اخبار و گزارشات کارگری ٧ فروردين ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
March 28, 2019

اخبار و گزارشات کارگری 7 فروردین ماه 1398

باامید به قرار دادن پیام زیر درسرلوحه فعالیت هایمان در سال نو:

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- اتحادیه آزاد کارگران ایران:سیل، زلزله، خشکسالی، تورم و گرانی و...بحران هایی که فقط بر سر مردم آوار میشوند

- سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:تسلیت به خانواده  بازمانده گان 

- کارگر گروه ملی صنعتی فولاد اهواز:رونق تولید در عمل است نه نشستن در تهران

- عدم پرداخت حقوق اسفند ماه،عیدی سال نو و3ماه حق بیمه کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه

- تسهیلات برای شرکت‌های‌دانش‌بنیان منجمله معافیت از پرداخت حق بیمه وبهره گیری از500 فارغ التحصیل دانشگاهی تحت لوای خدمت سربازی

- مرکزآمارایران:افزایش ٤٧,٥ درصدی شاخص قیمت مصرف کننده دراسفند ماه١٣٩٧ نسبت به اسفند ١٣٩٦

- تجمعات اعتراضی کشاورزان میناب نسبت به قیمت کم و ممنوعیت صاردات گوجه فرنگی مقابل جهاد کشاورزی وفرمانداری

- صدها اهالی جاورده دراعتراض به بی‌توجهی راهداری:مدیرکل نیاید جاده را مسدود می‌کنیم

- له شدن سه انگشت کودک کار12ساله در چرخ گوشت غیر استاندارد مغازه ساندویچی پایتخت

*اتحادیه آزاد کارگران ایران:سیل، زلزله، خشکسالی، تورم و گرانی و...بحران هایی که فقط بر سر مردم آوار میشوند

در چند روز گذشته سیل شهرهای زیادی را در خود فرو برد و منجر به کشته شدن تعدادی و بروز خساراتی جدی به اموال مردم و نیز اماکن عمومی و زمین های کشاورزی شد.

گزارش های مختلف از وقوع سیل در استان فارس و گلستان و خورستان و کرمانشاه و سایر استانها نشان دهنده ابعاد وحشتناک ویرانی و کشتار مردم در اولین روزهای سال نود و هشت میباشد.

تعداد زیادی از خانواده ها عزیزانشان را از دست داده اند و یا مجروح گشته اند. خسارات مالی بسیار جدی نیز به بسیاری از خانواده وارد شده است.

اما اگر بطور واقع علت العلل دهشتناک آسیبهای  سیل اخیر را نیک بنگریم که تبعات بسیار بزرگتر و فراتری را نیز بدنبال داشته را در نظر بگیریم آنگاه خواهیم دید بیشترین خسارات در استانهای گلستان و فارس و خوزستان روی داده که جز ٔ قطب های تولیدکننده محصولات زراعی و کشاورزی ایران هستند.

این میزان از تخریب و ویرانی میتواند منجر به از بین رفتن حجم بسیار زیادی از زمین های زراعی در این استانها شده باشد که سال جاری را با کمبود شدید و متعاقبِ آن گرانی محصولات کشاورزی توأم نماید.

 این امر خود میتواند مشکلات بسیار جدی برای اکثریت جامعه بوجود آورد و طبقه کارگر ایران نیز که در شرایط عادی، دستمزدی معادل چند برابر پایینتر از خط فقر دریافت میکند را بیشتر از پیش به فقر و فلاکت بکشاند.

فجایع بسیار گسترده ای که بدنبال رویدادهایی طبیعی مانند بارش های شدید اتفاق میافتد و جان و مال مردم را با نابودی همراه میسازد کاملاً قابل کنترل و پیشگیری هستند.

