اخبار و گزارشات کارگری ١٧ فروردين ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
April 06, 2019

اخبار و گزارشات کارگری 17 فروردین ماه 1398

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- تجمعات اعتراضی کشاورزان گوجه کار،دولت را به عقب نشینی وادار وممنوعیت صادرات لغو شد

- تجمع اعتراضی کارگران پروژه قطارشهری اهواز(شرکت کیسون )نسبت به اخراج 5همکارمعترض وعدم پرداخت یکسال حقوق وعیدی

- تجمع اعتراضی کارگران شرکت خانه‌سازی ایرداک نسبت به اخراج از کارمقابل ساختمان فرمانداری تبریز

- اعتراض نسبت به انتساب جدید در گروه ملی صنعتی فولادایران وفراخوان برگزاری جلسه کارگران درباره موضوعات اهم شرکت ،مشاوره و تصمیم گیری

- نامه سرگشاده کارگران شرکت دانش بنیان داروسازی آترا دراعتراض به تعطیلی وبیکارشدن به بهانه فروش زمین!

- پیام از طرف کارگران نیشکر هفت تپه ارسالی به کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

- سندیکای کارگران‌نیشکر هفت تپه:جان زندانیان در مناطق سیل زده در خطر است

- اطلاعیه پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد در مورد وقوع سیل های اخیر در ایران

- بیکاری 5هزار کارگر دراستان گلستان بدنبال تخریب 200واحد تولیدی براثر سیل

- بازهم وعده پرداخت مطالبات معلمان توخالی درآمد؟!

- وعده پرداخت مطالبات از جانب استاندار قزوین هم پوچ درآمد

- کشته شدن 2کارگرویک امدادگر در حادثه دو انفجارپیاپی صنایع دریایی درویشی

- کشته وزخمی شدن 3کارگر کارخانه فولاد یزد

- سوختگی55درصدی یک کارگر کپسول گاز فروشی بندرعباس درحادثه انفجار

*تجمعات اعتراضی کشاورزان گوجه کار،دولت را به عقب نشینی وادار وممنوعیت صادرات لغو شد

تجمعات اعتراضی کشاورزان گوجه کاردرسال گذشته وآغاز سال نو دولت را به عقب نشینی وادارکرد وممنوعیت صادرات گوجه زمینی لغو شد.

پیش ازاین صادرات گوجه گلخانه ای آزاد بود و گوجه زمینی مجوز صادرات نداشت.این ممنوعیت صادرات باعث کاهش قیمت گوجه فرنگی می شد و دلال های گوجه با جیب های پر از پول، حاصل زحمت گوجه کاران را با کمترین قیمت ها به چنگ می آوردند .

در سال گذشته وآغاز سال نو شاهد تجمعات اعتراضی کشاورزان استان های کرمان،هرمزگان نسبت به ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی وکاهش قییمتش بودیم.ازجمله:

*تجمعات اعتراضی کشاورزان میناب نسبت به قیمت کم و ممنوعیت صاردات گوجه فرنگی مقابل جهاد کشاورزی وفرمانداری

روز چهارشنبه هفتم فروردین ماه1398، کشاورزان میناب دراعتراض به قیمت کم و ممنوعیت صاردات گوجه فرنگی دست به تجمع مقابل جهاد کشاورزی وفرمانداری زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،بدنبال این تجمعات اعتراضی قرار شد فرماندار این مشکل را از مرکز استان پیگیری و فردا نتیجه را به کشاورزان اعلام کند.

*تجمع اعتراضی کشاورزان استان هرمزگان نسبت به ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی مقابل استانداری

صبح روزشنبه25اسفند1397،جمعی از کشاورزان استان هرمزگان با تجمع مقابل استانداری اعتراضشان را نسبت به ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی،بنمایش گذاشتند.

براساس گزارشات رسانه ای شده،یکی از تجمع کنندگان با اشاره به تصمیم دولت مبنی برممنوعیت صادرات گوجه فرنگی،گفت: صادرات گوجه فرنگی به خارج ازکشور، قبل و بعد از برداشت محصول هرمزگان در استان‌های بوشهر و کرمان بلامانع صورت می گرفته اما اکنون در زمان فصل برداشت شاهد ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی هرمزگان هستیم.

