اخبار و گزارشات کارگری ٤ فروردين ماه ١٣٩٨

اخبار کارگرى
March 24, 2019

اخبار و گزارشات کارگری 4 فروردین ماه 1398(عیدی مراجع قضایی ونیروی انتظامی به کارگران معترض شهرداری کوت عبدالله در صدر اخبارامروز)

باامید به قرار دادن پیام زیر درسرلوحه فعالیت هایمان در سال نو:

«با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم»

- یک هفته اعتصاب کارگران  خدماتی شهرداری کوت عبدالله

بازداشت یک کارگرمعترض وتحت تعقیب بودن کارگری دیگراز طرف مراجع قضایی

دخالت نیروهای انتظامی برای جمع آوری زباله ها وشکستن اعتصاب کارگران

- نیروهای ادارە اطلاعات یک فعال کارگری را در شهر سنندج بازداشت و بە مکان نامعلومی منتقل کردەاند

- علیرغم وعده و وعیدها مطالبات معلمان پرداخت نشد؟!

- گزارشی درباره چرایی اعتراضات کارکنان جهاد کشاورزی سراسر کشور

- گزارشی درباره شرکت سیمان کارون

- احضاررییس سازمان خصوصی‌سازی به دادسرای اردبیل به اتهام بدهی 140میلیارد ریالی مجتمع گوشت اردبیل

- مرگ  یک کارگر در شهر کوشک  بر اثر سقوط درچاه150متری

- مصدومیت 2کارگرکارخانه فولاد دامغان در حادثه آتش سوزی

- کشته وزخمی شدن دو کارگرارومیه ای در اقلیم کردستان براثر گازگرفتگی

*یک هفته اعتصاب کارگران  خدماتی شهرداری کوت عبدالله

بازداشت یک کارگرمعترض وتحت تعقیب بودن کارگری دیگراز طرف مراجع قضایی

دخالت نیروهای انتظامی برای جمع آوری زباله ها وشکستن اعتصاب کارگران

یک هفته است که کارگران  خدماتی شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان در اعتصاب بسر میبرند و از جمع آوری زباله ها خود داری می کنند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ چهارم فروردین ماه1398،یکی از اهالی کوت عبدالله گفت: حدود یک هفته است که هیچ پاکبان و کارگر شهرداری برای نظافت به خیابان های شهر نیامده است و وضعیت بهداشتی این منطقه مطلوب نیست.

وی افزود: بسیاری از خیابان های این منطقه با سرازیر شدن فاضلاب دچار آبگرفتگی شده است و بوی متعفنی از فاضلاب و زباله منطقه را فرا گرفته است و حشرات و حیوانات موذی در این منطقه به دلیل جمع آوری نشدن زباله جولان می دهند.

همین منبع بنقل ازفرماندار شهرستان کارون نوشت: «حدود یک هفته است که برخی کارگران  خدماتی شهرداری کوت عبدالله به دلیل دریافت نکردن حقوق خود اعتصاب کرده بودند و اقدام به نظافت و جمع آوری زباله ها نکرده اند و مانع از فعالیت سایر کارگران شهرداری و پاکبان ها در این منطقه نیز می شدند.

این موضوع از مراجع قضایی پیگیری شد که یکی از عواملی که تحریک کننده کارگران در انجام این اعتصاب و اختلال در فعالیت شهرداری شده بود دستگیر شد و یک نفر دیگر نیز متواری شده است.

از روزیکشنبه 4فروردین، پاکسازی و نظافت این شهر توسط ماموران شهرداری با نظارت نیروی انتظامی آغاز شده است.»

*نیروهای ادارە اطلاعات یک فعال کارگری را در شهر سنندج بازداشت و بە مکان نامعلومی منتقل کردەاند

روز جمعە (٢ فروردین ٩٨ ، نیروهای ادارە اطلاعات شهر سنندج  رضا امجدی، از فعالین کارگری اهل حسن آباد این شهر را بازداشت و بە مکان نامعلومی منتقل کردەاند.

