نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان / نسان نودینیان

اخبار
February 28, 2019

نگاه هفته: مجموعه اخبار و گزارشات هفته در شهرهای کردستان

 

نسان نودینیان

در این شماره ستون نگاه هفته اخبار متنوعی از دستگیری، تبرئه کارگران و فعالین کارگری و معلمان را پوشش داده ایم. دیدار با خانواده فعالین کارگری در کامیاران منتشر شده است.

در اواخر سال طبق معمول بحث دستمزدها گرم است. دولت و کارفرماها و شورایعالی کار در تبانی های همیشگی دستمزدها را تعیین میکننند. حداقل دستمزد باید به بیش از میزان خط فقر افزایش یابد اطلاعیه ای است از انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه در ارتباط با دستمزدها.

امسال دولت(بزرگترین کارفرما) پیشدستی کرده و از طریق کمیته دستمزد زمینه تعیین دستمزدهای حداقلی تا سطح دومیلیون تومان را فراهم کرده است. روش مزورانه ای که هرسال دولتها در نظام ضد کارگر حکومت اسلامی اتخاذ میکنند. توجه خوانندگان این ستون به اقدام پیشدستانه کمیته دستمزد جلب میکنم؛ « پیشدستی دولت (کمیته دستمزد) برای تعیین میزان دستمزدهای سال ١٣٩٨

خبر: ((مبلغ سبد معیشت کارگران تعیین شد. کمیته دستمزد، رقم ٣ میلیون و ٧٥٩ هزار و ٢٠٠ تومان به عنوان سبد معیشت خانوار کارگری با میانگین ٣.٣ نفر محاسبه و به تایید سه جانبه رسید. با این حساب هزینه خانوار در طی سال گذشته بالغ بر یک میلیون و ٨٠ هزار تومان در ماه افزایش را نشان می‌دهد. خبرگزاری تسنیم))

سبد پیشنهادی "کمیته دستمزد" پیشدستی دولت و کارفرماها است. در اسفندماه جلسات به اصطلاح سه جانبه (دولت و کارفرماها و تشکلهای دولتی) در غیاب نمایندگان واقعی طبقه کارگر شروع میشود. دولتها هر سال پیشدستی های به اصطلاح ماهرانه ای را برای زمینه سازی مصوبات مزدی شورای عالی کار را پیش میکشند. امسال کمیته دستمزد پیشدستی کرده و رقم ٣ میلیون و ٧٥٩ هزار و ٢٠٠ تومان به عنوان سبد معیشت خانوار کارگری در سال ١٣٩٨ را سناریو سازی کرده است. رقم مورد نظر کمیته دستمزد از کجا آمده و بر اساس کدام معیارها تعین شده، امر کارگران نیست. ارائه این ارقام پیش زمینه ای است که مصوبات شورایعالی کار را راحت و بدون دردسر به طبقه کارگر حقنه کنند و به این وسیله زندگی پُر از مخاطره کارگران را هر چه بیشتر در معرض نابودی و فقر قرار دهند.

دستمزد سال ٩٨ باید تضمین کننده زندگی انسانی انسان قرن ٢١ باشد. سبد معیشت و ارقام مزدی که دولتها تعیین میکنند بهیجوجه از طرف کارگران مورد قبول واقع نمیشود. طبقه کارگر تولید کننده ثروت جامعه است و تلاشش معطوف به دریافت بالاترین حقوق و مزایایی است که زندگی انسانی او را تامین کند. ارقام بالاتر از خط فقر و تعیین ارقام خط فقر هم باید توسط کارگران و نمایندگان آنها بر اساس تامین زندگی انسانی و امروزی و بر اساس نیازهایشان تعیین شود. پیشدستی کمیته دستمزد و رقم ٣ میلیون و ٧٥٩ هزار و ٢٠٠ تومان به عنوان سبد معیشت خانوار کارگری سناریو سازی دولت و شورایعالی کار است. و باید مردود اعلام شود.

