اخبار و گزارشات کارگری ٨ اسفند ماه ١٣٩٧

اخبار کارگرى
February 28, 2019

اخبار و گزارشات کارگری 8 اسفند 1397

- اعتصاب وتجمعات اعتراضی  کارگران نگهداری خطوط و ابنیه فنی راه‌آهن آذربایجان،  هرمزگان زاگرس،شاهرود، کرج و..... در اعتراض به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه

- کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان درادامه تجمعاتشان در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی سفره خالی مقابل استانداری کرمان پهن کردند

- اعتراضات کارگران شهرداری ها نسبت به عدم پرداخت مطالبات ادامه دارد:

1- سومین روزاعتصاب وتجمع کارگران شهرداری بروجرد در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه وحذف اضافه کاری

2- اعتصاب وتجمع  کارگران شهرداری پارس‌آباد مغان در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه

- تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کشتارگاه پرندک خزرنسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل استانداری گیلان

- سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:اعتراض به تداوم بازداشت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان

- کارگران باس‌واش شرکت متین‌گلستان قربانی اختلافات مالی پیمانکارو سازمان اتوبوس‌رانی مشهد

- بیانیه شورای صنفی دانشجویان دانشگاه شریف درباره ی تجمع اعتراضی دانشجویان در خوابگاه های طرشت۲، طرشت۳ و احمدی روشن نسبت به معضل ناامنی اطراف دانشگاه و خوابگاه ها و عدم وجود سرویس حمل و نقل

- طی 24ساعت گذشته 16کارگر براثر حوادث کاری آسیب دیدند:

1- مسممومیت گازی 8کارگر حین کارکارخانه روغن کشی زیتون رودبار

2- مصدومیت 8کارگر درتهران براثرریزش آوار

*اعتصاب وتجمعات اعتراضی  کارگران نگهداری خطوط و ابنیه فنی راه‌آهن آذربایجان،  هرمزگان زاگرس،شاهرود، کرج و..... در اعتراض به عدم پرداخت حقوق وحق بیمه

روز چهارشنبه هشتم اسفندماه همزمان با اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران نگهداری خطوط و ابنیه فنی راه‌آهن آذربایجان،  هرمزگان زاگرس،شاهرود و.....طی روزهای گذشته، کارگران نگهداری خطوط و ابنیه فنی راه‌آهن کرج در اعتراض به عدم پرداخت3 ماه حقوق وحق بیمه ،دست از کار کشیده و مقابل حوزه 17 راه‌آهن کرج تجمع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ هشتم اسفند ماه،این کارگران که در خطوط ریلی راه‌آهن کرج به عنوان راننده کامیون، راننده درزین (وسیله نقلیه ریلی تردد ماموران راه‌آهن)، جوشکار و غیره مشغول کارند، گفتند:چندین سال است که وضعیت شغلی و پرداخت مطالبات مزدی مشخصی ندارند.

بنابهمین گزارش، همزمان با کارگران خطوط ریلی کرج، کارگران خطوط ریلی نواحی آذربایجان، زاگرس، شاهرود، هرمزگان و ...به طور نامنظم از ابتدای هفته جاری در اعتصاب به سر می‌برند.

*کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان درادامه تجمعاتشان در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی سفره خالی مقابل استانداری کرمان پهن کردند

روز چهارشنبه هشتم اسفند ماه، کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان درادامه تجمعاتشان در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی سفره خالی مقابل استانداری کرمان پهن کردند.

دور جدیداعتراضات کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی روزشنبه چهارم اسفندماه، باتجمع مقابل استانداری آغازوبا اجتماعات روزانه مقابل استانداری و دفتر امام جمعه جوپار،ادامه پیداکرد.

پیش ازاین یکی از کارگران کارخانه در خصوص مشکلات اخیر کارخانه روغن نباتی گلنازبه خبرنگار یک رسانه محلی گفت: نزدیک به 2 ماه است که تولید کارخانه گلناز متوقف شده است و روغن خام برای کارخانه تامین نمی شود.

وی ادامه داد: از آبان ماه کارگران حقوق دریافت نکرده اند و اکنون تمام نهادها و ارگان ها عیدی کارمندان و کارگران را پرداخت نموده اند اما متاسفانه کارگران کارخانه روغن نباتی پیگیر معوقات خود هستند.

