اخبار و گزارشات کارگری ٢٨ اسفند ماه ١٣٩٧

اخبار کارگرى
March 19, 2019

اخبار و گزارشات کارگری 28اسفند ماه 1397

- پایان اعتصاب دو روزه کارگران شرکت عملیات غیر صنعتی صنایع پتروشیمی ماهشهر

- برپایی دو تجمع اعتراضی مقابل استانداری خوزستان:

1- تجمع اعتراضی کارگران شهرداری منطقه 8اهوازنسبت به عدم پرداخت3ماه حقوق،عیدی سال نو ومطالبات دیگر مقابل استانداری خوزستان

2- دومین تجمع کارگران اخراجی میدان نفتی آزادگان شمالی برای بازگشت بکار مقابل استانداری خوزستان

- تجمع اعتراضی بازنشستگان صندوق آینده سازکشور مقابل سازمان مدیریت صنعتی در تهران

- اخراج تعدادی از کارگران شرکتی مخابرات مشهد در آخرین روزهای سال

- حداقل دستمزد سال 1398کارگران درشورای عالی کار تعیین شد

*پایان اعتصاب دو روزه کارگران شرکت عملیات غیر صنعتی صنایع پتروشیمی ماهشهر

روز سه شنبه بیست وهشتم اسفند ماه برای دومین روز متوالی،کارگران فضای سبز و پرسنل حراست و امنیت شهرک بعثت و شهر چمران شهرستان ماهشهردر راه دست یابی به مطالباتشان دست از کار کشیدند.

 ظهر روز سه شنبه براساس توافقی  که بین نمایندگان کارگران اعتصابی خدمات فضای سبز و حراست  وشرکت عملیات غیر صنعتی صنایع پتروشیمی امضاء گردید،کارگران به اعتصابشان پایان دادند.

در این توافق‌نامه که به امضاء روسای اداری، حراست و HSC عملیات غیر صنعتی و تعدادی از کارگران رسید، مقر گردید که مطالبات مربوط به فوق‌العاده‌های مزایای حقوق مطابق مصوبه شرکت‌های پتروشیمی هلدینگ خلیج‌فارس مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به همان ترتیبی که در شرکت‌های تابعه نظیر پتروشیمی بندر امام شامل: ( فوق‌العاده بدی آب‌وهوا، فوق‌العاده محرومیت از تسهیلات زندگی، فوق‌العاده شرایط محیط کار و فوق‌العاده صرف وقت اضافی) محاسبه گردیده و به کارکنان شرکت‌های پیمانکاری طرف قرارداد شرکت عملیات غیر صنعتی صنایع پتروشیمی، از حقوق فروردین‌ماه 98 پرداخت گردد.

بنا به گزارشات رسانه ای شده،یکی از این کارگران معترض گفت: پرسنل حراست و امنیت و کارگران فضای سبز شهرک بعثت و شهر چمران، 4 عنوان را از مهترین اولویت و مطالبات خود می دانند که طبقه بندی مشاغل، بدی آب و هوا، صعوبات زندگی و سختی کار از مهمترین آن ها است که پرداخت آن به شرکت های هلدینگ مصوب شده و پرسنل رسمی و قراردادی و حتی دیگر شرکت ها از تیرماه امسال دریافت کردند و تنها شرکت عملیات غیر صنعتی از پرداخت آن شانه خالی می‌کند.

وی گفت: این در حالی است که موضوع را از طریق فرماندار و حتی به صورت مکتوب از اداره کار دنبال کردیم اما متاسفانه هیچ توجه و رسیدگی تا به امروز صورت نگرفته و این حق من کارگر روستا نشین با بیش از 15سال سابقه کار و 12 ساعت کار در طول روز با حقوق حدودا 2 میلیون نیست.

نداشتن سرویس رفت و آمد و نداشتن پیش پا افتاده ترین امکانات هم یکی دیگر از مشکلات کارگران بود که عنوان کردند: بیشتر پرسنل و کارگران ساکن روستاهای مجاور هستند که از راه دور به محل کار خود می آیند و نه تنها سرویس رفت و آمد نداریم بلکه تهیه سیستم گرمایشی و سرمایشی هم بر عهده خود ما گذاشتند و شرکت هیچ اقدامی برای تهیه این اقلام تا به امروز نکرده است.

یکی از کارگران فضای سبز، اظهار داشت: متاسفانه یک استراحتگاه یا یک اتاق کوچک برای استراحت و صرف ناهار نداریم و مجبور هستیم در شرایط جوی گرد و غبار یا بارندگی به سرویس های بهداشتی پارک پناه ببریم، در آنجا اسراحت کنیم و ناهار بخوریم.

همچنین در این توافقنامه مقرر شد مطالبات معوق کارگران از مردادماه 97 محاسبه گردیده و در نیمه‌ی اول سال  پرداخت گردد.