امسال در شرایطی به بهمن ماه و تعیین دستمزدها نزدیک میشویم که اعتراض و مبارزه کارگران و معلمان برای افزایش دستمزدها در یکسال گذشته شاخص و برجسته است. تجمعات چند ماه گذشته کارگران، معلمان و بازنشسته ها برای افزایش دستمزدها بر فضای سیاسی ـ اجتماعی جامعه تاثیرات قابل توجهی گذاشته است. پیگیری مطالبه دستمزد برای تامین زندگی انسانی یک رکن پایه ای اعتراضات یکسال گذشته بوده است. این خواست باید در اشکال محلی و اعتراضات سراسری به شعار اصلی مزدبگیران جامعه تبدیل شود.

 

دادگاه تجدید نظر فعالین کارگری در شعبه ٤ سنندج برگزار شد

بنا به گزارش رسیده به اتحادیه ازاد کارگران ایران ، دادگاه تجدید نظر سه تن از فعالین کارکری در سنندج به نامهای یدی صمدی ،امیر شهابی وارمین شریفه را طبق احضار قبلی  در شعبه ٤ دادگاه تجدید نظر محاکمه واتهام وارده به این فعالین کارگری بر مبنای شکایت دادسرای عمومی شهرستان سنندج به اتهام تبلیغ علیه نظام و  عضویت در احزاب وتشکلهای غیر قانونی عنوان کردند که هیچکدام از این فعالین اتهامات عنوان شده را نپذیرفته و قویا رد کرده اند و از وجود و ایجاد تشکلهای کارگری دفاع کردند

اتحادیه آزاد کارگران ایران، احضار ،بازداشت و هر گونه محاکمه فعالین کارگری را محکوم ‌کرده و دفاع از منافع  کارگران را حق هر فعال کارگری  میداند

 

سه فعال صنفی معلمان کرمانشاه از اتهامات مطروحه تبرئه شدند

دادگاه عمومی و انقلاب کرمانشاه سه تن از فعالین صنفی معلمان این شهر را از اتهامات مطروحه تبرئه کرد. در حکم صادره آمده است که حضور این افراد در تجمعات صرفاً اعتراض به وضعیت معیشتی بوده است. خان عزیز اسماعیلی، طه نصیری و  منوچهر آقابیگی، سه فرهنگی  بازنشسته اهل کرمانشاه در تاریخ ٤ بهمن ماه و در جریان تجمع اعتراضی فرهنگیان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ساعاتی بعد آزاد شده بودند. اتهام عنوان شده در زمان بازداشت علیه این شهروندان "اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی" بوده است. لازم به ذکر است در روزهای ٤ و ٥ بهمن ماه معلمان و بازنشستگان فرهنگی شهرهای اصفهان، کرج، کرمانشاه، خرم‌آباد و اردبیل به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های خود مراجعه کرده و در اعتراض به برآورده ‌نشدن مطالبات خود، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کرده بودند.

 

چهار فعال کارگری کامیاران آزاد شدند!

دوم اسفند، چهار تن از فعالین کارگری بخش ساختمانی به نام های مهرداد صبوری، آرام محمدی، امید احمدی و شاهو صادقی از زندان آزاد شدند.

 

حمایت هنرمندان از فعالین در بند

در مراسم اختتامیه‌ جشنواره‌ تئاتر فجر از طبقه‌ چهارم تالار چند تئاتریِ جوان صدها قطعه از این تکه کاغذ را به یاد کارگران، فعالان محیط زیست و معلمان زندانی به میان حضار در سالن پرت کردند حمایت‌ بخش‌های مختلف جامعه از زندانیان سیاسی و عرصه‌ای نشان‌دهنده صف‌آرایی اکثریت جامعه برابر اقلیت مفت‌خور و سرمایه‌داری هست که با به بند کشیدن فعالین خواهان سرکوب همه جانبه جامعه میباشند. در این راستا ما دانشجویان حمایت خود را از تمامی فعالین در بند اعلام میکنیم و خواهان ازادی فوری و بی قید و شرط شان هستیم.