کارگر کارخانه روغن نباتی گلناز  در خصوص اجتماع اخیر کارگران گفت: کارگران برای راه اندازی خط تولید وپرداخت حقوق عقب افتاده دست به تجمع زده اند.

*اعتراضات کارگران شهرداری ها نسبت به عدم پرداخت مطالبات ادامه دارد:

1- سومین روزاعتصاب وتجمع کارگران شهرداری بروجرد در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه وحذف اضافه کاری

روز چهارشنبه هشتم اسفند ماه برای سومین روز متوالی، کارگران شهرداری بروجرد در اعتراض به عدم پرداخت 8 ماه حقوق،ماه ها حق بیمه وحذف اضافه کاری، دست از کار کشیده ومقابل ساختمان شهرداری  وشورای شهرتجمع کردند.

2- اعتصاب وتجمع  کارگران شهرداری پارس‌آباد مغان در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه

روز دوشنبه ششم اسفند ماه،جمعی از کارگران شهرداری پارس‌آباد مغان در اعتراض به عدم پرداخت 10ماه حقوق ،7ماه حق بیمه وعیدی سال جدید،دست از کارکشیده وتجمع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ هشتم اسفند ماه، کارگران شهرداری پارس‌آباد مغان گفتند: 10ماه حقوق ،7ماه حق بیمه آنها پرداخت نشده است.

این کارگران که بصورت پیمانی مشغول بکار هستند وتعدادشان به 100نفر میرسد،خواهان پرداخت حقوق معوقه،حق بیمه وعیدی هستند.

*تجمع اعتراضی کارگران اخراجی کشتارگاه پرندک خزرنسبت به عدم پرداخت مطالبات مقابل استانداری گیلان

روز سه شنبه هفتم اسفند ماه برای باری دیگر،جمعی از کارگران اخراجی کشتارگاه پرندک ،مقابل استانداری گیلان،تجمع کردند وباسر دادن شعارهایی اعتراضشان را بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بنمایش گذاشتند وخواهان پرداخت مطالباتشان شدند.

قابل یادآوری است، در اردیبهشت ماه سال 1395کشتارگاه پرندک خزرواقع در شیخ محله صومعه سرا به دلیل مسائل بهداشتی تعطیل و100کارگرش با 6تا14ماه حقوق معوقه،از کار اخراج شده اند.

شهریورماه همان سال کشتارگاه مجدداً با استخدام کارگران جدید شروع به کار کرد بدون اینکه برای کارگران اخراجی بازگشت به کار بزند یا مطالباتشان را پرداخت کند.

پس از این ماجرا کارگران کارگاه مذکور برای شکایت به اداره کار مراجعه کرده و چند ماه طول کشید تا حکم صادر شد و همه کارگران حکم مطالبات خود را اخذ کردند.

کارگران بعد از دریافت حکم به اجرای احکام دادگستری مراجعه کردند و قرار شد برای مصادره اموال اقدام شود.

پس از صدور  این حکم ،تمام اموال واحد مذکور از قبیل ساختمان ،ماشین آلات، زمین ها و… توسط وکلای آن در ازاء 3 میلیارد تومان بدهی، در رهن بانک کشاورزی برده شد تا عملاً راه مصادره اموال را به روی کارگران ببندد.

ازآن تاریخ تابه امروز،این کارگران برای احقاق حقوق برحقشان بارها دست به تجمع مقابل مراگز قدرت دراستان زده اند ولی نتیجه ای عایدشان نشده است وسرگردانی شغلی ومعیشتی آنها کماکان ادامه دارد.

*سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:اعتراض به تداوم بازداشت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان

به گزارش رسيده امروز ۸ اسفند ماه ۹۷ خانواده اسماعيل بخشي و تعدادی از كارگران در اعتراض به تداوم بازداشت غير قانونی اسماعيل بخشی نماينده كارگران هفت تپه در مقابل دادگستری شهرستان شوش تجمع نمودند. عليرغم اينكه دادگستری بايستی پاسخگوی خانواده اسماعيل بخشی باشد، اما متاسفانه همچنان از ورود خانواده اسماعيل بخشی و همچنين سپيده قليان به دادگستری ممانعت بعمل مي آيد. معلوم نيست كه خانواده های زندانيان به كجا بايد براي پيگيری مراجعه نمايند. همچنين مامورين در تجمع امروز در مقابل دادگستری ، محمد نورزاده داماد خانواده اسماعيل بخشی را دستگير نمودند.