 واقعیت این است که وقوع چنین فجایعی را نمیتوان صرفاً به پای بی تدبیری و عدم تخصص مسئولین دولتی نوشت و دلیل اصلی چنین وقایعی در اشتهای غیرقابل کنترلِ چپاولگران و رانتخوارانی که سر در کیسه ی اموال و ثروتهای اجتماعی برای کسب هرچه بیشتر سودهای کلان دارند نهفته است.

 جنگل خواری و زمینخواری دیگر اکنون به کوه خواری و رودخانه خواری نیز رسیده است و چنانچه شاهد هستیم سیل شیراز به دلیل مسدود کردنِ مسیل رودخانه و تبدیل کردن آن به خیابان اتفاق افتاد و یا در آق قلا و گمیشان ناچار شدند با تخریب مسیر راه آهن و جاده راه را برای آب باز کنند.

اینبار نه تنها شاهد هجوم بلاهای باصطلاح طبیعی به زندگی بشر نبودیم بلکه شاهد تعرض غارتگران و متعرضینِ صاحب قدرت ومنصب به مسیل و روند طبیعیِ عوامل زیست محیطی بودیم.

رانتخواران بزرگ که پیمانکاریِ پروژه های عظیم عمرانی را در سطح ملی در اختیار دارند، سدسازی ها و جاده سازی ها و انبوه سازیهای عمده ای را بدون توجیه علمی و بدون درنظرداشتِ استانداردهای تخصصی و تنها برای کسب سود و منافع  کلان به انجام میرسانند.

سیاستگذاری های اقتصادی صرفاً سود محور و محول کردن اجرای پروژه ها بصورت رانتی در تمام عرصه ها منجر به تخریب شدید محیط زیست در ایران گشته است و چنانچه شاهدیم در مقابل اینهمه تعرض به محیط زیست انسانها، دفاع از محیط زیست به یکی از عرصه های جدیِ جنبش عظیم مطالباتی جامعه ایران بدل گشته است.

جامعه ایران به حق دریافته است که مسبب تمامی این مصائب نهادهای متصل به قدرت و دم و دستگاه طبقه حاکم هستند و همزمان با اعتراض به این مسببین اصلی، بیکار نمی نشینند و با همیاری و اتحادی شورانگیز به کمک آسیب دیدگان میشتابند و در این اتفاق اخیر نیز می بینیم که جلوه هایی از اتحاد و همیاری مردم برای کمک به آسیب دیدگان در جریان است و نمونه برجسته این اقدام اجتماعی را در زلزله کرمانشاه دیده بودیم.

 اتحادیه آزاد کارگران ایران به خانواده هایی که عزیزانشان را در جریان این سیل از دست داده اند صمیمانه تسلیت میگوید و بر این باور است که قطعاً آحاد جامعه نه تنها از کنار وقوع این فاجعه به سادگی نخواهند گذشت و به هر شکل ممکن به مسببین و عوامل انسانی شکل دهنده ی چنین بلاهایی اعتراض خواهند کرد بلکه اجتماعاً به یاری و کمک رسانی به خانواده ها ومناطق آسیب دیده خواهند شتافت.

۷ فروردین ۹۸

اتحادیه آزاد کارگران ایران

*سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:تسلیت به خانواده  بازمانده گان 

در طی چند روز گذشته بعضی از مناطق در ایران با سیل ویرانگر روبرو شده و تا کنون خسارات جانی و مالی  زیادی را به جای گذاشته است.

در قرون گذشته اگر به دلیل عدم شناخت علمی از پدیده های طبیعی ،مردم خود را تسلیم بدون چون و چرای  این فجایع می دیدند ،برای مردم  آن دوران شاید قابل درک بوده باشد.

اما در قرن ۲۱ و با وجود شناخت علمی  بسیار گسترده که می شود پدیده های جوی را پیش بینی کرد، دیگر دلیلی ندارد که مردم، ساده لوحانه باور داشته باشند و اینگونه شاهد خسارات سنگین مالی و جانی شوند.

