اخبار و گزارشات کارگری ٨ اسفند ماه ١٣٩٧

اخبار کارگرى
March 02, 2019

اخباروگزارشات کارگری 11اسفند ماه 1397

- شبح بلاک لیست بالای سر کارگران پارس جنوبی

- اطلاعیه شماره 2 شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران درباره تحصن روزهای یکشنبه تا سه شنبه (۱۲ تا ۱۴ اسفند) خطاب به دانش آموزان

- کارگران شرکت واحد ده صبحِ دوشنبه ۱۳ اسفند ، در راستای تحقق مزد بالای خط فقر و زندگی شایسته در مقابل وزارت کار حضور خواهند یافت

- ادامه تجمعات خانواده های اسماعیل بخشی و سپیده قلیان ویارانشان مقابل دادگاه شوش برای آزادیشان

- تجمع کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن لرستان دراعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق ومطالبات دیگرو وضعیت نابسامان بیمه مقابل فرمانداری دورود

- تجمع اعتراضی کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریزنسبت به عدم پرداخت 7ماه حقوق مقابل فرمانداری تبریز

- ازکارگران ماهشهر چه خبر؟

1- تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی خوارزمی نسبت به بیکارشدن

2- تجمع دوباره کارگران شرکت ایرکس شاونبرگ دراعتراض به عدم پرداخت 5ماه حقوق مقابل فرمانداری ماهشهر

3- تجمع اعتراضی کارگران شهرداری بندرامام نسبت به عدم پرداخت حقوق

4- عدم پرداخت چندماه حقوق کارگران کارخانه لوله سازی ماهشهر

- ادامه دست وپنجه نرم کردن کارگران شهرداری ها با حقوق معوقه:

1- اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری مهران دراعتراض به عدم پرداخت 4ماه حقوق

2- عدم پرداخت 6ماه حقوق کارگران شهرداری منطقه 3 و 4 زاهدان

3- کارگران شهرداری فردیس قربانی کشمکش مدیریت شهری

- تجمع خانوادگی دانشجویان خوابگاه متاهلی جلال مقابل دفتر ریاست دانشگاه تهران تجمع کردند

- سفته گرفتن کارفرما باعث مرگ وی وخانه خرابی یک کارگر شد

- کشته وزخمی شدن 5کارگر در شیراز بر اثر سقوط بالابر

*شبح بلاک لیست بالای سر کارگران پارس جنوبی

بلک‌ لیست می‌دانید یعنی چی؟! یعنی نه تنها اخراج می‌شویم بلکه دیگر هیچ شرکتی در عسلویه و کنگان به ما کار نمی‌دهد........

بسیاری از کارگران پیمانکاری عسلویه، قرارداد هم ندارند؛ به محض اینکه اعتراض می‌کنند، بلک‌لیست می‌شوند؛ یعنی نه تنها اخراج می‌شوند بلکه دیگر هیچ شرکتی در عسلویه و کنگان به آنها کار نمی‌دهد.

می‌گوید از کارگران پیمانکاری فاز ۱۳ پارس جنوبی است؛ از آنها که به امید کار تخصصی‌تر و درآمد بالاتر به عسلویه و کنگان رفته‌اند اما اسیر دیو چند سر پیمانکاران شده‌اند؛ پیمانکارانی که به گفته‌ی ناصر آقاجری (فعال کارگری پروژه‌ای) از وقتی پایشان به پارس جنوبی باز شده، با سرعت نور تکثیر شده‌اند و حالا درخت تناور پیمانکاری در عسلویه، هزاران شاخه دارد....

آقاجری که سال‌ها ساکن عسلویه بوده، کارگران پیمانکاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از جمله عسلویه را «بی‌حقوق‌ترین طیف کارگران متخصص» می‌نامد؛ چراکه به دلیل خروج از شمول قانون کار، نه اجازه ایجاد یکی از سه تشکل رسمی قانون کار را دارند و نه به آنها اجازه داده می‌شود که براساس مقاوله‌نامه‌های بین‌المللی دست به تشکل‌یابی آزاد بزنند. او اخراج و بلک‌ لیست کردن را تاوان اعتراض صنفی در عسلویه می‌داند.

