اخبار و گزارشات کارگری ٢٦ اسفند ماه ١٣٩٧

اخبار کارگرى
March 17, 2019

اخبار وگزارشات کارگری 26 اسفند ماه 1397

- با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم!

- تجمعات اعتراضی کارکنان سهام عدالت سراسرکشور  نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی در تهران وارد سومین هفته شد

- کارگران پیمانی کارگاه مرکزی پالایشگاه آبادان درششمین روز اعتراضشان خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل شدند

- تجمع کارگران اخراجی میدان نفتی آزادگان شمالی برای بازگشت بکار مقابل استانداری خوزستان

- مراسم تجلیل یا تحقیر کارگران شهرداری برازجان بروایت تصویر؟!

-  درباره اذیت وآزار فعالین کارگری:

1- وکیل کارگران هفت‌تپه: شکایت "بخشی" از کیهان و فارس، پس از دو ماه حتی تعیین شعبه هم نشده!

2- ادامه‌ی بازداشت توفیق محمودی

3- آزادی اقبال شعبانی با تودیع وثیقه 100 میلیون تومانی

- جان باختن یک کارگربراثر سقوط از بام برج تهران

- مرگ ومصدومیت شدید 3کارگریک کارگاه صافکاری شیرازدرحادثه انفجار کپسول گاز

*با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم!

کانال تلگرام کارگران ملی فولاد در آستانه نوروزبا انتشار اطلاعیه ای ضمن خاطر نشان کردن پیام سال 1397 مبنی بر« با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم!»خواهان همبستگی با کارگران ومعلمان زندانی و همچنین با میثم آل مهدی وخانواده اش شد.

*************

دو سال پیش همین روزها بود که برای اولین بار یاد گرفتیم که تا وقتی صدایمان را از کارخانه به بیرون و خیابان نکشانیم شنیده نمیشویم. و پارسال همین روزها بود که برای دستمزدها و عیدی و درآوردن شرکت از چنگ موسوی، آواره‌ی استانداری و نماز جمعه و خیابان بودیم.

حالا هم تا چند روز دیگر درحالی سال جدید می آید که این آخرین ساعات سال را هم کارگر گروه ملی فولاد با استیصال باید ببیند پس از کم و زیاد کردن کوه قرض و خرج، چیزی به لباس و عیدانه‌ی فرزندش میماسد یا که نه.

تا چند روز دیگر درحالی بهار می آید که بعضی از همکارانمان مثل میثم آل مهدی ؛ بیکار و بی و پول و بیمار و آواره هنوز زخم زمستان را بر تن دارد. کمی آنسوتر برادرمان اسماعیل بخشی‌ کنج زندان افتاده تا بخاطر حق خواهی برای کارگران توبه کند.

اما سال ۹۷ با تمام افت و خیزهایش، با تمام تلخی‌ها و هزینه‌هایش سالی بود پرفراز که مبارزه‌ی کارگر فولاد را به اوج رساند. آبان و آذر نقطه‌ی درخشانی بود که برای همیشه در حافظه‌ی ما و جنبش کارگری ثبت شد، وقتی نه فقط اهواز که کارگران سراسر کشور پشتمان ایستادند و همصدایمان شدند. و این یعنی کارگر فولاد بعد از این دیگر به عقب برنمیگردد.

در مسیر سال ۹۷ دستاوردهای درخشانی کسب کردیم:

موسوی قلدر را بیرون انداختیم، مجامع عمومی کارگری را برپا کردیم، مدیران مافیایی را افشا و بیرون کردیم، سهام اکسین را از زیر چوب حراج درآوردیم، پرداخت حقوق‌ها را به روز کردیم، جلوی دست‌اندازی‌ به حق بیمه‌های اجتماعی و تکمیلی‌ را گرفتیم، به ضرب اعتراضمان مواد اولیه را رساندیم، چرخ سه کارخانه را روشن نگه داشتیم و کارخانه را در یک کلام نجات دادیم.

این همه به بهای فشارهای گزاف امنیتی، اخراج و محرومیت میثم آل مهدی‌ها از شغل و حقوقشان و تیغ تیز پرونده‌سازی‌های امنیتی بر سر بیش از صد نفر از کارگران گروه ملی فولاد بود.

هرچند تولید گروه ملی هنوز فاصله زیادی با ظرفیت واقعی‌اش دارد، درب دو کارخانه تخته است و تجهیزات هنوز فرسوده‌اند و بدنهای کارگر فولاد بخاطر سختی کار مستهلک است و زخم‌هاشان هنوز باز، اما مسیر مبارزه در سال ۹۷ نشان داد که با قدرت اتحادمان توانستیم و کردیم.

