اخبار و گزارشات کارگری ٦ اسفند ماه ١٣٩٧

اخبار کارگرى
February 26, 2019

اخباروگزارشات کارگری 6 اسفندماه 1397
- فراخوان تحصن روزهای12،13و14اسفندماه  شورای‌هماهنگی‌تشکلهای‌صنفی فرهنگیان ایران
- اعتصاب کارگران کارخانه های ماشین‌سازی و ریخته‌گری تبریزدراعتراض به واگذاری به بخش خصوصی
- ادامه تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری کرمان
- اخبارکارگران شهرداری:
1- ازسرگیری تجمعات اعتراضی کارگران شهرداری بروجرد نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وعده های توخالی
2- تجمع کارگران شهرداری اهوازدراعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق وحق بیمه  مقابل شورای شهر
3- عدم پرداخت 4ماه حقوق کارگران شهرداری پیرانشهر
- درباره اذیت وآزار فعالین کارگری واجتماعی:
1- امروز دادگاه تجدید نظر فعالین کارگری در شعبه 4 سنندج برگزار شد
2- سه معلم بازنشسته معترض کرمانشاه دادگاهی وتبرئه شدند
3- تجمع در مقابل دادگستری شوش برای آزادی کارگر زندانی، اسماعیل بخشی
- خاتمه تجمعات اعتراضی کارگران بازنشسته ونی بر مجتمع نیشکر هفت تپه با وعده رسیدگی به خواسته هایشان
- پایان سریال تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه روغن نباتی جهان مقابل استانداری زنجان بدنبال وعده رسیدگی به خواسته هایشان
- علیرغم و وعده و وعیدها مشکلات کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران بقوت خود باقیست
- وعده پرداخت مطالبات کشاورزان  چغندر کارپس از تجمع اعتراضیشان مقابل کارخانه قند نقده
اخبار وگزارشات کارگری ششم اسفند ماه 1397
*فراخوان تحصن روزهای12،13و14اسفندماه  شورای‌هماهنگی‌تشکلهای‌صنفی فرهنگیان ایران
شورای هماهنگی‌تشکلهای‌صنفی فرهنگیان ایران با صدور فراخوانی بتاریخ ششم اسفند ماه معلمان سارسر کشور را دعوت به تحصن در روزهای12،13و14اسفندماه1397،نمود.
متن فراخوان:
 نیک می‌دانیم که اساسی ترین راه برون رفت از وضعیت موجود و قرارگرفتن درمسیر درست تو سعه، توجه ویژه به آموزش و پرورش و ارتقای منزلت معلمان است. سالها بی توجهی برنامه ریزان و مسئولان کشور نسبت به دانش‌آموزان و فرهنگیان و تضییع دامنه دار حقوق آنها در کنار سایر عوامل، زمینه ساز بروز وضعیت اسف‌بار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حال حاضر کشور شده است. تورم و گرانی افسارگسیخته و نهادینه شده کنونی که مردم زیر بار فشار طاقت فرسای آن، کمر خم کرده‌اند، نمودی عینی و ملموس از وضعیت بحرانی و غیرقابل تحمل مزبور است.
سالهاست که فرهنگیان متعهدانه و با بهره‌گیری از راهکار‌های قانونی تلاش نموده‌اند سیاست گذاران را متقاعد نمایند که به منظور تحقق توسعه پایدار و رشد همه جانبه کشور، آموزش و پرورش را در اولویت برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی کلان خود قرار دهند اما متاسفانه همواره پاسخ مسئولان به این درخواست هوشمندانه، برخوردهای قهری با منتقدان دلسوز فرهنگی و تحریف ماهیت مطالبه گری فرهنگیان در نزد افکار عمومی بوده است.
شایان ذکراست که پس از تحصن‌های مهر و آبان ۹۷ معلمان، شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران علی رغم تجربه های تلخ گذشته، بار دیگر تلاش نمود تا از طریق مذاکره و هم اندیشی با مصادر قدرت برای رفع مشکلات موجود، شیوه ای تعاملی درپیش بگیرد تا مسئولان و برنامه‌ریزان بتوانند در فضایی آرام با ایجاد تغییرات لازم و ضروری در بودجه سال ۹۸ و اختصاص سهم منطقی به آموزش‌و پرورش، قدم هایی اساسی برای رفع مشکلات موجود بردارند. اما در دیدار های اخیر نمایندگان تشکلهای صنفی فرهنگیان کشور که در اول اسفند ۹۷ با جمعی از نمایندگان مجلس از جمله اعضای کمیسیون تلفیق، مسئولانی از وزارت آموزش و پرورش و افرادی از نیروهای امنیتی در تهران صورت گرفت، کاملا مشخص گردید که آموزش و پرورش و فرهنگیان کماکان جزو اولویت‌های تصمیم سازان کشور نیست و روند بی توجهی عامدانه به مقوله آموزش و معیشت فرهنگیان همچنان ادامه دارد.
