اخبار و گزارشات کارگری ١ اردیبهشت ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
April 22, 2019

اخبار وگزارشات کارگری 1اردیبهشت ماه 1398

فوری:نیاز نیما ابراهیم زاده فرزند بهنام به گروه خونی+A درآستانه پیوند مغز استخوان

شماره تلفن همراه بهنام ابراهیم زاده جهت تماس:

   ۰۹۰۵۴۵۹۰۲۸۷

طی روزهای آینده نیما ابراهیم زاده فرزند بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری و کودک که در بیمارستان

شریعتی بستری است پیوند مغز استخوان خواهد شد. طبق گفته پزشکان این مرکز، نیما به گروه خونی +A که ساکن تهران و مرد و زیر پنجاه سال سن داشته باشند نیاز دارد. در ضمن تعداد این افراد باید 8 نفر باشد. در صورت تمایل خواهشمندیم از افرادی که ساکن تهران و دارای این مشخصات هستند با خانواده بهنام ابراهیم زاده برای کمک به تسهیل درمان بیماری نیما تماس بگیرند.

   ۰۹۰۵۴۵۹۰۲۸۷ شماره همراه بهنام ابراهیم زاده

 

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران بمناسبت12اردیبهشت روزمعلم و11اردیبهشت(1مه)روزجهانی کارگر

- نامه سرگشاده جمعی از معلمان کشوردراعتراض به بی تفاوتی مسئولان درباره وضعیت وخیم روح‌الله مردانی، دانشجو و معلم زندانی دراعتصاب غذا

- تجمع اعتراضی کامیونداران خرانق نسبت به نوبت دهی حمل فراورده های معدنی

- مرکز آمار نرخ تورم فروردین ماه 1398 را 30.6 درصد اعلام کرد

- مسمومیت گازی11کارگر درحادثه آتش سوزی معدن زغال سنگ سوادکوه

*بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران بمناسبت12اردیبهشت روزمعلم و11اردیبهشت(1مه)روزجهانی کارگر

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران بتاریخ 31فروردین ماه،بیانیه ای بمناسبت  12اردیبهشت روزمعلم و11اردیبهشت(1مه)روزجهانی کارگر صادرکرد وضمن گرامی داشت این دوروز وشادباش به تمامی معلمان دربند وتمامی فرهنگیان وکارگران وتاکید برادامه اعتراضات در راه دستیابی به مطالباتشن،از کلیه‌ی فرهنگیان شاغل و بازنشستهبرای شرکت  در تجمع اعتراضی ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه  ۱۲ اردیبهشت ۹۸ در  ادارات کل آموزش و پرورش یا در ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق تابعه دعوت بعمل آورد.

متن بیانیه:

   همکاران گرامی شاغل و بازنشسته!

 بار دیگر روز و هفته ملی معلم در پیش است و ما معلمان شاغل و بازنشسته  در چشم انداز تاریخی خود  همچنان برای ابتدایی‌ترین مطالبات و خواسته‌های صنفی خود مجبوریم لحظه ای از کوشش و فعالیت برای رسیدن به خواسته های قانونی و مطلوب خود غفلت ننماییم.

گرانی و تورم زندگی را برای اکثریت زحمتکشان سخت کرده است حقوق و درآمد معلمان سنخیتی با قیمت‌های نجومی ندارد و معلمانی که در گذشته مجبور به کار در شغل دوم و سوم بودند بخاطر بیکاری گسترده باید به اتکا حقوق ناچیز معلمی از پس هزینه‌های هنگفت بر آیند در یک کلام وضع اقتصادی معلمان اسفناک است و در این میان وضع معلمان آزاد و خرید خدمتی اسفناک‌تر است.

از سوی دیگر اکثریت دانش آموزان که از خانواده‌های زحمتکش هستند وضع بهتری از معلمان ندارند و متاسفانه هر روز شاهد گسترش سیاست های ضد آموزشی مانند پولی‌سازی و کیفیت‌زدایی از آموزش هستیم. گویی در تمام حکومت ها و دولت ها وضع معلمان یکسان است و قرار نیست آموزش و پرورش اولویت دولت‌ها باشد.