بە گفتە یک منبع مطلع، نیروهای امنیتی در حین بازداشت رضا امجدی اقدام بە ضرب و شتم این شهروند سالخردە نمودەاند.

با گذشت دو روز از بازداشت رضا امجدی، هیچ خبری از سرنوشت وی در دست نمی باشد.

رضا امجدی در سال ٩٤ پس از برگزاری مراسم روز جهانی کارگر بازداشت و بە تحمل ٣ ماه حبس محکوم شدە بود و در ١٩ شهریور ماه همان سال پس از اتمام دوران محکومیتش از زندان آزاد شدە بود.

برگرفته از کانال تلگرام اتحادیه آزاد کارگران ایران

علیرغم وعده و وعیدها مطالبات معلمان پرداخت نشد؟!

در حالیکه پیش از این مسئولان وزارت آموزش و پرورش از پرداخت بخشی از مطالبات معلمان از جمله حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی و حق‌التدریس شاغلان تا پایان سال 97 خبر داده بودند اما تا به امروزاین وعده متحقق نشده است.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ 3فروردین،بخشی از معلمان خرید خدمات آموزشی از مهر سال 97 تا به امروز ریالی حقوق دریافت نکرده‌اند، معلمان رسمی هم که ساعات حق‌التدریس برای آنها به عنوان اضافه کار محسوب می‌شود از ابتدای مهر تا‌کنون ریالی از این اضافه کار را دریافت نکرده‌اند.

البته این شیوه مرسوم آموزش و پرورش است و فقط به سال 97 اختصاص نداشته است، شیوه‌ای که با ماه‌ها تأخیر برای پرداخت مطالبات معلمان همراه است.

معلمان خرید خدمات آموزشی که بیش از 7 ماه است ریالی حقوق نگرفته‌اند برای گذران زندگی مجبور هستند تا پس از ساعات مدرسه به شغل دیگری مشغول شوند این درحالی است که آموزش و پرورش از این افراد برای اداره کلاس‌های درس در مناطق محروم و روستایی بهره می‌برد.

پیش از این مسئولان آموزش و پرورش از شخص وزیر تا معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گفته بودند، بخشی از مطالبات تا پایان سال 97 واریز خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفته بود، 4 ماه خرید خدمات آموزشی، 3 ماه حق‌التدریس شاغلان رسمی، 3 ماه اضافه کار پرسنل و تمام مطالبات سال 96 تا پایان سال 97 پرداخت می‌شود.

*گزارشی درباره چرایی اعتراضات کارکنان جهاد کشاورزی سراسر کشور

یکی از کارکنان معترض جهاد کشاورزی: تبعیض بسیار افزایش یافته و علی رغم اینکه حقوق کارکنان بسیار پایین است و کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد، کسانی هستند که چندین برابر آنها حقوق دریافت می‌کنند. آقازاده‌ها عرصه را بر دیگران تنگ کرده‌اند.

یک منبع آگاه در وزارت جهاد کشاورزی که نخواست نامش فاش نشود در مورد اعتراض کارمندان جهاد کشاورزی وتجمعات نمایندگان 40هزارنفر از کارکنان این وزارتخانه درتهران، به خبرنگار رسانه ای درتاریخ3فروردین گفت: دلیل اصلی این اعتراض عقب افتادگی حقوق که در برخی رسانه‌ها مطرح شده است نبوده، بلکه اعتراض کارمندان وزارت جهادکشاورزی  به  اجرای نظام پرداخت هماهنگی کارکنان دولت است .

وی ادامه داد: یک سری از سازمانها و وزارتخانه‌های ادارات دولتی از امتیازات فصل دهم قانون مدیریت دائمی خدمات کشوری بهره مند شده اند اما کارکنان وزارت جهادکشاورزی را از این حق قانونی محروم کردند.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: طبق قوانین ما باید از افزایش امتیاز 50درصدی در برخی امتیازات کارمندی بهره مند شویم اما این مورد برای کارمندان وزارت جهادکشاورزی اتفاق نیافتاده است، به عنوان نمونه ما باید افزایش حقوقی طبق قانون و مانند همه کارمندان داشته باشیم اما این مورد برای کارمندان وزارت جهادکشاورزی اتفاق نیافتاده است.