این کارگر که او را «الف» می‌نامیم -چراکه به دلیل ترس از همان اخراج و بلک‌لیست، نمی‌خواهد حتی نام کوچکش آورده شود، قصه اشتغال در پارس جنوبی و آنچه بر سرش آمده را اینگونه روایت می‌کند:

«وضعیت استخدام ما به این نحوه بود که ما گروهی بودیم که حدود برج ١٠ سال قبل، از طریق اداره کار و اشتغال شهر کنگان، برای جذب اقدام کردیم؛ پس از اخذ مصاحبه، برای استخدام در یک شرکت معتبر به عنوان کارشناس (تاکید دارم کارشناس) قبول شدیم. بعد از تحویل مدارک، قرار شد با ما تماس بگیرند و روز آغاز به کار را به ما اطلاع بدهند که تماس نگرفتند تا حدود برج ٢ امسال . بعد از ورود به ما گفتند که ۳ ماه آموزشی هستید و فعلا شما زیر نظر شرکت دیگری به عنوان نیروی آموزشی فعالیت می‌کنید و بعد از اتمام دوره آموزشی، به همان شرکتی که برایش مصاحبه داده‌اید و قبول شده‌اید، بازمی‌گردید.

بعد از گذشت ۳ ماه و رسیدن شهریور گفتند که آموزشی شما ٦ ماه بوده، نه ٣ ماه! پس از گذشت سه ماه دیگر، باز گفتند آموزشی شما ۸ ماه بوده! در نهایت ما به جای کارشناس در آن شرکتی که می‌خواستیم، شدیم تکنیسین آموزشی در یک شرکت ثالث! گفته‌اند بعد ۸ ماه، فقط ۱۰۰ هزار تومان افزایش حقوق خواهید گرفت و این یعنی مصیبت! تا اکنون هیچ کارانه و رفاهیات هم نگرفته‌ایم. نکته جالب می‌دانید چیست؟ اکثر ما، نیروهای بومی استان بوشهر هستیم که به این وضع مبتلا شده‌ایم؛ یعنی هیچ راهی جز ماندن و ساختن نداریم؛ در واقع سوختن و ساختن...»

«الف» کارگر متخصصی که مدرک کارشناسی فنی دارد، می‌گوید به امیدِ جذب به عنوان کارشناس مصاحبه دادیم، اما نصیب‌مان چه شد؟ شرکت‌های پیمانکاری، نیروهای انسانی را به هم پاس می‌دهند و هیچ حقی برای اعتراض نداریم؛ چه می‌شود کرد؟! ما کارگران مناطق ویژه‌ایم!

«الف» از وضعیت خود و همکارانش بیشتر می‌گوید: بعضی از دوستانِ ما در واحدهایی شاغلند که با ١٢ ساعت کارِ روزانه فقط ماهی ٢تومان حقوق می‌گیرند، البته با مدرک لیسانس نفت و شیمی و ابزار دقیق و.... و در مورد دقت و بهره‌وری در کار هم به شدت سختگیری اعمال می‌شود؛ از نظر پشتیبانی هم ما در منگنه قرار داریم؛ به طور مثال ما برج ۲، کفش و پیراهن گرفتیم، آنهم فقط یک عدد از هر کدام و تا الان اقلام جدیدی به ما داده نشده؛ تازه حق اعتراض هم نداریم؛ قراردادمان موقت است؛ در واقع خیلی از ما حتی قرارداد هم نداریم؛ همین که اعتراض کنیم «بلک‌لیست» می‌شویم؛ «بلک‌لیست» می‌دانید یعنی چی؟! یعنی نه تنها اخراج می‌شویم بلکه دیگر هیچ شرکتی در عسلویه و کنگان به ما کار نمی‌دهد.......

بخشی ازیک گزارش رسانه ای شده بتاریخ11اسفند ماه

*اطلاعیه شماره 2 شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران درباره تحصن روزهای یکشنبه تا سه شنبه (۱۲ تا ۱۴ اسفند) خطاب به دانش آموزان

دانش آموزان فهیم در سراسر ایران

همانطور که می دانید معلمان شما در اعتراض به پایین بودن کیفیت آموزشی و وضعیت بد معیشتی روزهای یکشنبه تا سه شنبه (۱۲ تا ۱۴ اسفند) تحصن خواهند نمود.

معلمان شما اصلا علاقمند به تحصن نیستند و تاکنون بارها از طریق نامه نگاری و مذاکره و تشکیل جلسه با مسئولین و ... به نتیجه‌ای نرسیده‌اند و اکنون وضعیت به گونه‌ای است که راهی جز اعتراض بصورت تحصن نمانده است.

