اخبار و گزارشات کارگری ٣٠ فروردين ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
April 19, 2019

اخبار وگزارشات کارگری 30 فروردین ماه 1398

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- فراخوان تجمع سراسری و گسترده شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران بمناسبت 12اردیبهشت روز معلم

- آخرین خبر درباره وضعیت اسماعیل بخشی بنقل از وکیل مدافعش

- ادامه اعتصاب غذای روح‌الله مردانی، دانشجو و معلم زندانی و وخامت حالش

- بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی هزاران کارگر میادین نفتی هورالعظیم ودشت آزادگان بدنبال مسدود شدن چاه های نفتی بدلیل سیلاب

- راه اندازی کارزار "سیل مهر و وفا " توسط کارگران زن وهمسران کارگران مرد صنعت آب و برق خوزستان

- تقویت تشکل‌های کارگری برای بهبود معیشت کارگران اهمیت زیادی دارد، اما نه تشکل‌های زرد!

- تجمع خبرنگاران کوهدشت برای دفاع از پروژه حیاتی سد معشوره(گاشمار)مقابل مجلس

- تجمع اعتراضی حامیان حقوق حیوانات نسبت به رفتار نامناسب ماموران زنده گیری سگ‌های سرگردان  شهرداری های بومهن، رودهن و پردیس

- مرگ دردناک کارگر فضای شهرداری تهران در زیر اتوبوس بین شهری

- کشته و مجروح شدن5نفر از کارکنان بنیاد مسکن اردبیل بر اثر تصادف در لرستان

- مرگ یک کارگردر کارخانه سیمان حومه مشهد براثر سقوط لودر

- مصدومیت یک کارگر براثرسقوط یک دستگاه تاور در منطقه رسالت مشهد

فراخوان تجمع سراسری و گسترده شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران بمناسبت 12اردیبهشت روز معلم

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با صدور اطلاعیه ای بتاریخ 29فروردین ماه بمناسبت 12اردیبهشت روز معلم فرهنگیان کشور را به تجمع سراسری و گسترده فراخواند.

زمان :پنج شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

ساعت ۱۰ تا ۱۲

مکان :

مراکز استانها:

اداره کل آموزش و پرورش استان.

مراکز شهرستانها:

 ادارات آموزش و پرورش شهرستان.

متن فراخوان:

بدینوسیله شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، تجمع اعتراضی روز ملی معلم را به اطلاع تمامی همکاران عزیز می رساند.

لذا از تمامی همکاران بزرگوار اعم از  پیش کسوتان و شاغلان انتظار میرود تا با همبستگی و همدلی هر چه بیشتر در هر چه باشکوه تر برگزارشدن این تجمع همراهی و همکاری لازم را داشته باشند.

لازم به ذکر است که این تجمع در راستای پیگیری مطالبات صنفی و آموزشی و در اعتراض به عدم توجه مسئولان به مطالبات بر حق فرهنگیان،  به صورت گسترده و سراسری در تمامی استانها و شهرستانهای کشور برگزار خواهد گردید.

 بدیهی است حضور تک تک شما فرهیختگان، تاثیر مثبت و مستقیم در تحقق مطالبات برحق فرهنگیان خواهد داشت.

زمان :پنج شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

ساعت ۱۰ تا ۱۲

مکان :

مراکز استانها:

اداره کل آموزش و پرورش استان.

مراکز شهرستانها:

 ادارات آموزش و پرورش شهرستان.

*آخرین خبر درباره وضعیت اسماعیل بخشی بنقل از وکیل مدافعش

فرزانه زیلابی:مقامات قضایی و امنیتی،  خانواده موکل و وکلای پرونده را به رسانه ای نکردن توصیه می کنند و از سویی در یک سکوت خبری ، بدون تمدید و ابلاغ قرار ،موکلم را در حبس غیر قانونی نگه داشته اند.  بدون شک در برابر این بیداد آشکار ،حق اقدام قانونی علیه مقام های قضایی ذیربط و مسئولان زندان،  برای موکلم محفوظ می باشد.

