اخبار و گزارشات کارگری ١٦ اسفند ماه ١٣٩٧

اخبار کارگرى
March 07, 2019

اخباروگزارشات کارگری 16اسفند1397

زنده باد 8 مارس روز جهانی دفاع از حقوق زنان و مبارزه علیه نابرابری ها

- تجمع زنان کارگر شرکت دشت ‌ناز دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل اداره کارساری

- اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری دهگلان دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات مقابل فرمانداری

تهدید کارگران معترض به اخراج از کار

- اعتصاب وتجمع کارگران راه‌آهن مرند منطقه آذربایجان دراعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق وعیدی سال نو

- پنج شنبه اعتراضی فرهنگیان بازنشسته وشاغل کشور

- جعفر عظیم زاده کارگر زندانی در دادگاه کیفری به سی ضربه شلاق محکوم شد

- جان باختن کارگرجوشکار دریک کارگاه تانکرسازی همدان درحادثه انفجار تانکر آغشته به قیر

*تجمع زنان کارگر شرکت دشت ‌ناز دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل اداره کارساری

کارگر زن شرکت دشت ‌ناز ساری: مثل برده از ما کار می‌کشند، تا ساعت یک شب باید در سورتینگ باشیم، اگر هم اعتراض کنیم، تهدید می‌کنند از فردا سرکار نیایید.

جمعی از زنان کارگر شرکت دشت ‌نازواقع در شرق ساری جاده گهرباران دراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل اداره کارساری زدند.

براساس گزارش رسانه ای شده یکی از زنان کارگر حاضر درتجمع گفت، در زمان کار در شالیزار و بلند کردن سینی‌های نشا و بردن‌شان به خزانه و در زمان محصولات دیگر از سم‌زنی، زنبورزنی، ما زنان مانند مردان کار می‌کنیم اما با آوردن کارگر از استان گلستان ما را بیکار کرده‌اند.

وی افزود: کارگرانی که از گلستان می‌آیند، بیمه نیستند، هر چند سرپرست کارگران بیمه ما را رد نمی‌کرد.

یکی دیگر از کارگران زن شرکت دشت ‌ناز ، گفت: ما 6 ماه اول را در دشت‌ناز در شالیزار کار می‌کنیم و در 6 ماه دوم در قسمت مرکبات کار می‌کنیم؛  اما کارگران را از استان گلستان می‌آورد و هر زمانی که دلش بخواهد ما را سرکار می‌برد.

وی بیان کرد: از زمانی که به‌یاد دارم، پدر، مادر، خواهر و برادرهایم در دشت ناز کار می‌کردیم، از شرکت دشت‌ناز راضی هستیم اما از پیمانکار کارگران شکایت داریم.

این کارگر افزود: سرپرست کارگران، می‌گوید دوست دارم از استان گلستان کارگر بیاورم، پیمانکار منم و دلم نمی‌خواهد از دشت‌ناز کارگر بگیرم.

وی خاطرنشان کرد: ما نزدیک به 70 کارگر هستیم که در تابستان به جمعیت ما اضافه می‌شود؛ در دشت‌ناز کار می‌کنیم و از بهمن‌ماه بیکار هستیم.

یکی دیگرازاین کارگران زن معترض، گفت: از سال 94 در شرکت دشت‌ناز کار می‌کنم؛ در سال گذشته 93 روز کار کردم اما تنها 25 روز برایم رد کرده است.

وی تصریح کرد: در هنگام کار کردن پایم شکست و بینایی چشمم کم شد اما از پیمانکار شکایت نکردم، الان هم به دلیل ظلمی که به دوستانم شده، شکایت کردم.

دیگر کارگر حاضر درتجمع،گفت: سال‌های زیادی است که در دشت‌ناز کار می‌کنم، امسال به‌دلیل زیاد بودن مرکبات، 2 ماه شب‌کاری داشتیم، ساعت 3 صبح تا 11 شب در سورتینگ کار می‌کردیم.

وی ادامه داد: حالا که فشردگی کار در سورتینگ به پایان رسیده، ما را اخراج کردند و از بهمن‌ماه بیکار هستیم، البته از استان گلستان کارگر می‌آورند.