بنابر ادعای نمایندگان مجلس، متاسفانه وزیر آموزش و پرورش حتی در جلسه کمیسیون تلفیق، جهت دفاع از سهم بودجه وزارتخانه‌ تحت تصدی خود، حضور نیافته است. همچنین علی رغم هماهنگی‌های به عمل آمده، جناب وزیر و معاون پشتیبانی ایشان در جلسه برنامه‌ریزی شده با تشکلهای صنفی درتاریخ مزبور حضور نیافتند تا نشان دهند در همچنان بر پاشنه پیشین می چرخد.
شورای‌هماهنگی علی رغم میل باطنی، به ناچار به عنوان هشدار مجدد به مسئولان،  بار دیگر اعتراض خود به تداوم وضعیت رقت انگیز کنونی را از طریق شیوه مدنی تحصن اعلام و اهم خواسته‌های فرهنگیان کشور را به شرح ذیل ابراز می دارد :
۱-  آزادی  فعالان صنفی فرهنگی و بسته شدن همه پرونده ها در این زمینه.
۲- رفع تمام موانع قانونی برای فعالیت رسمی و آزاد تشکلهای صنفی فرهنگیان در سراسر کشور.
۳- اختصاص سهم  کافی و وافی در بودجه سال ۹۸ به آموزش و پرورش تا سرحد رفع مشکلات عدیده مدارس، ترمیم اساسی حقوق فرهنگیان و پرداخت تمام معوقات آنها اعم از مطالبات معلمان خرید خدمت، حق التدریسی و ...
۴-  همسان سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی با شاغلان و ارتقای آن به بالاتر ازحد خط فقر.
۵- لغو قرارداد با بیمه ناکارآمد تکمیلی فعلی و جایگزینی آن با بیمه ای کارآ و پاسخگو برای فرهنگیان شاغل و بازنشسته.
۶ - توقف سیاست‌ پولی سازی مدارس و اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی.
شورای‌هماهنگی‌تشکلهای‌صنفی فرهنگیان ایران ضمن استقبال ازهرگونه راهکار تعاملی عملی و اثرگذار، بنا به درخواست همکاران و در اعتراض به انباشت مطالباتی که سالهاست با بی مهری مسئولان ایجاد شده،  تصمیمات ذیل را تخاذ نموده است:
۱- معلمان سراسر کشور در روزهای ۱۲، ۱۳ و ۱۴ اسفند ماه ۹۷ با حضور در دفتر مدارس  از رفتن به کلاس درس خودداری نموده، به روشهای ممکن، دانش‌آموزان و اولیای آنها را از اهداف این اقدام آگاه می‌نمایند.
۲- درصورت عدم تحقق خواسته‌های به حق فرهنگیان، شورای هماهنگی، برنامه‌های اعتراضی بعدی خود را نیز اعلام خواهد کرد.  بدیهی است اقدامات موثر و ملموس مسئولان درجهت رفع مشکلات عدیده فرهنگیان ، در برنامه های آینده شورای هماهنگی مد نظر قرار خواهد گرفت.
شورای‌هماهنگی‌تشکلهای‌صنفی فرهنگیان ایران
ششم اسفند ۱۳۹۷
*اعتصاب کارگران کارخانه های ماشین‌سازی و ریخته‌گری تبریزدراعتراض به واگذاری به بخش خصوصی
روز دوشنبه ششم اسفندماه، کارگران کارخانه های ماشین‌سازی و ریخته‌گری تبریزدراعتراض به واگذاری به بخش خصوصی،دست از کارکشیدند.
بنابه گزارش رسانه ای شده،کارگران اعتصابی گفتند:ازچند روز پیش مشتری جدیدی این‌بار گویا شخص حقیقی برای واگذاری این دوشرکت مطرح شده و کارگران نسبت به  این واگذاری به شخص حقیقی معترض هستند.
آن‌ها افزودند: ماشین‌سازی تبریز یک صنعت استراتژیک کشور است و ما خواستار این هستیم که این واحد تولیدی ذیل نهاد یا ارگان دارای اهلیت قرار بگیرد.