 بنابه گزارش کانال تلگرام سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه،فرزانه زیلابی وکیل مدافع اسماعیل بخشی درهمین رابطه گفت:

اسماعیل بخشی نماینده و سخنگوی  کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه که  در جریان اعتصاب و تجمع کارگران به همراه تعدادی از کارگران و فعالین کارگری، دستگیر و بازداشت شده بود،  پس از رهایی از بازداشت موقت ، با طرح شکایت و دادخواهی ،شکنجه خود در مدت بازداشت را افشا نمود .

در حالی که مصلحت و تدبیر ایجاب می کرد به  تظلم خواهی یک شهروند ،آن هم یک کارگر پاسخ  شایسته ای داده شود با شکایت وزیر اطلاعات در تاریخ یکم بهمن ماه دوباره دستگیر و  بازداشت شد و افزون بر اتهام های امنیتی پیشین، عنوان های  اتهامی جدیدی مبنی بر توهین به مقامات،تشویش اذهان عمومی از طریق نشر اکاذیب وفعالیت تبلیغی علیه نظام به وی تفهیم شد اگرچه از وزیر اطلاعات دولت ،انتظار می رفت، قدری سعه صدر و بردباری از خود  نشان می داد.

بیش از دو ماه از دستگیری و بازداشت موکلم می گذرد وقرار بازداشت وی در تاریخ یکم فروردین ماه به پایان رسیده و برخلاف ماده ۲۴۲ قانون آیین دادرسی کیفری,تمدید قرار بازداشت به موکل ابلاغ نشده و اساسا هیچ گونه تمدید قرار به زندان واصل نشده است و به طور قطع و مسلم در حبس غیرقانونی به سر می برد.

بر اساس ماده یاد شده  اگر علل موجهی برای ابقاء قرار بازداشت  وجود داشته باشد ،با ذکر علل مزبور قرار ابقاء و مراتب  به متهم ابلاغ می شود.متهم می تواند از این تصمیم ظرف ده روز به دادگاه صالح اعتراض کند.

اصل بر آزادی افراد و جایز نبودن قرار بازداشت می باشد و هیچ علت موجهی از علل مقر در قانون ، برای بازداشت مجدد موکل وجود نداشته است. مصونیت ،امنیت و آزادی شخصی ایجاب می کند که افراد جامعه،از هرگونه حبس غیرقانونی و بازداشت خودسرانه مصون باشند.

اصول ۲۲،۳۶،۳۲،۱۳۷ و ۱۶۹ قانون اساسی به آزادی و مصونیت فردی تصریح دارد.

ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر می گوید:هر کس حق آزادی و امنیت شخصی دارد.

ماده ۹ اعلامیه نیز مقرر داشته است:هیچ کس نمی تواند خودسرانه ،توقیف،حبس یا بازداشت شود.

بر اساس بند یک  ماده واحده احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی صدور قرارهای بازداشت موقت باید مبتنی بر رعایت قانون و با حکم و دستور مشخص و شفاف صورت گیرد و از اعمال هرگونه سلایق شخصی و سوءاستفاده از قدرت یا اعمال هر گونه خشونت  و بازداشت اضافی بدون ضرورت اجتناب شود.

مقامات قضایی و امنیتی، از سویی خانواده موکل و وکلای پرونده را به رسانه ای نکردن توصیه می کنند و از سویی دیگر در یک سکوت خبری ، بدون تمدید و ابلاغ قرار ،موکلم را در حصر غیر قانونی نگه داشته اند.

*ادامه اعتصاب غذای روح‌الله مردانی، دانشجو و معلم زندانی و وخامت حالش

روح‌الله مردانی، دانشجو و معلم در زندان اوین که از 70 روز پیش در اعتراض به عدم توجه مسئولان قضایی به خواسته‌هایش دراعتصاب غذا بسر میبرد و وضعیت معده و کلیه‌اش به شدت وخیم است و دچار کاهش وزن شدید گردیده است.