وی افزود:  مشکلات مالی دولت باعث شدتا دولت برای وزارتخانه تامین اعتبار نکند و  تنها وزارتخانه ای که حقوق کارمندان آن افزایش پیدا نکرده، وزارت جهادکشاورزی است.

وی ادامه داد: حالا هم بحث اجرای نظام پرداخت هماهنگی کارکنان دولت را داریم که آن هم دولت برای جهاد کشاورزی اجرایی نکرده است.

براساس این گزارش،  فصل ۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری که شامل مواد ۶۵، ۶۶، ۶۸ و ۷۱ است مصوبه هیأت وزیران است و به همه دستگاه‌های دولتی اعلام شده به شرط آنکه افزایش حقوق کارمندانشان را قبول کنند، حقوق آنها ۵۰ درصد اضافه شود.

کارمندان وزارت جهاد کشاوری می‌گویند، مصوبه هیأت وزیران در وزارت جهاد کشاورزی اجرا نشده و حقوق آنها در مقایسه با دیگر کارمندان دستگاه‌های دولتی بسیار پایین است.

درهمین رابطه،یکی از کارکنان معترض وزارت جهادکشاورزی گفت: معاونت توسعه منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی موضوع افزایش حقوق کارمندان وزارت جهاد از محل اعمال فصل ۱۰ قانون خدمات کشوری و به عبارتی همسان‌سازی حقوق را قبل از سال ۹۶ رسانه‌ای و اعلام کرد، طی سه سال ۹۶، ۹۷ و ۹۸ سالانه ۲۰ درصد به حقوق کارمندان وزارت جهاد کشاورزی اضافه خواهد شد تا تبعیضی که بین وزارت جهاد و سایر وزارتخانه‌ها در پرداخت حقوق وجود دارد، برطرف شود.

وی گفت: ما هرچه انتظار کشیدیم، هیچ اتفاقی نیفتاد و مجبور شدیم درخواست خودمان را از طریق راه اندازی کمپین «خانواده جهاد کشاورزی» پیگیری کنیم که اکنون ۴۰ هزار عضو دارد. در تاریخ ۵ اسفند ۹۶ با ۵ نفر از مدیران کل حوزه منابع انسانی در این مورد و اعمال همسان‌سازی حقوق جلسه گذاشتیم و قول‌هایی داده شد، اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

وی گفت:‌ بنابه اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی 49 هزار نفر از کارمندان وزارت جهاد کشاورزی از مزایای همسان سازی حقوق استفاده نکرده‌ اند و تنها 17 هزار کارمند وزارت جهاد از این مزایا بهره‌مند شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه چرا این همه تبعیض بین دستگاه‌های دولتی وجود دارد، گفت: حرف ما این است که چرا یک کارشناس وزارت جهاد کشاورزی ۱.۸ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، در حالی که با همان شرایط در وزارتخانه دیگر ۳.۸ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. مثلا وزارت دادگستری از سال ۸۹ از این امتیازات برخوردار شده است.

وی در تشریح فصل ۱۰ قانون خدمات کشوری گفت: در ۲۱ اسفند سال ۹۵ هیأت وزیران تصویب کرد، به شرط آنکه دستگاه‌ها قبول کنند، از منابع خودشان افزایش حقوق کارمندان را پرداخت کنند می‌توانند تا ۵۰ درصد حقوق پرسنل را اضافه کنند. شورای حقوق و دستمزد این مصوبه را برای وزارتخانه‌ها ابلاغ کرده است.

وی در ادامه همچنین گفت:  متأسفانه تبعیض بسیار افزایش یافته و علی رغم اینکه حقوق کارکنان بسیار پایین است و کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد، کسانی هستند که چندین برابر آنها حقوق دریافت می‌کنند. آقازاده‌ها عرصه را بر دیگران تنگ کرده‌اند.

