اخبار و گزارشات کارگری ١٤ اسفند ماه ١٣٩٧

اخبار کارگرى
March 05, 2019

اخباروگزارشات کارگری 14 اسفند ماه1397

- روزپایانی تحصن سه روزه معلمان سراسر کشور

- اعتصاب وتجمع کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن آذربایجان بر روی ریل قطاردراعتراض به عدم پرداخت دوماه حقوق وعیدی

- تجمع اعتراضی کارکنان سهام عدالت سراسرکشورنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مقابل سازمان خصوصی‌سازی برای سومین روزمتوالی

- تجمعات اعتراضی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی سراسر کشورنسبت به تبعیض در پرداخت حقوق مقابل مجلس و سازمان برنامه و بودجه

- اعتصاب وتجمع کارگران مجتمع صنایع پتروشیمی دهلران دراعتراض به عدم پرداخت 2ماه حقوق وعیدی

- تجمع کارگران سد و نیروگاه چم شیر گچساران دراعتراض به عدم پرداخت 14ماه حقوق و وعده های دروغین مقابل فرمانداری

- سریال اعتراضات کارگران شهرداری های کشورنسبت به عدم پرداخت حقوق ادامه دارد:

1- سومین روز اعتصاب کارگران خدمات شهری منطقه 1شهرداری اهواز

2- تجمع کارگران خدمات شهری فردیس دراعتراض به عدم پرداخت حقوق مقابل فرمانداری

3- تجمع اعتراضی کارگران شهرداری ویس نسبت به عدم پرداخت6ماه حقوق و وعده های پوشالی

4- عدم پرداخت 3ماه حقوق وعیدی کارگران شهرداری رشت

- سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:جان اسماعیل بخشی در خطر است !

- آزادی پروین محمدی و به دادگاه بردن جعفر عظیم زاده در یک روز

- بیانیه اتحادیه ازاد کارگران ایران ،کمیته  پیگیری برای ایجاد تشکل های کارگری ایران وانجمن کارگران برق وفلز کار کرمانشاه پیرامون تعیین حداقل دستمزد سال1398

- تجمع اعتراضی اهالی  خشمگین شهرستان لالی همزمان با مراسم کلنگ زنی پروژه سد ترازتوسط وزیر نیرو

- جان باختن یک کارگر جوشکار در نوشهر براثر سقوط از ارتفاع

*روزپایانی تحصن سه روزه معلمان سراسر کشور

تصویری از معلمان در تحصن تهران:

بازتاب تحصن سه روزه معلمان سراسر کشور در رسانه های داخلی:

ایمنا:دلایل اعتصاب سه روزه معلمان در اصفهان

سخنگوی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: معلمان اصفهان همراه با معلمان سراسر کشور در اعتراض به مشکلات معیشتی، حقوق، فضاهای آموزشی و ... طی سه روز اعتصاب کردند.

علیرضا مهدی با بیان اینکه اعتصاب معلمان فقط مربوط به استان اصفهان نیست، بلکه در سراسر کشور با هماهنگی شورای تشکل‌های صنفی معلمان کشورصورت گرفته است، اظهار کرد: تعدادی از معلمان استان در پاسخ به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، سه روز متوالی در اسفند ماه سال 97 و در روزهای 12، 13 و 14 اعتصاب کرده و سرکلاس حاضر نشدند.

وی افزود: علت اصلی اعتصاب معلمان، مشکلات معیشتی، حقوق‌های دریافتی ناکافی، متفاوت بودن حقوق معلمان با سابقه و سمت یکسان در استان‌های مختلف، کم بودن سرانه آموزشی مدارس و سایر مطالبات دریافت نشده معلمان در سراسر کشور بود.

سخنگوی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان ادامه داد: معلمان اعتصاب می‌کنند تا مشکلات صنفی خود را بیان کنند و برای رفع مشکلات موجود در حال تلاش هستند، باید این اعتصابات در کمال احترام به فرهنگیان، جدای از تشویش و جدای از هر گونه مداخله‌های سیاست گونه صورت بگیرد تا به نتیجه برسد.

همچنین یکی از مدیران با سابقه آموزش و پرورش استان اصفهان در این خصوص گفت: ما فرهنگی هستیم، اما با حقوق زیر خط فقر زندگی می‌کنیم و شأن اجتماعی ما حفظ که نمی شود، هیچ! اگر حرفی هم بزنیم، با مخالفت شدید روبه رو می‌شویم.

وی ادامه داد: ما فرهنگیان حفظ آبرو کردیم، اما با آزار تعدادی از همکاران شریف ما در سراسر کشور برای گرفتن مطالبات به حقمان دچار مشکلات زیادی شدند.

این مدیر مدرسه ادامه داد: فرهنگیان نقش مهمی در تربیت جامعه و آینده کشور دارند، اما همیشه نادیده گرفته می‌شوند، سه روز اعتصاب برای به دست آوردن یک عمر عدالت اجتماعی و حفظ شان معلمان قطعاً به جایی نخواهد رسید، در استان‌های مختلف حقوق همکارانی که سابقه و سمت یکسانی دارند فرق می‌کند، چرا باید اینطور باشد؛ این یک بام و دو هوا بودن را نمی پذیریم، این مورد یکی از کوچکترین مشکلاتی است که ما داریم، گفتن بقیه مشکلات "مثنوی هفتاد من" است.

شهرخبر: اعتصاب برخی از معلمان تهرانی در اعتراض به وضعیت حقوق و استخدام

ایلنا:واکنش آموزش و پرورش به تحصن معلمان

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش به تحصن برخی معلمان و عدم حضور آنها در کلاس‌های درس واکنش نشان داد.

امیرعلی نعمت‌اللهی (قائم مقام وزیر آموزش و پرورش) در ، با اشاره به تحصن برخی معلمان و عدم حضور آنها در کلاس‌های درس گفت: در استفاده از امکانات و ظرفیت‌های وزارت آموزش و پرورش برای همکاران فرهنگی و فرهیخته در سراسر کشور کوتاهی نکرده‌ایم، البته در برابر خدمات، تلاش‌ها و کرامت همکاران‌مان شرمنده هستیم، ولی همکاران فرهیخته ما هم بدانند که تمام خادمانشان در حوزه ستادی، استانی و کشوری وزارت آموزش و پرورش هر آنچه که امکان‌پذیر بوده را پیگیری کردند.

وی ادامه داد: همکاران ما در حوزه ستادی مضیقه‌ها و توانمندی‌های معلمان را می‌دانند، اما انتظار ما از همکاران این است که همه با هم با یک همدلی و همکاری کارها را جلو ببریم. در سال آینده بحث مهم طرح رتبه‌بندی معلمان را داریم که اجرایی خواهد شد. علاوه بر آن بر اساس قانون بودجه می‎توان از ظرفیت‌های دیگر برای بهبود وضعیت معیشتی اقدام کرد که ما برای همکارانمان حتما این کار را خواهیم کرد، البته این تحصن خیلی‌ام گسترده نبوده و بسیار محدود است.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که اتفاقا گفته می‌شود، تحصن‌ها سراسری است و محدود نیست، چرا آن را محدود قلمداد می‌کنید؟ گفت: خیر، این طور نیست واقعا تعداد محدود است و فقط در برخی از مدارس‌ و آموزشگاه‌ها در برخی از استان‌ها تحصن بوده است.

نعمت‌اللهی در پاسخ به این سوال که بر فرض تعداد آنها محدود باشد، آیا خواسته‌های همین تعداد محدود را مورد اهمیت و توجه قرار می‌دهید؟ گفت: بله، این را قبول داریم. من صادقانه می‌گویم که این تحصن‌ها در برخی از مدارس و برخی از استان‌ها بوده و خیلی محدود است. اصلا نمی‌خواهم در این مورد شعاری صحبت کنم، زیرا ما آمار این تحصن‌ها را داریم و مطمئن باشید که نگران‌کننده نیست.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر وضعیت نگران‌کننده بود، حداقل من به عنوان قائم مقام آموزش و پرورش نباید در اتاقم باشم. من شفاف می‌گویم که در برخی از استان‌ها حتی یک مورد تحصن نداشته‌ایم، این طبق آماری است که من از ساعت 10 صبح دارم. البته مشخص هم نیست، عکس‎هایی که منتشر می‌شود، برای همان استان هست یا نه و شاید شیطنت برخی افراد باشد.

گفتنی است، در سه روز گذشته معلمان در چند استان کشور، در اعتراض به برآورده نشدن مطالبات خود، تحصن اعتراضی برگزار کردند. این معلمان به پایین بودن سهم آموزش در بودجه 98، ناکارآمدی بیمه‌های تکمیلی و نارسایی‌های معیشتی اعتراض کرده و می‌گویند: برای تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان «آموزش» در اولویت نیست. آنها می‌گویند: هیچ مشارکتی در تدوین بودجه‌های سالانه و یا عقد قرارداد با بیمه‌های تکمیلی نداریم.

ایرنا:برخی معلمان در اعتراض به پائین بودن حقوق به کلاس نرفتند

درحالیکه دو هفته به تعطیلی کلاسهای درس در آستانه نوروز باقی مانده، برخی معلمان در اعتراض به پائین بودن میزان حقوقشان امروز - 13 اسفندماه - تحصن کرده و در کلاس های درس حاضر

گفته می شود این تحصن در برخی شهرستان ها صورت گرفته و معلمان به نشانه اعتراض در کلاس درس حاضر نشده و با نمایش پلاکاردهایی از خواسته ها و مطالبات خود در فضای مجازی، سعی کردند صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

یک کارشناس آموزش و پرورش درباره تحصن امروز (دوشنبه) شماری از فرهنگیان و معلمان به خبرنگار حوزه آموزش ایرنا گفت: معلمان در برخی شهرهای بزرگ و کوچک به صورت پراکنده به کلاس های درس نرفتند و نسبت به پائین بودن حقوق خود معترض بودند.

«مهدی بهلولی» ادامه داد: آنها پلاکاردهایی در دست داشتند که در آن عنوان کردند این میزان حقوق، کفاف یک زندگی شرافتمندانه را نمی دهد و حقوقشان تا دهم هر ماه تمام شده و مجبور هستند به کارهای دیگری روی آورند که در شان آنها نیست.