به گزارش 30فروردین کانال تلگرام حقوق معلم وکارگر،روح‌الله مردانی، دانشجو و معلم در بند که به دلیل عدم توجه مسئولان قضایی به خواسته‌هایش، دست به اعتصاب غذا زده‌‌ است، پس‌ از انتقال به بهداری زندان اوین کماکان در اعتصاب غذا و در شرایط جسمانی وخیمی است.

روح الله مردانی ۲۲ اسفند ۹۷ به بهداری زندان اوین منتقل شده و بدون آنکه به مراکز درمانی خارج از زندان فرستاده شود، به بند برگردانده می شود و وی در  اعتراض به شرایط نامناسب زندان و عدم رسیدگی پزشکی مناسب به وضعیت جسمانیت و همچنین عدم موافقت مغولان قضایی با آزادی مشروطش  به اعتصاب غذای خود ادامه داده‌ است.

آقای مردانی از ۷۰ روز پیش اعتصاب غذایش را آغاز کرده و وضعیت معده و کلیه‌اش به شدت وخیم است و دچار کاهش وزن شدید گردیده است.

*بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی هزاران کارگر میادین نفتی هورالعظیم ودشت آزادگان بدنبال مسدود شدن چاه های نفتی بدلیل سیلاب

مسدود شدن چاه های نفتی در هورالعظیم ودشت آزادگان بدلیل سیلاب موجب بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی هزاران کارگرشد.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ30فروردین ماه،مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: حدود 4 تا 5 هزار نیروی فعال در منطقه هورالعظیم حضور دارد و از این تعداد حدود 80 درصد بومی هستند.

تورج دهقانی درباره شرایط شاغلان میادین نفتی در هورالعظیم گفت: در هر کدام از بخش‌های توسعه و عملیات میزان اشتغالزایی متفاوت است اما به طور عمومی حدود 4 تا 5هزار نیروی فعال در منطقه حضور دارد و از این تعداد حدود 80 درصد بومی هستند البته در بخش‌هایی نظیر حراست یا خدمات بالغ بر95۹۵ درصد نیروها از منطقه هویزه، سوسنگرد، رفیع و سایر شهرهای اطراف جذب شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های نفتی در این منطقه موجب اشتغالزایی برای بومی‌ها شده است، ادامه داد: تعطیلی برخی چاه‌ها بخاطر سیلاب منطقه در حال حاضر موقتی است و نیروهای فعال در مناطقی که چاه‌های آن به دلیل وجود سیلاب مسدود شده است، پس از رفع مشکل مجدد به کار بازمی گردند و بیمه و حقوق آنها طبق قانون پرداخت شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. چرا که ما به این افراد نیاز داریم و مشکلات ایجاد شده موقتی است.

بهنام غفاری، مدیر سایت آزادگان جنوبی نیز با بیان اینکه 2900نفر در بخش آزادگان جنوبی مشغول کار هستند، گفت: از این تعداد 46 درصد بومی ساکنین دشت آزادگان، کمتر از 40درصد بومی استان خوزستان و کمتر از 17 درصد از پرسنل غیر بومی هستند.

به گفته وی تمامی افراد فعال در بخش‌هایی که به دلیل آب گرفتگی دچار توقف عملیات شده‌اند پس از حل مشکل مجدد به کار باز می‌گردند و حقوق و بیمه آنها پرداخت می‌شود.

*راه اندازی کارزار "سیل مهر و وفا " توسط کارگران زن وهمسران کارگران مرد صنعت آب و برق خوزستان

کارگران زن وهمسران کارگران مرد صنعت آب و برق خوزستان برای همبستگی با اهالی مناطق سیل زده کارزاری راه اندازی کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،اهدا کمک های نقدی، بسته مواد غذایی و ملزوماتی همچون پتو، شیر خشک، پوشاک، لوازم بهداشتی، حبوبات و آماده‌سازی و ضد عفونی نمودن بیش از 1000 بسته سبزی توسط همسران کارگران و بانوان شاغل این صنعت تهیه وارسال کردند.

*تقویت تشکل‌های کارگری برای بهبود معیشت کارگران اهمیت زیادی دارد، اما نه تشکل‌های زرد!