در کشوری که کارگر معترض برای داشتن و دریافت حقوق ماهانه بازداشت و زندانی می شود و‌تن او مورد ضربات شلاق قرار  می گیرد، باور کردن آن غیر ممکن است که تمام مشکلات پیش آمده از سیل روز های اخیر را تنها به پدیده های طبیعی نسبت داد.

از آنچه تا کنون در بعضی از ّشبکه های اجتماعی انتشار یافته است مشخص شده که تخریب محیط زیست در راستای منفعت های بعضی از افراد  صاحب قدرت و همچنین ایجاد پروژه هایی برای کسب سود های کلان و.... از دلایل عمد ه  این خانه خرابی گسترده می باشد.

اما باور داریم که پدیده های طبیعی  قابل کنترل هستند به آن شرط که صاحبان قدرت در راستای منافع خود، منافع عمومی را حیف و میل نکنند.

اما دوباره این مردم‌ با شعور و درد کشیده بودند که به یاری همنوعان خود شتافته و با حداقل ها،  یاری رسان و کمک حال سیل زده گان شدند، درود بر شما مردم با شعور که دوباره نشان دادید که ما باید به فکر خود باشیم  چرا که "جنگل خواران "و "زمین خواران" و "رانت خواران" و "ژن های فساد و تباهی" نه تنها به فکر ما نیستند بلکه خود از عاملان این مصیبت ها بوده و هستند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه از صمیم  قلب به تمام کسانی که عزیزان خود را در این فاجعه از دست داده اند  تسلیت گفته و  همچنین آرزوی سلامتی برای مجروحان این حادثه را دارد.

امید واریم که به اینگونه فجایع که قابل پیشگیری هستند پایان داده شود و سایه مرگ از جامعه ما رخت بربندد.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

فروردین ۹۸

*کارگر گروه ملی صنعتی فولاد اهواز:رونق تولید در عمل است نه نشستن در تهران

یکی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در واکنش به اظهارات مدیرعامل شرکت گروه ملی صنعتی فولاد اهواز دکتر غفوری طی نامه ای گفت: رونق تولید در عمل است نه نشستن در تهران

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ7فروردین بخشی از نامه حسن جاویدی حمودی بقرارزیراست:

 با عرض تسلیت به مناسبت جان باختن تعدادی از  هموطنانمان در حادثه سیل و دعای سلامتی برای مجروحان و طلب صبر و بردباری برای بازماندگان از خداوند متعال، جهت شفاف سازی به اطلاع می رسانم بعد از واگذاری شرکت گروه ملی صنعتی فولاد به بانک ملی مشکلات شرکت آغاز شد و بی تدبیری و بی تفاوتی مدیرانی که از سوی بانک ملی بعنوان مدیریت عامل فرستاده می شدند باعث توقف خطوط تولیدی و خاموشی کوره های تولید در بخش هایی که تا قبل از واگذاری به بانک ملی سالانه نزدیک به یک میلیون و چهارصد و سی و پنج هزار تن محصولات فولادی و چهارصد و سی هزار تن شمش فولادی در شرکت گروه ملی تولید می کردند متوقف گردید و حیات و زندگی حدوداً سه هزار کارگر که بطور مستقیم در شرکت مشغول به کار بودند وارد بحران شد، اما متاسفانه با بودن مدیران پروازی همچون پاینده، محمودی و هم اکنون مدیرعامل جوان دکتر غفوری که بیشتر اوقات از تهران مدیریت شرکت را کنترل می کند و نداشتن برنامه ی  راهبردی و برون رفت دایمی از مشکلاتی که قابل حل است کاملا مشهود است و باعث تلنبار شدن مشکلات خواهد شد.(به روز شدن حقوقها یکی از مشکلات شرکت بود که به همت کارگران و  مسئولین استان با پافشاری بر مدیریت بانک ملی و اختصاص بودجه اندکی از سوی بانک ملی برای خرید مواد اولیه و با ورود مواد اولیه و روشن شدن بعضی خطوط حل شد.)

