اخبار و گزارشات کارگری ٢ اردیبهشت ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
April 22, 2019

اخبار و گزارشات کارگری 2 اردیبهشت ماه 1398

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- تجمع اعتراضی مراقبین سلامت طرح پزشک خانواده استان فارس نسبت به نداشتن امنیت شغلی، دستمزد زیر حداقل حقوق رسمی و عدم پرداخت حق بیمه،عیدی و سنوات

- تجمع اعتراضی معلمان خارج از کشورنسبت به عدم پرداخت ماه ها مطالباتشان مقابل وزارت آموزش و پرورش

- اخراج 35کارگر باسابقه کارخانه کیوان به بهانه اتمام قرارداد

عدم پرداخت 3ماه حقوق کارگران شاغل واخراجی این واحد تولیدکننده موادغذایی

- عدم پرداخت4ماه حقوق وعیدی کارگران شرکت جنگل شفارود

- تجمع اعتراضی کسبه مستاجرمغازه های شرکت بهره برداری نفت و گاز نسبت به حکم تخلیه و واگذاری مجدد بصورت مزایده مقابل فرمانداری گچساران

- جان باختن یک کارگر درخیابان انقلاب تهران زیر آوار

- مرگ یک کارگرساختمانی دربوکان  بر اثر سقوط از ارتفاع

- باردیگرتصادف سرویس رفت وآمد کارگران ومصدوم شدن 11کارگر

- بازهم تیراندازی مستقیم بسوی کولبران و مرگ یک کولبر

*تجمع اعتراضی مراقبین سلامت طرح پزشک خانواده استان فارس نسبت به نداشتن امنیت شغلی، دستمزد زیر حداقل حقوق رسمی و عدم پرداخت حق بیمه،عیدی و سنوات

بعد از ظهر روز دوشنبه دوم اردیبهشت ماه،جمعی از مراقبین سلامت طرح پزشک خانواده استان فارس دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی، دستمزد زیر حداقل حقوق رسمی و عدم پرداخت حق بیمه،عیدی و سنوات دست به تجمع مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز زدند.

براساس گزارش رسانه ای شده،تجمع کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی با جملات «سلامت جامعه، حقوق عادلانه»، «نه سنوات داریم نه عیدی»، «حقوق مراقبین سلامت نصف حداقل دستمزد اداره کار» و... اعتراض خود را نسبت به پایین بود حقوق، عدم امنیت شغلی و عدم پرداخت حق بیمه و سنوات اعلام کردند.

درهمین رابطه،یکی از مراقبین سلامت معترض به خرنگار رسانه ای گفت: در جهت رعایت حقوق مراقبین سلامت باید هر پزشک خانواده، مؤسسه و مرکز درمانی موظف به تنظیم قرارداد با مراقبین سلامت، تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی باشد.

وی ادامه داد: اگر قرارداد تنظیم شود علاوه بر رعایت قانون، نظم و ترتیب اداری توسط طرفین رعایت شده و نظارت نیز به درستی انجام می‌گیرد.

وی افزود: مراقبین سلامت علاوه بر سختی کار و با وجود نرخ تورم حاکم بر جامعه، با خطرات احتمالی و قانونی، تعداد زیاد مراجعین، عدم امنیت آینده شغلی، عدم پرداخت حق بیمه و سنوات، عدم برخورداری از حداقل حقوق پایه اداره کار، عدم برخورداری از سرانه‌های مصوب طرح پزشک خانواده و سایر امور لازم مواجه هستند.

وی تصریح کرد: متاسفانه با گذشت بیش از 7 سال از ابلاغ مصوبات سرانه مراقبین سلامت، دانشگاه علوم پزشکی استان فارس به دلایل نامعلوم در زمینه پیگیری پرداخت و یا افزایش و اجرایی شدن این مصوبه اهتمام لازم را نداشته است.

*تجمع اعتراضی معلمان خارج از کشورنسبت به عدم پرداخت ماه ها مطالباتشان مقابل وزارت آموزش و پرورش

روز دوشنبه2اردیبهشت، معلمان خارج از کشوردراعتراض به عدم پرداخت ماه ها مطالباتشان مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند.