*ادامه تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل استانداری کرمان
تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز کرمان نسبت به بلاتکلیفی شغلی که از روز
شنبه چهارم اسفندماه،مقابل استانداری شروع شده است کماکان ادامه دارد.
به گزارش یک منبع خبری محلی،کارخانه روغن نباتی  گلنازکرمان به دلیل نداشتن مواد اولیه در آستانه تعطیلی قرار گرفته است و چند روزی است که کارگران کارخانه روغن نباتی گلناز با اجتماع در مقابل استانداری و دفتر امام جمعه جوپار خواهان راه اندازی خط تولید هستند.
یکی از کارگران کارخانه در خصوص مشکلات اخیر کارخانه روغن نباتی گلنازگفت: نزدیک به 2 ماه است که تولید کارخانه گلناز متوقف شده است و روغن خام برای کارخانه تامین نمی شود.
وی ادامه داد: از آبان ماه کارگران حقوق دریافت نکرده اند و اکنون تمام نهادها و ارگان ها عیدی کارمندان و کارگران را پرداخت نموده اند اما متاسفانه کارگران کارخانه روغن نباتی پیگیر معوقات خود هستند.
کارگر کارخانه روغن نباتی گلناز  در خصوص اجتماع اخیر کارگران گفت: کارگران برای راه اندازی خط تولید وپرداخت حقوق عقب افتاده دست به تجمع زده اند.
*اخبارکارگران شهرداری:
1- ازسرگیری تجمعات اعتراضی کارگران شهرداری بروجرد نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق و وعده های توخالی
روزدوشنبه ششم اسفند ماه، کارگران شهرداری بروجرد با تجمع مقابل شهرداری بروجرد اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت 8ماه حقوق و وعده های توخالی از سرگرفتند.
به گزارش یک منبع خبری محلی،روز دوشنبه بیش از 100 نفر از کارگران شهرداری مقابل شهرداری تجمع کردند.
2- تجمع کارگران شهرداری اهوازدراعتراض به عدم پرداخت چندماه حقوق وحق بیمه  مقابل شورای شهر
روزدوشنبه ششم اسفند ماه،جمعی از کارگران مناطق8،5و1شهرداری اهواز برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت چندماه حقوق وحق بیمه دست به تجمع مقابل  ساختمان شورای شهرزدند.
براساس گزارش رسانه ای شده،روزدوشنبه 6 اسفندماه گروهی از کارگران شهرداری مناطق 8و5اهواز به دلیل عدم پرداخت 3 ماه حقوق و بیمه درمانی خود مقابل شورای شهر اهواز تجمع کردند.
در میان معترضین تعدادی از کارگران منطقه 1 شهرداری اهواز نیز حضور داشتند که آن‌ها نیز از عدم پرداخت حقوق و بیمه خود ناراضی بودند‌.
3- عدم پرداخت 4ماه حقوق کارگران شهرداری پیرانشهر
چهارماه حقوق 200کارگرخدمات شهری و فضای سبز شهرداری پیرانشهر پرداخت نشده است.
*درباره اذیت وآزار فعالین کارگری واجتماعی:
1- امروز دادگاه تجدید نظر فعالین کارگری در شعبه 4 سنندج برگزار شد
بنا به گزارش رسیده به اتحادیه ازاد کارگران ایران ،دادگاه تجدید نظر سه تن از فعالین کارکری در سنندج به نامهای یدی صمدی ،امیر شهابی وارمین شریفه را طبق احضار قبلی امروزساعت 11 در شعبه 4 دادگاه تجدید نظر محاکمه واتهام وارده به این فعالین کارگری بر مبنای شکایت دادسرای عمومی شهرستان سنندج به اتهام تبلیغ علیه نظام و  عضویت در احزاب وتشکلهای غیر قانونی عنوان کردند که هیچکدام از این فعالین اتهامات عنوان شده را نپذیرفته و قویا رد کرده اند و از وجود و ایجاد تشکلهای کارگری دفاع کردند
اتحادیه آزاد کارگران ایران، احضار ،بازداشت و هر گونه محاکمه فعالین کارگری را محکوم ‌کرده و دفاع از منافع  کارگران را حق هر فعال کارگری  میداند.
2- سه معلم بازنشسته معترض کرمانشاه دادگاهی وتبرئه شدند
دادگاه سه معلم بازنشسته که در جریان تجمع اعتراضی روز چهارم بهمن ماه سال جاری مقابل اداره کل آموزش و پرورش کرمانشاه برای چند ساعتی بازداشت شده بودند،برگزارشد.