تشکل‌های زرد نمی‌توانند وضعیت کارگران را بهبود دهند. استقلال تشکل‌های کارگری در مطالبه‌گری واقعی برای کارگران بسیار اهمیت دارد اما متاسفانه این تشکل‌های مستقل هم با مانع رو به رو می‌شوند. از این رو کارگران نمی‌توانند با قاطعیت در مقابل بی‌حقوقی اعتراض و مطالبه‌گری کنند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،فاصله حدود ۱ میلیون و هشتصد هزار تومانی پایه دستمزد سال 98 با حداقل معیشت ۳ میلیون و ۷۵۹ هزار تومانی در نزول سطح بهره‌مندی کارگران در خوراک، مسکن، بهداشت و درمان و آموزش تاثیرات خود را نشان خواهد داد. امسال پایه حداقل دستمزد کارگران ۳۶.۵ درصد افزایش داشت. این در حالی است که سال گذشته افزایش دستمزد کارگران 20 درصد بود. اما آیا به واقع افزایش این عدد به معنای بهتر شدن  زندگی کارگران نسبت به سال گذشته است؟

ناصر آغاجری (فعال کارگری پروژه‌های نفتی) در این خصوص اظهار داشت: بالا رفتن دستمزد کارگران طبق تورم سالیانه‌ای که اعلام می‌شود، از واقعیات زندگی کارگران به دور است. آمارها گویی فقط بازی با اعداد است.

وی افزود: کارگر وقتی می‌بیند باید پیاز را کیلویی ۱۰ و ۱۱ هزار تومان بخرد، درحالیکه چندی قبل ۴ هزار تومان بود، چه وضعیتی پیدا می‌کند؟ ۳۰۰ درصد افزایش هیچ نسبتی به ۴۰ درصد تورمی که اعلام شد، ندارد. اما در اعلام آمار بیشتر بازی با اعداد می‌بینیم تا ارقامی که زندگی واقعی کارگران را بازتاب بدهد.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه در احتساب این تورم از کالای لوکس گرفته تا کالاهای اساسی و مورد نیاز کارگران محاسبه می‌شود، گفت: این نرخ متوسط به نام تورم نسبتی با معیشت واقعی کارگران ندارد. کارگر مخارج لوکس سرمایه‌داران را ندارد. وسایل مورد نیاز زندگی‌اش را می‌خواهد تامین کند. برای طبقه کارگر که هیچ کدام از کالاهای لوکس را نمی‌تواند نگاه کند، چه رسد به استفاده، این نرخ تورم غیرواقعی است.

او ادامه داد: دولت سال گذشته درصدی به دستمزد کارگران اضافه کرد اما به سرعت با یک شوک ارزی که حاصل برخی تغییرات بود، چند درصد اضافه شده به دستمزدها حذف شد. چندین برابر هم دستمزد کاهش داشت. واقعیت این است که دستمزد کارگران نسبت به سال ۹۶ کاهش یافته است.

آغاجری با اشاره به سازوکار بی‌اثر شدن افزایش دستمزد سالانه گفت: با توجه به این واقعیات است که دولت مناسبات تعدیل ساختاری و خصوصی‌سازی را برقرار می‌کند، حتی اگر درصد بالایی هم به دستمزدها بیفزاید، با یک شوک ارزی می‌تواند آن را بی‌اثر کند.

این فعال کارگری تصریح کرد: این روزها گویا معنی «کوچک‌سازی دولت» این است که دولت نسبت به آموزش، بهداشت، درمان، معیشت و رفاه شهروندان نمی‌خواهد مسئولیتی را بپذیرد.

در عین حال آغاجری پافشاری بر حق تشکل را مهم دانسته و خاطرنشان کرد: تشکل‌های زرد نمی‌توانند وضعیت کارگران را بهبود دهند. استقلال تشکل‌های کارگری در مطالبه‌گری واقعی برای کارگران بسیار اهمیت دارد اما متاسفانه این تشکل‌های مستقل هم با مانع رو به رو می‌شوند. از این رو کارگران نمی‌توانند با قاطعیت در مقابل بی‌حقوقی اعتراض و مطالبه‌گری کنند.