به همین دلیل معلمان از زمان تاسیس مدارس نوین در ایران تاکنون همواره برای بهسازی آموزش تلاش نموده و متاسفانه همواره سرکوب شده اند.

امروز  بیش از نیم قرن از اصابت گلوله‌ی ماموران رژیم دیکتاتور پهلوی بر شقیقه‌ی معلم معترض و دانشجوی دکترای فلسفه این مرز و بوم، ابوالحسن خانعلی، گذشته است اما اگر امروز  کارگزاران حکومت جمهوری اسلامی به ظاهر مانند رژیم دیکتاتوری گذشته با شلیک مستقیم اعتراضات معلمان را سرکوب نمی کنند ولی با اشکال متفاوت از حبس و زندان و اخراج و تبعید کوشیده اند صدای عدالتخواهی معلمان را خاموش نمایند.

از این رو معلمان آگاه و فداکار این سرزمین  چون محمود بهشتی لنگرودی ، اسماعیل عبدی ، محمد حبیبی ، عبدالرضا قنبری و روح الله مردانی را با اتهامات واهی امنیتی حبس نموده‌اند.

اما بر خلاف ادعاهای مسئولان و ماموران ارگان‌های سرکوبگر ،  با نگاه دقیق‌تر و عمیق تر به دیدگاه نظری و عملی معلمان معترض محبوس در گذشته و حال ، خواهیم یافت که اعتراضات این معلمان جز برای:

۱ - بهینه‌سازی آموزش در مدارس

۲ - توقف خصوصی سازی آموزش

۳ - حق تشکل یابی مستقل

۴ - رفع موانع ناشی از اعمال سلیقه ای و فراقانونی در مسیر فعالیت های قانونی تشکل های صنفی فرهنگیان

۵ - ایجاد بیمه کارآمد برای فرهنگیان

۶ - اجرای دقیق مصوبه ی نظام پرداخت هماهنگ حقوق و دستمزد

۷ - دفاع از حقوق معلمان بخش خصوصی، آزاد و خریدخدمت

و حرکت بر مدار مطالبات صنفی و آموزشی نبوده و نیست.

شورای هماهنگی فرارسیدن روزملی معلم را به معلمان دربند و تمام فرهنگیان تبریک می گوید و یاد و خاطره ابوالحسن خانعلی و تمام پیشگامان عرصه تعلیم و تربیت را گرامی می دارد.

همچنین شورا فرارسیدن اول می روزجهانی کارگر (۱۱ اردیبهشت)  را به تمامی کارگران زحمتکش میهنمان و معلمان مشمول قانون کار تبریک گفته و این روز جهانی را گرامی می دارد.

تحصن معلمان در اقصی نقاط کشور در ماههای مهر و آبان و اسفند و تجمعات مکرر اعتراضی معلمان در شهرهای مختلف علی‌رغم احضارها و دستگیری ها و بازداشت‌های گسترده‌ی فعالان صنفی ، بار دیگر نشان داد که معلمان نهایت تلاش خود را به کار می برند تا به مدنی‌ترین شکل  و منطقی‌ترین زبان و بیان ممکن ، خواسته‌های قانونی خود را به سمع و نظر  مسئولان از دولت تا مجلس و نهادهای حاکمیتی برسانند. هرچند که مسئولان امر نمی‌خواهند برای توسعه و ایجاد وحدت ملی بین همه اقوام کشور ، بهسازی آموزش و پرورش و ارتقا معیشت و منزلت  معلمان را در  اولویت و صدر تصمیم سازی‌های خود قرار دهند

همانطور که می دانید شورای هماهنگی پس از تحصن اسفندماه اعلام نمود اگر به مطالبات بی‌توجهی شود پس از فروردین اعتراضات صنفی را جدی تر ادامه خواهد داد.