وی با بیان اینکه کارخانه‌داران رب گوجه‌فرنگی و گلخانه داران با لابی‌گری  مانع از صادرات محصول هرمزگان به خارج از کشور شده‌اند، گفت: تنها گلخانه داران مجوز صادرات محصول دارند از این رو گلخانه داران و صنایع تبدیلی محصول گوجه‌فرنگی را با قیمت ناچیزی از کشاورزان هرمزگان خریداری می کنند که موجب ضرر و زیان به گوجه کاران می شود.

این کشاورز معترض افزود: دلالان با ورود به بازار، محصول گوجه فرنگی با قیمت حداقلی از کشاورز خریداری می کنند و به عنوان محصول گلخانه‌ای صادرات می‌کنند.

وی یادآور شد: حدود 20 هزارنفر دراستان هرمزگان در زمینه تولید و کشت گوجه‌فرنگی فعالیت دارند که ادامه وضع موجود ضربه جبران ناپذیری بر پیکر کشاورزی استان هرمزگان وارد  می کند.

این کشاورز معترض تصریح کرد: هم اکنون تولید هر کیلو محصول گوجه‌فرنگی دو هزار و 200 تومان برای کشاورز  هزینه در بردارد اما با قیمت یک هزار و 400 تومان از گوجه کار خریداری می‌شود و در بازار بین سه الی چهار هزار تومان فروخته می‌شود.

وی گفت:گوجه کاران هرمزگانی به پیشنهاد سازمان جهاد کشاورزی با کشت گونه صادراتی امکان عرضه محصول را در بازارهای عراق فراهم کردند و قراردادها نیز با طرف عراقی بسته شده اما اکنون با وضع قانون ممنوعیت صادرات امکان فروش محصول در بازار هدف را نداریم و در داخل نیز بازارپسند نمی باشد.

وی با بیان اینکه مسئولان استان صدایمان را نمی شنوند و به وعده پیگیری بسنده می‌کنند تصریح کرد:تلاش ها و پیگیری های گوجه کاران برای رسیدگی به این مشکل بی نتیجه مانده همچنین در سفر اخیر وزیر کشور در هرمزگان خواستار درمیان گذاشتن مشکل با رحمانی فضلی بودیم که با ممانعت مسئولان استان  این امر محقق نشد.

*کشاورزان گوجه کارمعترض جنوب کرمان گوجه هایشان را مقابل دفتر بهارستان نشین خالی کردند

دوشنبه شب(3اردیبهشت1397)، کشاورزان گوجه کار جنوب کرمان دراعتراض به افت شدید قیمت محصولات،گوجه هایشان را مقابل دفتر بهارستان نشین خالی کردند.

به گزارش4اردیبهشت یک منبع خبری محلی،اعتراض کشاورزان به بی توجهی نماینده مجلس و دولت به نابسامانی بازار در جنوب کرمان و ضرر کشاورزان موجب شده است که کشاورزان به نشانه ی اعتراض محصولات خود را شب گذشته جلوی دفتر احمد حمزه نماینده مجلس از پنج شهرستان جنوبی استان کرمان تخلیه کنند تا شاید صدای آنان به جایی برسد.

در حالی که این روزها کشاورزان جنوب کرمان در بدترین وضعیت ممکن به سر می برند و دچار افت شدید قیمت محصولات کشاورزی شده اند گویا هیچ گوش شنوایی برای شنیدن این مشکل در این منطقه از کشور وجود ندارد.

داستانی که هرساله تکرار می شود و هیچ راه نجاتی برای کشاورز گویا غیر از پرداخت قرض وجود ندارد.براستی کلید حل مشکلات کشاورزان جنوب کرمان در دست کیست؟چه چیزی مانع این شده است که فریاد بی‌صدای ساکنان فراموش شده جنوب شرق مسئولان وزارت جهاد کشاورزی را از خواب عمیق بیدار نکند.

*تجمع اعتراضی کارگران پروژه قطارشهری اهواز(شرکت کیسون )نسبت به اخراج 5همکارمعترض وعدم پرداخت یکسال حقوق وعیدی

روز شنبه هفدهم فروردین ماه، کارگران پروژه قطارشهری اهواز(شرکت کیسون )دراعتراض به اخراج 5همکارمعترض وعدم پرداخت یکسال حقوق وعیدی دست به تجمع مقابل ورودی کارگاه زدند.