این کارگرافزود: شوهرم بیمار است و به‌طور مداوم نمی‌تواند کار کند، با این گرانی و قیمت بالا، بیکاری خیلی سخت است، سرپرست کارگران از دی‌ماه حقوق ما را نداده و ما را سرکار نمی‌برد.

زن کارگردیگری،گفت: من از 10 سالگی در دشت‌ناز کار می‌کنم اما تنها 2 سال سابقه بیمه دارم، بیمه را برای آشنایان‌شان رد کرده و همه آنها الان بازنشسته شده‌اند.

وی بیان کرد: در بالا رفتن از درخت 4 متری که نردبان نداشت، افتادم و دستم شکست، کارگران مرا به بیمارستان بردند اما سرپرست کارگران حتی سراغی از من نگرفت.

وی با بیان اینکه 8 ساعت در روز باید سرپا باشیم، رئیس دشت‌ناز برای ما صندلی گذاشت اما سرپرست کارگران همه صندلی‌ها را جمع کرد، ادامه داد: وقت ناهار ما 10 دقیقه است،روزی 39 هزار تومان می‌دهد اما اندازه 100 هزار تومان از ما کار می‌کشد.

وی با عنوان اینکه سرپرست کارگران ما را بدبخت کرده و هرکدام از ما به‌دلیل فشار زیاد کار از یک ناراحتی رنج می‌بریم، افزود: مثل برده از ما کار می‌کشد، تا یک شب باید در سورتینگ باشیم، اگر هم اعتراض کنیم، تهدید می‌کند از فردا سرکار نیایید.

کارگر دیگری با بغض گفت: 4 سال است که در دشت‌نار کار می‌کنم، سرپرست خانوار هستم و دو دختر دارم، با بیکاری در دشت‌ناز نمی‌دانم چگونه خرج خود و دخترانم را بدهم.

*اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری دهگلان دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات مقابل فرمانداری

تهدید کارگران معترض به اخراج از کار

صبح روز دوشنبه سیزدهم اسفند ماه،جمعی از کارگران شهرداری دهگلان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت حقوق وحق سنوات وعیدی سال های96و97  دست ازکارکشیده ومقابل فرمانداری این شهرستان کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ15اسفندماه،52 نفر از کارگران شهرداری دهگلان، خواستار دریافت سنوات خود از سال 96 تاکنون از پیمانکار شهرداری هستند، آنها برای دریافت حقوق خود در بین شورای شهر، شهرداری و پیمانکار سردرگمند، هر کدام توپ را به زمین دیگری می اندازد و در نهایت این امر منجر به دست کشیدن از کار و تجمع در مقابل درب فرمانداری می شود تا شاید بتوانند توجه مسئولین مربوطه را به خود و مشکلاتشان جلب کنند.

زمزمه هایی مبنی بر اخراج شدن به گوش نیروهای تجمع کننده می رسد، تلفن همراه نماینده کارگران، خاموش است و تماس ها و گفت و گوهای رودر رو برای صحبت و شنیدن مشکلات این کارگران بی نتیجه می ماند چرا که نگران از آینده کاری هستند و گمان می برند که با گفتن سخنی در این رابطه، حکم اخراج آنها صادر شده و خانه نشین خواهند شد!

فردای روز بعد از تجمع، در نهایت سکون و سکوت همه 52 نفر سر کار خود حاضر شده و ادامه فعالیت می دهند.

*اعتصاب وتجمع کارگران راه‌آهن مرند منطقه آذربایجان دراعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق وعیدی سال نو

روز چهارشنبه پانزدهم اسفند ماه، کارگران راه‌آهن شهرستان مرند منطقه آذربایجان دراعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق وعیدی سال نو دست از کار کشیده وایستگاه مرند اجتماع کردند.

کارگران معترض گفتند:از تمام قطعه‌های حوزهٔ مرند در ایستگاه مرند جمع شده‌ایم و آقای رسمی عتیق هم به اینجا آمده‌امد ولی ما تا دریافت سه ماه حقوق معوقه و عیدی به کار باز نخواهیم گشت.