 بلافاصله وكيل كه براي پيگيری موارد مربوط به پرونده اسماعيل بخشی در شوش حضور داشت در دادگستری حاضر شده و برای محمد نورزاده اعلام وكالت نمود ،وکالت پی ثبت در پرونده شد اما متهم از دسترسی به وکیل محروم ماند و گفته اند كه اتهام وی  امنيتی است.  اتهام محمد نورزاده فعاليت تبليغی عليه نظام عنوان شده است و نامبرده با قيد كفالت آزاد گرديد. معلوم نيست امنيت چه كسانی با  عكس گرفتن از تجمع خانواده اسماعيل بخشی به خطر می افتد؟ خانواده ای كه حتی نهادی مانند دادگستری كه به ظاهر برای دادخواهی است نيز به آنان پاسخ نمی دهد و فرزندشان را پس از دستگیری بار دوم ،به ناحق بيش از يك ماه است كه در بازداشتگاه امنيتی نگهداری مي كنند. آيا عكس گرفتن از خانواده فعاليت تبليغی عليه نظام است؟

همچنين بنا به اين گزارش، هنگام انتقال  سپيده قليان، فعال اجتماعی از بازداشتگاه امنیتی اهواز برای ملاقات با خانواده، در حالی كه چشم بند داشته توسط يكی از مامورين مرد انتقال يافته است كه اين موضوع به شدت مورد اعتراض خانواده قليان واقع شده بود.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

8اسفندماه1397

*کارگران باس‌واش شرکت متین‌گلستان قربانی اختلافات مالی پیمانکارو سازمان اتوبوس‌رانی مشهد

پس از گذشت چهارماه مطالبات 20کارگر باس‌واش شرکت متین‌گلستان پرداخت نشده است وباآنها تسویه حساب نشده است وتاکنون این کارگران نتوانسته اند از حق بیمه بیکاری برخوردارشوند.

بیست‌وهشتم مهرپس از اعتراضات کارگران باس‌واش شرکت متین‌گلستان، مدیر روابط‌کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی، به خبرنگاریک رسانه محلی گفته بود: سازمان اتوبوس‌رانی مکلف است هرچه سریع‌تر به تعیین‌تکلیف حقوق معوق کارگران شرکت متین‌گلستان اقدام کند و نتیجه را به این اداره‌کل گزارش دهد.

اما تابه امروز این کارگران بعنوان قربانی اختلافات مالی پیمانکارو سازمان اتوبوس‌رانی مشهد،بلاتکلیفند ونه با آنها تسویه حساب شده است واز حق برخورداری از بیمه بیکاری هم محروم مانده اند.

*بیانیه شورای صنفی دانشجویان دانشگاه شریف درباره ی تجمع اعتراضی دانشجویان در خوابگاه های طرشت۲، طرشت۳ و احمدی روشن نسبت به معضل ناامنی اطراف دانشگاه و خوابگاه ها و عدم وجود سرویس حمل و نقل

دیشب ۷ اسفند در حوالی ساعت ۲۱ تجمعی اعتراضی در خوابگاه های طرشت ۳، طرشت۲ و احمدی روشن صورت گرفت. تجمع ها با خوابگاه پسرانه طرشت۳ شروع شد و در ادامه دختران در خوابگاه طرشت۲ تجمعی صورت دادند و پس از مدتی خوابگاه پسرانه ی احمدی روشن نیز به اعتراضات پیوست و تجمعی اعتراضی در آن شکل گرفت اعتراضات در خوابگاه های طرشت۳ و احمدی روشن تا ساعتی ادامه داشت و سپس پایان یافت اما در خوابگاه دخترانه طرشت۲ دختران اعلام کردند که تا حضور یکی از مسئولان دانشگاه در جمعشان برای پاسخگویی به تجمع ادامه خواهند داد. علیرغم سرمای شدید هوا تجمع دختران حدود دو ساعت به طول انجامید اما مسئولان دانشگاه حتی این کمترین درخواست دانشجویان را اجابت نکردند و از حضور در بین دانشجویان امتناع کردند.

شورای صنفی دانشجویان شریف این رفتار تحقیر آمیز مسئولان دانشگاه را به شدت محکوم می کند.

