اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان / تهیه وتنظیم عزیزه لطفی

اخبار
February 28, 2019

 اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۸ اسفند ۹۷ / ۲۷ فوریه ۲۰۱۸

 

تهیه وتنظیم عزیزه لطفی

 

خودکشی یک زن در سردشت

٤ بهمن ٩٧یک زن جوان اهل پیرانشهر به اسم خدیجە گلزار در روستای نلاس سردشت با حلق آویز کردن  بە زندگی خود پایان داد.

 

جلسه رسیدگی به اتهامات سه زندانی سیاسی

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام سه تن از متهمان یک پرونده سیاسی به نامهای رضوانه احمدخانبیگی، امیرمهدی صدیق آرا و علی امین املشی صبح روز یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی افشاگری برگزار شد. در این جلسه دادگاه اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” مورد بررسی قرار گرفته است. متهمان این پرونده در نیمه شب ۲۶ دیماه در ارتباط با شعارنویسی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده‌اند.

رضوانه احمد خانبیگی، امیرمهدی صدیق آرا و علی امین املشی در تاریخ ۲۸ بهمن ماه، از زندان اوین به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب منتقل شده و پس از اطلاع از کیفرخواست به زندان بازگردانده شده اند.


رضوانه محمدى به اتهام عادى سازی روابط همجنس گرایانه محاکمه مى شود

در تاریخ یکشنبه 28 بهمن ماه، دادگاه رضوانه محمدی فعال برابری جنسیتی در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه تشکیل شد. بنا به گزارش رسیده به شش رنگ، اجازه دسترسی به پرونده و یا دفاع از متهم به وکیل رضوانه محمدی داده نشده است. این نخستین بار است که فردی به چنین اتهامی در ایران محاکمه می‌شود.

رضوانه محمدی پیشتر در تاریخ 12 شهریور ماه بازداشت و به مدت 26 روز در بازداشتگاه 209 تحت بازجویی بود؛ سپس در تاریخ هفتم مهر ماه به بند نسوان اوین منتقل و سرانجام در تاریخ 28 مهر ماه با قرار وثیقه 150 میلیونی به شکل موقت تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شد.

از جمله اتهامات رضوانه محمدی، اقدام علیه امنیت ملی از طریق تلاش برای عادی سازی روابط همجنسخواهانه است.

پیشتر نامه‌ای جمعی از سوی گزارشگر ویژه‌حقوق مدنی، گزارشگر در زمینه‌ مدافعان حقوق بشر، گزارشگر ویژه‌ علیه شکنجه، گزارشگر ویژه‌ ایران و گزارشگر ویژه خشونت علیه زنان به دولت ایران فرستاده شده و خواستار توضیحات دولت ایران در خصوص مدافعان حقوق بشر از جمله رضوانه محمدی شدند.


در زندان زنان چه می گذرد؟ گفتگو با یاسمن آریانی و صبا کرد افشاری/ سیمین روزگرد

در تاریخ ۱۱ مردادماه ۱۳۹۷، تجمعی در تهران در اعتراض به شرایط رو به افول اقتصادی و فساد برگزار شد که در پی آن بیش از ۵۰ نفر در آن روز دستگیر شدند. صبا کرد افشاری ۲۰ ساله و یاسمن آریانی ۲۳ ساله، دو تن از این بازداشت شدگان هستند که توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی مقیسه، هر کدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بودند. صبا کرد افشاری و یاسمن آریانی تجربه حبس در بازداشتگاه وزرا، زندان قرچک و هم چنین بند نسوان زندان اوین را دارند. در این شماره از خط صلح، با این دو زندانی سیاسی که اخیراً به مناسبت ۲۲ بهمن و تحت عنوان عفو از زندان آزاد شدند، گفتگو کرده اند و از آن ها در مورد شرایط زندان، مشکلات و بی قانونی هایی که با آن مواجه بودند و هم چنین ماجرای عفوی که شامل حالشان شده است، سئوال شده است.

صبا کرد افشاری و یاسمن آریانی ضمن آن که از آزادی شان با عفو راضی نیستند و آن را نمایشی خوانده اند، در گفتگو با خط صلح از شرایط وخیم زندان قرچک می گویند.

 

ناقص سازی جنسی زنان

ماهنامه فوریه  (۱۷ بهمن) روز جهانی توقف ناقص سازی جنسی زنان در جهان است. سازمان ملل تخمین زده است که بالغ بر ۲۰۰ میلیون زن و دختر در حال حاضر ختنه شده اند که بخش یا تمامی از اندام تناسلی آن ها بریده شده یا آسیب دیده است. هم چنان هرساله بیش از ۳ میلیون دختر در سنین نوزادی تا ۱۵ سال وجود دارند که در خطر ختنه شدن قرار دارند. در حالی که ناقص سازی جنسی زنان عمدتاً در ۳۰ کشور آفریقایی، خاورمیانه ای و آسیایی رخ می دهد، به دلیل حجم مهاجرین به سمت سایر کشورها تبدیل به یک موضوع جهانی شده است.

از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی، ناقص سازی جنسی زنان عملی است که به دلایل غیر پزشکی و با عوارض طولانی مدت فیزیکی، روانی انجام می شود. سخنگوی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که اگر ناقص سازی جنسی زنان با همین روند ادامه پیدا کند، تا سال ۲۰۳۰ حدود ۶۸ میلیون دختر دیگر هم قربانی ختنه خواهند شد.

 

ایسکرا ۹۷۷

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com