یکی از کارگران معترض اخراجی پروژه متروی اهواز به خبرنگار رسانه ای گفت: در سال گذشته برای پرداخت حقوق خود چندین مرتبه اعتراض کردیم همین امر سبب اخراج من و چهار نفر دیگر از کارگران شد.

وی ادامه داد: در آخرین روز کاری سال گذشته برگه پایان کار به ما تحویل داده شد و به نوعی ما را اخراج کردند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز نیز در این باره گفت: ضمن تایید اخراج چند کارگراین پروژه،افزود:حقوق کارگران متروی اهواز تا پایان سال 96 تسویه شده ولی همچنان 12 ماه حقوق از شرکت کیسیون به عنوان پیمانکار طلب دارند.

بنابه گفته کارگران تجمع کننده عیدیشان هم با گذشت 17روز از سال جدید پرداخت نشده است.

*تجمع اعتراضی کارگران شرکت خانه‌سازی ایرداک نسبت به اخراج از کارمقابل ساختمان فرمانداری تبریز

صبح روز شنبه 17فروردین،جمعی از کارگران شرکت خانه‌سازی ایرداک دراعتراض به اخراج از کارمقابل ساختمان فرمانداری تبریزتجمع کردند.   

به گزارش یک منبع خبری محلی،بهروز مهدوی فرماندار تبریز در خصوص تجمع صبح امروز جمعی کارگران شرکت خانه‌سازی ایرداک  مقابل ساختمان فرمانداری گفت: علت اصلی تجمع اعتراض به عدم پرداخت مطالبات نبود، چون این شرکت  متعلق به بخش خصوصی است و مالک شخصی دارد و مالک شرکت تصمیم به تعدیل نیرو گرفته است و کارگران نیز به همین دلیل تجمع کرده بودند.

وی ادامه داد: طبق گفته های کارگران، مالک کارخانه می گوید که تنها کارخانه را خریده است و هیچ مسئولیتی نسبت به کارگران این شرکت ندارد و به همین دلیل می خواهد نیروهای شرکت را تعدیل کند.

فرماندار تبریز با اشاره به صحبت های انجام شده با کارگران و مسئولین اداره کل کار استان، اظهار داشت: موضوع را به اداره کار ارجاع دادیم تا از طریق آنها پیگیری لازم صورت گیرد و به این ۷۰ کارگر این شرکت نیز قول مساعدت های لازم را دادیم.

یادآوری:

شرکت خانه سازی ایرداک تحت پوشش بانک ملت در تولید قطعات پیش ساخته بتنی به صورت مجتمع آپارتمانی، ویلایی، سالن های صنعتی، ورزشی و مدارس با سازه بتنی پیش ساخته در ابعاد مختلف و دیوارهای پیش ساخته، جهت حصار کشی باکس های بتنی، تیرپل، نیوجرسی، دال و تیر بتنی، تراورس، پایه بتن های علائم راهنمایی و رانندگی و کلیه قطعات بتنی سفارشی فعالیت دارد.

*اعتراض نسبت به انتساب جدید در گروه ملی صنعتی فولادایران وفراخوان برگزاری جلسه کارگران درباره موضوعات اهم شرکت ،مشاوره و تصمیم گیری

کانال تلگرام کارگران گروه ملی فولاد با صدور اطلاعیه ای بتاریخ17فروردین ماه1398، ضمن اعتراض نسبت به انتساب جدید در گروه ملی صنعتی فولادایران فرا خوان به برگزاری جلسه کارگران درباره موضوعات اهم شرکت ،مشاوره و تصمیم گیری داد.

متن اطلاعیه:

با امید به اینکه تعطیلات نوروز خوبی را در کنار خانواده های محترمتان،پشت سر گذاشته باشید،نکته ای بسیار مهم به اطلاع پرسنل شریف خواهیم رساند.

همانگونه که میدانید،قریب به دو ماه از غیبت مدیر عامل شرکت،میگذرد که بطور ناگهانی وغیر مترقبه،خبر از انتساب یک فرد نا لایق،امتحان پس داده و فارغ از فاکتور های ادب و اخلاق،بنام آقای پهلوانی را میدهد که هنوز چند صباحی از خداحافظی وی،از پست فرمالیته قائم مقامی شرکت،نمیگذرد.

فردی که بنا به صحبتهای خودشان،جریان وجود مافیا در شرکت را بر سر زبانها انداخت،و پس ازآن با تکذیب گفته ها یش،خط بطلانی بر صحت و سلامت اخلاقی و شغلی خود کشید.

