اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان / تهیه و تنظیم عزیزه لطفی

اخبار
April 10, 2019

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

 

21 فروردين  ١٣98،  10  آوريل  2019

 

 

تهیه و تنظیم عزیزه لطفی

 

آزادی گلرخ ایرایی از زندان با قرار کفالت

گلرخ ایرایی، فعال حقوق بشر، با قرار کفالت جدید روز ۱۹ فروردین از بند نسوان زندان اوین آزاد شد.

آرش صادقی، همسر گلرخ، علیرغم ابتلا به بیماری سرطان همچنان در زندان رجایی شهر محبوس است.

 

سهیلا گلستانی خواننده، به دادگاه احضار شد

سهیلا گلستانی، عضو کانون خوانندگان سنتی ایران، روز یکشنبه ۱۱ فروردین ماه ۹۸، با انتشار ابلاغیه‌ای در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، از احضار خود توسط بازپرسی شعبه ۱۶ دادگاه عمومی و انقلاب اصفهان به اتهام ارتکاب به فعل حرام در ملا عام به دلیل آواز خواندن خبر داد.

سهیلا گلستانی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در این خصوص گفت که یکی از ده‌ها بار که احضار شدم به اتهام فعل حرام (آواز خواندن)  در ملا عام… اتهام به من برای خواندن آواز برای مردم‌ و این احضاریه مربوط به پخش صدای من در فضای مجازی است. در چهار سال گذشته این زندگی من بوده. احضار شدم. رفتم، آمدم و دوباره دوباره … و عشق به خواندن همیشه بوده.

این خواننده از سال ۱۳۸۶ در ایران خوانندگی می‌کند و معلم موسیقی است. سهیلا گلستانی عضو پیوسته کانون خوانندگان سنتی ایران و دارای مدرک دکترای افتخاری موسیقی از دانشگاه میکیموتوی است. 

 

بازداشت یک زن به اتهام فعالیت با یکی از احزاب

مقبوله سکاوند" اهل شهرستان ماکو از سه ماه قبل توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت و همچنان در بازداشت به سر می‌برد. شبکه حقوق بشر کردستان در این‌باره اعلام کرده است: "این زن جوان که در یکی از احزاب اپوزيسيون کُرد عضویت داشته، چندی پيش با هماهنگی خانواده و اطلاع سپاه پاسداران به ایران بازگشته است. وى بعد از دو هفته به صورت غیره منتظره از سوی اداره اطلاعات ارومیه بازداشت شده است."

این زن پس از یکماه بازجویی در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به زندان خوی منتقل شده است.

 

جلسه دادگاه سه فعال اهل آذربایجان در نقده برگزار شد

خبرگزاری هرانا – جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام مطروحه علیه اولدوز قاسمی، جواد احمدی یئکانلی و امیر ستاری، سه فعال اهل آذربایجانی ظهر روز جاری در شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری در شهر نقده برگزار شد. این سه شهروند پیشتر از طریق ابلاغ الکترونیکی به این دادگاه احضار شده بودند.

 

قتل یک زن با ضربات چاقو در کشور نروژ

بعدازظهر روز دوشنبه ۱۲ فروردین ماه، خبر قتل یک نفر در آپارتمانی مسکونی در شهر سترومن" در کشورنروژ به پلیس محلی اطلاع داده می شود.

پلیس در محل حادثه حضور پیدا می کند و متوجه می شوند که مقتول یک زن است که با ضربات چاقو به قتل رسیده است. اندکی پس از حادثه همسر مقتول در حالیکه قطرات خون همسرش بر لباسهایش پیدا بود توسط پلیس دستگیر می شود. منابع خبری تائید می کنند که زن مقتول اهل کردستان می باشد. گفته می شود که این زن و شوهر دارای یک فرزند هستند که در حین حادثه در مدرسه بوده است. علت قتل این زن هنوز اعلام نشده است.

 

به آتش کشیدن زن حامله توسط طالبان

طالبان در ولایت لوگر ولسوالی ازر یک زن حامله را به جرم اینکه شوهرش در اردوی ملی اجرای وظیفه مینمود به آتش کشیدند.

 

خودکشی دو دختر نوجوان در قم و تهران

خبرگزاری هرانا –سخنگوی آتش نشانی قم از اقدام به خودکشی یک دختر نوجوان از بالای پل عابر یکی از خیابان های این شهرستان و منصرف کردن وی از انجام آن توسط نیروهای امداد خبر داد. در خبری دیگر عصر روز شنبه ٣ فروردین یک دختر نوجوان در تهران از طبقه پنجم خانه‌شان به پایین پرید و به زندگی خود پایان داد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی‌های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.

 

خودکشی

شنبه ۱۷ فروردین، یک دختر جوان به نام “نازیلا اطمانی” اهل ارومیه که از مدتی پیش از طریق خوردن مواد شوینده اقدام به خودکشی کرده و به کما رفته بود، جان خود را از دست داد.

یشتر نیز در کمتر از دو ماه، ۱۲ شهروند در شهرستان‌های ثلاث باباجانی، سقز، جوانرود، مریوان، سرپل ذهاب، پیرانشهر، مهاباد و سنندج شامل ۸ زن و ۴ مرد اقدام به خودکشی کرده که بعضا از طریق خودسوزی بوده و جان خود را از دست داده اند. از این میان جنین یک زن جوان هم که خودکشی کرده بود سقط شدە است. در این مدت همچنین  دو دختر نوجوان توسط پدران خود و یک زن جوان توسط همسر در شهرهای کرمانشاه، بوکان و دیواندره به قتل رسیدند. در اواخر بهمن ماه سال گذشته نیز یک زن در پارک کودک سنندج توسط همسر در مقابل دیدگان مردم با انگیزه ناموسی بە قتل رسید.

 

ایسکرا ۹۸۳

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com