*برپایی دو تجمع اعتراضی مقابل استانداری خوزستان:

1- تجمع اعتراضی کارگران شهرداری منطقه 8اهوازنسبت به عدم پرداخت3ماه حقوق،عیدی سال نو ومطالبات دیگر مقابل استانداری خوزستان

روز سه شنبه بیست وهشتم اسفند ماه،جمعی از کارگران شهرداری منطقه 8اهوازدراعتراض به عدم پرداخت3ماه حقوق،عیدی سال نو،2ماه حق بیمه ومطالبات دیگردست به تجمع مقابل استانداری خوزستان زدند.

یکی از کارگران تجمع کننده به خبرنگار رسانه ای گفت: معادل سه ماه حقوق، عیدی و سنوات از پیمانکار طلب داریم که تاکنون پرداخت نشده است.

وی با اشاره به عدم پرداخت 2 ماه حق بیمه این کارگران ادامه داد: پیمانکار دلیل عدم پرداخت حقوق را نداشتن منابع مالی و پرداخت نکردن پول از سوی شهرداری عنوان می کند از سویی دیگر شهرداری منطقه نیز پاسخگوی ما نیست.

این کارگر معترض همچنین عنوان کرد: کارگران فضای سبز شهرداری منطقه هشت حدود یکصد نفر هستند، در آستانه سال جدید انتظار می رود که مسئولان شهرداری نسبت به پرداخت حقوق و معوقات ما اهتمام داشته باشند.

2- دومین تجمع کارگران اخراجی میدان نفتی آزادگان شمالی برای بازگشت بکار مقابل استانداری خوزستان

روز سه شنبه بیست وهشتم اسفند ماه برای دومین بار در هفته جاری کارگران اخراجی میدان نفتی آزادگان شمالی اعتراضشان را نسبت به بیکارشدن مقابل استانداری خوزستان بنمایش گذاشتند وخواهان بازگشت بکارشدند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع روز یکشنبه بیست وششم اسفند ماه، به خبرنگار رسانه ای گفت: 23 نفر از کارگران میدان نفتی آزادگان شمالی که حدود یک ماه پیش به دستور مدیرعامل و حراست شرکت مهندسی و توسعه نفت، بعد از گذراندن تمام مراحل اداری، استخدام شده بودند، به حالت تعلیق درآمده اند.

وی افزود: بعد از پیگیری، مسئولان پاسخ دادند که به دلیل اعتراض فرمانداری و اداره کار شهرستان اخراج شده ایم در حالی که فرماندار این مساله را رد می کند.

وی اضافه کرد: این کارگران اخراجی همه بومی شهرستان هویزه و اغلب اهالی روستاهای اطراف میدان نفتی آزادگان هستند.

*تجمع اعتراضی بازنشستگان صندوق آینده سازکشور مقابل سازمان مدیریت صنعتی در تهران

روز بیست وهفتم اسفندماه، جمعی از بازنشستگان صندوق آینده سازکشوردر اعتراض به عدم شفاف سازی دراین صندوق و حیف و میل های فراوان دست به تجمع مقابل سازمان مدیریت صنعتی در تهران زدند.

گزارش خبرنگار پیام سندیکا از تجمع بازنشستگان صندوق آینده ساز

امروز ٢٧ اسفند بنابر در خواست بازنشستگان صندوق آینده ساز، بیش از ١٠٠ نفر از بازنشستگان از استان های مرکزی، اراک، گیلان، آذربایجان، تهران، البرز در اعتراض به عدم شفاف سازی دراین صندوق و حیف و میل های فراوان در مقابل سازمان مدیریت صنعتی در تهران تجمع کردند.

این بازنشستگان که در کارخانه هایی چون ایران خودرو، ماشین سازی تبریز، ماشین سازی اراک… شاغل بودند به بلایی که سازمان گسترش در پیرانه سر بر آنان روا داشته و سختی کار آنان در زمان بازنشستگی لحاظ نشده و همچنین حقوق های نجومی و دست اندازی های مدیران دولتی گمارده شده در این صندوق که منجر به ورشکستگی این صندوق گردیده، معترض بودند. این بازنشستگان حتا به اندازه بازنشستگان تامین اجتماعی حقوق شان رعایت نشده و خواهان تحت پوشش قرار گرفتن اعضای خود در تامین اجتماعی هستند و سازمان تامین اجتماعی هم آنان را تحت پوشش خود قرار نمی دهد. با توجه به اندوخته این صندوق بازنشستگی که در روزهای گذشته خبرهایی از آن را در سایت سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران منتشر کردیم، این صندوق تا دوسال دیگر ورشکسته کامل خواهد شد و بازنشستگانش از مستمری محروم می گردند.

*اخراج تعدادی از کارگران شرکتی مخابرات مشهد در آخرین روزهای سال

بر اساس گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران تعدادی از نیروهای شرکتی مخابرات در مشهد در روز بیست و هفتم اسفند نود و هفت از کار اخراج شدند.

این نیروها که به علت اعتصاب قدرتمند کارگران در سال نود و شش نیز اخراج و دوباره با پیگیری مجدانه با حکم اداره کار به محل کار برگشته بودند ، در روز گذشته اخراج شدند.