 هیچ سطحی از تهدید، ارعاب، زندان و اخراج،  نفاق و ناامیدی نمیتواند این پیام اصلی سال ۹۷ را از حافظه‌مان پاک کند. بهمین خاطر مانند شیر از این دستاوردها پاسبانی خواهیم کرد و برای پیگیری مطالبات بعدی هم حاضریم و عقب نخواهیم نشست.

کارگر گروه ملی فولاد در عین حال در سال ۹۷ چیزی را دید که هرگز او را به عقب برنمیگرداند: او قدرت اتحاد و همبستگی کارگران از شوش و اراک و قزوین تا اهواز را با خودش دید. فریاد همبستگی کارگران و معلمان و بازنشستگان و دانشجویانی که زیر مشکلات معیشتی کمرشان خم شده را با خود شنید و در این مسیر حامیان و دشمنان واقعی‌اش را شناخت. شناخت که اعتراضش از دیگر کارگرانی که از خصوصی‌سازی مینالند جدا نیست، از معلمی که اعتصاب میکند و از فعال کارگری که برای حداقل دستمزد جلوی مجلس تجمع میکند و دستگیر میشود جدا نیست. شناخت که اینها نماهایی از یک مبارزه، یک طبقه و برای یک معیشت است. به همین خاطر هم هست که کارگران، معلمان، رانندگان و فعالان کارگری در بند به همان اندازه برای ما اعتراض میکنند که خودمان برای خودمان. به هر سنگری که در جنبش کارگری حمله شود، به کل ما حمله شده. تعرض به اسماعیل بخشی، محمد حبیبی ،جعفر عظیم زاده و دیگر فعالان صنفی دربند همانقدر محکوم است که تعرض به خود ما. بنابراین در این آخرین لحظات سال ۹۷ سعی کنیم پشتِ همانانی بایستیم که پشتمان ایستادند!

پیگیر وضع‌ میثم آل مهدی و خانواده‌ اش در این عید باشیم و با هر امکان حمایتشان کنیم تا بدانند تنها نیستند. و در نهایت صدای کارگران و معلمان دربندی باشیم که صدایمان شدند.

پیام سال ۹۷ هم در همین یک کلام بود و بس: با اتحاد پیروز میشویم، با افتراق شکست میخوریم!

* تجمعات اعتراضی کارکنان سهام عدالت سراسرکشور  نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی در تهران وارد سومین هفته شد

روز یکشنبه بیست وششم اسفند ماه، کارکنان سهام عدالت سراسرکشوربا تجمع مقابل وزارت اقتصاد ودارایی سومین هفته از دور جدید اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی در تهران،آغاز کردند.

قابل یادآوری است که دورجدید اعتراضات کارکنان سهام عدالت سراسرکشور درتهران با تجمع مقابل سازمان خصوصی سازی شروع شده است.

براساس گزارش رسانه ای شده،یکی ازاین تجمع کنندگان گفت:عصرروزشنبه25اسفند،جلسه‌ای در وزارت اقتصاد با حضور دو نفر از نمایندگان کارکنان تعاونی‌های سهام عدالت ، مدیرکل بازرسی وزارت اقتصاد ، معاونت حراست نیروی انسانی وزارت و  مدیرکل سهام عدالت سازمان خصوصی سازی برگزار شد.

وی افزود: نمایندگان 4 خواسته مارا بقرارزیرمطرح کردند:

1- پرداخت کامل حقوق همه کارکنان البته در حالی که خصوصی سازی اعلام کرده، بابت 36 ماه کارکرد و سنوات و عیدی و... فقط به هرفرد 35میلیون و هفتصدهزارتومان پرداخت می‌کند.

2- پرداخت ‌به کلیه پرسنل شاغل در هر شرکت شهرستانی است، چرا که به گفته آنها سازمان خصوصی سازی کتبا اعلام کرده که از هر شرکت فقط به دونفر حقوق پرداخت می‌کند و برای مابقی کارکنان پرداخت نمی‌کند.

3- پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی و مالیات که مطابق قانون کار بخشی از حقوق است.

4- حذف دو تعهدنامه که سازمان خصوصی سازی شرط پرداخت قرار داده است و خلاف مصوبه هیات وزیران مبنی بر پرداخت حقوق کارکنان فوق الذکر است.

بنا به همین گزارش،تجمع کنندگان گفتند: در  جلسه دیروز از 4خواسته بالا حذف در باره خواسته دوم وچهارم توافق  حاصل شد و مقرر شد ظهر روز یکشنبه نیز جلسه تکمیلی در سازمان خصوصی سازی با حضور 3نفر از نمایندگان کارکنان معترض سهام عدالت کشور برگزار و در مورد سایر موارد بحث و مذاکره شود.

