اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان / تهیه و تنظیم عزیزه لطفی

اخبار
April 17, 2019

 اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

 

2۸ فروردين  ١٣98،  1۷  آوريل  2019

 

 

تهیه و تنظیم عزیزه لطفی

 

محکومیت ویدا موحد اولین دختر خیابان انقلاب به یک سال زندان

پیام درفشان وکیل مدافع ویدا موحد، از معترضان به حجاب اجباری و معروف به دختر خیابان انقلاب از محکومیت موکلش توسط شعبه ۱۰۹۱ دادگاه کیفری دو استان تهران به اتهام تشویق مردم به فساد و فحشا از طریق کشف حجاب به یک سال حبس تعزیری خبر داد. وی با بیان اینکه ویدا علاوه بر آزادی مشروط، مشمول دو عفو اخیر نیز می‌شود، گفت با وجود پیگیری‌ها در زندان و اینکه موکل چندین مرتبه درخواست آزادی مشروط و عفو برای قاضی اجرای احکام ارسال کرده اما هیچ درخواستی از زندان شهر ری برای اجرای احکام ارسال نشده است.

 

آتنا دائمی ممنوع ملاقات شد

آتنا دائمی به دلیل انتشار نامه ای برای سیل زدگان اخیر که از داخل زندان نوشته چند روزیست که ممنوع ملاقات شده است. خانواده او که در چند روز گذشته به زندان رفته بودند موفق به ملاقات آتنا نشدند.

انقلاب زنانه خواهان آزادی فوری و بی قید شرط آتنا دائمی و مختومه اعلام شدن پرونده امنیتی او‌ می باشد.

 

آخرین وضعیت یاسمن آریانی و منیره عربشاهی در بازداشت

یاسمن آریانی، فعال مدنی که روز چهارشنبه 21 فروردين توسط مامورین نیروی انتظامی بازداشت و به بازداشتگاه وزرا منتقل شده بود، پس از صدور قرار بازداشت کماکان در این بازداشتگاه نگهداری می‌شود. همچنین برای منیره عربشاهی، مادر این فعال مدنی نیز که روز پنجشنبه بازداشت و پس از انتقال به دادسرای مقدسی به زندان قرچک ورامین منتقل شده بود قرار وثیقه صادر شده است. با این حال وی کماکان در این زندان به سر می‌برد.


دادگاه تجدید نظر؛ راحله راحمی پور به جزای نقدی بدل از حبس محکوم شد

راحله راحمی‌ پور، توسط دادگاه تجدید نظر استان تهران به پرداخت ۸۰ میلیون ریال جزای نقدی بدل از حبس محکوم شد. این فعال حقوق بشر در مرحله بدوی به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. زمینه طرح اتهامات و تشکیل این پرونده حول شکایت وی به سازمان ملل در ارتباط با سرنوشت برادر و برادرزاده‌اش عنوان شده بود.


بلاتکلیفی لایحه منع خشونت علیه زنان در قوه قضاییه

لایحه منع خشونت علیه زنان تامین امنیت زنان در برابر خشونت پس از از حدود یکسال کماکان در قوه قضائیه معطل مانده است.

 

قتل یک زن در تهران به دلایل ناموسی؛ متهم با رضایت اولیای دم تقاضای بخشش کرد

مردی در تهران که در پی سوء ظن به همسرش او را به قتل رسانده بود، از آنجا که اولیای‌دم اعلام گذشت کرده بودند، در شعبه ۲ دادگاه کیفری استان تهران حاضر شد و در خصوص جنبه عمومی جرم از دادگاه تقاضای بخشش کرد. در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده که افرادی مرتکب قتل‌های ناموسی می‌شوند را از مجازات‌های سنگین معاف می‌کند

 

کودک همسری؛

گفتگو با مردی که با یک دختر ۱۲ ساله ازدواج کرده است دختربچه‌ها حرف‌شنوتر هستند

مسعود مردی است که در ۳۴ سالگی با دختری ۱۲ ساله ازدواج کرده است. او دلیل ازدواج خود را حرف شنوی و کم توقع بودن کودکان عنوان می‌کند و می‌گوید همسرم در اوایل ازدواج به جای کارهای خانه بازی می‌کرد، اما من توانستم او را تربیت کنم. مقصود وی از تربیت کتک زدن است که چندین بار به آن اشاره می‌کند. همسر این فرد در ۱۳ سالگی باردار شده و یک سال بعد مادر شده است. می‌گوید الآن ۳ تا بچه دارم ۲ تا پسر و یک دختر.