تجمع کنندگان که بیش از 100نفر می شدند با در دست داشتن پلاکاردها و سردادن شعارها، اعتراضشان را بنمایش گذاشتند وخواهان پرداخت مطالباتشان شدند.

یکی از معلمان حاضردرتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: نزدیک به سه سال است دنبال حق و حقوقمان هستیم، آموزش‌وپرورش نزدیک به 8 ماه بدقولی کرد وحقوق ما را پرداخت نکرد، من در کشور مجارستان مشغول به کار بودم و حالا که مدت مأموریتم به پایان رسیده هنوز بخشی از مطالباتم پرداخت نشده است.

وی افزود: بعد از اینکه برگشتیم مسئولان آموزش و پرورش حقوقمان را پرداخت نکردند و حدود 6 ماه حقوق و یک سال حق مسکن طلب داریم، نزدیک به 8 ماه است که سه بار تا به حال مقابل‌آموزش و پرورش حضور داشتیم. حضور نخست ما 18 دی ماه بود که با آقای الهیار معاون پشتیبانی و آقای کریمی قائم‌مقام  وزیر در امور بین‌الملل دیدار داشتیم که گفتند مشکل از بانک مرکزی است، به بانک مرکزی رفتیم و بعد از چند جلسه دیدار با آنها گفتند که مشکلی نداریم و برای اعطای ارز معلمان در اولویت هستند و گفتند که آموزش و پرورش باید پول را به حساب بریزد تا ارز را اختصاص دهیم، مجدد به وزارتخانه آمدیم که گفتند ما مشکل ریالی داریم و مشکل ارزی نیست، مشکل ریالی نیز از سوی خرانه است، سازمان برنامه‌وبودجه باید اعتبار لازم را به خزانه تخصیص دهد که آنها نیز به بانک مرکزی پرداخت کنند.

این معلم طلبکار معترض ادامه داد: دفعه دوم که 30 بهمن مقابل وزارتخانه آمدیم 90 نفر بودیم اما وزیر آموزش و پرورش با ما دیدار نکرد تا مشکلاتمان را بیان کنیم اما با رامبد جوان دیدار می‌کند.

وی بیان کرد: از استان‌های مختلف برای پیگیری حقوقمان، مقابل وزارت آموزش‌وپرورش حضور یافتیم، ابتدا قرار بود 5 نفر از نمایندگان ما بیایند و با مسئولان صحبت کنند، حدود دو هفته است با دفتر آقای الهیار و کریمی صحبت می‌کنیم و قرار بود وقتی را به ما بدهند که نمایندگانمان برای گفتگو بیایند اما محقق نشد.

یکی دیگر از این معلمان معترض که سابقه تدریس در کشور‌های آسیایی را داشت ، گفت: عمده‌ترین مطالبه ما دریافت 12 ماه حقوق و اجرای 30 درصد افزایش حقوق بنابر حکم است که اجرا نمی‌شود.

وی ادامه داد: برخی از ما با وجود اینکه زمان اعزاممان منقضی شده است و به کشور برگشته‌ایم، اما هنوز مطالبات پرداخت نشده است و همکارانی که هنوز مدت اعزام آن‌ها باقی مانده برای گذران زندگی از سفارتخانه‌ها کمک می‌گیرند، امروز به وزارتخانه آمده‌ایم تا پیگیر حق و حقوقمان باشیم.

*اخراج 35کارگر باسابقه کارخانه کیوان به بهانه اتمام قرارداد

عدم پرداخت 3ماه حقوق کارگران شاغل واخراجی این واحد تولیدکننده موادغذایی

35کارگر باسابقه کارخانه کیوان زیر مجموعه شرکت داروگر واقع در همدان،كيلومتر 4 جاده تهران به بهانه اتمام قرارداداز اول اردیبهشت ماه از کار اخراج شدند.  

حقوق ماه های بهمن واسفند سال گذشته وفروردین سال جاری به کارگران شاغل واخراجی این کارخانه پرداخت نشده است.