وی بیان داشت: پائین بودن حقوق معلمان باعث می شود آنها خسته و پر از دغدغه های مالی و مادی به کلاس درس بروند و این موضوع به طور قطع به نظام آموزش آسیب می زند.

این کارشناس آموزشی اضافه کرد: مساله دیگری که معلمان به آن معترض هستند این است که آنها در مدرسه و کلاس درس، اختیار چندانی ندارند و آموزش متمرکز ابتکار و خلاقیت را از آنها گرفته است.

بهلولی بیان داشت: همچنین آنها خواستار این هستند که باید شروط و محدودیت فعالیت اتحادیه های صنفی فرهنگیان برداشته شود و با فعالیتهایی که در راستای مطالبات صنفی در این اتحادیه ها انجام می شود برخورد قضایی صورت نگیرد.

به گفته وی خصوصی سازی از دیگر مباحث مورد اعتراض فرهنگیان است زیرا آنها معتقدند که جریان پولی سازی نظام آموزش موجب می شود تا افراد با تمکن مالی بالا از آموزش با کیفیت بهره مند شوند و دانش آموزان بی بضاعت در کلاس های با تراکم بالا و امکانات محدود، آموزش ببینند که این مغایر با عدالت آموزشی است.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش یادآور شد: معلمان از اینکه بارها خواسته های خود را در قالب تحصن و تجمع اعلام کرده اند و پاسخ مثبتی از سوی مسئولان دریافت نکرده و به نتیجه نرسیده اند، احساس دلسردی و سرخوردگی دارند که این مساله حتما پیامدهای منفی برای نظام آموزش به دنبال دارد.

همشهری: اعتراض معلمان در برخی ‌مدارس

گروهی از فرهنگیان روز گذشته به‌علت محقق نشدن برخی از خواسته‌های صنفی و حقوقی خود تحصن کردند. این تحصن‌ها که در داخل مدرسه صورت گرفت، چند محور دارد که مهم‌ترین آن، جلوگیری از خصوصی‌سازی‌ مدارس و دسترسی تحصیل رایگان برای همه کودکان این سرزمین است. همچنین در عکس‌ها و فیلم‌هایی که از این تحصن مشترک در فضای مجازی منتشر شده، معلمان خواستار رسیدگی به وضعیت نامطلوب نظام آموزشی کشور به‌ویژه در مدارس دولتی، رسیدگی به وضعیت معاش معلمان در شرایط اقتصادی دشوار و  اجرای طرح نظام رتبه‌بندی معلمان شده‌اند.

تسنیم:معلمان به چه معترضند؟

جمعی از معلمان کشور همچنان احقاق حقوق فرهنگیان را دنبال می‌کنند. اختصاص بودجه کافی به آموزش و پرورش برای رفع مشکلات مختلف مدارس دولتی، ترمیم اساسی حقوق فرهنگیان و توقف سیاست پولی‌سازی مدارس بخشی از مطالبات مطرح شده از سوی آنهاست.

معلمان از ابتدای سال تحصیلی جاری چندین بار نسبت به مسائل حقوقی و رفاهی خود اعتراضاتی داشته‌اند. به تازگی نیز تصاویری از اعتراضات معلمان در فضای مجازی منتشر شده است که در  پلاکاردهایی مطالبات خود را مطرح کرده‌اند.

همسان سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی با شاغلان، توقف سیاست‌ پولی‌سازی مدارس و اجرای اصل 30 قانون اساسی، ارتقای حقوق فرهنگیان و پرداخت معوقات آنها، بیمه تکمیلی کارآمد و اختصاص سهم کافی از بودجه به آموزش‌وپرورش و رفع مشکلات مدارس دولتی مهمترین مطالبات مطروحه است.

عمده مطالبات مطرح شده به ویژه در مقوله ارتقای حقوق فرهنگیان و سهم ناکافی آموزش‌وپرورش از بودجه دولت مشکلاتی دیرینه است اما سیاست پولی‌سازی مدارس در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است و در کنار انواع مدارس نیمه‌دولتی مانند سمپاد و نمونه‌دولتی، بار هزینه‌های مدارس دولتی عادی نیز بر دوش خانواده‌ها قرار گرفته است.

یکی از معلمان استان لرستان در همین رابطه گفت:  در کنار مشکلات متعدد مدارس دولتی که معلمان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند مباحث معیشتی و رفاهی نیز یکی دیگر از خواسته‌های جدی است شما تصور کنید معلم در کلاس درسی که  در نهایت باید 26 تا 30 دانش‌آموز داشته باشد با 40 دانش‌آموز مواجه است که همین مقوله در کیفیت تدریس او تأثیر می‌گذارد از سوی دیگر میانگین حقوق پرداختی به معلمان پایین است به عنوان مثال همکاران بنده که تازه استخدام شده‌اند یک میلیون و 400 هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند و بنده با 10 سال سابقه 2 میلیون و 100  هزار حقوق دریافت می‌کنم اما چون هزینه‌های زندگی از جمله اجاره خانه بالاست، شغل دوم هم  دارم.

آفتاب نیوز:تحصن معلمان در برخی شهرها

براساس گزارش‎ها، معلمان به نشانه اعتراض به کلاس نرفته‌اند و در دفتر نشسته‌اند.

تصاویری از از تحصن معلمان در شهرهای مختلف از جمله خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، مازندران، خوزستان، اصفهان، همدان، البرز و کرمانشاه منتشر شده است.

براساس گزارش‎ها، معلمان به نشانه اعتراض به کلاس نرفته‌اند و در دفتر نشسته‌اند.

*اعتصاب وتجمع کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن آذربایجان بر روی ریل قطاردراعتراض به عدم پرداخت دوماه حقوق وعیدی

روزسه شنبه چهاردهم اسفند ماه، کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن آذربایجان(شرکت تراورس) برای بنمایش گذاشتن اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت 2ماه حقوق وعیدی دست از کارکشیده و حوالی ایستگاه راه‌آهن تبریزو بر روی ریل قطاراجتماع کردند.

این تجمع کارگران موجب توقف قطار مشهد - تبریز در ورودی سکو شد و مسافران مجبور شدند در این محل پیاده شوند.

همچنین باعث عدم حرکت قطارها از ایستگاه تربیت معلم تبریزمنجمله قطار مسیر تبریز- آذرشهرگردید  و دانشجویان دانشگاه مدنی واقع در 35 کیلومتری جاده تبریز- مراغه از ساعت 8تا12ظهربا مشکل رفت وآمد روبرو شدند.

براساس گزارشات رسانه ای شده،هفته گذشته هم کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن آذربایجان دست به اقدام اعتراضی مشابهی دراین مسیر زده بودند و کمی مانده به تبریز قطار متوقف و دانشجویان را پیاده کرده و دانشجویان مسیر را پیاده طی کرده بودند.

بنابهمین گزارشات،حدود650کارگردر این شرکت پیمانکاری زیرمجموعه راه آهن آذربایجان مشغول بکار هستند.

*تجمع اعتراضی کارکنان سهام عدالت سراسرکشورنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مقابل سازمان خصوصی‌سازی برای سومین روزمتوالی

روز سه شنبه چهاردهم اسفندماه برای سومین روز متوالی، کارکنان سهام عدالت سراسرکشوردراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مقابل سازمان خصوصی‌سازی اجتماع کردند.

یکی از حاضران در تجمع به خبرنگار رسانه ای گفت:پس از ۱۲ سال خدمت صادقانه بدون دریافت دستمزدمان به حال خود رها شده‌ایم. از مسئولان می‌خواهیم که در  برنامه طرح آزادسازی سهام عدالت به وضعیت اشتغال و پرداخت مطالبات این قشر زحمتکش که عمرخود را در این راه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، چاره‌اندیشی کنند.

قابل یادآوری است که دور قبلی اعتراضات کارکنان سهام عدالت سراسرکشوردرتهران بدنبال وعده علی اشرف عبدالله پوری حسینی (رئیس سازمان خصوصی سازی) بتاریخ بیست ونهم بهمن ماه سال جاری مبنی بر پرداخت 36ماه از 48 حقوق معوقه آنها طی یک هفته و رسیدگی به وضعیت امنیت شغلیشان پایان گرفت.

کارکنان سهام عدالت سراسرکشورپس از توخالی درآمدن وعده آقای رئیس دوباره راهی تهران شدند واز روز دوازدهم اسفند ماه اعتراضاتشان را اینبار مقابل سازمان خصوصی‌سازی از سر گرفتند.

*تجمعات اعتراضی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی سراسر کشورنسبت به تبعیض در پرداخت حقوق مقابل مجلس و سازمان برنامه و بودجه

روزسه شنبه چهاردهم اسفند ماه ، کارکنان وزارت جهاد کشاورزی سراسر هم رهسپار پایتخت شدند تا با تجمع مقابل مجلس و سازمان برنامه و بودجه،اعتراضشان را نسبت به تبعیض در پرداخت حقوق بنمایش بگذارند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:بی‌حاصل بودن دو سال پیگیری و نامه‌نگاری با مقامات کشور باعث شده که عده‌ای به نمایندگی از بیش از40هزار نفراز کارکنان وزارت جهاد کشاورزی سراسرکشور خود را به مقابل مجلس برسانند تا در روزهای پایانی سال اعتراضشان را نسبت به عدم افزایش امتیازات آنها به میزان 50 درصد براساس مندرجات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری به گوش بهارستان نشینان ودولتمردان برسانند.

اعتصاب وتجمع کارگران مجتمع صنایع پتروشیمی دهلران دراعتراض به عدم پرداخت 2ماه حقوق وعیدی

پس از اعتصاب روز گذشته(13اسفند) کارگران کارخانه گاز وگاز مایع دهلران،نوبت به کارگران مجتمع صنایع پتروشیمی دهلران واقع در استان ایلام، 22 کیلومتری جاده د هلران – اندیمشک رسید تا با عتصاب وتجمع در روز سه شنبه چهاردهم اسفند ماه، اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 2ماه حقوق وعیدی سال نو بنمایش بگذارند.

برپایه گزارش رسانه ای شده، مدیر اداره تعاون، کارو رفاه اجتماعی دهلران گفت: امروز تعدادی از کارگران پیمانکار ایکو وابسته به شرکت او یک در پتروشیمی دهلران اعتراضی نسبت به معوقات خود داشتند.

وی افزود: بلافاصله بازرسان این اداره به پتروشیمی دهلران اعزام و با مسئولان ایکو جلسه ای در این رابطه و احقاق حق کارگران تشکیل دادند.