 

بیست و هشت  روز از بازداشت جعفرعظیم زاده و پروین محمدی گذشت

جعفر عظیم زاده و پروین محمدی ، تنها به جرم تلاش و دفاع شان از منافع برحق و انسانی خود و هم طبقه ای هایشان و در اعتراض علیه  فقر و فلاکتی که بر زندگی میلیونها انسان زحمتکش توسط متولیان و مدافعان بربریت سرمایه آوار شده است، به بند کشیده شده اند.

پروین محمدی و جعفرعظیم زاده،بدون هیچ قید وشرطی باید آزاد شوند!

 

دیدار با فعالین کارگری آزاد شده

پنجم اسفند ١٣٩٧، جمعی از فعالین کارگری و اعضای کمیته ی هماهنگی شهر سنندج به همراه خانواده های شان به دیدار فعالین کارگری آزاد شده ی شهر کامیاران رفتند. آنها در این دیدار صمیمی و دوستانه، ضمن قدردانی از زحمات ارزشمند این عزیزان و سایر فعالین کارگری دربند، بار دیگر با آرمان والای طبقه ی کارگر تجدید میثاق کرده، و بر حقانیت آن پافشاری نمودند.

برگرفته از کانال کمیته هماهنگی

 

تجمع چند باره چغندر کاران.

٤ اسفند کارگران چغندرکار در مقابل درب اصلی کارخانه قند نقده تجمع کرده و خواهان پرداخت حقوق هایشان شدند!

 

اقبال شعبانی فعال کارگری از سوی نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت شد!

اقبال شعبانی عضو سندیکای خبازان شهر سنندج عصر روز ٢٩ بهمن در خیابان توسط نیروهای سرکوبگر دستگیر میشود! تاکنون از محل نگهداری وی خبر در دست نیست!

 

ابتکار مهم دانش آموزان مدرسه در مریوان برای آزادی مختار اسدی

دانش‌آموزان یک مدرسه در مریوان در کلاس درس‌شان با انجام حرکات اعتراضی و بلند کردن تراکت و خواندن ترانه یار دبستانی خواستار آزادی مختار اسدی  معلم زندانی شدند.

 

برق کانکس زلزله زدگان قطع است!

خانواده های ساکن در کمپ هایی که برق کانکس شان قطع شده است با روشن کردن آتش به استقبال تاریکی و سرما رفتند!  این خانواده‌ها نیز در مقابل درب فرمانداری سرپل‌ذهاب تجمع کرده و نارضایتی خود را از این وضعیت اعلام کردند. دوشنبه ٢٩بهمن

 

حكم زندان برای امیر شاه محمدی را محکوم میکنیم!

دادگاه کذایی  شهر سنندج به اتهام اقدام علیه امنیت ملی امیر شاه محمدی را  به تحمل یك سال حبس تعریزی محكوم کرده است.امیر شاه محمدی  معلم  اموزش وپرورش در  شهرستان دیواندره مشغول به تدریس می باشد."اتهامات" وارده به امیر شاه محمدی، تشویق فرهنگیان به اعتصاب سراسری معلمان برای رندگی انسانی و بالابردن استاندارهای تحصیلی و تحصیل رایگان، از منظر دستگاه سرکوب قضایی حکومت اسلامی اقدام علیه امنیت ملی محسوب شده است.  امیر شاه محمدی قبل از اعتصابات معلمان درآبان ماه امسال بازداشت شد.  جای معلم در كلاس درس است نه زندان. جای كارگران وفعالین زندان نیست.

 

حداقل دستمزد باید به بیش از میزان خط فقر افزایش یابد.

امسال نیز مانند هر ساله دولت و کارفرمایان با وابستگانشان در خانه کارگر و شورای اسلامی کار و با همدستی دلالان و کار چاق کنان تحت عنوان کارشناسان اقتصادی طبقه کارگر، بساط معرکه گیری برای چپاول بیشتر دسترنج کارگران و بی رونق تر کردن سفره ده ها میلیون انسان پهن کرده و بی شرمانه می کوشند تا کل جامعه و بویژه کارگران را متقاعد به پذیرش آمار و ارقام دروغین مربوط به تورم و گرانی کنند.