براساس گزارشات منتشره درشبکه های اجتماعی بتاریخ پنجم اسفند ماه،اتهام"اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی" درباره خان عزیزاسماعیلی،طه نصیری ومنوچهرآقابیگی رد شد ودرحکمی که برایشان صادرشداعلام شد:حضور این افراد در تجمعات صرفاً اعتراض به وضعیت معیشتی بوده است.
3- تجمع در مقابل دادگستری شوش برای آزادی کارگر زندانی، اسماعیل بخشی
امروز دوشنبه ۶ اسفند ماه ۹۷، مجددا خانواده و دوستان اسماعیل بخشی در مقابل دادگستری شوش در اعتراض  به ادامه بازداشت اسماعیل بخشی، دست به تجمع زدند.
کارگر زندانی آزاد باید!
سندیکای کارگران‌نیشکر هفت تپه
*خاتمه تجمعات اعتراضی کارگران بازنشسته ونی بر مجتمع نیشکر هفت تپه با وعده رسیدگی به خواسته هایشان
کارگران بازنشسته ونی بر مجتمع نیشکردرادامه اعتراضات روزهای گذشته، هفت تپه روز دوشنبه ششم اسفند ماه راهم با تجمع مقابل درب ورودی کارخانه وجلوگیری از ورود تریلرهای حامل نیشکر برای دست یابی به مطالباتشان،آغاز کردند وبدنبال وعده رسیدگی به خواسته هایشان،به تجمعشان خاتمه دادند.
براساس گزارش رسانه ای شده،فرماندار شوش با اشاره تجمع جمعی از بازنشستگان و نی‌برهای شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، گفت: با توجه به صحبت‌های انجام گرفته و حل مشکل ورود نی به درون کارخانه، بهره‌برداری و تولید شکر در کارخانه نیشکر هفت تپه از امروز آغاز شد.
عدنان غزی ادامه داد:جمعی از بازنشستگان و نی‌برهای شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه امروز مانع ورود تریلرهای حامل نیشکر به درون کارخانه شدند که خوشبختانه با صحبت‌های انجام‌شده این مشکل حل شد.
وی افزود: این بازنشستگان حدود 400 نفر بودند که با توجه به دوران بازنشستگی هنوز سنوات خود را دریافت نکرده‌اند اما با صحبت‌های انجام گرفته سرانجام رضایت دادند تا این تریلرها وارد کارخانه شوند.
فرماندار شوش تصریح کرد: این بازنشستگان در جلسه‌ای که با مدیریت شرکت داشتند، در بحث نحوه پرداخت این سنوات به توافق رسیدند و مشکل این کارگران حل شده است.
غزی در خصوص کارگران فصلی (نی‌برهای) این شرکت نیز عنوان کرد: در این زمینه به کارگران فصلی نیز گفته‌ایم که درخواست‌های خود را مکتوب کنند تا مشکلاتشان را از طریق اداره کار دنبال و پیگیری کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به صحبت‌های انجام گرفته و حل مشکل ورود نی به درون کارخانه، بهره‌برداری و تولید شکر در کارخانه نیشکر هفت تپه از امروز آغاز شد.
*پایان سریال تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه روغن نباتی جهان مقابل استانداری زنجان بدنبال وعده رسیدگی به خواسته هایشان
روز دوشنبه ششم اسفند ماه، کارگران کارخانه روغن نباتی جهان به سریال تجمعات اعتراضیشان مقابل استانداری زنجان بدنبال وعده  رسیدگی به خواسته هایشان مبنی برپرداخت حقوق عقب افتاده وحفظ امنیت شغلی،خاتمه دادند.
برپایه گزارش رسانه ای شده،کارگران کارخانه روغن نباتی جهان، روزدوشنبه6اسفنداز پایان اعتراض یک هفته‌ای خود مقابل ساختمان استانداری زنجان خبر دادند.
این کارگران گفتند: روز گذشته محمدرضا یوسفی (مدیرکل اداره تعاون کار ورفاه اجتماعی زنجان) با حضور در بین معترضان وعده پیگیری مطالباتشان را در روزهای آینده داده است.
کارگران تصریح کردند: خواسته ما تسریع در پرداخت مطالبات مزدی و حفظ امنیت شغلی‌مان است که کارفرما تا امروز به این موضوع بی‌اعتنا بوده است.