همکاران محترم:

همانگونه که میدانید این منبع اطلاع رسانی و مورد اطمینان واتحاد پرسنل،در این چند سال گذشته ودر تلاطم ناملایماتی سنگین و در کوران آماج حملات معاندین شرکت،راه گشا ومایه نجات بخش و روشن نمودن افکارمان نسبت به مسائل پیرامون شرکت عزیزمان گردیده و هر زمان که بصلاح پرسنل و نجات  جان شرکت لازم بداند،دست به افشای اعمال و اقدامات ناشایست آن افراد میزند.

در اینجا اعلام میداریم که اطلاعیه روابط عمومی را نسبت به انتساب این شخص نالایق را بهیچ وجه مورد قبول ندانسته و با رد این اطلاعیه،از تمامی پرسنل شریف که دلسوزان واقعی این شرکت میباشند،خواستار تشکیل جلسه ای در شرکت،نسبت به موضوعات اهم شرکت ،مشاوره و تصمیم گیری جامع داشته باشند.

و در پایان:

اعلام میداریم با رد و مخالفت این فرد نا کار آمد وبدور شئونات اخلاقی،حضور وی در شرکت را جایز ندانسته،و از واحد محترم حراست  همکاری نسبت به این موضوع را خواهانیم.

*نامه سرگشاده کارگران شرکت دانش بنیان داروسازی آترا دراعتراض به تعطیلی وبیکارشدن به بهانه فروش زمین!

جمعی از کارگران شرکت دانش بنیان داروسازی آترا زیر مجموعه شرکت‌های شستا (وابسته به تامین اجتماعی)  خطاب به وزیرکاراعتراضشان رانسبت به تعطیلی وبیکارشدن به بهانه فروش زمین،رسانه ای کردند.

در این نامه که 17فروردین رسانه ای شد ازجمله آمده است:

«چندی است که شرکت دانش بنیان داروسازی آترا با تولید چندین دارو برای بیماران خاص به دلایل نامعلوم و با مصوبه هیئت مدیره شستا فعالیت آن متوقف گردیده است و اعضای هیئت مدیره شستا بدون حتی یک بار حضور در شرکت داروسازی آترا، بر تعطیلی آن اصرار دارند. این موضوع درحالی است که شرکت داروسازی آترا نه ضررده می‌باشد و نه روند رشد آن دچار افت است و نه دلیل دیگری بلکه فقط به دلیل فروش زمین آن (که مشخص نیست چه افرادی از این مسئله نفع می‌برند) تعطیل گردیده است.»

از سوی دیگر، این شرکت به دلیل تولیدات دارویی، اهمیت افزون تری نسبت به شرکت‌های دیگر دانش بنیان دارد، چراکه در شرایط کنونی که مورد تحریم‌های شدید آمریکا قرار گرفتیم و از نظر تامین داروهای مورد نیاز در مضیقه‌هایی قرار داریم، نباید به دست خودمان به تولید داروی کشور آسیب بزنیم، آن هم به دلایلی مانند فروش زمین‌های این شرکت‌ها!

یادآوری: شرکت دارویی آترا از گروه دارویی تامین TPICO که در حوزه تولید مواد مؤثره دارویی فعالیت دارد،به عنوان شرکت دانش بنیان شناخته شد ومواد موثره دارویی مانند اندانسترون هیدروکلراید (گرید تزریقی و خوراکی)، باکلوفن، گرانیسترون هیدروکلراید (گرید تزریقی و خوراکی)، رپاگلیناید، ریواستیگمین تارترات، آداپالن و بریمونیدین تارترات را تولید می کند.

*پیام از طرف کارگران نیشکر هفت تپه ارسالی به کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

شو بازی مالکان شرکت نیشکر هفت هفت‌ تپه

پس از آمدن سیل ویرانگر در خوزستان   منطقه شهرستان شوش و ضرر دیدن زندگی مردم ، مالکان هفت تپه از فرصت استفاده کرده و در منطقه حضور پیدا کردند.

در حالیکه عیدی کارگران پرداخت نشده ،  نیمه کاره ماندن پروژه های دلاری ( ام دی اف، کارخونه رب ، کارخونه زغال و نکاشتن نهال انگور ایتالیایی) و نداشتن هدف برای آینده شرکت ، متاسفانه حضرات اسدبیگی مالکان شرکت با سوء استفاده از شرایط منطقه و در اقدامی غیرانسانی شروع به تظاهر در انجام اقدامات معنوی پرداختند اما...