از نظر ما داشتن یک مدرسه استاندارد و برخوردار از کیفیت آموزشی، رایگان و عادلانه حق شماست و ما می‌کوشیم تا از راههای کاملا قانونی حق معلمان و دانش آموزان را بگیریم و مدرسه جایی شاد برای رشد و بالندگی شما باشد.

درخواست ما از شما دانش آموزان عزیز این است که در این روزها با رعایت نظم در مدارس، مدیران، معاونین و معلمان خود را در این حرکت حق طلبانه یاری نمایید.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

شنبه ۱۱اسفند ۹۷

*کارگران شرکت واحد ده صبحِ دوشنبه ۱۳ اسفند ، در راستای تحقق مزد بالای خط فقر و زندگی شایسته در مقابل وزارت کار حضور خواهند یافت

فاصله بین دستمزد مصوب و تورم، سال به سال از قدرت خرید کارگران و مزدبگیران کاسته است. در سال جاری با افزایش شدید یکباره نرخ ارز و کاهش ارزش ریال و افزایش شدید مایحتاج زندگی، سیاه ترین دوران کارگران و مزدبگیران رقم خورده است، بطوری که حقوق کارگران تنها قادر است یک چهارم هزینه های حداقلی زندگی را تامین کند.

کارفرمایان با پشتیبانی کامل دولت و در غیاب نمایندگان واقعی کارگران در شورای عالی کار باصطلاح سه جانبه برای تعیین دستمزد کارگران فقط سود بیشتر سرمایه شان را پیگیری می کنند و در این میان کارگران هستند که بیشتر از قبل فقیر تر می شوند تا جایی که حتی در حسرت خیلی از مواد ضروری خوراکی هستند.

بنابراین، ما رانندگان و کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، در راستای تحقق مزد بالای خط فقر و زندگی شایسته، ساعت ده صبح روز دوشنبه ۱۳ اسفند در مقابل وزارت کار حضور خواهیم یافت.

*ادامه تجمعات خانواده های اسماعیل بخشی و سپیده قلیان ویارانشان مقابل دادگاه شوش برای آزادیشان

به گزارش 11اسفندماه سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه ،روزشنبه یازدهم اسفندماه برای باری دیگرخانواده اسماعیل بخشی و سپیده قلیان وچندنفرازکارگران هفت تپه دست به تجمع مقابل دادگاه شوش برای آزادیشان زدند.

در ادامه تجمع در اعتراض به بازداشت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان ،بعد از ساعت ۱۱ دوتن ازکارگران هفت تپه به نام حسن کهنکی وقاسم‌بلدی به دستوردادستان شوش وبه وسیله پلیس امنیت بازداشت شدند.

بازداشت شده گان به دادستانی منتقل شدندوبوسیله دادستانی تهدیدبه تشکیل پرونده امنیتی شده بودند و بعدا آنها را به زندان انتقال دادند.

در نهایت بعد از دو ساعت با زداشت وباگرفتن تعهد مبنی برعدم شرکت درتجمعات" غیرقانونی" بازداشت شده گان‌ درساعت۱۳ آزادشدند.

*تجمع کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن لرستان دراعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق ومطالبات دیگرو وضعیت نابسامان بیمه مقابل فرمانداری دورود

روزشنبه یازده اسفندماه،جمعی از کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن لرستان(شرکت تراورس پیمانکار راه آهن) دراعتراض به عدم پرداخت 3ماه حقوق ومطالبات دیگر و وضعیت نابسامان بیمه دست به تجمع مقابل فرمانداری دورود زدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،این کارگران بخشی از نیروهایی هستند که از طریق شرکت‌های پیمانکاری «تراورس» در خطوط ابنیه فنی راه‌آهن ناحیه لرستان مشغول کارند و گفته می‌شود که مجموع کارگران پیمانکاری شاغل در خطوط ابنیه فنی راه‌آهن لرستان که تعدادشان به بیش از ۴۰۰ نفر می‌رسد، سال‌هاست که با عدم دریافت به موقع معوقات مزدی روبرو هستند.

بنابهمین گزارش بنقل ازکارگران معترض، از دیگر مطالبات کارگران خطوط ابنیه فنی تراورس لرستان مشکل بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی است.