*علیرغم و وعده و وعیدها مشکلات کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران بقوت خود باقیست
با اینکه چند هفته ای از پایان تجمعات کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز می گذرد و مسئولان وعده‌های زیادی به آنان داده‌اند، اما مشکلات همچنان به قوت خود باقی است. تنها نکته مثبت، به‌روز شدن پرداخت حقوق کارگران است‌.
بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ششم اسفند ماه، تعدادی از کارگران گروه ملی فولاد ایران معتقدند نه‌تنها مشکلات صادرات گروه ملی حل نشده است، بلکه 3شرکت فولادی که محصولی همانند گروه ملی را تولید می‌کنند در حال صادر کردن محصولات خود هستند.
یکی از  کارگران این شرکت درباره اهمیت شورای کارگری که امروز حلقه‌  گم‌شده این شرکت است، گفت: مدیران شرکت هیچ همکاری مثبتی در راستای تشکیل شورای کارگری نمی‌کنند. ایجاد این شورا موجب دلگرمی کارگران برای هم‌اندیشی و پیشبرد اهداف خواهد شد، ولی متأسفانه مدیران برای به خطر نیفتادن قدرت خود در شرکت، تن به این کار نمی‌دهند.
وی افزود : مدتی است  شایعاتی مبنی بر تغییر تیم مدیریتی کنونی و عدم ثبات در مدیریت شرکت به گوش می‌رسد که اغلب کارگران به‌رغم مشکلات موجود با تغییر آن موافق نیستند. زیرا یک تیم مدیریتی خوش‌فکر و توانا که برنامه بلندمدت داشته و بتواند ثبات ایجاد کند در حال حاضر برای شرکت ضروری است .
یکی دیگر از کارگران نیز  درباره مخارج و بدهی‌های شرکت گروه ملی فولاد، گفت: اعطای پست ریاستی و کارشناسی برای حدود 40نفر، در حالی که شرکت با بدهی‌های عدیده‌ای روبه‌روست منطقی به نظر نمی‌رسد درحالی‌که حقوق یک کارشناس بیش از 6 میلیون تومان است.
کارگران گروه ملی فولاد معتقدند عدم تزریق سرمایه کافی جهت خرید مواد اولیه و قطعات استهلاکی کارخانه‌ها و ظرفیت تولید کمتر از 30 درصد، دوباره این شرکت را به زمین خواهد زد.
یکی از کارگران گروه ملی خاطرنشان کرد: خط 3 از بخش یکِ شرکت گروه ملی فولاد محصول استراتژیک کلاف (10،8و12میل) تولید می‌کند که در بازار کمیاب است و به دلیل عدم تزریق مواد اولیه غیرفعال است. همچنین بخش ذوب تولیدکننده شمش نیز می‌تواند مواد اولیه تولید کند که آن نیز فعال نیست.
وی افزود: بخش لوله که در کشور منحصربه‌فرد است به دلیل عدم تعویض قطعات مستهلک و با وقفه‌های طولانی در تولید روبه‌رو است.
*وعده پرداخت مطالبات کشاورزان  چغندر کارپس از تجمع اعتراضیشان مقابل کارخانه قند نقده
بدنبال تجمع کشاورزان چغندر کار مقابل کارخانه قند نقده،وعده پرداخت مطالباتشان تابیستم اسفندماه سال جاری داده شد.
براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ ششم اسفند ماه،ابتدای هفته جمعی از کشاورزان مقابل کارخانه قند نقده تجمع کردند تا پیگیر پرداخت مطالبات معوقشان بشوند.
به گفته کشاورزان، عده‌ای 50درصد و عده‌ای حدود 35درصد بابت محصول چغندر قندی که امسال از 15شهریور به این‌سو به کارخانه تحویل داده‌اند، طلب دارند.
بنابهمین گزارش،طبق توافقی که بین کشاورزان و مدیریت کارخانه انجام شده بود، قرار است بیست اسفند کلیه مطالبات کشاورزان تسویه شود.
 اما با توجه به اینکه گفته می‌شود کارخانه تمام محصول قندش را فروخته و دیگر چیزی برای فروش ندارد، کشاورزان نگران شدند از اینکه کارخانه پولی برای تسویه با آنها - مثل برخی ادوار گذشته- نداشته باشد. از همین رو، ابتدای هفته در مقابل کارخانه تجمع کردند.
فردا هم قرار شده که جلسه‌ای با حضور عده‌ای از کشاورزان، مسئولان کارخانه قند نقده و نظام صنفی کشاورزی شهرستان نقده برگزار شود تا درباره تسویه حساب کامل تصمیم‌گیری شود.
  akhbarkargari2468@gmail.com


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com