حضرات اسدبیگی خود همون کسانی بودند که با پروژه های صوری وام های کلان و دلارهای دولتی گرفته و شرکت را به نابودی بردند.

شما حاضر نیستید یک مساعده کوچک به کارگران بدهید . چی شده که به دیگران کمک میکنید؟

چه اهدافی را دنبال میکنید نکنه نمیخواهید در آینده حقوق عقب افتاده کارگران یا بیمه یا بدهی آب و گاز و برق بدهید ؟

ولی  بدانید کارگران مواظب شرکت هستند .

*سندیکای کارگران‌نیشکر هفت تپه:جان زندانیان در مناطق سیل زده در خطر است

 حمید رضا لشکری معاون سازمان آب و برق خوزستان اعلام داشت که خطر سیلاب در خوزستان  جدی می باشد.

"به گزارش روزنامه حکومتی فارس، چهار شهر خوزستان در معرض سیل قرار دارند و سیلاب حمیدیه، عبدالخان، *شیبان* و کارون را تهدید می کند"

ما.  سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه قبلا اعلام کرده بودیم  که در صورت تداوم سیل، جان زندانیان در بند، بیشتر از دیگران در معرض خطر قرار می گیرد.

ما در این مدت شاهد بوده ایم که این سیل ویرانگر، خانه و کاشانه فقیرانه هزاران کارگر و زحمتکش را بلعیده است.

از طرف دیگر ما شاهد هستیم کسانی که امور مملکت را در دست دارند، نتوانسته اند حداقل خدمات ضروری را برای سیل زده گان فراهم کنند و تنها شاهکار آنها، حضور نمایشی در بعضی از مناطق سیل زده بوده است که حضور  بی تأثیر آنها با تنفر مردم جواب گرفته است.

در این میان جان افرادی که تحت عناوین مختلف، زندانی می باشند از جمله اسماعیل بخشی نماینده و سخنگوی کارگران نیشکر هفت تپه،زندانیان سیاسی و سایر زندانیان در زندان مرکزی اهواز(زندان شیبان)   بیشتر از دیگران در معرض خطر قرار دارد.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه اعلام می دارد که مسئول جان تمامی زندانیان بعهده  دولت و‌تمامی نهادها  و سازمان های مربوطه بوده و ما  خواستار آن هستیم که تمامی امکانات لازم  برای حفظ جان این عزیزان در بند، فراهم شود و همچنین  شرایط آزادی آنها فراهم گردد.

در خاتمه ما خواستار آن هستیم که اسماعیل بخشی ،نماینده کارگران نیشکر هفت تپه و‌عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه و سپیده قلیان که هم اکنون در زندان هستند، بدون هیچ قید و شرطی و فوری و بی درنگ آزاد باید گردند!

سندیکای کارگران‌نیشکر هفت تپه

۱۶ فروردین ۹۸

*اطلاعیه پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد در مورد وقوع سیل های اخیر در ایران

فرا رسیدن بهار وتعطیلات نوروز سال ۹٨ شمسی برای هزاران نفر از مردم مناطق سیل زده در ایران بجای جشن و شادکوبی به تراژدی بزرگی تبدیل شد. بنا به آمار رسمی تعداد جان باختگان ۶۰ نفر اعلام شده است که با توجه به ابعاد این فاجعه این آمار دقیق نبوده و شاید در آینده هم نتوان بدقت تعداد کشته شدگان را مشخص کرد.

هزاران نفر زخمی شده و هزاران خانه و محل کار و مزرعه ویران و هزاران تن محصولات کشاورزی از بین رفته است. علاوه بر این بسیاری از جاده ها و پل ها ویران شده اند.

در کشوری که بودجه مقابله با حوادث و بحران های طبیعی و محیط زیستی در پایین ترین سطح قرار دارد و بودجه های کلانی به نیروهای امنیتی و سرکوبگر برای مقابله با بی حجابی، مبارزات کارگران، زنان، فعالین محیط زیست و آزادی های فردی و مدنی اختصاص داده می شود طبیعی است که نسبت به جان انسانها لاقیدی به خرج داده و مسئولیت آن را در بلاهای آسمانی جستجو کنند.