مدیر اداره تعاون، کارو رفاه اجتماعی دهلران افزود: مشخص شد که تعدادی از کارگران پیمانکاری ایکو نسبت به عدم دریافت مطالبات معوقه خود در ماه های دی و بهمن و همچنین دریافت نکردن عیدی اعتراض داشتند.

بیش بهار یادآور شد: بنا بر اظهارات مسئولان شرکت او یک و قول مساعد آنها ظرف هفته آینده نسبت به پرداخت مطالبات و صورت وضعیت پیمانکار ایکو جهت رفع مشکلات پرداختی به کارگران اقدام می کنند.

475 کارگر در مجتمع صنایع پتروشیمی دهلران مشغول بکار هستند.

*تجمع کارگران سد و نیروگاه چم شیر گچساران دراعتراض به عدم پرداخت 14ماه حقوق و وعده های دروغین مقابل فرمانداری

روزسه شنبه چهاردهم اسفند ماه، کارگران سد و نیروگاه چم شیر گچساران با تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان وپهن کردن سفره خالی اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 14ماه حقوق و وعده های دروغین بنمایش گذاشتند.

یکی از کارگران سد و نیروگاه چم شیر به خبرنگار رسانه ای گفت:14 ماه است که حقوق و مطالبات خود را دریافت نکرده و در این مدت فشارهای سنگینی به ما و خانواده هایمان وارد شده و زندگی برای ما بسیار رنج آور و سخت است.

یکی دیگر از کارگران حاضر درتجمع گفت: آیا مسئولان می توانند خود را جای ما قرار بدهند، ما شرمنده خانواده هایمان هستیم.

وی اضافه کرد: دیگر اعتمادی به مدیران سد چم شیر نداریم چون بارها وعده‌های دروغین به ما داده‌اند.

سریال اعتراضات کارگران شهرداری های کشورنسبت به عدم پرداخت حقوق ادامه دارد:

1- سومین روز اعتصاب کارگران خدمات شهری منطقه 1شهرداری اهواز

روز سه شنبه چهاردهم اسفند ماه برای سومین روز متوالی، کارگران خدمات شهری منطقه 1شهرداری اهواز در اعتراض به اختلال در پرداخت حقوق در اعتصاب هستند واز جمع آوری زباله ها خود داری می کنند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ14اسفند،معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در خصوص اعتصاب کارگران رُفت و روب شهرداری منطقه 1 گفت: این اعتراض در پی ناهماهنگی پیمانکار در ارائه به موقع لیست حقوق کارگران بوده است.

وی افزود: از دو روز پیش تا امروز کارگران منطقه 1 شهرداری اهواز به دلیل مشکل در لیست حقوق خود، اعتصاب کرده‌اند و کار حمل زباله و رُفت و روب را انجام نداده‌اند.

2- تجمع کارگران خدمات شهری فردیس دراعتراض به عدم پرداخت حقوق مقابل فرمانداری

وزسه شنبه چهارده اسفند ماه،جمعی از کارگران خدماتی شهرداری دراعتراض به عدم پردخت حقوق بهمن دست به تجمع مقابل فرمانداری زدند.

براساس گزارش رسانه رسانه ای شده،کارگران تجمع کننده گفتند:با توجه به مشکلات مالی در آستانه سال جدید برای تامین معیشت و نیازهای خانواده ها دچار مشکل هستند.

3- تجمع اعتراضی کارگران شهرداری ویس نسبت به عدم پرداخت6ماه حقوق و وعده های پوشالی

روز سه شنبه14اسفند،کارگران شهرداری ویس دراعتراض به عدم پرداخت6ماه حقوق و وعده های پوشالی مقابل ساختمان شهرداری اجتماع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،این کارگران که در ماه‌های اخیر بارها دست به تجمع و اعتصاب زده‌اند، هربار با وعده‌‌ بی‌سرانجام مسؤولان روبه‌رو شده‌اند.

4- عدم پرداخت 3ماه حقوق وعیدی کارگران شهرداری رشت

در آستانه سال نو،3ماه حقوق وعیدی کارگران شهرداری رشت پرداخت نشده است.

*سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:جان اسماعیل بخشی در خطر است !

ادامه بازداشت اسماعیل بخشی شدیدا محکوم است و باید سریعا آزاد شود.

کارگران و‌هم سرنوشتان ؛

همانطور که همگی اطلاع دارید اسماعیل بخشی، نماینده کارگران نیشکر هفت تپه و عضو سندیکای هفت تپه، تنها به دلیل دفاع از مطالبات به حق کارگران مورد خشم صاحبان سرمایه و  مدافعان آنان قرار گرفته است.

اسماعیل بخشی با توجه به فشار های روحی ‌و جسمی که قبلا بر او وارد شده بود ،بعد از آزادی تحت نظر پزشک متخصص برای مداوا قرار داشت .

بعد از بازداشت مجدد، اسماعیل بخشی متاسفانه  از داشتن درمان پزشکی محروم شده و عدم دسترسی او به پزشک ،صدمات جبران ناپذیری را برای او به دنبال خواهد داشت.

متاسفانه دستگاه های امنیتی در تلاش هستند با ایجاد فضای رعب و وحشت و ادامه بازداشت اسماعیل و مستاصل  کردن ایشان ،اسماعیل را وادار به اعتراف اجباری کنند. این گونه فشار ها نه تنها زشت و غیر انسانی است بلکه مغایر تمام قوانینی جامعه بشری است.

به این فشار بی حاصل خاتمه دهید و به جای تهمت و اعتراف گیری، به فکر معیشت و زندگی میلیون ها انسان کارگر و زحمتکش باشید که توان خرید مواد غذایی ابتدایی و اولیه زندگی از آنها سلب  شده است.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه ادامه بازداشت اسماعیل بخشی را محکوم کرده و از تمام کارگران و مردم شریف می خواهد صدای اسماعیل بخشی و تمام کارگران و معلمان در بند باشند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

۱۴ آسفند ماه

*آزادی پروین محمدی و به دادگاه بردن جعفر عظیم زاده در یک روز

امروز دوشنبه 13 اسفندماه 97 روزی که اقدام آوردن کفالت و طی کردن مراحل اداری برای آزادی پروین محمدی در دادسرای فردیس در حال پیگیری و انجام بود و در خاتمه با آزادی پروین محمدی از زندان کچویی رقم خورد در همین  روز دوشنبه نیز از صبح زود جعفر عظیم زاده را به بهانه غیبت و نرفتن به زندان پس از اعتصاب غذای 63 روزه در سال 95 که با فشار افکار عمومی داخلی و خارجی آزاد شده بود بصورت ناگهانی او را برای بردن به دادگاه کیفری جنت آباد تحت فشار گذاشتند، هم زمانی این دو رویداد نشان میدهد که دست اندرکاران حکومتی از اینکه کارگران و دوستان جعفر عظیم زاده در مقابل دادگاه جنت آباد تجمع اعتراضی برگزار کنند واهمه داشتند و با این ترفند مانع از حمایت از او شدند. اما جعفر عظیم زاده که هم اکنون شش سال حبس خود را می گذارند در هنگام عزیمت از زندان به دادگاه، با سخنان پرشور در جمع زندانیان و همچنین در مقابل جمع مراجعین دادگستری جنت اباد، با فریاد اعلام کرد که کارگر است و جرمی مرتکب نشده جز اینکه امنیت و مصونیت مفتخوران و اختلاسگران و سرمایه داران را به خطر انداخته است جز اینکه از حقوق کارگران و مزد بگیران دفاع کرده است جز اینکه صدای رسای حق طلبی طبقه کارگر بوده است  و در آخر نیز در مقابل قاضی دادگاه جنت آباد اعلام کرد که،

من پس از اعتصاب غذا درخواست مرخصی نکردم و نسبت به احکام امنیتی بر علیه خودم و همه فعالین معترض بوده و هستم و هرگز هیچ حکم حبسی را نه در قبل و نه اکنون قبول نکرده و نخواهم کرد و آزادی بی قید و شرط را حق خود میدانم.

لازم به توضیح است اعتصاب غذای 63 روزه جعفر عظیم زاده و بیانیه ای که به اتفاق اسماعیل عبدی در زندان اوین صادر شد، در اعتراض به نگاه و برخورد امنیتی به فعالین صنفی و اجتماعی بوده است.

برگرفته از کانال تلگرام اتحادیه آزاد کارگران ایران

* بیانیه اتحادیه ازاد کارگران ایران ،کمیته  پیگیری برای ایجاد تشکل های کارگری ایران وانجمن کارگران برق وفلز کار کرمانشاه پیرامون تعیین حداقل دستمزد سال1398

با صفی متحد در برابر تعرض به زندگی و معیشت مان بایستیم

دستمزدهای چند بار زیر خط فقر را نمی پذیریم!

افزایش حداقل دستمزد باید رقمی بالاتر از خط فقر باشد!

امسال نیز خیمه شب بازی ها برای تعیین حداقل مزد توسط عناصر "تشکلهای کارگری" دست ساز دولتی و اعوان و انصارشان در شورایعالی کار حکومتی، مضحکه سه جانبه گرایی را به عنوان مذاکرات تعیین حداقل دستمزد در حالی آغاز کرده اند که از دی ماه 96 جنبش مطالباتی- اعتراضی طبقه کارگر فریاد نه به گرانی و تورم را در ابعاد سراسری در کف خیابان سر داده بودند و در ماههای اخیر امسال نیز با بالا رفتن دلار و سقوط چند برابری ارزش ریال و متعاقب آن تورم و گرانی کمرشکن کلیه مایحتاج عمومی، شدت اعتصابات کارگری در سطح معترض تری در جامعه خود را نشان داد. از آن جمله اعتصابات کارگران هفت تپه و گروه ملی فولاد و هپکو، کامیون داران و ... با شعارهای کوبنده کل مافیای ثروت و قدرت را به چالش کشیدند، و با صراحت اعلام کردند؛ اجازه نخواهند داد با سرکوب اعتراضات و اعتصابات کارگری و ضرب و شتم و بگیر و ببند رهبران کارگری ، بار دیگر حیات و معاش خانواده کارگران را به گروگان گرفته و فلاکت و فقر را به زندگی مزدبگیران تحمیل کنند.