این فعال کارگری با اشاره به اصل سه‌جانبه‌گرایی در مذاکرات مزدی بیان کرد: کارگران قرارداد موقت اگر مطالبه‌گری کنند، ترس از اخراج شدن دارند. در حال حاضر نوعی که مذاکرات سه‌جانبه گرایی انجام می‌شود نمی‌تواند حرف و خواست کارگران نمایندگی کند. در ساختار سه‌جانبه‌گرایی اگر کارفرمایان و دولت دست به دست هم بدهند به راحتی می‌توانند هر تصمیمی را به کارگران تحمیل کنند.

وی افزود: تقویت تشکل‌های کارگری برای بهبود معیشت کارگران اهمیت زیادی دارد، اما نه تشکل‌های زرد! تشکل‌های زرد در مقابل دولت و اخراج نشدن دست به عصا راه می‌روند. این یک واقعیت است که به خاطر قراردادهای موقت امکان تعدیل لیدرهای کارگری وجود دارد. از این رو تشکل‌های مستقل باید شکل بگیرند.

آغاجری گفت: متاسفانه حتی در مواردی به جای هیئت‌های حل اختلاف، قوه قضاییه به مشاجرات کارگری و کارفرمایی ورود می‌کند.

این فعال کارگری با بیان اینکه نئولیبرالیسم همانطور که بازار آزاد را ایجاد کرده، باید لااقل اجازه بدهد که طبقه کارگر بتواند اتحادیه‌هایشان را ایجاد کند تا در مقابله زیاده‌روی‌های سرمایه‌داری، مقداری از حقوق اولیه زندگی کارگران دفاع کند، گفت: الان هم بحث ایجاد تشکل‌های کارگری دفاع از حقوق اولیه زندگی برای کارگران است.

آغاجری با تاکید بر اینکه تشکل‌، اصناف و سندیکاهای کارفرمایی به راحتی اجازه فعالیت در کشور دارند، بیان کرد: این تشکل‌ها دفتر دارند و با دولتمردان مذاکره می‌کنند. آنها همچنین می‌توانند دورهم جمع شوند و تصمیمات مهمی بگیرند که در اقتصاد کشور اثرگذار است. در عین حال وزرا جلسات متعددی با نمایندگان کارفرمایی برگزار می‌کنند. حق تشکل برای سرمایه‌داران به رسمیت شناخته شده اما حق تشکل کارگران مناطق آزاد حتی به صورت صوری نیز در مقررات مناطق آزاد به رسمیت شناخته نشده است.

آغاجری با اشاره به اینکه در قانون اساسی مواردی مثل اصل ۴۴ و ۴۵ مناسبات اقتصادی‌ای که دولت‌های بعد از جنگ پذیرفتند، به کلی حذف شده، تاکید کرد: همه موارد قانونی که منافع طبقه کارگر و زحمتکشان و مزدبگیران را درنظر می‌گرفت، به کلی حذف کردند. بالاخره قانون کار  با استناد به قانون اساسی نوشته شده است.

وی افزود: تعدیل ساختاری و خصوصی‌سازی عملاً قانون کار را بیشتر به خاطر قراردادهای موقت و خارج کردن کارگران زیادی از مناطق ویژه اقتصادی و کارگاه‌های کوچک از شمولیت قانون کار بی‌اثر کرده است.

این فعال کارگری خاطر نشان کرد: نوعی استثمار سیستماتیک توسط عقب زدن بندهای قانون کار و عدم شمولیت‌های گسترده اتفاق افتاده است. انواع سیاست‌های نادرست هم قانون کار را رفته رفته کمرنگ کرد.

*تجمع خبرنگاران کوهدشت برای دفاع از پروژه حیاتی سد معشوره(گاشمار)مقابل مجلس

روز پنج شنبه 29فروردین،اهالی رسانه و مطبوعات کوهدشت برای دفاع از پروژه حیاتی سد معشوره(گاشمار)مقابل مجلس تجمع کردند. از ورود خبرنگاران به محوطه مجلس ممانعت به عمل آمد.