اما کماکان مشکلاتی چون متوقف شدن خطوط تولیدی بخش های ذوب و بخش یک، متوقف بودن بخش خط تولید 650 تیرآهن، دو شیفت کار کردن بخش کوثر و متوقف بودن یک شیفت کاری، نبود قطعات یدکی برای بخش ها، استفاده از برخی مدیران نالایق و ناپاک در بخش ها، عدم نوسازی  خطوط تولیدی، استفاده از افراد بازنشسته در شرکت، نبود اراده برای مبارزه با فساد اداری و شفافیت در ساز و کار سازمان و نداشتن برنامه ای  برای شادابی و نشاط کارگران و خانواده محترمشان تنها گوشه هایی از مشکلات شرکت گروه ملی است که می شد با نشست و فکر کردن و برنامه ریزی و با  تمرکز بر چند استراتژی در زمینه های فروش، بازاریابی، تولید، منابع انسانی و ... مشکلات را حل نمود.

*عدم پرداخت حقوق اسفند ماه،عیدی سال نو و3ماه حق بیمه کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه

حقوق اسفند ماه،عیدی سال نو و3ماه حق بیمه کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه پرداخت نشده است.

منابع کارگری از پرداخت نشدن حقوق اسفند ماه و بخش از عیدی بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ کارگر دائمی مجتمع نی شکر هفت‌تپه خبر می‌دهند.

براساساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ 7فروردین ماه،کارگران مجتمع نی شکر هفت تپه گفتند:به جز تعویق حقوق  اسفند و بخشی از عیدی، حق بیمه آنان نیز از دی ماه پارسال پرداخت نشده است.

بنابهمین گزارش بنقل از کارگران این مجتمع، تمدید نشدن دفترچه های درمانی کارگران باعث شده کارگران برای درمان بیماری خود وسایر اعضای تحت تکفل هزینه های آزاد و سنگینی  را متحمل شوند.

به گفته این کارگران،درحالی مطالبات مربوط به اسفند  و بخش از عیدی خود را از کارفرما دریافت نکرده‌ایم که طبق برنامه ریزی‌های انجام  شده از سوی کارفرما قرار بود همه مطالبات مزدی و عیدی کارگران قبل از پایان سال  به صورت کامل پرداخت شود. این درحالی است که به دلیل تامین نشدن منابع مالی کارفرما  در روز های پایانی سال گذشته با پرداخت بخشی از معوقات مزدی وعیدی، پرداخت مابقی مطالبات معوقه را به سال آینده (به روز پنجم وششم فروردین) موکول کرد.

طبق اظهارات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه، در حال حاضر  همه کارگران دائمی فقط یک میلیون ۳۲۰ هزار تومان بابت عیدی دریافت کرده اند و هر کارگر  مبلغی حدودا دو میلیون تومان دیگر بر اساس میزان دریافتی از کارفرما بابت عیدی طلبکار است.

به گفته آنها، پرداخت نشدن ۲ ماه ازمطالبات اجرای طرح طبقه بندی مشاغل  در سال ۹۳ به همراه ۸ ماه  مزایای حق بن برای کارگران روزمزدی و همچنین پرداخت برخی مزایای عرفی از دیگر مطالبات  کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه در سال ۹۸ است.

آنها همچنین تاکید می‌کنند: بیش از دو سال است که مالکیت مجتمع نیشکر هفت تپه پرداخت برخی مطالبات عرفی و قانونی کارگران را همانند سبد کالای ماه رمضان و حق لباس کار، لوازم تحریر مدرسه و غیره .. را کم یا متوقف کرده است.