این نمایش با همان سبک و سیاق همیشگی، یعنی ردیف کردن مشتی آمار و ارقام بر سر خط فقر، خط بقا و فقر مطلق و غیره  آغاز میکنند، تا مبادا سخنی از زندگی بهتر و فراتر از فقر و بردگی به میان آید. با منطق در نظر گرفتن "وضعیت اقتصادی کشور" به معدلی میرسند که نتیجه اش تحمیل فقر بیشتر به کارگران و دستمزدهای بازهم چند بار زیر خط فقر است. در ادامه هر سه جانب این نمایش مسخره امضای خود را زیر این تصمیم میگذارند. به این گونه است که علیرغم همه فشار ها و مطالبه روشن کارگران برای تعیین حداقل مزد و مشخص بودن هزینه سبد معیشت خانوار برای هر کس، بعد از کلی غور و تفحص در نهایت درصدی تحقیر آمیز را به عنوان افزایش حداقل دستمزدها اعلام میکنند که آن هم، با افزایش نرخ تورم هنوز دریافت نشده بازپس گرفته میشود و وضع روز به روز وخیم تر میگردد.

پیشبرد چنین سیاستهایی در طول دهه ها، زندگی و معیشت کارگران و بطور واقعی استاندارد زندگی در کل جامعه را به نابودی کشانده است. ما کارگران سالهاست که در برابر این بساط بردگی ایستاده ایم. حرف ما اینست که بحران اقتصادی، بحران سرمایه داران مفتخور است و چرا ما کارگران و مردم باید هزینه اش را بپردازیم. حرف ما اینست که "تحریم ها" ربطی به ما کارگران ندارد، همانطور که کوچکترین تاثیری در حقوقهای نجومی مقامات طراز اول نداشته است. ما کارگران کار میکنیم، ثروت تولید میکنیم و حق معاش و زندگی انسانی را داریم. ما هر ساله با اعتراض به زندگی زیر خط فقر اعلام کرده ایم که خواست حداقلی ما افزایش دستمزدها به بالای خط فقر اعلام شده خودتان است.

در بهمن ماه اخیر هادی ابویی دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران که تشکلی حکومتی است، اعلام کرد که هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران اکنون به پنج میلیون تومان رسیده و این رقم در واقع هزینه زندگی یک خانوار چهار نفره در ماه است. بعد چانه زنی هایش بر سر افزایش ٣٠ درصدی دستمزدها بود! این در حالیست که دو سال قبل خودشان از رسیدن خط فقر به رقم ٦ میلیونی سخن گفتند و بطور واقعی وضع از این هم فاجعه بار تر است. بگذریم که همین الان هم ایشان از کیسه خلیفه بخشیده و با وجود اعلام رقم ٥ میلیون به عنوان سقف هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران، همه بحثش بر سر افزایش سی درصدی مزد است. و تازه این را میگوید تا به تدریج را ه را برای افزایش همان رقم ٢٠ درصدی مصوب بودجه دولت در آبانماه هموار کند. بعد هم بگویند این بهترین  حالت بود و اقتضای اقتصاد مملکت این را حکم میکرد. از سوی دیگر فراکسیون کارگری مجلس هم در چهاردهم بهمن رقم خط فقر را "سه میلیون و دویست هزار تومان" اعلام کرد. ظاهرا میشود این رقم را هرروز به سلیقه و دلخواه تغییر داد و با آن بازی کرد. بعد هم حاتم بخشی به خرج داده و برای اینکه روی دست شورایعالی کار بزند، اعلام کرد که پیشنهاد آنها افزایش دستمزدها به سقف "چهار میلیون تومان" است. اما برای همه انتهای این داستان روشن است و پشت همه این تناقض گویی ها و بازار گرمی هایشان، همان بازی های کثیف هر سال و چوب حراج زدن به قیمت مزد ما کارگران خوابیده است. ما کارگران اعلام میکنیم که تسلیم این بردگی نمیشویم. قیمت ها خود سخن میگویند و ما خواهان یک زندگی شایسته انسان هستیم. ما زندگی انسانی و رفاه و درمان و مسکن مناسب را حق مسلم خود میدانیم.

برای برخورداری ما کارگران از یک زندگی بخور و نمیر هزار و یک بهانه می تراشند، اما نماینده های مجلس و مدیران دم ودستگاه دولتی ونهادهای شبه دولتی  ووابسته به حوزه قدرت از حقوقهای نجومی بر خوردار وغارت و چپاول ثروتهای اجتماعی توسط آنان بیداد میکند. ما این تبعیض ناعادلانه را دیگر نمی پذیریم. حکومتگران برای به تمکین واداشتن ما به زندگی با دستمزد چندین برابر خط فقر  صدها میلیارد تومان خرج نیروی سرکوب میکنند، در برابر فقط یک راه پیش پای ما کارگران قراردارد و آن هم اتحاد و همبستگی ما در برابر این تعرضات و سازماندهی و دست بردن به اعتصابات و اعتراضات سراسری است.

 ما قبلا هم اعلام کرده ایم، حقوق های نجومی را لغو کنید، به اختلاس ها ودزدی ها پایان دهید، آنوقت بودجه کافی برای تامین معیشت ما کارگران و همه مردم خواهد بود.

امروز حرف ما کارگران، معلمان، پرستاران، بازنشستگان و ما حقوق بگیران محروم جامعه اینست که اگر خط فقر 7 میلیون است، دستمزد ما باید بالاتر از این رقم باشد. چنانکه بیانیه هایی از سوی فعالان کارگری با مبنا قرار دادن این رقم خواهان دستمزد بالای 7 میلیون هستند.

کارگران و همه مزدبگیران!

اکنون که بحث بر سر تعیین میزان حداقل دستمزدها برای سال آتی در جریان است. ما نیز با صف متحد خود به میدان بیاییم و با تمام قوا در برابر تعرضی دیگر به  زندگی و معیشتمان بایستیم و از کرامت انسانی مان دفاع کنیم .

از نظر ما امضا کنندگان این بیانیه و طبقه کارگر ایران، اعضای شورایعالی کار از نماینده های دست ساز کارگری تا نماینده های کارفرمایان و وزیر کار با معرکه گیریهایی که بر سر تعیین سبد هزینه و حداقل مزد انجام میدهند، دست آخر امضای خود را به پای حداقل مزد چندین برابر خط فقر میگذارند و همگی شریک جرم مصائب بی شماری هستند که با  حداقل مزد زیر خط فقر، زندگی  میلیونها خانواده کارگری را در خود فرو می برد.

ما تشکلهای مستقل کارگری امضا کننده این بیانیه به عنوان نماینده بخشهایی از طبقه کارگر ایران و فریاد حق خواهی میلیونها کارگر، عزم خود را برای دفاع از زندگی و معیشت مان اعلام کرده و بر خواست افزایش حداقلی دستمزدها به بالای خط فقر 7 میلیونی تاکید میکنیم.

ما همه نهادها، گروهها و تشکلهای مستقل زنان، معلمان، پرستاران و بازنشستگان که یکی از خواست های تجمعات اعتراضی شان همین بوده است را فرا می خوانیم که به این بیانیه بپیوندند و همه با هم و در کنار هم از زندگی و کرامت انسانی مان دفاع کنیم .

ما امضاء کنندگان این بیانیه همچنین از عموم کارگران در سراسر کشور، بویژه کارگران صنایع کلیدی همچون نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع خودروسازی و فولاد و معادن نیز می خواهیم تا به نحو مقتضی و از طریق تجمع در محل کار و یا اعتصاب و اعتراض خیابانی بطور متحدانه ای خواهان افزایش حداقل مزد به بالای خط فقر 7 میلیونی شویم؛ چرا که امروز این خواست کارگران، معلمان، پرستاران، بازنشستگان و بخش عظیم حقوق بگیران محروم جامعه و خانواده های آنهاست و به شعار اعتراضاتشان تبدیل شده است.

ما در صفی متحد و سراسری و با هشدار به حکومتگران که همچنان سیاست تحمیل حداقل مزد چندین برابر زیر خط فقر را دنبال میکنند، اعلام میداریم که دیگر دوران روال تاکنونی تعیین حداقل مزد و تحمیل فقر و فلاکت به طبقه کارگر ایران به سر آمده است و حق خود میدانیم که در برابر پیشبرد هرگونه سیاستی جز پایان دادن به فقر و فلاکت و تمکین به مطالبات بر حق ما کارگران بایستیم. معیشت، منزلت حق مسلم ماست.

اتحادیه ازاد کارگران ایران

کمیته  پیگیری برای ایجاد تشکل های کارگری ایران

انجمن کارگران برق وفلز کار کرمانشاه

*تجمع اعتراضی اهالی  خشمگین شهرستان لالی همزمان با مراسم کلنگ زنی پروژه سد ترازتوسط وزیر نیرو

صبح روز سه شنبه چهاردهم اسفند ماه همزمان با مراسم کلنگ زنی پروژه سد تراز توسط وزیر نیرو،جمعی از اهالی شهرستان لالی به دلیل ابهام در خصوص مطالبات و سرنوشت زمین های کشاورزی که با آبگیری این سد به زیر آب می رود اقدام به تجمع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،اهالی این منطقه قبل از ورود وزیر نیرو به محل برگزاری مراسم اعلام کردند تا زمانی که وزارت نیرو در خصوص آینده و سرنوشت زمین های کشاورزی و نیز تعیین محل جدید روستاهایی که به زیر آب می روند تصمیم گیری نکند، اجازه کلنگ زنی را نمی دهند.

تجمع کنندگان خود را نماینده 90 خانوار از اهالی یکی از چند روستای مجاور سد تراز اعلام کردند.

همچنین در هنگام ورود رضا اردکانیان به محل برگزاری این مراسم با نیروهای حراست سازمان آب و برق خوزستان سعی در توجیه کردن این عشایر و متفرق کردن تجمع کنندگان داشتند، اما اهالی این منطقه به تجمع خود اصرار داشتند.

درنهایت تنها به یکی از اهالی به عنوان نماینده تجمع کنندگان اجازه داده شد تا به ارائه خواسته ها مبنی بر تعیین زمان دقیق برای پرداخت خسارت و محل جابجایی روستاها ، بپردازد.