 در همین راستا شورای هماهنگی، از کلیه‌ی فرهنگیان شاغل و بازنشسته دعوت می‌کند که  در تجمع اعتراضی ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه  ۱۲ اردیبهشت ۹۸ در  ادارات کل آموزش و پرورش یا در ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق تابعه حضور به هم رسانده ، تا خواسته های خود را در قالب قرائت مقاله و شعر و سرود و قطعنامه  پایانی شورا اعلام نمایند.

لذا از تمام فرهنگیان عزیز درخواست می شود تا روز تجمع ، هر_معلم  مانند یک رسانه عمل کنند و همکاران را برای حضور در تجمع آگاه سازند و برای دانش آموزان و والدین اهداف تجمع را تبیین نمایند.

طبیعی است اگر فرادستان چون گذشته نسبت به مطالبات بی توجه باشند تشکل‌های صنفی نسبت به این همه بی عدالتی سکوت نخواهند کرد.

*نامه سرگشاده جمعی از معلمان کشوردراعتراض به بی تفاوتی مسئولان درباره وضعیت وخیم روح‌الله مردانی، دانشجو و معلم زندانی دراعتصاب غذا

جمعی از معلمان کشورطی نامه ای سرگشاده خطابب به سران سه قوق قضائیه،مقننه و مجریه اعتراضاشان را نسبت به بی تفاوتی مسئولان درباره وضعیت وخیم روح‌الله مردانی، دانشجو و معلم دراعتصاب غذا در زدنان اوین رسانه ای کردند.

متن نامه:

آااای آدمها…

آی آدمها که در ساحل نشسته شاد و خندانید

یک نفر در آب دارد می سپارد جان…

وضعیت جسمانی روح‌الله مردانی، معلم محبوس در زندان اوین وخیم است.

آیا فریاد رسی برای ملت صبور ما وجود دارد؟ اگر هست ! چرا معلمش باید برای کوچکترین وابتدایی ترین خواسته قانونیش در زندان دست به اعتصاب غذا بزند؟

معلمی که شغلش میراث دار انبیاست وخودش اسوهِ فرزندانمان، اینگونه رفتار شود .

روح‌الله مردانی، دانشجو و معلم (مشاور)زندانی که به دلیل عدم توجه مسئولان به خواسته‌هایش، دست به اعتصاب غذا زده‌‌ است، پس از انتقال به بهداری زندان اوین کماکان در اعتصاب غذا و در شرایط جسمانی وخیمی به سر می برد.

روح الله مردانی ۲۲ اسفند ۹۷ به بهداری زندان اوین منتقل شد، ولی بدون آنکه به مراکز درمانی خارج از زندان فرستاده شود، به بند برگردانده شد.

وی در اعتراض به شرایط نامناسب زندان و عدم رسیدگی پزشکی مناسب به وضعیت جسمانیش و همچنین عدم موافقت مسئولان قضایی با آزادی مشروطش به اعتصاب غذای خود ادامه داده‌ است.

آقای مردانی از هفتادوپنج روز پیش اعتصاب غذایش را آغاز کرده و وضعیت معده و کلیه‌اش به شدت وخیم است ومکرر خون بالا می آورد و دچار کاهش شدیدِ وزن گردیده است.

روح اله مردانی به شدت نیاز به خدمات مجهز پزشکی دارد، پرُواضح است درمان مناسب جزو حقوق قانونی هر زندانی است و بر مسئولان واجب و لازم است که شرایط مناسب درمانی را برای او فراهم سازند.

بی اعتنایی به وضعیت درمانیِ روح اله مردانی و بی توجهی به خواسته های قانونی ایشان، از دیدگاه ما به معنای زیر پا گذاشتن قانون توسط مسئولان است و بدون شک عواقب سوء عدم رسیدگی به وضعیت وی را متوجه آنها می دانیم.