*تسهیلات برای شرکت‌های‌دانش‌بنیان منجمله معافیت از پرداخت حق بیمه وبهره گیری از500 فارغ التحصیل دانشگاهی تحت لوای خدمت سربازی

در حال حاضر از سوی کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان 110 خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا می‌شود. این خدمات مشتمل بر 6 دسته "تسهیلات نظام وظیفه تخصصی"، "ارائه مجوز استقرار"، " تسهیلات صندوق توسعه ملی"، "تامین اجتماعی"، "معافیت مالیاتی" و "معافیت‌های گمرکی" است و پر متقاضی‌ترین تسهیلات درخواستی شرکت‌ها "معافیت مالیات" است که برای این منظور مسیر ویژه برای ارائه این تسهیلات در نظر گرفته شده است. برای اعطای خدمات "معافیت گمرکی" مسیر سبز گمرک در نظر گرفته شد.

خدمت "تأمین اجتماعی"، از دیگر تسهیلات این کارگروه است که بر اساس توافقات صورت گرفته با سازمان تأمین اجتماعی مشکل بیمه قراردادهای شرکت‌های دانش‌بنیان حل شده است. بر اساس تفاهم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و سازمان تأمین اجتماعی، بخشنامه 14/12 از سوی سازمان تأمین اجتماعی ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان صادر شده است که بر مبنای این بخشنامه از این پس قراردادهای شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید کالاها و خدمات دانش‌بنیان از پرداخت حق بیمه قراردادها معاف می‌شوند.

بر اساس مقررات قبلی، شرکت‌ها در انجام قراردادهای پیمانکاری خود معمولاً 16.67 درصد از ارزش قرارداد را تحت عنوان حق بیمه قراردادها به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کردند.

با توجه به اهمیت و نقش نیروی انسانی خلاق برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ، تسهیلات سربازی اعضای فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان به دو صورت "پروژه جایگزین خدمت" و "امریه در شرکت‌های دانش‌بنیان" پیگیری می‌شود.‌

دکتر سید محمد صاحبکار ، رئیس امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به پروژه جایگزین خدمت سربازی، گفت: در این فرآیند تاکید ما به نتیجه رسیدن پروژه نیست، بلکه پروژه‌های سربازی پروژه‌های پژوهشی است که ممکن است به نتیجه نرسد، ولی در این مسیر که کار پژوهشی انجام می‌شود، فرد باید تلاش کند تا کارت پایان خدمت را بتواند دریافت کند.

وی اضافه کرد: فردی که کار پژوهشی انجام ندهد، در حکم سرباز وظیفه فراری است و به وی کارت پایان خدمت اعطا نمی‌شود؛ ولی تاکنون به چنین موردی برخورد نکردیم.

صاحبکار با بیان اینکه تاکنون بیش از هزار نفر از این تسهیلات برخوردار شدند، ادامه داد: علاوه بر آن افراد تحصیل‌کرده به جای آنکه دوره نظام وظیفه خود را در یکی از نهادهای نظامی سپری کنند، می‌توانند در شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به فعالیت شوند که تاکنون 500 نفر از این طرح بهره‌مند شدند.

مدیرکل امور ارزیابی و صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان توضیح داد: در مدل دیگر برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان تقاضای نیروهای متخصص را دارند که ما با بررسی رزومه افراد، نخبگان را به این شرکت‌ها جهت انجام دوره نظام وظیفه معرفی می‌کنیم. این خدمت به‌زودی فعال می‌شود و با تأیید مقام معظم رهبری در فاز اول 2 هزار نفر مشمول این تسهیلات می‌شوند.

صاحبکار همچنین تاکید کرد: طرح انجام نظام وظیفه در شرکت‌های دانش‌بنیان که مشمول 500 نفر می‌شود، در حال حاضر فعال شده است.

*مرکزآمارایران:افزایش ٤٧,٥ درصدی شاخص قیمت مصرف کننده دراسفند ماه١٣٩٧ نسبت به اسفند ١٣٩٦

در اسفند ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٦٤,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٩ درصد افزایش نشان می­دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤٧,٥ درصد می‌باشد؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٧,٥ درصد بیشتر از اسفند ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٤٢,٣ درصد) ٥.٢ واحد درصد افزایش یافته است.