*جان باختن یک کارگر جوشکار در نوشهر براثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر جوشکار33ساله در نوشهر  حین کار درساختمانی در حال احداث براثر سقوط از ارتفاع جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

اخباروگزارشات کارگری 14 اسفند ماه1397

- روزپایانی تحصن سه روزه معلمان سراسر کشور

- اعتصاب وتجمع کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن آذربایجان بر روی ریل قطاردراعتراض به عدم پرداخت دوماه حقوق وعیدی

- تجمع اعتراضی کارکنان سهام عدالت سراسرکشورنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مقابل سازمان خصوصی‌سازی برای سومین روزمتوالی

- تجمعات اعتراضی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی سراسر کشورنسبت به تبعیض در پرداخت حقوق مقابل مجلس و سازمان برنامه و بودجه

- اعتصاب وتجمع کارگران مجتمع صنایع پتروشیمی دهلران دراعتراض به عدم پرداخت 2ماه حقوق وعیدی

- تجمع کارگران سد و نیروگاه چم شیر گچساران دراعتراض به عدم پرداخت 14ماه حقوق و وعده های دروغین مقابل فرمانداری

- سریال اعتراضات کارگران شهرداری های کشورنسبت به عدم پرداخت حقوق ادامه دارد:

1- سومین روز اعتصاب کارگران خدمات شهری منطقه 1شهرداری اهواز

2- تجمع کارگران خدمات شهری فردیس دراعتراض به عدم پرداخت حقوق مقابل فرمانداری

3- تجمع اعتراضی کارگران شهرداری ویس نسبت به عدم پرداخت6ماه حقوق و وعده های پوشالی

4- عدم پرداخت 3ماه حقوق وعیدی کارگران شهرداری رشت

- سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:جان اسماعیل بخشی در خطر است !

- آزادی پروین محمدی و به دادگاه بردن جعفر عظیم زاده در یک روز

- بیانیه اتحادیه ازاد کارگران ایران ،کمیته  پیگیری برای ایجاد تشکل های کارگری ایران وانجمن کارگران برق وفلز کار کرمانشاه پیرامون تعیین حداقل دستمزد سال1398

- تجمع اعتراضی اهالی  خشمگین شهرستان لالی همزمان با مراسم کلنگ زنی پروژه سد ترازتوسط وزیر نیرو

- جان باختن یک کارگر جوشکار در نوشهر براثر سقوط از ارتفاع

*روزپایانی تحصن سه روزه معلمان سراسر کشور

تصویری از معلمان در تحصن تهران:

بازتاب تحصن سه روزه معلمان سراسر کشور در رسانه های داخلی:

ایمنا:دلایل اعتصاب سه روزه معلمان در اصفهان

سخنگوی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: معلمان اصفهان همراه با معلمان سراسر کشور در اعتراض به مشکلات معیشتی، حقوق، فضاهای آموزشی و ... طی سه روز اعتصاب کردند.

علیرضا مهدی با بیان اینکه اعتصاب معلمان فقط مربوط به استان اصفهان نیست، بلکه در سراسر کشور با هماهنگی شورای تشکل‌های صنفی معلمان کشورصورت گرفته است، اظهار کرد: تعدادی از معلمان استان در پاسخ به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، سه روز متوالی در اسفند ماه سال 97 و در روزهای 12، 13 و 14 اعتصاب کرده و سرکلاس حاضر نشدند.

وی افزود: علت اصلی اعتصاب معلمان، مشکلات معیشتی، حقوق‌های دریافتی ناکافی، متفاوت بودن حقوق معلمان با سابقه و سمت یکسان در استان‌های مختلف، کم بودن سرانه آموزشی مدارس و سایر مطالبات دریافت نشده معلمان در سراسر کشور بود.

سخنگوی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان ادامه داد: معلمان اعتصاب می‌کنند تا مشکلات صنفی خود را بیان کنند و برای رفع مشکلات موجود در حال تلاش هستند، باید این اعتصابات در کمال احترام به فرهنگیان، جدای از تشویش و جدای از هر گونه مداخله‌های سیاست گونه صورت بگیرد تا به نتیجه برسد.

همچنین یکی از مدیران با سابقه آموزش و پرورش استان اصفهان در این خصوص گفت: ما فرهنگی هستیم، اما با حقوق زیر خط فقر زندگی می‌کنیم و شأن اجتماعی ما حفظ که نمی شود، هیچ! اگر حرفی هم بزنیم، با مخالفت شدید روبه رو می‌شویم.

وی ادامه داد: ما فرهنگیان حفظ آبرو کردیم، اما با آزار تعدادی از همکاران شریف ما در سراسر کشور برای گرفتن مطالبات به حقمان دچار مشکلات زیادی شدند.

این مدیر مدرسه ادامه داد: فرهنگیان نقش مهمی در تربیت جامعه و آینده کشور دارند، اما همیشه نادیده گرفته می‌شوند، سه روز اعتصاب برای به دست آوردن یک عمر عدالت اجتماعی و حفظ شان معلمان قطعاً به جایی نخواهد رسید، در استان‌های مختلف حقوق همکارانی که سابقه و سمت یکسانی دارند فرق می‌کند، چرا باید اینطور باشد؛ این یک بام و دو هوا بودن را نمی پذیریم، این مورد یکی از کوچکترین مشکلاتی است که ما داریم، گفتن بقیه مشکلات "مثنوی هفتاد من" است.

شهرخبر: اعتصاب برخی از معلمان تهرانی در اعتراض به وضعیت حقوق و استخدام

ایلنا:واکنش آموزش و پرورش به تحصن معلمان

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش به تحصن برخی معلمان و عدم حضور آنها در کلاس‌های درس واکنش نشان داد.

امیرعلی نعمت‌اللهی (قائم مقام وزیر آموزش و پرورش) در ، با اشاره به تحصن برخی معلمان و عدم حضور آنها در کلاس‌های درس گفت: در استفاده از امکانات و ظرفیت‌های وزارت آموزش و پرورش برای همکاران فرهنگی و فرهیخته در سراسر کشور کوتاهی نکرده‌ایم، البته در برابر خدمات، تلاش‌ها و کرامت همکاران‌مان شرمنده هستیم، ولی همکاران فرهیخته ما هم بدانند که تمام خادمانشان در حوزه ستادی، استانی و کشوری وزارت آموزش و پرورش هر آنچه که امکان‌پذیر بوده را پیگیری کردند.

وی ادامه داد: همکاران ما در حوزه ستادی مضیقه‌ها و توانمندی‌های معلمان را می‌دانند، اما انتظار ما از همکاران این است که همه با هم با یک همدلی و همکاری کارها را جلو ببریم. در سال آینده بحث مهم طرح رتبه‌بندی معلمان را داریم که اجرایی خواهد شد. علاوه بر آن بر اساس قانون بودجه می‎توان از ظرفیت‌های دیگر برای بهبود وضعیت معیشتی اقدام کرد که ما برای همکارانمان حتما این کار را خواهیم کرد، البته این تحصن خیلی‌ام گسترده نبوده و بسیار محدود است.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که اتفاقا گفته می‌شود، تحصن‌ها سراسری است و محدود نیست، چرا آن را محدود قلمداد می‌کنید؟ گفت: خیر، این طور نیست واقعا تعداد محدود است و فقط در برخی از مدارس‌ و آموزشگاه‌ها در برخی از استان‌ها تحصن بوده است.

نعمت‌اللهی در پاسخ به این سوال که بر فرض تعداد آنها محدود باشد، آیا خواسته‌های همین تعداد محدود را مورد اهمیت و توجه قرار می‌دهید؟ گفت: بله، این را قبول داریم. من صادقانه می‌گویم که این تحصن‌ها در برخی از مدارس و برخی از استان‌ها بوده و خیلی محدود است. اصلا نمی‌خواهم در این مورد شعاری صحبت کنم، زیرا ما آمار این تحصن‌ها را داریم و مطمئن باشید که نگران‌کننده نیست.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر وضعیت نگران‌کننده بود، حداقل من به عنوان قائم مقام آموزش و پرورش نباید در اتاقم باشم. من شفاف می‌گویم که در برخی از استان‌ها حتی یک مورد تحصن نداشته‌ایم، این طبق آماری است که من از ساعت 10 صبح دارم. البته مشخص هم نیست، عکس‎هایی که منتشر می‌شود، برای همان استان هست یا نه و شاید شیطنت برخی افراد باشد.

گفتنی است، در سه روز گذشته معلمان در چند استان کشور، در اعتراض به برآورده نشدن مطالبات خود، تحصن اعتراضی برگزار کردند. این معلمان به پایین بودن سهم آموزش در بودجه 98، ناکارآمدی بیمه‌های تکمیلی و نارسایی‌های معیشتی اعتراض کرده و می‌گویند: برای تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان «آموزش» در اولویت نیست. آنها می‌گویند: هیچ مشارکتی در تدوین بودجه‌های سالانه و یا عقد قرارداد با بیمه‌های تکمیلی نداریم.

ایرنا:برخی معلمان در اعتراض به پائین بودن حقوق به کلاس نرفتند

درحالیکه دو هفته به تعطیلی کلاسهای درس در آستانه نوروز باقی مانده، برخی معلمان در اعتراض به پائین بودن میزان حقوقشان امروز - 13 اسفندماه - تحصن کرده و در کلاس های درس حاضر

گفته می شود این تحصن در برخی شهرستان ها صورت گرفته و معلمان به نشانه اعتراض در کلاس درس حاضر نشده و با نمایش پلاکاردهایی از خواسته ها و مطالبات خود در فضای مجازی، سعی کردند صدای اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.

یک کارشناس آموزش و پرورش درباره تحصن امروز (دوشنبه) شماری از فرهنگیان و معلمان به خبرنگار حوزه آموزش ایرنا گفت: معلمان در برخی شهرهای بزرگ و کوچک به صورت پراکنده به کلاس های درس نرفتند و نسبت به پائین بودن حقوق خود معترض بودند.

«مهدی بهلولی» ادامه داد: آنها پلاکاردهایی در دست داشتند که در آن عنوان کردند این میزان حقوق، کفاف یک زندگی شرافتمندانه را نمی دهد و حقوقشان تا دهم هر ماه تمام شده و مجبور هستند به کارهای دیگری روی آورند که در شان آنها نیست.

وی بیان داشت: پائین بودن حقوق معلمان باعث می شود آنها خسته و پر از دغدغه های مالی و مادی به کلاس درس بروند و این موضوع به طور قطع به نظام آموزش آسیب می زند.