این تجمعات در اعتراض به ناامنی‌ها، خفت گیری‌ها، زورگیری‌ها و سرقت‌ها در مناطق طرشت و آزادی که دانشگاه شریف و خوابگاه های آن در آن قرار دارند و همچنین عدم وجود سرویس حمل و نقل مورد نیاز دانشجویان صورت گرفت.

اما آنچه موجب شروع اعتراضات بود بی توجهی و پاسخ ندادن ریاست دانشگاه، جناب آقای دکتر فتوحی، به نامه ی پویش دانشجویی امنیت نداریم بود که بیش از ۲۴۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه شریف آن را امضا کرده بودند.

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه شریف حمایت کامل و قاطع خود را از این تجمعات مسالمت آمیز که بر مبنای اصل ۲۷ قانون اساسی ، ماده ۱۲ منشور حقوق دانشجویی و ماده ۴۷ منشور حقوق شهروندی، یک حق شهروندی و دانشجویی محسوب می گردد اعلام می دارد. طبق این اصل "تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها مسالمت آمیز، بدون حمل سلاح و به گونه ای که مخل مبانی اسلام نباشد، آزاد است." این تجمعات بدون هیچ گونه درگیری، توهین، آسیب به اموال عمومی و مشکل دیگری به پایان رسید و لذا هرنوع برخورد با شرکت کنندگان در تجمع نقض صریح قانون اساسی، حقوق دانشجویی و حقوق شهروندی خواهد بود و شورای صنفی از تمامی دانشجویان شرکت کننده در این تجمعات می خواهد در صورتی که حتی کوچکترین برخوردی با آنان صورت گرفت شورای صنفی را مطلع کنند.

همچنین شورای صنفی هر گونه بهره برداری و موج سواری سیاسی از مطالبات صنفی بر حق دانشجویان را به شدید ترین لحن ممکن محکوم می کند چرا که دانشجو و حقوقش کوچک ترین اهمیتی برای مغرضان و لاشخوران سیاسی که به تحریف وقایع و تلاش برای به انحراف کشاندن مطالبات صنفی و دانشجویی روی آورده اند ندارد.

دقایقی پیش معاونت دانشجویی دانشگاه به شورای صنفی اعلام کرد که به درخواست جناب آقای دکتر فتوحی، ریاست دانشگاه در اوایل هفته ی آینده، شنبه یازدهم یا یکشنبه دوازدهم اسفند جلسه ای بین اعضای منتخب هیئت رئیسه ی دانشگاه و اعضای شورای صنفی برگزار خواهد شد که زمان دقیق آن متعاقبا اعلام می گردد.

شورای صنفی دانشجویان بار دیگر بر دو مطالبه ی به حق دانشجویان مبنی بر پیگیری مسئولان دانشگاه برای ورود مسئولان عالی کشور به معضل ناامنی منطقه ی طرشت و آزادی و برقراری سرویس حمل و نقل تاکید می کند و به نمایندگی از دانشجویان دانشگاه شریف اعلام می دارد که انتظار شورا و دانشجویان یک خروجی عملی و یک اقدام موثر از این جلسه خواهد بود.

برگرفته ازکانال تلگرام شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف

طی 24ساعت گذشته 16کارگر براثر حوادث کاری آسیب دیدند:

1- مسممومیت گازی 8کارگر حین کارکارخانه روغن کشی زیتون رودبار

شامگاه سه شنبه هفتم اسفندماه،8کارگر یک کارخانه روغن کشی زیتون رودباردچار مسمومیت گازی شدند وتوسط تیم فوریت های پزشکیبه بیمارستان های سلامت رستم آباد و ولی عصر رودبار منتقل شدند.

2- مصدومیت 8کارگر درتهران براثرریزش آوار

عصر روزچهارشنبه هشتم اسفند ماه،حادثه آوار در یک منزل قدیمی در تهران منجر به مصدومیت 8 کارگر ساختمانی شد.

براساس گزارشات رسانه ای شده،در یک منزل 2 طبقه قدیمی به وسعت 250 متر 8 کارگر ساختمانی در حال عملیات گودبرداری بودند که به یکباره دیواره این ساختمان ریزش کرد ویک کارگر زیر آوار گرفتار وشدید مصدوم شد و7کارگردیگر دراین حادثه دچار مصدومیت جزیی شدند.

8کارگر مصدوم تبعه افغانستان توسط نیروهای اورژانس به بیمارستان انتقال داده شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com