*پنج شنبه اعتراضی فرهنگیان بازنشسته وشاغل کشور

روز پنج شنبه شانزدهم اسفند ماه جمعی از فرهنگیان بازنشسته وشاغل اصفهان،ارومیه،اردبیل ،شیرازقزوین،کرمانشاه،مشهد در اعتراض به وضعیت معلمان زندانی، بیمه ناکارآمد و حقوق زیرخط فقرتجمعات اعتراضی مقابل اداره کل آموزش وپرورش استان برپاداشتند.

فرهنگیان بازنشسته وشاغل معترض تصاویری از تجمعاتشان را درشبکه های اجتماعی منتشر کردند.

یک خبرگزاری دولتی درهمین رابطه نوشت: صبح امروز (شانزدهم اسفند) جمعی از معلمان شاغل و بازنشسته کرمانشاه مقابل اداره آموزش و پرورش این استان تجمع کردند.

این معلمان که نسبت به ناکافی بودن بودجه‌های آموزشی، سطح پایین خدمات بیمه‌ای و درمانی و پایین بودن حقوق و مستمری فرهنگیان اعتراض دارند، می‌گویند: علیرغم اعتراضات بسیار، دولت و مجلس صدای ما را نمی‌شنوند و ما در بودجه‌های سالانه جایی نداریم.

معلمان بازنشسته نیز خواستار اجرای همسان‌سازی و بهبود سطح معیشت خود هستند و می‌گویند: هرچه تقلا کردیم به جایی نرسیدیم.

*جعفر عظیم زاده کارگر زندانی در دادگاه کیفری به سی ضربه شلاق محکوم شد

باز هم حکم شلاق کارگران ، باز هم حکم در جهت انقیاد و بردگی کارگران.

شاپور احسانی راد:جعفر عظیم زاده کارگر زندانی در دادگاه کیفری به سی ضربه شلاق محکوم شد.

به چه جرمی؟! به جرم تن ندادن به بردگی و انقیاد، به جرم دفاع از حق زندگی انسانی خود و میلیونها خانواده کارگری، به جرم دفاع از شأن و کرامت انسانی که نمی خواهد یوغ بردگی بر گردن بگذارد، به جرم دفاع از معیشت و منزلت میلیونها حقوق بگیر که سالهاست فریادشان از ظلم و ستم، از بیکاری و گرانی، از فقر و فلاکت، از تبعیض و فساد و از مرگ تدریجی به آسمان رسیده است، به جرم دفاع از کارگران هفت تپه و هپکو و فولاد و کیان تایر و.....و افشای مافیای اقتصاد رفاقتی که خون هزاران خانواده  کارگری را در شیشه کرده است،

بی تردید این سی ضربه شلاق هرگز بر پیکر جعفر فرود نخواهد آمد اما فی نفسه صدور چنین حکمی فقط در راستای سرکوب، اطاعت محض و به بردگی کشاندن مطلق کارگران در پیشگاه سرمایه داران و قدرتمندان است اما این خیال خامی بیش نیست جنبش مطالباتی اعتراضی کارگران هر روز قدرتمندتر و پویاتر در جدال اجتماعی به میدان میآید و تا حقوق بنیادی خود را تحقق نبخشد هرگز عقب نخواهد نشست.

*جان باختن کارگرجوشکار دریک کارگاه تانکرسازی همدان درحادثه انفجار تانکر آغشته به قیر

فرمانده انتظامی شهرستان همدان از مرگ کارگر جوشکار 40 ساله در یک کارگاه تانکرسازی همدان درحادثه انفجار تانکر آغشته به قیردر روز سه شنبه14اسفندماه،خبرداد.

وی در توضیح این خبرگفت: صبح روز سه شنبه14اسفندماه گزارشی مبنی بر مرگ یک مرد 40 ساله در کارگاه تانکرسازی واقع در جاده ملایر به فوریت‌های پلیسی داده شد.

وی ادامه داد: پس از اعلام گزارش، تیمی از پاسگاه روستای آبشینه برای بررسی موضوع به محل حادثه اعزام شد که پس از بررسی علت مرگ این مرد، انفجار تانکر آغشته به قیر که در حال جوشکاری آن بوده، تشخیص داده شد.

باقری در ادامه با بیان اینکه تانکر آغشته به قیر بوده است، عنوان کرد: این مرد 40 ساله در هنگام جوشکاری قسمتی از تانکر که سراسر آغشته به قیر بوده است، با انفجار آن و وارد شدن ضربه فوت می‌کند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com