برپایه گزارش رسانه ای شده،حدود 98 کارگر در این واحد تولیدی موادغذایی مشغول به کار هستند اما از هفته‌های گذشته شائبه اخراج تعدادی از آنها مطرح شد و در نهایت صبح روز چهارشنبه (28فروردین ماه) حدود 35 نفر به بهانه پایان مدت قرارداد شغل خود را از دست دادند.

طبق اظهارات کارگران، هریک از این کارگران 4تا18سال سابقه کاری دارند.

این کارگران با یادآوری اینکه هنوز نزدیک به 63 کارگر مشغول به کار هستند، افزودند: این اخراج ها در راستای کاهش هزینه‌ها صورت گرفته و این نگرانی را به وجود آورده است که همکاران باقیمانده نیز به سرنوشتی مشابه مبتلا شوند.

*عدم پرداخت4ماه حقوق وعیدی کارگران شرکت جنگل شفارود

4ماه حقوق وعیدی کارگران شرکت جنگل شفارود رضوانشهر پرداخت نشده است.

به گزارش یک منبع خبری محلی،با گذشت یک ماه از سال جدید، کارگران شرکت جنگل شفارود رضوانشهر هنوز حقوق ماه‌های دی، بهمن، اسفند و فروردین و عیدی را دریافت نکرده‌اند. کارگران این شرکت همچنین تنها بخشی از سنوات سال گذشته را دریافت کرده‌اند.

درهمین رابطه،یکی از کارگران شرکت جنگل شفارود گفت: متأسفانه گرانی ازیک ‌طرف و عدم پرداخت حقوق از طرف دیگر کمر کارگران شرکت را شکسته است. وی افزود: قرقبانی جنگل‌ها مدتی است به کارکنان شرکت جنگل شفارود واگذار شده است و قرار بود با این کار حقوق از سوی منابع طبیعی به موقع واریز شود اما چندان تفاوتی در پرداخت به موقع حقوق رخ نداده است.

*تجمع اعتراضی کسبه مستاجرمغازه های شرکت بهره برداری نفت و گاز نسبت به حکم تخلیه و واگذاری مجدد بصورت مزایده مقابل فرمانداری گچساران

روز دوشنبه 2اردیبهشت، کسبه مستاجرمغازه های شرکت بهره برداری نفت و گاز دراعتراض به حکم تخلیه و واگذاری مجدد بصورت مزایده مقابل فرمانداری گچساران اجتماع کردند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،در میان آنها جوان 25 ساله تا پیرمرد 80 ساله و بانوان حضور داشتند بعلت حکم تخلیه مغازه‌هایشان آنهم بعد از دهها سال مغازه داری به نشانه اعتراض جلوی فرمانداری گچساران تجمع کردند.

معترضین گفتند:شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از سال 1338 در حالیکه بازار این شهر هنوز شکل نگرفته بود برای رفاه حال کارکنان نفت مغازه‌های خود را به صورت عاریه در اختیار تعدادی از افراد گذاشت.

بازاریان افزودند: سال‌های سال عمر خود را در این مغازه‌ها سپری کردیم و حتی با هزینه شخصی مغازه‌ها را تعمیر و نگهداری کرد ه ایم این در حالی است که اگر در همان زمان در شهر دوگنبدان برای خودمان مغازه، ملکی یا کاسبی دست و پا و راه می‌انداختیم، قطعاً الان میلیاردها تومان سرمایه داشتیم و اما الان چی ....

مستاجرین مغازه‌های شرکت نفت عنوان کردند: اما اکنون بعداز ده ها سال امرار معاش از راه مغازه داری در حالیکه بعد از قرار داد عاریه، قرار داد بصورت مستأجر و موجر بسته شد و ما کرایه مغازه را پرداخت کرده‌ایم اما متاسفانه حکم تخلیه مغازه‌ها صادر شده است و همچنین اعلام کرده‌اند مغازه‌ها باید بصورت مزایده به افراد واگذار شود.

 بازاریان مطرح کردند: این اقدامات در راستای برخی شیطنت‌های افراد و جریانات سیاسی انجام شده در حالیکه هیچ کدام از مستاجرین مغازه‌ها متعلق و وابسته به گروه‌ها، جناح‌ها و افراد سیاسی و.... نمی‌باشند بلکه از شهروندان عادی می‌باشند.