رسیدگی بهداشتی به مصدومین، ایجاد مهد کودک های موقت و رسیدگی ویژه به کودکان، تامین مجانی غذا و دارو، اسکان موقت سیل زدگان و اقدام به ساختن مسکن مناسب، جبران خسارات وارده به شهروندان مناطق سیل زده از جمله اقداماتی است که دولت ایران موظف به انجام فوری آن است.

در دو هفته اخیر ما شاهد همبستگی و همیاری وسیع در میان مردم در کمک به سیل زدگان بوده ایم. اما هیج درجه از کمک های مردمی جای وظیفه دولت ایران که مسئولیت رسیدگی و امکانات مالی، فنی و انسانی را در اختیار دارد را پر نمی کند.

از آنجا که در صورت وقوع حوادث طبیعی و غیرقابل پیش بینی کارفرما موظف به اجرای بخش های مهمی از آن قانون کار نیست دولت موظف است به کارگرانی که بر اثر خسارت وارده به محل کار و یا از بین رفتن آن بیکار شده و یا بر اثر این حوادث کارفرما توانایی پرداخت دستمزد را ندارد، دستمزد آنها را پرداخت کرده و زندگی آنها را تامین کند.

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد ضمن تسلیت به بازماندگان جان باختگان و آرزوی بهبودی هر چه سریعتر برای مصدومین این حوادث در شهرهای مختلف ایران تاکید میکند . اکنون دیگر نمی شود جان باختگان را زنده کرد اما میشود با فروکش سیل ها عوارض آن را برای مردم سیل زده کاهش داد و از این تراژدی درسی برای برنامه ریزی های پیشگیرانه در آینده استفاده کرد.

۴ آوریل ۲۰۱۹

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد – ایران

*بیکاری 5هزار کارگر دراستان گلستان بدنبال تخریب 200واحد تولیدی براثر سیل

آسیب‌دیدگی حدود 200 واحد تولیدی در شهرک صنعتی آق قلا و تخریب واحدهای تولیدی درگلستان باعث بیکاری 3تا5 هزار نفر از کارگران این استان شد.

برپایه گزارش رسانه ای شده،کریم یاوری (مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) ازبیکاری بین ۳ تا ۵ هزار نفر از کارگران استان گلستان خبر داد و اظهار داشت: این دسته از کارگران که کارگاه‌های آنها در اثر سیل با تعطیلی موقت اعم از کوتاه و میان‌مدت قرار گرفته باشند، در صورت بیمه‌پردازی بلا فاصله تحت حمایت مقرری بیمه بیکاری قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰۰ کارگاه در «شهرک صنعتی آق‌قلا» تحت تاثیر سیل گلستان قرار گرفته، تصریح کرد: بیشترین آسیب به مزارع کشاورزی و از جمله شهر صنعتی آق‌قلا در استان گلستان وارد شده که سیل به کارگاه های شهرک صنعتی نفوذ و ماشین‌ آلات، تجهیزات و محصولات تولیدی و مواد اولیه را تخریب کرده است.

یاوری تعداد کارگاه های بیرون از شهرک صنعتی آق قلا در استان گلستان را حدود ۱۰ تا ۱۵ کارگاه دانسته و بیان کرد:  حدود ۶۰ واحد مرغداری نیز تحت تاثیر سیل دچار آسیب شده و در عین تلف شدن طیور، خسارات مالی نیز به آن ها وارد شده است.

این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت از آسیب هزار و ۵۰۰ واحد صنفی شهرستان آق‌قلای استان گلستان و همچنین ۳۰۰ واحد صنفی شهرهای مازندران خبر داده بود.

درهمین رابطه:بیکاری 300کارگرکشتارگاه مرغ سفید زربال خفته درپی سیل

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان کردکوی از بیکاری 300 کارگرکشتارگاه مرغ سفید زربال خفته درپی سیل،خبرداد.

وی به خبرنگار یک رسانه محلی گفت:قریب 16 روز است که کشتارگاه مرغ سفید زربال واقع در جاده یساقی - بندر ترکمن به دریاچه ای طبیعی مبدل شده است و متاسفانه بالغ بر 200تا300 نفر بصورت مستقیم در این کشتارگاه مشغول به کار هستند که در حال حاضر بخاطر تعطیلی کشتارگاه بیکار شدند.

وی افزود: این مشکل بزرگ روستاهای اطراف ازجمله مهترکلاته و یساقی را تحت تأثیر قرار داده و بزودی آثار سوء این بیکاری هویدا خواهد شد.