این کارشناس آموزشی اضافه کرد: مساله دیگری که معلمان به آن معترض هستند این است که آنها در مدرسه و کلاس درس، اختیار چندانی ندارند و آموزش متمرکز ابتکار و خلاقیت را از آنها گرفته است.

بهلولی بیان داشت: همچنین آنها خواستار این هستند که باید شروط و محدودیت فعالیت اتحادیه های صنفی فرهنگیان برداشته شود و با فعالیتهایی که در راستای مطالبات صنفی در این اتحادیه ها انجام می شود برخورد قضایی صورت نگیرد.

به گفته وی خصوصی سازی از دیگر مباحث مورد اعتراض فرهنگیان است زیرا آنها معتقدند که جریان پولی سازی نظام آموزش موجب می شود تا افراد با تمکن مالی بالا از آموزش با کیفیت بهره مند شوند و دانش آموزان بی بضاعت در کلاس های با تراکم بالا و امکانات محدود، آموزش ببینند که این مغایر با عدالت آموزشی است.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش یادآور شد: معلمان از اینکه بارها خواسته های خود را در قالب تحصن و تجمع اعلام کرده اند و پاسخ مثبتی از سوی مسئولان دریافت نکرده و به نتیجه نرسیده اند، احساس دلسردی و سرخوردگی دارند که این مساله حتما پیامدهای منفی برای نظام آموزش به دنبال دارد.

همشهری: اعتراض معلمان در برخی ‌مدارس

گروهی از فرهنگیان روز گذشته به‌علت محقق نشدن برخی از خواسته‌های صنفی و حقوقی خود تحصن کردند. این تحصن‌ها که در داخل مدرسه صورت گرفت، چند محور دارد که مهم‌ترین آن، جلوگیری از خصوصی‌سازی‌ مدارس و دسترسی تحصیل رایگان برای همه کودکان این سرزمین است. همچنین در عکس‌ها و فیلم‌هایی که از این تحصن مشترک در فضای مجازی منتشر شده، معلمان خواستار رسیدگی به وضعیت نامطلوب نظام آموزشی کشور به‌ویژه در مدارس دولتی، رسیدگی به وضعیت معاش معلمان در شرایط اقتصادی دشوار و  اجرای طرح نظام رتبه‌بندی معلمان شده‌اند.

تسنیم:معلمان به چه معترضند؟

جمعی از معلمان کشور همچنان احقاق حقوق فرهنگیان را دنبال می‌کنند. اختصاص بودجه کافی به آموزش و پرورش برای رفع مشکلات مختلف مدارس دولتی، ترمیم اساسی حقوق فرهنگیان و توقف سیاست پولی‌سازی مدارس بخشی از مطالبات مطرح شده از سوی آنهاست.

معلمان از ابتدای سال تحصیلی جاری چندین بار نسبت به مسائل حقوقی و رفاهی خود اعتراضاتی داشته‌اند. به تازگی نیز تصاویری از اعتراضات معلمان در فضای مجازی منتشر شده است که در  پلاکاردهایی مطالبات خود را مطرح کرده‌اند.

همسان سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی با شاغلان، توقف سیاست‌ پولی‌سازی مدارس و اجرای اصل 30 قانون اساسی، ارتقای حقوق فرهنگیان و پرداخت معوقات آنها، بیمه تکمیلی کارآمد و اختصاص سهم کافی از بودجه به آموزش‌وپرورش و رفع مشکلات مدارس دولتی مهمترین مطالبات مطروحه است.

عمده مطالبات مطرح شده به ویژه در مقوله ارتقای حقوق فرهنگیان و سهم ناکافی آموزش‌وپرورش از بودجه دولت مشکلاتی دیرینه است اما سیاست پولی‌سازی مدارس در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است و در کنار انواع مدارس نیمه‌دولتی مانند سمپاد و نمونه‌دولتی، بار هزینه‌های مدارس دولتی عادی نیز بر دوش خانواده‌ها قرار گرفته است.

یکی از معلمان استان لرستان در همین رابطه گفت:  در کنار مشکلات متعدد مدارس دولتی که معلمان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند مباحث معیشتی و رفاهی نیز یکی دیگر از خواسته‌های جدی است شما تصور کنید معلم در کلاس درسی که  در نهایت باید 26 تا 30 دانش‌آموز داشته باشد با 40 دانش‌آموز مواجه است که همین مقوله در کیفیت تدریس او تأثیر می‌گذارد از سوی دیگر میانگین حقوق پرداختی به معلمان پایین است به عنوان مثال همکاران بنده که تازه استخدام شده‌اند یک میلیون و 400 هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند و بنده با 10 سال سابقه 2 میلیون و 100  هزار حقوق دریافت می‌کنم اما چون هزینه‌های زندگی از جمله اجاره خانه بالاست، شغل دوم هم  دارم.

آفتاب نیوز:تحصن معلمان در برخی شهرها

براساس گزارش‎ها، معلمان به نشانه اعتراض به کلاس نرفته‌اند و در دفتر نشسته‌اند.

تصاویری از از تحصن معلمان در شهرهای مختلف از جمله خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، مازندران، خوزستان، اصفهان، همدان، البرز و کرمانشاه منتشر شده است.

براساس گزارش‎ها، معلمان به نشانه اعتراض به کلاس نرفته‌اند و در دفتر نشسته‌اند.

*اعتصاب وتجمع کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن آذربایجان بر روی ریل قطاردراعتراض به عدم پرداخت دوماه حقوق وعیدی

روزسه شنبه چهاردهم اسفند ماه، کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن آذربایجان(شرکت تراورس) برای بنمایش گذاشتن اعتراضاتشان نسبت به عدم پرداخت 2ماه حقوق وعیدی دست از کارکشیده و حوالی ایستگاه راه‌آهن تبریزو بر روی ریل قطاراجتماع کردند.

این تجمع کارگران موجب توقف قطار مشهد - تبریز در ورودی سکو شد و مسافران مجبور شدند در این محل پیاده شوند.

همچنین باعث عدم حرکت قطارها از ایستگاه تربیت معلم تبریزمنجمله قطار مسیر تبریز- آذرشهرگردید  و دانشجویان دانشگاه مدنی واقع در 35 کیلومتری جاده تبریز- مراغه از ساعت 8تا12ظهربا مشکل رفت وآمد روبرو شدند.

براساس گزارشات رسانه ای شده،هفته گذشته هم کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن آذربایجان دست به اقدام اعتراضی مشابهی دراین مسیر زده بودند و کمی مانده به تبریز قطار متوقف و دانشجویان را پیاده کرده و دانشجویان مسیر را پیاده طی کرده بودند.

بنابهمین گزارشات،حدود650کارگردر این شرکت پیمانکاری زیرمجموعه راه آهن آذربایجان مشغول بکار هستند.

*تجمع اعتراضی کارکنان سهام عدالت سراسرکشورنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مقابل سازمان خصوصی‌سازی برای سومین روزمتوالی

روز سه شنبه چهاردهم اسفندماه برای سومین روز متوالی، کارکنان سهام عدالت سراسرکشوردراعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های توخالی مقابل سازمان خصوصی‌سازی اجتماع کردند.

یکی از حاضران در تجمع به خبرنگار رسانه ای گفت:پس از ۱۲ سال خدمت صادقانه بدون دریافت دستمزدمان به حال خود رها شده‌ایم. از مسئولان می‌خواهیم که در  برنامه طرح آزادسازی سهام عدالت به وضعیت اشتغال و پرداخت مطالبات این قشر زحمتکش که عمرخود را در این راه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، چاره‌اندیشی کنند.

قابل یادآوری است که دور قبلی اعتراضات کارکنان سهام عدالت سراسرکشوردرتهران بدنبال وعده علی اشرف عبدالله پوری حسینی (رئیس سازمان خصوصی سازی) بتاریخ بیست ونهم بهمن ماه سال جاری مبنی بر پرداخت 36ماه از 48 حقوق معوقه آنها طی یک هفته و رسیدگی به وضعیت امنیت شغلیشان پایان گرفت.

کارکنان سهام عدالت سراسرکشورپس از توخالی درآمدن وعده آقای رئیس دوباره راهی تهران شدند واز روز دوازدهم اسفند ماه اعتراضاتشان را اینبار مقابل سازمان خصوصی‌سازی از سر گرفتند.

*تجمعات اعتراضی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی سراسر کشورنسبت به تبعیض در پرداخت حقوق مقابل مجلس و سازمان برنامه و بودجه

روزسه شنبه چهاردهم اسفند ماه ، کارکنان وزارت جهاد کشاورزی سراسر هم رهسپار پایتخت شدند تا با تجمع مقابل مجلس و سازمان برنامه و بودجه،اعتراضشان را نسبت به تبعیض در پرداخت حقوق بنمایش بگذارند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند:بی‌حاصل بودن دو سال پیگیری و نامه‌نگاری با مقامات کشور باعث شده که عده‌ای به نمایندگی از بیش از40هزار نفراز کارکنان وزارت جهاد کشاورزی سراسرکشور خود را به مقابل مجلس برسانند تا در روزهای پایانی سال اعتراضشان را نسبت به عدم افزایش امتیازات آنها به میزان 50 درصد براساس مندرجات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری به گوش بهارستان نشینان ودولتمردان برسانند.

اعتصاب وتجمع کارگران مجتمع صنایع پتروشیمی دهلران دراعتراض به عدم پرداخت 2ماه حقوق وعیدی

پس از اعتصاب روز گذشته(13اسفند) کارگران کارخانه گاز وگاز مایع دهلران،نوبت به کارگران مجتمع صنایع پتروشیمی دهلران واقع در استان ایلام، 22 کیلومتری جاده د هلران – اندیمشک رسید تا با عتصاب وتجمع در روز سه شنبه چهاردهم اسفند ماه، اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 2ماه حقوق وعیدی سال نو بنمایش بگذارند.

برپایه گزارش رسانه ای شده، مدیر اداره تعاون، کارو رفاه اجتماعی دهلران گفت: امروز تعدادی از کارگران پیمانکار ایکو وابسته به شرکت او یک در پتروشیمی دهلران اعتراضی نسبت به معوقات خود داشتند.

وی افزود: بلافاصله بازرسان این اداره به پتروشیمی دهلران اعزام و با مسئولان ایکو جلسه ای در این رابطه و احقاق حق کارگران تشکیل دادند.