مغازه داران معترض در ادامه گفتند: آیا مسئولان محترم نفت به این نکته توجه دارند که تنها شغل، منبع درآمد و کسب امرارمعاش بیش از صدها خانواده بطورمستقیم و غیر مستقیم آنهم در شرایط بسیار سخت اقتصادی، تورم و گرانی و... از طریق این مغازه‌ها انجام می‌گیرد و در صورت این اتفاق، خانواده‌ها و زندگی مستاجرین مغازه‌های نفت بعد از ده ها سال زحمت و مشقت دچار لطمات و صدمات جبران ناپذیری خواهد شد  و با توجه به شرایط بد اقتصادی دیگر هیچ امیدی برایشان باقی نخواهد ماند.

*جان باختن یک کارگر درخیابان انقلاب تهران زیر آوار

عصر روز دوشنبه2اردیبهشت،یک کارگر در حادثه ریزش آوارخیابن انقلاب تهران بدلیل گودبرداری جانش را ازدست داد.

براساس گزارشات رسانه ای شده،در قطعه زمینی به وسعت 4 متر مربع گودبرداری هایی به عمق 10 تا 15 متر ایجاد شده بود که در بخش شمالی این زمین کارگران مشغول کار بودند که به یکباره دیواره این محل تخریب و یک کارگر زیرآوار گرفتار شد.

آتش نشانان با حضور در محل و پس از ایمن سازی لازم وارد عملیات نجات شدند و پس از دقایقی کارگر 33 ساله را از زیرآوار خارج کردند.

به تشخیص عوامل اورژانس مشخص شد که این کارگر تبعه افعانستان بدلیل شدت جراحات وارده در این حادثه جان باخته است.

بنابهمین گزارشات،گودبرداری‌های عمیق باید با ایمنی بیشتری انجام شود و با توجه به اینکه این روزها روزهای پر بارشی بوده احتمال نم زدگی لایه‌های زیرین خاک وجود دارد که در این مواقع احتمال جابجایی لایه های زیرین خاک و وقوع حوادث وجود دارد.

*مرگ یک کارگرساختمانی دربوکان  بر اثر سقوط از ارتفاع

روز شنبه31فروردین،یک کارگر ساختمانی دربوکان براثر سقوط از ارتفاع جانش را ازدست داد.

به گزارش منابع محلی، این کارگر اهل بوکان بنام زاهد درخوش پس از سقوط از ساختمان وانتقال به بیمارستان به دلیل شدت جراحات وارده جان باخت.

*باردیگرتصادف سرویس رفت وآمد کارگران ومصدوم شدن 11کارگر

دوشنبه شب(2اردیبهشت)،سرویس رفت وآمد کارگران یک کارخانه مشهد بایک تریلی برخوردکرد و11کارگر مصدوم شدند.

معاون عملیات آتش نشانی مشهد به خبرنگاران گفت:مینی بوس حامل کارکنان یکی از کارخانه‌های مشهد دوشنبه شب در حوالی پل غدیر مشهد با یک دستگاه تریلی برخورد کرد که موجب مجروح شدن سرنشینان مینی بوس شد.

وی افزود: این حادثه که در حدفاصل پل غدیر و میدان بار رضوی رخ داد مینی‌بوس سرویس کارکنان کارخانه با 15 سرنشین پس از برخورد با تریلی منحرف و سرنشینان آن مجروح شدند.

وی درادامه گفت: پس از اعلام حادثه به آتش نشانی تیم‌های امداد و نجات به محل اعزام شده و راننده محبوس شده مینی بوس را نجات داند و مصدومان را که 12 نفر بودند نیز تحویل نیروهای اورژانس شدند.

*بازهم تیراندازی مستقیم بسوی کولبران و مرگ یک کولبر

روز دوشنبه2اردیبهشت،بازهم نیروهای نظامی بر روی یک کولبردر توابع سردشت آتش گشودند وجانش را گرفتند.

منابع محلی هویت این کولبر35ساله اهل سردشت را طاهر درانگ گزارش کردند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com