به گزارش اول فروردین ماه 1398 مرکز آمار ایران،نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٧ به ٢٦,٩ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٣.٥ درصد) ٣.٤ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش نرخ تورم خانوارهای کشور

در اسفند ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٦٤,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٩ درصد افزایش نشان می­دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤٧,٥ درصد می‌باشد؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٧,٥ درصد بیشتر از اسفند ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٤٢,٣ درصد) ٥.٢ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٧ به ٢٦.٩ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٣.٥ درصد) ٣.٤ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٦,٤ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٢.٧ درصد افزایش نشان می­دهد. درصد تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به اسفند ماه ١٣٩٦ برای این دو گروه به ترتیب ٧٤.٤ و ٣٦.٩ درصد می­باشد.

افزایش نرخ تورم خانوارهای شهری کشور

شاخص قیمت کل برای خانوارهای شهری کشور در اسفند ماه ١٣٩٧ به عدد ١٦٣,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٣.٨ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٤٦,٦ درصد است که نسبت به ماه قبل (٤١,٥ درصد) ٥.١ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم خانوارهای روستایی کشور

شاخص قیمت کل برای خانوارهای روستایی کشور در اسفند ماه ١٣٩٧ به عدد ١٧٠,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٤.٥ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٥٢,٧ درصد است که نسبت به ماه قبل (٤٦,٧ درصد) ٦.٠ واحد درصد افزایش داشته است.

تغییرات قیمت ها در ماه جاری

در ماه جاری اکثر بخش‌های زیر مجموعه شاخص کل با افزایش قیمت همراه بوده‌اند. در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «قند و شکر و شیرینی» (شکر، قند و نبات)، گروه «گوشت» (گوشت گوسفند، گاو، ماهی و گوشت مرغ)، گروه «سبزیجات» (پیاز، کاهو، خیار، سیب زمینی، لوبیا سبز و کدو سبز)، گروه «دخانیات» و گروه «انواع نوشیدنی‌ها» (چای خارجی) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «حمل و نقل» (انواع خودرو)، گروه «پوشاک و کفش» و گروه «هتل و رستوران» (انواع غذاهای سرو شده در رستوران)، گروه «تفریح و فرهنگ» (انواع تلویزیون، مانیتور و لوازم و تجهیزات رایانه» بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک های هزینه ای کل کشور در ماه جاری

دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١٣٩٧ برای دهک های مختلف هزینه ای از ٢٥,٩ درصد برای دهک اول تا ٢٨.٩ درصد برای دهک دهم است.

لینک مشاهده جزئيات و جداول:

https://www.amar.org.ir/Portals/0/News/1397/tavarom%20esf.pdf

*تجمعات اعتراضی کشاورزان میناب نسبت به قیمت کم و ممنوعیت صاردات گوجه فرنگی مقابل جهاد کشاورزی وفرمانداری

روز چهارشنبه هفتم فروردین ماه، کشاورزان مینابدراعتراض به قیمت کم و ممنوعیت صاردات گوجه فرنگی دست به تجمع مقابل جهاد کشاورزی وفرمانداری زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،بدنبال این تجمعات اعتراضی قرار شد فرماندار این مشکل را از مرکز استان پیگیری و فردا نتیجه را به کشاورزان اعلام کند.

*صدها اهالی جاورده دراعتراض به بی‌توجهی راهداری:مدیرکل نیاید جاده را مسدود می‌کنیم

صدهااهالی جاورده طی نامه‌ای اعتراض‌آمیز اعلام کردند در صورتی که مدیرکل راهداری مشکلات جاده ای منطقه را از نزدیک بررسی نکند جاده را مسدود خواهیم کرد.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ7فروردین، 500نفر ازاهالی دهستان جاورده از توابع چاروسا طی نامه‌ای سرگشاده از بی‌توجهی اداره‌کل راهداری کهگیلویه و بویراحمد نسبت به جاده‌های این منطقه انتقاد کردند.