مدیر اداره تعاون، کارو رفاه اجتماعی دهلران افزود: مشخص شد که تعدادی از کارگران پیمانکاری ایکو نسبت به عدم دریافت مطالبات معوقه خود در ماه های دی و بهمن و همچنین دریافت نکردن عیدی اعتراض داشتند.

بیش بهار یادآور شد: بنا بر اظهارات مسئولان شرکت او یک و قول مساعد آنها ظرف هفته آینده نسبت به پرداخت مطالبات و صورت وضعیت پیمانکار ایکو جهت رفع مشکلات پرداختی به کارگران اقدام می کنند.

475 کارگر در مجتمع صنایع پتروشیمی دهلران مشغول بکار هستند.

*تجمع کارگران سد و نیروگاه چم شیر گچساران دراعتراض به عدم پرداخت 14ماه حقوق و وعده های دروغین مقابل فرمانداری

روزسه شنبه چهاردهم اسفند ماه، کارگران سد و نیروگاه چم شیر گچساران با تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان وپهن کردن سفره خالی اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 14ماه حقوق و وعده های دروغین بنمایش گذاشتند.

یکی از کارگران سد و نیروگاه چم شیر به خبرنگار رسانه ای گفت:14 ماه است که حقوق و مطالبات خود را دریافت نکرده و در این مدت فشارهای سنگینی به ما و خانواده هایمان وارد شده و زندگی برای ما بسیار رنج آور و سخت است.

یکی دیگر از کارگران حاضر درتجمع گفت: آیا مسئولان می توانند خود را جای ما قرار بدهند، ما شرمنده خانواده هایمان هستیم.

وی اضافه کرد: دیگر اعتمادی به مدیران سد چم شیر نداریم چون بارها وعده‌های دروغین به ما داده‌اند.

سریال اعتراضات کارگران شهرداری های کشورنسبت به عدم پرداخت حقوق ادامه دارد:

1- سومین روز اعتصاب کارگران خدمات شهری منطقه 1شهرداری اهواز

روز سه شنبه چهاردهم اسفند ماه برای سومین روز متوالی، کارگران خدمات شهری منطقه 1شهرداری اهواز در اعتراض به اختلال در پرداخت حقوق در اعتصاب هستند واز جمع آوری زباله ها خود داری می کنند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ14اسفند،معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در خصوص اعتصاب کارگران رُفت و روب شهرداری منطقه 1 گفت: این اعتراض در پی ناهماهنگی پیمانکار در ارائه به موقع لیست حقوق کارگران بوده است.

وی افزود: از دو روز پیش تا امروز کارگران منطقه 1 شهرداری اهواز به دلیل مشکل در لیست حقوق خود، اعتصاب کرده‌اند و کار حمل زباله و رُفت و روب را انجام نداده‌اند.

2- تجمع کارگران خدمات شهری فردیس دراعتراض به عدم پرداخت حقوق مقابل فرمانداری

وزسه شنبه چهارده اسفند ماه،جمعی از کارگران خدماتی شهرداری دراعتراض به عدم پردخت حقوق بهمن دست به تجمع مقابل فرمانداری زدند.

براساس گزارش رسانه رسانه ای شده،کارگران تجمع کننده گفتند:با توجه به مشکلات مالی در آستانه سال جدید برای تامین معیشت و نیازهای خانواده ها دچار مشکل هستند.

3- تجمع اعتراضی کارگران شهرداری ویس نسبت به عدم پرداخت6ماه حقوق و وعده های پوشالی

روز سه شنبه14اسفند،کارگران شهرداری ویس دراعتراض به عدم پرداخت6ماه حقوق و وعده های پوشالی مقابل ساختمان شهرداری اجتماع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،این کارگران که در ماه‌های اخیر بارها دست به تجمع و اعتصاب زده‌اند، هربار با وعده‌‌ بی‌سرانجام مسؤولان روبه‌رو شده‌اند.

4- عدم پرداخت 3ماه حقوق وعیدی کارگران شهرداری رشت

در آستانه سال نو،3ماه حقوق وعیدی کارگران شهرداری رشت پرداخت نشده است.

*سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:جان اسماعیل بخشی در خطر است !

ادامه بازداشت اسماعیل بخشی شدیدا محکوم است و باید سریعا آزاد شود.

کارگران و‌هم سرنوشتان ؛

همانطور که همگی اطلاع دارید اسماعیل بخشی، نماینده کارگران نیشکر هفت تپه و عضو سندیکای هفت تپه، تنها به دلیل دفاع از مطالبات به حق کارگران مورد خشم صاحبان سرمایه و  مدافعان آنان قرار گرفته است.

اسماعیل بخشی با توجه به فشار های روحی ‌و جسمی که قبلا بر او وارد شده بود ،بعد از آزادی تحت نظر پزشک متخصص برای مداوا قرار داشت .

بعد از بازداشت مجدد، اسماعیل بخشی متاسفانه  از داشتن درمان پزشکی محروم شده و عدم دسترسی او به پزشک ،صدمات جبران ناپذیری را برای او به دنبال خواهد داشت.

متاسفانه دستگاه های امنیتی در تلاش هستند با ایجاد فضای رعب و وحشت و ادامه بازداشت اسماعیل و مستاصل  کردن ایشان ،اسماعیل را وادار به اعتراف اجباری کنند. این گونه فشار ها نه تنها زشت و غیر انسانی است بلکه مغایر تمام قوانینی جامعه بشری است.

به این فشار بی حاصل خاتمه دهید و به جای تهمت و اعتراف گیری، به فکر معیشت و زندگی میلیون ها انسان کارگر و زحمتکش باشید که توان خرید مواد غذایی ابتدایی و اولیه زندگی از آنها سلب  شده است.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه ادامه بازداشت اسماعیل بخشی را محکوم کرده و از تمام کارگران و مردم شریف می خواهد صدای اسماعیل بخشی و تمام کارگران و معلمان در بند باشند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

۱۴ آسفند ماه

*آزادی پروین محمدی و به دادگاه بردن جعفر عظیم زاده در یک روز

امروز دوشنبه 13 اسفندماه 97 روزی که اقدام آوردن کفالت و طی کردن مراحل اداری برای آزادی پروین محمدی در دادسرای فردیس در حال پیگیری و انجام بود و در خاتمه با آزادی پروین محمدی از زندان کچویی رقم خورد در همین  روز دوشنبه نیز از صبح زود جعفر عظیم زاده را به بهانه غیبت و نرفتن به زندان پس از اعتصاب غذای 63 روزه در سال 95 که با فشار افکار عمومی داخلی و خارجی آزاد شده بود بصورت ناگهانی او را برای بردن به دادگاه کیفری جنت آباد تحت فشار گذاشتند، هم زمانی این دو رویداد نشان میدهد که دست اندرکاران حکومتی از اینکه کارگران و دوستان جعفر عظیم زاده در مقابل دادگاه جنت آباد تجمع اعتراضی برگزار کنند واهمه داشتند و با این ترفند مانع از حمایت از او شدند. اما جعفر عظیم زاده که هم اکنون شش سال حبس خود را می گذارند در هنگام عزیمت از زندان به دادگاه، با سخنان پرشور در جمع زندانیان و همچنین در مقابل جمع مراجعین دادگستری جنت اباد، با فریاد اعلام کرد که کارگر است و جرمی مرتکب نشده جز اینکه امنیت و مصونیت مفتخوران و اختلاسگران و سرمایه داران را به خطر انداخته است جز اینکه از حقوق کارگران و مزد بگیران دفاع کرده است جز اینکه صدای رسای حق طلبی طبقه کارگر بوده است  و در آخر نیز در مقابل قاضی دادگاه جنت آباد اعلام کرد که،

من پس از اعتصاب غذا درخواست مرخصی نکردم و نسبت به احکام امنیتی بر علیه خودم و همه فعالین معترض بوده و هستم و هرگز هیچ حکم حبسی را نه در قبل و نه اکنون قبول نکرده و نخواهم کرد و آزادی بی قید و شرط را حق خود میدانم.

لازم به توضیح است اعتصاب غذای 63 روزه جعفر عظیم زاده و بیانیه ای که به اتفاق اسماعیل عبدی در زندان اوین صادر شد، در اعتراض به نگاه و برخورد امنیتی به فعالین صنفی و اجتماعی بوده است.

برگرفته از کانال تلگرام اتحادیه آزاد کارگران ایران

* بیانیه اتحادیه ازاد کارگران ایران ،کمیته  پیگیری برای ایجاد تشکل های کارگری ایران وانجمن کارگران برق وفلز کار کرمانشاه پیرامون تعیین حداقل دستمزد سال1398

با صفی متحد در برابر تعرض به زندگی و معیشت مان بایستیم

دستمزدهای چند بار زیر خط فقر را نمی پذیریم!

افزایش حداقل دستمزد باید رقمی بالاتر از خط فقر باشد!

امسال نیز خیمه شب بازی ها برای تعیین حداقل مزد توسط عناصر "تشکلهای کارگری" دست ساز دولتی و اعوان و انصارشان در شورایعالی کار حکومتی، مضحکه سه جانبه گرایی را به عنوان مذاکرات تعیین حداقل دستمزد در حالی آغاز کرده اند که از دی ماه 96 جنبش مطالباتی- اعتراضی طبقه کارگر فریاد نه به گرانی و تورم را در ابعاد سراسری در کف خیابان سر داده بودند و در ماههای اخیر امسال نیز با بالا رفتن دلار و سقوط چند برابری ارزش ریال و متعاقب آن تورم و گرانی کمرشکن کلیه مایحتاج عمومی، شدت اعتصابات کارگری در سطح معترض تری در جامعه خود را نشان داد. از آن جمله اعتصابات کارگران هفت تپه و گروه ملی فولاد و هپکو، کامیون داران و ... با شعارهای کوبنده کل مافیای ثروت و قدرت را به چالش کشیدند، و با صراحت اعلام کردند؛ اجازه نخواهند داد با سرکوب اعتراضات و اعتصابات کارگری و ضرب و شتم و بگیر و ببند رهبران کارگری ، بار دیگر حیات و معاش خانواده کارگران را به گروگان گرفته و فلاکت و فقر را به زندگی مزدبگیران تحمیل کنند.