*تجمع اعتراضی کامیونداران خرانق نسبت به نوبت دهی حمل فراورده های معدنی

عصر روز شنبه 31فروردین ماه،جمعی از کامیونداران خرانق در اعتراض به امر نوبت دهی حمل فراورده های معدنی دست به تجمع وبه صف کردن کامیون هایشان درمسیر منتهی به معدن مظفری دربخش خرانق ،استان یزد،زدند.

این تجمع اعتراضی با حضور بخشدارخرانق ونماینده معدن وقول مساعدشان پایان یافت.

بخش خرانق در شمال یزد و 50 کیلومتری شهرستان اردکان و در مسیر جاده اردکان به طبس قرا ر دارد.

*مرکز آمار نرخ تورم فروردین ماه 1398 را 30.6 درصد اعلام کرد

مرکز آمار بتاریخ اول اردیبهشت ماه،شاخص قیمت مصرف کننده  فروردین ١٣٩٨را بقرارزیرمنتشر کرد:

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه ١٣٩٨ به ٣٠,٦ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٦.٩ درصد) ٣.٧ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش نرخ تورم خانوارهای کشور

در فروردین ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٧٠,٩ رسید که نسبت به ماه قبل ٤.٠ درصد افزایش نشان می­دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٥١,٤ درصد می‌باشد؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٥١,٤ درصد بیشتر از فروردین ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده­اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٤٧,٥ درصد) ٣.٩ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ماه ١٣٩٨ به ٣٠.٦ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٦.٩ درصد) ٣.٧ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٨,٨ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ١.٦ درصد افزایش نشان می­دهد. درصد تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به فروردین ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ٨٥.٣ و ٣٧.٨ درصد می­باشد.

افزایش نرخ تورم خانوارهای شهری کشور

شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در فروردین ماه ١٣٩٨ به عدد ١٦٩,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٧ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٥٠,٠ درصد است که نسبت به ماه قبل (٤٦,٦ درصد) ٣.٤ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم خانوارهای روستایی کشور

شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در فروردین ماه ١٣٩٨ به عدد ١٨٠,١ رسید که نسبت به ماه قبل ٥.٨ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٥٩,٤ درصد است که نسبت به ماه قبل (٥٢,٧ درصد) ٦.٧ واحد درصد افزایش داشته است.براي مشاهده جزئيات و جداول خبر به فايل پيوست مراجعه كنيد.

*مسمومیت گازی11کارگر درحادثه آتش سوزی معدن زغال سنگ سوادکوه

شامگاه شنبه 31فروردین ماه،11کارگر درحادثه آتش سوزی معدن زغال سنگ سوادکوه دچار مسمومیت گازی وبه بیمارستان منتقل شدند.

براساس گزارش رسانه ای شده،سخنگوی اورژانس استان مازندران از وقوع حادثه آتش سوزی در معدن زغالسنگ در سوادکوه خبرداد و گفت که در این حادثه 11 معدنکار که مشغول کار در این معدن بودند دچار مسمومیت ناشی از دود شدند .

ذکریا اشکپور افزود : این حادثه شامگاه روزشنبه در معدن زغالسنگ کارسنگ سوادکوه رخ داد.

وی گفت : براساس گفته شاهدان عینی این آتش سوزی براثر اتصالی کابل های داخل تونل رخ داد و دود ناشی از آن موجب مسمومیت کارگران شد .

سخنگوی اورژانس مازندران افزود : پس از اعلام این حادثه ، آمبولانس های پایگاههای اورژانس زیراب ، پل سفید و آمبولانس پشتیبان منطقه سوادکوه و درمانگاه پل سفید به محل حادثه اعزام شدند .

وی ادامه داد : این افراد که به دلیل استنشاق دود ناشی از آتش سوزی کابل ها دچار مسمومیت و مشکلات تنفسی شده بودند ، با آمبولانس ها به بیمارستان شهدای زیراب منتقل شدند .

به گفته اشکپور با توجه به اینکه در این حادثه انفجار و ریزش آوار اتفاق نیفتاد ، حال مصدومان این حادثه وخیم گزارش نشده است .

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com