*گزارشی درباره شرکت سیمان کارون

گزارشی از وضعیت بحرانی شرکت سیمان کارون ارسالی توسط کارگران آن مجموعه

کارگران شاغل در این شرکت  به صورت رسمی و پیمانی و روز مزد مشغول کار میباشند.

حدود 45 نفر پرسنل دفتر مرکزی تهران ، حدود 170 نفر پرسنل روزمزد و 320 نفر پرسنل رسمی و قراردادی هستند.

کارگران شرکت حقوق ماههای آذر و دی و بهمن و اسفند را طلب دارند و کارکنان دفترمرکزی شرکت واقع در تهران از مهر ماه سال ۹۷  تا کنون دستمزد نگرفته اند و عیدی و پاداش و سنوات سال گذشته آنان پرداخت نشده است .

 حق بیمه کارگران و کارکنان ،تمامی ماه ها با تاخیر به سازمان تامین اجتماعی واریز میشود.

این شرکت به کارگران بازنشست شده بدهکار است و برای پرداخت سنوات و مطالبات آنان ، دستور داده بود  بجای پرداخت نقدی  سنوات به آنان سیمانهای تولید شده را  تحویل دهند

 که بعضی  از کارگران بازنشسته بناچار قبول کردند و در این حین خود عوامل کارفرما سیمان تحویل داده شده به کارگران بازنشسته را از انان زیر قیمت بازار  خریداری میکردند و الباقی کارگران بازنشسته که این طرح را نپذیرفتند کماکان طلبشان باقی است

۴ فروردین ۹۸

اتحادیه آزاد کارگران ایران

گزارشی از وضعیت بحرانی شرکت سیمان کارون ارسالی توسط کارگران آن مجموعه

سیمان کارون مدت 5 سال است در وضعیت بحرانی به سر میبرد.این شرکت در دهه 70  کلنگ زنی شد ودر تیر ماه سال 1379 راه اندازی شد.

سهام دار آن وزارت نیرو بود و  بعد بدلیل بدهی وزارت نیرو به سهام دار فعلی ،بخشی از بدهی در قالب سهام به  محمد تقی علاقمندیان داده شد و در سالها بعد سهام دار فعلی اقدام به خرید مابقی سهام ها کرد.

این شرکت در سالهای قبل واحد نمونه در بحث تولید نیز شد .

سهامدار خصوصی با مشارکت بنیاد مستضعفان این شرکت را به صورت سهامی عام مدیریت میکنند

 سهام عمده این شرکت متعلق به محمد تقی علاقمندیان،  بدهکار بزرگ بانکی، که در دو سال قبل  به هنگام بازداشت از دنیا رفت و سهام دار بعدی بنیاد مستضعفان است.

در بحران پیش رو   مشاورین غیر متخصص و منفعت طلب سهام دار عمده دستور توقف تولید را دادند .

اما با مقاومت و اعتراض کارگران و پیگیری مسئولین شهر مسجد سلیمان از توقف تولید این شرکت جلوگیری بعمل آمد.

در طول یک سال و نیم قبل ، پس از فوت سهام دار اصلی،  فرزند باجناق سهام دار بعنوان مدیر عامل سوری شرکت تعیین و در مسند کار قرار گرفت.

اکنون وی با تحصیلات کم در کسوت مدیر عاملی این شرکت فعالیت میکند .

 نامبرده  متعهد شد تمام معوقات  پرسنل را بعد مرگ مدیرعامل قبلی( علاقبندیان) پرداخت کند.

  این شرکت با سرمایه گذاری در شهرستان لارستان شیراز  یک واحد 700 تنی راه اندازی کرد

اما با توجه به تولید و درآمد جاری سیمان لارستان، هیچ همکاری در راستای  حل مشکلات مالی سیمان کارون صورت نگرفت.