*کارگران پیمانی کارگاه مرکزی پالایشگاه آبادان درششمین روز اعتراضشان خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل شدند

کارگران پیمانی کارگاه مرکزی پالایشگاه آبادان روز یکشنبه بیست وششم اسفند ماه همزمان باششمین روز اعتراضشان ، خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل شدند.

قابل یاد آوری است که اعتراضات کارگران پیمانی کارگاه مرکزی پالایشگاه آبادان که زیرنظرشرکت پیمانکاری «نسیم پاک» در کارگاه مرکزی مشغول کارند از روز بیستم اسفند ماه نسبت به عدم پرداخت حق سنوات، عیدی، پاداش و حق مرخصی شروع شده وکماکان ادامه دارد.

برپایه گزارش رسانه ای شده، صبح امروز (26اسفندماه) نزدیک به 210 کارگر بخش تعمیرات پالایشگاه آبادان  در ادامه اعتراضات شش روز گذشته خود، خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل نسبت به سایر کارگران پیمانی پالایشگاه شدند.

به گفته این کارگران، اختلاف زیادی در دریافتی‌های حقوق کارگران پیمانی کارگاه مرکزی پالایشگاه آبادان با سایر کارگران پیمانکاری پالایشگاه همانند کارگران پیمانکاری واحد بهره‌برداری و آتش‌نشانی وجود دارد.

کارگران پیمانی کارگاه مرکزی پالایشگاه آبادان می‌گویند که برخلاف نیروی کار پیمانی دیگر شرکت‌های  پالایشگاه آبادان، کمترین پایه حقوق را دریافت می‌کنند. به عنوان مثال میزان دریافتی کارگران واحد بهره‌برداری قبل از اجرای طرح طبقه‌بندی روزانه 56 هزار تومان بود که بعد از اجرای طرح به 61 هزار تومان افزایش یافت.

به گفته آنها، کارگران سال‌هاست پیگیر اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل خود هستند اما مشکل زیر بار نرفتن پیمانکاران تحت قرارداد با پالایشگاه است که باعث مسکوت ماندن آن شده است.

این کارگران در بخش دیگری از مطالبات خود به بی‌توجهی پیمانکاران به پرداخت سنوات، عیدی، پاداش و حق مرخصی خود اشاره کردند که به درستی اجرا نمی‌شود.

*تجمع کارگران اخراجی میدان نفتی آزادگان شمالی برای بازگشت بکار مقابل استانداری خوزستان

روز یکشنبه بیست وششم اسفند ماه، کارگران اخراجی میدان نفتی آزادگان شمالی در هویزه که زیر نظر شرکت توسعه نفت فعالیت دارد،باتجمع مقابل استانداری خوزستان با بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت اخراج،خواهان باز گشت بکارشدند.

یکی از کارگرانحاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: 23 نفر از کارگران میدان نفتی آزادگان شمالی که حدود یک ماه پیش به دستور مدیرعامل و حراست شرکت مهندسی و توسعه نفت، بعد از گذراندن تمام مراحل اداری، استخدام شده بودند، به حالت تعلیق درآمده اند.

وی افزود: بعد از پیگیری، مسئولان پاسخ دادند که به دلیل اعتراض فرمانداری و اداره کار شهرستان اخراج شده ایم در حالی که فرماندار این مساله را رد می کند.

وی اضافه کرد: این کارگران اخراجی همه بومی شهرستان هویزه و اغلب اهالی روستاهای اطراف میدان نفتی آزادگان هستند.

بنا به گزارش همین منبع،پس از برپایی تجمع امروز،به کارگران وعده بازگشت بکار پس از تعطیلات نوروز داده شده است.

*مراسم تجلیل یا تحقیر کارگران شهرداری برازجان بروایت تصویر؟!

1- وکیل کارگران هفت‌تپه: شکایت "بخشی" از کیهان و فارس، پس از دو ماه حتی تعیین شعبه هم نشده!

 پرونده اعتصابات سراسری کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، پس از ماه‌ها، همچنان در کش و قوس روند رسیدگی قرار گرفته و برخی از کارگران معترض این شرکت در بازداشت به سر می‌برند.