خواست نیروهای شرکتی مخابرات،

یکسان سازی حقوق و از بین رفتن تبعیض بین خود و نیروهای رسمی،

اجرای طرح طبقه بندی،برداشته شدن قراردادهای کاری موقت با مبالغ حداقلی،

حذف پیمانکاران و قرارداد مستقیم

و امنیت شغلی بوده است .

در حالیکه مدیریت مخابرات ایران چندی پیش قول  تداوم کار تمام نیروها  تا زمان بازنشستگی را داده بود .

عیدی مخابرات به خانواده های کارگران شرکتی مخابرات در آستانه سال نو ، بیکاری و اخراج و  برچیدن حداقل معاش آنان شد.

28 اسفند 97

اتحادیه آزاد کارگران ایران

*حداقل دستمزد سال 1398کارگران درشورای عالی کار تعیین شد

پس از مصوبه جلسه 282 شورایعالی کار درباره حداقل مزد سال1398 کارگران،وزیرکاربخشنامه مزد سال 98 را کرد.

متن این بخشنامه به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی به شرح زیر است :

شورایعالی کار با حضور نمایندگان سه گروه (دولت ،کارفرمایان و کارگران ) در جلسه مورخ 27/12/1397 پس از بحث و بررسی راجع به تعیین حداقل مزد سال 1398، در اجرای ماده (41) قانون کار با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انطباق هر چه بیشتر میزان درآمد آنان با سطح معیشت و هم چنین با توجه به مقتضیات بنگاه های تولیدی وکارفرمایان و شرایط اقتصادی جامعه موارد زیر را به اجماع و اتفاق آرا مورد تصویب قرار داد.

1- از اول سال 1398حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار (اعم از قرارداد دائم یا موقت) مبلغ 505627 ریال (پانصد و پنج هزار و ششصد و بیست و هفت ریال) تعیین می گردد. همچنین از اول سال 1398 سایر سطوح مزدی نیز روزانه 13 درصد مزد ثابت یا مزد مبنا (موضوع ماده 36 قانون کار) به اضافه روزانه 87049 ریال به نسبت آخرین مزد در سال 1397 افزایش می یابد.

 تبصره: با اعمال افزایش این بند مزد شغل کارگران مشمول طرح های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ 505627 ریال (پانصد و پنج هزار و ششصد و بیست و هفت ریال) بند (1) کمتر شود.

2- به کارگرانی که در سال 1398 دارای یک سال سابقه کار شده یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد، روزانه مبلغ 23333 ریال نیز به عنوان پایه (سنوات) پرداخت خواهد شد.

تبصره 1: پرداخت مبلغ مربوط به پایه سنواتی کارگران مشمول طرح های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با در نظر گرفتن رقم فوق الذکر برای گروه یک با توجه به دستورالعمل و جدول اعلامی توسط اداره کل روابط کار و جبران خدمت صورت می گیرد.

تبصره2 : به کارگران فصلی به نسبت مدت کارکردشان در سال 1397، میزان مقرر در این بند یا تبصره یک آن حسب مورد تعلق خواهد گرفت.

تبصره3 : بر اساس مصوبه مورخ 27/12/1397 شورای عالی کار و در راستای تقویت مهارت محوری و   بهره مندی تمامی کارگران و در نتیجه رضایتمندی کارگران با سابقه، از ابتدای سال 1398 همه کارگران دارای قرارداد دائم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک سال سابقه کار شده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه حساب کرده باشند یا خیر، مشمول دریافت پایه (سنوات) خواهند بود.

3- بر اساس مصوبه مورخ 21/7/۱۳۸۷ شورای عالی کار و در جهت افزایش رضایتمندی کارگران و کارفرمایان و به منظور تثبیت و تسری به تمامی کارگران، اعم از دائم و موقت مقرر شد از ابتدای سال 1398 کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه ای موضوع تبصره 3 ماده 36 قانون کار بابت هر کارگر (اعم از متاهل یا مجرد) ماهانه مبلغ 1900000 ریال از سوی کارفرمایان به آنان پرداخت گردد.

4- ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزایش مقرر در بند (1) و تبصره یک بند (2) در کارگاه هایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل می باشند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و هم چنین چگونگی ارتقاء طبقه شغلی به موجب دستورالعمل های اداره کل روابط کار و جبران خدمت خواهد بود.

5- مقررات این مصوبه شامل حال دانش آموزان و دانشجویانی که در ایام تعطیلات تابستانی در سال 1398 به طور موقت در کارگاه ها اشتغال می یابند نخواهد شد.

6- واحدهای مشمول قانون کار به منظور ایجاد رابطه هر چه بیشتر مزد و مزایا با بهره وری و تولید و ایجاد انگیزه بیشتر در بین کارکنان خود، علاوه بر اجرای این مصوبه می توانند نسبت به افزایش و برقراری مزد و مزایا در قالب موافقت نامه های کارگاهی و پیمان های دسته جمعی و پس از تائید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام نمایند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com