بخشی ازاین نامه بشرح زیراست:

ظاهرا منطقه طیبی سرحدی شرقی به مرکزیت جاورده چندان اهمیتی برای مدیر کل راهداری ندارد که شخصا میان مردم حضور یابند و پاسخگوی مطالبات و شنونده انتقادات آنان باشد.

گویا در یک مسیر یک کیلومتری جان دادن پنج نفر طی 6 سال یک امر طبیعی از جانب راهداری قلمداد می‌شود و معلوم نیست چند نفر دیگر باید دفتر عمرشان در این جاده غیر استاندارد بسته شود تا راهداری دفتر خدمت رسانی خود به این منطقه را بگشاید.

آنچه بسیار درد آور است اینکه که همیشه رانندگان مقصر تصادفات شناخته می‌شوند و هرگز اشاره‌ای به جاده‌های غیر استاندارد نمی‌شود و اگر هم می‌شود تلاشی درخور توجه ملاحظه نیست.

تضییع بیت‌المال اگر مصداقی شفاف داشته باشد جاده‌های زیر سازی شدهگوراب، ده انار، فاریاب توت و کوه پنبه است که آن چنان در تکمیلشان تعلل شد که اکنون چیزی برای تکمیل شدن باقی نمانده است.

بی‌تعارف از وعده‌های عملی نشده صبر اهالی منطقه جاورده به سر آمده و عدم حضور و پاسخگویی شما مسؤولان چندان مقبولیتی برایتان بجا نگذاشته است.

گویا میان تقسیمات بودجه استان همچنان مسایل سیاسی در اولویت است و گویا مناطق این استان به رسم قبل از انقلاب یکی همانند گچساران  عروس خان و یکی چون کهگیلویه و جاورده عروس رعیت‌اند.

جنابان مورد خطاب این نامه شفاف و بی پرده عرض کنیم گذشت که تمام پاسخگویی شما معطوف به یک مصاحبه خبری باشد.

لذا بر خلاف میل و خواسته اهالی این منطقه از بلویری تا پاتاوه تصمیم بر این داریم در صورت عدم حضور مدیر کل راهداری در این منطقه  تا یازدهم فروردین ماه تجمع و جاده را مسدود نماییم و تا زمانی که مدیر کل راهداری شخصا میان مردم حضور نیابد تجمع و مسدود کردن جاده ادامه خواهد داشت.

*له شدن سه انگشت کودک کار12ساله در چرخ گوشت غیر استاندارد مغازه ساندویچی پایتخت

سه انگشت یک کودک کار 12ساله در چرخ گوشت غیر استاندارد مغازه ساندویچی پایتخت له شد.

به گزارش6فروردین پایگاه خبری 125،عباس قاسمی افسر اماده منطقه 6 عملیات آتش نشانی در این باره اظهار داشت: کارگر 12 ساله ای در داخل یک مغازه ساندویچی با دستگاه چرخ گوشت بزرگ و غیر استاندارد سرگرم کار و درست کردن فلافل بود که ناگهان دست راست درون این چرخ گوشت گیر کرد و انگشتان دستش به شدت آسیب دید.

وی اضافه کرد: آتش نشانان بلافاصله در حضور پزشکان در اتاق عمل با استفاده از تجهیزات امداد و نجات قسمتی از بدنه چرخ گوشت را برش داده و دست کارگر مصدوم را از داخل چرخ گوشت آزاد کرده و وی را تحویل پزشکان دادند.

این افسرآتش نشانی تصریح کرد: در این حادثه سه انگشت دست راست این کارگرنوجوان افغانستانی دچار آسیب دیدگی و له شدگی شد که بلافاصله از سوی پزشکان متخصص بیمارستان تحت درمان قرار گرفت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com