در حالیکه طبق آمارهایی که توسط مراکز معتبر بین المللی نرخ تورم در آبان ماه گذشته ٢٨٦ درصد برآورد شده و علاوه بر آن، چند ماه پیش باندهای رقیب تقصیر تورم چند برابری نسبت به سال گذشته را بر گردن یکدیگر انداختند و همین حالا هم عوامل دولت در خانه کارگر و شورای اسلامی کار اذعان به تورم ٧٠ الی ٨٠ درصدی دارند، اما در این هنگامه نزدیک شدن به پایان سال که باید میزان حداقل دستمزد تعیین گردد، رو در روی کل جامعه و کارگران بازار دروغ‌گویی را گرم کرده اند تا به کارگران بقبولانند که تورم اندکی بیشتر از ٢٠ درصد است و زمینه را برای همین میزان افزایش فراهم کنند.

ما کارگران ده ها سال است که با ریاکاری و دروغ‌گویی جناح ها و باندهای قدرت و ژست ها و قیافه های فریبکارانه پادوان درباری که مجوز کسب عناوین نمایندگی کارگری و کارشناس اقتصادی طبقه کارگر را از دولت‌ها گرفته اند، آشنا هستیم و این عوامل را هم جزئی از بدنه دولت و کل سیستم مدافع کارفرمایان و سرمایه داران می دانیم.

ما می دانیم که همین خانه کارگری ها و شورای اسلامی های دارای عنوان نمایندگی کارگری در شورای (ضد کارگری) عالی کار که امروز بی شرمانه سعی می کنند فریبکارانه اندکی بیشتر از به اصطلاح میزان افزایش دستمزد در نظر گرفته شده توسط دولت و کارفرمایان را پیشنهاد دهند و به خیال خود و اربابانشان اعتراضات حول افزایش دستمزد را کنترل و کاهش دهند، نهایتا پای توافقنامه همان مبلغی را امضاء خواهند کرد که مورد رضایت دولت و کارفرمایان باشد.

اکنون خانه کارگری ها با ژست مدافع کارگر گرفتن تاکید بر افزایش ٣٠ تا ٤٠ درصدی در برابر افزایش میانگین ٢٠ درصدی مورد رضایت دولت و کارفرمایان که مطمئناً از قبل هر سه طرف در شورای عالی کار بر سر میزان کمتر از همین میانگین ٢٠ درصدی به توافق رسیده اند، در صدد به سکوت کشاندن کارگران در برابر اقدام ضد معیشتی آنان هستند. اقدامی که هر ساله از سوی کارگران مورد اعتراض قرار گرفته و فقط رسوایی برای کل سیستمی که تمام عیار کمر به تحمیل شدیدترین میزان ممکن فقر و فلاکت بر کارگران بسته، به دنبال آورده است.

اما امسال همه بخشها، باندها و جناحهای سهیم در تحمیل شرایط زیست به اعتراف خودشان ٦ برابر زیر خط فقر بر کارگران و همچنین مسببان گرانی و از دسترس خارج شدن نیازمندیهای زندگی ٨٠ میلیون انسان باید بدانند در سال آینده با اعتراضات، اعتصابات و تظاهرات های خیابانی کارگران با خواست محوری حداقل حقوق ٦ میلیون تومان علیه فقر، گرانی، بیکاری و دزدی و چپاول و فساد سازمان‌یافته همراه با حمایتهای توده ای قدرتمندتری روبرو خواهند شد و آن وقت است که جواب درخور این نمایشات فریبکارانه و معرکه گیریهایی که سالهاست در نیمه دوم هر سال به پا می کنند، را خواهند گرفت.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

٢٨/١١/١٣٩٧

ایسکرا ۹۷۷


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com