آنها در تشریح مشکلات بیمه تکمیلی خود گفتند: با وجود آنکه کارفرما همه کارگران را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار داده است و هر ماه مبالغی از حقوق کارگران بابت بیمه تکمیلی کسر می‌شود اما کارگران از خدمات بیمه تکمیلی به دلیل آنچه واریز نشدن حق بیمه تکمیلی به حساب شرکت بیمه‌گر عنوان می‌شود، بهره‌مند نیستند.

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریزنسبت به عدم پرداخت 7ماه حقوق مقابل فرمانداری تبریز

روزشنبه یازدهم اسفند ماه، کارگران کارخانه بلبرینگ سازی واقع در شهرک صنعتی منطقه غرب تبری،دراعتراض به عدم پرداخت 7ماه حقوق مقابل فرمانداری تبریزتجمع کردند.

یک منبع خبری محلی بتاریخ 11اسفند ماه، با انتشار تصاویری از تجمع اعتراضی کارگران کارخانه بلبرینگ سازی تبریزنسبت به عدم پرداخت 7ماه حقوق مقابل فرمانداری تبریز،خبرداد.

*ازکارگران ماهشهر چه خبر؟

1- تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی خوارزمی نسبت به بیکارشدن

کارگران پتروشیمی خوارزمی واقع در بندر امام درپی بیکارشدن به دلیل پایان یک پروژه تجمع اعتراضی برپا داشتند.

2- تجمع دوباره کارگران شرکت ایرکس شاونبرگ دراعتراض به عدم پرداخت 5ماه حقوق مقابل فرمانداری ماهشهر

کارگران شرکت ایرکس شاونبرگ فعال در زمینه تولید اسکلت های فلزی،واقع در سایت یک منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر دراعتراض به عدم پرداخت 5ماه حقوق تجمع کردند.

قابل یاد آوری است که پیش از این این کارگران در مردادماه سال جاری در اعتراض به عدم پرداخت مطالباتشان دست به تجمع مقابل فرمانداری ماهشهر زده بودند.

3- تجمع اعتراضی کارگران شهرداری بندرامام نسبت به عدم پرداخت حقوق

کارگران شهرداری بندرامام برای باری دیگر، دراعتراض به عدم پرداخت حقوق دست به تجمع زدند.

4- عدم پرداخت چندماه حقوق کارگران کارخانه لوله سازی ماهشهر

حقوق کارگران کارخانه لوله سازی ماهشهرواقع در سایت یک منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر،چند ماه پرداخت نشده است.

*ادامه دست وپنجه نرم کردن کارگران شهرداری ها با حقوق معوقه:

1- اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری مهران دراعتراض به عدم پرداخت 4ماه حقوق

روزشنبه یازدهم اسفند ماه، کارگران شهرداری مهران دراعتراض به عدم پرداخت 4ماه حقوق دست به اعتصاب زدند ودر محوطه این شهرداری تجمع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده،یکی از کارگران تجمع کننده به خبرنگاررسانه ای گفت: اگر حقوق معوق پرداخت نشود دایره تجمع گسترده‌تر خواهد شد.

2- عدم پرداخت 6ماه حقوق کارگران شهرداری منطقه 3 و 4 زاهدان

6ماه حقوق کارگران شهرداری منطقه 3 و 4 زاهدان پرداخت نشده است.

یک رسانه بتاریخ 11اسفند از عدم پرداخت 6ماه حقوق 250کارگر شهرداری منطقه 3 و 4 ،خبرداد.

3- کارگران شهرداری فردیس قربانی کشمکش مدیریت شهری

شهرداری فردیس نه تنها حقوق بهمن ماه بلکه حقوق اسفند، عیدی، پاداش و غیره را هم نمی تواند به آنها پرداخت کند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،به دلیل عدم تصویب لایحه اصلاح متمم بودجه از سوی شورای اسلامی شهرفردیس، شهرداری نه تنها حقوق بهمن ماه بلکه حقوق اسفند، عیدی، پاداش و غیره را هم نمی تواند به آنها پرداخت کند.