*بازهم وعده پرداخت مطالبات معلمان توخالی درآمد؟!

با گذشت 17روز از سال جدید، علیرغم وعده و وعیدهای مکرر مطالبات معلمان هنوز پرداخت نشده است.

بنابه گزارش رسانه ای شده،با شروع سال 98 و واریز نشدن مطالبات فرهنگیان، مسئولان آموزش و پرورش در برابر سوالات و اعتراضات آنها، یکبار دیگر واریز بخشی از مطالبات را در 5 فروردین وعده دادند.

امیر علی نعمت‌اللهی؛ قائم مقام وزیر آموزش و پرورش و علی الهیار ترکمن؛ معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی در گفت‌وگوهایی اعلام کرده بودند که به دلیل مشکلاتی که در خزانه وجود داشت، مطالبات معلمان در روزهای پایانی سال 97 پرداخت نشد اما توانستیم اعتبار بخشی از مطالبات فرهنگیان از جمله حقوق خرید خدماتی‌ها، حق‌التدریس شاغلان و حق‌الزحمه امتحانات 96 را دریافت کنیم و از 4 فروردین به حساب استان‌ها و از 5 فروردین به حساب فرهنگیان واریز می‌شود.

در حالیکه طبق صحبت‌های مسئولان آموزش و‌پرورش باید مطالبات فرهنگیان از 5 فروردین واریز می‌شد اما باز هم این وعده  تا این لحظه محقق نشده است.

در میان مطالبات فرهنگیان، مهمترین بخش را می‌توان حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی دانست که از مهر 97 ریالی حقوق دریافت نکرده‌ بودند و حتی وعده‌های مسئولان برای پرداخت مطالبات در روزهای پایانی سال محقق نشد تا این افراد بدون حقوق به استقبال نوروز نروند.

شرایط کاری معلمان طرح خرید خدمات همواره با انتقاداتی از سوی آنها و سایر کارشناسان آموزشی همراه بوده است، این نیروها که بیشتر برای پرکردن کلاس‌های درس مناطق محروم و حاشیه‌ای شهرها به کار گرفته می‌شوند با حداقل حقوق که گاه کمتر از میزان تعیین شده توسط وزارت کار است فعالیت می‌کنند. به عنوان مثال در برخی استان‌ها معلمانی که سال نخست فعالیتشان در این طرح است 750 هزار تومان حقوق در هر ماه برایشان تعیین شده که آن را هم با تأخیرهای چندین ماه دریافت می‌کنند.

آنگونه که معلمان خرید خدمات آموزشی به ما گفته‌اند، بخشی از مطالبات مربوط به حقوق آنها تا 5 فروردین واریز شد که این رقم در استان‌های مختلف متفاوت است و رقم واریز شده دو یا سه ماه از حقوق معوق آنهاست و تمام مطالبات مربوط به 6 ماه حقوق نیست و برخی استان‌ها همچنان چشم انتظار واریز حقوق‌اند.

 بخش دیگری از مطالبات نیز مربوط به ساعات حق‌التدریس معلمان رسمی است که این مقوله حکم اضافه کار را برای آنها دارد اما از ابتدای مهر 97 واریز نشده است.

در همین رابطه یکی از معلمان شهرستان‌های استان تهران گفت: رقم مطالبات مربوط به ساعات حق‌التدریس بنده 12 میلیون تومان است که برای دریافت آن در شب عید برنامه‌ریزی کرده بودم اما از واریز خبری نیست ضمن اینکه این همه تأخیر در پرداخت مطالبات با توجه به وضعیت اقتصادی اخیر علاوه بر فشار بر روی معلم باعث می‌شود ارزش پول او با تأخیر پرداخت کاهش یابد همچنین این احتمال وجود دارد که به دلیل تأخیرهای طولانی در پرداخت مطالبات حق‌التدریس، همکاران مجبور به عضویت در طرح معلم تمام وقت شوند.

درهمین رابطه:

علیرغم وعده و وعیدها مطالبات معلمان پرداخت نشد؟!

