان شاهرود) می‌خوانند اعتراض دارند و از شهرداری و شورای تأمین می‌خواهند تا فکری در این باره کنند.

محمد قاسمی یکی از این فروشندگان که لوازم منزل می‌فروشد،گفت: مکان قبلی جمعه بازار شاهرود بسیار بهتر بود چرا که مردم حداقل راه دسترسی آن را به سهولت داشتند اما مکان فعلی آنقدر پرت و دور افتاده است که اگر کسی خودروی شخصی نداشته باشد نمی‌تواند به آن مکان بیاید.

قاسمی می‌گوید: مکان قبلی به گونه‌ای بود که حتی مردم پیاده هم می‌توانستند بیایند اما مکان فعلی با ماشین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تا مرکز شهر فاصله دارد.

وی با بیان اینکه پاسخ شهرداری و شورای شهر به ما این است که شهرداری برای جبران مسافت طولانی‌تر اتوبوس برای مردم می‌گذارد، ابراز کرد: این کار هم فایده‌ای ندارد چرا که آن شلوغی و رفت و آمد سابق را نخواهد داشت.

دیگر کاسب شاهرودی می‌گوید: ما تمام امیدمان به جمعه بازار است چرا که در طول هفته به مغازه‌مان کسی سر نمی‌زند که این امید هم در این هفته با شنیدن خبر جابجایی جمعه بازار از ما گرفته شد.

سید مرتضی میرباقری با بیان اینکه پوشاک تولیدی خودمان را از ۶۵ کیلومتری شاهرود و از کلاته خیج به جمعه بازار می‌آوریم، می‌گوید: جمعه بازار مکانی برای مردمی است که از طبقه ضعیف جامعه هستند وگرنه مردم پول‌دار که مایحتاجشان را از مغازه‌های بالای شهر تأمین می‌کنند پس چه دلیلی دارد که به جمعه بازار بیایند.

این جوان شاهرودی می‌گوید: عمده قشر متوسط که خودروی شخصی ندارند که مسافت طولانی خارج از شهر را طی کنند در نتیجه قطعاً به ما کسبه جمعه بازار لطمه می‌خورد.

وی با بیان اینکه کسبه شاهرودی همین یک جمعه را دارند که می‌توانند به فروش آن دل خوش کنند، می‌گوید: اگر این روز هم از ما گرفته شود یعنی ۵۰ درصد از شانس فروش محصولات مان را از ما گرفته‌اند در نتیجه ما باید چه کنیم ان هم در این شرایط اقتصادی.

این کاسب شاهرودی با بیان اینکه من شخصاً این مکان جدید را ندیده‌ام اما دوستان ما می‌گویند که مکانی بزرگ، خاکی و نامناسب است، ابراز کرد: من لباس فروشم و نمی‌توانم طبیعتاً در مکانی که خاک آلود است لباس و گرمکن ورزشی بفروشم چراکه با نشستن خاک بر روی لباس‌هایم مردم فکر می‌کنند کهنه و دسته دوم هستند.

محمد علی عامری از دیگر کسبه‌ای است که محصولات باغ خود در رویان را در جمعه بازار عرضه می‌کند نیز می‌گوید: محل جدید دارای ایرادات فراوانی است که یکی از آن دوری زیاد است مشکلات دیگری نیز وجود دارد که از جمله آن‌ها باید به خاکی بودن بخش اعظم از آن نیز اشاره کرد.

وی می‌گوید: با ازدحام مردم قطعاً پلیس یا عوامل شهرداری اجازه پارک ماشین به مردم نمی‌دهند و خودروها به سمت جنوبی جمعه بازار یعنی روبروی آرامستان شاهرود منتقل می‌شوند، در نتیجه مردم مجبور خواهند بود مسافت طولانی را با بار و دست پر طی کنند که قطعاً خسته می‌شوند.

*آسیبب دیدگی19کارگر براثر حوادث کاری همزمان روزجهانی ایمنی وبهداشت کار(28آوریل برابربا هشتم اردیبهشت ماه):

1- مصدومیت16کارگر درحادثه آتش سوزی کارخانه چرم مصنوعی شهرک صنعتی آیبک آباد اراک

ظهر روز یکشنبه 8اردیبهشت، درحادثه آتش سوزی کارخانه چرم مصنوعی شهرک صنعتی آیبک آباد اراک،16کارگر مصدوم شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،این حادثه به علت نشت روغن از یکی از کوره‌های این واحد تولیدی رخ داد که منجر به مصدومیت 16 نفر شد.

حریق با حضور نیروهای آتش‌نشانی و ایمنی مهار و مصدومان به مراکز درمانی منتقل شدند.

2- ریزش آوار ساختمان در تبریز ومصدومیت یک کارگر

ظهر روزیکشنب8اردیبهشت،ریزش آواردرساختمان درحال احداث واقع در خیابان سرباز شهید موجب مصدومیت یک کارگر شد.

بنابه گزارش رسانه ای شده،ریزش دیوار آجری در این ساختمان موجب مدفون شدن کارگری 67ساله تا ناحیه کمر در زیر آوار شد.

این کارگر مصدوم تحت احیای قلبی و ریوی به بیمارستان امام رضا تبریز منتقل شد.

3- مسمومیت کارگررنگ کار در داخل تانکر حمل آب

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ8اردیبهشت،یک کارگرحین رنگ کاری در داخل تانکر حمل آب درسیرجان به علت نداشتن تهویه مناسب و تجمع بخارات تینر و در نتیجه کمبود اکسیژن بیهوش وبه بیمارستان منتقل شد.

4- آسیب دیدگی شدید یک کارگربراثر سقوط به عمق 15متری چاه

روزشنبه7اردیبهشت،سقوط یک کارگر 30 ساله به عمق چاه 15 متری در محوطه انتشارات یک موسسه آموزشی  واقع در در بلوار 45 متری زرند تهران دچارموجب آسیب دیدگیش از ناحیه دست و پاها وانتقالش به بیمارستان شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com