*تجمع خانوادگی دانشجویان خوابگاه متاهلی جلال مقابل دفتر ریاست دانشگاه تهران تجمع کردند

روز شنبه یازدهم اسفند ماه، دانشجویان ساکن خوابگاه متاهلی جلال دانشگاه تهران در ادامه اعتراضاتشان و عدم پاسخگویی مسئولان اداره کل خوابگاه‌ها،دست به تجمع خانوادگی مقابل دفتر ریاست دانشگاه تهران زدند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،هفته گذشته با اقدام قابل تامل اداره امور خوابگاه های دانشگاه تهران، دانشجویان ساکن خوابگاه متاهلی جلال آل احمد نسبت به برخوردهای صورت گرفته و تخلیه خوابگاه بدون اطلاع دانشجو، نسبت به این موضوع معترض شدند.

دانشجویان در ادامه اعتراضات و عدم پاسخگویی مسئولان اداره کل خوابگاه ها، تجمع اعتراضی برگزار کرده و در نامه ای به نیلی احمد آبادی، رئیس دانشگاه خواستار رسیدگی به مشکلات این خوابگاه شدند؛ اما با گذشت چند روز از درخواست دانشجویان پاسخی از سوی مسئولان به دانشجویان داده نشد.

یکی از دانشجویان ساکن این خوابگاه گفت: دانشجویان ساکن این خوابگاه ساعتی قبل مجددا مقابل دفتر رئیس دانشگاه تهران به همراه خانواده خود تجمع کرده؛ اما هیچ کدام از مسئولان پاسخگو نیستند.

وی گفت: ما خواستار رسیدگی به مشکلات دانشجویان این خوابگاه هستیم و باید این مشکلات حل شود.

*سفته گرفتن کارفرما باعث مرگ وی وخانه خرابی یک کارگر شد

فرمانده انتظامی شهرستان همدان گفت: درگیری کارگر و کارفرما و وارد کردن یک ضربه با آچار فرانسه بر سر کارفرما موجب بستری شدن وی در بیمارستان و مرگ این مصدوم پس از چند روز شد.

سرهنگ جمشید باقری روز پنجشنبه 9اسفند ماه به خبرنگار رسانه ای گفت: یک مورد درگیری فیزیکی منجر به جرح و انتقال مصدوم به بیمارستان به مرکز فوریت های پلیسی 110 اطلاع رسانی شد.

وی اضافه کرد: ماموران کلانتری 14 این شهرستان در بیمارستان حضور یافتند و بعد از بررسی مقدماتی از درگیری بین جوان 30 ساله و کارفرمای 63 ساله مطلع شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان همدان اظهار داشت: شدت ضربه وارد شده بر ناحیه سر موجب بستری شدن مرد 63 ساله در بخش مراقبت های ویژه شد.

سرهنگ باقری افزود: پس از گذشت 6 روز از این درگیری، فرد مجروح در بیمارستان جان باخت و پرونده برای بررسی علت مرگ در اختیار تیمی از ماموران پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه احتمال حضور متهم در بیمارستان برای بررسی وضعیت بیمار زیاد بود، ماموران در یک عملیات غافلگیرانه ضارب را داخل بیمارستان دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان همدان ادامه داد: متهم در بازجویی ها مدعی شد که پیشتر در کارگاه این فرد مشغول به کار بوده و به عللی از ادامه همکاری امتناع می کند.

سرهنگ باقری افزود: این فرد بعد از گذشت مدتی برای بازپس گرفتن سفته ای که در دست کارفرما داشت به این کارگاه مراجعه کرد اما موفق به دریافت آن نشد.

وی اضافه کرد: اصرار این جوان و خوداری کارفرما از دادن سفته موجب عصبانیت ضارب، بروز درگیری فیزیکی و وارد کردن یک ضربه با آچار فرانسه بر سر مرد 63 ساله شد.

*کشته وزخمی شدن 5کارگر در شیراز بر اثر سقوط بالابر

روز پنج شنبه نهم اسفند ماه،مدیرعامل سازمان آتش نشانی شیراز،از کشته وزخمی شدن 5کارگر در یک ساختمان نیمه کاره واقع در میدان احسان خیابان امید نوروزی شیراز بر اثر سقوط بالابر خبرداد.

وی با بیان اینکه در این ساختمان 15 طبقه، کارگران مشغول کار بودند و به علت پارگی سیم بکسل و سقوط بالابر حمل بار از ارتفاع، 5 کارگرتبعه افغانستان به همراه مصالح ساختمانی داخل کابین سقوط کردند، افزود: متاسفانه در این حادثه دو کارگر جان خود را از دست دادند و 3 نفر دیگر نیز مصدوم شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com