این نمایش با همان سبک و سیاق همیشگی، یعنی ردیف کردن مشتی آمار و ارقام بر سر خط فقر، خط بقا و فقر مطلق و غیره  آغاز میکنند، تا مبادا سخنی از زندگی بهتر و فراتر از فقر و بردگی به میان آید. با منطق در نظر گرفتن "وضعیت اقتصادی کشور" به معدلی میرسند که نتیجه اش تحمیل فقر بیشتر به کارگران و دستمزدهای بازهم چند بار زیر خط فقر است. در ادامه هر سه جانب این نمایش مسخره امضای خود را زیر این تصمیم میگذارند. به این گونه است که علیرغم همه فشار ها و مطالبه روشن کارگران برای تعیین حداقل مزد و مشخص بودن هزینه سبد معیشت خانوار برای هر کس، بعد از کلی غور و تفحص در نهایت درصدی تحقیر آمیز را به عنوان افزایش حداقل دستمزدها اعلام میکنند که آن هم، با افزایش نرخ تورم هنوز دریافت نشده بازپس گرفته میشود و وضع روز به روز وخیم تر میگردد.

پیشبرد چنین سیاستهایی در طول دهه ها، زندگی و معیشت کارگران و بطور واقعی استاندارد زندگی در کل جامعه را به نابودی کشانده است. ما کارگران سالهاست که در برابر این بساط بردگی ایستاده ایم. حرف ما اینست که بحران اقتصادی، بحران سرمایه داران مفتخور است و چرا ما کارگران و مردم باید هزینه اش را بپردازیم. حرف ما اینست که "تحریم ها" ربطی به ما کارگران ندارد، همانطور که کوچکترین تاثیری در حقوقهای نجومی مقامات طراز اول نداشته است. ما کارگران کار میکنیم، ثروت تولید میکنیم و حق معاش و زندگی انسانی را داریم. ما هر ساله با اعتراض به زندگی زیر خط فقر اعلام کرده ایم که خواست حداقلی ما افزایش دستمزدها به بالای خط فقر اعلام شده خودتان است.

در بهمن ماه اخیر هادی ابویی دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران که تشکلی حکومتی است، اعلام کرد که هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران اکنون به پنج میلیون تومان رسیده و این رقم در واقع هزینه زندگی یک خانوار چهار نفره در ماه است. بعد چانه زنی هایش بر سر افزایش ٣٠ درصدی دستمزدها بود! این در حالیست که دو سال قبل خودشان از رسیدن خط فقر به رقم ٦ میلیونی سخن گفتند و بطور واقعی وضع از این هم فاجعه بار تر است. بگذریم که همین الان هم ایشان از کیسه خلیفه بخشیده و با وجود اعلام رقم ٥ میلیون به عنوان سقف هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران، همه بحثش بر سر افزایش سی درصدی مزد است. و تازه این را میگوید تا به تدریج را ه را برای افزایش همان رقم ٢٠ درصدی مصوب بودجه دولت در آبانماه هموار کند. بعد هم بگویند این بهترین  حالت بود و اقتضای اقتصاد مملکت این را حکم میکرد. از سوی دیگر فراکسیون کارگری مجلس هم در چهاردهم بهمن رقم خط فقر را "سه میلیون و دویست هزار تومان" اعلام کرد. ظاهرا میشود این رقم را هرروز به سلیقه و دلخواه تغییر داد و با آن بازی کرد. بعد هم حاتم بخشی به خرج داده و برای اینکه روی دست شورایعالی کار بزند، اعلام کرد که پیشنهاد آنها افزایش دستمزدها به سقف "چهار میلیون تومان" است. اما برای همه انتهای این داستان روشن است و پشت همه این تناقض گویی ها و بازار گرمی هایشان، همان بازی های کثیف هر سال و چوب حراج زدن به قیمت مزد ما کارگران خوابیده است. ما کارگران اعلام میکنیم که تسلیم این بردگی نمیشویم. قیمت ها خود سخن میگویند و ما خواهان یک زندگی شایسته انسان هستیم. ما زندگی انسانی و رفاه و درمان و مسکن مناسب را حق مسلم خود میدانیم.

برای برخورداری ما کارگران از یک زندگی بخور و نمیر هزار و یک بهانه می تراشند، اما نماینده های مجلس و مدیران دم ودستگاه دولتی ونهادهای شبه دولتی  ووابسته به حوزه قدرت از حقوقهای نجومی بر خوردار وغارت و چپاول ثروتهای اجتماعی توسط آنان بیداد میکند. ما این تبعیض ناعادلانه را دیگر نمی پذیریم. حکومتگران برای به تمکین واداشتن ما به زندگی با دستمزد چندین برابر خط فقر  صدها میلیارد تومان خرج نیروی سرکوب میکنند، در برابر فقط یک راه پیش پای ما کارگران قراردارد و آن هم اتحاد و همبستگی ما در برابر این تعرضات و سازماندهی و دست بردن به اعتصابات و اعتراضات سراسری است.

 ما قبلا هم اعلام کرده ایم، حقوق های نجومی را لغو کنید، به اختلاس ها ودزدی ها پایان دهید، آنوقت بودجه کافی برای تامین معیشت ما کارگران و همه مردم خواهد بود.

امروز حرف ما کارگران، معلمان، پرستاران، بازنشستگان و ما حقوق بگیران محروم جامعه اینست که اگر خط فقر 7 میلیون است، دستمزد ما باید بالاتر از این رقم باشد. چنانکه بیانیه هایی از سوی فعالان کارگری با مبنا قرار دادن این رقم خواهان دستمزد بالای 7 میلیون هستند.

کارگران و همه مزدبگیران!

اکنون که بحث بر سر تعیین میزان حداقل دستمزدها برای سال آتی در جریان است. ما نیز با صف متحد خود به میدان بیاییم و با تمام قوا در برابر تعرضی دیگر به  زندگی و معیشتمان بایستیم و از کرامت انسانی مان دفاع کنیم .

از نظر ما امضا کنندگان این بیانیه و طبقه کارگر ایران، اعضای شورایعالی کار از نماینده های دست ساز کارگری تا نماینده های کارفرمایان و وزیر کار با معرکه گیریهایی که بر سر تعیین سبد هزینه و حداقل مزد انجام میدهند، دست آخر امضای خود را به پای حداقل مزد چندین برابر خط فقر میگذارند و همگی شریک جرم مصائب بی شماری هستند که با  حداقل مزد زیر خط فقر، زندگی  میلیونها خانواده کارگری را در خود فرو می برد.

ما تشکلهای مستقل کارگری امضا کننده این بیانیه به عنوان نماینده بخشهایی از طبقه کارگر ایران و فریاد حق خواهی میلیونها کارگر، عزم خود را برای دفاع از زندگی و معیشت مان اعلام کرده و بر خواست افزایش حداقلی دستمزدها به بالای خط فقر 7 میلیونی تاکید میکنیم.

ما همه نهادها، گروهها و تشکلهای مستقل زنان، معلمان، پرستاران و بازنشستگان که یکی از خواست های تجمعات اعتراضی شان همین بوده است را فرا می خوانیم که به این بیانیه بپیوندند و همه با هم و در کنار هم از زندگی و کرامت انسانی مان دفاع کنیم .

ما امضاء کنندگان این بیانیه همچنین از عموم کارگران در سراسر کشور، بویژه کارگران صنایع کلیدی همچون نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع خودروسازی و فولاد و معادن نیز می خواهیم تا به نحو مقتضی و از طریق تجمع در محل کار و یا اعتصاب و اعتراض خیابانی بطور متحدانه ای خواهان افزایش حداقل مزد به بالای خط فقر 7 میلیونی شویم؛ چرا که امروز این خواست کارگران، معلمان، پرستاران، بازنشستگان و بخش عظیم حقوق بگیران محروم جامعه و خانواده های آنهاست و به شعار اعتراضاتشان تبدیل شده است.

ما در صفی متحد و سراسری و با هشدار به حکومتگران که همچنان سیاست تحمیل حداقل مزد چندین برابر زیر خط فقر را دنبال میکنند، اعلام میداریم که دیگر دوران روال تاکنونی تعیین حداقل مزد و تحمیل فقر و فلاکت به طبقه کارگر ایران به سر آمده است و حق خود میدانیم که در برابر پیشبرد هرگونه سیاستی جز پایان دادن به فقر و فلاکت و تمکین به مطالبات بر حق ما کارگران بایستیم. معیشت، منزلت حق مسلم ماست.

اتحادیه ازاد کارگران ایران

کمیته  پیگیری برای ایجاد تشکل های کارگری ایران

انجمن کارگران برق وفلز کار کرمانشاه

*تجمع اعتراضی اهالی  خشمگین شهرستان لالی همزمان با مراسم کلنگ زنی پروژه سد ترازتوسط وزیر نیرو

صبح روز سه شنبه چهاردهم اسفند ماه همزمان با مراسم کلنگ زنی پروژه سد تراز توسط وزیر نیرو،جمعی از اهالی شهرستان لالی به دلیل ابهام در خصوص مطالبات و سرنوشت زمین های کشاورزی که با آبگیری این سد به زیر آب می رود اقدام به تجمع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،اهالی این منطقه قبل از ورود وزیر نیرو به محل برگزاری مراسم اعلام کردند تا زمانی که وزارت نیرو در خصوص آینده و سرنوشت زمین های کشاورزی و نیز تعیین محل جدید روستاهایی که به زیر آب می روند تصمیم گیری نکند، اجازه کلنگ زنی را نمی دهند.

تجمع کنندگان خود را نماینده 90 خانوار از اهالی یکی از چند روستای مجاور سد تراز اعلام کردند.

همچنین در هنگام ورود رضا اردکانیان به محل برگزاری این مراسم با نیروهای حراست سازمان آب و برق خوزستان سعی در توجیه کردن این عشایر و متفرق کردن تجمع کنندگان داشتند، اما اهالی این منطقه به تجمع خود اصرار داشتند.

درنهایت تنها به یکی از اهالی به عنوان نماینده تجمع کنندگان اجازه داده شد تا به ارائه خواسته ها مبنی بر تعیین زمان دقیق برای پرداخت خسارت و محل جابجایی روستاها ، بپردازد.

*جان باختن یک کارگر جوشکار در نوشهر براثر سقوط از ارتفاع

یک کارگر جوشکار33ساله در نوشهر  حین کار درساختمانی در حال احداث براثر سقوط از ارتفاع جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com