تجمع کنندگان به خبرنگاران رسانه ها گفتند بعد از این تجمع دیگری مقابل وزارت نیرو تجمع دیگری برگزار خواهند نمود.

قابل یادآوری است که،سد معشوره یک سد بتونی دوقوسی در دست احداث است که در استان لرستان،شهرستان کوهدشت قرار دارد.

این سد در دولت محمود احمدی نژاد کلنگ زنی شده که در دولت روحانی به علت نداشتن مجوز ماده 215 و نیز نداشتن توجیه اقتصادی متوقف واز آن تاریخ تا به امروز تعیین بودجه وشروع کار احداثش درهاله ای از ابهام قراردارد.

بنابه برخی از اظهارنظرها در سیلاب اخیر استان لرستان این سد میتوانست میتوانست درکاهش خسارات نقش داشته باشد.

*تجمع اعتراضی حامیان حقوق حیوانات نسبت به رفتار نامناسب ماموران زنده گیری سگ‌های سرگردان  شهرداری های بومهن، رودهن و پردیس

روزپنج شنبه29فروردین،جمعی از حامیان حقوق حیوانات دراعتراض رفتار نامناسب ماموران زنده گیری سگ‌های سرگردان  شهرداری های بومهن، رودهن و پردیس،دست به تجمع مقابل شهرداری بومهن،زدند.

یکی از این تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفت: ما از نحوه زنده گیری حیوانات سرگردان در شهرستان گلایه داریم.

وی افزود:تصاویری را از نحوه رفتار نامناسب برخی ماموران در زنده گیری حیوانات در شبکه های اجتماعی دیده است.

این تجمع کننده گفت: به ما گفته بودند سگ ها را پس از زنده گیری در «گندک» دماوند که محل تخلیه زباله است نگه می دارند اما پس از مراجعه به آنجا هیچ سگی مشاهده نکردیم و می خواهیم که مسئولان محل نگهداری آنها را اعلام کنند.

وی گفت: برای غذارسانی به حیوانات باید به نقاط مختلف شهرستان برویم در صورتی که اگر آنها در محل مشخصی نگهداری شوند، حامیان حقوق حیوانات نیز به راحتی به آنها رسیدگی می کنند.

وی درادمه گفت:که که حامیان حقوق حیوانات با غذارسانی، عقیم سازی، واکسیناسیون و انگل زدایی از سگ‌های سرگردان مراقبت می‌کنند.

*مرگ دردناک کارگر فضای شهرداری تهران در زیر اتوبوس بین شهری

ظهرروز پنج شنبه29فروردین، یک کارگر فضای شهرداری تهران براثر خارج شدن یک اتوبوس مسافربری بین شهری ازمسیردربزرگراه  یاسینی وبرخوردش با وی،جان را ازدست داد.

*کشته و مجروح شدن5نفر از کارکنان بنیاد مسکن اردبیل بر اثر تصادف در لرستان

چهارشنبه شب (28فروردین)،دو نفر از کارکنان بنیاد مسکن اردبیل که برای کمک به سیل‌زدگان لرستانی آمده بودند در حادثه رانندگی کیلومتر ۱۰ جاده خرم‌آباد به کوهدشت در منطقه سراب چنگایی کشته و سه نفر نیز مجروح وبه بیمارستان منتقل شدند.

*مرگ یک کارگردر کارخانه سیمان حومه مشهد براثر سقوط لودر

روز چهارشنبه28فروردین، سقوط لودر درون یک گودال چهار متری در یک کارخانه سیمان اطراف مشهد،موجب مرگ راننده اش شد.

*مصدومیت یک کارگر براثرسقوط یک دستگاه تاور در منطقه رسالت مشهد

روزپنج شنبه 29فروردین، سقوط یک دستگاه تاور در یک پروژه ساختمانی در حال ساخت در منطقه رسالت مشهد موجب مصدومیت اپراتورش شد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com