در حالیکه پیش از این مسئولان وزارت آموزش و پرورش از پرداخت بخشی از مطالبات معلمان از جمله حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی و حق‌التدریس شاغلان تا پایان سال ۹۷ خبر داده بودند اما تا به امروزاین وعده متحقق نشده است.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۳فروردین1398،بخشی از معلمان خرید خدمات آموزشی از مهر سال ۹۷ تا به امروز ریالی حقوق دریافت نکرده‌اند، معلمان رسمی هم که ساعات حق‌التدریس برای آنها به عنوان اضافه کار محسوب می‌شود از ابتدای مهر تا‌کنون ریالی از این اضافه کار را دریافت نکرده‌اند.

البته این شیوه مرسوم آموزش و پرورش است و فقط به سال ۹۷ اختصاص نداشته است، شیوه‌ای که با ماه‌ها تأخیر برای پرداخت مطالبات معلمان همراه است.

معلمان خرید خدمات آموزشی که بیش از ۷ ماه است ریالی حقوق نگرفته‌اند برای گذران زندگی مجبور هستند تا پس از ساعات مدرسه به شغل دیگری مشغول شوند این درحالی است که آموزش و پرورش از این افراد برای اداره کلاس‌های درس در مناطق محروم و روستایی بهره می‌برد.

پیش از این مسئولان آموزش و پرورش از شخص وزیر تا معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گفته بودند، بخشی از مطالبات تا پایان سال ۹۷ واریز خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفته بود، ۴ ماه خرید خدمات آموزشی، ۳ ماه حق‌التدریس شاغلان رسمی، ۳ ماه اضافه کار پرسنل و تمام مطالبات سال ۹۶ تا پایان سال ۹۷ پرداخت می‌شود.

*وعده پرداخت مطالبات از جانب استاندار قزوین هم پوچ درآمد

علیرغم وعده زاهدی استاندارقزوین مبنی برپرداخت مطالبات کارگران سد درحال احداث نهب واقع در در فاصله 55 کیلومتری شهر قزوین و 35 کیلومتری شهر تاکستان کماکان پرداخت نشده است.

بنابه گزارش رسانه ای شده، علیرغم وعده های زاهدی استاندارقزوین، مدیرعامل آب منطقه‌ای و کارفرمای سدنهب، 5ماه حقوق،عیدی،حق سنوات وحق اضافه کاری پرداخت نشده است.

*کشته شدن 2کارگرویک امدادگر در حادثه دو انفجارپیاپی صنایع دریایی درویشی

دوانفجار پیاپی صبح روزشنبه17فروردین صنایع دریایی درویشی زیر مجموعه‌ وزارت دفاع ایران واقع در  کیلومتری غرب بندرعباس موجب مرگ 2کارگر ویک امدادگرشد.

براساس گزارشات رسانه ای شده،صبح امروز یک فروند زیردریایی متعلق به نیروی دریایی ارتش که برای سرویس و تعمیرات در سوله‌ای واقع در محوطه مجتمع کشتی‌سازی درویشی وزارت دفاع واقع در غرب بندرعباس قرار داشت دچار حادثه انفجار گاز هیدروژن شد و دو نفر از کارگران بخش فنی برق جانشان را ازدست دادند.

مدتی بعد، در حالی که نیروهای امدادی در حال مهار آتش بودند مخازن باطری این زیردریایی نیز انفجار دوم را به وجود آورد که یک نفر امدادگر نیزجان باخت.

*کشته وزخمی شدن 3کارگر کارخانه فولاد یزد

صبح روزشنبه17فروردین،3کارگر کارخانه فولاد یزد حین کاردرعمق کانال برق کشته وزخمی شدند.

به گزارش روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری یزد،2 کارگر این کارخانه  برای رفع مشکل برق به عمق کانال برق رفته بودند که یکی از کارگران هم برای نجات جان 2 همکارش وارد کانال شد.

نیروهای امدادی سازمان به محل اعزام شدند که در نهایت 2 کارگر زخمی و یک نفر هم جان خود را از دست داد.

بنا بهمین گزارش،علت فوت کارگر مشخص نیست آیا در اثر برق گرفتگی یا به دلیل کمبود اکسیژن فوت کرد.

*سوختگی55درصدی یک کارگر کپسول گاز فروشی بندرعباس درحادثه انفجار

صبح روزشنبه17فروردین،یک کارگر کپسول گاز فروشی بندرعباس واقع در در محدوده پل خواجوی براثر انفجار سیلندر گاز مایع دچارسوختگی 55درصدی شد و جهت مداوا به بیمارستان انتقال یافت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com