در حال حاضر شرکت با تنظیم قراردادهایی با کشورهای حوزه خلیج فارس  تا شهریور ماه سال آینده اقدام به پیش فروش محصول، در قالب کلینکر نموده است.

  متاسفانه مشخص نیست در آمد جاری شرکت صرف چه اموری میشود.

 نه بدهی پرسنل پرداخت میشود و نه بدهی بانکها پرداخت شده است و نه قبوض آب، برق ،گاز و نه به هیچ مقامی پاسخ گویی هستند .

لازم به ذکر است کلیه حسابهای بانکی دو شرکت سیمان کارون و لارستان و سایر شرکت‌های  مرحوم علاقبندیان مسدود است. اما تولید و کسب درآمد برقرار است.

 سوال اینجاست درآمد شرکت در کدام حساب واریز میشود !؟این نمونه یک پولشویی است که میتوان به آن اشاره کرد. 

کارگران شرکت‌ شیشه قزوین که یکی از شرکتهای این سهامدار است  با حقوق معوق شش ماهه مواجه هستند.

شرکتهای ذیل از مجموع شرکتهای آقای "علاقبندیان" است .

فرش پارس ، پتروشیمی هگمتانه ، سیمان لارستان ، بسته بندی مشهد ، از شرکتهای فعال این سرمایه دار میباشد .

متاسفانه عدم نظارت و پرسش سایر سهام داران از سهام دار عمده جای تاسف دارد .

 نکته جالب اینجاست چگونه دفاتر مالی شرکتهای ذکر شده تنظیم میشود و اقدام به تشکیل مجمع میکنند ؟!!

با توجه به اینکه کلیه حسابهای رسمی شرکت  مسدود است ! مشخصا درآمد شرکت بنام اشخاص  واریز میشود .

کارگران شاغل در این شرکت  به صورت رسمی و پیمانی و روز مزد مشغول کار میباشند.

حدود 45 نفر پرسنل دفتر مرکزی تهران ، حدود 170 نفر پرسنل روزمزد و 320 نفر پرسنل رسمی و قراردادی هستند.

ساعت کاری پرسنل اداری از 6:30 صبح الی 15 و کارگران این مجموعه  از 6:30 صبح الی 18:30 و به صورت شیفتی (یک هفته شب کار، یک هفته روز کار) میباشد.

کارگران شرکت حقوق ماههای آذر و دی و بهمن و اسفند را طلب دارند و کارکنان دفترمرکزی شرکت واقع در تهران از مهر ماه سال ۹۷  تا کنون دستمزد نگرفته اند و عیدی و پاداش و سنوات سال گذشته آنان پرداخت نشده است .

حق بیمه کارگران و کارکنان ،تمامی ماهها با تاخیر به سازمان تامین اجتماعی واریز میشود.

این شرکت به کارگران بازنشست شده بدهکار است و برای پرداخت سنوات و مطالبات آنان ، دستور داده بود  بجای پرداخت نقدی  سنوات به آنان سیمانهای تولید شده را  تحویل دهند.

 که بعضی  از کارگران بازنشسته بناچار قبول کردند و در این حین خود عوامل کارفرما سیمان تحویل داده شده به کارگران بازنشسته را از انان زیر قیمت بازار  خریداری میکردندو مابقی کارگران بازنشسته ایی که این روش را برای تسویه مطالباتشان قبول نکرده اند کماکان مطالباتشان را دریافت نکرده اند.

نکته دیگر اینکه که کارگران روزمزد این شرکت در اختیار یک فرد که فاقد شرکت خدماتی ثبت شده است قرار دارند.

  نامبرده از سوی کارفرما مسئولیت کارگران روز مزد را به صورت پیمانی عهده دار شده است.

 وی هیچ گونه ضمانت اجرایی برای پرسنل خود ندارد و علاوه بر در اختیار داشتن این مسئولیت، از شرکت نیز حقوق دریافت میکند.