در همین رابطه، فرزانه زیلابی، وکیل کارگران شرکت هفت‌تپه، ضمن اشاره به وضعیت پرونده این کارگران در گفت‌وگو با امتداد، اظهار داشت:

با وجود صلاحیت ذاتی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شوش در رسیدگی به سایر اتهام‌های انتسابی، بنا به پیشنهاد دادستان کل کشور و موافقت دیوان عالی کشور، پرونده موکلینم از جمله؛ اسماعیل بخشی، علی نجاتی و سایر متهمان به دادسرای عمومی و انقلاب تهران احاله شد.

 بر اساس ماده ۴۲۰ قانون آیین دادرسی کیفری، علاوه بر موارد قانونی، احاله مقرر در مواد ۴۱۸ و ۴۱۹، به منظور حفظ نظم و امنیت عمومی کشور، بنا به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه یا  دادستان کل کشور، رسیدگی به پرونده به حوزه قضایی دیگری احاله می شود.

 در پرونده موکلینم، نمایندگان کارگری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از جمله اسماعیل بخشی و رئیس اسبق و عضو فعلی سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، علی نجاتی  که به علت اعتصاب و تجمع‌های کارگری دستگیر و متهم شدند، دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان شوش به لحاظ ذاتی و محلی صالح به رسیدگی بوده است.

 با این حال، متأسفانه تخصیص مقرر در ماده ۴۲۰ قانون آیین دادرسی کیفری، موکلم را از دادرسی در یک دادگاه صالح قانونی بر اساس استانداردهای جهانی یک دادرسی عادلانه  کیفری، محروم و نقص قوانین کیفری که موجبات تضییع حقوق اشخاص را فراهم کرده، این‌گونه آشکار می‌شود.

اسماعیل بخشی پس از دستگیری در بار دوم، بر خلاف اظهارات کذب "کیهان" و "خبرگزاری فارس" که مدعی شده بودند که وی در حال فرار دستگیر شده است، نیمه شب یکم بهمن ماه با حضور مأمورین در اتاق خوابش دستگیر شد. وی در این مدت، به جز تفهیم اتهام‌های جدید در روز اول، بدون هیچ‌گونه بازجویی، تحت بازداشت قرار دارد.

شکایتی که علیه کیهان و خبرگزاری فارس،  تحت عنوان نشر اکاذیب صورت گرفته بود، پس از گذشت حدود دو ماه،  تاکنون حتی تعیین شعبه هم نشده است.

برگرفته از کانال تلگرام سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه

2- ادامه‌ی بازداشت توفیق محمودی

خبر دریافتی حاکی از این است که با گذشت هشت روز از بازداشت «توفیق محمودی» در شهر سنندج، هنوز هیچ اطلاعی از علت بازداشت و اتهام وارده به ایشان اعلام نشده و مسئولین اداره‌ی اطلاعات، پاسخگوی خانواده‌ی ایشان نبوده و آزادی وی را منوط به تکمیل پرونده می‌دانند. این وضعیت موجب نگرانیِ خانواده و دوستان این فعال کارگری دربند شده است.

شایان ذکر است توفیق محمودی در مدت بازداشت دو بار موفق به تماس تلفنی با خانواده‌اش شده است. وی در تاریخ ۱۸ اسفند ماه، توسط ماموران امنیتی و لباس شخصی اداره‌ی اطلاعات سنندج بازداشت گردید.

منبع: کانال تلگرام کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

3- آزادی اقبال شعبانی با تودیع وثیقه 100 میلیون تومانی

روز یکشنبه بیست وششم اسفند ماه،اقبال شعبانی فعال کارگری شهر سنندج و بازرس سندیکای خبازان این شهر با قرار وثیقه 100 میلیون تومانی از زندان مرکزی سنندج آزاد شد.

اقبال شعبانی روز بیست ونهم بهمن بازداشت وتا روزبیست وسوم اسفندماه در بازداشتگاه اطلاعات سنندج زیربازجویی وسپس به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.‌‌‌‌                                                                                                                   

*جان باختن یک کارگربراثر سقوط از بام برج تهران

شب گذشته(25اسفندماه)،یک کارگر47ساله از روی برج خنک کننده چیلر بام برج تهران واقع در شهرک در شهرک قدس، خیابان هرمزان سقوط وجانش را ازدست داد.

*مرگ ومصدومیت شدید 3کارگریک کارگاه صافکاری شیرازدرحادثه انفجار کپسول گاز

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری از مرگ ومصدومیت شدید 3کارگریک کارگاه صافکاری شیرازدرحادثه انفجار کپسول گاز،خبرداد.

محمد هادی قانع مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری شیراز گفت:درحادثه انفجار کپسول گاز عصر روز یکشنبه 26اسفند، در کارگاه صافکاری در بلوار امام رضا شیراز یک نفر جان باخت و دو تن نیز دچار مصدومیت شدید شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com