 

گفتگو با زنی که خود و دو خواهرش قربانی کودک همسری شده‌اند

گل پری زنی ۴۵ ساله است که در ۱۳ سالگی به دلیل مشکلات اقتصادی و نداری خانواده تن به ازدواج با پسرخاله ۳۰ ساله خود داده و بعد از یک سال از او جدا شده است . او می گوید در مدت یک سالی که با همسرش زندگی کرده جز تحقیر و کتک چیزی نصیبش نشده و از ازدواج متنفر شده است. سپس در ۱۶ سالگی یک بار دیگر به خاطر فشارهای خانواده اش ازدواج کرده اما پس از ۲۰ سال به خاطر اعتیاد همسرش از وی جدا شده است. او همچنین در مورد دو خواهر دیگرش می گوید که یکی در ۱۳ سالگی مجبور به ازدواج با یک پیرمرد شد و پس از مدتی از وی جدا شده و دیگری در ۱۶ سالگی مجبور به ازدواج شد که به خاطر بدرفتاری های همسرش سکته مغزی کرد و در حال حاضر یک طرف بدنش لمس و هر دو دستش از کار افتاده است.

 

پیروزی صدف خادم اولین بوکسور زن ایرانی در مسابقات رسمی

صدف خادم، بوکسور ایرانی شب گذشته با پیروزی مقابل آن شووان، رقیب فرانسوی خود، در اولین مبارزه رسمی پیروز شد. خادم رشته بوکس را از ۴ سال پیش شروع کرده اما به دلیل اینکه باشگاه‌های عمومی فقط پذیرای مردان هستند، مجبور بوده در باشگاه‌های زیرزمینی تمرین کند

با این حال چند ماه پیش فدراسیون ایران درهای خود را به روی زنان بوکسور باز کرد و از آن‌ها می‌خواهند یک رویداد ورزشی را ترتیب دهند. مهیار منشی‌پور مربی صدف خادم، گفته که بعدا متوجه می‌شود برگزاری این رویداد امکان ندارد چرا که طبق قوانین ایران، چنین کاری نیاز به مربی و داور زن دارد. بنابراین صدف خادم برای مبارزه رسمی به فرانسه آمده است.


زن سودانی که به نماد اعتراضات تبدیل شد

نام این زن "آلا صالح" است اما کاربران شبکه‌های اجتماعی سودان به او لقب"کنداکه" داده‌اند که به زبان باستانی سودان به ملکه یا زنان خاندان سلطنتی گفته می‌شود.اعتراضات در سودان با هدف کناره‌گیری عمر البشیر، رئیس جمهوری این کشور از ماه دسامبر سال گذشته میلادی آغاز شد و در روزهای اخیر در پی درگیر شدن نیروهای امنیتی با معترضان، ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته است.

روز سه‌شنبه نهم آوریل نیروهای امنیتی حکومت عمر البشیر به روی معترضانی که در مقابل وزارت کشور در خارطوم تجمع کرده بودند، آتش گشودند.

رئیس جمهوری سودان در ماه فوریه در کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد و در پی آن بسیاری از بازداشت‌شدگان این اعتراضات در دادگاه‌های اضطراری محاکمه شدند. نقش زنان و فعالان حقوق زن در تظاهرات‌های اعتراضی ماه‌های اخیر بسیار پررنگ بوده است. ماه گذشته میلادی با وجود دستور رئیس جمهوری سودان جهت آزادی زنان بازداشت‌ شده در این اعتراضات، ۹ تن از این زنان در دادگاه‌های اضطراری به یک ماه زندان و ۲۰ ضربه شلاق متهم شدند.

 

ایسکرا ۹۸۴


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com