گزارش  این مشکل به اداره کار استان و شهرستان  اهواز و مسجد سلیمان داده شده ، اما هیچگونه عکس العمل و  اقدامی صورت نگرفته است.

این شرکت در استان خوزستان ، شهرستان مسجد سلیمان، روستای گلگیر واقع است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

۴ فروردین ۹۸

*احضاررییس سازمان خصوصی‌سازی به دادسرای اردبیل به اتهام بدهی 140میلیارد ریالی مجتمع گوشت اردبیل

رییس سازمان خصوصی‌سازی به اتهام بدهی 140میلیارد ریالی مجتمع گوشت اردبیل به دادسرای اردبیل احضارشد.

براساس گزارشات رسانه ای شده،، دادستان عمومی و انقلاب اردبیل با اشاره به احضار رییس سازمان خصوصی‌سازی به دادسرای اردبیل، گفت: براساس نتیجه کارشناسی مشخص شد که بیش از 140میلیارد ریال بدهی در رابطه با مجتمع گوشت اردبیل وجود دارد که تاکید شده ظرف یک ماه آتی کل پرداخت‌ها انجام شود.

وی افزود: بنابر پیگیری‌ها و نظرات کارشناسی، رقم بدهی از بابت خرید مجتمع گوشت اردبیل به بانک ملی استان اثبات شد.

اواز دستور قضایی برای واریز فوری این رقم بدهی به بانک ملی استان اردبیل خبر داد و گفت: تاکید شده که ظرف یک ماه آتی کل پرداخت‌ها انجام شود که اولین قسط نزدیک که به یک میلیارد تومان بود روز گذشته، واریز شد.

*مرگ  یک کارگر در شهر کوشک  بر اثر سقوط درچاه150متری

یک کارگر 45ساله در شهر کوشک ،استان اصفهان، بر اثر سقوط درچاه150متری حین کار،جانش را ازدست داد.

روز چهارم فروردین،فرمانده انتظامی شهرستان خمینی شهر گفت:یک کارگر45ساله  در حال حفرچاه در یکی از مناطق شهر کوشک به داخل چاه 150متری سقوط کرده و جان خود را از دست داده است.

*مصدومیت 2کارگرکارخانه فولاد دامغان در حادثه آتش سوزی

2کارگرکارخانه فولاد دامغان واقع در کیلومتر 5 جاده دامغان - سمنان درحادثه آتش سوزی بدلیل نشست کوره مذاب مصدوم شدند.

روز دوم فروردین،رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دامغان گفت: نشست فولاد مذاب از کوره و آتش سوزی آن سبب مصدومیت دو کارگر در مجتمع فولاد کویر دامغان شد.

وی ضمن بیان اینکه حادثه در کارخانه فولاد دامغان به مصدومیت دو کارگر انجامیده است، بیان کرد: این حادثه به دلیل نشست کوره مذاب رخ داده که در آن دو کارگر مصدوم شده‌اند و خوشبختانه کسی جان نباخته است.

وی افزود: این دو کارگر پس از بروز حادثه به بیمارستان ولایت دامغان اعزام شدند که یکی از آن‌ها که کارگری 32ساله است به دلیل شدت جراحات به بیمارستان زارع ساری اعزام شده است.

رئیس اداره کار دامغان گفت: کارگر دیگر به دلیل سطحی بودن جراحات در بیمارستان ولایت دامغان مداوا شده است.

*کشته وزخمی شدن دو کارگرارومیه ای در اقلیم کردستان براثر گازگرفتگی

پنج شنبه شب(1فروردین)،دوکارگر(پدر وپسر)اهل ارومیه حین استراحت در چادری نزدیک شهر اربیل دچار گاز گرفتگی شدند و پوریا عبدی پسر 15ساله جانش را ازدست داد وپدر وی بهروز عبدی، بدلیل مسمومیت دریک بیمارستان اربیل بستری شد.

براساس گزارش یک منبع خبری محالی،این پدر و فرزند از حدود یکسال پیش در اقلیم کردستان عراق کارگری می کردند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com